Ihan tosissani kysyn, ei ole juurikaan kokemusta 4K pelaamisesta niin sillä kysyn.. Että riittääkö jerkku näissä nyky vehkeissä siihen OIKEASTI sulavaan pelaamiseen, FPS/MMO yms.
Lähinnä yksinpelejä pelannut ite omalla 5090+9800X3D+4K 240HZ OLED kanssa natiivi 4K ilman skaalauksia ja kaikki asetukset tapissa. HDR päällä myös peleissä joista se löytyy ja RenoDX:llä modattu paremmaksi mikäli modi löytyy.
Tässä nyt muutamia kokemuksia mitä ensin tulee mieleen:
CS2 pyörii 4K resoilla siellä 400-500 FPS alueella, joskus tippuu alle 300 hetkeksi, mutta ihan pelin yleinen ongelma. 400 FPS capilla toimii ihan sujuvasti.
Raskaimmat UE5 pelit yleensä 60-120FPS. Robocop Rogue city, Remnant 2, Talos principle 2 ja Nobody Wants To Die tullut pelattua ja kaikissa vastaavat kokemukset. Talos principle 2 tippui muutamissa paikoissa ~50FPS paikkeille. Muitakin saattoi olla, mutta tällä hetkellä ei tule mieleen.
UE4 pelit tavannut mennä heittämällä yli 240FPS, eli capin laittanut näihin päälle. Remnant 1, Trepang2, Thymesia ainakin muutama esimerkki.
Uusin Doom oli 80-130 fps välillä, joissain kohdissa tippui 70 paikkeille, mutta alle ei 70 näkynyt koskaan. Tuli pelattua ennen path tracingin lisäystä.
Resident evil 2+3 remake olivat ilman FPS cappia muistaakseni 300 FPS paikeilla, mutta tippuivat ~165-200 välille raskaammissa paikoissa niin käytin sitten 165FPS cappia. RE4 Remake oli vähän vaativampi ja siinä 120FPS oli täysin tasainen.
Disco elysium taitaa olla pakotettu VSYNC ja GPU käyttö noin 50-60% kun FPS lukittuna 240, ei tosiaan mikään hirveän raskas peli kyseessä. Yleisesti indie pelit pöyrii helposti 240FPS ja sama juttu vanhempien pelien kanssa.
Eli jos 240FPS on 4K natiivilla haussa niin kevyemmissä peleissä ei yleensä ongelmia, mutta raskaimmissa peleissä/pelimoottoreissa 60+ FPS pitäis olla realistinen varsinkin jos joitakin asetuksia tiputtaa.
DLSS/Frame gen päällä tietenkin saa isommat numerot.