Ei PC:n keskusmuisti ole näytönohjaimen omaa VRAMia korvannut aiemminkaan, eikä tule koskaan korvaamaan.
Sen kaistanleveys on niin rajusti VRAMia heikompi.
Samoin myös PCIe on pullonkaula, sekä kaistanleveydessä että latensseissa.
GPU:n kaistantarve on luokkaa kymmenkertainen verrattuna CPU:hun ja nousee suoraan laskentatehon kanssa, tai suorituskykyä ei saada irti.
AGP:täkin aikanaan valheellisesti mainostettin, että hitaan PCI:n korvaamalla se korvaa näytönohjaimen oman paikallisen muistin tarpeen.
Ei tuossa olla näytönohjaimen muistia keskusmuistilla korvaamassa. Vaan NVME:tä.
Eli noissa uusissa konsoleissa on NVME:ltä tuo tekstuurien ja 3D-mallien lukeminen niin nopeaa tavalliseen PC-rautaan verrattuna, että samaa ei voi PC:llä tehdä ainakaan tällä hetkellä. PC:llä voidaan kuitenkin lukea sitä samaa dataa keskusmuistiin, josta se sitten siirretään näytönohjaimelle PCI Expressin kautta. Keskusmuistia tavallisessa peli-PC:ssä on kuitenkin enemmän vapaana, kuin noissa tulevissa konsoleissa.
Konsoleillakaan ei kuitenkaan lennosta NVME:ltä rendata mitään pelikamaa, koska 9 gigatavua sekunnissakin nopeudella voi 60 FPS -olettamalla lukea framea kohden vain 150 megatavua tavaraa. Joten ei sitä myöskään PC:llä olla tekemässä niin, että keskusmuistista oltaisiin rendaamassa mitään, vaan molemmissa tapauksissa tavaraa siirretään näytönohjaimen muistiin valmiiksi tulevia rendauksia varten.
Tietenkin on helpompi kehittää peliä, joka mahtuu kokonaan laitteen muistiin, mutta kun esim. uusin COD on jo yli 150 gigatavua kooltaan, ei sitä voi ladata kokonaan muistiin tavallisessa PC:ssä tai konsolissa. Eli käytännössä pelin pelattava alue on mahduttava konsolilla konsolilla kokonaisuudessa tuohon 16 gigatavuun, jos siis ei halua latauksesta taukoja.
Näytönohjaimen osalta tuosta kasvavasta muistimäärästä ei ole pelikäytössä niin paljon iloa, jos sitä muistia ei voi käsitellä yhden framen aikana tarpeeksi paljon. Eli loppu jää tällöin cacheksi. Jota voidaan täyttää sitten keskusmuistista ja NVME:ltä.
Pelien ulkopuolella suuremmasta muistimäärästä on kuitenkin ihan selvä hyöty, kun esim. suurempia koneoppimismalleja voi käsitellä suoraan näytönohjaimella, eikä niitä tarvitse välistä siirtää takaisin keskusmuistiin. Mutta todennäköisesti tässäkin kohtaa NVIDIA pitää suuremmat muistimäärät noiden ammattikäyttöön tarkoitettujen mallien etuna.