Juuri tuo odotettu 30% teholisä tuossa ja vuotojen mukaan sama coremäärä tuntuu niin oudolle. Maxwell ->Pascal sai tehonsa käytännössä puhtaasti kellotaajuudesta ja coreista, ei ipc:stä. Siinä on jonkin verran testiä verkossa, kun on tiputettu pascalin kelloja alas, jotta saadaan samat muistiväylät ja tflopsit ulos.
Sitten Pascal -> Turing:
2080 ti vs 1080ti
+21% shadereita, +21% texture unitteja, +27% kaistaa, +138% FP16 laskentatehoa. About samat kellot. = +38% (4K)
2080 vs 1080
+15% shadereita, +15% texture unitteja, +40% kaistaa. +129% FP16 tehoa. About samat kellot. = +37% (1440p)
Selkeästi siinä IPC nousi, mutta jos yrittää laskea ytimen kasvua pascal vs 1660 sarja (jottei RT coret tule mukaan) tuo teholisä vaati 20% pinta-alan kasvun. Ei ihme, kasvattihan turing cachea aika tavalla. Eli about sama kustannus, kuin olisi vain lisätty 20% shadercoreja, lopputulos olisi ollut yhtä nopea ja yhtä kallis valmistettava.
R&D mielessä tuo IPC viilaus on kallista, kun on halvempaa vain kasvattaa rinnakkaisuutta, mutta pakkohan sitä on tehdä jos jostain syystä arkkitehtuuri ei enää skaalaudu kunnolla isommaksi.