- Liittynyt
- 18.11.2016
- Viestejä
- 4 636
Eli vältetään normaali telkkari-motion-interpolaation tuomat järkyttävät latenssit koska uusin kuva on ennustus tilanteesta hieman ennen seuraavaa kuvaa, mutta ei silti muuta sitä ongelmaa että jos inputtia pollataan ja pelisimulaatiota päivitetään vain natiivinopeudella, ellei tuo nopeus ole tarpeeksi korkea, peli tuntuu lagiselta vaikka mittarissa olisi iso numero.
Eli kärjistäen: Jos peli pyörii natiivina 20fps, siitä normaali DLSS upscalella saadaan nostettua "oikea" päivitysnopeus 40fpsään niin sen jälkeen kun lisätään toiset 40fps ennustettuja frameja ja saadaan OMG 80fps!!! niin pelituntuma on silti edelleen sama kuin 40fps tilanteessa, vaikka sivustakatsoja voikin ihastella pehmeämpää ruudunpäivitystä ja isompaa numeroa mittarissa. Saa nähdä miten toimii käytännössä, mutta oma epäilys on että jos natiivi-päivitysnopeus ei ole riittävän korkea, DLSS3 ei tarjoa hyvää kokemusta.
Ja toisesta päästä tulee sitten se ongelma että tämän ennustetun kuvan generointi vie jonkin verran aikaa ja se todennäköisesti on kiinteä aika (resoluutiosta riippuvana) joka asettaa eräänlaisen capin siihen kuinka nopeasti peli voi pyöriä. Esimerkin perusteella ainakin jostain 40-50fps vauhdista (se cyperpunkki-esimerkki) saadaan tuplattua, mutta jos peli onkin nopeatempoista räiskintää ja mittarissa on natiivina vaikkapa 144fps, siitä tuskin saadaan 300fps sille hirmuiselle 360hz TN panelille ja vaikka saataisiin, edelleen inputteihin peli reagoi 144fps mukaan.
Nämä menee mulla aika vahvasti yli sen mitä ymmärrän ja tiedän ymmärtäväni, mutta kyllä tuo minusta lisää myös "enginen" päivitysnopeutta. Kuvan laskeminen, ja muun enginen pyörittäminen on osin rinnakkaista osin peräkkäistä. Jos kuvaa lasketaan nopeammin niin sillä säästyneellä ajalla saadaan puhtaasti prossun pyörittämästä enginestä lisää ulos. Ei kai sitä kuvaa voi minusta mitenkään irroittaa muusta enginestä. Siellä on kaikkea liikkuvaa joka voi osua mihin tahansa ja sitä kaikkea pitää laskea, muutoin ensimmäisenä kuva ja ääni ei vastaa toisiaan.
Tämä on tosiaan ainoa Ampere vs. Ada suorituskykyvertailu mitä tuossa oli. Noista kolme vasemmanpuolimmaista ei käytä mitään DLSS versiota, ja Resident Evil ainoana hyödyntää säteenseurantaa. Tuosta jos katsoo että varmaan harvinaiseksi jäänyt 3090 Ti vastaa aika hyvin 4080 12GB.
Hardware unboxedin 3090 Ti vertailusta se oli noin 24% nopeampi kuin 3080 10 GB. (ehkä 1440p olisi ollut järkevämpi katsoa jos 3090 Ti saa liikaa etua suuremmasta muistimäärästä. Jaa, 16% suorituskykyisempi, sehän näyttää paljon huonommalta)
Esim. 3080 oli vastaavassa 4k 32% nopeampi kuin 2080 Ti. Ja niiden listahinnat oli ihan eri luokkaa.