NVIDIA-spekulaatioketju (Blackwell ja tulevat sukupolvet)

Paremmat hinnat (paitsi 5090) kun odotin, mutta ovathan nuo vieläkin iha höpöhinnoissa. Itse taidan hyvillä mielin jatkaa 4080:llä kun ainut "järkevä" päivitys olisi 4090 tai 5090 vramin takia omassa use casessa. Reflex 2 ja framegenin muistinkäytön pienentäminen tulevat olemaan tarpeellisia päivityksiä myös 40x0 korteille. Esim Indiana Jones pelissä törmäsin ongelmaan missä 4k resolla, DLSS Quality ja Pathtracingilla + FG kortin muisti loppuu kesken ja FPS ei nousekkaan vaan tippuu puoleen ellei tekstuuri poolia laske ultrasta. Onneksi peli pyöri hyvin 4k + pathtracing + DLSS perf modessa ilman mielikuvitus framejen lisäystä ja muistin tukkeutumista 55-80 fps tuntumassa riippuen alueesta. Muutenkin erilaisia ongelmia tuon FG kanssa ollut millon screen tearingin kanssa (jonka saa ratkaistua rajoittamalla max fps) ja milloin ihme stutteroinnin. Cyberpunk taitaa olla ainut peli missä FG:tä käytän ja se parantaa kokemusta. Itsellehän riittää se ~60fps mainiosti kunhan menee VRR kehyksen sisälle. Toistaiseksi tämä onnistunut pienemmä säädöllä ilman FG:tä. 5080 24GB ramilla olisi kiinnostunut huomattavasti enemmän, mutta niinkuin monet spekuloineet niin voipi olla sellainen kortti midfreshistä tulossa loppuvuodesta /ensi vuonna.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo väite että 5070 olisi samalla tasolla kuin 4090 on kyllä takuuvarmasti puutaheinää. Mutta saas nähdä että tuleeko tässä kuitenkin samantyylisiä 4090:n "paniikkimyyntejä" kuin mitä oli RTX 2080 Ti-näyttisten kanssa kun Jensen kertoi huomattavasti halvemman 3070:n olevan yhtä tehokas :D

Silloinhan kryptoboomin ansiosta käytettyjen 2080 Ti:n hinnat nousivat sitten hyvin nopeasti takaisin 900-1000e paikkeille ja hätäiset alemyyjät jäivät nuolemaan näppejään. Nyt tilanne on toki eri mutta eiköhän 5000-sarjan kysyntä todennäköisesti tule olemaan hyvin vahvaa ja suomihinnat pilvissä.

EDIT: Mitä nyt katsoin eri markkinapaikkoja niin tänään on kyllä tullut hyvin paljon 4090 kortteja myyntiin :D. Yhtä kaupataan jopa "vain" 1000 eurolla.
 
RTX 5070 Ti voisi houkutella 1440p 165Hz pelaamiseen säteenseuranta päällä Kaveriksi vielä 1440p 240Hz OLED-näyttö. Taitaa vain nykyisen RX 7900 XT:n jälleenmyyntiarvo tippua reilusti. Lisäksi en tiedä, miten kellotettu i5-13600KF jaksaisi nopeamman näyttiksen perässä :D
 
!!!!!!!!!!!! Suorituskyvyn eri peleissä tietää vasta kun useampi kolmas osapuoli tekee kattavat testit eri peleillä. !!!!!!!!!!!!!!
Spekulaatio on turhaa niinkuin hinnankin kanssa spekulointi oli.

Valmistajan ilmoituksille ei kannata antaa juuri mitään arvoa, olipa valmistaja AMD, Intel tai Nvidia.

Muutenkin porukan kannattaa antaa betatestata noita ensin täysin rauhassa pari kuukautta, koska voi kestää esim kuukauden ja voi paljastua vakavia vikoja, joita sitten joudutaan korjaamaan.. Ei noiden kanssa kannata hötkyillä, jos vanha kortti toimii välttävästi.
 
Hyvin tippunut myös 4090 hinnat käytettyjen markkinoilla :thumbsup: tonnin pintaan Torissa pyynnit.

Oikeasti huippuvaihtoehto tässä vaiheessa tuollainen. Koska todellisuudessa 4090 on yhä juuri se täälläkin mainittu suuri gappi 5080 ja 5090:n välissä. Ehkä jopa jälkimmäistä lähempänä. Paniikkihinnoittelua löytää aina sukupolvien vaihteessa. Kenties juurikin näistä "5070=4090 for 549" heitoista johtuen.
 
!!!!!!!!!!!! Suorituskyvyn eri peleissä tietää vasta kun useampi kolmas osapuoli tekee kattavat testit eri peleillä. !!!!!!!!!!!!!!
Spekulaatio on turhaa niinkuin hinnankin kanssa spekulointi oli.

Valmistajan ilmoituksille ei kannata antaa juuri mitään arvoa, olipa valmistaja AMD, Intel tai Nvidia.

Muutenkin porukan kannattaa antaa betatestata noita ensin täysin rauhassa pari kuukautta, koska voi kestää esim kuukauden ja voi paljastua vakavia vikoja, joita sitten joudutaan korjaamaan.. Ei noiden kanssa kannata hötkyillä, jos vanha kortti toimii välttävästi.
Laitetaanko spekulaatioketju sitten lukkoon vai mistä haluat että keskustellaan SPEKULAATIOKETJUSSA? :speechless:
 
Laitetaanko spekulaatioketju sitten lukkoon vai mistä haluat että keskustellaan SPEKULAATIOKETJUSSA? :speechless:
Voi sen vaikka mielestäni pistää, koska siitä ei ole mitään käytännön hyötyä. Spekulaatioita kun on täysin laidasta laitaan, niin aina voi todeta, jotta menipä kauas spekuloidusta tai menipäs spekulointi nappiin. 90% täällä ei kuitenkaan edes tajua (viesteistä päätellen), että tämä on puhdas huuhaa SPEKULOINTIKETJU, vaan ottavat täällä olevat väitteet ja luulot täysin todesta..
 
Onko tuo virtaliitin vaihtunut 45 asteen kulmaan ja vähän syvemmällä kuin ennen ?

M1 Evo kotelossa teki tiukkaa kun näyttiksen max leveys oli 142mm niin väkisinkin 137mm kortille tarvitsi 180 asteen liittimen ja silloinkin oli sivupaneeli hieman pullollaan.
 
4090:lla pyörii KAIKKI pelit kaikki asetukset tapissa (DLSS Quality ja Frame Gen päällä, jos saatavilla/tarve) yli 60 fps. Joten ei ole mitään tarvetta päivittää. Ainoastaan VR:ssä tarvitsisi lisää tehoja muutamassa pelissä - siinäkin päivitys olisi 5090:n speksien perusteella arvioiden 40 fps -> 50 fps. Skippaan 5000-sarjan hyvissä mielin :)
 
Voi sen vaikka mielestäni pistää, koska siitä ei ole mitään käytännön hyötyä. Spekulaatioita kun on täysin laidasta laitaan, niin aina voi todeta, jotta menipä kauas spekuloidusta tai menipäs spekulointi nappiin. 90% täällä ei kuitenkaan edes tajua (viesteistä päätellen), että tämä on puhdas huuhaa SPEKULOINTIKETJU, vaan ottavat täällä olevat väitteet ja luulot täysin todesta..
No jos joku ostaa näyttiksen jota myydään myöhemmin tässä kuussa tän ketjun perusteella, niin peiliin voi kattoa. Sitten kun arvostelut tulee, niin niistä keskustellaan erikseen.

Spekulointi on itsessään mielenkiintoista ja viihdyttävää, jos se ei nappaa, ketjun voi laittaa ignoreen myös.
 
Voi sen vaikka mielestäni pistää, koska siitä ei ole mitään käytännön hyötyä. Spekulaatioita kun on täysin laidasta laitaan, niin aina voi todeta, jotta menipä kauas spekuloidusta tai menipäs spekulointi nappiin. 90% täällä ei kuitenkaan edes tajua (viesteistä päätellen), että tämä on puhdas huuhaa SPEKULOINTIKETJU, vaan ottavat täällä olevat väitteet ja luulot täysin todesta..
Eli jos sä et osaa lukea niin muutkaan ei osaa jolloin SPEKULAATIOKETJU kannattaa sulkea.

:sclap:
 
Yhtä myydään tonnilla johonkin ihme tyyliin että saat korttisi kun 5090 tulee, mutta pitääkö maksaa heti? Voi olla hyvä diili, mutta haiskahtaa vähän kusetukselta myös.

Sitten halvin 1640e?
Kuulema 22 kyselijää, 10 kiinnostunutta, ennakkoon pitäis maksaa ja 9800X3D myynnin samalla tavalla kuulemma pyörittänyt, jolloin ostaja oli maksanut 3vko etukäteen. Kahvit kuulemma keittää jos tulee ihmettelemään korttia ennakkoon tai ostohetkellä.

Kunnon Wall-of-textit, joka yleensä viittaa kusetukseen. Ja joku kuitenkin maksaa ennakkoon 'liian hyvä ollakseen totta' -hintaan ja ilmoitus menee kiinni. :E
 
4090:lla pyörii KAIKKI pelit kaikki asetukset tapissa (DLSS Quality ja Frame Gen päällä, jos saatavilla/tarve) yli 60 fps. Joten ei ole mitään tarvetta päivittää. Ainoastaan VR:ssä tarvitsisi lisää tehoja muutamassa pelissä - siinäkin päivitys olisi 5090:n speksien perusteella arvioiden 40 fps -> 50 fps. Skippaan 5000-sarjan hyvissä mielin :)
Framegenillä melkein mikä tahansa peli menee 4k120 locked 4090:lla. Joitain yksittäistapauksia toki on jotka droppailee ultra ultra ultra godlike ultra hyper -asetuksilla.
 
Tuo väite että 5070 olisi samalla tasolla kuin 4090 on kyllä takuuvarmasti puutaheinää. Mutta saas nähdä että tuleeko tässä kuitenkin samantyylisiä 4090:n "paniikkimyyntejä" kuin mitä oli RTX 2080 Ti-näyttisten kanssa kun Jensen kertoi huomattavasti halvemman 3070:n olevan yhtä tehokas :D

Silloinhan kryptoboomin ansiosta käytettyjen 2080 Ti:n hinnat nousivat sitten hyvin nopeasti takaisin 900-1000e paikkeille ja hätäiset alemyyjät jäivät nuolemaan näppejään. Nyt tilanne on toki eri mutta eiköhän 5000-sarjan kysyntä todennäköisesti tule olemaan hyvin vahvaa ja suomihinnat pilvissä.

EDIT: Mitä nyt katsoin eri markkinapaikkoja niin tänään on kyllä tullut hyvin paljon 4090 kortteja myyntiin :D. Yhtä kaupataan jopa "vain" 1000 eurolla.
Siitä samasta boomista johtuen 3070 hinta uutena pomppas yli tonniin ja silti kaikki meni.
Yhtä myydään tonnilla johonkin ihme tyyliin että saat korttisi kun 5090 tulee, mutta pitääkö maksaa heti? Voi olla hyvä diili, mutta haiskahtaa vähän kusetukselta myös.

Niin ja "ei varauksia" eli maksa tonni ja saat ehkä kortin kuun lopussa. Toivottavasti kukaan ei lähde pelaa rulettia tolla.
 
Framegenillä melkein mikä tahansa peli menee 4k120 locked 4090:lla. Joitain yksittäistapauksia toki on jotka droppailee ultra ultra ultra godlike ultra hyper -asetuksilla.
Tästä parikin kertaa olen jo kirjoitellut että ei päde uusilla peleillä ollenkaan. Lähes kaikissa uusissa peleissä mitä olen pelannut on tarvinnut vähintään laittaa fg päälle ja DLSS balanced että saadaan edes minimi fps pysymään yli 80. Muutama esimerkki: Silent hill 2, Wukong, uusin Codi, Stalker 2, Indiana Jones jne.
 
Kusettajat vaan ottaa tyhmiltä rahat pois...

Tämä toki mahdollista, jos maksua edellytetään ennen kortin luovutusta, mutta hyvin niitä tuntuu nyt tippuvan myyntiin ja suht "järkevään" hintaan. Eipä ainakaan hinnat nousseet. :)
 
Nvidian AI image gen vertailu 5090 vs 4090 on ainakin puhdas vedätys, jos en ole missannut jotain: ”Flux.dev FP8 on 40 Series, FP4 on 50 Series”

Eli 5090 käytetty puolet pienempää mallia. Mikäköhän perusteena että suorituskykyvertailua ei voida ajaa samalla mallilla vaan 4090 laitettu ajamaan raskaampaa.
Black Forest Labs ja Nvidia luoneet Fluxista FP4 version, joten on tolla vertauksella jonkun verran lihaa luiden ympärillä.


4-bittinen aktivaatio tosin onnistuu myös vanhemmilla sukupolvilla INT4 tuen myötä. SVDQuant niminen projekti mahdollistaa tämän, tosin käytännössä sen verran työn alla vielä että on epäselvää tuleeko tuosta merkittävä juttu.
 
Tämä toki mahdollista, jos maksua edellytetään ennen kortin luovutusta, mutta hyvin niitä tuntuu nyt tippuvan myyntiin ja suht "järkevään" hintaan. Eipä ainakaan hinnat nousseet. :)

Hinnat varmaan aika samat mitä ennenkin ollut, viimeiset 2v 1500-2000€ pyynnit. Ehkä sitten laskee kun tulee jotain oikeita tuloksia ja aib hintoja tai ei...

Täälläkin joku nollapalautteinen meni 1300€. Tiedä sitten mitä oikeasti oli...
 
Mitä itse olen pelannut, niin Alan Wake 2 ja Cyberpunk ovat ainoita, joissa jäädään lähemmäs 60 kuin 100 fps:ää.
TPU:n 25 pelin valikoimasta 8/25 avg oli 7x,x fps tai alle (RTX 4090). Minimeissä 12/25 pelissä oli 7x,x fps tai alle. Säteenseurantatesteissä oli pienempi pelivalikoima (muistaakseni noin tusina tai vähän alle). Niistä seitsemässä avg oli 7x,x fps tai vähemmän. Revikka oli joku 7900 XTX erikoismallin suht tuore testi.

Sitten on noita vielä raskaampia uudempia pelejä, mitä @Dark82 luetteli.

Screenshot_2025-01-07-11-55-03-89_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2025-01-07-11-55-16-62_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2025-01-07-11-56-06-53_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2025-01-07-11-56-38-48_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2025-01-07-11-57-02-82_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Jensen sanoi puheen melko alkuvaiheessa, että näitä valmistetaan parhaillaan massiivisia määriä. Saatavuus lienee ihan ok.
 
Hyvin tippunut myös 4090 hinnat käytettyjen markkinoilla :thumbsup: tonnin pintaan Torissa pyynnit.
Muutama hätäinen myyjä joka myy vähän aikaisempaa halvemmalla. Sitten taas ollaankin ihmeissään kun 5090 ei saa mistään ja AIB kortit maksavatkin suomessa alkaen 2999€.
Moni unohtanut RTX 3080 Ovh 739€ ja todellinen hinta millä sai ostettua oli +1500€
 
Eiköhän tämä julkaisu aseta käytettyjen 4090 hinnat johonkin 1400€ - 1700€ väliin. Käytännössä ainut looginen kilpailija tässä hintaluokassa on 5080, joka on omalla tavalla parempi ja huono samaan aikaan. Parempaa näytönohjainta ei tuohon hintahaarukkaan tulla samaan vähän aikaan. 2:lla alkavat hinnat alkavat jo hipomaan käytettyjä 5090:sia.

Mitä itse olen pelannut, niin Alan Wake 2 ja Cyberpunk ovat ainoita, joissa jäädään lähemmäs 60 kuin 100 fps:ää.
Alan Wake 2:ssa ei edes 5090:lla päästä 60 FPS:n lukemiin.

1736245854221.png
 
Höpö höpö, näitä sai ostettua 739€ - 899€ hinnalla tilaamalla 2kk sisällä julkaisusta. Osassa toimitusaika saattoi toki venyä seuraavan vuoden keväälle.
Kyllä itsekin nappasin noin 800€ hintaan omani, mutta karu fakta oli se, että vaikka oli ihan ensimmäisillä minuuteilla noita tilaamassa niin tuuri oli hyvä jos kortin sai jo keväällä.
Monille korttia ei toimitettu ikinä kun saatavuus oli niin huono tietyillä malleilla. Väitän että nyt on aika kullannut muistot kun olet itse saanut kortin, tässä yksi hyvä video io-techiltä muistia virkistämään. 3080 12GB ja julkaisussa hinta yli 1900€.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Pari ihan hyvää pointtia johon törmäsin Redditissä joten lainaan ne suoraan tähän

"Two major points in here that I think people might gloss over:

  1. DLSS overrides are coming to the Nvidia app. You can set it to automatically pull in the latest DLL of everything, use the new transform model, etc. looks like you can also use MFG, even on games that only support FG, if I'm reading that correctly.
  2. Hardware based frame pacing for Frame Gen. This one is MASSIVE, and it solves to me the biggest fatal flaw in the current DLSS3, that being the frame pacing is just not good enough. You get that micro stutter feeling even if your frame rate is locked using the driver Vsync. If they truly solved that it's a huge step forward. Going to be honest, I did wholly expecting NVIDIA to improve the frame pacing of DLSS3, we shouldn't have to buy brand new hardware to get that, but alas, it's solved at the very least. "

Varsinkin tuo 2 kohta voisi teoriassa korjata tuon stutteroinnin joka joitakin FG tukevia pelejä on vaivannut. Harmi toki että näyttää rajoittuvan vain 50x0 korteille tuo päivitys.
 
Kyllä tuo 5070 kiinnostaisi kun saman suorituskyvyn saa kuin 4090 joka maksaa ihan vitusti.Onko suomi hinnasta tietoa?

Sen kun näkis. Täysin mahdottomuus että tuolla kortilla 4090 suorituskyky tulee. Ei kannata kaikkiin satuihin uskoa ja varsinkin toi Papa J on kunnostautunut vuosien aikana varsin kovana satusetänä.

Nvidialta kyllä nappisuoritus hinnan ankkuroinnissa. Lasketaan ennakkoon liikkeelle huhut täysin poskettomista hinnoista, ja kun julkaiseekin vähän sen alle olevilla hinnoilla niin iso osa onkin yllättävän tyytyväisiä.

Tätä naureskelin ittekin. Seuraavassa genissä huhutaan 5000$ hintaista 6090 korttia ja sitten julkasitaan 3499$ hintaan niin porukka ihan pähkinöinä että huh no eihän toi ole ollenkaan paha hinta. :D

Todellisuudessahan toi on kova hinta ja 4090 verrattuna hintaa tuli se 25% lisää joka on varmaan pitkälti speksien valossa myös se todellinen suorituskyky lisä riippuen että kuinka muistikaista rajotteinen 4090 on.
Myös virrankulutus lisääntyy sen 28% että vähän vaikuttaisi että energiatehokkuuden saralla ei olla saatu mitään merkittävää aikaiseksi.

4090 on 450W ns. stockina mutta jotku AIB:t 500W tai jopa 550W muistaakseni.

No mitäs veikkaat että paljonko ne 5090 AIB mallit vie? Ei ne ainakaan vähemmän kuluta, se on varmaa se.

Erityisesti alkaa itseä vaivaamaan, että noissa vertailtaan tuotteisiin joille on jo ilmestyneet korvaavat vuosi sitten. Siis non-supereihin. Se tuntuu tarttuvan muihinkin kuten vaikka GN, joka raportoi asiasta sellaisenaan edes mainitsematta että 4070 jälkeen on julkaistu vuosi sitten 4070 super, kun nvidia päättää että 5070 korvaa nimenomaan 4070:n, ei 4070 superia.

Mihinkäs niitä 5000 sarjan oletettuja supereita sitten verrattaisiin?

Tehty rimpula jäähdytin jotta saadaan kuluja alas, 4080 ja 4090 upeita kortteja kun ovat hiljaisia mörkö koon takia.

Ei se välttämättä ole rimpula. GN tuossa omassa videossaan jo asiaa hiukan sivusi että tuohon on kyllä panostettu jo vuosia ja se kortin piirilevy on varsin pieni elikkä todella tiheään pakattu koko kötöstys jolloin ilmaa saadaan suoraan läpi liikkumaan reilusti joka on huomattavasti tehokkaampaa kuin puskea sitä piirilevyä vasten joka on ollut se perinteinen tyyli.

Tässä on myös sellainen ongelma että toi nvidian kötöstys ei ole missään nimessä halpa vaan siihen on jo suunnitteluun uponnut paljon fyrkkaa ja se ei ole halpa valmistaakaan joten se luo AIB valmistajille jälleen lisää painetta koska jos ja kun toi cooleri toteutus on ihan hyvä niin noita perinteisiä kolmen ja neljän slotin toteutuksia aletaan ihmetellä. Se perinteinen ilmiö tulee "No mutku se nvidia ei tartte kuin kahden slotin coolerin niin miks muut tarttee neljä slottia. Iha tyhmää! En ala! Uus jako!"
 
vaikka oli ihan ensimmäisillä minuuteilla noita tilaamassa niin tuuri oli hyvä jos kortin sai jo keväällä.
Monille korttia ei toimitettu ikinä kun saatavuus oli niin huono tietyillä malleilla. Väitän että nyt on aika kullannut muistot kun olet itse saanut kortin
Seuraavan vuoden keväälle? Itse laitoin tilauksen heti kun tulivat myyntiin ja sain kortin tarkalleen vuoden päästä siitä.
Tämä on totta, että saatavuus on ollut heikkoa tietyillä malleilla. Jos on ollut vain yhden tilauksen varassa ja laittanut arvan huonosti toimitettavaan malliin, niin on voinut jäädä nuolemaan näppejään. Toki tämä usean tilauksen tekeminen heikon saatavuuden vuoksi on myös aiheuttanut tämän tilauskaaoksen.

Tässä kaksi esimerkkiä itseltäni. Oma kortti tilattu 24.9.20 ja lähetetty 26.9.20. Kaverille kortti tilattu 29.11.20 ja saatu 29.3.21.
 
Tuo graafihan todistaa alkuperäisen keskustelun oikeaksi? Dargol sanoi että 4090:lla pääsee DLSS Qualityllä ja framegenillä 4k60fps ja minä sanoin että framegenillä pääsee kyllä peräti 4k120 (olettaen että sama DLSS quality päällä).
Kyllä. Viestini pointtina oli lähinnä osoittaa että ilman DLSS:ää, ihmeitä ei kannata odottaa 5090:stakaan. Esim. Alan Wake 2 on julkaistu vuonna 2023 ja 5059 vuonna 2025 2600€ hintakategoriassa, eikä siltikään päästä 60 FPS:ään 4K resoluutiossa. Kompromissit ovat siis itsestäänselvyys 5090:llakin.
 
Kyllä. Viestini pointtina oli lähinnä osoittaa että ilman DLSS:ää, ihmeitä ei kannata odottaa 5090:stakaan. Esim. Alan Wake 2 on julkaistu vuonna 2023 ja 5059 vuonna 2025 2600€ hintakategoriassa, eikä siltikään päästä 60 FPS:ään 4K resoluutiossa. Kompromissit ovat siis itsestäänselvyys 5090:llakin.
Joo toki se kuuluu asiaan. Path-tracing on kuitenkin vähän eri eläin kuitenkin tietokonegrafiikassa. Varsinkin kun rauta kohenee niin ei tarvi lisätä kuin pienellä päivityksellä peliin yksi lisä bounce niin peli saadaan heti 10x - 100x raskaammaksi vaikka peli olisi julkaistu vuonna 1990.

EDIT: Aika käsittämättömän pieni tuo 5090 PCB. Haisee jo kauas että rahaa on käytetty tämän PCB:n designiin.

Screenshot 2025-01-07 at 13.11.48.png
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on totta, että saatavuus on ollut heikkoa tietyillä malleilla. Jos on ollut vain yhden tilauksen varassa ja laittanut arvan huonosti toimitettavaan malliin, niin on voinut jäädä nuolemaan näppejään. Toki tämä usean tilauksen tekeminen heikon saatavuuden vuoksi on myös aiheuttanut tämän tilauskaaoksen.

Tässä kaksi esimerkkiä itseltäni. Oma kortti tilattu 24.9.20 ja lähetetty 26.9.20. Kaverille kortti tilattu 29.11.20 ja saatu 29.3.21.
Se että te olitte sattuneet tilaamaan mallit joita liikkui, ei tarkota sitä etteikö saatavuus olisi ollut lähellä nollaa. Esim. tuosta Tuf:sta mikä sinulla on oli kahta mallia, oc ja normaali. Noista kun tilasi väärän niin toimitusaika venyi aivan tolkuttomasti ja toisia taas liikkui säännöllisesti. Itse sain joulukuussa 2020 3080 ventuksen ja toukokuussa 2021 3080 Gamerockin. Kun tuo Gamerock saapui niin sain aivan poskettoman törkeän summan tuosta 3080 Ventuksesta vaikka pyyntihintani oli io-techin halvin ja tuo Ventus oli tietääkseni kaikista huonoin 3080 mitä markkinoilla oli. 2022 kun myin Gamerockin niin siitäkin sai vielä silloin 500€ voittoa, kyllä tuo kertoo jotain näytönohjainten saatavuudesta ja siitä, että niitä ei kauhean helposti tuohon mainitsemaasi 739€ - 899€ hintaan saanut kuin todella pieni osa.
 
Vaikka ymmärrän kritiikin Nvidian markkinointihypekonetta/hinnoittelua kohtaan niin aina en ymmärrä kyllä tuota rasterointitehon korostamista ja samalla upscaletekniikoiden, RT ominaisuuksien tai Framegentekniikoiden kehityksen kritisointia tai väheksymistä. Jopa konsolipuolella on reagoitu siihen että tulevaisuus on noissa edellä mainituissa (katso PS5 PRO) ja RT:n kanssa on saavutettavissa huomattavasti mielenkiintoisempia ja parempia kehityksiä kuin rasteroinnin kanssa tässä vaiheessa on mahdollista. Tällä hetkellä parhainkaan rauta ei ilman skaalaustekniikoita(joista DLSS tällä hetkellä kärkeä) vaativampia RT-featuresettejä pyöritä järkevillä ruudunpäivitysnopeuksilla ja nään FG/MFG luonnollisena osana tuota jatkumoa kunhan nuo tietyt asiat saadaan kuntoon, kuten vaikka nyt nuo frame pacing ongelmat, jotka ainakin itselle ovat huomattavasti suurempi ongelma kun jotkut pysäytyskuvissa näkuvät artefaktit joita ei oma silmä liikkeessä huomaa.
 
Tuo graafihan todistaa alkuperäisen keskustelun oikeaksi? Dargol sanoi että 4090:lla pääsee DLSS Qualityllä ja framegenillä 4k60fps ja minä sanoin että framegenillä pääsee kyllä peräti 4k120 (olettaen että sama DLSS quality päällä).
Oma kokemus on 4080 kanssa että nvidia FG on yleensä aika raskas, jonka takia ei päästä lähellekään tuplausta raskaissa peleissä.

Eli jos haluut 120 fps, pitää pohjalla olla ennemminkin 80 fps. 60 fps muuntuu jonnekin 100 hujakoille. En sit tiedä on 4090 tän osalta jotenkin parempi kun isompi piiri jne.
 
En tiedä muiden mielenliikkeistä täällä, mutta ärsyttää tuo Jensenin väite että 5070 menis yhtä lujaa kuin 4090
Kusetustahan tuo väite on. Huomaa että slaideissa ei ole mitään mikä viittaisi raakaan rasterointiin. On vain RT sekä DLSS4.

Mielestäni AI pöhinä on mennyt ihan överiksi ja nimenomaa siihen suuntaan mitä ei todellakaan toivoisi. Pahimmat entisajan kuvitteelliset skenaariot näyttäisi tulevan myöskin toteen, että raudan sijaan maksat softasta kun ostat rautaa.

Toisaalta jos paremmalla jäähyllä lämpöjä alas, virran käyttöä saadaan uudella arkkitehtuurilla pienemmäksi, mutta kuitenkin rasterointi suorituskyky pysyy samana tai kasvaa hieman niin näkisin että kaikki ok. Odotan kyllä innolla niitä todellisia testejä näistä.

Jopa konsolipuolella on reagoitu siihen että tulevaisuus on noissa edellä mainituissa (katso PS5 PRO) ja RT:n kanssa on saavutettavissa huomattavasti mielenkiintoisempia ja parempia kehityksiä kuin rasteroinnin kanssa tässä vaiheessa on mahdollista
AI:lla paikataan kehittäjien laiskuutta _myös_ konsoleilla. Ennenkuin aletaan rummuttamaan AI:n puolesta konsolipuolella olisi tosi kiva jos ne pelit rullais säännöllisesti minimissään sen 60fps ilman mitään RT effuja. Budjettiratkaisussa kuten konsolit tuon ymmärtää. Olisihan se tietty hienoa jos sillä sais niitä lukuisia viimme genien pelejä, jotka rullaa sillä vanhalla koodilla resoluution ja fps kannalta paremmalle tasolle.
Jos ostaa premium hintaista PC RAUTAA niin toivoisi sen RAUDAN olevan erinomaista. Eikä niin että se rauta on meh ja puuttuvia palasia paikataan softavirityksillä koska valmistaja ahneuttaan/vittumaisuuttaan käyttää alempaa mallia myydäkseen ylempää mallia.
 
Nvidian AI image gen vertailu 5090 vs 4090 on ainakin puhdas vedätys, jos en ole missannut jotain: ”Flux.dev FP8 on 40 Series, FP4 on 50 Series”

Eli 5090 käytetty puolet pienempää mallia. Mikäköhän perusteena että suorituskykyvertailua ei voida ajaa samalla mallilla vaan 4090 laitettu ajamaan raskaampaa.
40x0 sarjan gpu:ssa ei ole tukea fp4 tensorioperaatioille tai kykyä purkaa 8bit rekisteristä kahta pakattua fp4:sta. FP4 on uusi ominaisuus blackwell:ssa millä saadaan tuplattua tensoreiden suorituskyky ja puolitettua muistinkulutus.
 
Viimeksi muokattu:
AI:lla paikataan kehittäjien laiskuutta _myös_ konsoleilla. Ennenkuin aletaan rummuttamaan AI:n puolesta konsolipuolella olisi tosi kiva jos ne pelit rullais säännöllisesti minimissään sen 60fps ilman mitään RT effuja.
Mutta kun maailma ei toimi nuin. Jos joku tekee pelin joka pyörii hyvin ja varsinkin niin että ei käytä edes RT:tä niin se peli on kuollut siinä kohtaa kun screenshotit alkaa leviämään pitkin nettiä ja foorumeilla nauretaan että miten PASKALLE se peli näyttää eikä siinä auta mikään 60fps jos pelkkää tuhnua tulee silmille 60fps nopeudella.

Ihmiset katsoo screenshotteja eikä mitään fps lukemaa kun mietitään mikä peli on parempi.

Ja onhan se nähty että tuo temmpu-setti toiselta nimeltään raster on umpikujassa. Se ei skaalaudu ja parhaimmillaankin näyttää vain "ihan ok" kun vertaa kunnon RT toteutukseen. Kylkeen kun lyödään se fakta että ihmislaji alkaa olemaan umpikujassa myös piirien kehityksen saralla niin nyt pitää keksiä kaikki temput että saadaan kehitystä aikaiseksi.
 
No eihän tuo AI skaalauskaan "skaalaudu". Se että NVIDIAn ruudulla 30 fps on seuraavalla ruudulla 226fps ei tarkoita että tuntuma on skaalautunut tuossa suhteessa.
 
No eihän tuo AI skaalauskaan "skaalaudu". Se että NVIDIAn ruudulla 30 fps on seuraavalla ruudulla 226fps ei tarkoita että tuntuma on skaalautunut tuossa suhteessa.
Varmaan oleellisin asia kuitenkin, että kuvanlaatu paranee kun uudet transformer pohjaiset neuroverkot dlss:ssa. Framegen on sitten mitä on sekä amd että nvidialla. Ne käyttää framegenia alustasta riippumatta jotka haluaa. Toinen oleellinen asia fp4 tuki mikä teoriassa voi jopa puolittaa dlss muisinkulutuksen ja tuplata suorituskyvyn. Teoria tuskin kohtaa käytännön kanssa kun ehkä ihan kaikkia mallien kerroksia ei saa laitettua fp4:ksi.
 
40x0 sarjan gpu:ssa ei ole tukea fp4 tensorioperaatioille tai kykyä purkaa 8bit rekisteristä kahta pakattua fp4:sta. FP4 on uusi ominaisuus blackwell:ssa millä saadaan tuplattua tensoreiden suorituskyky ja puolitettua muistinkulutus.
Olet oikeassa, tosin fp4 on väistämättä myös huonolaatuisempi kuin fp8.
 
Olet oikeassa, tosin fp4 on väistämättä myös huonolaatuisempi kuin fp8.
Lopputulos riippuu siitä onko fp4 tarkkuus riittävä vai ei. Ei voi yksiselitteisesti sanoa että lopputulos huonolaatuisempi ilman, että mene syvemmälle toteutetun mallin sisään. FP4+toteutettu malli voi olla riittävän laadukas, että näyttää paremmalta kuin dlss3 tai sitten ei. Tarvitaan joku zoomaileen pikseleitä ja katsomaan miten dlss3 ja dlss4 laatu eroaa toisistaan.
 
Mutta kun maailma ei toimi nuin. Jos joku tekee pelin joka pyörii hyvin ja varsinkin niin että ei käytä edes RT:tä niin se peli on kuollut siinä kohtaa kun screenshotit alkaa leviämään pitkin nettiä ja foorumeilla nauretaan että miten PASKALLE se peli näyttää eikä siinä auta mikään 60fps jos pelkkää tuhnua tulee silmille 60fps nopeudella.

Ihmiset katsoo screenshotteja eikä mitään fps lukemaa kun mietitään mikä peli on parempi.

Ja onhan se nähty että tuo temmpu-setti toiselta nimeltään raster on umpikujassa. Se ei skaalaudu ja parhaimmillaankin näyttää vain "ihan ok" kun vertaa kunnon RT toteutukseen. Kylkeen kun lyödään se fakta että ihmislaji alkaa olemaan umpikujassa myös piirien kehityksen saralla niin nyt pitää keksiä kaikki temput että saadaan kehitystä aikaiseksi.
Rasterointihan on fiksu keino tehdä RT:n efektit ja se on kehittynyt ajan saatossa niin tehokkaaksi siinä että RT:llä bruteforcettaminen tuntuu aika hölmöltä IMO. RT:hän on vielä ihan lapsenkengissään pelikäytössä, jos vertaa siihen mitä sillä oikeasti voisi tehdä, mutta siihen ei tosiaan koskaan päästä raudalla bruteforcettamalla koska säteiden määrää ja kantavuutta ei vaan voi järkevästi nostaa. Umpikuja RT myös on ja sehän tulikin yleisemmin käyttöön vasta kun rauta kehittyi tarpeeksi, vain ollakseen umpikuja jos rauta ei tästä nopeudu.

Ehkä tuo input tietoinen FG on ratkaisu ongelmaan, mutta tuskin sekään auttaa loputtomiin ja silläkin voi vain unelmoida siitä että oikeasti kauniita ja monimutkaisia pelimaailmoja renderöitäisi puhtaalla RT:llä sellaista vauhtia että se riittäisi edes vähemmän kriittisille pelaajille.
 
Rasterointihan on fiksu keino tehdä RT:n efektit ja se on kehittynyt ajan saatossa niin tehokkaaksi siinä että RT:llä bruteforcettaminen tuntuu aika hölmöltä IMO. RT:hän on vielä ihan lapsenkengissään pelikäytössä, jos vertaa siihen mitä sillä oikeasti voisi tehdä, mutta siihen ei tosiaan koskaan päästä raudalla bruteforcettamalla koska säteiden määrää ja kantavuutta ei vaan voi järkevästi nostaa. Umpikuja RT myös on ja sehän tulikin yleisemmin käyttöön vasta kun rauta kehittyi tarpeeksi, vain ollakseen umpikuja jos rauta ei tästä nopeudu.

Ehkä tuo input tietoinen FG on ratkaisu ongelmaan, mutta tuskin sekään auttaa loputtomiin ja silläkin voi vain unelmoida siitä että oikeasti kauniita ja monimutkaisia pelimaailmoja renderöitäisi puhtaalla RT:llä sellaista vauhtia että se riittäisi edes vähemmän kriittisille pelaajille.
UE5 lastenkengissä? Tätähän käytetään trailereihin sun muihinkin path tracing moodissa ja reaaliajassa tuottaa myös upeaa kuvaa etenkin hw kiihdytetyllä säteenseurannalla.

Varmaan 100x nopeampi bvh-puun rakentaminen tekee jotain myös kun dynaamiset objektit ja tiheät meshit ovat pienempi ongelma kuin ennen
the cost to build the bounding volume hierarchy (BVH) each frame for various levels of detail (LOD) grows exponentially, making it impossible to achieve real-time frame rates. RTX Mega Geometry accelerates BVH building, making it possible to ray trace up to 100x more triangles than today’s standard.
RTX Mega Geometry intelligently updates clusters of triangles in batches on the GPU, reducing CPU overhead and increasing performance and image quality in ray traced scenes

 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 952
Viestejä
4 895 400
Jäsenet
78 897
Uusin jäsen
Tohtorigerhard

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom