NVIDIA GeForce RTX 5090 & 5080 -ketju (Blackwell)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Game Ready Driver 572.42

Game Ready - This new Game Ready Driver provides the best gaming experience for the latest new games supporting DLSS 4 technology including Indiana Jones and the Great Circle. Further support for new titles leveraging DLSS technology includes Avowed and Wuthering Waves. In addition, this driver supports the launch of Sid Meier's Civilization VII.
Gaming Technology - Adds support for the GeForce RTX 5090 and GeForce RTX 5080 GPUs

Fixed Gaming Bugs
  • [Valorant] Game may crash when starting game [4951583]
  • [Final Fantasy XVI] PC may freeze when exiting game [5083532]
  • [Delta Force] Some PC configurations may experience performance regression when Resizable BAR is enabled [5083758]
Fixed General Bugs
  • [3DMark DXR Feature Test] Unusually low score for Blackwell GPUs [5062329]
  • Resolved a compatibility issue caused by version mismatches between current and updated dynamic link library files. [5081921]
Open Issues
  • Changing state of "Display GPU Activity Icon in Notification Area" does not take effect until PC is rebooted [4995658]
  • [VRay 6] Unexpected Low Performance on CUDA Vpath Tests for Blackwell GPUs [4915763]

Täällä 5090 idlaa 16-18 watissa.
Jos curvea on mennyt säätämään (sama sliderilla), niin kannattaa huomioida ettei minulla ainakaan mene voltit alle 0.8V, joten vika voi olla curvessa (idle kellot jää korkeammalle kuin 180Mhz).
Voi olla, että oli vaan arvosteluissa vanhempaa ajuria tai kelloja nostavia näyttösettejä käytössä.

Arvostelijat käyttää windowsissa jotain maksimitehot ulosantavaa moodia mikä nostaa idle kulutusta? Nvidian kontrollipanelelista "power management mode" == "prefer maximus performance". Liekö windowsissa itsessäänkin säädettävää desktop puolella miten virtatehokkuutta versus suorituskykyä optimoidaan?

Screenshot 2025-02-12 115052.jpg

Mitenköhän tuon curven alkuosan saisi alas? Nyt idlaa tuossa 1140Mhz kun vakiona menee jonnekin 180Mhz. Jos pisteet vetää alas, niin ne palautuu tuohon applyn jälkeen. Minimaalisen tehonsäästön tuolla voisi idleen saada.
Mua jäi vielä ärsyttämään, kun tajusin että idlailee omankin curven kellot sen 300 MHz liian korkealla, enkä malttanut lopettaa googlen tonkimista. Löytyi sitten tämmöinen threadi (Reddit), jonka perusteella lähdin tutkimaan tuota konffifilua. Sieltä ei enää vakiona löytynyt noita mainittuja arvoja, mutta toimi kun lisäsin manuaalisesti sinne ...\MSI Afterburner\Profiles\MSIAfterburner.cfg tiedostoon [Settings] alle VFCurveEditorMinFrequency=100. Nyt näkyy default curvessakin alimmat täpät pohjan yläpuolella.

1739459626870.png

EDIT: Tämä taitaa nyt toimia ainoastaan, jos ei ole asettanut tuolla sliderilla ensin sitä offsetia +300. Pitääpä kokeilla.

EDIT2: Joo, just näin se oli. Eli kun olin ennen curven muokkausta laittanut +300, niin ei antanut hilata alaspäin noita idletaajuuksia, vaan palautti aina siihen 520. Resetoin ja hilasin curvesta kaikki ei-idlet pisteet ylös, tasoitin curven yläpään, niin toimii kivasti.

Viimeksi muokattu:
Ensimmäinen RTX 5080 liitin sulanut: https://videocardz.com/newz/rtx-cab...oddiy-changes-its-upgrade-recommendation-page

"user error" varmaan niin kuin kaikki muutkin :D
Toisessa topicissa tästä olikin jo, mutta kyseessähän on kaapelin sulaminen, ja PSU:n päädyn liittimen sulaminen, ei 5080:n päädyn.
Lisäksi jatkokaapelit näyttää3rd party kaapeleilta, eli oletettavasti niilläkin on jo ikää.
Ei user error, mutta onko vika kaapelissa, PSU:ssa vai GPU:ssa onkin hyvä kysymys.

• Tykkää
Reactions: dld
Toisessa topicissa tästä olikin jo, mutta kyseessähän on kaapelin sulaminen, ja PSU:n päädyn liittimen sulaminen, ei 5080:n päädyn.
Lisäksi jatkokaapelit näyttää3rd party kaapeleilta, eli oletettavasti niilläkin on jo ikää.
Ei user error, mutta onko vika kaapelissa, PSU:ssa vai GPU:ssa onkin hyvä kysymys.
korjattu. taidan alivoltata oman 5080 kortin kunhan saapuu.

Parin tunnin pelisession jälkeen 5080:lle virtaa syöttävä cabelmodin 12VHPWR piuha ei ollut edes kädenlämpöinen keskeltä kaapelia (psu asus rog thor 1200w). Joten ei paljoa pelota kaapelin sulamiset, kunhan liittimet kestää :zoom:
Hyvin pysyy vakaana pelatessa core +400 ja muistit + 1300
5080 indy.gif

Parin tunnin pelisession jälkeen 5080:lle virtaa syöttävä cabelmodin 12VHPWR piuha ei ollut edes kädenlämpöinen keskeltä kaapelia (psu asus rog thor 1200w). Joten ei paljoa pelota kaapelin sulamiset, kunhan liittimet kestää :zoom:
Hyvin pysyy vakaana pelatessa core +400 ja muistit + 1300
5080 indy.gif
Maksimi board power vain 300 W? Voi olla että ei ole yhtä vakaa kun osuu peli joka imee power limitin maksimia.

Tuollainen 5090FE:n idle minulla:

Jotain outoa tässä on, joko toi Nvidia app on vain ihan susi kun pomppii 2%- 70% välilä koko ajan task managerissa GPU:n käytön suhteen. Tollasia mikropomppuja. Kellot koko ajan siis 2400mhz, vaikka vain esim yksi edge välilehti auki.

GPU_1200rpm.jpg

edit. Poistin Nvidia appin ja asensin MSI afterburnerin ja silti ihan samaa tekee.

Viimeksi muokattu:
Jotain outoa tässä on, joko toi Nvidia app on vain ihan susi kun pomppii 2%- 70% välilä koko ajan task managerissa GPU:n käytön suhteen. Tollasia mikropomppuja. Kellot koko ajan siis 2400mhz, vaikka vain esim yksi edge välilehti auki.

GPU_1200rpm.jpg

edit. Poistin Nvidia appin ja asensin MSI afterburnerin ja silti ihan samaa tekee.
Joku taustasofta joka tekee jotain GPU-monitorointia? Jos ei ole vielä spesifistä tukea Blackwellille voi blokata virransäästöä joka sitten aiheuttaa jatkuvaa pompottamista GPU loadissa.

GPU_1200rpm.jpg

Joku taustasofta joka tekee jotain GPU-monitorointia? Jos ei ole vielä spesifistä tukea Blackwellille voi blokata virransäästöä joka sitten aiheuttaa jatkuvaa pompottamista GPU loadissa.
Taitaa nvidia app:ssa overlay ominaisuus syödä cpu:ta. Se kannattaa laittaa pois päältä ellei käytä overlayta
1739474287357.png

Taitaa nvidia app:ssa overlay ominaisuus syödä cpu:ta. Se kannattaa laittaa pois päältä ellei käytä overlayta
1739474287357.png
siis mä poistin nvidia äppin ja käytössä ollessaankin toi overlay oli aina pois päältä . Nyt rebootin jälkeen sain idle mhz alemmaksi, mutta fanit painaa edelleen 30% 1200rpm.

HWinfo vain. Tarviin kyllä sitä, seuraan jatkuvasti GPU loadia kun lentelen VR-laseilla.

Niin, eli katoaako ongelma jos suljet HWinfon?
Siis mä sain nyt rebootilla noi idle mhx alas (330mhz) ja idlelämmöt alle 30c sekä kulutuksen 45w. Mutta silti noi fanit pyörii 1200rpm koko ajan. Kyseessä siis 5090fe

2025-02-13 21_53_32-NVIDIA GeForce RTX 5090 & 5080 -ketju (Blackwell) _ Page 11 _ TechBBS - He...jpg

EDIT. Otin pois päältä FanControlista noi GPu fanit, meni samantien pois päältä noi fanit. Mut jos laitan sit taas Afterburnerista fan käyrän päälle, niin painaa taas 30% vaikka käyrä sanoo toista.

Siis mä sain nyt rebootilla noi idle mhx alas (330mhz) ja idlelämmöt alle 30c sekä kulutuksen 45w. Mutta silti noi fanit pyörii 1200rpm koko ajan. Kyseessä siis 5090fe

EDIT. Otin pois päältä FanControlista noi GPu fanit, meni samantien pois päältä noi fanit. Mut jos laitan sit taas Afterburnerista fan käyrän päälle, niin painaa taas 30% vaikka käyrä sanoo toista.
5090FE idletaajuus on 180MHz. Miten sinulla voi olla 330?

5090FE idletaajuus on 180MHz. Miten sinulla voi olla 330?
Minä en tiedä. Nyt otin kaikki käyrät pois, myös Afterburnerista, niin nyt se meni nolliin ja laittoin 33% päälle sit kun tuli lämpöä GPU:lle yli 53c. Ehkä tämä välttää toistaiseksi. Meni fanit takas nolliin, kun oli aikansa idlessäkin pyörinyt. Tämä tilanne lienee siis firmistason käyrällä nyt sitten?
2025-02-13 22_05_07-NVIDIA GeForce RTX 5090 & 5080 -ketju (Blackwell) _ Page 11 _ TechBBS ja 3...jpg

Kai ajoit DDU:n ennen 5090:n asennusta?
ajoin. No mulla oli +125% OC päällä, sen takia idletkin oli noin korkeat.

2025-02-13 22_10_30-MSI Afterburner v4.6.6 Beta 5 hardware monitor.jpg

EIköhän tämä ole nyt paketissa, user erroria pukkasi. Nyt vaan pitäis ehkä jotkut undervolt käyrät taikoa tähän.

Minulla oli hyvät käyräkokeilut menossa, 0.89v, 94% power limit ja boostasi vielä 2550MHz.
Sitten ajattelin mennä hardcorella ja laitoin OCCT:n 3D adaptive steady extreme ja sehän kaatoi koneen. Olin vaan unohtanut painaa savea Afterburnerissa niin katosi koko työ :D
No huomenna jatkuu...

Minulla oli hyvät käyräkokeilut menossa, 0.89v, 94% power limit ja boostasi vielä 2550MHz.
Sitten ajattelin mennä hardcorella ja laitoin OCCT:n 3D adaptive steady extreme ja sehän kaatoi koneen. Olin vaan unohtanut painaa savea Afterburnerissa niin katosi koko työ :D
No huomenna jatkuu...
Eikö 5090 nyt boostaa lähelle 3000mhz niin kuin 4090.

Meneeköhän kauan kun saa näytönohjaimen ja powerin väliin jonkun mittauspiirin hätäkatkaisulla. Mitähän näyttis tykkää jos vedetää virrat pois kerralla?

Statistiikka

Viestiketjuista
268 052
Jäsenet
76 143
Uusin jäsen
Saldopitsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom