Onko jotain lähdettä näille huhuille? Vaikuttaa nimittäin jossain määrin epäuskottavalta tämä ensimmäinen:
GPUssa ei ole mitään järkeä uhraamaan hirveää määrää transistoreita paremman IPCn tavoitteluun, kun rinnakkaista laskettavaa on kuitenkin paljon.
Erityisesti kun vielä säteenjäljitys- ja tensoriyksiköiden määrä on sidottu niihin shader-prosessoreihin.
Tuollainen "10-20% lisää IPCtä ja vain pieni ydinmääränlisäys" olisi vaan helposti huonompi piiri kuin Turingin suora die-shring ja lisäpinta-alan käyttö suurempaan määrään ytimiä. Ja nVidia ei ole tyhmä, eikä tuppaa tehdä huonoja ratkaisuita.
Ellei sitten kyse ole siitä, että piiristä haluttiin tehdä selvästi pienempi jolloin niitä ytimiä ei kuitenkaan mahdukaan kovin paljoa, ja se IPC saatiin kuitenkin melko halvalla
Se on suomeksi "säteenjäljitys".
Mutta tämä on ihan mahdollista, käytännössä siten että säteenjäljitysyksiköiden määrä/ydin, tai yksittäisen säteenjäljitysyksikön throughput-nopeus tuplataan, ja sitten suurempi määrä ytimiä + kellojen lisäys antaa toisen tuplauksen.