Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tiedän hyvin. Pointtihan oli, että CPU:lta vaaditaan enemmän jos säteenseuranta käytössä. Tämä pätee muihinkin kuin Zen+ prossuihin.2700X nyt ei tunnetusti ole mikään nopein mahdollinen peliprossu. Ydinten määrä ei auta, jos ja kun yhden threadin suorituskyky ei ole riittävä.
Tätähän ei sitten ole testattu vielä noiden tulevien korttien kanssa. Toivottavasti testataan..Tiedän hyvin. Pointtihan oli, että CPU:lta vaaditaan enemmän jos säteenseuranta käytössä. Tämä pätee muihinkin kuin Zen+ prossuihin.
Veikkaisin, ettei 2700X ole niin pahasti esim. Zen2:ta takana etteikö vaikka 3700X:llä nähtäisi pahempia pullonkauloja 3080:n kanssa kuin 2700X:llä 2080:n kanssa.
Itsellä menee 3080 2700x kanssa koneeseen kunhan FE malli saadaan toimitettua. Katsotaan minkälaisena pullonkaulana toimii ja odotellaab amd zen3:sta.
Juu hyvä pointti että eroja voi olla Turingin ja Amperen välillä siinä miten pahasti prossu joutuu hoitelemaan säteenseurannan BVH-tonttia ym. Tähän mennessä en ole nähnyt Nvidian kehuvan että tätä kuormaa siirrettäisiin prossulta GPU:lle.Tätähän ei sitten ole testattu vielä noiden tulevien korttien kanssa. Toivottavasti testataan..
Minua kiinnostaisi enemmän testi jossa katsotaan, minkälainen fps näillä eri sukupolven näyttiksillä saadaan samoissa RT-pelitesteissä, jossa ollaan CPU bottleneckissä.Eli muutama peli, joissa on RT, kuormittaako useampaa prossucorea oikeasti ja jos kuormittaa, niin miten montaa ja miten paljon?
Tuo 37,5% on pelkkä muistikaistan ero, mutta jos lasketaan koko muistiväylän siirtonopeus, niin ero on noin 20%:Onko kellään teorioita siitä, että millä keinolla Nvidia puristaa 3070:stä vääntöä saman verran kuin 2080Ti:stä, kun tiitisessä on 37,5% enemmän muistikaistaa? Mahtaakohan olla kuinka tilanneriippuvaista noiden erot, kun balanssi shadereiden ja kaistan välillä on ihan totaalisesti erilainen?
Mainittu FP32 suorituskyky tosiaan teoreettisella tasolla on 35% 3070:n hyväksi: 5888 CUDA / 4352 CUDA = 1,35 kertainen = +35%Tuo ei vastaa kaistakysymykseen. Itse veikkaisin isompia cacheja ja vain uusimpia pelejä. Eli vuoden 2020 peleissä tasoissa tai pinnan pari ohi, vanhemmissa ja DX11 peleissä tulee taas pataan 2080TI:ltä.
3070:ssä on 14Gbps muistit ainakin parin valmistajan tuotesivujen mukaan. En tiedä onko Nvidialta tullut virallista tietoa asiasta.3070: muistien nopeus 2000MHz (16Gbps efektiivinen), muistikaista 256bit = 16Gbps*256bit/8 = 512GB/s
Olisi hyvä, jos nuo pelitestit aloitettaisiin vaikka 4C4T prossuista, näkisi, mikä nyt sitten onkaan tilanne nykypelien kanssa tuossa säikeistyvyydessä, eri tapauksessa. Tuosta asiasta kun liikkuu paljon luulottelua ja mopon keulimista tällä hetkellä..
Vielä kauempana faktoista on sen väittäminen, että ison lämpökuorman puhaltaminen suoraan päin muisteja ei voi vaikuttaa niihin.Jos sieltä FE:n takaa poistus varovaisen arvion mukaan vaikka kolmannes lämmöstä, niin kotelon sisään täydessä rasituksessa jää teoriassa hieman yli 200W, eli suunnilleen saman verran, kuin esim. 2080:lla. Mielestä parempi tuo on, kuin että AIB:n kortilla 100% lämmöstä menee koteloon..?
Turhaa spekulaatiotahan tämä on, kunnes saadaan riippumatonta dataa ja jokainen laittaa rahansa mihin lystää, mutta omasta mielestä menee hieman pelottelun puolelle tommonen "FE:llä koneet kaatuu, kun muistit ylikuumenee", kun edelleenkään mitään oikeaa faktaa tuosta ei ole saatavilla suuntaan tai toiseen.
Nyt menee kyllä maapähkinät sekaisin kookospähkinöiden kanssa.Muistilämpökeskusteluun: lämmitin 1660 ti:n 85 asteeseen ja laitoin lämpömittarin noin 3,5cm päähän mittaamaan heatsinkistä ulospuhaltuvan ilman lämpötilaa. Mittari stabiloitui 37,3 asteeseen.
Ei tuosta virallista tietoa taida olla ja kyllähän se tosiaan näyttäisi useamman lähteen perusteella, että olisi vain 14Gbps, mutta mahdollisesti myös malleja 16Gbps muisteilla (Inno listattuna) NVIDIA GeForce RTX 3070 Specs3070:ssä on 14Gbps muistit ainakin parin valmistajan tuotesivujen mukaan. En tiedä onko Nvidialta tullut virallista tietoa asiasta.
GeForce RTX 3070 Uses 14Gbps GDDR6 Memory: ZOTAC and ASUS
NVIDIA's upcoming GeForce RTX 3070 performance segment graphics card uses 14 Gbps GDDR6 memory speed, according to the product page of the ZOTAC RTX 3070 Twin Edge (model: ZT-A30700E-10P), and the RTX 3070 DUAL by ASUS. This settles speculation around NVIDIA using the fastest available 16 Gbps...www.techpowerup.com
Muistilämpökeskusteluun: lämmitin 1660 ti:n 85 asteeseen ja laitoin lämpömittarin noin 3,5cm päähän mittaamaan heatsinkistä ulospuhaltuvan ilman lämpötilaa. Mittari stabiloitui 37,3 asteeseen.
Kertooko tämä mitään. En tiedä, mutta en olisi edelleenkään huolissaan.
joku 8700k taso intel ja 3600 amd vois olla.Joo ei hätää, ihan mielenkiinnosta kyselin et miten pitkälle menneisyyteen pitää mennä et vois kuvitella prossun bottleneckaavan tuolla kortilla Eilen just ostin uuden rossun ja tätä 3080 korttia odotellaa että saa koneen kasaan
Oikeastaan juuri tätä yritin tuossa aiemmassa viestissäni sanoa. Että CPUsta tulee pullonkaula mikäli siitä puuttuu kriittinen ominaisuus (esim core-määrä) jollekin tietylle pelille.Tulevaisuudessa voi olla että ytimien määrällä on enemmän väliä kuin nyt ja esim. tuo 6-ytiminen 3600 alkaa ottaa osumaa, mutta ei vielä varmaan pariin vuoteen nähdä tilannetta jolla CPU olisi oikeasti merkittävä päivitys pelikäytössä kunhan se täyttää tietyt peruskriteerit.
Isommat (48Gt) ja ehkä nopeemmatkin muistit voi tulla ensi vuonna, muuten en oikein keksi miten tosta voisi korottaa kun käyttävät jo lähes täyttä piiriä.Ei kai 3900:sta tulossa mitään Ti/Super versiota myöhemmin?
Ei kai 3900:sta tulossa mitään Ti/Super versiota myöhemmin? Entäs milloin intellilta seuraavat työpöytä prossut? Keväällä olis tarkoitus päivittää koko laitos.
Tiedän hyvin. Pointtihan oli, että CPU:lta vaaditaan enemmän jos säteenseuranta käytössä. Tämä pätee muihinkin kuin Zen+ prossuihin.
Veikkaisin, ettei 2700X ole niin pahasti esim. Zen2:ta takana etteikö vaikka 3700X:llä nähtäisi pahempia pullonkauloja 3080:n kanssa kuin 2700X:llä 2080:n kanssa.
Jäähystä saatavilla olevien kuvien perusteella arvioisin että edes kolmanneksen lämmöistä ulos puhaltaminen olisi jo kovan työn takana tuolle.
Mutta nyt se on sijoitettu siten, että todennäköisesti yhtä paljon sen puhaltamaa lämpöä jää kotelon sisään kuin menee ulos.
Joo olen ihan perillä tästä kyllä. Ja tuo testihän vain todistaa pointtini. Sen mukaan 3700X on ~25% nopeampi kuin 2700X kilpapeleissä. 3080 on tämänhetkisten tietojen mukaan yli 50% nopeampi kuin 2080.Kyllä se 2700x on vaan aika reippaasti hitaampi pelikäytössä kun 3700x
Ryzen 7 2700X vs. Ryzen 7 3700X: High Refresh Gaming Comparison
Following up to our recent CPU comparison in competitive titles using low quality settings, we're pitting the Ryzen 7 3700X and 10th-gen Core i5-10600K against the 2700X...www.techspot.com
Tämähän riippuu kovasti pelistä. Jos peli ei säikeisty kuin kahdelle threadille, niin 4C4T@5GHz pyörittää paremmin kuin 8C16T@4,9GHz.Tuo 4C4T on ollut pullonkaulana jo vuosia. Muistan kun joskus kolmisen vuotta sitten päivitin lähelle 5Ghz ylikellotetusta Intelin 4C4T prosessorista AMD:n 8-ytimiseen ja jopa silloisella GTX970 näytönohjaimella ero oli peleissä suuri. Tuskin nykyään edes on niin huonoja näytönohjaimia, missä tuollainen prosessori ei hidastaisi menoa.
Ei sitä laskentatapaa muutettu, se on edelleen sama kuin ennenkin eli CUDA-ytimeksi lasketaan FP32-tarkkuuden laskentayksiköt.Ei, vaan sitä laskentatapaa muutettin 2000-sarjasta 3000-sarjaan.
Itse meinaan laittaa 3090:n i3-8100 prossun seuraksi. Näyttö on 4K 55” 60fps OLED, joten luulen että bottleneck on enemmän se kuin prosessori, näin tuntuu olevan jo nykyisellä 1080tiitisellä silloin jos ei kortti ahdista ensin (saa nopeasti kyykkyyn kun resolution scalea nostaa). Ainakin varmasti saa jatkossa vääntää kaikki karkit, raytracingit ja scalet päälle vailla Allahin pelkoa ja nauttia 60fps 4K silmäkarkista.
11gb näytönohjaimen muisti loppuu kesken jos resolution scalea nostaa yli 125% tietyillä peleillä. Tuolla skaalauksella tuntuu olevan iso vaikutus grafiikoihin niin mielellään sitäkin täysillä käyttäisi. Lisäksi en olisi ihan varma että ainakaan 2080ti tulee pyörittämään esim. CP2077 RTX:llä ja täysillä karkeilla 60fps tasaisesti (+muut tulevat RTX pelit).60Hz 4k tulee varmasti bottleneckittämään jos pelaat pelejä joissa korkeammasta FPS:stä on mitään hyötyä. Sanon suoraan että RTX 3090 menee pelikäytössä täysin hukkaan jos rajaat itsesi 60 FPS:ään, ja 3070 tai 2080 Ti riittäisi tuohon jo enemmän kuin hyvin. Minulla on 2070 Super ja tällä jo 4k-pelaa hyvin, ja vähän asetuksia rukkaamalla saan vielä 80-120 FPS(näyttöni on 120Hz) ja 4k 60FPS on hyvin helppo saavuttaa. Ja kannattaa muistaa että tästä kortista on vielä reilusti matkaa 2080 Ti/3070:n tasolle.
Vaihtoehtona on tietysti myös 8k 60FPS, mutta tässäkin tapauksessa joudut päivittämään ruudun enkä noista 8k-näytöistä osaa sanoa oikeastaan mitään. Lisäksi tuo 8k-pelaaminen on vielä niin lastenkengissä että ei kannata lähteä beta-testaajaksi kalliilla hinnalla.
Hanki itsellesi 4k-näyttö jossa on ainakin 100Hz päivitysnopeus.
Yllättyisin jos tuo i3-8100 riittäisi tasaiseen 60fps:ään Cyberpunkissa.Lisäksi en olisi ihan varma että ainakaan 2080ti tulee pyörittämään esim. CP2077 RTX:llä ja täysillä karkeilla 60fps tasaisesti (+muut tulevat RTX pelit).
Voi olla että ei riitä, nykypeleillä ei ole vielä itellä tullut vastaan sellaista että ei riitä. PUBG:ssa saattaa olla jotain microstutteria jos oikein suurennuslasilla.Yllättyisin jos tuo i3-8100 riittäisi tasaiseen 60fps:ään Cyberpunkissa.
En missään vaiheessa sanonut, etteikö muistille tuleva lämpö voisi vaikuttaa niihin. Kyseenalaistin vain sen merkittävyyden!Vielä kauempana faktoista on sen väittäminen, että ison lämpökuorman puhaltaminen suoraan päin muisteja ei voi vaikuttaa niihin.
Jäähystä saatavilla olevien kuvien perusteella arvioisin että edes kolmanneksen lämmöistä ulos puhaltaminen olisi jo kovan työn takana tuolle.
Rakenne kun ei ole edes puoliksikaan lähellä blower-jäähyä ilmavirraltaan tuulettimella kiinni kortin "perälaudassa".
Tilanne olisi eri, jos ulos puhaltava tuuletin olisi edes kortin puolivälissä.
Mutta nyt se on sijoitettu siten, että todennäköisesti yhtä paljon sen puhaltamaa lämpöä jää kotelon sisään kuin menee ulos.
Päälle sitten tuo toinen tuuletin puhaltamassa rivaston toisen pääosan lämmön suoraan päin naamaa muisteille.
Kaikilla muilla tähän astisilla ei-blower korteilla se koteloon jäävä lämpö on sekoitettu tasaisemmin kotelon ilmaan.
Eikä se ole varsinkaan ollut suoraan heikentämässä kotelon etutuulettimilta tulevaa viileää ilmavirtaa.
Vaikka se näytönohjaimen ilmavirta olisi "vain" 40 asteista, se on jo rajusti etutuulettimien 20-25 asteista ilmaa kuumempi vain 10 asteen erolla B-dien ~50C maksimilämpöihin.
Eli tässä on olemassa selvästi merkittävä riski muistien vakauden kärsimisestä.
Itse muistien toimintaympäristön lämpenemisen lisäksi tuota lämpöä menee aika pahasti myös prossun "jäähdytysilmaksi" ja prossun lämpötila vaikuttaa myös muistiohjaimen rasitustasoon.
Nyt menee kyllä maapähkinät sekaisin kookospähkinöiden kanssa.
1660 Ti on ~120-130W tehonkulutuksen kortti.
Se on todella kaukana 3080 ja 3090:n lämpötehosta.
Oletan 16gbs muistit vakiona.Onko kellään teorioita siitä, että millä keinolla Nvidia puristaa 3070:stä vääntöä saman verran kuin 2080Ti:stä, kun tiitisessä on 37,5% enemmän muistikaistaa? Mahtaakohan olla kuinka tilanneriippuvaista noiden erot, kun balanssi shadereiden ja kaistan välillä on ihan totaalisesti erilainen?
Joo. Ei. Vaikka sen lämpökuorma on miljoona wattia niin se lämmönsiirto ilmaan tapahtuu kuitenkin muilla parametreilla.Nyt menee kyllä maapähkinät sekaisin kookospähkinöiden kanssa.
1660 Ti on ~120-130W tehonkulutuksen kortti.
Se on todella kaukana 3080 ja 3090:n lämpötehosta.
Joo olen ihan perillä tästä kyllä. Ja tuo testihän vain todistaa pointtini. Sen mukaan 3700X on ~25% nopeampi kuin 2700X kilpapeleissä. 3080 on tämänhetkisten tietojen mukaan yli 50% nopeampi kuin 2080.
Aika turvallinen olettamus että CPU-pullonkaulaan törmätään helpommin 3700X+3080 kombolla kuin 2700X+2080 kombolla, eikö?
Oletan 16gbs muistit vakiona.
ja se kaista tosiaan sen 512 vs 616.
vääntö tulee fp32 5888 core osuudesta tässä.
jos muisteille saa sen 18gbs kellotettuna niin...
GPU-tehojen noustessa CPU-pullonkaulan todennäköisyys kasvaa kyllä muissakin kuin kilpapeleissä. Minun reaalimaailman esimerkkini oli Wolfenstein RT-herkuilla, ei kilpapeli.Juu kyllähön se noin menee, jos toisiaan jotain kilpapelailua harrastaa matalilla resoilla ja tähtää 200 FPS ja yli. Siinä jää sitten tosin jo aika hyvin intelin puolen prossutkin pullonkaulaksi, ihan terävintä kärkeä lukuunottamatta.
Joo. Ei. Vaikka sen lämpökuorma on miljoona wattia niin se lämmönsiirto ilmaan tapahtuu kuitenkin muilla parametreilla.
Muuten kopite7kimi twitter hemmo sanoi heinäkuussa noista gddr6x muisteista, että kellotus 21gbs epäonnistui kävisikö 19gbs.No näin oletin minäkin, mutta kun meillä on jo ihan virallisia speksejä joistakin malleista, ja niissä sanotaan että 14Gbps. Siksi tästä tuleekin mielenkiintoinen keissi. Otin itse aika kritiikittömästi vastaan Nvidian väitteen, ja nyt on alkanut oikeasti mietityttää, että kuinka paljon on eroa Nvidian marrkinointiskenaarion ja kattavan pelikattauksen osoittaman todellisuuden ero.
Se hyvä puoli toki 14Gbps muisteissa on, että niistä on yleensä saanut sen 15-20% lisää kellottamalla. 18 on kyllä jo aika tiukassa.
vääntö tulee fp32 5888 core osuudesta tässä.
Joo. Ei. Vaikka sen lämpökuorma on miljoona wattia niin se lämmönsiirto ilmaan tapahtuu kuitenkin muilla parametreilla.
Sinällään jännä kun Turingin INT32 yksiköistä kertoessa Nvidian kaveri kertoili miten uudemmat / monimutkaisemmat pelit alkaa käyttää enemmän ja enemmän INT laskentaa. Nyt kuitenkin "tuplattiin" FP laskentateho.
Teho ei vaikuta mitään siihen mitä siitä heatsinkistä siirtyy ilmaan. Ytimen lämpökään vaikuta tasan mitään. Vain sen heatsinkin lämpötila.Meinaatko tosiaan että ytimen lämpötila vaikuttaa tuohon koteloon siirtyvään lämpöön eikä teho?
Toki vaikuttaahan se niin että mitä kuumempi ydin samalla kuormalla, sitä vähemmän lämpöä vapautuu koteloon...
GPU-tehojen noustessa CPU-pullonkaulan todennäköisyys kasvaa kyllä muissakin kuin kilpapeleissä. Minun reaalimaailman esimerkkini oli Wolfenstein RT-herkuilla, ei kilpapeli.
Teho ei vaikuta mitään siihen mitä siitä heatsinkistä siirtyy ilmaan. Ytimen lämpökään vaikuta tasan mitään. Vain sen heatsinkin lämpötila.
Ja se ei enää liity siihen minkä lämpöiseksi se ilma pystyy lämpiämään virratessaan yli siitä heatsinkistä. Pieni saman lämpöinen heatsinkki saa pienen määrän ilmaa saman lämpöiseksi kuin suuri saman lämpöinen hestsinkki suuren määrän ilmaa. Kokonaislämpöenergia oli sitten paljon suurempi toisessa tapauksessa. Sepä ei nyt ollutkaan epäselvää missään välissä.Ja siihen jäähdytyssiilin lämpötilaan vaikuttaa teho...
Teho ei vaikuta mitään siihen mitä siitä heatsinkistä siirtyy ilmaan. Ytimen lämpökään vaikuta tasan mitään. Vain sen heatsinkin lämpötila.
Kyllä, mitä enemmän tehoa die ja muistit tuottaa----suurempi lämpökuorma heatsinkille tuulettimille ratkaistavaksi.No kyllähän se teho vaikuttaa aika pirun ratkaisevasti siihen, kuinka paljon sitä lömpöä voi siirtyä siihen heatsinkkiin ja siten siihen, mitä siitä heatsinkistä sitten siirtyy koteloon. 3000 sarjan heatsink varastoi ja vapauttaa sitä "tehoa" ihan eri määriä, mitä 1660:n rimpula heatsink, vaikka molempien GPU temp olisi 85c
Ja se ei enää liity siihen minkä lämpöiseksi se ilma pystyy lämpiämään virratessaan yli siitä heatsinkistä. Pieni saman lämpöinen heatsinkki saa pienen määrän ilmaa saman lämpöiseksi kuin suuri saman lämpöinen hestsinkki suuren määrän ilmaa. Kokonaislämpöenergia oli sitten paljon suurempi toisessa tapauksessa. Sepä ei nyt ollutkaam epäselvää missään välissä.
Sinä olet tässä kyllä väärässä. Selkein asia joka vaikuttaa siilistä poistuvaan lämpötilaan on nimenomaan teho minkä näytönohjain ottaa. Ainoat tapaukset missä näin ei ole, on epätasapainossa oleva systeemi, eli sellainen jossa näytönohjaimen lämpötila muuttuu. Jos siilistä/sirusta poistuva lämpövuo on suurempi kuin näytönohjaimen ottama teho, se viilenee. Toisinpäin taas se kuumenee.Ja se ei enää liity siihen minkä lämpöiseksi se ilma pystyy lämpiämään virratessaan yli siitä heatsinkistä. Pieni saman lämpöinen heatsinkki saa pienen määrän ilmaa saman lämpöiseksi kuin suuri saman lämpöinen hestsinkki suuren määrän ilmaa. Kokonaislämpöenergia oli sitten paljon suurempi toisessa tapauksessa. Sepä ei nyt ollutkaan epäselvää missään välissä.
Mistään tallaisesta ei edes keskusteltu. Kaikki lämpöenergia täytyy poistaa tasapainotilan syntymiseen tietysti.Sinä olet tässä kyllä väärässä. Selkein asia joka vaikuttaa siilistä poistuvaan lämpötilaan on nimenomaan teho minkä näytönohjain ottaa. Ainoat tapaukset missä näin ei ole, on epätasapainossa oleva systeemi, eli sellainen jossa näytönohjaimen lämpötila muuttuu. Jos siilistä/sirusta poistuva lämpövuo on suurempi kuin näytönohjaimen ottama teho, se viilenee. Toisinpäin taas se kuumenee.
Jossain kohtaa lämpövuo tasaantuu siihen, mikä on näytönohjaimen ottoteho. Tällöin näytönohjaimen tuulettimen poistama lämpöteho on käytännössä täsmälleen se, minkä näytönohjain kuluttaa.
Osuus kokonaislämpövuosta ei varmasti ole kuin maks kolmannes.50% on enemmän kuin 1/3.
Toisekseen, eikös se peräpään tuuletin ole paljon lähempänä itse lämpölähdettä, eli sirua? jolloin voi olettaa että perän tuuletin kohtaa suuremmassa lämpötilassa olevan siilin, joten sen on helpompi puhaltaa lämpöenergiaa pois verrattuna etupään PCB:n läpi puhaltavaan. En osaa sanoa kuinka tehokkaasti lämpöputket saavat lämpöä siirrettyä etupään rivastolle, mutta veikkaisin sen olevan vähemmän kuin suoraan sirun päällä olevalla siilillä.