Shield TV käyttää normaalia Android TV käyttöjärjestelmää, mitä myös monen muun valmistajan set-top boxit käyttävät. Sovellukset siis eroavat jonkin verran esim. mobiililaitteiden androideista, koska mukana ei ole touch screeniä, vaan kokemus on optimoitu enemmänkin langattomalle hiiri/näppikselle tai peliohjaimelle, jonka tämä luultavasti sisältää valmiiksi.
Shield TV:n omistajana olen sitä mieltä että tämä on ollut paras laite mitä voi 200€ olohuoneeseen ostaa. Tegra sirussa riittää runsaasti potkua. Shield TV kykenee gigasen lanin kautta pyörittämään 4k@60fps game streamausta Nvidian näyttiksellä varustetusta pelikoneesta, ilman että peliin tulee ainakaan pädillä pelatessa mitään näkyvää input lagia. Itsellä siis tämä on käytössä etenkin siitä syystä että alakerrassa on 4k 65" HDR töllö + kotiteatteri. Yläkerrassa taas pelejä pyörittävä teho-mylly.
Media puolelta laitteeseen löytyy ainakin seuraavat sovellukset: yle areena, katsomo, ruutu, Netflix, Amazon Prime TV, Plex ja Kodi. Itse olen Kodin avulla suoratoistanut 4k HDR leffoja suoraan palvelinkoneelta. Dolby Atmos yms viimeisimmät ääniformaatitkin on tuettuna, joskaan ei vielä Netflixissä, mutta HDR pelittää ihan natiivina ainakin Netflix ja Amazonin stream palveluiden kautta.
Maanpäälliset live lähetykset on mun mielestä jo menneisyyttä. Suurimmasta osasta näitä streamauspalveluita löytyy jo live TV tuki, joten voisin hyvällä omallatunnolla istuttaa tämän olkkariin ja kutsua sitä TV:ksi.