NVIDIA GeForce RTX 30 -sarjan saatavuus- ja tilausseuranta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rusna
  • Aloitettu Aloitettu
Jahas kaveri törmäsi tälläiseen ja ihan testiksi teki tilauksen noudolla ja maksu noudon yhteydessä:

Taitaa jäädä tuolta prisman kauppakassipalvelusta luu käteen.
Oli tullut vielä vahvistusviestikin, että noudettavissa huomenna aamupäivästä.
Prisman sivuilla kun näitä tuotteita ei ole.

Mites näissä kauppakassi palveluissa, joutuvatko silti toimittamaan kuluttansuojalain mukaan tuon tai vastaavan tuotteen tuolla hintaa, sitten kun saapuu varastoon?

Joo löytyy myös tämmönen: - sivut tosiaan jumissa mutta puhelimen sovelluksella pystyisi tilaamaan, molemmat sain lisättyä, mutta en viitsinyt ennakkoon maksaa n.2000€ tilauksesta, kun tietää ettei heillä noita kuitenkaan ole toimittaa.
 
Joo löytyy myös tämmönen: - sivut tosiaan jumissa mutta puhelimen sovelluksella pystyisi tilaamaan, molemmat sain lisättyä, mutta en viitsinyt ennakkoon maksaa n.2000€ tilauksesta, kun tietää ettei heillä noita kuitenkaan ole toimittaa.
Jep, siellä oli tosiaan muitakin 30-sarjalaisia. Voipi ihmetellä miten olivat tuonne päätyneet, oliko kyseessä jotain tuotantoon lipsahtanutta testidataa vai onko noita tulossa s-ketjun varastoon tai joskus ollut siellä. Kuten yllä mainittiin, niin msin gaming x:ää ei edes enää valmisteta.
 
Ehkä Prismojen hyllyillä on syksystä asti ollu 3080:stä alle 900 eurolla koko tän ajan, kukaan ei oo vaan tajunnu käydä kattomassa :rofl:
Ja vielä kollikaupalla, ovat vain kertyneet koko ajan varastoon, kun kukaan ei osta :) Olisi saanut esim. 20kpl toimitettua tälle päivää noutoon, isompaa määrää en edes koittanut :p
 
Jos kivijalkakaupat haluaisivat nörttejä asiakkaakseen, niin sivulle seuraava ilmoitus:
Hei. Myymme tätä tuotetta etupäässä vain myymälässämme. Pistämme paivittäin 1-5 kappaletta myyntiin, saatavuuden mukaan.. Tuoteryhmästä 3xxx ostettavissa: 1kpl/asiakas/viikko.

Alkaisi nörteillekin tulla liikuntaa, kun joutuisi kiertämään kaikki mahdolliset liikkeet päivittäin läpi! Prismojenkin edessä olisi aamulla jono ovella..

Nettimyyntiin vasta, kun hyllysaldo vuotaisi yli.
-----
Ei sinällään, voisi olle ihan hyvä "sisäänvetotuote". Ideaa saa käyttää!
 
Odotetusti Kauppakassin keräilijä soitti ja pahoitteli, ettei heiltä löydy tuommoista näytönohjainta eikä mitään vastaavaa korvaavaakaan ja poisti tilauksen.
 
Minulle soitti myös Prismasta. Kuulemma just tällä hetkellä ei ole tuota näytönohjainta, mutta ensiviikon perjantaina olisi kuulemma tulossa ja siirti tilauksen sinne.
 

Tärkeää huomata:
”Jos ei pysty ostamaan vastaavaa tuotetta, vahingon osoittaminen voi olla vaikeaa. Se, että jää ilman tuotetta, ei ole välttämättä korvattava vahinko.”

Esimerkiksi Giganttihan on antanut hyvityksiä, vaikkei tuotetta ole toimitettavana.

Menee hieman villiksi tämä kaupankäynti, kun kuluttajat penäävät oikeuksiaan tapauksissa, jotka jo lähtökohtaisesti tietävät virheellisiksi. Eri asia jos esim. Gigantti asettaisi ostajat eriarvoiseen asemaan toimittaen toisille ja peruuttaen muiden ostokset. Mutta nykyään ei sallita mitään virheitä. Kuinkahan kauan menee, että kaupat alkaa suorittamaan viivästettyjä tilausvahvistuksia, joilla voidaan esim. vkl jälkeen sortata selvät pitkäaikaiset tuotevirheet pois ja ennen sitä ei kukaan saa vahvistusta.

Parasta on uhriutujat, jotka vannovat ettei enää asioida kys. pettymyksen tuottaneessa liikkeessä… ja seuraavassa tarjousrytinässä ollaan taas mukana.
 
Käyköhän mikä tahansa 3080, eikä vain saman valmistajan sama malli?
Tuo "saman valmistajan sama malli" on se varmin, muuten joutuu vähintäänkin säätämään siitä, että maksetaanko koko erotus, jos onkin ns. parempi/kalliimpi malli.

Toinen ongelma on se, että tuo pitäisi saada hankittua oikeasti omiin käsiin about samoihin aikoihin peruutuksen kanssa ts. alkaa olla kyseenalaista, jos saakin vasta pidemmän ajan kuluttua esim. jonotuksessa oleskelun jälkeen. Sitä en osaa sanoa mikä tuossa on aikaraja.
 
Viimeksi muokattu:
Gigantillahan on nimenomaan kyseistä Gigabyten 3080 Gaming OC mallia juuri tullut varastoon, jotka ovat aikanaa tilanneille. Eli joo, onhan siinä saatavuudessa haasteita, kun saapuvat reilusti myöhässä, mutta ei kuitenkaan voi sanoa, ettei saatavuutta ole.

Tuttu työskentelee korkeassa asemassa firmassa, joka tuottaa kaikennäköisiä elektronisia ratkaisuja ympäri Eurooppaa. Sanoi, että tällä hetkellä monissa tilatuissa komponenteissa on toimitusarviot noin 200-300 päivää suoraan sirujen tuottajilta. Oletan ettei sen kokoinen firma käytä välissä maahantuojia. Voidaan siis sanoa, että saatavuus on haasteellista, mutta ei täysin nolla.

Edit: Tein tilauksen Jimmsille tuosta Gigabyten 3080 Gaming OC mallista. Ollaan jonosijoilla 70-80.
 
Miten tapauksessa jossa tilaus perutaan mutta myynnissä on toisen valmistajan kortti jossa samat liitännät?
Voidaanko tilaus vain perua, vai voiko vedota siihen että olen tilannut Gigabyten jossa X liitännät, Asuksesta löytyy samat liitännät joka on teillä myynnissä? Kaikissa korteissa ei ole samoja liitäntöjä, eli valmistajien vaihtaminen ei auttaisi vaikka saisikin toisen valmistajan kortin.
Itseä lainatakseni koska oma aiempi pohdintani liittyy Hesarin artikkeliin myös. Itse olen tilannut Gigabyten 3060TI koska siinä on 2 x HDMI, todella monessa mallissa on vain 1 x HDMI. Onko vastaava tuote siis 3060TI millä tahansa liitännöillä miltä tahansa valmistajalta vai pitääkö löytyä samat liitännät, tuuletinratkaisu jne?

Lainaus artikkelista:

"Kuluttaja voi hankkia korvaavan tuotteen jostain muualta eli tehdä niin sanotun kateoston. Korvaavaan tuotteen pitäisi kuitenkin olla täysin samanlainen tai vastaava.
Jos samanlainen tuote löytyy, korvaussumma olisi sen ja alun perin ostetun tuotteen hinnan erotus."
 
"Korvaavaan tuotteen pitäisi kuitenkin olla täysin samanlainen tai vastaava." -mielestäni viittaisi siihen, että käytännössä mikä tahansa perus 3080 on vastaava.
 
"Korvaavaan tuotteen pitäisi kuitenkin olla täysin samanlainen tai vastaava." -mielestäni viittaisi siihen, että käytännössä mikä tahansa perus 3080 on vastaava.
Todennäköisesti siitä ainakin jotain korvausta saa, suurempi haaste on se, että se vastaava tuote pitäisi saada käsiin about nyt :hmm: Saatavuus on aika haastavaa, ja jotenkin veikkaan, että trokareiden myymät ei kelpaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jaahas, menee tappeluksi Jimmsin kanssa. Nyt ne vastasi ettei Jouston laskun eräpäivää voi enään siirtää, että lasku pitää joko maksaa tai perua kaupat.
Vastasin etten tosiaankaan ala perumaan kauppoja, vaan oletan että he lähettävät minulle heti seuraavan 3080 kortin minkä käsiinsä saavat ja korvaavat aiheutuneet viivästysmaksut ja korot.

Täällä sama keissi ilmeisemmin edessä tietokonekauppa.fi ja Jousto-laskun kanssa. Lasku tuli heti tilauksen tehdessä, vaikka jousto mainostaakin tuota "tuote ensin, lasku perässä". Onkha tuota eräpäivää 3 kertaa tullut nyt siirrettyä ja viimeisintä siirtoa pyytäessä vastasivat:
"Jousto voi vielä siirtää laskun eräpäivää 31.5 asti. Mikäli tuotetta ei pystytä toimittamaan ennen eräpäivää, niin meidän pitää valitettavasti tehdä tästä peruutus maksunvälittäjälle. Voitte silloin tehdä uuden tilauksen kun tuotetta on tullut saataville.".

Onko sulla keissi edennyt mihinkään suuntaan?
 
Täällä sama keissi ilmeisemmin edessä tietokonekauppa.fi ja Jousto-laskun kanssa. Lasku tuli heti tilauksen tehdessä, vaikka jousto mainostaakin tuota "tuote ensin, lasku perässä". Onkha tuota eräpäivää 3 kertaa tullut nyt siirrettyä ja viimeisintä siirtoa pyytäessä vastasivat:
"Jousto voi vielä siirtää laskun eräpäivää 31.5 asti. Mikäli tuotetta ei pystytä toimittamaan ennen eräpäivää, niin meidän pitää valitettavasti tehdä tästä peruutus maksunvälittäjälle. Voitte silloin tehdä uuden tilauksen kun tuotetta on tullut saataville.".

Onko sulla keissi edennyt mihinkään suuntaan?
Sen verran että Jimms totesi itse tässä ketjussa ettei tilauksia peruta ja aikoivat olla yhteydessä asiakkaisiin.


Laskua ei tarvitse maksaa ennen kuin tuote on lähtenyt matkaan:

Kuluttajansuojalaki 38/1978 5 luku

7 § Oikeus pidättyä maksusta

Ostajalla on myyjän viivästyksen perusteella oikeus pidättyä maksamasta kauppahintaa. Ostaja ei kuitenkaan saa pidättää rahamäärää, joka ilmeisesti ylittää ne vaatimukset, joihin hänellä on viivästyksen perusteella oikeus.
 
Jimm's saanut Asuksia ja nyt toimitetut 3080 TUF OC:t lähenee syyskuun lopun tilauksia vai onko jo lokakuun puolella?
1619697948417.png


3080 TUF non-OC, missä lienee...
1619697987568.png
 
Sen verran että Jimms totesi itse tässä ketjussa ettei tilauksia peruta ja aikoivat olla yhteydessä asiakkaisiin.


Laskua ei tarvitse maksaa ennen kuin tuote on lähtenyt matkaan:

Kuluttajansuojalaki 38/1978 5 luku

7 § Oikeus pidättyä maksusta

Ostajalla on myyjän viivästyksen perusteella oikeus pidättyä maksamasta kauppahintaa. Ostaja ei kuitenkaan saa pidättää rahamäärää, joka ilmeisesti ylittää ne vaatimukset, joihin hänellä on viivästyksen perusteella oikeus.

Kiitos tästä. Niinpä näkyy onkin jimms itse vastannut tänne. Pitääpä välittää tietokonekaupan suuntaan tuo kuluttajansuojalain pätkä, katotaan mitä tuumaavat
 
Telialta 30.10 tilattu Tuf 3080 saapui perille juuri. 6kk siin meni. Nyt voi lopettaatän ketjun seuraamisen..
 
Asus RTX 3080 TUF OC toimitukset (tämän ketjun tietojen perusteella):

* Verkkokauppa: 28.11.2020
* Telia: 30.10.2020
* Proshop: 5.10.2020
* Jimm's: 1.10.2020
* Gigantti: 24.9.2020
 
Viimeksi muokattu:
Saiko Notebooksbilliger.de tilattua kortteja, vai olivatko blokanneet välityspalvelut?
 
Tärkeää huomata:
”Jos ei pysty ostamaan vastaavaa tuotetta, vahingon osoittaminen voi olla vaikeaa. Se, että jää ilman tuotetta, ei ole välttämättä korvattava vahinko.”

Esimerkiksi Giganttihan on antanut hyvityksiä, vaikkei tuotetta ole toimitettavana.

Menee hieman villiksi tämä kaupankäynti, kun kuluttajat penäävät oikeuksiaan tapauksissa, jotka jo lähtökohtaisesti tietävät virheellisiksi. Eri asia jos esim. Gigantti asettaisi ostajat eriarvoiseen asemaan toimittaen toisille ja peruuttaen muiden ostokset. Mutta nykyään ei sallita mitään virheitä. Kuinkahan kauan menee, että kaupat alkaa suorittamaan viivästettyjä tilausvahvistuksia, joilla voidaan esim. vkl jälkeen sortata selvät pitkäaikaiset tuotevirheet pois ja ennen sitä ei kukaan saa vahvistusta.

Parasta on uhriutujat, jotka vannovat ettei enää asioida kys. pettymyksen tuottaneessa liikkeessä… ja seuraavassa tarjousrytinässä ollaan taas mukana.

Itse kuulun ryhmään, jolle kortin piti tulla kaupan mukaan, moneen kertaan vieläpä. Eli Jimmsin Eagle 3080 OC malli, maksoin suoraan tilatessa (ajattelin silloin että menköön, eiköhän kuukaussa parissa tule. saldo tosin näytti tilatessa vihreää). Aluksi kauppa siirti kortin saapumisajankohtaa useaan kertaan. Viimein sivun mukaan 10 korttia tulisi joulukuussa. Soitin ja varmistin oman tilanteeni. Asiakaspalvelussa sanottiin että "saat tästä saapuvasta 10 kappaleen erästä omasi". Noh kävikin sitten niin että Jimms sai vain 3 korttia. Sanoivat vain että ei voi mitään, tukkuri oli perunut loput kortit ja minulle ei riittänyt.

No minkäs tuolle toisaalta kauppa voi, kun tukkuri peruu. Hemmetisti toki harmittaa, kun aiemmin kortin tuloaikaakin siirrettiin useaan kertaan ennen joulukuun 3 kortin pettymystä.
Toisaalta en ala kaupalle kiukutella, Jimms palveli minua parhaan tietonsa mukaisesti ja annetut arviot olivat tukkurista kiinni.

Nyt viiden joukossa siis kyseistä mallia odottelen. Onhan se hassua että 750e tuli maksettua 7kk sitten. Toisaalta jonosta ei voi nyt poistua sillä se tarkoittaisi vain toista jonoprosessia. Ja 3080:n tarvitsen. Muita arpoja en ole harrastellut, tuo on ainoa tilaamani.
 
Tuossa Hesarin jutussa Gigantilla oli "ongelmia nimeomaan Gigabyten kanssa", nyt sivuilla 4 eri näytönohjainta Gigabytelta tilattavissa.
 
Proshopin kautta tehty 19.2.21 tilaukset kahdesta näytönohjaimesta, koska silloin oli sallittu tehdä max. 2 kpl kerralla tilauksia. Nyt kun tarkistin vasta pari päivää sitten, niin tilaukset on rajoitettu vain 1kpl per asiakas. Onko kukaan saanut Proshophilta noita (2kpl per asiakas) tilauksia suoritettua ongelmitta?
 
Proshopin kautta tehty 19.2.21 tilaukset kahdesta näytönohjaimesta, koska silloin oli sallittu tehdä max. 2 kpl kerralla tilauksia. Nyt kun tarkistin vasta pari päivää sitten, niin tilaukset on rajoitettu vain 1kpl per asiakas. Onko kukaan saanut Proshophilta noita (2kpl per asiakas) tilauksia suoritettua ongelmitta?
Ei niitä tilauksia kuitenkaan jälkikäteen voi rajoittaa. Rajoituksen voi laittaa koskemaan vain uusia tilauksia. Kyseessä on selkeä sopimusehtojen yksipuolinen muutos, jos näin tehdään, mikä ei todellakaan ole sallittua.
 
En oo varma mut ajateltu varmaan upscale, eiks se syö paljon vramia varsinkin jos kaikki namit päällä muuten en kyl mitää keksi itsekkää. Edit: Ray tracing + upscale siis*
 
Tuossa Hesarin jutussa Gigantilla oli "ongelmia nimeomaan Gigabyten kanssa", nyt sivuilla 4 eri näytönohjainta Gigabytelta tilattavissa.
Kyllä tuo Hesarin juttu tuntuu täysin siltä vaan että Gigantti ja Gigantin edustaja jutussa yrittää nyt keksiä vaan tekosyytä KKV:lle jolla pääsisi luikertelee irti noista Gigabyte tilauksistaan.
 
Menee hieman villiksi tämä kaupankäynti, kun kuluttajat penäävät oikeuksiaan tapauksissa, jotka jo lähtökohtaisesti tietävät virheellisiksi. Eri asia jos esim. Gigantti asettaisi ostajat eriarvoiseen asemaan toimittaen toisille ja peruuttaen muiden ostokset. Mutta nykyään ei sallita mitään virheitä.

Kyllä sallitaan.

Mutta täälläkin ketjussa on selkeästi ollut äärimmäisen vaativaa "minulla on oikeus" asiakkaita. Vähän harmittaa noiden erilaisten asiakaspalvelijoiden takia kun varmasti osa porukasta käyttäytyy agressiivisesti.

Eihän näiden näyttisten ongelma ole hinta. Hinta on seuraus, se ongelma on että erinäisistä syistä näiden kaikkien kysyntä markkinoilla on ylittänyt valtavasti tuotannon/tarjonnan, ja tilanne on ollut sellainen pitkään eikä ole yhtään ainakaan helpottunut. Eikä noi kaupat voi tuolle ongelmalle tuon taivaallista oli niillä mitä tahansa millä tahansa hintaan tarjolla.

Mä sain Gigantilta tuon lahjakorttihyvityksen ja hommasin sillä ilmaisen emon. Se oli mun eka 3080 tilaus.

Mutta kuka tahansa pystyi näkemään että se oli hulppean halpa, oli siellä tulossa pieni tai suuri erä. Mä otin chatin kautta yhteyttä siitä palautuksesta eilen, sain samantien sen lahjakoodin jolla voin noutaa tuon emon ilmaiseksi. Olisi se kivaa olla saada 3080 ihan kivaan hintaankin(vaikka tonni), saati halpaan eli se 800.



Hinta olisi näihin kiva saada laitettua jos ei foorumi automaattisesti luo sellaista linkin yhteenvetoa missä se näkyy.
 
Joo löytyy myös tämmönen: - sivut tosiaan jumissa mutta puhelimen sovelluksella pystyisi tilaamaan, molemmat sain lisättyä, mutta en viitsinyt ennakkoon maksaa n.2000€ tilauksesta, kun tietää ettei heillä noita kuitenkaan ole toimittaa.
Jännä muuten että Prismalla oli tuolla tuommonen +15% katevaraus "palautetaan kun lopullinen hinta vahvistuu". No nappasin 3080 TUF OC tilaukseen, siirtonoutotilauksena Ouluun. Lisähintavarauksellakin 420€ Jimm'sin jonotuspaikkaa halvempi.

Tutulle tenavalle ollaan Jimmsin julkkari-non-OC TUF jonossa kymmenen kärjessä nyt.

Foodien haulla "3080" löytyy MSI mutta ei tuota Asusta. Hyvin ne vetää
 
Viimeksi muokattu:
Jännä muuten että Prismalla oli tuolla tuommonen +15% katevaraus "palautetaan kun lopullinen hinta vahvistuu". No nappasin 3080 TUF OC tilaukseen, siirtonoutotilauksena Ouluun. Lisähintavarauksellakin 420€ Jimm'sin jonotuspaikkaa halvempi.
Jos luit selityksen, niin se on punnitusvaraus tyylinen ts. ostoskassien keräys voi tuottaa hieman korkeamman tuloksen, jos esim. pottuja tulee vähän enemmän, lohta vähän isompi kimpale jne. :) Otitko yhden vai kymmenen?

Webbisivukin näköjään taas toimii, jengi saa helpommin tilattua noita mukamas noutoon. Jokohan ensimmäiset ovat valittaneet KKV:lle :kahvi:
 
Eipä käy kateeksi asiakapalvelijoita tekniikkaa myyvissä firmoissa. Saatavuus on kiven takana ja aina kun tulee jostain tieto että tavaraa on tilattavissa hintaan/aikatauluun joka on selvästi virheellisesti päässyt läpi, niin porukka tilaa enemmän kuin mikään järki sallii jonka jälkeen alkaa sitten raivoaminen asiakaspalveluun kun yllätys yllätys 7kk kaikkialta loppu ollutta korttia ei saanutkaan heti ja alkuperäiseen hintaan.

Toivotaan nyt että porukkaa saa korttinsa jostain, mutta hieman voisi ottaa maalaisjärkeä mukaan noihin vaahtoamisiin tilanteissa jossa tietojärjestelmä tms on virheellisesti päästänyt tavaraa tilattavaksi. Kuulostaa jo ihan Amerikan meiningiltä kun kaikki koittaa lähteä lakiin vedoten asiaa selvittämään vaikka alusta asti on varmasti ollut hyvä käsitys että tuotetta ei todennäköisesti ole edes olemassa.
 
Prismasta tilattu 3080, noutona huomiselle. Saakohan noiltakin lahjakortin, eikä tilattua korttia kuten gigantilta?
 
Siellä menee nyt tavallisten ihmisten vappuostokset pilalle, kun kaikki keräilijät on metsästämässä kadonneita kortteja :)
 
Eihän se täysin mahdotonta ole, että S-ryhmä isona ostajana olisi näitä saanut jonkun erän. Todennäköisemmin kyllä epäilen, että kyseessä oli jonkin sortin virhe tuotehallinnassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 200
Viestejä
4 494 010
Jäsenet
74 071
Uusin jäsen
Tossukka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom