NVIDIA esitteli GeForce RTX 50 -näytönohjaimet – 5090 maksaa 2455€

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
13 101
rtx50-1-07012025.jpg

NVIDIAn toimitusjohtaja Jensen Huang esitteli odotetusti CES 2025 -messujen yhteydessä järjestetyssä keynote-esityksessään Blackwell-koodinimelliset GeForce RTX 50 -sarjan näytönohjaimet. Lanseerauksessa nähtiin neljä mallia eri suorituskykykategorioihin ja hintapisteisiin.



Monien yllätykseksi ainoastaan lippulaivamalli GeForce RTX 5090:n hinta nousi edelliseen RTX 40 -sukupolveen verrattuna, mutta muiden mallien eli RTX 5080:n, 5070 Ti:n ja 5070:n suositushinnat laskivat. GeForce RTX 5090:n veroton suositushinta Yhdysvalloissa on 1999 dollaria. RTX 5080:n ja 5070 Ti:n hinnat ovat samat kuin vastaavien RTX 40 Super -mallien eli $999 ja $749 ja 5070:n suositushinta laski 50 dollaria 549 dollariin.

Suomi-hinnat (sis. 25,5 % ALV)

  • GeForce RTX 5090: 2455 €
  • GeForce RTX 5080: 1229 €
  • GeForce RTX 5070 Ti: 924 €
  • GeForce RTX 5070: 679 €


GeForce RTX 5090 on varustettu TSMC:n 4NP-prosessilla valmistetulla 92 miljardista transistorista rakentuvalla ja 744 mm2 kokoisella GB202-grafiikkapiirillä. Käytössä on 21760 CUDA-ydintä ja sen Boost-kellotaajuus on 2,41 GHz. 512-bittisen muistiväylän jatkeena on 32 gigatavua GDDR7-muistia ja muistiväylän kaistanleveys on 1,792 gigatavua sekunnissa. Näytönohjaimen maksimi tehonkulutus on 575 wattia ja virtalähdesuositukseksi annetaan 1000 wattia.

GeForce RTX 5080:n grafiikkapiirissä on käytössä noin puolet 5090:n laskentaresursseista eli 10752 CUDA-ydintä ja Boost-kellotaajuus on 2,62 GHz. 256-bittisen muistiväylän jatkeena on 16 gigatavua GDDR7-muistia ja muistiväylän kaistanleveys on 960 gigatavua sekunnissa. Näytönohjaimen maksimi tehonkulutus on 360 wattia ja virtalähdesuositus on 850 wattia.

GeForce RTX 5070 Ti:n grafiikkapiirissä on käytössä 8960 CUDA-ydintä ja Boost-kellotaajuus on 2,45 GHz. 256-bittisen muistiväylän jatkeena on 16 gigatavua GDDR7-muistia ja muistiväylän kaistanleveys on 896 gigatavua sekunnissa. Näytönohjaimen maksimi tehonkulutus on 300 wattia ja virtalähdesuositus on 750 wattia.

GeForce RTX 5070:n grafiikkapiirissä on käytössä 6144 CUDA-ydintä ja Boost-kellotaajuus on 2,51 GHz. 192-bittisen muistiväylän jatkeena on 12 gigatavua GDDR7-muistia ja muistiväylän kaistanleveys on 672 gigatavua sekunnissa. Näytönohjaimen maksimi tehonkulutus on 250 wattia ja virtalähdesuositus on 650 wattia.




NVIDIAn kertomissa omissa suorituskykyvertailuissa sen mukaan uutuudet ovat uuden useamman ylimääräisen ruudun generoivan DLSS 4:n avustuksella kaksi kertaa nopeampia kuin vastaavat RTX 40 -sarjan mallit. 679 euron hintaisen RTX 5070:n NVIDIAn mainosti tarjoavan 4090:tä vastaavan suorituskyvyn.

GeForce RTX 5090-, 5080- ja 5070-malleista tulee saataville NVIDIAn oma Founders Edition -malli. 5090 ja 5080 ovat 304 mm pitkiä ja RTX 5070 on 242 mm pitkä. Kaikki ovat kahden korttipaikan korkuisia. 5070 Ti:stä tulee saataville ainoastaan näytönohjainvalmistajien omat mallit.

GeForce RTX 5090 ja 5080 saapuvat myyntiin 30. tammikuuta ja 5070 Ti- ja 5070-mallit helmikuussa.

Lähde: NVIDIA

 
Viimeksi muokattu:
Graafeista näkisin että on n. 20-25% nopeampi ilman DLSS:ää. Alkaa näyttikset olevan entistä enemmän sekä rauta- että softajulkaisuja.

Revikoita odotellessa. Vaikea uskoa, että 5070 vastaa 4090:stä muuten kuin DLSS:llä ja frame genillä, joten vähän lapin lisää taitaa olla puheissa mukana.

Founders Editionista tulee liesituuletin mieleen.
 
Graafeista näkisin että on n. 20-25% nopeampi ilman DLSS:ää. Alkaa näyttikset olevan entistä enemmän sekä rauta- että softajulkaisuja.

Revikoita odotellessa. Vaikea uskoa, että 5070 vastaa 4090:stä muuten kuin DLSS:llä ja frame genillä, joten vähän lapin lisää taitaa olla puheissa mukana.

Founders Editionista tulee liesituuletin mieleen.
Tietysti tuo 5070 vs 4090 on NVIDIAn omissa vertailuissa DLSS 4:llä, joka pystyy generoimaan maksimissaan 3 ylimääräistä ruutua.
 
5070 oli kyllä positiivinen yllätys. :tup: AMD joutuu hinnoittelemaan 9070:n todennäköisesti sen alle. Keskihintaluokkaan hyvä saada vähän kilpailua.
 
Tuosta Frame Generation puolesta vois jonkun vähän syvemmän läpikäynnin tehdä, varsinkin kun sillä nyt mainostetaan 5070 vs 4090 suorituskykyä. Et mitä tuo Frame Generation oikeasti on, miten se toimii ja näkyy peleissä muuta kun et bigger number better.
 
Sitten vaan odotellaan, minkälainen oikea suorituskykyparannus on saatu aikaan ilman keksittyjä frameja ja muita kikkoja.
Näyttäisi aika lähelle 1:1 vastaavan edellistä sukupolvea?

FC6 ilman DLSS ero on 4070 Ti vs 5070 Ti graafissa joku 15%, eli aika tarkalleen 4070 Ti Super suorituskyvystä puhutaan.

E: tai no FC6:ssa ero on ehkä noin 5% eli max 10% ehkä
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta Frame Generation puolesta vois jonkun vähän syvemmän läpikäynnin tehdä, varsinkin kun sillä nyt mainostetaan 5070 vs 4090 suorituskykyä. Et mitä tuo Frame Generation oikeasti on, miten se toimii ja näkyy peleissä muuta kun et bigger number better.
Mitä haluat tietää? Aiemmin noi lykkivät sinne yhden tekoälyfreimin oikeiden freimien väliin. Nyt niitä pystytään laittamaan useampi
 
Positiivinen yllätys, etteivät hinnat pompanneet ylös merkittävästi, vaikka edelleen aika suolaisia ovatkin. 5070 Ti vaikuttaa näistä itselleni kiinnostavimmalta. 5080 olisi kiinnostanut vain 24gb muistilla, mutta kenties Super-malli sitten muuttaa tätä.

Odotellaan innolla kunnon testejä ja revikoita. Nvidian omat vertailut kun on ajettu eri asetuksilla ja vielä julkaisemattomalla DLSS 4:lla, niin eihän näistä voi oikein mitään vielä päätellä. Uusi pienikokoinen referenssicooleri oli kanssa aika yllätys.
 
Innolla odottelen testejä, varsinkin sellaisia, joissa verrataan ihan 1:1 ilman mitään AI-temppuja, jotta nähdään onko tullut mitään oikeaa laskentatehoa lisää. Eli onko tähän sukupolveen teholisäys saavutettu vain töpselistä otettavan tehon lisäämisellä ja rautatasolla ei olla tehty merkittäviä hyötysuhdeparannuksia.
 
On kyllä hurja ero sekä suorituskyvyssä että hinnassa noiden 5080 ja 5090 välillä.

Sinänsä ihan positiivinen yllätys tuo pienempien mallien hinnoittelu, nykyisessä (olemattomassa) kilpailutilanteessa tuo 5080 olisi voitu hyvinkin laittaa 4080 julkaisuhinnan tasolle.
 
Tuosta Frame Generation puolesta vois jonkun vähän syvemmän läpikäynnin tehdä, varsinkin kun sillä nyt mainostetaan 5070 vs 4090 suorituskykyä. Et mitä tuo Frame Generation oikeasti on, miten se toimii ja näkyy peleissä muuta kun et bigger number better.

RTX 40 -sarjassa julkaistiin DLSS 3 eli Frame Generation = luodaan yksi ylimääräinen ruutu jokaisen renderöitävän ruudun väliin suorituskyvyn parantamiseksi

RTX 50 -sarjassa tulee DLSS 4 eli Multi Frame Generation = luodaan maksimissaan kolme ylimääräistä ruutua jokaisen renderöitävän ruudun väliin suorituskyvyn parantamiseksi entisestään.

Tässä NVIDIAn omat materiaalit:


 
Mitenhän tuo 5070:n 12GB muisti riittää AAA peleissä lähitulevaisuudessa?
1080p tai 1440p resolla ilman Ultra/RT asetuksia ehkä vielä tovin, mutta pakkaa sekoittanee tuo "RTX Neural Texture Compression" mikä keynotessa vilahti vain pikaisesti.
Täällä selitetty hieman tekstimuodossa NVIDIA RTX Neural Rendering Introduces Next Era of AI-Powered Graphics Innovation | NVIDIA Technical Blog

  • RTX Neural Texture Compression
    uses AI to compress thousands of textures in less than a minute. Their neural representations are stored or accessed in real time or loaded directly into memory without further modification.
    The neurally compressed textures save up to 7x more VRAM or system memory than traditional block compressed textures at the same visual quality.
 
RTX 40 -sarjassa julkaistiin DLSS 3 eli Frame Generation = luodaan yksi ylimääräinen ruutu jokaisen renderöitävän ruudun väliin suorituskyvyn parantamiseksi

RTX 50 -sarjassa tulee DLSS 4 eli Multi Frame Generation = luodaan maksimissaan kolme ylimääräistä ruutua jokaisen renderöitävän ruudun väliin suorituskyvyn parantamiseksi entisestään.

Tässä NVIDIAn omat materiaalit:



Nvidian sivuilta löytyy myös maininta "Frame warpista", joka on tuttu VR maailmasta (time warp).
Eli kun Frame on saatu renderöityä, tarkistetaan vielä lopuksi kuinka VRää käyttävän henkilön pää on kääntynyt sillä aikaa, kun kuvaa jo renderöitiin. Tämän perusteella jo muodostettua kuvaa siirretään hieman vastaamaan pään liikahdusta.
Jos multi framegeneroinnissa käytetään tällaista tekniikkaa, voi vasteaika ja tuntuma olla viiveetön.
 
Oho niinpä vain, väsyneenä selailin useita juttuja ja meni sekaisin. No ei tarvi olla huolissaan. Paitsi hinnasta :o
 
Ei riitä. Esim. Indiana Jonesissa tulee 12GB RTX 4070:llä todella nopeasti vastaan. Ellei sitten tuota muistin käyttöä saada jotenkin pienennettyä. Tulikos siihen nyt jotain tekniikkaa Nvdialta kuten oli huhuiltu?

Mitä hemmettiä? Itse pelasin juuri 4070Ti 12GB:llä pelin läpi, 4K reso ja high asetukset. En huomannut että olisi muisti loppunut ja muutenkin peli pyöri oikein sujuvasti.
 
Ihan kivat tehot 5060 tuohon hintaansa nähden mutta pitää muistaa että 4090 oli vanha DLSS ja 5060 vertailussa uusi DLS jossa multi-frame generation. Eli ei tosiaan ole yleisesti peleissä 4090 luokkaa vaan jossain tarkkaan valituissa uusissa. Onhan niissä erokin 6,000 corea 5060 kun 4090 on 16,000 corea. Ei tuo kuitenkaan ole huono hinta(jos olisi suomessa tuo hinta).


Mitä hemmettiä? Itse pelasin juuri 4070Ti 12GB:llä pelin läpi, 4K reso ja high asetukset. En huomannut että olisi muisti loppunut ja muutenkin peli pyöri oikein sujuvasti.
Tosiaan Indiana Jones ei edes näytä ray tracing asetuksia ellei ole 11gt vram muistia. 8gt minun 3060ti niin ei tosiaan näy koko ray tracing asetuksia tai edes voi käyttää yli medium tason texture streaming käytännössä kun 8gt ei vaan piisaa sen kanssa mihinkään että varmasti tuo 12gt on uponnut tuolle 4070 näyttikselle ylemmässä viestissä. Itsellä alkaa heti ongelmat pelissä jos nostan texture streaming yli mediumin tällä 8gt vaikka vaan 3440x1440('ultrawide 2k') eli ei edes 4k tai ray tracing asetuksia päällä(esim path ray-tracing).
 
Jos nämä Nvidian puheet pitää edes osittain paikkansa niin aikamoinen arvonalennus nykyisiin kortteihin. 4090 on toki numereellisesti enemmän VRAM kuin 5070, mutta jos etsii korttia vain pelaamiseen niin aikamoisen vahingon nahkatakkimies aiheutti. Keskimäärin melkein 2000e arvonalennus.

Ei myöskään paljoa houkuttele laittamaan 5090 jos seuraavassa sukupolvessa tulee taas joku budjettimalli joka ohittaa sen. Aika nopea on tie kuninkaasta rengeksi.
 
Kiinnostava nähdä kuinka sulavasti dlss4 tomii ja mitkä viiveet ovat.

Hinnoittelu oli tyypillistä nvidia.

Sen voi jo nyt sanoa jos halua uuden nvidia kortin joutuu sen 580€ pistämän kun alhaisemmat mallit jos huhut pitävät paikkanssa niin eivät ole ostamisen arvoiset 8gt muistimäärän takia.
 
Jos nämä Nvidian puheet pitää edes osittain paikkansa niin aikamoinen arvonalennus nykyisiin kortteihin. 4090 on toki numereellisesti enemmän VRAM kuin 5070, mutta jos etsii korttia vain pelaamiseen niin aikamoisen vahingon nahkatakkimies aiheutti. Keskimäärin melkein 2000e arvonalennus.

Ei myöskään paljoa houkuttele laittamaan 5090 jos seuraavassa sukupolvessa tulee taas joku budjettimalli joka ohittaa sen. Aika nopea on tie kuninkaasta rengeksi.
Kaikki tämä riippuu siitä kuinka hyvin tuo nelinkertaiseksi FPS:n nostava DLSS4 toimii käytännössä. Pystyykö se olemaan viivetön ja muutenkin käyttökelpoinen.
Täytyy muistaa että raakassa tehossa 5070 on kuitenkin reilusti alle puolet 4090 tehosta.
 
Mitä hemmettiä? Itse pelasin juuri 4070Ti 12GB:llä pelin läpi, 4K reso ja high asetukset. En huomannut että olisi muisti loppunut ja muutenkin peli pyöri oikein sujuvasti.
Kyllä itselläni ainakin käyttää 11,5GB muistia, eli hakkaa vastaan, jo Medium presetillä + high tekstuureilla. 3440x1440 ja DLSS + DLDSR 1.78x käytössä. Osa tekstuureista sitten sellaista blurria tuolla High:llakin (ellei ole jotain pelin bugeja), ja tuostahan on kaksi vielä korkeampaa asetusta. Ylimääräistä RT:tä ei käytössä, niin jos tuohon vielä sitä laittaisi niin eihän 12GB riitä.
 
Jos nämä Nvidian puheet pitää edes osittain paikkansa niin aikamoinen arvonalennus nykyisiin kortteihin. 4090 on toki numereellisesti enemmän VRAM kuin 5070, mutta jos etsii korttia vain pelaamiseen niin aikamoisen vahingon nahkatakkimies aiheutti. Keskimäärin melkein 2000e arvonalennus.

Höpojuttuja. 5070 on marginaalisesti nopeampi kuin 4070 ja noin puolet hitaampi kuin 4090.

Paitsi jos lasket framegeneroidut lisäframet oikeiksi. Eli vain tietyissä peleissä, ja vahvalla lisämausteella epäillen miten hyvä pelituntuma saadaan jos kolme lisäframea keksitään jokaista yhtä oikeaa kohden.

Lisäksi mikään taikagenerointi ei tuplaa videomuistia. 24GB > 12GB!
 
Frame genien kohdalla ei mielestäni pitäisi puhua suorituskyvyn lisääntymisenä vaan sulavuuden. Se peli tuntuu edelleen samalta kuin alkuperäisellä fps:llä (tai huonommalla riippuen viiveen lisääntymisestä), mutta näyttää sulavalta. Pahimmassa tapauksessa jollain multi-FG:llä nostetaan 30 fps -> 120 fps, jolloin tuntuma on kamala, mutta näyttää kivalta...
 
Höpojuttuja. 5070 on marginaalisesti nopeampi kuin 4070 ja noin puolet hitaampi kuin 4090.

Paitsi jos lasket framegeneroidut lisäframet oikeiksi. Eli vain tietyissä peleissä, ja vahvalla lisämausteella epäillen miten hyvä pelituntuma saadaan jos kolme lisäframea keksitään jokaista yhtä oikeaa kohden.
Jep, jos haluaa generoida frameja voi maksaa myös alle 10e samasta päivityksestä kärjistäen (lossless scaling ohjelma steamista). Toimii vielä käytännössä suurimmassa osassa pelejä, ilman että peli edes tukee.

Toki nvidian toteutus on parempi, mutta onko se 500-1000e parempi on se kysymys :)
 
Kiinnostava nähdä kuinka sulavasti dlss4 tomii ja mitkä viiveet ovat.
Kaikki tämä riippuu siitä kuinka hyvin tuo nelinkertaiseksi FPS:n nostava DLSS4 toimii käytännössä. Pystyykö se olemaan viivetön ja muutenkin käyttökelpoinen.
Sampsan yllä linkkaamalla DLSS 4 videolla mainostavat PC latencyn pysyvän ennallaan:

NVIDIA esitteli GeForce RTX 50 -näytönohjaimet – 5090 maksaa 2455€ _ TechBBS - Google Chrome 7...png

Tiedä sitten onko tuossa laskettu Reflex 2 mukaan, mutta sehän toki pitäisi tulla käyttöön myös DLSS 2 / 3.5.
 
FC6 ilman DLSS ero on 4070 Ti vs 5070 Ti graafissa joku 15%, eli aika tarkalleen 4070 Ti Super suorituskyvystä puhutaan.

E: tai no FC6:ssa ero on ehkä noin 5% eli max 10% ehkä
Väännetään rautalangasta ! Ymmärrätkö että 1x ja 2x väli on 100%.
Otin kuvankaappauksen selveentääkseni:
1736243037805.png


Tuo on siellä 30-35% kieppeillä.
 
Ja tietty taas "uutta hardwaree", mihin ei 4000-sarjan frame generation pysty. Myöhemmin AMD tekee taas saman softapuolella.
 
Oikeastaan ainoa peli, missä saa like-for-like -vertailun on Plaque Tale Requiem. Niissä on pelkästään DLSS3 -käytössä sekä RTX 4000- että RTX 5000 -sarjalaisessa. Eli jos haluaa vertailla, niin sitä kannattaa tuijotella.

Se on sit eri asia, haluaako aina käyttää DLSS super resoluutiota, raytracingia ja ylipäätään frame generationia. Rasterized suorituskykyä ei voi verrata vielä ollenkaan.

Se on hyvä, että jatkossa frame generation syö vähemmän VRAMia myös 4000-sarjalaisilla. Huomasin nimittäin, että Indiana Jones and the Great Circlessä omalla RTX4070-näytönohjaimella tuli VRAM vastaan, kun yritti käyttää Path tracingia ja Frame Generationia.

RTX5070 olisi muuten hyvä, mutta 12GB vramia on liian vähän, jos sillä pelaisi pari sukupolvea. Joten skip tulee itseltä tälle sukupolvelle.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä itselläni ainakin käyttää 11,5GB muistia, eli hakkaa vastaan, jo Medium presetillä + high tekstuureilla. 3440x1440 ja DLSS + DLDSR 1.78x käytössä. Osa tekstuureista sitten sellaista blurria tuolla High:llakin (ellei ole jotain pelin bugeja), ja tuostahan on kaksi vielä korkeampaa asetusta. Ylimääräistä RT:tä ei käytössä, niin jos tuohon vielä sitä laittaisi niin eihän 12GB riitä.

Joo tietenkään asetukset ei voi olla tapissa, mutta kyllä tuolla 12GB:llä voi pelejä pelata ihan sujuvasti.

Sitä ajatellen siis riittääkö 5070 12GB lähitulevaisuudessa.
 
Mites tämä nyt on "mutta muiden mallien eli RTX 5080:n, 5070 Ti:n ja 5070:n suositushinnat laskivat." Mutta sitten hintoja verrataan heti super malleihin.
 
Omat fiilikset RTX 5080:aa hamuavana on lähinnä, että kuinka paljon heikompi myöhemmin julkaistavan RTX 5070 TI:n suorituskyky on kun esim. CUDA corejen määrässä on vain jotain 20% ero ja muistiväylän leveys ja muistimäärä on sama, vaikka väylän suorituskyky on jälkimmäisessä hieman heikompi.

Lisäksi se, että jos jää odottelemaan RTX 5070 TI:n julkistusta, missaa pakostakin ensimmäisen RTX 5080:n julkkarihinnoilla Suomeen toimitettavan ensimmäisen erän ja joutuu maksamaan myöhemmistä eristä lisähintaa. Oletan siis, että tämä julkkari menee samalla tavalla kuin 40-sarjan Superien, jossa kaupat sai pienen erän julkkarihintaan, joka myydään saman tien loppuun, mutta tuotteet jätetään kauppojen listoille roikkumaan "ei oo":na, jotta näytettäisiin hintavertailuissa halvemmilta. Ne kortit, joita varastossa on, on sitten kalliimpia kuin tämä julkkarierä.

Tuolla DLSS4:llä on myös paljon todistettavana, jos DLSS3:ssa oli kaikenlaista flickeriongelmaa ja rendausongelmaa niin onko noista päästy eroon samalla kun generoitavien framejen määrä kasvaa, vai generoituuko ruudulle jotain häröä. En todellakaan odota, että tuo toimisi julkkarissa yhtä mutkattomasti kuin Jensenin demossa.

Kolmas asia on tuon RTX 5090:n TDP. Jos tuota pystyy nostamaan softalla niin kuin RTX 4090:n kanssa ylikellottaessa niin ei ne 3,5 slotin kortit ole mikään ihme. Jos tuollaisen hankkisin niin odottelisin suosilla jotain AIO-mallia.
 
Viimeksi muokattu:
Tosiasiahan on, että Framegen on samaa sarjaa kuin telkkareiden erilaiset motion interpolation -toiminnot. Väistämättä siihen sisältyy aina artifakteja ja latenssia (riippuen, mistä skaalataan ja mihin). Koko FPS:stä tulee tämän myötä hiljalleen täysin abstrakti käsite, sillä periaatteessa mikään ei estä luomasta jotain proseduraalista sisältöä framejen väliin lähes rajattomasti. Lopputuloksen kuvanlaadullinen puhtaus ja responsiivisuus etenkin liikkeessä riippuvat siitä, montako aitoa framea sinne väliin ehdittiin laskea. Suorituskykynumeroiden tuijottelun sijaan täytyykin jatkossa painottaa yhä enemmän kokemuksen laadukkuutta.

Älyllisesti epärehellistä on Nvidialta tietysti esittää näitä tällä tavoin. DLSS 3.5:n saati 4:n tuki on lopulta melko harvassa sovelluksessa. Pakko myös sanoa, että itse pelaisin mieluummin vaikka uuden Indiana Jonesin asetukset tapissa 60 FPS:llä kuin Framegenillä 120 FPS:llä, jossa hiiren liikkeessä aisti pientä latenssia ja näkyi satunnaisesti kuvan puuroutumista liikkeessä. Ei jälkimmäinen surkea ollut, ja ymmärrän, miksi jotkut sitä voisivat preferoida.

Tietty siinä vaiheessa, kun nämä ovat yhtä lailla latenssittomia ja visuaalisesti häviöttömiä ja tuki löytyy kaikista sovelluksista, niin onko sillä väliä. Mutta vielä ei olla siellä – ei lähelläkään. Tuotteet ovat varmasti parempia kuin edeltäjänsä, mutta en ymmärrä, miksi asiaa ei voisi ilmaista ihan rehdisti: vaikkapa parikymmentä pinnaa eteenpäin on taas päästy per tuoteperhe, ja lisäksi on kehitetty tällaisia hienoja softaboostereita valikoituihin peleihin.
 
nVidia voisi oikeasti lopettaa sen lisätehon hakemisen sähkölaitoksen suunnasta. Melkein 600W kulutuksessa ei ole enää mitään järkeä kotikäyttöä ajatellen
Jos 5090 FE on 2 korttipaikkaa paksu niin ei varmaan tule viemään juuri enempää kuin paljon paksumpi 4090. Toki se jäähy saattoi olla ylimitoitettu, mutta jos 5090 veisi huomattavasti enemmän virtaa niin 2 slottinen olisi varmaan alimitoitettu jäähdytinratkaisun parannuksista huolimatta.
 
Jos 5090 FE on 2 korttipaikkaa paksu niin ei varmaan tule viemään juuri enempää kuin paljon paksumpi 4090. Toki se jäähy saattoi olla ylimitoitettu, mutta jos 5090 veisi huomattavasti enemmän virtaa niin 2 slottinen olisi varmaan alimitoitettu jäähdytinratkaisun parannuksista huolimatta.
Nyt meni pointti ohi ihan kokonaan. Ei tässä jäähyä kritisoitu vaan tuota järjetöntä wattimäärää. Siinä alkaa olla vähän sama tyyli kuin Intelillä oli ennenkuin Intelin eväät levisivät syliin liian virrankulutuksen takia
 
Tuotteet ovat varmasti parempia kuin edeltäjänsä, mutta en ymmärrä, miksi asiaa ei voisi ilmaista ihan rehdisti: vaikkapa parikymmentä pinnaa eteenpäin on taas päästy per tuoteperhe, ja lisäksi on kehitetty tällaisia hienoja softaboostereita valikoituihin peleihin.
Tuon kokoisen firman CEO:n on oltava myös hitonmoinen myyntitykki tällaisissa julkaisuissa. Jos AI-pöhinällä pystyy jyräämään tuollaisten tosiasioiden yli niin tottakai niin tehdään.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
263 912
Viestejä
4 569 763
Jäsenet
75 327
Uusin jäsen
Popoga

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom