NVIDIA julkaisi yllättäen uuden Titan Xp -näytönohjaimen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Vega ei ole ollut missään vaiheessa syksyn 2016 tuote, roadmapeissa se oli siinä 2016/17 vaihteessa mistä arvuuteltiin että voisi teoriassa olla 2016 lopun tuote mutta se oli vikaan mennyttä arvuuttelua
Niinpä, lainasin arvion toiselta saitilta jonka mukaan vega lappusen tulisi myyntiin 10/2016 tai 2017 alkupuolella.
 
Mutta viimevuosina on ylitetty se viimeinenkin raja ja alettu nostamaan keskisormea myös jo tuotteen ostaneille kuluttajille. Kun uusimmissa gamewörks-titteleissä ja ajureissa on alettu tarkoituksellisesti vielä vanhentamaan vanhoja kortteja ja tälläisiä "päivityksiä" tarjotaan, niin se menee liian pitkälle.

Kummasti kaikki asiasta etsimäni tiedot (mukaan lukien testit uusilla ja vanhoilla ajureilla keskenään verrattuna vanhan arkkitehtuurin kortilla) kertovat päinvastaista tarinaa. Tämä tosin on jo vuoden vanha, mutta:

vaikkei kortin suorituskyky kyseisessä videossa juurikaan nouse uusilla ajureilla, ei se myöskään laske.

Tässä olisi muuten @Sampsa idea testattavaksi - vertailla, kuinka esimerkiksi gtx 970:n (tai muun 900-sarjalaisen kortin) suorituskyky muuttuu eri ajuriversioilla, esimerkiksi julkaisuajureilla, 362:lla ja uusimmilla saatavilla olevilla.

Siitä pitää kyllä olla samaa mieltä, että AMD tukee vanhoja korttejaan huomattavasti paremmin kuin nvidia.
Tää muutaman suosikkikortin vertailu eri ajuriversioiden kesken olis kyllä ihan älyttömän kiinnostava.
 
  • Tykkää
Reactions: BOT
Ei voi kyllä millään tavalla kehua Nvidiaa näillä päätöksillä. Monet valmistajat ovat käyttäneet niin paljon rahaa kustomiversioiden suunnitteluun ja monien kohdalla voidaan tämän julkaisun takia vetää projekti vessasta alas koska korttiin ei tulekaan suorituskykyisintä GPU:ta.

AMD tuo nyt vihdoin 7970:n tasoinen näyttis eikä samaa roskaa mitä viimeiset 2 sukupolvea.
 
Kummasti kaikki asiasta etsimäni tiedot (mukaan lukien testit uusilla ja vanhoilla ajureilla keskenään verrattuna vanhan arkkitehtuurin kortilla) kertovat päinvastaista tarinaa. Tämä tosin on jo vuoden vanha, mutta:

vaikkei kortin suorituskyky kyseisessä videossa juurikaan nouse uusilla ajureilla, ei se myöskään laske.

Tässä olisi muuten @Sampsa idea testattavaksi - vertailla, kuinka esimerkiksi gtx 970:n (tai muun 900-sarjalaisen kortin) suorituskyky muuttuu eri ajuriversioilla, esimerkiksi julkaisuajureilla, 362:lla ja uusimmilla saatavilla olevilla.

Siitä pitää kyllä olla samaa mieltä, että AMD tukee vanhoja korttejaan huomattavasti paremmin kuin nvidia.

Niin missäs kohtaa sanoin, että suorituskyky laskee uusilla ajureilla? Ei sen laskea tarvitsekkaan, riittää että optimoiteja ei uusia pelejä varten tehdä kunnolla. Vaan sen vielä sanon, että miten muutenkin kuin "puolitarkoituksella" jättämällä kunnolliset optimoinnit tekemättä, häviää 780 raskaasti tesselöidyissä peleissä 960:lle, vaikka sen pitäisi olla puolet tehokkaampi ja mitään oikeaa syytä ei ole esitetty miksi näin olisi? Mitä muuta tuo on, kuin mainitsemaani "tarkoituksellista vanhentamista"?

Asia liittyy tosiaan oleellisesti tesselaatioon, etenkin jos sitä ei helposti voi rajata. Yleensä kun peleissä alan säätämään, niin ensimmäinen asetus mistä karsitaan on tesselaatio, reunojen pehmennyksen tullessa toisena. Toisaaalta ne ovat myös asetukset jotka viimeisenä tulee käännettyä kokonaan pois päältä. :) Ero kuvanlaadussa on maksimin ja keskitason välillä pieni ja vaikutus fps:ään suuri.

Valitettavasti peleissä yleensä on vaihtoehtoina "Normal" ja "High" tesselaatiotilat, eikä mitään järkevää x-slideriä kuten pitäisi. Puhumattakaan gameworks pelleilystä jossa pyöritellään jopa 32-64x tesselointeja esim. hiuksiin, vaikka 8-16x antaisi käytännössä saman kuvanlaadun normaaleilta kameraetäisyyksiltä. Liian pieneksi ei kannata kuitenkaan vetää, taisi esim. olla 8x pienin mitä W3:seen kannatti laittaa, muuten tulee graafisia ongelmia. Kysymys onkin lopulta siitä, että miksi tuolle ei ole ajureissa säätöä? Ei ole vaikea toteuttaa ja mahdolliset ongelmat voi kuitata laittamalla sliderin päälle punaisen tekstin siitä, että säätäminen saattaa aiheuttaa ongelmia joissain peleissä. Mikään ei käytännössä estäisi tekemästä, samaa hommaa kun nörtit tekevät pelien .cfg-tiedostoihin tälläkin hetkellä. :geek:

Vaan eipä siinä, suoraan kausaliteettia ei voi esittää, vaan mitäs voisi odottaakkaan. Nvidia on ennenkin osoittanut sen verran bisnes- ja markkinointiälyä, etteivät varmasti jää housut kintuissa kiinni vanhojen korttiensa suorasta gimppauksesta. Sen sijaan korrelaatio on jo sillä tasolla, että hyvin uskallan sanoa, että 970 näyttää pian mopolta.
 
Taivaalla on silti mustia pilviä. TSMC:n saama raha näyttää pienenevän heikentyneen valuutan vuoksi.
Vaihtoehto voi olla, nostaa hintoja tai tehdä nopeammin (huonompaa). Tämä voi myös tietää että yrityksellä ei ole tarpeeksi rahaa kehittää valmistustekniikkaa. Toki tilanne ei ole niin paha muun kuin pörssin kannalta.

TSMC's first-quarter revenues miss guidance
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 043
Viestejä
4 617 009
Jäsenet
75 986
Uusin jäsen
Nonanna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom