Konsoleilla on suorittimen ja näytönohjaimen muisti samassa avaruudessa. Eli yhteensä se 16 gigatavua (eli jos näyttis ottaa 10 gigatavua tekstuureihin ja 3D-malleihin niin suorittimelle jää 6 gigatavua muuta laskentaa varten). PC:llä on 16 gigatavua suorittimelle (tämä Steamin tilastojen suosituin määrä) ja näytönohjaimella sitten 6-24 gigatavua. Yhteensä siis 22 - 40 gigatavua. Ja koska se on nopeampaa siirtää sitä tavaraa keskusmuistista näytönohjaimen muistiin (kuin NVME:ltä näytönohjaimen muistiin), ei PC:llä ole mitään tarvetta peleillä käyttää suurta näytönohjainmuistimäärää, jos kyseessä on konsolilta portattava peli. esim. jos GRRD6:n siirtonopeus on 768 GB/s niin 144 FPS nopeudella näytönohjain ehtii lukea yhden framen aikana maksimissa 5,3 gigatavua (tämä on siis teoreettista nopeutta).Valtaosa "nykyaikaisista" peleistä on taatusti tehty vahvasti vanhat antiikkikonsolit huomioiden grafiikka-assettien muistintarpeen osalta.
XSX:ssä taas VRAMiksi tarkoitettua muistia on 10GB ja tuskin PS5:n suunnittelussa siitä aiotaan paljoa jäädä.
Päälle sitten NVMe:n käyttö uuden datan juuri ennen käyttöä lennosta streamaamiseen.
Eli pelien grafiikka-assettien muistin käyttö lähtee taatusti nousuun AAA-peleistä alkaen.