NVIDIA julkaisi RTX IO -teknologian Portal: Prelude RTX -pelin mukana

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 608


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
NVIDIA esitteli RTX IO -teknologian jo vuonna 2020 yhdessä Ampere- eli GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjainten kanssa. Nyt yhtiö on vihdoin myös julkaissut teknologian.

RTX IO on yhtiön kattotermi teknologioille, jotka mahdollistavat pakatun datan siirtämisen medialta suoraan ja purkamisen suoraan näytönohjaimella. Käytännössä ainakin tässä vaiheessa data joutuu kuitenkin edelleen kulkemaan keskusmuistin läpi, mutta pakattuna. Esimerkiksi yhtiön DirectStorage-toteutus osuu RTX IO -termin alle, samoin kuin nyt ensimmäisenä käyttöön tullut Vulkan-toteutus samasta aiheesta.



RTX IO on ensimmäisenä käytössä Vulkan-rajapinnalla Portal: Prelude RTX- ja Ratchet & Clank: Rift Apart -peleissä. Yhtiön omissa testeissä Portal: Prelude RTX:ssä teknologia pienentää latausaikoja merkittävästi, mutta näytönohjaimen nopeus ja muisti vaikuttavat myös asiaan. NVIDIAn käyttämät diat valitettavasti ovat sen verran epätarkkoja, että luvut ovat vain suuntaa antavia, mutta RTX 2060:lla tekstuurit latautuvat Portalissa ilman RTX IO:ta yli 1,2 sekunnissa eli 1200 millisekunnissa, kun teknologian kera latausaika on alle 200 ms. Huippupään RTX 4090:llä lataus ilman RTX IO:ta kestää reilut 400 ms ja teknologian kera alle 100 ms. Teknologian avulla pelin tekstuurit vievät myös vähemmän tilaa asennusmedialta, sillä kaikki tekstuurit voidaan pitää pakattuina. Portal: Prelude RTX:ssä eroa tulee jopa 44 %.

Teknologia toimii Maxwell-arkkitehtuuriin perustuvilla ja sitä uudemmilla GeForce-näytönohjaimilla.

Lähde: NVIDIA

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 836
Tuskin tullee yleistymään kovin rivakasti koska vaatii toistaiseksi tietyn näytönohjain-valmistajan tietyntasoisen näytönohjaimen jotta tekniikka edes toimii. Ja pelinkehittäjän tuen moiselle vielä päälle. Vaikka idea onkin pidemmän päälle edistystä niin en pidätä hengitystäni...
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 585
RTX IO toimii kyllä kaikilla dx12 nåyttiksillä. Ei ole mikään propietary juttu siis. Tai näin olen minä ainakin käsittänyt niistä jutuista, mitä olen lukenut.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 608
RTX IO toimii kyllä kaikilla dx12 nåyttiksillä. Ei ole mikään propietary juttu siis. Tai näin olen minä ainakin käsittänyt niistä jutuista, mitä olen lukenut.
RTX IO toimii kaikilla NVIDIAn DX12-näyttiksillä. Se on niiden kattotermi DirectStoragelle, Vulkanin vastaaville laajennoksille ja omille kikkareilleen. Vastaavasti AMD:lla on omat tukensa DirectStoragelle, Vulkanin laajennoksille ja omille kikkareilleen (joita sillä on ollut Radeon SSG:stä lähtien), niillä ei vain taida olla mitään mediaseksikästä kattotermiä. Ja sama koskee Inteliä.
edit: Mutta se että peliä markkinoidaan vaikka "RTX IO":lla ei tarkoita tosiaan, etteikö vastaavat ominaisuudet toimisi muillakin valmistajilla
 
Viimeksi muokattu:

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 585
RTX IO toimii kaikilla NVIDIAn DX12-näyttiksillä. Se on niiden kattotermi DirectStoragelle, Vulkanin vastaaville laajennoksille ja omille kikkareilleen. Vastaavasti AMD:lla on omat tukensa DirectStoragelle, Vulkanin laajennoksille ja omille kikkareilleen (joita sillä on ollut Radeon SSG:stä lähtien), niillä ei vain taida olla mitään mediaseksikästä kattotermiä. Ja sama koskee Inteliä.
edit: Mutta se että peliä markkinoidaan vaikka "RTX IO":lla ei tarkoita tosiaan, etteikö vastaavat ominaisuudet toimisi muillakin valmistajilla
While RTX IO is supported on all modern DirectX 12 GPUs...

RTX IO is built on GDeflate, an open GPU compression standard contributed by NVIDIA to maximize adoption and compatibility, enabling each Independent Hardware Vendor (IHV) to add support in their drivers, and allowing developers to easily incorporate its technology across multiple platforms. RTX IO supports DirectX through DirectStorage, and Vulkan through Vulkan extensions.


Yllä lainauksia siitä artikkeliin linkatusta NVIDIA:n sivusta. Kyllä noista saa vahvasti sen käsityksen, että toimii kaikilla dx12 näyttiksillä jos valmistaja haluaa sitä tukea.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 608
While RTX IO is supported on all modern DirectX 12 GPUs...

RTX IO is built on GDeflate, an open GPU compression standard contributed by NVIDIA to maximize adoption and compatibility, enabling each Independent Hardware Vendor (IHV) to add support in their drivers, and allowing developers to easily incorporate its technology across multiple platforms. RTX IO supports DirectX through DirectStorage, and Vulkan through Vulkan extensions.


Yllä lainauksia siitä artikkeliin linkatusta NVIDIA:n sivusta. Kyllä noista saa vahvasti sen käsityksen, että toimii kaikilla dx12 näyttiksillä jos valmistaja haluaa sitä tukea.
Niin minä yritin siis sanoa, että se ei sinänsä toimi, mutta sen nimellä markkinoitu toimii. NVIDIA yrittää toki muotoilla asian niin, että koska GDeflate tuli heiltä RTX IO olisi se mitä kaikki muu käyttäisi, mutta kyllä nuo teknologiat on aika paljon muuta kuin pakkausmetodi
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 357
Digital Foundryn video ulkona, testaavat myös SATA-liitännäisen SSD-aseman kanssa tuota ja selvä nopeutus tekstuurien latausajoissa
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 768
Vaatiiko lisätilaa itse näytönohjaimelta, jotta sekä pakattu, että pakkaamaton data mahtuu yhtäaikaa muistiin?
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
383
Itseäni uutisessa kiinnostaa eniten tuo uusi Portal Prelude peli (ok, siis ei ehkä ihan uus kun ikivanhaan modiin perustuu...), kun suuri Portal fani oon! Mutta sääli lukea noita Steamin arvosteluja kun peli ilmeisestikin just sellanen millintarkka -hyppy/-ammunta jota inhoon noissa kentissä.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 035
Itseäni uutisessa kiinnostaa eniten tuo uusi Portal Prelude peli (ok, siis ei ehkä ihan uus kun ikivanhaan modiin perustuu...), kun suuri Portal fani oon! Mutta sääli lukea noita Steamin arvosteluja kun peli ilmeisestikin just sellanen millintarkka -hyppy/-ammunta jota inhoon noissa kentissä.
Mitä nyt tässä ehkä kymmenisen kenttää tätä Preludea olen tahkonut niin on tosiaan joo vähän tollasta ketteryystehtävää ja aikaa vastaan toimimista. Ei huono, mutta puhtaat puzzlet hauskempia.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 034
Nää nvidian mediaseksikkäät jonne nimeämiset joka kikkareelle alkaa kyllä aiheuttaa pahoinvointia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 131
Vaatiiko lisätilaa itse näytönohjaimelta, jotta sekä pakattu, että pakkaamaton data mahtuu yhtäaikaa muistiin?
Se on striimaava dekompressio eli GPU saa striiminä paketteja (blokkikoko?) ja assignoi threadin purkamaan sitä. Jotain overheadia varmasti on siinä mutta tuskin mitään semmoista että käyttäjän pitäisi tuota miettiä sen kummemmin. Vaatisiko jotain kilotavuja siis enemmän muistia verrattuna vanhan tyylinen tekniikka. Kunhan arvailen kokoluokkia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 805
Viestejä
4 204 111
Jäsenet
70 988
Uusin jäsen
paallikkopc

Hinta.fi

Ylös Bottom