Mä kävin palauttaa ton. Toivottavasti toimii sulla ja on ropsit tallessa... Mulla ei pelittäny toi kortti vaan tuli mustaa ruutua heti ajurien asennuksessa ja kikkailin 8 tuntia tekemällä oikeestaan kaiken, mut mun kokoonpano ja Nvidian ajurit sekä W11 24h2 combona, niin ei varmaan sen takia toiminu mun setupissa. Winukkaa en ruvennu asentaa uudelleen.
Ongelma oli siis musta ruutu heti kun asensin ajurit, sitä ennen kuva tuli, mutta winukka ei tunnistanu vielä näyttistä ja sitä ei näkyny esim device managerissa ja task managerissa ei näkyny gpu:ta.
Tähän tietona että kuva näky aina safe modessa jolloin Winukka ei lataa Nvidian ajureita bootissa.
Onnistuin kerran saamaan ajurit asentumaan ja kuva tuli näytölle asti, mutta ihan jäätävä stuttering aivan koko ajan, liikutin hiirtä työpöydällä niin tökki ihan helvetisti... Sit koitin avata Nvidian control paneelia ekaa kertaa ni kaatu siihen eli tuli musta ruutu 4ever...
-Kokeilin kaikki ajurit mukaan lukien hot fix versiot, ei auttanu
-Biosista pcie 3 ja 4 kokeiltu asettaa ensin näyttiksen väylälle sekä kokeiltu vielä kaikille väylille, ei auttanu
-Ajurien asennus aina DDU:n jälkeen ja safe modessa tyhjätty DDU:lla sekä myös kokeiltu ilman safe modea poistaa ajurit, ei auttanu.
-Cmos reset, ja default asetukset moneen kertaan, ei auttanu
-Resize bar disabled, ei auttanu
-Pcie riser kaapelilla (vertical gpu) ja suoraan emosta kokeiltu, ei auttanu,
-Mukana tulevalla Nvidian/Asuksen virta-adapterilla ja parilla omalla 12vhpwr piuhalla kokeiltu, ei auttanu
-Emolevyn eri bioseita asennettu ja kokeiltu, ei auttanu
-Chipset ajurit päivitin, ei auttanu
-Kokeiltu yhdellä näytöllä kerrallaan sekä eri näytöillä, ei auttanu
-Eri kaapeleilla hdmi ja dp, ei auttanu
-Asettaa näyttö esim 60hz tai 120hz, ei auttanu
Paljon jäi vielä listattavaa mutta ei toiminu mikään kokeilu tai netissä ehdotettu fixi...
Aina kun laitoin vanhan RTX 4090 koneeseen kiinni ja vaikka olis millaset asetukset jääny kesken tän pelleilyn, ni 4090 pelas täydellisesti, ei väliä millasessa solmussa muuten oli kaikki bios, winukka, ajurit, yms tämän show:n keskellä.
Mitä rautaa koneessa? 9800X3D, Msi B650 Carbon Wifi, 1000w ATX 3.1 poweri. 64gb DDR5 6000 C30 yms...

Huomio

Onnistuin ostamaan vielä toisen RTX 5090 samalla viikolla eri kaupasta ja ei toiminu silläkään... Sama ongelma, eli mustaa ruutua. En jaksa ruveta winukkaa asentaa uudelleen ja dual bootti jäi kokeilematta, jos oisin asentanu vaikka fresh W11 rinnalle...
Kyllä 3000e näyttiksen kuuluis toimia, kun sen vaan asentaa koneeseen ja hoitaa ajurit kuntoon... Koko viikko meni näissä ralleissa töiden lisäks ja vituttaa ihan helvetisti... 6000e rahaa yhessä viikossa tosta käyty höyläämässä kortilta... On se kivaa hommaa..