Kävin tänään hakemassa omani. Alunperin oli myös tuo Gigabyte Rtx 5080 Gaming Oc tilauksessa ja vaihdoin tuohon Primeen. Loopitin Silent bios tilassa 3dmark Steel Nomad testiä, lämmöt kävi 75 asteessa
ja tuulettimet noin 1750rpm. Tuulettimen ääniprofiili oli tasainen eikä mitään ylimääräisiä ääniä lähtenyt, sanoisin vielä hiljaiseksi mutta kuultavissa muiden tuulettimien yli. Kotelotuulettimet + cpu mulla on kiinteällä ~800-900rpm kierroksilla koska olen todella tarkka äänitasoista koneeni kanssa. Loopitin Steel Nomadia sen takia kun se vie paljon virtaa ja koko ajan oli default rajoilla maksimi 360w käytössä. Normal biossia en testannut enkä aiokaan.
Vertauksena kävin yksityisviesteissä keskustelua käyttäjän
@kvjanhun kanssa koska hän sai tuon Gigabyte RTX 5080 gaming OC kortin heti julkaisusta verkkokaupasta. Ajoi silloin heti tuota Steel nomadia koska kysyin siitä ja hänellä GPU tuulettimet kävi ~1890 rpm ja lämmöt 66.5. Eli tuossa on varmaan 8-9 astetta eroa, toki meillä voi olla huoneenlämmössä eroa ja kopan ilmanvaihdossa. Hänellä Fractal Focus 2, minulla Meshify 2 compact.
Tein vielä ylikellotustestiä Corelle 3dmark Port Royal ray tracing testillä koska se oli omilla kokemuksilla herkin ylikellotuksille minun RTX 4 ja 3 sarjan korteilla. Kaatui huomattavasti herkemmin kuin mm Cyberpunk 2077 tai Metro exodus joita on pidetty ihan hyvinä vakaustesteinä. Löin power limitin tappiin (+111, 400w) +450 corelle jotka tarkoitti 3200-3215mhz ja pysyi noissa lukemissa koko testin ajan ja olivat vakaat. +460 feilas loppuvaiheessa. Lämmöt nousi noin 76 asteeseen ja kierrosluku 1880rpm. Tehonkulutus huiteli parhaimmillaan 390 watissa ja oli koko ajan yli default rajan 360w. Loopitin täyden 20 looppia mikä kuuluu siihen 3d markin stress testiin, meniskö siinä noin 35-40min. Tämä RTX 5080 Prime on tosiaan aika pienikokoinen, sanoisin että jäähy on juuri ja juuri mitoitettu siihen että hyvin ilmaa vaihtavassa kopassa kestää tuota 360w kuormaa pysyen hiljaisena. Peleissähän nämä ei vedä lähellekään tuota 360 wattia joten pysyy siinä käytössä vielä hiljaisempana ja viileämpänä. Omassa yksilössä ei myöskään ole coil whineä lähes yhtään. Kylki auki korva vieressä huomaa hieman. Olen tyytyväinen korttiin, ei tehnyt mieli maksaa yhtään enempää kuin se MSRP hinta 5080:stä ja nyt kävi hyvä tuuri että sain vaihdettua Gigabyten siihen. Mutta eihän Gigabytekään ihan mahdottoman kallis 1419,90 hintaan ole. Ja siinä on selvästi isompi ja parempi jäähy.
Päivittäiseen käyttöön jätän tuommoset löysät pois +350 corelle jotta pysyy varmasti vakaana tai teen alivoltitusprofiilin kuten oli aikaisempien korttienkin kanssa. Ehkä muisteillekin pitää jossain välissä katsoa rajat.