Northvolt, ruotsin akkutehdas

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
913


Valtavat rekryt päällä Ruotsin puolella, Umajan yläpuolelle Skellefteå:hån. Suomesta haluttais pikana tuhansia työntekijöitä monenlaisiin ammatteihin prosessipuolelta sähkömiehiin ja kaikkeen mahdolliseen muuhunkin pestiin.

Kävikö kukaan Northvoltin rekrykiertueella kuulemassa mitä oli asiaa?

Ketään lähtenyt, lähdössä?

Kokemuksia olisi mukava kuulla. Kielitaito nyt ei itselläkään mikään fluentti ole, varsinkaan ruotsin, työkielenä on englanti jonka kanssa pärjäilee jotenkin.
 
Asiaton käytös
Oli omalla paikkakunnalla tapahtuma mutta töiden takia en päässyt. Miksei missään ole hiiskuttu palkasta mitään tai työaikamuodosta? Olisin hieman ollut kiinnostunut jos nuo selviää ja työnkuvaa. Luultavasti ei järkeä mennä jos neekereitä arabeja ja intialaisia sielä hilluu. Löytyy kokemusta teollisuudesta 10v ajalta joten jotain osaa kyllä tehdä. Mm 4 eri tehtaassa työskennellyt operaattori, prosessinhoitajana ja tuotantotyöntekijänä.
 
Oli omalla paikkakunnalla tapahtuma mutta töiden takia en päässyt. Miksei missään ole hiiskuttu palkasta mitään tai työaikamuodosta? Olisin hieman ollut kiinnostunut jos nuo selviää ja työnkuvaa. Luultavasti ei järkeä mennä jos neekereitä arabeja ja intialaisia sielä hilluu. Löytyy kokemusta teollisuudesta 10v ajalta joten jotain osaa kyllä tehdä. Mm 4 eri tehtaassa työskennellyt operaattori, prosessinhoitajana ja tuotantotyöntekijänä.
Täähän näissä yleensä on ongelma, ettei rautalankaa kerrota vaan maalaillaan kaikenlaista muuta hienoa. Sitä odotellessa jos jollain olis lisätietoja.
 
Täähän näissä yleensä on ongelma, ettei rautalankaa kerrota vaan maalaillaan kaikenlaista muuta hienoa. Sitä odotellessa jos jollain olis lisätietoja.

Yleensäkun ei palkasta saati työaikamuodoista ole mitään selvyyttä niin veikkaisin jotain teknologiateollisuuteen viittaavaa tuntipalkkaa 11-15e välimaastoon ja työaikamuoto on kuin hoitajilla niin siinäpä sitä ollaan (kuin uuden kaupungin autotehdas).
 
Yleensäkun ei palkasta saati työaikamuodoista ole mitään selvyyttä niin veikkaisin jotain teknologiateollisuuteen viittaavaa tuntipalkkaa 11-15e välimaastoon ja työaikamuoto on kuin hoitajilla niin siinäpä sitä ollaan (kuin uuden kaupungin autotehdas).
En voi sen tarkempaa huhua alkaa levitteleen, mutta sen minkä välikäden kautta kuulin, oli ihan asiallinen palkka. Sen mitä kautta itse sain kuulla huhuista, tuli prosessipuolen tekijältä missä olivat työmaalla keskenään puhuneet tästä Voltista. Ja ei ollut mikään suomitessin 13e palkkaus, vaan tuohon +10e enemmän. Enitenhän näissä jännittää tuo kielikysymys, helpoin ois johonki suomitiimiin päästä.
 
En voi sen tarkempaa huhua alkaa levitteleen, mutta sen minkä välikäden kautta kuulin, oli ihan asiallinen palkka. Sen mitä kautta itse sain kuulla huhuista, tuli prosessipuolen tekijältä missä olivat työmaalla keskenään puhuneet tästä Voltista. Ja ei ollut mikään suomitessin 13e palkkaus, vaan tuohon +10e enemmän. Enitenhän näissä jännittää tuo kielikysymys, helpoin ois johonki suomitiimiin päästä.

Joo tottahan tuo, aika mini alkaa olemaan se 24-25e että viihtii ruotsissa käyä töisä kun suomen maalla saa karvan yli 21e. Ruotsin osaaminen itsellä lapsen tasoa mutta kuuntelen sujuvasti. Onko tosiaan että kukaan iotech bbs kirjoittelija ei ole käynyt nuissa rekry/info tapahtumissa missä olisi jotain tietoa saatu? Edellä mainittu tuntipalkka ja lisät päälle ja 12h järjestelmä niin laitan paperit heti vetämään saa asuntolainan joskus maksettua.
 
Työkielenä mainittu englanti, sillä pitäs pärjätä. Eiköhän luulis työrytmi olevan joku 5-vuorojärjestelmä, ei voi olettaa että tuonne joku lähtee 8h päivää tekemään jos ei meinaa muuttaa sinne.
 
Löytyy kokemusta teollisuudesta 10v ajalta joten jotain osaa kyllä tehdä. Mm 4 eri tehtaassa työskennellyt operaattori, prosessinhoitajana ja tuotantotyöntekijänä.

Niin, sunlaisia tekijöitähän ne nimenomaan sinne kaipaa, joilla on valmiiksi kokemusta pohjalla.

Sielä sivuilla oli jossain hakunappi "en tiedä mitä tekisin, hae tästä". Heitä cv englanniksi ja paperit vetämään, ne keksii sulle melko äkkiä työmaan.

Tuut sitte tänne kertomaan miten kävi :tup:
 
Niin, sunlaisia tekijöitähän ne nimenomaan sinne kaipaa, joilla on valmiiksi kokemusta pohjalla.

Sielä sivuilla oli jossain hakunappi "en tiedä mitä tekisin, hae tästä". Heitä cv englanniksi ja paperit vetämään, ne keksii sulle melko äkkiä työmaan.

Tuut sitte tänne kertomaan miten kävi :tup:

Laitan perjantaina pikku kaljoisa niin yllätyssoittoa sitten seuravaalls viikolla.
 
Northvolt on sitten heittänyt lusikat nurkkaan ja hakenut Texasissa (?!) Chapter 11 -suojaa velkojilta

Kaipaamaan jäävät mm. yhtiöön ~15 mrd dollaria investoineet sijoittajat.

Tästä vihreän teollisuuspolitiikan haaksirikosta voi lukea lisää mm. Ylen jutuista
-
-
sekä maikkarilta
-
HS kirjoitti asiasta viime viikolla

Konkurssi ei tietenkään ole mikään yllätys mutta mitä ketkuilua on hakeutuminen USA:n Ch.11 -menettelyyn?
 
Hieman ennenaikaista sanoa konkurssiksi, koska tuo Chapter 11 on enemmänkin yrityssaneeraus kuin suora konkurssi.

Konkurssilainsäädäntöä tuo Ch 11 on, vaikka tavoitteena onkin yritystoiminnan jatkaminen. Pääsääntöisesti omistajat menettävät sijoituksensa ja velalliset velkansa, vähintäänkin hyvin merkittävässä määrin.

On sitten oma kysymyksensä, onko millekään yrityssaneeraukselle edellytyksiä. Northvolt kun ei ole koskaan saanut tuotantoaan kuntoon puhumattakaan, että tuotanto olisi ollut kannattavaa liiketoimintaa:
"Yhtiön perimmäinen ongelma ei ole huono suhdanne tai laskenut kysyntä vaan se, että tehdas ei onnistu tuottamaan akkuja."
 
Tämä viherhanke alkaakin lähestyä lopullista maaliaan:

Saneerausmenettely ei siis tuottanut tulosta ja nyt on käsillä konkurssi:
"Yhtiön velat ylittävät kuitenkin varat noin kaksinkertaisesti ja oma pääoma on miinuksella noin 34 miljardia kruunua"

Kauppalehti eilen:
Hyvin meni, ainakin kaikki rahat:
"Suurin ongelma on ollut tuotannon käynnistäminen. Pohjois-Ruotsin Skellefteåhån rakennetun tehtaan ensimmäisen vaiheen oli tarkoitus käydä täydellä 16 GWh:n kapasiteetillä vuonna 2023. Toistaiseksi se on käynyt murto-osalla siitä.

Yhtiö ei ole onnistunut valmistamaan akkukatodiin tarvittavaa materiaalia itse, joten se on päätynyt ostamaan materiaalia valmiina Kiinasta."
 
Yhtiö ei ole onnistunut valmistamaan akkukatodiin tarvittavaa materiaalia itse, joten se on päätynyt ostamaan materiaalia valmiina Kiinasta."
Niin se maailma muuttuu. Joskus muinoin kiinalaiset kopioi ruotsalaisten yms tekemisiä, tänäpäivänä ruotsalaiset eivät onnistu edes kopioimaan kiinalaisten prosesseja, vaan joutuvat ostamaan raaka-aineensa sieltä.
 
Niin se maailma muuttuu. Joskus muinoin kiinalaiset kopioi ruotsalaisten yms tekemisiä, tänäpäivänä ruotsalaiset eivät onnistu edes kopioimaan kiinalaisten prosesseja, vaan joutuvat ostamaan raaka-aineensa sieltä.
Oikeastaan suoritus on sikälikin harvinaisen nolo, että ruotsalaiset eivät vain yrittäneet kopioida prosesseja vaan hankkivat konekannankin Kiinasta. Northvolt osti kiinalaisen akkutehtaan mutta ei osannut säätää sitä toimivaksi.
 
Tulipa tuolla oltua töissä yli vuosi, ekan kuukauden jälkeen ihmettelin miten tämä Northvoltin touhu voi olla tuottavaa. US1 piti tuottaa akkuihin materiaalia, mahtoiko tuottaa yhtään akkuihin kelpaavaa, lopuksi sitten roudasivat Kiinasta.
Järjetöntä oli rakentaa jatkuvasti uutta laitosta laitoksen viereen, kun eivät saaneet tuotantoa pyörimään ensimmäisissäkään laitoksissa.
Sijoittajien kuppausta ja kusetusta.

Kiinalaiset rakensivat kiinalaista linjastoa minkä tuotteet kilpailisivat kiinalaisten kanssa.
Laitokset varmaan myydään edullisesti kiinalaisille.

Skellefteån kannalta harmillinen uutinen.
 
Kauppalehdessä oli tuore juttu aiheesta. Kiinnostava tuo kuva Northvoltin 'lounasruokalasta'. Ruokaperävaunuja tehtaan pihalla. Pöytinä vanhat kaapelikelat. Toki kuva saattaa olla ajalta jolloin tehdasta vasta pykättiin pystyyn. Mutta Kauppalehden juttu on aika syväluotaava.


Kun aiemmin Teslalla uraa luonut Peter Carlsson kertoi uudesta teollisesta startupista, Euroopan omavaraisen autoteollisuuden symbolista, kaikki söivät ”vihreän jeesuksen” kädestä.

Me toimittajat kirjoitimme ylistäviä juttuja Skellefteåhon nousevasta laitoksesta, rahoittajia oli jonoksi asti, summat menivät yli ymmärryksen, kriittisiä kysymyksiä ei kysytty, ainakaan tarpeeksi.

Sittemmin kriittisiä kysymyksiä on kyllä tullut, esimerkiksi: Mistä työntekijät vähäväkiseen pohjoiseen? Kuka maksaa heille tarvittavat palvelut ja infrastruktuurin? Onko Northvoltilla todella tarvittava osaaminen monimutkaiseen prosessiin? Riittääkö Ruotsin fossiiliton sähkö sittenkään aivan kaikkeen?
 
Nuo ruokavaunut oli extrana joista voi ostaa burgereita, intialaista, kebabia ym. Todella hyviä annoksia. Samoin Nortvoltin oma työmaaruokala oli laadukas. Tarjolla oli muutenkin aina ilmaiseksi hedelmiä, kahvia, keksejä ym.
 
Kauppalehdessä oli tuore juttu aiheesta. Kiinnostava tuo kuva Northvoltin 'lounasruokalasta'. Ruokaperävaunuja tehtaan pihalla. Pöytinä vanhat kaapelikelat. Toki kuva saattaa olla ajalta jolloin tehdasta vasta pykättiin pystyyn. Mutta Kauppalehden juttu on aika syväluotaava.


Kun aiemmin Teslalla uraa luonut Peter Carlsson kertoi uudesta teollisesta startupista, Euroopan omavaraisen autoteollisuuden symbolista, kaikki söivät ”vihreän jeesuksen” kädestä.
Hyvä juttu mutta yksi kohta potkaisee pallosta ohi: "Viesti on aivan selvä: Eurooppa ei pysty valmistamaan sähköistetyn liikenteen tarvitsemia akkuja itse."

Se, että vihreän jeesuksen vetämä Northvolt ei akkujen tekemiseen kykene, ei tietenkään ole yllätys mutta miksi tähän ei muka kyetä missään Euroopassa?

Onnistuihan akkujen tekeminen muutama vuosi sitten Teslaltakin, kun Nevadan Gigafactory saatiin toimimaan yhteistyössä Panasonicin kanssa.
 
Harvinaisen hyvä yhtymäkohta Northvoltilla on suomalaiseen Valcoon tai Finnvalcoon
Kummassakin tapauksessa luultiiin itsestä liikoja, että kun ostetaan laitteisto niin aletaan vaan takomaan tuotetta.
Suomalaisessa tapauksessa ostettiin laitteisto japanista jota eri koskaan saatu toimimaan oikein.
Northolt osti laitteiston kiinasta jota ei koskaan saanu toimimaan oikein, vaan joutui silti ostamaan valmiin tuotteen kiinasta.
Sehän ei ole hyvää bisnestä että pyöritetään tehdasta ja ostetaan silti tuotetta muualta.

Pian kiinalaiset ostaa tehtaan halvalla ja laittaa sen toimimaan. Saa nähdä mitä VAG konserni tuumii.
Paljon myyntiä tehtiin jo vuosiksi etukäteen. Menikö siinäkin laskelmat alakantttiin kun tuotantoa ei saatu tehokkaaksi.

1742011238009.png
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä juttu mutta yksi kohta potkaisee pallosta ohi: "Viesti on aivan selvä: Eurooppa ei pysty valmistamaan sähköistetyn liikenteen tarvitsemia akkuja itse."

Se, että vihreän jeesuksen vetämä Northvolt ei akkujen tekemiseen kykene, ei tietenkään ole yllätys mutta miksi tähän ei muka kyetä missään Euroopassa?

Onnistuihan akkujen tekeminen muutama vuosi sitten Teslaltakin, kun Nevadan Gigafactory saatiin toimimaan yhteistyössä Panasonicin kanssa.

Aivan. Ei tuosta nopeasti katsoen tule mitään muuta mieleen kuin että siellä yritettiin kovalla nopeudella tehdä ja oppia tekemään paljon uutta. Sellaisessa helposti sellaisenaan on monenlaisia ongelmia. Mutta jos ei yritetä tehdä mahdottomuuksia(talvivaara), niin niistä ongelmista voi selvitä.

Tuolla on sitten bonuksena yritetty skaalata touhu massiiviseksi vaikkei kunnolla ole saatu tehtyä mitään. Se nyt on aika selvää ettei liiketoiminnallista osaamista ole ollut tunnistaa tuollaista mahdottomaksi.


En tiedä onko akkutuotanto Euroopassa kovin kannattavaa, ts. onko se liian työvoimapainoitteista. Nykyään on vielä bonuksena nää raaka-aineiden geopoliittiset riskit.
 
Niin se maailma muuttuu. Joskus muinoin kiinalaiset kopioi ruotsalaisten yms tekemisiä, tänäpäivänä ruotsalaiset eivät onnistu edes kopioimaan kiinalaisten prosesseja, vaan joutuvat ostamaan raaka-aineensa sieltä.
En nyt tiedä tämän tapauksen yksityiskohtia, mutta Euroopan ongelma on se että aina kun jotain isoa tai merkittävää yritetään rakentaa niin niihin projekteihin tulee kalastelemaan satoja diversiteetti-, vihersähkö-, ESG -konsultteja ja kaikilta alihankkijoilta vaaditaan vastuullisuusraportit yms. Lopulta hankinnat vaikeutuu, kallistuu ja hidastuu ja tällaiset projektit kuolee pystyyn ellei niitä pidetä synteettisesti elossa julkisella rahalla. Amerikkalaiset ja kiinalaiset tajuavat että bisnes on bisnestä ja kaikki ylimääräinen on haitallista tai kuluerä ja siksi he menestyvät.
 
En tiedä onko akkutuotanto Euroopassa kovin kannattavaa, ts. onko se liian työvoimapainoitteista. Nykyään on vielä bonuksena nää raaka-aineiden geopoliittiset riskit.

Se olisi toisaalta geopoliittisesti tosi tärkeää että euroopalla olisi sitä akkutuotantoa mahdollisimman itsenäisesti. Mutta tosiaan Kiinan kanssa kilpailu siinä kustannusten osalta, kun se kuitenkin on bulkkituotantoa jota kiinassa nyt on eniten harjoiteltu, voi olla vaikeaa.

Vielä olennaisempaa olisi saada kunnolla sirutuotantoa Eurooppaan, siinä automaatio ja pienet materiaalimäärät mahdollistaisi jopa kilpailukyvyn jos tarvittava teknologia saadaan ostettua ja/tai kehitettyä.

Mitä epäonnistuneeseen prosessiin tulee niin harmittavan yleistä se on. Itselle tulee omaan alaan liittyen mieleen HK, 2017 valmistunut broileriteurastamo lipsahti ensin yli budjetista ja sitten prosessia ei millään meinattu saada kuntoon. Näin parinsadan miljoonan investointi meinasi kaataa 2 miljardin liikevaihtoa tekevän firman joka joutui myymään kaiken mikä irti lähti ja nyt 8 vuotta myöhemmin näyttäisi ehkä selvinneen pahimmasta.
 
Se olisi toisaalta geopoliittisesti tosi tärkeää että euroopalla olisi sitä akkutuotantoa mahdollisimman itsenäisesti. Mutta tosiaan Kiinan kanssa kilpailu siinä kustannusten osalta, kun se kuitenkin on bulkkituotantoa jota kiinassa nyt on eniten harjoiteltu, voi olla vaikeaa.
Kiinassa jätteet kipataan mereen/jokeen/metsään, laatu on toissijaista, orjatyö on ainakin joskus hyväksyttyä, hillivoimalat huuta hoosiannaa ja valtio subventoi/on valmis subventoimaan tuotantokustannuksia murskatakseen kansainvälisen kilpailun. Kiinassa on myös elintaso ja hinnat nousseet joten ei se Kiina ole enää mitenkään älyttömän halpa. Esim. monen suurkaupungin kuten Shanghain, Pekingin ja Shenzhenin BKT per hlö ylittää jo jotkut Itä-Euroopan maat. Kiinan etuina on iso määrä työvoimaa ja yhteiskunta joka on tottunut massavalmistukseen ja logistiikkaan.

Kiina pystyisi rehellisessäkin kilpailussa toki luomaan Euroopalle kovan haasteen, mutta se on Euroopan (lue: EU:n) omien päättäjien vika että tänne päästetään kiinalaiset firmat myymään polkuhinnoiteltua tavaraa ilman tulleja tai sanktioita samalla kun eurooppalaiset firmat joutuu 9999999999 compliance menettelyn ja haittaverotuksen kohteeksi.
 
En nyt tiedä tämän tapauksen yksityiskohtia, mutta Euroopan ongelma on se että aina kun jotain isoa tai merkittävää yritetään rakentaa niin niihin projekteihin tulee kalastelemaan satoja diversiteetti-, vihersähkö-, ESG -konsultteja ja kaikilta alihankkijoilta vaaditaan vastuullisuusraportit yms. Lopulta hankinnat vaikeutuu, kallistuu ja hidastuu ja tällaiset projektit kuolee pystyyn ellei niitä pidetä synteettisesti elossa julkisella rahalla. Amerikkalaiset ja kiinalaiset tajuavat että bisnes on bisnestä ja kaikki ylimääräinen on haitallista tai kuluerä ja siksi he menestyvät.
Tämä on kyllä aika mutkat suoriksi oikova kommentti.

Euroopan teollisuus voi merkittävästi paremmin kuin jenkkien teollisuus ja sikäläisten projektien kustannustaso ja onnistuminen on usein vielä selvästi Eurooppaa huonompaa. Se että yksi akkutehdas nyt tökkii jättää kokonaan huomioimatta jenkkivalmistajien vastaavat ongelmat ja sikäläiset kokonaisten teollisuusalojen tuhoon johtaneet poliittiset päätökset.
 
Tämä on kyllä aika mutkat suoriksi oikova kommentti.

Euroopan teollisuus voi merkittävästi paremmin kuin jenkkien teollisuus ja sikäläisten projektien kustannustaso ja onnistuminen on usein vielä selvästi Eurooppaa huonompaa. Se että yksi akkutehdas nyt tökkii jättää kokonaan huomioimatta jenkkivalmistajien vastaavat ongelmat ja sikäläiset kokonaisten teollisuusalojen tuhoon johtaneet poliittiset päätökset.
Kun jotkut alat ovat tietyllä alueella ongelmissa, se yleensä tarkoittaa sitä että investoinnit valuvat muualle, sinne mikä kykenee niitä kannattavasti pitämään. Eli Kiinaan. EU:lla on näissä sama ongelma mitä USA:llakin on ollut, se on tietenkin eri asia halutaanko se tiedostaa, mutta niinhän tuo on länsimaille käymässä että täällä ei pysty enää tuottamaan yhtään mitään tai sitten sen käynnistäminenkin vie vuosia. Esim. tuo Ukrainan tukeminen. Mutkien oikominen on sitä mitä EU:ssakin kaivattais, eikä sitä, että joku yksittäinen viherhippi valituksineen pystyy myöhästyttämään hankkeita vuosia, tai että jollekin 20 hengen massiiviselle mielenosoitukselle annetaan palstatilaa tai tehdään siitä koko kansan asia lehdistössä. No, Vale..
Ja sori, ei nyt esimerkkiä, mutta luulen jokaisen vähän meininkiä ja uutisointeja katselleen tämän mahdollisesti jollain tavalla noteeranneen. Jenkkilässä Trump taas vetää tämän protektionistisen käytöksen pahasti äärilaitaan ja vielä moneen kertaan yli, mutta vähän tuon suuntaista ajattelua täälläkin kaivattaisiin, tai ainakin länsimaissa - mutta ilman paskaa päässä.
 
Kun jotkut alat ovat tietyllä alueella ongelmissa, se yleensä tarkoittaa sitä että investoinnit valuvat muualle, sinne mikä kykenee niitä kannattavasti pitämään. Eli Kiinaan. EU:lla on näissä sama ongelma mitä USA:llakin on ollut, se on tietenkin eri asia halutaanko se tiedostaa, mutta niinhän tuo on länsimaille käymässä että täällä ei pysty enää tuottamaan yhtään mitään tai sitten sen käynnistäminenkin vie vuosia. Esim. tuo Ukrainan tukeminen. Mutkien oikominen on sitä mitä EU:ssakin kaivattais, eikä sitä, että joku yksittäinen viherhippi valituksineen pystyy myöhästyttämään hankkeita vuosia, tai että jollekin 20 hengen massiiviselle mielenosoitukselle annetaan palstatilaa tai tehdään siitä koko kansan asia lehdistössä.
EU:ssa on vielä rasitteena se, että EU taksonomia- ja vastuullisuussäännöillään vääristää rahoitusmarkkinoita niin, että käytännössä viherhankkeille tulee myöntää rahoitusta suhteettoman edullisin ehdoin ja ei-niin-vihreät hankkeet joutuvat maksamaan rahoituksestaan ylihintaa, jos saavat rahoitusta ollenkaan.

Tämä johtaa siihen, että toivottomatkin vihreät hankkeet voivat käynnistyä samalla kun varmat konventionaaliset hankkeet jäävät paperille rahoitusvaikeuksien vuoksi. Regulaation ailahtelu on oikea riski näillekin: kannattaako investoida moottoritehtaaseen, jos EU on pian kieltämässä moottorit.

Kun "vihreiden jeesusten" investointihankkeista tulee isoja vihreitä ruumiita, rahoittajat tulevat varmasti varovaisiksi, jolloin millekään hankkeelle on vaikeaa saada mielekästä rahoitusta.
 
Tämä on kyllä aika mutkat suoriksi oikova kommentti.

Euroopan teollisuus voi merkittävästi paremmin kuin jenkkien teollisuus ja sikäläisten projektien kustannustaso ja onnistuminen on usein vielä selvästi Eurooppaa huonompaa. Se että yksi akkutehdas nyt tökkii jättää kokonaan huomioimatta jenkkivalmistajien vastaavat ongelmat ja sikäläiset kokonaisten teollisuusalojen tuhoon johtaneet poliittiset päätökset.
En nyt puhunut pelkästään jostain yksittäisistä linjastoduunaritehtaista vaan ylipäätään kaikista taloudellisista, tuotannollisista ja teollisista hankkeista. Aina voi kaivella jotain yksittäisiä anekdootteja, mutta tosiasia vain on että jenkeissä GDP per capita on melkein 40% korkeampi kuin EU:ssa ja muistaakseni melkein 60% korkeampi kuin Suomessa.
Puhe on halpaa, mutta numerot puhuu puolestaan.
 
En nyt puhunut pelkästään jostain yksittäisistä linjastoduunaritehtaista vaan ylipäätään kaikista taloudellisista, tuotannollisista ja teollisista hankkeista. Aina voi kaivella jotain yksittäisiä anekdootteja, mutta tosiasia vain on että jenkeissä GDP per capita on melkein 40% korkeampi kuin EU:ssa ja muistaakseni melkein 60% korkeampi kuin Suomessa.
Puhe on halpaa, mutta numerot puhuu puolestaan.
Ja jenkkien teollisuus on paljon pienempi osa jenkkien BKT:sta kuin Euroopassa. Jos haluamme muuttua jenkkien suuntaan se tarkoittaa sitä, että tehtaita pitää lähinnä sulkea ja siirtää isompi osa jengistä toimimaan IT- ja finanssialoille ja markkinointiin jne. muihin vastaaviin palveluihin.
 
Voitaisiin lisätä.
Mitä opimme tästä, emme mitään.
Ruotsissa prosessia ei saatu toimimaan, niin suomalaiset taas luulee osaavansa.

1742477765845.png


muistutuksena

1742477889917.png
 
Voitaisiin lisätä.
Mitä opimme tästä, emme mitään.
Ruotsissa prosessia ei saatu toimimaan, niin suomalaiset taas luulee osaavansa.

1742477765845.png


muistutuksena

1742477889917.png
Akkujen valmistus on kompleksisuudessaan aivan toisissa sfääreissä kuin akkumateriaalin valmistus. En tiedä yksityiskohtia, miksi Northvolt luopui tosta katodimateriaalin valmistamisesta. Varmaan oli niin paljon muutenkin haasteita koko akkutehtaan kanssa, että jossain piti oikaista ja hommata materiaalia suoraan Kiinasta.

Suomessa tullaan tekemään siis akkujen valmistukseen tarvittavaa katodimateriaalia ja uskon hankkeen olevan kyllä kertaluokkaa akkuvalmistusta helpompaa.

Olen työni puolesta tutustunut gigaluokan akkutehtaaseen ja se on kyllä yksi käsittämättömimmista valmistusprosesseista haastavuudeltaan, mihin olen törmännyt urani aikana. Esim. Laatu, nopeus ja tarkkuusvaatimukset ovat uskomattomia. Plus kaikki materiaalit ja muut aiheuttavat sellaisen haasteen, jota ei ihan helpolla taklata.

Katodimateriaali on kuitenkin ”vain” erilaisten raaka-aineiden prosessointia. Hyvin tarkkaa sellaista toki, mutta kohtuunormaalia prosessiteollisuudessa kuitenkin.
 
Voitaisiin lisätä.
Mitä opimme tästä, emme mitään.
Ruotsissa prosessia ei saatu toimimaan, niin suomalaiset taas luulee osaavansa.

1742477765845.png


muistutuksena

1742477889917.png

Ruotsalaisethan osti tehtaan Kiinasta ja tässä Suomen tapauksessa ne (kiinalaiset) omistavat valtaosan hankkeesta, joten lähtötilanne on aivan eri, kun tuovat prosessiosaamisen tähän hankkeeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Suomessa tullaan tekemään siis akkujen valmistukseen tarvittavaa katodimateriaalia ja uskon hankkeen olevan kyllä kertaluokkaa akkuvalmistusta helpompaa.
...
Katodimateriaali on kuitenkin ”vain” erilaisten raaka-aineiden prosessointia. Hyvin tarkkaa sellaista toki, mutta kohtuunormaalia prosessiteollisuudessa kuitenkin.
Onko tässä nyt tarkoituksena tuottaa materiaalia "tynnyritavarana", jonka joku muu sitten pinnoittaa katodikalvoksi vai valmista katodia, josta joku muu kelaa akkukennoja?

Tynnyritavaran tuottaminen tuskin on kovin suuri ongelma ja valmiin katodin tuottaminen taas oli prosessi, joka EI onnistunut Northvoltilta.
Olen työni puolesta tutustunut gigaluokan akkutehtaaseen ja se on kyllä yksi käsittämättömimmista valmistusprosesseista haastavuudeltaan, mihin olen törmännyt urani aikana. Esim. Laatu, nopeus ja tarkkuusvaatimukset ovat uskomattomia. Plus kaikki materiaalit ja muut aiheuttavat sellaisen haasteen, jota ei ihan helpolla taklata.
Lienee verrattavissa värifilmin valmistukseen? Tuotetta sai kaupasta kolikoilla mutta prosessin kehittämiseen kului vuosia-vuosikymmeniä ja rahaa paloi miljardeja.

Hyvälaatuisen värifilmin valmistajia ei koskaan ollut maailmassa kuin muutama.
 
Onko tässä nyt tarkoituksena tuottaa materiaalia "tynnyritavarana", jonka joku muu sitten pinnoittaa katodikalvoksi vai valmista katodia, josta joku muu kelaa akkukennoja?

Tynnyritavaran tuottaminen tuskin on kovin suuri ongelma ja valmiin katodin tuottaminen taas oli prosessi, joka EI onnistunut Northvoltilta.

Lienee verrattavissa värifilmin valmistukseen? Tuotetta sai kaupasta kolikoilla mutta prosessin kehittämiseen kului vuosia-vuosikymmeniä ja rahaa paloi miljardeja.

Hyvälaatuisen värifilmin valmistajia ei koskaan ollut maailmassa kuin muutama.
En ole ihan 100% varma, mutta ”tynnyritavaraa” luulisin. Katodimateriaalihan on jauhetta, josta tehdään akkuvalmistuksessa akkutehtaalla tahnamaista ainetta sekoittamalla se sideaineiden kanssa. Tämä sitten levitetään alumiinifolion päälle ohueksi kerrokseksi ja saadaan elektrodi.

Katodimateriaalin koostumus on vain ilmeisen haastava saada tasalaatuiseksi ja juuri oikeanlaiseksi.
 
Kiina pystyisi rehellisessäkin kilpailussa toki luomaan Euroopalle kovan haasteen, mutta se on Euroopan (lue: EU:n) omien päättäjien vika että tänne päästetään kiinalaiset firmat myymään polkuhinnoiteltua tavaraa ilman tulleja tai sanktioita samalla kun eurooppalaiset firmat joutuu 9999999999 compliance menettelyn ja haittaverotuksen kohteeksi.
Tämä on ihan totta. Sekä Yhdysvaltoihin että Kiinaan pitää olla usein hyväksynnät, mutta Eurooppaan riittää omailmoitusmenettely (CE merkki) ja vain jos joku, esim. kilpailija käräyttää, niin aloitetaan tutkimukset. Ei ole kilpailijoiden tehtävä valvoa, vaan viranomaisten.

Yleisesti ottaen ihmetyttää kiinalaisten mollaaminen. Eurooppalaiset ovat itse luoneet valtiojärjestelmänsä ja ylevät periatteet jotka estävät tehokkaan toiminnan ja syyttelevät toisten menestyksestä milloin mitäkin. Me emme ole tätä maailmaa ja sen sääntöjä luoneet. Kiina ei ole kaikessa esimerkillinen mutta ei myöskään sellainen roisto kuin täälläkin usein kirjoitellaan. On hyvä muistaa että Kiina on ollut 3500 vuotta olemassa joten miksi vain eurooppalainen tapa toimia on se ainoa oikea? Ettei vain sama siirtomaa-ajattelumalli paremmuudesta eläisi edelleen siellä jossain.

Ei maiden välisen kilpailun reilua tarvitse olla. Kiinalla on kaukonäköisyyttä ja pitkäjänteistä ajattelua (ja mm. siksi tukevat uusia teknologioita) ja meillä osin poliittinen järjestelmä, osin raha ja halu estävät vastaavan toiminnan.

Hienoa jos ruotsalaiset yrittävät sillä se tuo kilpailua. Estäkööt vaikka lailla muiden (kiinalaisten) väliin pääsyn jos asia on tärkeä ja halutaan onnistua, niinhän muutkin tekevät. Ja jos tarvetta, niin myös teknologioiden kopiointi käyttöön ettei tarvitse aloittaa pohjalta.
 
Tää. Suomalaisia tuo hanke tuskin muutenkaan montaa työllistää.. perjantaina kävin alueella ja 99% porukasta latvia,liettua,viro akselilta
Tähän on jostain (kustannus?) syistä tultu. Muutama vuosi olin Helsingissä isolla ostarityömaalla tekemässä vähän spesiaalimpaa asennustyötä. Työmaan mesu sanoi perehdytyksessä, että meidän porukkaa, sähkäreitä ja työmaan johtoa lukuunottamatta kaikki muut työntekijät on Suomen ulkopuolelta. Alihankinnat oli ketjutettu niin että tuskin kukaan oli enää niistä jyvällä.

Eikä se keikkatyöläisten määrä mua haitannut, mutta samalla samanikäisiä saman alan työhaluisia ukkoja hajoilee kotona kun eivät työllisty. :hmm:
 
En ole ihan 100% varma, mutta ”tynnyritavaraa” luulisin. Katodimateriaalihan on jauhetta, josta tehdään akkuvalmistuksessa akkutehtaalla tahnamaista ainetta sekoittamalla se sideaineiden kanssa. Tämä sitten levitetään alumiinifolion päälle ohueksi kerrokseksi ja saadaan elektrodi.

Katodimateriaalin koostumus on vain ilmeisen haastava saada tasalaatuiseksi ja juuri oikeanlaiseksi.
Itse olen ollut siinä käsityksessä, että juuri tuo "levitetään alumiinifolion päälle" olisi erityisen vaikea työvaihe, koska syntyvän kelmun pitää olla virheetöntä. Ei saa olla ilmakuplia eikä ylimääräisiä kikkareita. Onnea vaan sekoittaa jauheesta tahnaa, jossa ei ole ilmakuplia, siis yhtään...

Prosessi voi toimia jotenkin, jos virheet kyetään tunnistamaan ja virheellinen tuote hylkäämään mutta kennoihin asti virheet ei saa päästä.

Ehkä ongelman ydin onkin siinä, että prosessissa on oikeasti vaikeita kohtia useampia peräkkäin, mutta sivullisesta ne vaikuttavat helpoilta: sekoitetaan tasalaatuinen jauhe, tehdään siitä tahna ja levitetään se foliolle kalvoksi - mikä muka voi olla vaikeaa? Ikinä tehnyt kääretorttua?
 
Itse olen ollut siinä käsityksessä, että juuri tuo "levitetään alumiinifolion päälle" olisi erityisen vaikea työvaihe, koska syntyvän kelmun pitää olla virheetöntä. Ei saa olla ilmakuplia eikä ylimääräisiä kikkareita. Onnea vaan sekoittaa jauheesta tahnaa, jossa ei ole ilmakuplia, siis yhtään...

Prosessi voi toimia jotenkin, jos virheet kyetään tunnistamaan ja virheellinen tuote hylkäämään mutta kennoihin asti virheet ei saa päästä.

Ehkä ongelman ydin onkin siinä, että prosessissa on oikeasti vaikeita kohtia useampia peräkkäin, mutta sivullisesta ne vaikuttavat helpoilta: sekoitetaan tasalaatuinen jauhe, tehdään siitä tahna ja levitetään se foliolle kalvoksi - mikä muka voi olla vaikeaa? Ikinä tehnyt kääretorttua?
Siis jokainen vaihe on todella haastava.

Anodi ja katodi tehdään pääperiaatteena samalla tavoin. Jauhemainen aine sekoitetaan tahnaksi ja levitetään folion päälle (kupari tai alumiini). Näissä se tahnan koostumus ja levitys jo itsessään ovat todella kriittisiä ja haastavia. Ei pelkät ilmakuplat, vaan moni muukin asia (hiukkaskoko, rakenne, kosteus, kohdistus, liuottimen hallinta jne.) Ja kaiken lisäksi koneen pitäisi noita tehdä todella nopeasti. Esim. Yhdessä pussikennossa (pouch cell) tai prismaattisessa kennossa Noita laminoituja folioita sitte kasataan eristeen kanssa kymmeniä, jotta saadaan yksi 3.7V kenno. Lopuksi kasa vielä leikataan tarkasti muotoon. Sitten juotetaan anodi ja katodi liittimet ja pussi täytetään lopuksi elektrolyytillä ja suljetaan.

Jokainen kenno ladataan ja puretaan valmistuksen aikana useaan kertaan + ikäännytettään. Yhden kennon valmistus kestää 1-2viikkoa, kun ikäännytys kestää sen verta aikaa.

Sitten kennot vielä testataan ja lajitellaan.

Lajitelluista kennoista sitten kasataan moduleita ja akkuja.

Akkutehtaassa on joka välissä laadunvarmistusta, kamerapohjaista ja erilaista mittausta. Kaikkea tätä pitäisi reaaliajassa hallita. Ja dataa kertyy jäätävä määrä. Kennoja saatetaa valmistaa 3-5 miljoonaa kpl/vrk yhdessä gigatehtaassa. Ja kun yksi pussi/prismaattinen kenno saattaa sisältää vaikka 20 kerrosta elektrodeja ja jokaisesta otetaan kuva, niin pelkästään noita kuvia analysoidaan 60-100miljoonaa päivässä (sylinterikennossa ei ole kuin yksi pitkä elektrodirulla).

On siinä automaatiojärjestelmälläkin pureskeltavaa kun tollaista ohjaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
272 468
Viestejä
4 703 196
Jäsenet
76 910
Uusin jäsen
Centre

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom