NVIDIA-spekulaatioketju (Lovelace ja tulevat sukupolvet)

Sitä odotellessa, että perinteisen näytönohjaimen rinnalla on RT-kortti.

Kohtuullisen helppo toi olisi toteuttaa, kun vetää molemmista korteista piuhat näyttöön, ja kun esim. peli tunnistuu RT:nä, saa näyttö käskyn vaihtaa inputia normikortilta RT:lle, ja alkaa säteet kimpoilemaan.
Korttien toisiinsa ketjuttaminen tuskin onnistuu ilman ongelmia, niin tämä ajatus on varmaan melkoisia erektioita aiheuttanut jo Nvidian konttorissa. Myydään kaikille kaksi saatanan kallista korttia yhden sijaan, ja vielä ihan perusteltuna, toisin kuin perus SLI.
 
Sitä odotellessa, että perinteisen näytönohjaimen rinnalla on RT-kortti.

Kohtuullisen helppo toi olisi toteuttaa, kun vetää molemmista korteista piuhat näyttöön, ja kun esim. peli tunnistuu RT:nä, saa näyttö käskyn vaihtaa inputia normikortilta RT:lle, ja alkaa säteet kimpoilemaan.
Korttien toisiinsa ketjuttaminen tuskin onnistuu ilman ongelmia, niin tämä ajatus on varmaan melkoisia erektioita aiheuttanut jo Nvidian konttorissa. Myydään kaikille kaksi saatanan kallista korttia yhden sijaan, ja vielä ihan perusteltuna, toisin kuin perus SLI.

Ei siitä RT kortista tarttis yhtään pihaa vetää minnekään kun se kuva voidaan ajaa ulos ihna mistä tahansa portista, vaikka integroidun portista jos halutaan.

Mutta kaukaiselta mielestäni näyttää sellainen skenaario että erillisiä RT kortteja alkaisi pukkaamaan markkinoille. Sellainen aikakausi on jo kertaalleen eletty että koneessa piti olla 2D ja 3D kortti erikseen eikä sitä tuskin kukaan muistele kaiholla ja toivo moisten aikojen paluuta.
 
Pelien yleisimmin käyttämä FP32 on 24% parempi mitä V100 piirillä. Vastaavasti jos kertoo shaderytimet kellotaajudella ja vertaa sitä V100 piiriin, niin tulee myös tuo 24% ero. Sillä puolella ei vaikuttaisi olevan IPC parannusta.

Nämä luvut on teoreettisia flopseja.

Tosilmaailman IPC-parannukset perustuvat tyypillisesti siihen, että piiri idlaa vähemmän ja pääsee todellisella koodilla lähemmäs sitä teoreettista
eivätkä ne tällaisissa teoreettisissa luvuissa suoraa näy yhtään.

Näiden teoreettisten flopsien peruteella ei siis voi todellisesta IPCstä suoraan päätellä mitään. Epäsuorasti kylläkin, tästä alempana:

FP16 laskuteho on tuplaantunut, jos korjataan tuo core/kello ero pois. Se on kova uudistus. Uudet pelit käyttää sitä jonkin verran, joten se alkaa jo näkyä pelisuorituskyvyssä.

Tämä ihmetyttää aika paljon, kun mitään selitystä tälle ei mainita.

Oma veikkaukseni on, että kokonaislukulaskuyksikköön on lisätty tuki Fp16-liukuluvuille; Voltassa ja Turinigssahan on siis rinnakkain kokonaislukyksikkö ja liukulukyksikkö, joita voi käyttää yhtä aikaa.

Se, että kokonaislukyksikköön olisi lisätty fp16-laskut ei lähellekään tuplaisi sitä tosimaailman fp16-suorituskykyä, koska tällöin sen (tuplanopean) fp16-laskennan kanssa rinnakkain ei voitaisi tehdä "ilmaiseksi" niitä looppien indeksien laskemisia, muistiaccessien osoitelaskuja, looppien ehtojen tarkastuksia, jne. jotka voltassa ja turingissa tai muilla tarkkuuksilla laskettaessa voidaan tehdä rinnalla "ilmaiseksi".

Ja kaikki tosimaailman koodi sisältää huomattavan määrän näitä kaikkia.

Eli käytännössä tämä tarkoittaisi sitä että se "tosimaailman" fp16-laskennan suorituskyky pikemminkin keskimäärin ehkä vain n. 1.4-kertaistuisi (mutta tämä parannus olisi hyvin riippuvainen siitä, millaista koodia sillä ajetaan)

Edelleen jos katsoo FP32 suorituskykyä, niin TDP kasvoi 33% ja teho 24%. Noin jos katsoo videocardzin speksejä. Ainakin noiden perusteella Amperessa olisi todellakin laitettu ihan kaikki paukut konesalien kaipaamaan laskentakykyyn, joka on polttanut 7nm parannuksen. 2.5x transistoreita ja nuo konesalien kaipaamat laskentatavat on aika brutaaleja.

Eiköhän kuluttajaversio Amperesta ole aika rajusti leikattu versio tuosta arkkitehtuurista, ei tuota pelipuolen kannalta turhaa laskentakykyä kannata mukana kuljettaa. Tekevät piireistä kalliita tehoihin nähden ja ovat haitaksi perf/w vertailussa.

Sitä piiriä ei todennaköisesti saa kuluttamaan läheskään täyttä TDPtään pelkillä shader-ytimillä tehtävillä FTP32-laskuitoimituksilla, vaan se vaatii tensoriytimien käyttöä.

Jolloin näiden lukujen vertailussa ei ole mitään mieltä. Ne kellot on asetettu sen verran alas, että se sähköntuotto pysyy sen TDPn sisällä silloin, kun niitä (aiempaa järeämpiä) tensoriytimiä kuormitetaan täysillä.
 
Sitä odotellessa, että perinteisen näytönohjaimen rinnalla on RT-kortti.

Kohtuullisen helppo toi olisi toteuttaa, kun vetää molemmista korteista piuhat näyttöön, ja kun esim. peli tunnistuu RT:nä, saa näyttö käskyn vaihtaa inputia normikortilta RT:lle, ja alkaa säteet kimpoilemaan.
Korttien toisiinsa ketjuttaminen tuskin onnistuu ilman ongelmia, niin tämä ajatus on varmaan melkoisia erektioita aiheuttanut jo Nvidian konttorissa. Myydään kaikille kaksi saatanan kallista korttia yhden sijaan, ja vielä ihan perusteltuna, toisin kuin perus SLI.

Ei olisi mitään järkeä.

Näyttisten pinta-alasta ylivoimaisesti suurimman osan vie shader-ytimet, ja myös huomattavan osuuden TMUt, ja näitä molempia tarvitaan aivan yhtä lailla sekä rasterointia että säteenjäljitystä tehdessä. Tai oikeastaan näitä tarvitaan ehkä jopa enemmän säteenjäljitystä tehdessä.

Näiden lisäksi säteenjäljitystä tehdessä tarvitaan sitten törmäystarkastusyksiköitä, rasterointia tehdessä taas tarvitaan mm. z-tarkastusyksiköitä sekä rautaa joka laskee, mitkä pikselit osuu kolmion sisälle. (Lisäksi säteenjäljityksen puunrakennusta varten voisi olla oma pieni ratakiihdyttimiensä, mutta vielä ei ole)

Se, että tehtäisiin erilliset säteenjäljitys- ja rasterointikortit tarkoittaisi vain sitä, että olisi aivan turhaan shader-ytimet ja TMUt kahteen kertaan kahdella eri kortilla.

Samoin sekä säteenjäljitys että rasterointi molemmat tarvitsevat huomattavan määrän muistia ja muistikaistaa, eroja tulee ainoastaan siitä, että säteenjäljitys tarvitsee enemmän lukukaistaa ja hyvin vähän kirjoituskaistaa, mutta millään nykyisillä muistiväylillä tätä eroa ei kuitenkaan voida hyödyntää.

Paljon järkevämpää tehdä yksi isompi piiri, jossa on samalla piirillä sekä shaderit ja TMUt että molempien eri renderöintitapojen vaatimat rautalohkot. Tällöin samalla pii-pinta-alalla, samalla rahalla niitä shadereita ja TMUita saadaan paljon enemmän ja myös niistä molempien renderöintitapojen erikoisraudoista voidaan tehdä isommat kun on varaa tehdä paljon isompi piiri

Ja tulee paljon halvemmaksi kun se iso muisti riittäävllä muistikaistalla tarvii olla vain kertaalleen => voidaan laittaa nopeampi muistiväylä ja enemmän sitä muistia.

Käytännössä samalla hinnalla molemmat tekevästä yhdistelmäpiiristä saadaan helposti luokkaa 1.5x tehokkaampi molempiin renderöintitapoihin, kuin kahdesta erillisestä eri renderöintitapaan erikoistuneesta piiristä saataisiin.
 
RT on tulevaisuutta ja tulee paranemaan ja yleistymään.

Kyllä.

RT on muutenkin valinnainen optio sitä tukevissa peleissä eli voi käyttää tai jättää käyttämättä.

Ei ole.

Minecraftin RT-versio piirtää kaiken säteenjäljityksellä, siinä ei ole mitään valinnaista jos sen exen käynnistää.

Kuinka moneen kertaan tällaisia perusasioita pitää sanoa:

Säteenjäljitys ei ole mikään "bullet point" joka liimataan päälle muiden bullet pointtien seuraksi

Se on täysin erilainen tapa renderöidä grafiikkaa joka korvaa kymmeniä vuosia käytetyn rasteroinnin.

Nyt mennään vaan siirtymäaikaa, jonka aikana monet pelit sisältää hybridimoodeja joissa tehdään sekä rasterointia että säteenjäljitystä. Tämä on lähinnä vaan siirtymäajan kummajaisuus, vaikka tämä tuleekin jatkumaan monen vuoden ajan (kunnes tarpeeksi suurella osalla pelaajista on rautaa, jolla säteenjäljitys on tarpeeksi nopeaa)

Ehkä joskus vielä tulee tilanne että lukee joidenkin pelien vaatimuksissa RT ohjain pakollinen.

Säteenjäljitystä voi aina tehdä softalla näyttiksen shadereissa (tai jopa CPUlla).

Vaikka peli piirtää kaiken säteenjäljityksellä, ei ole mitään (teknisestä näkökulmasta) järkevää syytä vaatia sen rautakiihdytystä. (epäjärkeviä syitä on sitten mm. se, että 1) säteenjäljitysrautaa tekevä firma maksaa pelikehittäjille ison tukun rahaa käteen siitä, että softalla tehty säteenjäljitys keinotekoisesti estetään tai 2) pelätään valitusta siitä, että peli pyörii huonosti vanhalla raudalla, ja varman päälle estetään kokonaan sen pyöriminen raudalla, jolla se pyörisi huonosti)

Sen sijaan on järkevää suositella sitä rt-rautaa, mutta sallia silti toimiminen softaimplementaatiolla, esim todeta, että "jos korttisi ei sisällä säteenjäljitysrautaa, ei kannata yrittää pelata tätä peliä yli 720x480-resoluutiota".

(Ja eiköhän sen tahmaavan postimerkkikuvan katseleminen ole jopa parempaa mainosta mennä ostamaan se RT-rauta kuin se, että peli jää ostamatta kun se ei nykyraudalla toimi)
 
Viimeksi muokattu:
Nvidian raytracing toimii kuitenkin tällä hetkellä paremmin kuin muiden valmistajien ;) Mielestäni ei voi haukkua huonoksi kun ei ole mihin verrata.

Joo onhan Nvidia tässä muihin verrattuna ''aikaansa edellä'' GPU-puolella, mutta ei se sitä tarkoita etteikö RT:tä saisi kritisoida. Ja kehuja jaan siitä, että Nvidia tässä on aikaansa edellä, koska se nopeuttaa RT:n tulemista meille kuluttajille. Just nyt se ei vielä tuo mitään lisäarvoa monille kuluttajille, mutta kyllä tällä varmasti kirkas tulevaisuus on. Ja markkinointi kannatti varmasti aloittaa jo 2018 vaikka tuki oli mitä oli, mutta toistaiseksi RT on tainnut häikäistä enemmän korttien hintoja kuin kuluttajien silmiä peleissä ;)

Miten voit sanoa sitä tuhnuksi kun ei ole mitään mihin verrata? Olisiko se yhä tuhnu jos AMD:llakin olisi raytracing, joka aiheuttaa yhtä ison haitan fps:ään tai jopa suuremman?

Siten sitä voi sanoa tuhnuksi, että tuki on aivan kourallisessa pelejä, ja suorituskyky niissä on aika tuhnua. Silmäkarkki -mielessä upealtahan esim. Minecraftin heijastukset näytti, sitä ei varmasti kukaan kiistä.

Olisiko se yhä tuhnu jos AMD:llakin olisi raytracing, joka aiheuttaa yhtä ison haitan fps:ään tai jopa suuremman?

Kyllä olisi. Ja jos AMD sieltä pukkaa tuhnua RDNA2:sessa ulos, niin ihan samat tekstit voin kirjoittaa. Itse en ole mikään ''AMD for life'', vaan molempien kortteja ollut, ja kolmesta viimeisimmästä kaksi Nvidialta.
 
Tämä ihmetyttää aika paljon, kun mitään selitystä tälle ei mainita.

Oma veikkaukseni on, että kokonaislukulaskuyksikköön on lisätty tuki Fp16-liukuluvuille; Voltassa ja Turinigssahan on siis rinnakkain kokonaislukyksikkö ja liukulukyksikkö, joita voi käyttää yhtä aikaa.

Se, että kokonaislukyksikköön olisi lisätty fp16-laskut ei lähellekään tuplaisi sitä tosimaailman fp16-suorituskykyä, koska tällöin sen (tuplanopean) fp16-laskennan kanssa rinnakkain ei voitaisi tehdä "ilmaiseksi" niitä looppien indeksien laskemisia, muistiaccessien osoitelaskuja, looppien ehtojen tarkastuksia, jne. jotka voltassa ja turingissa tai muilla tarkkuuksilla laskettaessa voidaan tehdä rinnalla "ilmaiseksi".

Tuo oli oikeastaan kuluttajan kannalta toinen mielenkiintoinen asia tuossa Ampere julkaisussa Toinen oli se kuittaus, että Geforce/Quatro pohjautuu samaan arkkitehtuuriin eri konfiguraatiolla. AMD veti pitkään yksi arkkitehtuuuri, joka meni ihan sellaisenaan peli, ammatti ja laskentakäyttöön.

Volta ei sellaisenaan tullut kuluttajille, ellei Titania lasketa. Jäi vähän hämäräksi aikoiko ne eriyttää datapuolen pelikäytöstä, vai mistä oli kyse. Nyt se ainakin ratkesi: Touring Nvidia käyttää samaa arkkitehtuuria eri konfiguraatioilla ja AMD vaikuttaa siirtyvän erillisiin arkkitehtuureihin (Aracturus/RDNA).

Välistä esiin nousi aina huhu, että Ampere onkin vain datakeskuksiin ja Hopper tulee kuluttajamarkkinoille ja sitten se taas jäi ampere kaikkialle huhujen jalkoihin.
 
Ja markkinointi kannatti varmasti aloittaa jo 2018 vaikka tuki oli mitä oli, mutta toistaiseksi RT on tainnut häikäistä enemmän korttien hintoja kuin kuluttajien silmiä peleissä ;)
Ei noissa Nvidian HighEnd ohjaimissa ole mitään muuta kuin kilpailun puutteesta johtuvaa hinnoittelua +se Nvidia lisä.

Nvidia on yleensä aina maksanut hieman enemmän vs kilpailija kuten se maksaa nytkin, mutta mistään mahdottomista eroista ei voi edes puhua eikä niitä voi tuolla RT selittää.
Ihan linjassa menee hinnat niiltä osin jossa kilpailua tapahtuu kuten aikaisempienkin julkaisujen kohdalla. (kohta joku cherry pikkaa taas jotain Gtx970 tms. hintoja koska pakkohan on osoittaa miten joku on väärässä, perus foorumi käyttäytymistä.)

Jollain yhden maan(suomi) hinnoittelulla ei voi yksistään vetää jotain kriittistä johtopäätöstä yleisestä RTX sarjan ohjainten hinnoista.
Paitsi siitä että ei kilpailua ->hinnat nousee.

Radeon VII jännästi maksoi saman ja jopa enemmänkin kuin RT ominaisuuden sisältävä Rtx2080.
Tuota voi jälleen selittää "no koska siinä oli sellaista muistia" tai "no koska ei ollut tarkoitettu diipadiipa" tms..
Mutta sellainen vaikutelma väliin tullut joidenkin kommenteista että se Amd 700e ohjain on halvempi kuin Nvidian 700e ohjain.

No RTX3080Ti toivottavasti on jeesuskortti, olkoon RT ominaisuudet sitten tuhnut tai ei niin hankintaan menee jos vain yleinen suorituskyky on riittävästi 2080Ti kovempi.
 
Ei noissa Nvidian HighEnd ohjaimissa ole mitään muuta kuin kilpailun puutteesta johtuvaa hinnoittelua +se Nvidia lisä.

Asiakkaat sen RTX:änkin kehityksen kuitenkin lopulta maksaa, tavalla tai toisella, sitä siis tarkoitin. Eikä siinä mitään väärää ole, väärin olisi repiä se jonkun osakesalkusta. Sitä on mahdoton sanoa faktana, että näkyykö se tällä hetkellä jossain high-end ohjaimien hinnoissa.

Radeon VII jännästi maksoi saman ja jopa enemmänkin kuin RT ominaisuuden sisältävä Rtx2080.
Tuota voi jälleen selittää "no koska siinä oli sellaista muistia" tai "no koska ei ollut tarkoitettu diipadiipa" tms..
Mutta sellainen vaikutelma väliin tullut joidenkin kommenteista että se Amd 700e ohjain on halvempi kuin Nvidian 700e ohjain.

Jep, ne HBM2 -muistit maksoi noin 320$ joten kyllä ne hilasi sitä hintaa aika korkealle.

No RTX3080Ti toivottavasti on jeesuskortti, olkoon RT ominaisuudet sitten tuhnut tai ei niin hankintaan menee jos vain yleinen suorituskyky on riittävästi 2080Ti kovempi.

Hyvin todennäköisesti tuleekin. En näe mitään syytä miksei Nvidia olisi saanut 7nm hyvin haltuun. Kilpailun ja kuluttajien lompakon kannalta sopii toivoa että AMD pystyy laittamaan myös RDNA2:sella kampoihin. Eiköhän tehokkain kortti tule olemaan edelleen Nvidialla, ja AMD:lla mahdollisesti parempaa perf./priceä 1080p ja 1440p -kategorioissa.
 
Ei noissa Nvidian HighEnd ohjaimissa ole mitään muuta kuin kilpailun puutteesta johtuvaa hinnoittelua +se Nvidia lisä.

Nvidia on yleensä aina maksanut hieman enemmän vs kilpailija kuten se maksaa nytkin, mutta mistään mahdottomista eroista ei voi edes puhua eikä niitä voi tuolla RT selittää.
Ihan linjassa menee hinnat niiltä osin jossa kilpailua tapahtuu kuten aikaisempienkin julkaisujen kohdalla. (kohta joku cherry pikkaa taas jotain Gtx970 tms. hintoja koska pakkohan on osoittaa miten joku on väärässä, perus foorumi käyttäytymistä.)

Jollain yhden maan(suomi) hinnoittelulla ei voi yksistään vetää jotain kriittistä johtopäätöstä yleisestä RTX sarjan ohjainten hinnoista.
Paitsi siitä että ei kilpailua ->hinnat nousee.

1080ti maksoi 699$ ja 2080ti 1199$

Kovat on nvidia lisät kun hinnat nousee 70%
 
1080ti maksoi 699$ ja 2080ti 1199$

Kovat on nvidia lisät kun hinnat nousee 70%
Leikkirahabuumi nosti noita näyttisten hintoja 10xx näyttisten aikaan ja 2080Ti:lle ei ikinä ole ollut millään kilpailijalla mitään vastinetta, joten on täysin normaalia, että sen hinta voidaan pitää ylhäällä.

Se olisi myös mielenkiintoista tietää, minkäverran 2080Ti on myynyt ammattilaiskäyttöön, RT:n takia. RT oli kuitenkin mieletön hyppäys suorituskyvyssä, myös sillä puolella... 2080Ti olisi ollut myös muistaakseni melko kova mainauskortti. Onneksi hinta oli tarpeeksi korkea, jotta sitä myytiin sinne vain hyvin vähän..
 
1080ti maksoi 699$ ja 2080ti 1199$

Kovat on nvidia lisät kun hinnat nousee 70%
Kuten hyvin tiedät,vai tiedätkö?ettei ole ihan näin mustavalkoisen yksinkertaista,kuten tuossa ylempänäkin asiasta mainittiin.

Ja suomessahan 699$ ja 1199$ ei aivan toteutunut,
1080Ti joutui pulittamaan enemmän.
Esim.
1080Ti GamingX hieman alle 900e
2080Ti ventus oli n.1200e
2080Ti Trio maksoi n.1300e

eli 300-400€ ero ja +30% lisää suorituskykyä +muut Turingin tuomat edut.

En julkaisun aikoihin 2080Ti ostaessani pitänyt hintaa mahdottomana koska tiesin paljonko 1080Ti lapuista jouduin pulittaan,eikä se tosiaan ollut 699$

Amd olisi voinut yrittää tuoda edes jotain kilpailua HighEndiin niin ehkä olisi hinnatkin tippunut satkun pari, mutta kuluttajat kärsii kun toinen kilpailija on kädetön.
Todennäköisesti joutuu tämän kädettömyyden takia maksamaan tulevasta 3080Ti jälleen hieman extraa.

Eiköhän se 3080 ti sitten maksa $1999 :D
Ei välttämättä ihan noinkaan paljoa.
1200-1400€ olisi oma arvio Rtx3080Ti hinnaksi ja suunnilleen 2080Ti tasoinen Rtx3070 saisi n.700€ ja 3080 asettuisi 900e pintaan.

Riippuu toki miten nimeäminen menee ja onko siinä jotain yllätyksiä kuten esim 3090 käyttäminen tms.

Tomppa mutuili tälläistä
  • Price: RTX 3080 likely to cost around $699-$799 (but we hope it's lower)
Jos toi menisi tuohon haarukkaan niin silloin Rtx3070 olisi 499-599$ ohjain ja Rtx3080Ti saattaisi olla 1199$ ohjain.
 
Viimeksi muokattu:
1080 Ti vs 2080 Ti julkaisuhintoja on vähän turha vertailla, kun 2080 Ti on piirinä lähes tuplasti isompi, eli myös kalliimpi valmistaa. Siihen päälle vielä mainausmarkkinoiden hinnannousu ja kilpailun puute, niin ei ihme, että hinnat ovat kovat. Suomihinnat ovat sitten vielä erikseen, täällä saa keskimäärin maksaa satasen enemmän kuin vaikkapa Saksasta ostaessa.

Toivon hartaasti, että 3080 ja 3080 Ti olisivat jumalkortteja nopeudessaan ja inhimillisempiä hinnoissaan. Näin siis halvemman pään 2080 Ti omistajana.
 
Kyllä tuo 1080 Ti vs 2080 Ti hintavertailu on ihan pätevä. Ei Pertti-perusostaja mieti piirin kokoa Gigantissa, mutta Nvidia on voinut huomata että kysyntää X080 Ti korteille on myös 1500€+ hintaluokassa Joten ihan hyvin sieltä voi tulla kalliimpi kortti, vaikka sen valmistuskustannukset olisivatkin pienemmät.
 
Kyllä tuo 1080 Ti vs 2080 Ti hintavertailu on ihan pätevä. Ei Pertti-perusostaja mieti piirin kokoa Gigantissa, mutta Nvidia on voinut huomata että kysyntää X080 Ti korteille on myös 1500€+ hintaluokassa Joten ihan hyvin sieltä voi tulla kalliimpi kortti, vaikka sen valmistuskustannukset olisivatkin pienemmät.

Halusin painottaa, että tuo hintaero ei syntynyt pelkästään siitä, että "pistetäänpäs lisää hintaa tälle", vaan valmistuskustannukset myös vaikuttavat. Nyt pienemmällä 7nm tekniikalla valmistuskustannukset tippuvat varmasti roimasti, mutta vaikuttaako se kuluttajahintoihin on ihan eri juttu. Yli tonnin näyttikset kuitenkin ovat käyneet kaupaksi ja kilpailua ei taida olla kuin tuossa 2070 Super luokassa.
 
Halusin painottaa, että tuo hintaero ei syntynyt pelkästään siitä, että "pistetäänpäs lisää hintaa tälle", vaan valmistuskustannukset myös vaikuttavat. Nyt pienemmällä 7nm tekniikalla valmistuskustannukset tippuvat varmasti roimasti, mutta vaikuttaako se kuluttajahintoihin on ihan eri juttu. Yli tonnin näyttikset kuitenkin ovat käyneet kaupaksi ja kilpailua ei taida olla kuin tuossa 2070 Super luokassa.

Se 2080Ti ei välttämättä ole ollut niin merkittävästi kalliimpi valmistaa kun sitä verrataan mitä 1080Ti maksoi valmistaa silloin kun se julkastiin. Tässä nyt unehtuu se että myös valmistusprosessi on kypsynyt tuona aikana.
Ja 7nm siirtyminen ei suoraan tarkoita että valmistuskustannusten hinta tippuisi. Se voi vaikka pysyä samana vaikka vastaavan tehoisen piirin saakin pienempään alaan.
Tosin 7nm on nyt jo kypsynyt että todennäköisesti on halvempaa. Mutta sen uuden huhutun 3080Ti:n valmistuskustannukset voi olla enemmän mitä nykyisen 2080Ti:n ja todennäköisesti myös on, puhutaan sen verran isosta piiristä. Pitää muistaa että ei ne transistorit ole myöskään ilmaisia ja jos niitä tungetaan tuplamäärä niin on selvää että sekin tuo kustannuksia.
Jos taas nVidia on mennyt EUV:lle niin sitten prosessikaan ei ole vielä kypsynyt joten luvassa on myös huomattavasti enemmän sutta.
 
Jos asiaa katsoo yleisesti kuluttajankannalta jolla ei vielä ole 2080Ti
Niin 2080Ti vastaavan Amperen tulee saamaan huomattavasti edullisemmin.
Mutta hintasegmentti ~1200e tulee kuitenkin säilymään.
 
Jos asiaa katsoo yleisesti kuluttajankannalta jolla ei vielä ole 2080Ti
Niin 2080Ti vastaavan Amperen tulee saamaan huomattavasti edullisemmin.
Mutta hintasegmentti ~1200e tulee kuitenkin säilymään.

Njoo, no kyllähän tuo 1200€ hintasegmentti riippuu aika pitkälti kilpailusta. Esim. jos AMD saa kilpailukyistä rdna2 Radeon rautaa ulos, niin tokkopa nähdään Geforce Amperea tuolla hinnalla. Titania voi toki pukata sitten "ei"pelinäytönohjaimena tuohon hintasegmenttiin...

Mutta toki jos se AMD lähtee leikkiin mukaan ja pyytää omista huippu Radeoneistaankin sitten sen >1k€, niin saadaan taas kiva duopoly vähäksi aikaa.
 
Njoo, no kyllähän tuo 1200€ hintasegmentti riippuu aika pitkälti kilpailusta. Esim. jos AMD saa kilpailukyistä rdna2 Radeon rautaa ulos, niin tokkopa nähdään Geforce Amperea tuolla hinnalla. Titania voi toki pukata sitten "ei"pelinäytönohjaimena tuohon hintasegmenttiin...

Mutta toki jos se AMD lähtee leikkiin mukaan ja pyytää omista huippu Radeoneistaankin sitten sen >1k€, niin saadaan taas kiva duopoly vähäksi aikaa.
Jotenkin on jäänyt vähän sellainen kuva, että AMD ei voi(tai halua) kilpailla liikaa hinnalla. He eivät halua myydä liian halvalla, koska joudutaan myymään ei oota hyvin nopeasti. En usko, että AMD:llä olisi kovin paljoa kapasiteettia valmistaa uusia näytönohjaimia, joten hinta tulee olemaan luultavasti vain vähän vastaavan tehoista kilpailijan korttia alempi, kuten nytkin.

Mutta joudutaanko odottamaan syksyyn asti ennen kuin saadaan mitään lisätietoja näistä Ampere-korteista? saisi jo jotain vuotoja alkaa tulemaan.
 
Mutta joudutaanko odottamaan syksyyn asti ennen kuin saadaan mitään lisätietoja näistä Ampere-korteista? saisi jo jotain vuotoja alkaa tulemaan.
Hyvin vähän tuli vuotoja ennen 20-sarjan julkaisua. Vielä ~2 viikkoa ennen julkaisua uutisoitiin esim siitä kuinka AIDA64:ään lisäiltiin GV104/GTX 1180 tukea. Mitään benchejä ei muistaakseni myöskään näkynyt 3DMarkeissa ym. tietokannoissa.

Voi olla että vuodot jää vähiin tälläkin kertaa.
 
Olette varmaan nähneet jo UE5 enginen testivideon?

Reaaliajassa PS5 pyörittänyt sen 2560x1440 resolla, PC:llä kuulemma 2070S jaksaa saman demon reaaliajassa renderöidä.

Huomasitteko kuinka kaunista, varjot ja valaistuksetkin?

Pointtini on ettei ko. demo edes käytä yhtään Ray Tracingiä eli säteenseurantaa.

Kyllä muuten todellakin käyttää:

Lumen uses ray tracing to solve indirect lighting, but not triangle ray tracing," explains Daniel Wright, technical director of graphics at Epic. "Lumen traces rays against a scene representation consisting of signed distance fields, voxels and height fields. As a result, it requires no special ray tracing hardware."

To achieve fully dynamic real-time GI, Lumen has a specific hierarchy. "Lumen uses a combination of different techniques to efficiently trace rays," continues Wright. "Screen-space traces handle tiny details, mesh signed distance field traces handle medium-scale light transfer and voxel traces handle large scale light transfer."

Lumen uses a combination of techniques then: to cover bounce lighting from larger objects and surfaces, it does not trace triangles, but uses voxels instead, which are boxy representations of the scene's geometry. For medium-sized objects Lumen then traces against signed distance fields which are best described as another slightly simplified version of the scene geometry. And finally, the smallest details in the scene are traced in screen-space, much like the screen-space global illumination we saw demoed in Gears of War 5 on Xbox Series X. By utilising varying levels of detail for object size and utilising screen-space information for the most complex smaller detail, Lumen saves on GPU time when compared to hardware triangle ray tracing.
 
Mitään benchejä ei muistaakseni myöskään näkynyt 3DMarkeissa ym. tietokannoissa.

NVIDIA-raudan osalta 3DMark-kannasta on aika turha etsiä vuotoja. Pikkulinnut kertoneet NVIDIAn koko firman verkko blokkaa kaiken liikenteen 3dmark.comiin palomuuritasolla... ja lisäksi ovat aika tiukkoina OEMien kanssa - OEMit eivät taida saada lastuja ennenkuin Founder's Editionit on julkistettu. Ei vuoda kun ei ole piirejä kellään :D
 
Njoo, no kyllähän tuo 1200€ hintasegmentti riippuu aika pitkälti kilpailusta. Esim. jos AMD saa kilpailukyistä rdna2 Radeon rautaa ulos, niin tokkopa nähdään Geforce Amperea tuolla hinnalla. Titania voi toki pukata sitten "ei"pelinäytönohjaimena tuohon hintasegmenttiin...

Mutta toki jos se AMD lähtee leikkiin mukaan ja pyytää omista huippu Radeoneistaankin sitten sen >1k€, niin saadaan taas kiva duopoly vähäksi aikaa.
Paitsi että Amd tuskin yltää sinne Nvidian huippu ohjaimen suorituskykyyn, tai ohjaimien.

2080Ti kanssa myöhästä kilpailla eikä joku +10% nopeampi kuin 2080Ti tule riittämään Amperen huippuohjaimia vastaan joten sinne jäisi ainakin korti jos toinenkin Nvidialla vailla kilpailija.
 
Jep, 3080Ti kun tullee olemaan 40% nopeampi kuin 2080Ti. Ray-Tracingissä jopa 70% nopeampi.
 
Se olisi myös mielenkiintoista tietää, minkäverran 2080Ti on myynyt ammattilaiskäyttöön, RT:n takia. RT oli kuitenkin mieletön hyppäys suorituskyvyssä, myös sillä puolella... 2080Ti olisi ollut myös muistaakseni melko kova mainauskortti. Onneksi hinta oli tarpeeksi korkea, jotta sitä myytiin sinne vain hyvin vähän..
Tensor-yksiköitten käytön yleistymisestä alkaa olla vihdoin viitteitä jo kaupallisissa softissa, ei pelkästään koodareiden käyttöön. Datan analysointiin tullut ensimmäisiä valmiita työkaluja ihan peruskäyttäjätasolle. Kyllä tuossa piti jo pari korttia ostaa, ihan jotta pysyy maailman menossa mukana. Hidastahan tuo kehitys on ollut, mutta aika selvää että noiden RTX-korttien markkinat laajenevat yritysmaailmaan. Varmasti on tarvetta kohtuuhintaisille, noin tuhannen euron korteille, monellakin alalla.

Palvelinraudasta ei ole vielä käsitystä, tuleeko niihin pilvikiihdytykseen nämä "pelikortit" vai joutuuko hankkimaan sen kalliimman bisneskortin. Aika kivoja demoja youtubessa, miten 3D-mallinnusta voi tehdä etänä pilvipalvelimella. Olisi toki kiva että pientoimistossa voisi hankkia yhden super-koneen (tai klusterin) sellaisia toistuvia tehoa vaativia tehtäviä varten, jota tarvitsee kuitenkin vain osan työajasta. Oma kone, koska kaikkea ei vaan saa laittaa ulkoiseen pilveen.
 
Paitsi että Amd tuskin yltää sinne Nvidian huippu ohjaimen suorituskykyyn, tai ohjaimien.

2080Ti kanssa myöhästä kilpailla eikä joku +10% nopeampi kuin 2080Ti tule riittämään Amperen huippuohjaimia vastaan joten sinne jäisi ainakin korti jos toinenkin Nvidialla vailla kilpailija.

Meinaat että AMD:n nopein kortti tulee olemaan 10% nopeampi kuin 2080 ti?
Jos sieltä on tulossa AMD:ltä se 80CU kortti niin eiköhän se kilpaile 3080 ja 3080 ti kanssa. 80CU RDNA1 korttikin olisi selvästi nopeampi kuin 2080 ti... (5700XT:ssä on 40CU ja 2080ti on vain noin 35% nopeampi kuin se)
 
Meinaat että AMD:n nopein kortti tulee olemaan 10% nopeampi kuin 2080 ti?
Jos sieltä on tulossa AMD:ltä se 80CU kortti niin eiköhän se kilpaile 3080 ja 3080 ti kanssa. 80CU RDNA1 korttikin olisi selvästi nopeampi kuin 2080 ti... (5700XT:ssä on 40CU ja 2080ti on vain noin 35% nopeampi kuin se)
Jos ja jos. Jos amd:n ajuripaja ei olisi ripuloinut koko julkaisua ja jälkipyykkiä ihmisillä voisi olla parempi luotto tulevaan. Jos....
 
Miksi näistä pitää tapella etukäteen kun kukaan ei tiedä mutua enempää? Katsotaan sitten kun molemmat valmistajat ovat julkaisseet korttinsa.
 
Palvelinraudasta ei ole vielä käsitystä, tuleeko niihin pilvikiihdytykseen nämä "pelikortit" vai joutuuko hankkimaan sen kalliimman bisneskortin. Aika kivoja demoja youtubessa, miten 3D-mallinnusta voi tehdä etänä pilvipalvelimella. Olisi toki kiva että pientoimistossa voisi hankkia yhden super-koneen (tai klusterin) sellaisia toistuvia tehoa vaativia tehtäviä varten, jota tarvitsee kuitenkin vain osan työajasta. Oma kone, koska kaikkea ei vaan saa laittaa ulkoiseen pilveen.

nVidiallahan on ollut jo pidemmän aikaan meininkin että kuluttajaluokan kortteja ei saa konesaleissa ajella vaan sinne täytyy ostaa entistä teslaa nykyisin pelkkä T tai Quatroa.
Taisivan nyt covidin takia hiukan hommaa löysätä, mutta eiköhän sitä vanhaan taas palata kun covid kupla on puhennut.
 
nVidiallahan on ollut jo pidemmän aikaan meininkin että kuluttajaluokan kortteja ei saa konesaleissa ajella vaan sinne täytyy ostaa entistä teslaa nykyisin pelkkä T tai Quatroa.
Taisivan nyt covidin takia hiukan hommaa löysätä, mutta eiköhän sitä vanhaan taas palata kun covid kupla on puhennut.
[pilkunviilausta]
Ei ole "pelkkä T", vaan pelkkä "NVIDIA". Muutaman mallin "T" viittaa Turingiin, aivan kuten P Pascaliin ja A Ampereen. Ne on siis "NVIDIA [mallinimi]" ja mallinimissä on ainakin tällä hetkellä arkkitehtuurin ensimmäinen kirjain mukana.
[/pilkunviilausta]
 
Meinaat että AMD:n nopein kortti tulee olemaan 10% nopeampi kuin 2080 ti?
Jos sieltä on tulossa AMD:ltä se 80CU kortti niin eiköhän se kilpaile 3080 ja 3080 ti kanssa. 80CU RDNA1 korttikin olisi selvästi nopeampi kuin 2080 ti... (5700XT:ssä on 40CU ja 2080ti on vain noin 35% nopeampi kuin se)
Porukka kulkee päät pilvissä ja odottaa AMD.lta jotain jeesus korttia vuodesta toiseen.

Amd hype kortti mutuilut voisi kirjoittaa johonkin"Amd hypetys ja pettymys"ketjuun mutta tänne turha postata merkityksettömiä tyhjiä teknisiä Amd numeroita ja mutuiluja.

Tiedän sen että jos haluan korvata 2080Ti niin se tulee luonnollisesti olemaan 3080Ti/"3090?" koska Nvidian julkaisuun voin ainakin luottaa.
Amd tuottaa pettymyksiä enkä odota heiltä yhtään enempää tälläkään kertaa.

Saisi Ampere ilmestyä Cyberpunkkia ennempää että saisi kaiken mahdollisen irti pelistä.
 
Viimeksi muokattu:
Vahva komppaus tälle.
Faktoilla kiisteleminen on tietysti ok mutta mutuilu ei saisi olla koskaan näin kärkästä.....
joo samaa mieltä muuten mutta kyse on spekuloinnista ja minusta tässä ei kovin kärjistettyä ole ollut. Hyviä pointteja lähinnä
joten jatkoon vaan...
 
itse odotan nvidian 3080 korttia, ja saisi olla 25% nopeampi 2080ti
Jep ja alle 1000e

Tod.näköisesti 3080 on 2080Ti nopeampi sen 15-25% jolloin 3070 olisi suunnilleen tasoissa 2080Ti kanssa.
3080Ti sitten siellä +40-50% nopeampi haarukassa.
Nämä olisi ne perus odotukset itselläni,saas nähdä jäädäänkö noista paljon.
Joku 3090 yllättys ohjainkin kelpaisi :cigar2:
 
Jep ja alle 1000e

Tod.näköisesti 3080 on 2080Ti nopeampi sen 15-25% jolloin 3070 olisi suunnilleen tasoissa 2080Ti kanssa.
3080Ti sitten siellä +40-50% nopeampi haarukassa.
Nämä olisi ne perus odotukset itselläni,saas nähdä jäädäänkö noista paljon.
Joku 3090 yllättys ohjainkin kelpaisi :cigar2:
Vaikka itsekin tietysti toivon mahdollisimman suuria tehoja, en usko noin suuriin parannuksiin varsinkaan ennen kuin AMD saa ulos oikeasti high endissä kilpailukykyisen kortin, joka toivottavasti on myös tulossa.

Itse voisin veikata, että 3080 noin 10% nopeampi kuin 2080 ti ja 3080 ti on sitten sen 30-40% nopeampi kuin 2080 ti. En usko, että Nvidia julkaisisi ”liian tehokkaita” kortteja jos kunnon kilpailua ei tulekaan.
 
8192 cudahypetrain is real.
Riippuen mitä Nvidia suunnittelee ja mitä haluavat julkaista RTX sarjana niin voi olla vaikka 6912 ,7552, 8192 tai ei mitään näistä.
Mutta jos ei ole kilpailua kuninkuus paikasta (en usko että tulee olemaan) niin ei tarvitse vetää yhtäkään uutta ässää tai siis Amperea nahkatakin hihasta.
 
Vaikka itsekin tietysti toivon mahdollisimman suuria tehoja, en usko noin suuriin parannuksiin varsinkaan ennen kuin AMD saa ulos oikeasti high endissä kilpailukykyisen kortin, joka toivottavasti on myös tulossa.

Itse voisin veikata, että 3080 noin 10% nopeampi kuin 2080 ti ja 3080 ti on sitten sen 30-40% nopeampi kuin 2080 ti. En usko, että Nvidia julkaisisi ”liian tehokkaita” kortteja jos kunnon kilpailua ei tulekaan.
Ja ennekaikkea hinta myös merkitsee melkoisesti tuossa ja ehkä enemmän kuin pelkkä raaka suorituskyky, jos 2080Ti tehot saisi esim alle 800e niin kyseessä olisi jo itsessään oikein hyvä tilanne.

Jos vähän huhu speksejä katsoo olettaen että ovat 3080Ti, niin suorituskyky parannus mahd.luokkaa 40%.
Mutta kun ei näistä tiedä vielä varmaksi ja Nvidia osaa pitää muutenkin kaikki hyvin salassa ihan loppu metreille saakka.
En yllättyisi kuitenkaan jos sieltä tulisi hieman jotain odottamattomiakin yllättyksiä.

Juu liian nopeaa tuskin tulee ilman kilpailua se on kyllä tosi,ellei Nvidia välttämättä halua sitten jostain $yystä tehdä poikkeuksia.
 
Mutta jos ei ole kilpailua kuninkuus paikasta (en usko että tulee olemaan) niin ei tarvitse vetää yhtäkään uutta ässää tai siis Amperea nahkatakin hihasta.
Riippumatta sinun uskoistasi, yksikään firma tuolla ei jätä tuotteita julkaisematta koska ne olisi "liian hyviä" kun kilpailija ei julkaissutkaan samaan luokkaan omaa tuotetta. Joko NVIDIA on suunnitellut tehokkaan peli-Amperen ja julkaisee sen, tai sitten ei ole ja ei julkaise, kilpailijoiden tuotteet eivät siihen vaikuta vaan päätökset on tehty vuosia sitten.
 
Riippumatta sinun uskoistasi, yksikään firma tuolla ei jätä tuotteita julkaisematta koska ne olisi "liian hyviä" kun kilpailija ei julkaissutkaan samaan luokkaan omaa tuotetta. Joko NVIDIA on suunnitellut tehokkaan peli-Amperen ja julkaisee sen, tai sitten ei ole ja ei julkaise, kilpailijoiden tuotteet eivät siihen vaikuta vaan päätökset on tehty vuosia sitten.
Jos Amd julkaisee nopeimman ohjaimen niin totta hemetissä Nvidia pyrkii siihen vastaamaan ja julkaisee sellaisen ohjaimen mitä ei aikaisemmin olisi ollut syytä julkaista.

kilpailu vaikuttaa julkaisuihinkin.
 
Jos Amd julkaisee nopeimman ohjaimen niin totta hemetissä Nvidia pyrkii siihen vastaamaan ja julkaisee sellaisen ohjaimen mitä ei aikaisemmin olisi ollut syytä julkaista.
Vain mikäli siellä on olemassa olevissa piireissä "löysää". Päätökset piireistä mitkä tehdään on tehty vuosia sitten, lopullista konfiguraatiota voi toki viilata myöhemmin poistamalla yksiköitä käytöstä ja kellotaajuuksia sahaamalla, mutta siinä se. Uudella piirillä ei voida vastata nopealla aikataululla, vaan siinä menee helposti vähintään vuosi + itse piirien tuotantoaika siitä hetkestä, kun tiedetään että tarvitaan uusi piiri samalla arkkitehtuurilla.
 
Vain mikäli siellä on olemassa olevissa piireissä "löysää". Päätökset piireistä mitkä tehdään on tehty vuosia sitten, lopullista konfiguraatiota voi toki viilata myöhemmin poistamalla yksiköitä käytöstä ja kellotaajuuksia sahaamalla, mutta siinä se. Uudella piirillä ei voida vastata nopealla aikataululla, vaan siinä menee helposti vähintään vuosi + itse piirien tuotantoaika siitä hetkestä, kun tiedetään että tarvitaan uusi piiri samalla arkkitehtuurilla.
Tiedät hyvin mitä tuossa postauksessa tarkoitin jota lähdit aluksi lainailemaan.

Nvidia ei julkaise nopeinta Amperea heti ellei siihen ole tarvetta.
 
Tiedät hyvin mitä tuossa postauksessa tarkoitin jota lähdit aluksi lainailemaan.

Nvidia ei julkaise nopeinta Amperea heti ellei siihen ole tarvetta.
En pidä mitenkään itsestäänselvänä, että NVIDIA julkaisisi aluksi vain leikattuja malleja (lasken Titanin mukaan näihin koska se kaikella todennäköisyydellä tulee käyttämään samaa sirua kuin nopein GeForce-malli).
Kellotaajuuksien säätö toki asia erikseen, mutta jos se tarve tulee eteen, voi olla iso kynnys lähteä nostamaan niitä liikaa energiatehokkuuden kustannuksella kun on ollut pitkään sillä saralla edellä.
 
Riippuen mitä Nvidia suunnittelee ja mitä haluavat julkaista RTX sarjana niin voi olla vaikka 6912 ,7552, 8192 tai ei mitään näistä.
Mutta jos ei ole kilpailua kuninkuus paikasta (en usko että tulee olemaan) niin ei tarvitse vetää yhtäkään uutta ässää tai siis Amperea nahkatakin hihasta.
amd voisi tosiaan nyt yllättää ja pamauttaa sinne 3080 ja 3080ti tai mikälie 3090 väliin 96 cu kortin jolloin saataisiin nahkatakkimiehen special.
 
amd voisi tosiaan nyt yllättää ja pamauttaa sinne 3080 ja 3080ti tai mikälie 3090 väliin 96 cu kortin jolloin saataisiin nahkatakkimiehen special.
No olisi edes nopeampi kuin 2080Ti järkevään hintaan jolloin Nvidiakin joutuisi kilpailuun mukaan ja järkeistämään entisestään tulevien ohjainten hintoja.
 
Uusin huhu on ampere julkistus elokuussa---taitaa jensen päästä esittelemään uutta nahkatakkia hyvissä ajoin.
 
Uusin huhu on ampere julkistus elokuussa---taitaa jensen päästä esittelemään uutta nahkatakkia hyvissä ajoin.

Saisiko näihin huhuihin lähteen. Huhujakin on nääs eri asteisia. Jensenin nahkatakki kyllä Ampere launchissa kiinnostaa, lukeeko selässä It just works vai MC GameWorks. Jensen todistaa että nörtitkin voi olla päheitä. Ei tarvita kuin uhanalaisen pandan nahasta valmistettu nahkatakki ja autokauppiaan virne.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom