Täällä(kin) kun on ollu väittelyä siitä, kilpailevatko näytönohjaimet konsoleiden kanssa, niin tässäpä oma tarinani:
Olen PS5:n ennakkotilannut jo kuukausia sitten, koska vanha PS3 rupeaa pätkimään ja kuulostaa suihkuhävittäjältä, vaikka pölyt on putsattu ja tahnat vaihdettu. Olin myöskin päättänyt päivittää koneeni uuteen tämän syksyn/talven aikana ja ajatellut rahoittaa osan näistä hankinnoista myymällä nykyisen koneeni pakettina custom-looppeineen eteenpäin.
Emäntä tossa jokunen viikko takaperin ehdotti, että josko mun nykyinen kone siirrettäisiin olohuoneeseen mediaPC:nä toimimaan. Aluksi en ollut täysin myyty ajatukselle, koska oletin tarvitsevani selvästi enemmän kapitaalia mm. juuri näytönohjaimeen, mutta näiden hintojen ja ehkä enemmänkin tehojen pikkuhiljaa hahmottuessa (puolueettomia revikoita odotellessa) rupeaa näyttämään enemmän ja enemmän siltä, että PS5 tilaukseni tulen perumaan. Voi olla, että joskus myöhemmin semmoisenkin alennusmyynneistä yksinoikeuspelejä varten hommaan, mutta 95% varmuudella skippaan PS5:n ja lätkäisen nykyisen koneen telkkariin kiinni.
Jos järkevä tehonlisäys nykyiseen 1080 Ti:hin olisi maksanut esim. 1200€, niin vaikka uuden koneen olisin joka tapauksessa ostanut, olisi nykyinen mennyt myyntiin ja tilalle tullut konsoli (olettaen siis, että vanhan koneeni myymällä olisi pleikkarin oston jälkeen jäänyt plussalle). Omalla kohdallani tämä julkaisu kilpaili juuri konsolin kanssa, joka nyt siis jää toistaiseksi ostamatta. Oma skenaarioni ei ehkä ole ihan tavanomaisin, mutta uskon että muitakin löytyy, joilla tämä Nvidian ja tuleva AMD:n uutuuslinja saattaa kääntää kelkan koneen päivitykseen konsolin sijasta.