- Liittynyt
- 14.10.2016
- Viestejä
- 22 910
Niin ovat muutkin edistäneet, myös ilman että niitä pitää tunkea poropietarina vaikka niitäkin matkan varrella toki riittää muillakin, kuten vaikka ATI:n tesselaattorit vuosikausia muita aiemmin. Jos palataan muutama vuosi ajassa taaksepäin, niin muistuuko mieleen esimerkiksi miten NVIDIA lyttäsi Direct3D 10.1:n kun oma rauta ei sitä tukenut? Se meni siihen pisteeseen, että NVIDIA pisti jopa pelinkehittäjän (Ubi) poistamaan pelissä jo olleen D3D10.1-tuen jälkikäteen. Tai miten NVIDIA pisti ihan avoimesti tiedossa olevan, kaikkien siihen aikaan suositteleman AA-toteutuksen vendor checkin taakse Batmanissa, pakotti kaikki näyttikset silti tekemään vain sen AA-toteutuksen vaatimia vaiheita renderöinnissä ja valehteli pokkana että koodi on pelinkehittäjien omaisuutta jne. No ei ollut, tarvittiin erillinen GOTY-versio että sama AA-toteutus saatiin ilman vendor checkiä kaikille. Alkuperäisen ostaneet eivät saaneet ikinä samaa päivitystä. Ja lisää samaa sarjaa löytyy kun lähdetään tulemaan nykyaikaa kohti.Hyvinkin usein ne "avoimet standardit" on laahanneet pahasti jäljessä. Eikä vähiten siitä syystä, että ei vain onnistuta pääsemään yhteisymmärrykseen, miten hommat tehdään. Sitten joku luo jonkun oman järjestelmänsä ja jättää muut ulos. Kun tämä järjestelmä toimii, niin lopuillakin löytyy yhteisymmärrys ja päästään eteenpäin.
Esim opengl oli järkyttävä ongelmajäte, kun sen ominaisuuksista ei päästy mihinkään kunnon konsensukseenn. Onneksi MS kehitti DX:ää ja muiden oli sitten pakko välillä aina keskittyä asioiden kehittelyynkin, eikä vain kiistelyyn ja jahkaamiseen.
Grafiikkakorttien ominaisuuksissa on ollut toisinaan juurikin samaa ongelmaa. Nyt esim ruudun päivittämisen suhteen Nvidia otti ja teki ratkaisun, kun muut jahkasivat. Sitten muiden oli pakko tulla perässä. RT:n suhteen Nvidia teki ratkaisun ja taas muut tulivat perässä. Kuvanparannustekniikoiden suhteen Nvidia teki ratkaisun ja jälleen se aiheutti muille paineen kehittää ominaisuutta ja homma eteni.
En nyt sanoisi "paskafirmaksi" firmaa, joka on kokoajan edistänyt ja pakottanut näyttisten ja grafiikan kehitystä eteenpäin...