- Liittynyt
- 21.01.2017
- Viestejä
- 624
Eli mikään peli ei sitä vaadi, mutta siitä voi hyötyä jotenkin?Aika hassusti muotoiltu kysymys. Ehkä parempi olisi kysyä mitkä pelit hyötyvät 5090:stä. Niitä pelejähän löytyy...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eli mikään peli ei sitä vaadi, mutta siitä voi hyötyä jotenkin?Aika hassusti muotoiltu kysymys. Ehkä parempi olisi kysyä mitkä pelit hyötyvät 5090:stä. Niitä pelejähän löytyy...
Ei mikään vaadi. Suurin kysyntä on AI hommat.On kyllä kalliiksi menneet näytönohjaimet, ei näillä hinnoilla huvita paljoa ostella. Mikä peli vaatii 5090 kortin?
Ei tietenkään. Jos katsos pelien minimejä niin ne ovat uusissakin usein luokkaa RTX 3060. En vieläkään ymmärrä kysymyksen asettelua.Eli mikään peli ei sitä vaadi, mutta siitä voi hyötyä jotenkin?
Ihan hyvin nuo 5080:t tuntuu kyllä kellittyvän.
RTX 5080 TUFfin jäähy näyttäisi olevan kohdallaan: reilu 10 astetta viileämpi performance-modessa verrattuna FE:n.
![]()
Review: ASUS TUF GeForce RTX 5080 Gaming OC edition (Page 6)
In the ever-evolving realm of graphics technology, the ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5080 16GB GDDR7 OC Edition emerges. With a blend of technology and design, this graphics card is positioned in the premium class of RTX 5080 products.www.guru3d.com
5090 TUF:n artikkeleita odotellessa.![]()
Pitäisi olla sama jäähy, eli kysymyksenä lähinnä riittääkö se 600W kuormalle.
RTX 5090 arvosteluissa erityisesti painotettiin 4K 240Hz tai 1440p 360/480Hz näytön omaaville. Varsinkin jos pelaa yksinpelejä eikä moninpelejä. Tällöin saa näytöstä täydet hyödyt pienillä ongelmilla (artifaktit). Ja arvosteluiden mukaan tämä toimii erittäin hyvin, kaikki herkut päälle, mukaanlukien säteenseuranta ja 4K:lla 240 FPS (sama kuin näyttö).Eli mikään peli ei sitä vaadi, mutta siitä voi hyötyä jotenkin?
Multi Frame Generation toimii vain 5000-sarjan korteilla. Niilläkin pitää olla ilmeisesti jo tarpeeksi hyvä natiivi fps pohjalla, jotta ei mene tahmailuksi.Oli vähän pettymys huomata että uudet DLSS featuret toimivat niin harvassa pelissä. Kokeilin pikaisesti 4x fg:tä Cyberpunkissa ja se oli kyllä niin tahmeaa ettei tule koskaan enää täpättyä päälle. Nuo upscalingin laatu parannukset kyllä kiinnostavat paljonkin.
Juuh, 5080:llä kokeilin. Arvelin kyllä sen olevan noin, mutta pitihän se kokeilla että saa haukkua.Multi Frame Generation toimii vain 5000-sarjan korteilla. Niilläkin pitää olla ilmeisesti jo tarpeeksi hyvä natiivi fps pohjalla, jotta ei mene tahmailuksi.
Oli vähän pettymys huomata että uudet DLSS featuret toimivat niin harvassa pelissä. Kokeilin pikaisesti 4x fg:tä Cyberpunkissa ja se oli kyllä niin tahmeaa ettei tule koskaan enää täpättyä päälle. Nuo upscalingin laatu parannukset kyllä kiinnostavat paljonkin.
Juuri näin kuten Rane kirjoitti. Hardware Unboxed tosiaan teki tästä hyvän videon johon viittasin aiemmin:Multi Frame Generation toimii vain 5000-sarjan korteilla. Niilläkin pitää olla ilmeisesti jo tarpeeksi hyvä natiivi fps pohjalla, jotta ei mene tahmailuksi.
Eiköhän se ihan toimiva ole 5080:lläkin esim. jos monitorina 1440p tai jos laskee asetuksia sen verran siellä 4K:lla että saa sen pohja fps:n järkevämmäksi.Voi toimia hyvin 5090 kanssa mutta 5080 nihkeä.
Oliko millainen FPS pohjalla ilman FG:tä? Tuostahan on sanottu, että minimi jolla sitä voi käyttää on luokkaa 50-60fps, mielellään 80+ FPS ehkä. Muutoin latenssi (tahmeus) ja artifaktit käyvät todennäköisesti liialliseksi.Oli vähän pettymys huomata että uudet DLSS featuret toimivat niin harvassa pelissä. Kokeilin pikaisesti 4x fg:tä Cyberpunkissa ja se oli kyllä niin tahmeaa ettei tule koskaan enää täpättyä päälle. Nuo upscalingin laatu parannukset kyllä kiinnostavat paljonkin.
Oli tuo aika ärsyttävä vielä 80 fps lähtö tasollakin. Minulla on tosin vain 175 Hz ruutu niin kokeilin mat alemmilla detskuilla vain 2x fg:tä. Eron viiveessä huomasi aika hyvin jo asetuksella joka ilman fg:tä pyöri siis noin 70-90 fps.Eiköhän se ihan toimiva ole 5080:lläkin esim. jos monitorina 1440p tai jos laskee asetuksia sen verran siellä 4K:lla että saa sen pohja fps:n järkevämmäksi.
FG on myös hyvin monessa Cyberpunkia paljon kevyemmässäkin pelissä, myös sellaisissa joissa ei ole mitään RT efektejä. Niissä helpompi saada joku järkevämmän tapainen 80fps -> 240fps lentoon.
Jos asetuksia joutuu laskemaan, niin silloin ei kannata yrittää käyttää FG:tä ensinnäkään. Siksihän tuo ominaisuus ei oikein vaikkapa RTX 5070:lle sovi, markkinoi Nvidia mitä tahansa.Eiköhän se ihan toimiva ole 5080:lläkin esim. jos monitorina 1440p tai jos laskee asetuksia sen verran siellä 4K:lla että saa sen pohja fps:n järkevämmäksi.
Miksei? Onhan esim. DLSS performancen käyttäminenkin asetuksen laskemista. Ei millään kortilla voi ajaa natiivia 4K kaikki herkut (Path tracing) päällä, oli FG:tä tai ei. Vähintään DLSS pitää olla, jossain siellä performance-tasolla.Jos asetuksia joutuu laskemaan, niin silloin ei kannata yrittää käyttää FG:tä ensinnäkään. Siksihän tuo ominaisuus ei oikein vaikkapa RTX 5070:lle sovi, markkinoi Nvidia mitä tahansa.
HUB arvosteluissa pisti silmään että Delta Force fps ainakin parani huomattavasti sitten FE arvostelun.Joku selitti syyksi muuttuneen arkkitehtuurin, joka vaatii ajuri- ja pelipäivityksiä. Saa nähdä paraneeko suorituskyky siis merkittävästi myöhemmin.
Sieltä tuli päivitetty video jossa todetaan että on kaikista tuhnuin sarja viimeisen 10 vuoden aikana eikä kovalle hinnan nousulle löydy muuta selitystä kuin että Jensen tarvitsee uuden nahkatakin.
700e olisi se oikea hinta 5080 ilman Nvidia "veroa".
Intel tarjoaa 5070 vastaavilla spekseillä, mutta vanhemalla muistimallilla melkein puolet halvemmalla B580 mallia jota mahdollisesti myydään minimaalisella voitolla.
HUB arvosteluissa pisti silmään että Delta Force fps ainakin parani huomattavasti sitten FE arvostelun.
Disclaimer (Please read this before up- or downvoting): I'm reporting this early based on the limited info available to spread awareness and encourage more testing by qualified testers and analysis by qualified experts. That's why I've marked as a rumour even though it's not a rumour nor remotely close to settled facts. We're nowhere near knowing the true culprit(s) for Blackwell's performance inconsistency and this only neccessitates additional work and analysis so we can draw valid conclusions.
Not trying to push an agenda here or arm copers, just highlighting a potentially serious issue with the Blackwell's AMP logic unit that warrants investigation. If the AMP issue is real and can be fixed in software, then it'll require an army of NVIDIA software engineers to help rewrite application and game specific code and/or rework the NVIDIA driver stack.
Detailing The Performance Inconsistencies
Blackwell's overall performance consistency and application support is extremely lackluster compared RTX 40 series and resembles an Intel ARC launch more than a usual rock solid NVIDIA launch where relatively uniform uplifts are observed across the board and applications and every usually just works. Application performance sees the wildest inconsistencies but they do extend to gaming as well. The lackluster performance at 1080p and 1440p is an issue plaguing both the 5090 and 5080, that gets somewhat resolved at 4K.
With 50 series Delta Force and Counter-Strike 2 experience FPS regression from 4080S to 5080 as shown in Hardware Unboxed's 5080 review. In the same review TLOU and Spiderman manage atrocious 0% gains for 5080 vs 4080S at 1440p. The result of that is that when using upscalers the performance gains of 50 vs 40 series tank. And remember upscaling is almost mandatory for heavy RT games a key selling for NVIDIA graphics cards. But the worst example yet is probably TechPowerUp's Elden Ring ray tracing performance at 1080p where the 5080 trails even the 4070 Super, available >here<. In TechPowerUp's review Elden Ring at native 1080p both 5090 and 5080 fail with 5-8 FPS regression vs the 4090 and 4080S.
But the most odd thing so far has been that RT performance uplift was consistently worse than raster uplift in nearly every single 5080 review. This is clearly shown in the TechPowerUp review, available >here< where in the majority of games 5080 and 5090 saw larger penalties from turning on RT than equivalent 40 series cards.
Then there's the obvious lack of support for a ton of professional and AI applications where reviewers had to wait for an update adding Blackwell support, but that obviously didn't happen, not even a week later when the 5080 launched. IDK if this is just me but I don't recall this level of incompatability with professional applications for any of the previous launches (20-40 series), isn't it unprecedented for an NVIDIA generation?
And when applications work their performance is sometimes broken resulting in a 5090 loosing to even a RTX 4080. Just watch some of the professional workload centric reviews and you'll see how bad it is.
The most insane performance degradation I've seen is outside of professional workloads is the testing by Guru3D with 3D Mark ray tracing, available >here<. When testing the 5080 in 3D Mark Hybrid ray tracing benchmark they observed a 21% lead over the 4080S. But when they ran the full path tracing benchmark the 5080 was now 31% slower than the 4080S and could only match a 4070 Super. The 5090 has the same issue although to a lesser degree showing a lead vs the 4090 of 45% (Hybrid RT) vs 24% (Full PT).
The Possible Culprit
Thanks to NVIDIA's Blackwell GPU Architecture Whitepaper we might have a likely culprit, although it's likely it's not the only one, although probably still the most significant. The new AI Management Processor is in fact much more than just an AI workload scheduler:
"The AI Management Processor (AMP) is a fully programmable context scheduler on the GPU designed to offload scheduling of GPU contexts from the system CPU. AMP enhances the scheduling of GPU contexts in Windows to more efficiently manage different workloads running on the GPU. A GPU context encapsulates all the state information the GPU needs to execute one or more tasks."
"The AI Management Processor is implemented using a dedicated RISC-V processor located at the front of the GPU pipeline, and it provides faster scheduling of GPU contexts with lower latency than prior CPU-driven methods. The Blackwell AMP scheduling architecture matches the Microsoft architectural model that describes a configurable scheduling core on the GPU through Windows Hardware-Accelerated GPU Scheduling (HAGS), introduced in Windows 10 (May 2020 Update)."
AMP is a direct on-die RISC-V CPU context scheduler with extremely low latency and high bandwidth access to the Gigathread Engine. It sits in front of Gigathread engine and offloads context scheduling from the CPU and taps into Hardware Accelerated GPU Scheduling (HAGS) supported in Windows 10 and 11. This tight cointegration is crucial for MFG, neural rendering and LLM integration into video games, and beneficial to multitasking, content creation, and existing gaming experiences. It doesn't just magically work as intended and requires a proper code implementation and can be a double edged sword (more on that later).
Doing the largest redesign of the GPU wide frontend (not GPC level) since Fermi introduced the Gigathread Engine in 2010 without significant game and/or driver code rewrites is asking for trouble. On 40 series and prior the CPU communicated directly with the Gigathread Engine. But on 50 series, assuming no code rewrites, the CPU has to communicate to the Gigathread Engine through the AMP which adds significant latency and scheduling overhead or either partially or completely breaks scheduling. This results in severe performance degradation without code rewrites as seen with Elden Ring RT and 3D Mark Path tracing. It's also not surprising that when implementing a change this profound some applications just straight up refuse to work.
There's a Twitter post by "Osvaldo Pinali Doederlein" on AMP, where people are discussing why AMP could be causing Blackwell's inconsistent performance and how big the performance impact of Blackwell's new CPU -> AMP -> Gigathread scheduler paradigm is without code rewrites. Psst it's likely -10 to -20%.
The 5090 also seems to have worsened memory and SRAM latencies and L1 bandwidth regression vs the 4090 as reported by "harukaze5719" on Twitter. This is unrelated but could in some instances explain some of the 5090’s performance degradation (vs mean uplift).
(Conclusion): It's too early pass definitively judgment on Blackwell's performance issues, what's causing them, how likely the issues are to be either software and/or hardware related, and if they can even be fixed. With that said there's clearly a lot wrong and the issue spans across many games and many different types of compute and AI applications.
Getting 5080 gaming uplifts anywhere from sub -20% (Elden ring RT 1080p) to +40% (CB2077 HW Canucks 5080 Review) is unprecendented for an NVIDIA launch. NVIDIA Blackwell has severe performance inconsistencies and is reminiscent of ARC Battlemage. This shouldn't be dismissed as node stagnation or something to be expected. No there's clearly something wrong a fundamental level, which could be either a hardware flaw, broken software or a combination of both.
Hopefully NVIDIA can iron out the issues and improve Blackwell's overall performance and consistency over time, and improve it enough to deter AMD from doing something really stupid with RDNA 4's pricing.
The AI management processor (AMP) is what enables simultaneous AI and graphics workloads at the highest levels of the GPU, so it could be simultaneously rendering real time graphics for a game, while running an LLM, without either affecting the performance of the other. AMP is a specialized hardware scheduler for all the AI acceleration resources on the silicon.
Näin käy kun ei ole uutta pienempää prosessia. Transistorien määrät aikasemmin kasvaneet, nyt ne tippui reilusti.Tuosta oli myös Paul's Hardware tehnyt videon, ja sinne taulukon joka mielestäni aika hyvin havainnollistaa eron edellisiin sukupolviin.
![]()
No toki jos tilanne on tuo, että laskemalla hieman säteenseurantaa saat pelin pyörimään siellä >100fps, mutta ei tuohon taida RTX 5080:llä päästä monessakaan pelissä 4K:lla asetukset tapissa DLSS balancedilla.Miksei? Onhan esim. DLSS performancen käyttäminenkin asetuksen laskemista. Ei millään kortilla voi ajaa natiivia 4K kaikki herkut (Path tracing) päällä, oli FG:tä tai ei. Vähintään DLSS pitää olla, jossain siellä performance-tasolla.
Mutta jos joku haluaa pelata oikein sulavalla 240 FPS yksinpeliä, ja tämä vaatii vaikka PT:n pudottamista RT Ultra tasolle, niin en näe miksi tätä ei kannattaisi FG:n kanssa tehdä.
FPS-puristina yllätyin hieman, että 1x FG:llä saavutettu noin 110-120fps yksinpeliräiskinnässä on pienen totuttelun jälkeen vielä kohtalaisen hyvin pelattavissa. 5000-sarjalaisella melko hyväksi lähtötasoksi voisi tähdätä 80 fps + 2x FG -> 240 hieman nopeampaan yksinpeliräiskintään ja 60 fps + 3x FG -> 240 hitaampiin peleihin. Asetukset tarvittaessa hieman alle tappiin ja DLSS performanceen, mikä transformerilla näyttääkin jo yllättävän hyvältä.No toki jos tilanne on tuo, että laskemalla hieman säteenseurantaa saat pelin pyörimään siellä >100fps, mutta ei tuohon taida RTX 5080:llä päästä monessakaan pelissä 4K:lla asetukset tapissa DLSS balancedilla.
Nvidian edustaja sanoi että teknisesti mahdollista saada toimimaan vanhoilla korteilla nyt kun optical flow:kin on "vain" neuroverkko. Vaatii sekä neuroverkkojen optimointia että jotain säätöä sen suhteen että vanhalla raudalla saadaan framet tasaisin väliajoin ruudulle. Tekeekö nvidia noita optimointeja vai keskittyy vain uudempiin kortteihin, ei voi tietää. Ilman optimointia liian hidas ja ilman säätöjä framet eivät tulisi tasaisin väliajoin ruudulle.Harmittavasti menee 4090:llä 240hz 4K potentiaalia rutkasti hukkaan, frame genillä pääsee monesti vain johonkin 120-180 pintaan pelistä riippuen. Multiframe gen olisi poikaa. Aivan kuin olisin jostain lukenut että Nvidia vihjasi sen saattavan olevan tulevaisuudessa mahdollista myös 4000-sarjalle?
Mahdollista varmasti, 50-sarjan yhteydessä FG kai nimenomaan siirtyi tensor-ytimien hoidettavaksi erillisten optical flow-kiihdyttimien sijaan. Eri asia onkin haluaako nvidia ikinä tuoda tälläistä ominaisuutta edellisen sukupolven käyttöön hyvää hyvyyttään, itse rohkenen epäillä. Tältä pohjalta FG:n pitäisi olla kai mahdollista myös 3000- ja 2000- sarjalaisilla, vaikkakin suorituskyky ei varmaankaan heikommilla Tensor-ytimillä olisi kovinkaan hyvä.FPS-puristina yllätyin hieman, että 1x FG:llä saavutettu noin 110-120fps yksinpeliräiskinnässä on pienen totuttelun jälkeen vielä kohtalaisen hyvin pelattavissa. 5000-sarjalaisella melko hyväksi lähtötasoksi voisi tähdätä 80 fps + 2x FG -> 240 hieman nopeampaan yksinpeliräiskintään ja 60 fps + 3x FG -> 240 hitaampiin peleihin. Asetukset tarvittaessa hieman alle tappiin ja DLSS performanceen, mikä transformerilla näyttääkin jo yllättävän hyvältä.
Harmittavasti menee 4090:llä 240hz 4K potentiaalia rutkasti hukkaan, frame genillä pääsee monesti vain johonkin 120-180 pintaan pelistä riippuen. Multiframe gen olisi poikaa. Aivan kuin olisin jostain lukenut että Nvidia vihjasi sen saattavan olevan tulevaisuudessa mahdollista myös 4000-sarjalle?
Nojuuh, mutta eipä se näytä haittaavan kun kysyntää riittää. Surullistahan se on. Tämä ei siis ole mitään jeesustelua, sillä itsekin ostin tuollaisen. Nyt vaan oli 3080:llä sen verran ikää että on tarve uusia kun ei uusia pelejä jaksa enää. Kun ei ole kilpailua niin kiitos vain herra nahkatakki, kääri vain omasi pois. Paska makuhan siinä asiakkaalle jää suuhun, eli ei se nyt pelkkää voittoa Nvidialle ole. Ainoa mikä tästä jäi omaan takataskuun oli ajatus siitä että jos kilpailutilanne on lähelläkään tasan, niin ostan aina altavastaajan kortin ellei se ole todella selvästi huonompi.1080ti -> 2080 + 15%
2080ti -> 3080 + 52%
3090ti -> 4080 + 62%
4090 -> 5080 - 41%
edit: korjasin mallit oikein
Ikinä ei kannata laittaa uuden teknologian varaan yhtään mitään, ellei ole valmis odottamaan +6kk.Oli vähän pettymys huomata että uudet DLSS featuret toimivat niin harvassa pelissä. Kokeilin pikaisesti 4x fg:tä Cyberpunkissa ja se oli kyllä niin tahmeaa ettei tule koskaan enää täpättyä päälle. Nuo upscalingin laatu parannukset kyllä kiinnostavat paljonkin.
En kyllä laittanut mitään noiden tekniikoiden varaan. FG:n tiesin olevan susi (se ei odottamalla parane) ja ei nuo DLSS upgradet nyt mitään maailmaa mullistavia ole.Ikinä ei kannata laittaa uuden teknologian varaan yhtään mitään, ellei ole valmis odottamaan +6kk.
Ootko katsonut jo tämän videon? Ei kyllä mene 4090:llä ja 240Hz ruudulla mitään "hukkaan" MFG:n puutteen vuoksi, vaan 2xFG riittää mainiosti ja artifaktien määräkin on pienempi kuin 3x:llä tai 4x:llä. Latenssi ja artifaktit kasvaa kun laitetaan 3x tai 4x.FPS-puristina yllätyin hieman, että 1x FG:llä saavutettu noin 110-120fps yksinpeliräiskinnässä on pienen totuttelun jälkeen vielä kohtalaisen hyvin pelattavissa. 5000-sarjalaisella melko hyväksi lähtötasoksi voisi tähdätä 80 fps + 2x FG -> 240 hieman nopeampaan yksinpeliräiskintään ja 60 fps + 3x FG -> 240 hitaampiin peleihin. Asetukset tarvittaessa hieman alle tappiin ja DLSS performanceen, mikä transformerilla näyttääkin jo yllättävän hyvältä.
Harmittavasti menee 4090:llä 240hz 4K potentiaalia rutkasti hukkaan, frame genillä pääsee monesti vain johonkin 120-180 pintaan pelistä riippuen. Multiframe gen olisi poikaa. Aivan kuin olisin jostain lukenut että Nvidia vihjasi sen saattavan olevan tulevaisuudessa mahdollista myös 4000-sarjalle?
the new NVIDIA tech brings an average 13% improvement and a significant reduction in VRAM usage.
Itselleni vastaten:Ja sitten ihan aiheeseen: Millä näitä kellotellaan (alivoltitusta nyt alkuun, kunnes saan uuden powerin ostettua)? Afterburnerilla curvea vai?
Se curve tässä mielenkiintoisempi olisi, eli miten korkealle saa menemään esim. 900 mV tai 950 mV.Itselleni vastaten:
Afterburnerin stable versio ei käynnistynyt ollenkaan, mutta uusin beta versio toimii. Laitoin nyt alkuun +300 MHz sekä muisteille että corelle ja hyvin näyttää toimivan nostamatta powerlimitiä. Lämmöillä ei niin merkitystä ainakaan näillä volteilla kun silent modellakin pysyy core alle 70 asteessa (MSI Vantage SOC).
Kuvassa oli renderöidyt framet ja generoidut, ei 1%. Eli natiivina 96 FPS, 4x tiputtaa nuo 72 FPS ja renderöityjen ja frame genillä luodut yhteensä 287. 1% ei tuossa kuvassa voi sanoa mitään.Testien perusteella mikä itsellä paistaa silmiin MFG:llä on että mielestäni oleellisemmat eli 1% FPS romahtavat.
Ei pelkkä latenssien kasvu (jopa 4x = yli +400%) mutta toi pelien 1% fps kun droppaa min. 30% kuten HUB kuvassa (72 vs 96) niin kyllä varmasti huomaa että nyt tahmasi/hidastui kuin täi tervassa.
Mulla on RTX 5080 Astral, kortti ei pida mitaan aanta toistaiseksi quiet biosilla, tosin pitempia sessiota en ole ottanut. Koppa on hyvin tuuletettu Fractal Torrent. Kellottui 3200mhz tuntumaan ja mm Port Royalissa about 25500 pistetta.Kellään vielä astraleita kokeilussa? Kuulemma takakaiutin (tuuletin) pitää hirveetä mökää joidenkin YouTube videoiden perusteella. Oma tulee ensi viikolla, vähän ärsyttää jo valmiiksi että strix malliston "parannetussa" versiossa tuollainen ongelma.