Huomaa sana "Jos" alussaLopettakaa noiden vuotojen todesta ottaminen, ajoin tänään 3090-testit ja tekee pahaa lukea tämmöstä![]()
![Smile :) :)](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f642.png)
![Big Grin :D :D](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f600.png)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Huomaa sana "Jos" alussaLopettakaa noiden vuotojen todesta ottaminen, ajoin tänään 3090-testit ja tekee pahaa lukea tämmöstä![]()
Jos yhtään selvityksistä ymmärsin niin pullonkauloja on myös aivan tyhmässä rasteroinnissa rutkasti.Isoimmat parannukset taitaa liittyä DLSS ja rtx IO toteutukseen eikö?
Vaati että AMD ensin tukee myös, muuten pelidevaajat ovat vähän "shrug, ei oo kaikilla, ei voi käyttää vielä".
RDNA2 tukee sitä.
Eikös tuo ollut joku jonkun huhupajan elämää suurempi legenda?Uusissa RTX korteissa pitäisi olla "Tensor Memory Compression" joka vähentää VRAM käyttöä 20-40%, onko tästä mitään näyttöä että pitää paikkansa? Mietin vain 3080 10gb ja 20gb versioiden todellista eroa itsellä pelikäytössä.
Eli kuten sanoin, "AMD ei tue vielä". Katsotaan syssymmällä.
Voi olla näinkin, törmännyt muutamalla sivulla tähän aiheeseen. Nvidia itse puhuu "memory compression" tekniikasta sen enempää lupailematta mitään todellista vaikutusta VRAM käyttöön.Eikös tuo ollut joku jonkun huhupajan elämää suurempi legenda?
Voi olla näinkin, törmännyt muutamalla sivulla tähän aiheeseen. Nvidia itse puhuu "memory compression" tekniikasta sen enempää lupailematta mitään todellista vaikutusta VRAM käyttöön.
Niillä on ollu muistinpakkaus käytössä varmaan iäisyyden ja joka kerta vaan hieman parempana kuin ennen. Mitään dramaattista muutosta ei ole dokumentoitu.Voi olla näinkin, törmännyt muutamalla sivulla tähän aiheeseen. Nvidia itse puhuu "memory compression" tekniikasta sen enempää lupailematta mitään todellista vaikutusta VRAM käyttöön.
Kuulin 3D graffa softapuolen ukolta kuiskailuja että nyky peleissä on arkkitehtuurillisesti melkoisen pahoja pullonkauloja Amperen ja aivan samalla tavalla ison RDNA2 GPU:n kohdalle.
Siis pullonkaulana on tapa jolla pelimoottori on koodattu. Se voi vaikuttaa CPU pullonkaulalta mutta ei sitä varsinaisesti ole.
Kuulema myös AAA peleihin olisi odotettavissa päivityksiä joilla erot turingiin voi kasvaa melkoisen suuriksikin jos eivät sitä vielä ole.
Ei se muistipiiri sitä osaa itse pakata, vai meinaatko että prosessorin sisäisissä väylissä olisi joku automaattinen end-to-end pakkaussysteemi?Ei kai se data koskaan siellä muistissa istu pakattuna? Aika vaikea siitä olisi mitään random access lukuja tehdä. Aina kun dataa siirretään niin se liikkuu pakatussa muodossa.
Aika lämpöisenä käy muuten 3080:n muistit, Igors lab teki vähän lämpökamerakuvauksia:
"By the way, I can reassure anyone who insists that I took off the backplate. Even when fully assembled, the RAM is still internally at 104 °C for the hottest module. "
Kaikista parasta olisi jos se 3080super ti 20gb olisi tsmc.n prosessilla.... perhana peruin tilaukseni.3090 kohdalla tietenkin muistit ym selittää hintaeroa, mutta itsellä on sellainen kutina ettei tässä vielä tiedetä kaikkea.
Se ett fyysinen koko on noin paljon isompi ja sit kutsutaan ”BFGPU”:ksi niin hieman tuntuu oudolta jos nopeuserot on vaan luokkaa 5-10%.
Etenkin siksi että jos sielt on tulossa 3080 super tai Ti, niin mihin väliin se tuossa menee? 3,5% nopeampi?
itse ainakin odottelen Sampsan testit rauhassa...![]()
ne 3000 fp32 cudaa idlailee välillä vanhemmissa peleissä kun ei ole mitään tekemistä...Kuulin 3D graffa softapuolen ukolta kuiskailuja että nyky peleissä on arkkitehtuurillisesti melkoisen pahoja pullonkauloja Amperen ja aivan samalla tavalla ison RDNA2 GPU:n kohdalle.
Siis pullonkaulana on tapa jolla pelimoottori on koodattu. Se voi vaikuttaa CPU pullonkaulalta mutta ei sitä varsinaisesti ole.
Kuulema myös AAA peleihin olisi odotettavissa päivityksiä joilla erot turingiin voi kasvaa melkoisen suuriksikin jos eivät sitä vielä ole.
En itsekkään usko että tuo 10gb ihan heti kesken loppuu, siinä kohtaa kun niin käy niin ehkä on jo aika päivittää muutenkin. Kiitos tästä!Jotenkin sellainen tunne, että tuosta 20GB:n ihanuudesta hehkutetaan vähän liikaa.
Kokeilin äsken parin pelin VRAM-kulutuksia eri asetuksilla:
Far Cry 5:
4K, HDR10, ihan kaikki karkit maksimilla (ultra), HD-tekstuuripaketti.
Näyttömuistin käyttö 5.48 GB.
Ainoa millä tuosta sai nousemaan oli super/multisampling, jonka maksimiasetus 2.0 nosti muistitarpeen 10.72 GB. Kuka tuota käyttäisi 4K:lla, siinäpä kysymys.
RDR2:
4K, HDR, ihan kaikki ultralla tai muuten maksimilla:
10996 GB (8x multisampling)
8972 (4x multisampling)
Jos jollain on esimerkkejä missä 10GB ei riitä edes 4K:lla ilman mitään supersämplyjä, niin kertokoot.
Samaa mieltä. Sitten kun joku edes lähelle 20GB on tarpeellinen, 3080 superit ja 3090:t ovat jo auttamattoman hitaita.En itsekkään usko että tuo 10gb ihan heti kesken loppuu, siinä kohtaa kun niin käy niin ehkä on jo aika päivittää muutenkin. Kiitos tästä!
Se että 10GB ei lopu kesken ei tarkoita sitä, etteikö siitä lisämuistista olisi hyötyä.En itsekkään usko että tuo 10gb ihan heti kesken loppuu, siinä kohtaa kun niin käy niin ehkä on jo aika päivittää muutenkin. Kiitos tästä!
Niin, nuo on suunnattu nykyisille konsoleille, joissa on 8GB muistia. Uusissa tulee olemaan tuplasti. Varmasti tulee vaikuttamaan muistinkäyttöön lähitulevaisuudessa.Jotenkin sellainen tunne, että tuosta 20GB:n ihanuudesta hehkutetaan vähän liikaa.
Kokeilin äsken parin pelin VRAM-kulutuksia eri asetuksilla:
Far Cry 5:
4K, HDR10, ihan kaikki karkit maksimilla (ultra), HD-tekstuuripaketti.
Näyttömuistin käyttö 5.48 GB.
Ainoa millä tuosta sai nousemaan oli super/multisampling, jonka maksimiasetus 2.0 nosti muistitarpeen 10.72 GB. Kuka tuota käyttäisi 4K:lla, siinäpä kysymys.
RDR2:
4K, HDR, ihan kaikki ultralla tai muuten maksimilla:
10.996 GB (8x multisampling)
8.972 GB (4x multisampling)
Jos jollain on esimerkkejä missä 10GB ei riitä edes 4K:lla ilman mitään supersämplyjä, niin kertokoot.
Niin, nuo on suunnattu nykyisille konsoleille, joissa on 8GB muistia. Uusissa tulee olemaan tuplasti. Varmasti tulee vaikuttamaan muistinkäyttöön lähitulevaisuudessa.
Se on varma että ongelmia tuleekin, kysymys kuuluukin vain että kuinka nopeasti10GB riittää varmasti alle 4K resolla pelaamiseen.
4K kohdalla voi tulla ongelmia tulevaisuudessa.
Ei mahdu minun tajuntaan, miten ne samat 4K-tekstuurit alkaisivat yhtäkkiä paisumaan suuremmiksi, tai että niitä alkaisi olla niin paljon, ettei nykyiset määrät riitä. Tokihan se mahdollista on, jos vaikka pelintekijät laiskistuvat ylenpalttisen muistimäärän edessä. Lisää tekstuureita -> lisää silmäkarkkia toki.Se on varma että ongelmia tuleekin, kysymys kuuluukin vain että kuinka nopeasti![]()
Viestissäni olikin sarkasmia, ainahan jokainen kortti joskus jää jalkoihin ja alkaa tuottamaan "ongelmia"Ei mahdu minun tajuntaan, miten ne samat 4K-tekstuurit alkaisivat yhtäkkiä paisumaan suuremmiksi, tai että niitä alkaisi olla niin paljon, ettei nykyiset määrät riitä. Tokihan se mahdollista on, jos vaikka pelintekijät laiskistuvat ylenpalttisen muistimäärän edessä. Lisää tekstuureita -> lisää silmäkarkkia toki.
Meinasin sanoa, että ainahan voi spekuloida, mutta spekulaatioketjuhan tämä on![]()
Ei ne paisu suuremmaksi vaan niitä tulee yhä enemmän. Monimutkainen geometria ja kaikki muu roju päälle.Ei mahdu minun tajuntaan, miten ne samat 4K-tekstuurit alkaisivat yhtäkkiä paisumaan suuremmiksi, tai että niitä alkaisi olla niin paljon, ettei nykyiset määrät riitä. Tokihan se mahdollista on, jos vaikka pelintekijät laiskistuvat ylenpalttisen muistimäärän edessä. Lisää tekstuureita -> lisää silmäkarkkia toki.
Meinasin sanoa, että ainahan voi spekuloida, mutta spekulaatioketjuhan tämä on![]()
Jos tänään tehdään pelejä joiden pitää paskasettareilla mahtua 3GB videomuistiin ja vuoden-parin päästä lähdetäänkin vaikka siitä että VRAMia on vähintään 8GB jolla ajetaan paskasettareita niin voin kertoa että 4K korkeilla settareilla ei enää 10GB kortille mahdu.
AAA-pelien kehityssyklit on niin pitkiä, että siinä vaiheessa kun näitä vuoden parin päästä kehitykseen laitettuja pelejä julkaistaan on koneessa jo RTX 4080. Molempien uusien konsoleiden pelit tulee vielä vanhoille paskabokseille myös.
Tulkitsisin pikemminkin niin, että jos tekstuureja voidaan streamata SSD:ltä, niin niitä tekstuureja tullaan käyttämään nykyistä paljon enemmän ja/tai ne ovat nykyistä tarkempia.Unreal5:en kaltaiset striimausta ja directstoragea käyttävät pelienginet voivat mahdollistaa pienemmän muistinkulutuksen. Ehkä tulevaisuudessa ei tarvi ladata yhtä paljon dataa muistiin varmuuden vuoksi kuin nyt nyt. Konsolit voivat auttaa siinä, että ssd:en päälle rakennettu striimaus yleistyy. Toki mikään ei ole varmaa ja enemmän on parempi, jos hinta ei ole este.
Tulkitsisin pikemminkin niin, että jos tekstuureja voidaan streamata SSD:ltä, niin niitä tekstuureja tullaan käyttämään nykyistä paljon enemmän ja/tai ne ovat nykyistä tarkempia.
Jos näytönohjaimen muistissa on tilaa, niin ainahan on nopeampaa, jos ne tekstuurit voidaan puskuroida näytönohjaimen muistiin ja käyttää sieltä, kuin kuin ladata vasta tarvittaessa SSD-levyltä.
Cp2077 vie 70 gigaaVoi hyvin käydä noinkin, jos pelien asennuskoot saavat kasvaa ja tekijöillä ei budjetit lopu kesken. Tosin osa peleistä on jo nyt sadan gigan isommalla puolella.
CP2077 on vanhan generaation konsoleiden ehdoilla tehty peli.
TLDR: C9- ja CX-malleilla ongelmia G-sync+120Hz -kombon kanssa, pukkaa mustaa ruutua. CX lisäksi pakottaa 4:2:2 kroman alinäytteistyksen 4K- ja FHD-resoilla, 1440p jostain syystä toimii normaalisti. Tämä siis 120 hertsillä, 60 ilmeisesti toimii. "Lähde"![]()
LG OLED TVs Having Issues With Latest Nvidia RTX 30 Graphics Cards
HDMI 2.1 complications come home to roost?www.forbes.com
Kiitos tiedosta, samaa ruutua itsekkin havitellut.TLDR: C9- ja CX-malleilla ongelmia G-sync+120Hz -kombon kanssa, pukkaa mustaa ruutua. CX lisäksi pakottaa 4:2:2 kroman alinäytteistyksen 4K- ja FHD-resoilla, 1440p jostain syystä toimii normaalisti. Tämä siis 120 hertsillä, 60 ilmeisesti toimii. "Lähde"