Sinulla on ilmeisesti samankaltaiset vaatimukset kuin itselläni oli. Tämä voisi riitää (itse tykkäsin todella paljon tästä kortista alivoltitettuna). Idlenä hiljainen, tuulettimet laadukkaat, muttaa jäähdytyssiili aika pieni, joten alivoltitus, että on hiljainen huom. Ti malli, joten tehokkaampi silti kuin tuo sinun korttisiAjattelin hankkia viimein Asus Strix GeForce GTX 960:n korvaajaksi nykyaikaisen näytönohjaimen. Käyttöni on pääosin Linux-työpöydällä oleilua, webiselaimen kliksuttelua, komentojen näppäilyä terminaaliin ja joskus satunnaisesti pelaamista. Olen tehnyt parhaani, että kone olisi peruskäytössä pelaamista lukuun ottamatta mahdollisimman hiljainen, ja niin se on ollutkin. GTX 960:n tuuletin ei ole koskaan käynnistynyt muulloin kuin pelatessa. Ajattelin, että koska nykyaikaisilla näytönohjaimilla saa paljon enemmän tehoa samalla virrankulutuksella, asiasta ei syntyisi mitään ongelmaa. Näköjään olin väärässä.
Hommasin ensin PNY GeForce RTX 3060 12GB REVEL EPIC-X Dual Fan Edition -kortin. Siinä tuntui olevan vähän ärsyttävä tuulettimen ääni, joten ajattelin kokeilla jotain muuta vaihtoehtoa, kun näitä kerran palautusoikeudella saa tilatuksi.
Seuraavaksi hommasin Gigabyte GeForce RTX 3060 EAGLE OC 12G 2.0 -kortin. Ilahduin, kun siinä oli mukavampi pehmeämmän kuuloinen tuulettimen ääni. Ilo oli ennenaikaista. Pian huomasin, että tuuletin käynnistyy ja sammuu vähän väliä TechBBS:ää surffatessa alla olevan kuvan alkupuoliskon mukaisesti. Ruutu lukittuna (graafin puolivälistä eteen päin) kortti pysyy sentään pääosin hiljaisena.
Ajattelin kokeilla PNY:n korttia uudemman kerran. Ei tämäkään tyydytä, vaikka jonkin verran parempi tässä suhteessa onkin. Siinä missä Gigabyte käynnisteli tuuletinta parin minuutin välein, tällä kestää yleensä jonnekin 10 minuutin paikkeille saavuttaa lämpötila, jossa tuuletin käynnistyy.
Osaisiko joku suositella tarpeisiini paremmin sopivaa kuitenkin nykyaikaista saman hintaluokan korttia? Siis sellaista, jonka tuuletin pysyy ihan oikeasti sammuksissa perus-webisurffailussa yms. Tai tuleeko mieleen jotain muita luovia ratkaisuja? Koteloni sisällä lämpötila on 40-44°C eli ei minusta mitenkään erityisen kuuma, enkä halua kotelon tuuletustakaan lisätä, koska siitäkin aiheutuu ääntä. Ja selvisihän GTX 960:kin ilman jatkuvaa propellin pyörinää, joten tuntuisi kohtuuttomalta, että kehittyneempi kortti olisi tässä suhteessa huonompi. Kortin asetusten säätö jatkuvasti ajossa olevalla tai bootissa käynnistettävällä Windows-softalla ei ole ratkaisu, koska en käytä Windowsia.
Harmittaa kun missään korttivalmistajien spekseissä, eikä edes testeissä oteta kantaa tällaisiin asioihin, vaan hehkutetaan vaan jotain gigahertsejä, FPS:iä, RGB-valoja yms. jotka ovat minulle täysin toissijaisia tai merkityksettömiä asioita. Valinta on siksi vaikeaa ja on pakko ostaa sika säkissä ja palauttaa. Nämä kyllä lähtevät molemmat takaisin kauppoihin, joista tulivat.
MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 2X 8G V1 LHR -näytönohjain
GeForce RTX 30 -sarjan grafiikkasuorittimet antavat äärimmäisen suorituskyvyn niin pelaajien kuin luovan työn tekijöidenkin käyttöön. Tehon salaisuus on Ampere – NVIDIAN toisen sukupolven RTX-arkkitehtuuri.
www.verkkokauppa.com
Tämä taas on superhiljainen, jos et halua kuulla korttia ollenkaan, eikä hinta pistä irvistämään (itse en maksaisi näin paljoa ei ti kortista)
MSI GeForce RTX 3060 GAMING Z TRIO 12G -näytönohjain
GeForce RTX 30 -sarjan grafiikkasuorittimet antavat äärimmäisen suorituskyvyn niin pelaajien kuin luovan työn tekijöidenkin käyttöön. Tehon salaisuus on Ampere – NVIDIAN toisen sukupolven RTX-arkkitehtuuri.
www.verkkokauppa.com
Edit. Ja vaatimukseni oli, koska siirryin läppäriin ja eri harrastuksien pariin, eikä läppäri ole erityisen hiljainen pelatessa