NVIDIA pitää Jensen Huangin johdolla GeForce-erikoistapahtuman 1. syyskuuta

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 630
nvidia-geforce-21-ultimate-countdown-20200811.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
NVIDIA julkaisi 31. elokuuta 1999 GeForce 256:n, ensimmäisen GPU:ksi kutsutun grafiikkapiirin. Eilen yhtiö julkisti UltimateCountdown-hashtagin saattelemana 21 päivän laskurin tuntemattomaan tapahtumaan, mikä osuisi GF256:n vuosipäivälle.

Nyt NVIDIA on julkaissut myös varsinaisen laskurin, joka samalla osoitti aiempien tulkintojen osuneen hieman sivuun. Laskuri päättyy vasta 1. syyskuuta, jolloin kello 19.00 Suomen aikaa Jensen Huang pitää virtuaalisen keynoten NVIDIAn erikoistapahtumassa, mikä tekee suorat viitteet GF256-tapahtumaan hieman erikoisiksi.

Käytännössä #UltimateCountdown viittaa uusien Ampere-arkkitehtuuriin perustuvien GeForce-näytönohjainten julkistustilaisuuteen. Toistaiseksi on vielä auki, onko kyseessä vain julkistustilaisuus, vai tuleeko yhtiö tuomaan ensimmäiset mallit myös myyntiin samalla rysäyksellä. Tyypillisesti näytönohjainten julkistuksesta menee viikko tai muutama siihen, että näytönohjaimet saapuvat oikeasti kuluttajien ostettaviksi.

Tällä hetkellä ei myöskään tiedetä, tuleeko yhtiö esittelemään kerralla koko sarjan, vai julkaistaanko ensin vain kourallinen huippumalleja. Esimerkiksi nykyisessä Turing-sukupolvessa NVIDIA esitteli alun perin 20. elokuuta RTX 2070-, 2080- ja 2080 Ti -mallit, mutta yksikään niistä ei saapunut heti myyntiin. RTX 2080:n myynti aloitettiin 20. syyskuuta, 2080 Ti:n 27. syyskuuta ja 2070:n 17. lokakuuta.

Lähde: NVIDIA (1), (2)

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Jokohan tulisi näytönohjain johon yli kolme vuotiaasta 1080 Ti:stä voisi päivittää. Tämän vaatimuksen täyttämiseksi tarvitaan vähintään 80% parempaa suorituskykyä.
 
Jokohan tulisi näytönohjain johon yli kolme vuotiaasta 1080 Ti:stä voisi päivittää. Tämän vaatimuksen täyttämiseksi tarvitaan vähintään 80% parempaa suorituskykyä.
Täällä vanha 980 odottelee eläkepäiviään :)

Miten muuten on ollut aiemmin, onko julkaisun yhteydessä tullut AIB-valmistajilta myös pienempiin koteloihin suunnaattuja tuotteita, vai onko näitä joutunut odottelemaan pitempäänkin?
 
Jokohan tulisi näytönohjain johon yli kolme vuotiaasta 1080 Ti:stä voisi päivittää. Tämän vaatimuksen täyttämiseksi tarvitaan vähintään 80% parempaa suorituskykyä.
Täällä taas hd7990, sen verran hyvin pyörii pelit ettei ole tarvetta päivitykselle.

Muuten kyllä seurailen mielenkiinnolla tulevia nvidia julkistuksia.
 
Jokohan tulisi näytönohjain johon yli kolme vuotiaasta 1080 Ti:stä voisi päivittää. Tämän vaatimuksen täyttämiseksi tarvitaan vähintään 80% parempaa suorituskykyä.
Tämä on juuri se kysymys. 1080 ti pysyy niin kauan että pystyy hyppämään seuraaviin resoluutioihin (minulla 4k) yli 100hz päivityksillä kunnon grafiikkadetaileilla.
 
Jokohan tulisi näytönohjain johon yli kolme vuotiaasta 1080 Ti:stä voisi päivittää. Tämän vaatimuksen täyttämiseksi tarvitaan vähintään 80% parempaa suorituskykyä.

Tuosta saa ainakin hyvät taskurahat kun myy pois ennen uuden ostoa, joten ei ihan hukkaan mene sekään.
 
Tuosta saa ainakin hyvät taskurahat kun myy pois ennen uuden ostoa, joten ei ihan hukkaan mene sekään.
Eipä 1080Ti:stä enää kannata paljonkaan maksaa. Ollaan menossa RT:n suuntaan (koska hyvin pian tulevat konsolit), joten joku 3000 sarja halppis näyttis RT:llä on paljon parempi valinta ja uudella on se 2V:n takuu.. Joku vanha 1080Ti saattaa levähtää milloin tahansa..

RT nyt vain on / oli pitkastä aikaa se askel, joka oli syytä ottaa ja jonka ottamisen jälkeen, kun uutta ominaisuutta käyttävää softaa alkaa tulla, vanhoista, ei ko ominaisuutta tulevista kortista tulee jätettä.. Tämän tasoisesta edellisestä murroksesta on todella kauan..
 
Eipä 1080Ti:stä enää kannata paljonkaan maksaa. Ollaan menossa RT:n suuntaan (koska hyvin pian tulevat konsolit), joten joku 3000 sarja halppis näyttis RT:llä on paljon parempi valinta ja uudella on se 2V:n takuu.. Joku vanha 1080Ti saattaa levähtää milloin tahansa..

RT nyt vain on / oli pitkastä aikaa se askel, joka oli syytä ottaa ja jonka ottamisen jälkeen, kun uutta ominaisuutta käyttävää softaa alkaa tulla, vanhoista, ei ko ominaisuutta tulevista kortista tulee jätettä.. Tämän tasoisesta edellisestä murroksesta on todella kauan..

Suurin osa käyttäjistä ei tee RT:llä pitkiin aikoihin yhtään mitään ja sen voi vielä pitkän aikaa kytkeä päältä pois. Joskus pitkällä hamaassa tulevaisuudessa varjostuksia ei enää tehdä käsin, kun/jos siirrytään tyystin RT:n pariin.

Etenkin tässä vaiheessa vielä 1080ti on vielä erittäin hyvä ostos jos saa edullisesti etenkin VR -käytössä.
 
Suurin osa käyttäjistä ei tee RT:llä pitkiin aikoihin yhtään mitään ja sen voi vielä pitkän aikaa kytkeä päältä pois.
En tiedä mitä se suurin osa käyttäjistä näyttiksillään tekee, mutta väittäisin että jos silmäkarkista välittää ja meinaa lähiaikoina ostamallaan näyttiksellä pelata AAA-pelejä esim. ensi vuoden loppuun asti, on hyvinkin todennäköistä, että siitä RT-kiihdytyksestä on jo edes jotain pientä iloa. Meinaan aika moneen lähiaikoina julkaistavaan peliinhän tuota RT-karkkia on ilmoitettu tulevan.
 
Itse en varman tule päivittämään kun vaihto 780Ti >rtx 2080ti riittää vielä hyvin jokunen vuosi.
 
Itse en ole mikään himopelaaja, mutta 3 vuotta sitten ostin käytettynä GTX 980:n WoWia varten. Hyvin on pärjännyt sillä tähän asti, mutta nyt odottelisin jo, että Amperen myötä tulisi hyvä syy päivittää. 2060:n seuraaja kiinnostaa eniten, tosin se ei taida tulla ulos tässä ensi aallossa.
 
Suurin osa käyttäjistä ei tee RT:llä pitkiin aikoihin yhtään mitään ja sen voi vielä pitkän aikaa kytkeä päältä pois. Joskus pitkällä hamaassa tulevaisuudessa varjostuksia ei enää tehdä käsin, kun/jos siirrytään tyystin RT:n pariin.

Etenkin tässä vaiheessa vielä 1080ti on vielä erittäin hyvä ostos jos saa edullisesti etenkin VR -käytössä.
RT:lla ei vältämättä, mutta DLSS 2.0:lla (ja kenties 3.0:lla) voisi ehkä jo tehdäkin jotain. Sitä tukevien pelien tuki kun vain nousee.

Tämä kaikki sen lisäksi että GTX-sarja alkaa lähiaikoina olla ”evvk”-osastoa ajureiden kehittämisen osalta.

Yhä useampi 1080 Ti-kortti alkaa olla takuuajansa loppusuoralla, joten minusta ei ole erityisen houkuttelevaa maksaa 450-500€ takuuttomasta yli 3 vuotta vanhasta näytönohjaimesta. Toki jos sellaisen löytää erityisen halvalla, voi se silti olla hyvä hankinta hetkeksi aikaa.
 
Itse en ole mikään himopelaaja, mutta 3 vuotta sitten ostin käytettynä GTX 980:n WoWia varten. Hyvin on pärjännyt sillä tähän asti, mutta nyt odottelisin jo, että Amperen myötä tulisi hyvä syy päivittää. 2060:n seuraaja kiinnostaa eniten, tosin se ei taida tulla ulos tässä ensi aallossa.

Itse olen samoilla linjoilla (paitsi GTX 1080). Nvidia on julkaissut lähinnä pieniä päivityksiä tässä välissä ja nyt on mennyt enemmän kuin normaali 2 vuotta pelikoneen näytönohjainpäivitysten välissä. Tämän takia budjettini on kasvanut ja 500-800€ ei ole enää ongelma (ja sitä toiseksi parasta sarjaa, ei 2060:n seuraaja).
 
Huippumallien hinnasta on huhuja liikkeellä että hinta oltasiin nostamassa hieman edellisen sukupolven verrattuna mikä on huono asia mutta toivottavasti punainen leri saa tehokkaan tuotteen markkinoille mitä pakotta hinnanalennuksiin.
 
Huippumallien hinnasta on huhuja liikkeellä että hinta oltasiin nostamassa hieman edellisen sukupolven verrattuna mikä on huono asia mutta toivottavasti punainen leri saa tehokkaan tuotteen markkinoille mitä pakotta hinnanalennuksiin.
Missä näin on sanottu? Ottaen huomioon, että joskus huhuttiin hintojen jopa laskevan, niin en itse näihin hintahuhuihin vielä luota. Hintojen nousu kyllä on silti mielestäni todennäköisempää kuin laskeminen.
 
Gamers Nexusin mukaan päätös hinnoista tehdään vasta ihan viimehetkillä. Ei välttämättä kannata ihan kamalasti hintahuhuista innostua suuntaan tai toiseen.
 
RT:lla ei vältämättä, mutta DLSS 2.0:lla (ja kenties 3.0:lla) voisi ehkä jo tehdäkin jotain. Sitä tukevien pelien tuki kun vain nousee.

Tämä kaikki sen lisäksi että GTX-sarja alkaa lähiaikoina olla ”evvk”-osastoa ajureiden kehittämisen osalta.

Yhä useampi 1080 Ti-kortti alkaa olla takuuajansa loppusuoralla, joten minusta ei ole erityisen houkuttelevaa maksaa 450-500€ takuuttomasta yli 3 vuotta vanhasta näytönohjaimesta. Toki jos sellaisen löytää erityisen halvalla, voi se silti olla hyvä hankinta hetkeksi aikaa.

Heti kun DLSS 2.0 ( tulevaisuudessa 3.0 ?) alkaa näyttämään joltain muulta kuin likinäköisen likaisten läpi katsottuna, niin näin ehkä voi ollakin. Suurin kysymys on ehkä miten AMD hoitaa RT:n suorituskyvyllisesti. Jos se kykenee raudan kautta saamaan RT:tä ulos High -asetuksilla ilman mitään erikoisfilttereitä, niin DLSS saattaa näkyä asiakkaiden silmiin vain keinotekoisena kikkana heikentää kuvanlaatua jotta saadaan hienompia numeroita revikoihin jatkossa.

Syksyllä nähdään miten on asian laita tämän suhteen.

En tiedä mitä se suurin osa käyttäjistä näyttiksillään tekee, mutta väittäisin että jos silmäkarkista välittää ja meinaa lähiaikoina ostamallaan näyttiksellä pelata AAA-pelejä esim. ensi vuoden loppuun asti, on hyvinkin todennäköistä, että siitä RT-kiihdytyksestä on jo edes jotain pientä iloa. Meinaan aika moneen lähiaikoina julkaistavaan peliinhän tuota RT-karkkia on ilmoitettu tulevan.

Jos silmäkarkista välittää, niin silloin pitäisi vaatia puhdasta RT:tä ilman mitään filttereitä (aka. DLSS 2.0). Jos itse päädyn Nvidiaan niin en kyllä tuota DLSS aio suuremmin käyttää, elleivät kehitä sitä huomattavasti paremmaksi. RT:tä tuskin kukaan järkevä käyttää taasen esim. Nettipeleissä. Itse kyllä aion panostaa seuraavaan korttiin rahallisesti enempi ihan vain koska Cyberpunk 2077 on pakko pelata RT:llä läpi ilman mitään keinotekoisia filttereitä.

Ja mitä tulee tuohon 1080ti, niin moni ei nykypäivänäkään paljoa nopeampaa tule tarvitsemaan ihan hetkeen. Se että siirrytään täysin RT:n varassa oleviin varjostuksiin (aka. varjostuksia ei tehdä jatkossa enään käsin) on vielä pitkä tie.

Olen aika varma että jossain vaiheessa pelintekijät alkavat narisemaan kuinka työlästä on alkaa portata peliä PC:lle, kun varjostukset pitää tehdä tyhjästä ja kun konsolille ei tarvitse... Onhan tuo toki tottakin mutta valitettava tosiasia on se että tässäkin teknologiassa on oma sisäänajo aikansa, joka voi olla enemmänkin kuin 5 vuotta.
 
Heti kun DLSS 2.0 ( tulevaisuudessa 3.0 ?) alkaa näyttämään joltain muulta kuin likinäköisen likaisten läpi katsottuna, niin näin ehkä voi ollakin.
Näyttäähän se jo nyt. Esim Controlissa tai Death Strandingissa.
 
Ja mitä tulee tuohon 1080ti, niin moni ei nykypäivänäkään paljoa nopeampaa tule tarvitsemaan ihan hetkeen. Se että siirrytään täysin RT:n varassa oleviin varjostuksiin (aka. varjostuksia ei tehdä jatkossa enään käsin) on vielä pitkä tie.

Olen aika varma että jossain vaiheessa pelintekijät alkavat narisemaan kuinka työlästä on alkaa portata peliä PC:lle, kun varjostukset pitää tehdä tyhjästä ja kun konsolille ei tarvitse... Onhan tuo toki tottakin mutta valitettava tosiasia on se että tässäkin teknologiassa on oma sisäänajo aikansa, joka voi olla enemmänkin kuin 5 vuotta.

Ei ne ala niitä varjostuksia väsäämään pc puolella muuten. Kun tehdään kunnolla RT:tä tukeva peli, niin RT otetaan huomioon jo ihan alussa.
JA se on ainankin selvä, että XBOX peleissä ei ole mitään käännösvaikeuksia, kun rajapinta on sama. Enkä usko sonylläkään olevan lopulta ihan mielettöman erilainen, kun rauta on kuitenkin juurikin sitä perus PC rautaa..

Ei sellaiseen konsoliporttiin ole mitään järkeä käydä vääntämään tukea jollekin kivikautiselle kikkailuvalaistukselle. Ennemmin kannattaa jättää julkaisematta, jos eipäilee, että ei myy tarpeeksi.

Se nyt vain on valitettavasti niin, että noiden ei RT korttien elinikä tulee olemaan lyhyt vs siihen, mitä on totuttu.. (Jos haluaa pelata uutuuspelejä..), Siksi niistä ei kannata maksaa juuri mitään..
-------------
Nvidian ensimmäinen sukupolvi mahdollisti sen, että pelejä ja engineitä voitiin alkaa kehittämään RT:n suhteen.
 
Ei ne ala niitä varjostuksia väsäämään pc puolella muuten. Kun tehdään kunnolla RT:tä tukeva peli, niin RT otetaan huomioon jo ihan alussa.
JA se on ainankin selvä, että XBOX peleissä ei ole mitään käännösvaikeuksia, kun rajapinta on sama. Enkä usko sonylläkään olevan lopulta ihan mielettöman erilainen, kun rauta on kuitenkin juurikin sitä perus PC rautaa..

Ei sellaiseen konsoliporttiin ole mitään järkeä käydä vääntämään tukea jollekin kivikautiselle kikkailuvalaistukselle. Ennemmin kannattaa jättää julkaisematta, jos eipäilee, että ei myy tarpeeksi.

Se nyt vain on valitettavasti niin, että noiden ei RT korttien elinikä tulee olemaan lyhyt vs siihen, mitä on totuttu.. (Jos haluaa pelata uutuuspelejä..), Siksi niistä ei kannata maksaa juuri mitään..
-------------
Nvidian ensimmäinen sukupolvi mahdollisti sen, että pelejä ja engineitä voitiin alkaa kehittämään RT:n suhteen.

Ota huomioon että RT:n kykeneviä kortteja ei ole kovinkaan montaa markkinoilla. Pelintekijä ampuisi itseään jalkaan jos jättäisi varjostukset tekemättä myös niille korteille, joilla ei ole minkäänlaista mahdollisuutta pelata peliä RT -päällä. Saattaisi myös keljuttaa jos on joskus miltei tonnin maksanut 1080ti:stä, ja sen elinkaari tyssääkin nyt jo.

Jos julkaisisi pelin ainoastaan RT -kortin omistajille, niin en usko että olisi mikään myyntimenestys. Se on puhdas fakta. Pelintekijät joutuvat jatkossakin pitkän aikaa vielä tekemään pelejä yleisölle, eikä millekään 1% marginaaliryhmille.
 
Ota huomioon että RT:n kykeneviä kortteja ei ole kovinkaan montaa markkinoilla. Pelintekijä ampuisi itseään jalkaan jos jättäisi varjostukset tekemättä myös niille korteille, joilla ei ole minkäänlaista mahdollisuutta pelata peliä RT -päällä. Saattaisi myös keljuttaa jos on joskus miltei tonnin maksanut 1080ti:stä, ja sen elinkaari tyssääkin nyt jo.

Jos julkaisisi pelin ainoastaan RT -kortin omistajille, niin en usko että olisi mikään myyntimenestys. Se on puhdas fakta. Pelintekijät joutuvat jatkossakin pitkän aikaa vielä tekemään pelejä yleisölle, eikä millekään 1% marginaaliryhmille.
Nvidialta on tulossa toinen sukupolvi "piakkoin" Ja AMD:nkin pitäisi kyetä pykäämään vastaavat ulos tämän vuoden puolella.
Kyllä niitä RT:hen kykeneviä kortteja pitäisi alkaa olla ihan reippaasti jo ensi kesän puolella.. Ja onhan rtx 20XX kortitkin myyneet yllättävän hyvin..
------------------
Tässä on nyt mennyt edellisten kanssa sukupolvisotalla, jotta mitään merkittävää uutta ei ole yleisesti tullut suorituskyvyn lisäksi.
RT on vähän sama, kuin mitä SSD levyt teki kiintolevyille: Huomattava hyppäys parempaan suuntaan.

Voi jäädä pelit myymättä, jos ei tue uusia tekniikoita.
 
Mä olen ensisijaisesti odottanut näiden julkaisua, että voin uusia koko koneen. Voi hyvin olla että odotan vielä Zen 3:sta koska 3300X on edelleen ennakkotilaus kamaa. Harmittaisi ostaa nyt yhtään mitään jos AMD julkaisee jonkun hyvän 4 ytimisen Zen 3 prossun julkaisussa.

Kohta näkee. Uskon että se huhuttu syyskuun puoliväli on jolloin noi ekat RTX mallit tulee kauppoihin.

Missä näin on sanottu? Ottaen huomioon, että joskus huhuttiin hintojen jopa laskevan, niin en itse näihin hintahuhuihin vielä luota. Hintojen nousu kyllä on silti mielestäni todennäköisempää kuin laskeminen.

Hän luultavasti viittasi tähän (huhuttuun) RTX 3090 malliin. Väkisin sen pitäisi olla kalliimpi kuin 2080/3080.
 
Nvidialta on tulossa toinen sukupolvi "piakkoin" Ja AMD:nkin pitäisi kyetä pykäämään vastaavat ulos tämän vuoden puolella.
Kyllä niitä RT:hen kykeneviä kortteja pitäisi alkaa olla ihan reippaasti jo ensi kesän puolella.. Ja onhan rtx 20XX kortitkin myyneet yllättävän hyvin..
------------------
Tässä on nyt mennyt edellisten kanssa sukupolvisotalla, jotta mitään merkittävää uutta ei ole yleisesti tullut suorituskyvyn lisäksi.
RT on vähän sama, kuin mitä SSD levyt teki kiintolevyille: Huomattava hyppäys parempaan suuntaan.

Voi jäädä pelit myymättä, jos ei tue uusia tekniikoita.

Sanoisin että kyllä tässä vielä pari sukupolvea RT kortteja pitää pukata markkinoille (ja hioa etenkin ominaisuuden suorituskyky hävikkiä), ennen kun voidaan alkaa leikkaamaan itsestään selviä ominaisuuksia peleistä ja vielä myydä se peli sellaiselle yleisölle joka ei koe varjojen puutetta isoksi ongelmaksi.

RT -pelejä ei ole kovin montaa ilmoitettu tässä viimeaikoina vieläkään, joten en nyt hirveästi kristallipalloon luottaisi RT:n tuen jatkosta jokaisessa pelissä. Sen lisäksi ei ole vielä täysin varmaa miten jatkossa RT tullaan jatkossa toteuttamaan.

Käsittääkseni PS5 demossa käytettiin jotain omaa kikkaa (joka jäi ainakin itselle epäselväksi miten se käytännössä toimi) joka käsittääkseni perustui m.2 levyn käyttämään cache -filuun ja sen kaistan hyödyntämiseen.

Kannattaa kuitenkin muistaa että kaiken kaikkiaan RTX kortit ei esim. steam palvelun otannassa (edes integroidut näytönohjaimet poistaen) muodosta varmaan yhtä prosenttia kokonaiskäyttäjä -kunnasta. VR peleissä RT:n mukaan ottaminen on varsinkin ongelmallista kun ei haluta sitä suorituskyky -hävikkiä joka taas on erittäin ongelmallista itse käyttökokemukselle, jos fps kyntää alle 90:ssä jatkuvasti.
 
Oma 980ti lähtee vaihtoon kun nämä tulee saataville. Tavoitteena on ostaa se kortti jolla saan Microsoftin uudessa Flight Simulaattorissa yli 60fps 4K resolla karkit tapissa (jos se edes on mahdollista). Tällä hetkellä 3440x1080 resolla ja 2080ti:llä isoissa kaupungeissa melkein kaikki asetukset ultralla tulee noin 45fps.

Siinä on muuten arvostelijoille hyvä peli jolla saa testattua uudet näytönohjaimet. Ei varmasti yhtä raskasta peliä löydy.

Kovasti on toiveissa että uusi Ti malli ei maksaisi paljoa yli 1000€.
 
Sanoisin että kyllä tässä vielä pari sukupolvea RT kortteja pitää pukata markkinoille (ja hioa etenkin ominaisuuden suorituskyky hävikkiä), ennen kun voidaan alkaa leikkaamaan itsestään selviä ominaisuuksia peleistä ja vielä myydä se peli sellaiselle yleisölle joka ei koe varjojen puutetta isoksi ongelmaksi.

RT -pelejä ei ole kovin montaa ilmoitettu tässä viimeaikoina vieläkään, joten en nyt hirveästi kristallipalloon luottaisi RT:n tuen jatkosta jokaisessa pelissä. Sen lisäksi ei ole vielä täysin varmaa miten jatkossa RT tullaan jatkossa toteuttamaan.

Käsittääkseni PS5 demossa käytettiin jotain omaa kikkaa (joka jäi ainakin itselle epäselväksi miten se käytännössä toimi) joka käsittääkseni perustui m.2 levyn käyttämään cache -filuun ja sen kaistan hyödyntämiseen.

Kannattaa kuitenkin muistaa että kaiken kaikkiaan RTX kortit ei esim. steam palvelun otannassa (edes integroidut näytönohjaimet poistaen) muodosta varmaan yhtä prosenttia kokonaiskäyttäjä -kunnasta. VR peleissä RT:n mukaan ottaminen on varsinkin ongelmallista kun ei haluta sitä suorituskyky -hävikkiä joka taas on erittäin ongelmallista itse käyttökokemukselle, jos fps kyntää alle 90:ssä jatkuvasti.
Höpö höpö, jo nykyiset kortit tuntuvat hanskaavan FHD RT:n ok, seuraava sukupolvi epäilemättä jo oikein hyvin. Ja mitä PS5:n m2 levy tekstuuricacheen, niin se vastaa muistaakseni sillä maksiminopeudellaan 1 kanavaista DDR muistia, eli sillä ei paljon oikeasti juhlita.
Steamissa nyt suuri osa koneita, joita ei juuri käytetä minkään uudemman pelin pelailuun..

Saaneeko steamista irti mitenkään, minkälaisilla koneilla on joku TIETTY peli käynistetty ja pelailtu esim yli 5 tuntia..?
 
Höpö höpö, jo nykyiset kortit tuntuvat hanskaavan FHD RT:n ok, seuraava sukupolvi epäilemättä jo oikein hyvin. Ja mitä PS5:n m2 levy tekstuuricacheen, niin se vastaa muistaakseni sillä maksiminopeudellaan 1 kanavaista DDR muistia, eli sillä ei paljon oikeasti juhlita.
Steamissa nyt suuri osa koneita, joita ei juuri käytetä minkään uudemman pelin pelailuun..

Saaneeko steamista irti mitenkään, minkälaisilla koneilla on joku TIETTY peli käynistetty ja pelailtu esim yli 5 tuntia..?

Ei riitä että markkinoiden kalliimmalla kortilla saa quake 2:n tai minecraftin RT -version pyörimään kiitettävästi 1080p resolla, vaan sama pitää onnistua kaikilla resoluutioilla. Siitä on muuten pitkä matka vielä siihen, että budjettikortti rullaisi RT:tä kiitettävästi.
 
Ei riitä että markkinoiden kalliimmalla kortilla saa quake 2:n tai minecraftin RT -version pyörimään kiitettävästi 1080p resolla, vaan sama pitää onnistua kaikilla resoluutioilla. Siitä on muuten pitkä matka vielä siihen, että budjettikortti rullaisi RT:tä kiitettävästi.
Tulossa olevassa sukupolvessa on käsittääkseni juurikin RT suorituskykyä nostettu ja jos on tulossa 3 kk:n sisään, niin ei siihen enää pitäkä aika ole..
Tosin itse kyllä valitesn ennemmin FHD@RT karkit, kuin 4K@leikkivalaistus.
 
Tulossa olevassa sukupolvessa on käsittääkseni juurikin RT suorituskykyä nostettu ja jos on tulossa 3 kk:n sisään, niin ei siihen enää pitäkä aika ole..
Tosin itse kyllä valitesn ennemmin FHD@RT karkit, kuin 4K@leikkivalaistus.

Menee kyllä hieno näyttö hukkaan jos noin pienelle resolla ajelet 4k näyttöä. Olisikohan parempi myydä pois ja ostaa 1080p näyttö tilalle ? Jos kerta RT tulee niin nopeasti? Tällä hetkellä ei ole ilmotettu kuin kourallinen RT:tä tulevia pelejä.

Ja se kuinka paljon RT suorituskykyä on uusissa näytönohjaimissa, on vielä täysi kysymysmerkki. Toki varmasti enemmän mutta ei parissa näytönohjain sukupolvessa kyllä edelleenkään myydä kortteja niin nopeasti, että RT:n saisi vakiintumaan standardina alle 5:ssä vuodessa jokaiselle käyttäjälle.
 
Menee kyllä hieno näyttö hukkaan jos noin pienelle resolla ajelet 4k näyttöä. Olisikohan parempi myydä pois ja ostaa 1080p näyttö tilalle ? Jos kerta RT tulee niin nopeasti? Tällä hetkellä ei ole ilmotettu kuin kourallinen RT:tä tulevia pelejä.

Ja se kuinka paljon RT suorituskykyä on uusissa näytönohjaimissa, on vielä täysi kysymysmerkki. Toki varmasti enemmän mutta ei parissa näytönohjain sukupolvessa kyllä edelleenkään myydä kortteja niin nopeasti, että RT:n saisi vakiintumaan standardina alle 5:ssä vuodessa jokaiselle käyttäjälle.
Oikein hyvältä tuo 4K näyttö näyttää myös esim 1440 tilassa tai tuossa 1080 tilassa. Ei se jokatapauksessa hukkaan mene, kun eri resoja voi nääs vaihdella ihan pelikohtaisesti..
 
Oikein hyvältä tuo 4K näyttö näyttää myös esim 1440 tilassa tai tuossa 1080 tilassa. Ei se jokatapauksessa hukkaan mene, kun eri resoja voi nääs vaihdella ihan pelikohtaisesti..

Itsellä 1440p näyttö ja ainakin 1080p näyttää aivan kuralta. Ei toisaalta ole mitään performanssi ongelmia tullut vastaan kuin rdr2:ssa, joka nyt muutenkin on vähän huonosti optimoitu peli kaikin puolin.

RT:n ja näihin uusiin näytönohjaimiin tulee siirryttyä syksyllä. Säästötalkoot edessä mikäli Nvidia taas nostaa hintoja sen verran kuin mitä on luvattu..
 
Itsellä 1440p näyttö ja ainakin 1080p näyttää aivan kuralta. Ei toisaalta ole mitään performanssi ongelmia tullut vastaan kuin rdr2:ssa, joka nyt muutenkin on vähän huonosti optimoitu peli kaikin puolin.

RT:n ja näihin uusiin näytönohjaimiin tulee siirryttyä syksyllä. Säästötalkoot edessä mikäli Nvidia taas nostaa hintoja sen verran kuin mitä on luvattu..
Hinnoistahan on luvattu kaikki mahdollinen laskusta nousuun, joten on varmaankin veikattu myös oikein.. Tosin pointti on nyt se, että hinnat ja hintakehitys ei ole vielä tiedossa.
Jos esim kortit soveltuvat hyvin mainaamiseen ja ovat edullisia, niin sitten myyddään pitkään "ei oota" ja hinnat nousevat, kun väliportaat nostavat hintoja.
 
Hinnoistahan on luvattu kaikki mahdollinen laskusta nousuun, joten on varmaankin veikattu myös oikein.. Tosin pointti on nyt se, että hinnat ja hintakehitys ei ole vielä tiedossa.
Jos esim kortit soveltuvat hyvin mainaamiseen ja ovat edullisia, niin sitten myyddään pitkään "ei oota" ja hinnat nousevat, kun väliportaat nostavat hintoja.

Eniten hintaan vaikuttaa millainen kilpailu syksyllä saadaan aikasiksi. Jos AMD puskee enthusiast -sarjassa hintaa alas riittävän hyvällä performanssilla, niin se voi vaikuttaa aika monen ostopäätökseen. Täten myös hinnoittelu politiikkaan. Mainauksesta en osaa sanoa minkä verran myynneistä menee siihen tarkoitukseen, mutta en jaksa uskoa että kovin moni käyttäjä sitä harrastaa enään.
 
Menee kyllä hieno näyttö hukkaan jos noin pienelle resolla ajelet 4k näyttöä. Olisikohan parempi myydä pois ja ostaa 1080p näyttö tilalle ? Jos kerta RT tulee niin nopeasti? Tällä hetkellä ei ole ilmotettu kuin kourallinen RT:tä tulevia pelejä.

Ja se kuinka paljon RT suorituskykyä on uusissa näytönohjaimissa, on vielä täysi kysymysmerkki. Toki varmasti enemmän mutta ei parissa näytönohjain sukupolvessa kyllä edelleenkään myydä kortteja niin nopeasti, että RT:n saisi vakiintumaan standardina alle 5:ssä vuodessa jokaiselle käyttäjälle.

Kyllä se hiukan pistää silmään että raytracing kokemus maksaa sellaiset 800-900€ enemmän kun rtx off 2000-sarjalla.


350€ rtx 2060 (rtx off) 98fps
1300€ rtx 2080ti (rtx on) 96fps
1080p.png
 
Se nyt vain on valitettavasti niin, että noiden ei RT korttien elinikä tulee olemaan lyhyt vs siihen, mitä on totuttu.. (Jos haluaa pelata uutuuspelejä..), Siksi niistä ei kannata maksaa juuri mitään..

Ihanko tosissasi odotat, että lähes kaikki uudet AA ja AAA -pelit tulevat RT:tä tukemaan? Tuolla toisessa ketjussa tätä RT:n tulevaisuus keskustelua aikanaan käytiin, ja valistuneemmat käyttäjät totesivat ykskantaan, että menee vielä pitkään ennen kuin isot pelit kuten Far Cryt yms. tukee RT:tä, ainakaan järkevillä FPS:llä (toteamus vapaasti lainaten).

Höpö höpö, jo nykyiset kortit tuntuvat hanskaavan FHD RT:n ok, seuraava sukupolvi epäilemättä jo oikein hyvin.

Jos pitää jotain RTX2070 superin Control RT ON FPS 30 dippailuja ok:na, niin toki. Ei nuo 2080 alemmat kortit RT:tä tahdo edes ok hanskata, youtubesta voi katsella miltä näyttää. Ne pelit jotka hanskaa, eivät RT:n heijastuksia yms. juurikaan omista. Joku pieni heijastus vesiputissa on kaukana mistään silmäkarkista. RT:llä on kirkas tulevaisuus, mutta @Griffin tulevaisuus ei tule yhdessä yössä. Jos sinulla on luotettavia lähteitä siitä, että iso läjä uusia isoja pelejä tulee RT:n kera, niin linkkiä tänne kiitos. Mielelläänhän sitä näkisi RT:n lisääntyvän nopeasti.
 
  • Tykkää
Reactions: VmH
Ihanko tosissasi odotat, että lähes kaikki uudet AA ja AAA -pelit tulevat RT:tä tukemaan? Tuolla toisessa ketjussa tätä RT:n tulevaisuus keskustelua aikanaan käytiin, ja valistuneemmat käyttäjät totesivat ykskantaan, että menee vielä pitkään ennen kuin isot pelit kuten Far Cryt yms. tukee RT:tä, ainakaan järkevillä FPS:llä (toteamus vapaasti lainaten).
RT vaatii enginen kehittelyn, mielellään alusta asti. Vanhoilla engineillä, joihin RT on päälle liimattu tulos ei ole aina kovinkaan hyvä, eikä optimaalisesti resursseja käyttävä.
Ja tietenkin RT tulee yleistymään, jos se on noissa tulevissa konsoleissa tehty käyttökelpoisesti. Lopputulos on kuitenkin selkeästi näyttävämpi, kuin perinteisin huijausvalaistuksin saadaan aikaan.

Sanoisin, että kiitos Nvidian ensimmäisen sukupolven korttien, enginet alkavat olla vuoden sisään siinä vaiheessa, että niistä alkaa löytyä kunnolla tukea. Lisäksi kun nyt molemmilta tulee RT kortit myös vähintään keskihintaluokkaan, niin jos vain valmistuskapasiteetiti riittävät, niin päivitystahti tulee olemaan reipas, jolloin tukea löytyy.

Konsoleilla on ollut tuo FPS:n dippailu 30:iin ihan yleistä, eikö tuo ole tutntunut suurinta osaa käyttäjistä pahasti häiritsevän.
 
Ei riitä että markkinoiden kalliimmalla kortilla saa quake 2:n tai minecraftin RT -version pyörimään kiitettävästi 1080p resolla, vaan sama pitää onnistua kaikilla resoluutioilla. Siitä on muuten pitkä matka vielä siihen, että budjettikortti rullaisi RT:tä kiitettävästi.

En halua tähän jankkaamiseen hirveästi puuttua kun se on melko tylsää luettavaa, mutta tässä kyllä on poimittu niitä makeimpia marjoja esimerkeiksi kun kyseessä on kaksi kokonaan säteenseurannalla toteutettua peliä, joka ei siis olisi missään nimessä järkevää jotain AAA-peliä tehdessä ja vaatii valtavasti enemmän suorituskykyä kuin ns. "normaalit" säteenseurannan käyttökohteet. Raskasta se toki on, mutta ihan käyttökelpoista kun kohde on oikea.

Sitä paitsi budjettikorteilla ei laiteta päälle edes raskaampia varjostuksia nykypeleissä, miksi niillä edes pitäisi pyöriä RT sulavasti? Budjettiluokan korteilla budjettiluokan grafiikoita. Jos haluaa parempaa niin panostaa.
 
Sitä paitsi budjettikorteilla ei laiteta päälle edes raskaampia varjostuksia nykypeleissä, miksi niillä edes pitäisi pyöriä RT sulavasti? Budjettiluokan korteilla budjettiluokan grafiikoita. Jos haluaa parempaa niin panostaa.

Kyse on nyt siis siitä että joku kaunis päivä varjostuksia ei tehdä enää käsin peleihin, vaan annetaan RT:n hoitaa se homma. Missä ikinä se budjetti luokka jatkossa pyöriikään euroissa, niin sille pitää olla vaihtoehtona edes välttävä ray tracing tuki.

Valtaosa ihmisistä pelaa pelejä keski-hintaa halvemmilla korteilla, joten varjostusten puuttuminen vaikuttaisi merkittävästi pelielämykseen. Tällä hetkellä Control taitaa olla ainut peli jossa RT ominaisuuksia voi säätää melko pikkutarkasti omiin tarpeisiinsa.
 
Kyse on nyt siis siitä että joku kaunis päivä varjostuksia ei tehdä enää käsin peleihin, vaan annetaan RT:n hoitaa se homma. Missä ikinä se budjetti luokka jatkossa pyöriikään euroissa, niin sille pitää olla vaihtoehtona edes välttävä ray tracing tuki.

Miksi nykyhinnoilla tai budjettikorteilla olisi mitään tekemistä tämän (luultavasti hyvin kaukaisen ja tuskin täysin toteutuvan) tulevaisuuden kanssa? Eihän kukaan ihan tosissaan ole väittämässä että RT olisi korvaamassa kaikkea valaistusta (tahi muita efektejä) parin vuoden päästä, tai sitten on pää aikalailla pilvissä. Parin vuoden päästä voidaan hyvällä lykyllä olla tilanteessa että suuret tekijät kohdistaa efforttinsa enemmän high/ultra asetuksissa olevaan säteenseurantaan ja dynaamiset halpisvalot heikommille korteille tehdään tyyliin "kelvannee" eikä kikkailla liikaa.

Tarkemmat säädöt kuten mainitsemassasi Controlissa antaa vielä siihenkin sitten pelivaraa korttien suorituskyvyn mukaan.
 
Miksi nykyhinnoilla tai budjettikorteilla olisi mitään tekemistä tämän (luultavasti hyvin kaukaisen ja tuskin täysin toteutuvan) tulevaisuuden kanssa? Eihän kukaan ihan tosissaan ole väittämässä että RT olisi korvaamassa kaikkea valaistusta (tahi muita efektejä) parin vuoden päästä, tai sitten on pää aikalailla pilvissä. Parin vuoden päästä voidaan hyvällä lykyllä olla tilanteessa että suuret tekijät kohdistaa efforttinsa enemmän high/ultra asetuksissa olevaan säteenseurantaan ja dynaamiset halpisvalot heikommille korteille tehdään tyyliin "kelvannee" eikä kikkailla liikaa.

Tarkemmat säädöt kuten mainitsemassasi Controlissa antaa vielä siihenkin sitten pelivaraa korttien suorituskyvyn mukaan.
Yllättävän äkkiä se säteenseuranta voi tulla konsolipuolelle standardiksi, jos niissä on siltä osin kelvollinen se GPU. Siitä sitten valuu PC puolelle. Kannattaa nyt muistaa, että on ollut jo pari vuotta aikaa kehitellä.
 
Miksi nykyhinnoilla tai budjettikorteilla olisi mitään tekemistä tämän (luultavasti hyvin kaukaisen ja tuskin täysin toteutuvan) tulevaisuuden kanssa? Eihän kukaan ihan tosissaan ole väittämässä että RT olisi korvaamassa kaikkea valaistusta (tahi muita efektejä) parin vuoden päästä, tai sitten on pää aikalailla pilvissä. Parin vuoden päästä voidaan hyvällä lykyllä olla tilanteessa että suuret tekijät kohdistaa efforttinsa enemmän high/ultra asetuksissa olevaan säteenseurantaan ja dynaamiset halpisvalot heikommille korteille tehdään tyyliin "kelvannee" eikä kikkailla liikaa.

Tarkemmat säädöt kuten mainitsemassasi Controlissa antaa vielä siihenkin sitten pelivaraa korttien suorituskyvyn mukaan.

Niin siitä tässä ollankin väitelty, että miten RT tulee yleistymään. Olen samaa mieltä kanssasi siitä että parissa vuodessa tuskin tulee vakiintumaan joka pelissä, vaikka samat pelit varmaan pääosin tehdään RT:n kanssa. On niitä pelejä joskus käännetty PC:lle muustakin raudasta, eikä näinkään yksinkertaista asiaa ole missattu.

Kuitenkin vääjäämättä edessä saattaa olla se aika hamaassa tulevaisuudessa kun RT vakiinnutetaan korvaamalla perinteiset käsin tehdyt varjostimet. Tekijöiden kädet ja suunnitteluaikataulu helpottuu tällöin ja voidaan keskittyä pelin muihin aspekteihin.

Mutta yhtä lailla RT voidaan tosiaan toteuttaa useilla eri menetelmillä, kuin mitä nyt tiedetään. Nvidian arkkitehtuuri on vain yksi tapa hoitaa asia. AMD:n arkkitehtuurilla käsittääkseni RT hoidetaan samanaikaisesti kaiken muun ohella. Tällöin keskihintaisella tai ylemmän pään budjetti kortilla teoriassa suorituskyvyn pitäisi ainakin sille tarkotetulla resoluutiolla (vaikkapa 1080p) rullata ihan kohtalaisesti medium/high asetuksilla.

Ei se vaadi kuin aikaa ja optimointeja.
 
Niin siitä tässä ollankin väitelty, että miten RT tulee yleistymään. Olen samaa mieltä kanssasi siitä että parissa vuodessa tuskin tulee vakiintumaan joka pelissä, vaikka samat pelit varmaan pääosin tehdään RT:n kanssa. On niitä pelejä joskus käännetty PC:lle muustakin raudasta, eikä näinkään yksinkertaista asiaa ole missattu.

Kuitenkin vääjäämättä edessä saattaa olla se aika hamaassa tulevaisuudessa kun RT vakiinnutetaan korvaamalla perinteiset käsin tehdyt varjostimet. Tekijöiden kädet ja suunnitteluaikataulu helpottuu tällöin ja voidaan keskittyä pelin muihin aspekteihin.

Mutta yhtä lailla RT voidaan tosiaan toteuttaa useilla eri menetelmillä, kuin mitä nyt tiedetään. Nvidian arkkitehtuuri on vain yksi tapa hoitaa asia. AMD:n arkkitehtuurilla käsittääkseni RT hoidetaan samanaikaisesti kaiken muun ohella. Tällöin keskihintaisella tai ylemmän pään budjetti kortilla teoriassa suorituskyvyn pitäisi ainakin sille tarkotetulla resoluutiolla (vaikkapa 1080p) rullata ihan kohtalaisesti medium/high asetuksilla.

Ei se vaadi kuin aikaa ja optimointeja.
Sikäli, kun ja jos AMD käyttää samoja rajapintoja, kuin Nvidia (esim DirectX tai Vulcan), niin sille softalle se RT:n hallinta ja käyttö on samankaista, olipa koneessa Nvidian ta AMD:n näyttis. Sillä ei ole merkitystä, miten / missä se näyttis sen homman tekee..
 
Sikäli, kun ja jos AMD käyttää samoja rajapintoja, kuin Nvidia (esim DirectX tai Vulcan), niin sille softalle se RT:n hallinta ja käyttö on samankaista, olipa koneessa Nvidian ta AMD:n näyttis. Sillä ei ole merkitystä, miten / missä se näyttis sen homman tekee..
Paitsi jos on käytetty jotain standardiin kuulumatonta. Esimerkiksi Minecraftissa on keinotekoisia rajoituksia sen suhteen millä RT toimii (Ts vain RTX-sarja vaikka Pascal/Volta pitäisi myös toimia), eikä tällä hetkellä ole tietoa miten se on toteutettu (eli estääkö se myös muiden valmistajien kortit vai vain NVIDIAn GTX:t/Voltan)
 
  • Tykkää
Reactions: VmH
Paitsi jos on käytetty jotain standardiin kuulumatonta. Esimerkiksi Minecraftissa on keinotekoisia rajoituksia sen suhteen millä RT toimii (Ts vain RTX-sarja vaikka Pascal/Volta pitäisi myös toimia), eikä tällä hetkellä ole tietoa miten se on toteutettu (eli estääkö se myös muiden valmistajien kortit vai vain NVIDIAn GTX:t/Voltan)
Sulle jo edellisessä threadissä todettiin, että ainoa asia mitä pitää tehdä, on naksauttaa rekisteristä joku asetus eri asentoon ja toimii (hitaasti) muillakin korteilla.
 
Sulle jo edellisessä threadissä todettiin, että ainoa asia mitä pitää tehdä, on naksauttaa rekisteristä joku asetus eri asentoon ja toimii (hitaasti) muillakin korteilla.
Se, että pitää rekisterikikkailla tarkoittaa että se peli tarkistaa DXR-tuen jotain muuta kautta kuin muut, eikä se kerro koskeeko rajoitus vain pascalia/voltaa vai kaikkia paitsi rtx-sarjaa
 
  • Tykkää
Reactions: VmH
Sikäli, kun ja jos AMD käyttää samoja rajapintoja, kuin Nvidia (esim DirectX tai Vulcan), niin sille softalle se RT:n hallinta ja käyttö on samankaista, olipa koneessa Nvidian ta AMD:n näyttis. Sillä ei ole merkitystä, miten / missä se näyttis sen homman tekee..

Rautatasolla toteutus on esim RDNA2:n kohdalla täysin erilaista kuin Nvidialla. Ylipäätänsäkin AMD:n rautatason toteutus renderöinnissä on täysin erilaista, kuin Nvidialla. AMD jakaa tukensa DirectX Ultimate 12 -tuen kautta.
 
Rautatasolla toteutus on esim RDNA2:n kohdalla täysin erilaista kuin Nvidialla. Ylipäätänsäkin AMD:n rautatason toteutus renderöinnissä on täysin erilaista, kuin Nvidialla. AMD jakaa tukensa DirectX Ultimate 12 -tuen kautta.
Kuten totesin: Sillä, onko samanlainen vai erilainen rautatoteutus ei ole softan kannalta mitään merkitystä, tässäkään asiassa. Siksi meillä on rajapinnat ja ajurit.

Suorituskyvystä taas ei ole tietoa Nvidian, eikä AMD:n osalta. Tietoa löytyy vasta sitten, kun useat luotettavat kolmannet osapuolet pääsevät testaamaan kortteja lopullisilla ajureilla. Valmistajien kehuille ja nettihuhuille ei kannata antaa mitään arvoa.
 
Kuten totesin: Sillä, onko samanlainen vai erilainen rautatoteutus ei ole softan kannalta mitään merkitystä, tässäkään asiassa. Siksi meillä on rajapinnat ja ajurit.

Eihän tuossa lauseessa ole oikein mitään järkeä. Tottakai rautatoteutuksella on käytännön merkitystä ja nähdään toivon mukaan syyskuussa, että mitkä ne erot on.
 
Eihän tuossa lauseessa ole oikein mitään järkeä. Tottakai rautatoteutuksella on käytännön merkitystä ja nähdään toivon mukaan syyskuussa, että mitkä ne erot on.
Lause on fakta!
Jos rautatoteutuksissa ei olisi eroa, kaikki rajapinnat olisivat suureltaosin turhia rasitteita. Rajapinnat, kuten DirectX on nimenomaan ja pääasiassa tehty, jotta saataisiin häivytettyä softalle päin sillä takana olevat erilaiset rautaratkaisut.
Eri valmistajien näyttiksissä on aina ollut erilaisia rautaratkasuja ja kun ne ovat täyttäneet rajapintojen vaatimukset, niin ne obat toimineet.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 681
Viestejä
4 543 666
Jäsenet
74 830
Uusin jäsen
kakkahätä83

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom