Nettiliittymäsi tämänhetkinen nopeus+keskustelua

Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
1 975
Hyvin sanottu. Tommoiset nopeudet on hyödyksi vain jos saat ne luurista ulos jotenkin.
Ref_speed.JPG

Katsotaanpa tätä USB-tethering keissiä vähän tarkemmin. Aluksi Asus Snapdragon Insiders puhelimella 5G referenssinopeus, tarkistetaan olosuhteet.
Seuraavaksi katsotaan USB tethering verkkoyhteyden nopeudet, parivertailu Galaxy A22 5G hintaluokka 150 Eur versus Asus Snapdragon Insiders hintaluokka 1300 Eur.
A22_USB_tethering_5G.jpg

Samsung Galaxy A22 USB tethering throughput nopeus. Läppärissä USB 3.1 gen 2 ja vastaava hyvälaatuinen välikaapeli. Läppäri on optimoitu Netgear mobiiliroutteri käyttöön USB-liitännällä ja todistetusti liitännästä on nähty yli 1.5 Gbit/s verkkonopeuksia.
Asus_SDI_USB_tethering_5G.jpg

Sama testi, nyt Asus Snapdragon Insiders

Summa summarum: Android puhelinten USB-porttia ei ole suunniteltu hyödyntämään gigabittiluokan 5G verkkonopeuksia, vaan pääasiallinen ajateltu käyttö on tiedostojen siirto.
Gigabittiluokan verkkonopeutta tarvitsevat kääntävät katseensa USB-liitäntäisiin mokkuloihin tai vastaaviin, jotka on suunniteltu tuomaan nuo korkeammat nopeudet läpi.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
35
Tämä oli loistava postaus, kiitos! Mulla on nyt itsellänikin Nokia 6.2 DNA:n prepaid liittymällä, joka antaa n. 50 MBit/s downlink koneelle asti. Tämä korvaa tällä hetkellä aivan kuraa olevan Elisan ADSL:n (josta postaus ylempänä) mennen tullen. Etsin vain nyt uutta ratkaisua tuon tilapäisen tilalle ja tuo 5G kiinnostaisi asiallisella raudalla. Preferoisin jotain Teltonikan tyylistä mutta 5G mallia.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 591
Netti_Nopeus.png


Pitäisi olla 100/10, tuossa toteutunut. Ihan tyytyväinen olen. hinta 9,90€/kk. 10/1M saisi ilmaiseksi (vastikkeen hinnalla).
 

AjT

Premium-jäsen
Liittynyt
09.05.2020
Viestejä
92
Netin nopeus.PNG
Reilu puolituntia testauksista (7kpl) normia ruuhkatonta menoa 50-100/35-50M. Ruuhka-aikaan 5-20/n.20
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 851
@TJ74 Onkos tuosda 1300€ Asuksen puhelimessa USB2.0 vai väh. USB 3.0? Aika huonolta näyttää, jos varsinkin USB 3.0 ja itse olen samantyylistä lukemaa Oneplus Nord CE 5G:sella laitteen omalla USB-piuhalla kannettavalla. Vaikka laitteessa on USB 2.0, mutta nopeudet jää aika kauas, mitä portin maksiminopeudet olisivat.

Samaan aikaan puhelimen oman Speedtestin lukemat ovat parempia. Olen samaa mieltä, että hommaa sen mobiilireitittimen yms... jos pitää nettiä jakaa.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
1 975
@TJ74 Onkos tuosda 1300€ Asuksen puhelimessa USB2.0 vai väh. USB 3.0? Aika huonolta näyttää, jos varsinkin USB 3.0 ja itse olen samantyylistä lukemaa Oneplus Nord CE 5G:sella laitteen omalla USB-piuhalla kannettavalla. Vaikka laitteessa on USB 2.0, mutta nopeudet jää aika kauas, mitä portin maksiminopeudet olisivat.

Samaan aikaan puhelimen oman Speedtestin lukemat ovat parempia. Olen samaa mieltä, että hommaa sen mobiilireitittimen yms... jos pitää nettiä jakaa.
Mielestäni Asus ilmoittaa speksissä vain USB C-type, mutta 2.0 tuo vaikuttaisi olevan testin perusteella.
 
Liittynyt
08.12.2017
Viestejä
16
Elisa vei ADSL-yhteydet pois, koska se on "vanhentunutta tekniikkaa, eikä vastaa tämän päivän käyttötarpeita". Tilalle tyrkyttivät tälläisen nykyaikaisen, "vakaan ja nopean" 100M 4G-mobiililaajakaistayhteyden, jolla ruuhka-aikana juuri ja juuri saa 5Mbps (aamuyöllä kyllä tulee melkein tuo 100Mbps) :facepalm:

Elisa 100Mbps 4G:
1638781644660.png


Elisa 16Mbps ADSL:
1638782031587.png
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 506
Elisa vei ADSL-yhteydet pois, koska se on "vanhentunutta tekniikkaa, eikä vastaa tämän päivän käyttötarpeita". Tilalle tyrkyttivät tälläisen nykyaikaisen, "vakaan ja nopean" 100M 4G-mobiililaajakaistayhteyden, jolla ruuhka-aikana juuri ja juuri saa 5Mbps (aamuyöllä kyllä tulee melkein tuo 100Mbps) :facepalm:

Elisa 100Mbps 4G:


Elisa 16Mbps ADSL:
Tervetuloa nykyaikaan :cautious:
Mitenhän me joilla on tällaista "vanhentunutta kuituteknologiaa" oikein pärjätäänkään tässä hektisessä nykyajassa... :hmm:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 887
Elisa vei ADSL-yhteydet pois, koska se on "vanhentunutta tekniikkaa, eikä vastaa tämän päivän käyttötarpeita". Tilalle tyrkyttivät tälläisen nykyaikaisen, "vakaan ja nopean" 100M 4G-mobiililaajakaistayhteyden, jolla ruuhka-aikana juuri ja juuri saa 5Mbps (aamuyöllä kyllä tulee melkein tuo 100Mbps) :facepalm:

Elisa 100Mbps 4G:


Elisa 16Mbps ADSL:
Tuossa melkein kannattaisi kokeilla miten toimii muilla operaattoreilla. Cellmapperia voi myös käyttää apuna. Ja toki jos kuitu vaan on mitenkään mahdollista saada järkevään hintaan, niin on toki se paras vaihtoehto.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 506
Onhan se adsl jo vanhentunutta tekniikkaa, mutta se pitäisi korvata tekniikalla joka kestää tämän päivän vaatimukset.
 
Liittynyt
08.12.2017
Viestejä
16
Onhan se adsl jo vanhentunutta tekniikkaa, mutta se pitäisi korvata tekniikalla joka kestää tämän päivän vaatimukset.
Totta, Traficomin mukaan "ADSL+" liittymän kovaajaksi käy yhteys, jonka vähimmäisnopeus on 10Mbps. Kuinka Elisa tämän alueen HMV-teleyrityksenä saa tarjota tilalle 4G-liittymää, jonka luvattu vähimmäisnopeus on vain 5Mbps? :hmm:


Hop hop Elisa, kuitua tänne :hammer:
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
35
Tuo Elisan ASDL jumppa täällä pohjoishelsingissä sai nyt seuraavan käänteen. Nappasin Prismasta mukaan Zyxel 3301plus CAT6 LTE reitittimen (139 €) ja vedin DNA:n data prepaidin testiin. Nyt nopeudet pyörii miltei sadassa megabitissä ja tuo riittää toistaiseksi (lanin macsec saturoituu n. 50Mbit/s kohdilla, joten tuo salamattoman verkon >100Mbit/s on 'turhaa).
 
Liittynyt
11.03.2019
Viestejä
251
2021-12-31_16-27-08.png

Telekaapin kytkin päivityksen jälkeistä testailua, ei osaa sanoa rajoittaako isp vai sisäverkon kaapelointi. Liittymän pitäisi kumminkin olla 100Mb kuitu :btooth:
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658


Telekaapin kytkin päivityksen jälkeistä testailua, ei osaa sanoa rajoittaako isp vai sisäverkon kaapelointi. Liittymän pitäisi kumminkin olla 100Mb kuitu :btooth:
Mikä reititin käytössä ja minkä cat-luokan kaapelointi käytössä? Kuinka paljon on karkeasti kaapelien pituudet? Todella harva talo sellainen et ois lähelläkään 100M kaapelin pituus mutta se on standardissa max. kaapelin pituus ilman että tarvii laittaa toistinta/kytkintä yms. väliin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 353
Liittynyt
11.03.2019
Viestejä
251
Mikä reititin käytössä ja minkä cat-luokan kaapelointi käytössä? Kuinka paljon on karkeasti kaapelien pituudet? Todella harva talo sellainen et ois lähelläkään 100M kaapelin pituus mutta se on standardissa max. kaapelin pituus ilman että tarvii laittaa toistinta/kytkintä yms. väliin.
Testaapa iPerf ohjelmalla tuo sisäverkon nopeus. iPerf - The TCP, UDP and SCTP network bandwidth measurement tool Esim pöytäkoneeseen ja läppäriin kumpaankin iPerf3:nen ja testaat sisäverkon sekä kytkimen nopeuden sillä.
Tuota mikä ISP?
DNA myy kaapelinettiä "valokuituna"...
Laitetaan nyt selvennyksesi että paikallinen puhelinosuuskunta veti kuidun tuohon telekaappiin joulukuussa. Kaivoi siis kaapelin maahan ja veti sokkelin läpi talon alle josta nousee telekaappiin kuitumodeemiin. Kuitumodeemista vedin piuhalla kuidun mukana tulleeseen deco M5 mesh purkkiin joka toimii reitittimenä. Telekaapissa oli vanha talon mukana tullut 10/100 kytkin jonka päivitin gigaiseen zyxelin 8 porttiseen mikä on nyt kaapelilla kiinni tuon deco M5 purkin perässä. Tuosta zyxelin kytkimestä sitten jakautuu talon sisäverkkoa pitkin huonekohtaisiin rj45 pistorasioihin, sisäverkon kaapelista ei ole tietoa kun tuli talon mukana (eikä siinä lue mitään kyljessä) mutta 2005 rakennettu että varmaankin cat5e. Media/tietokonehuoneen seinärasian ja pöytäkoneen välissä jolla tämä speedtest ajettiin on viellä yksi 5 porttinen gigainen kytkin josta jaetaan sitten useammalle laitteelle tässä huoneessa. Ja tämä on siis 100/50 kuituliittymä mutta ilmeisesti isp ei ole viellä kerinnyt tai muistanut rajoittaa liitymän nopeutta, aiemmin rajoitti tuo 100Mb kytkin telekaapissa.

Joo täytyy varmaan kokeilla tuota iPerffiä sisäverkon testailuun.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Laitetaan nyt selvennyksesi että paikallinen puhelinosuuskunta veti kuidun tuohon telekaappiin joulukuussa. Kaivoi siis kaapelin maahan ja veti sokkelin läpi talon alle josta nousee telekaappiin kuitumodeemiin. Kuitumodeemista vedin piuhalla kuidun mukana tulleeseen deco M5 mesh purkkiin joka toimii reitittimenä. Telekaapissa oli vanha talon mukana tullut 10/100 kytkin jonka päivitin gigaiseen zyxelin 8 porttiseen mikä on nyt kaapelilla kiinni tuon deco M5 purkin perässä. Tuosta zyxelin kytkimestä sitten jakautuu talon sisäverkkoa pitkin huonekohtaisiin rj45 pistorasioihin, sisäverkon kaapelista ei ole tietoa kun tuli talon mukana (eikä siinä lue mitään kyljessä) mutta 2005 rakennettu että varmaankin cat5e. Media/tietokonehuoneen seinärasian ja pöytäkoneen välissä jolla tämä speedtest ajettiin on viellä yksi 5 porttinen gigainen kytkin josta jaetaan sitten useammalle laitteelle tässä huoneessa. Ja tämä on siis 100/50 kuituliittymä mutta ilmeisesti isp ei ole viellä kerinnyt tai muistanut rajoittaa liitymän nopeutta, aiemmin rajoitti tuo 100Mb kytkin telekaapissa.

Joo täytyy varmaan kokeilla tuota iPerffiä sisäverkon testailuun.
Miltä näyttää talon rasioihin kytketyissä laitteissa että onko linkki giganen kytkimen tai muun laitteen ja itse tietkokoneen välillä?
 
Liittynyt
11.03.2019
Viestejä
251
Miltä näyttää talon rasioihin kytketyissä laitteissa että onko linkki giganen kytkimen tai muun laitteen ja itse tietkokoneen välillä?
"media''huoneen linkki näyttää gigasta ja olkkariin menevä töpseli näyttää satasta. Olkkarin linkki siis menee suoraan kiinni pari vuotta vanhaan sampan töllöön jossa ilmeisesti 100Mb verkkokortti tai sitten paska piuha :geek: Jotainopiskelijoita täällä vissiin ollut kaapeliliitoksia tekemässä kun pätkii yhteyttä kaapelia kääntämällä :lol:
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
"media''huoneen linkki näyttää gigasta ja olkkariin menevä töpseli näyttää satasta. Olkkarin linkki siis menee suoraan kiinni pari vuotta vanhaan sampan töllöön jossa ilmeisesti 100Mb verkkokortti tai sitten paska piuha :geek: Jotainopiskelijoita täällä vissiin ollut kaapeliliitoksia tekemässä kun pätkii yhteyttä kaapelia kääntämällä :lol:
Lähtisin ihan ekana siitä liikkeelle että ensin liitokset kuntoon ja sitten tutkimaan onko vielä nopeusongelmia.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 412
"media''huoneen linkki näyttää gigasta ja olkkariin menevä töpseli näyttää satasta. Olkkarin linkki siis menee suoraan kiinni pari vuotta vanhaan sampan töllöön jossa ilmeisesti 100Mb verkkokortti tai sitten paska piuha :geek: Jotainopiskelijoita täällä vissiin ollut kaapeliliitoksia tekemässä kun pätkii yhteyttä kaapelia kääntämällä :lol:
Telkkareissa on pääsääntöisesti vain 100Mbit verkkokortti.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 166
Telkkareiden LAN portit ja WiFi kortit on yleensä halvinta mitä kiina tuottaa.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 166
@kurkimies onhan se silti naurettavaa että 2999€ telkkarissa on 400mhz paneeli, oled jne. Sitten verkkoliitännät 100Mbit LAN ja 1x1 2.4GHz wifipiiri.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 887
Laitetaan nyt selvennyksesi että paikallinen puhelinosuuskunta veti kuidun tuohon telekaappiin joulukuussa. Kaivoi siis kaapelin maahan ja veti sokkelin läpi talon alle josta nousee telekaappiin kuitumodeemiin. Kuitumodeemista vedin piuhalla kuidun mukana tulleeseen deco M5 mesh purkkiin joka toimii reitittimenä. Telekaapissa oli vanha talon mukana tullut 10/100 kytkin jonka päivitin gigaiseen zyxelin 8 porttiseen mikä on nyt kaapelilla kiinni tuon deco M5 purkin perässä. Tuosta zyxelin kytkimestä sitten jakautuu talon sisäverkkoa pitkin huonekohtaisiin rj45 pistorasioihin, sisäverkon kaapelista ei ole tietoa kun tuli talon mukana (eikä siinä lue mitään kyljessä) mutta 2005 rakennettu että varmaankin cat5e. Media/tietokonehuoneen seinärasian ja pöytäkoneen välissä jolla tämä speedtest ajettiin on viellä yksi 5 porttinen gigainen kytkin josta jaetaan sitten useammalle laitteelle tässä huoneessa. Ja tämä on siis 100/50 kuituliittymä mutta ilmeisesti isp ei ole viellä kerinnyt tai muistanut rajoittaa liitymän nopeutta, aiemmin rajoitti tuo 100Mb kytkin telekaapissa.

Joo täytyy varmaan kokeilla tuota iPerffiä sisäverkon testailuun.
Veikkaisin, että M5:sta loppuu reititystehot kesken jos siellä nyt giganen on.
 
Liittynyt
06.02.2020
Viestejä
12
TP Link C50

Mulla on tommonen reititin ja liittymänä Elisan 250/50 taloyhtiölaajakaista. Olen vetänyt nousujohdon suoraan pistokkeeseen, josta se menee reitittimen WAN liitäntään.

Tietokoneella speedtest antaa luokkaa 90/9 Wifillä ja Playstation 5 antaa samoja lukemia omalla yhteystestillä LANilla, PS4 antoi samoja lukemia myös. iPhone 11 antaa wifillä 75d/45u.

Jos haluaisin nostaa PS5 latausnopeuksia, niin onko reitittimen asetuksissa tehtävissä jotain tai pitäisikö vaihtaa reititintä vai onko kyseessä vaan PS5:sen ominaisuus, että ei pysty käsittelemään suurempia nopeuksia? Lähinnä ihmetyttää toi, että luuri pystyy kuitenkin vaivatta ottaa käyttöön lähes koko uppikaistan, mutta läppäri tai PS5 ei. Läppäri on toki vanha romu, mutta muistaakseni uusi Lenovon työkonekaan ei pysty käyttää koko uppikaistaa.
 
Liittynyt
14.03.2019
Viestejä
879
Onko muut huomannu Elisan valokuitu -asiakkaana, että reititys/vasteajat ois muuttunu paremmaksi? Itellä aikaisemmin on pingi ollut, välillä Jkl - Helsinki (Ellun Speedtest -servua vasten), 6ms ja nyt se on tippunut viimeisen about 3kk aikana millisekunti kerrallaan alas aina nykyiseen 3ms:iin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
TP Link C50

Mulla on tommonen reititin ja liittymänä Elisan 250/50 taloyhtiölaajakaista. Olen vetänyt nousujohdon suoraan pistokkeeseen, josta se menee reitittimen WAN liitäntään.

Tietokoneella speedtest antaa luokkaa 90/9 Wifillä ja Playstation 5 antaa samoja lukemia omalla yhteystestillä LANilla, PS4 antoi samoja lukemia myös. iPhone 11 antaa wifillä 75d/45u.

Jos haluaisin nostaa PS5 latausnopeuksia, niin onko reitittimen asetuksissa tehtävissä jotain tai pitäisikö vaihtaa reititintä vai onko kyseessä vaan PS5:sen ominaisuus, että ei pysty käsittelemään suurempia nopeuksia? Lähinnä ihmetyttää toi, että luuri pystyy kuitenkin vaivatta ottaa käyttöön lähes koko uppikaistan, mutta läppäri tai PS5 ei. Läppäri on toki vanha romu, mutta muistaakseni uusi Lenovon työkonekaan ei pysty käyttää koko uppikaistaa.
Ethän ole sattumoisin asettanut QoS asetuksia reitittimeen? Juuri itse huomasin, että olin määritelly QoS asetukset ja ihmettelin miksi Deco antaa 700mbps (1Gbps kaapeli), mutta tietokoneella ei lan-kaapelilla saa kuin 250M. Ongelmanahan tosiaan oli, total bandwidth, minkä olin itse asettanut 250M vanhan liittymän mukaan ja unohtanut koko asetuksen.

Edit. Voi unohtaa, näköjään vanha reititin 10/100 porteilla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 887
TP Link C50

Mulla on tommonen reititin ja liittymänä Elisan 250/50 taloyhtiölaajakaista. Olen vetänyt nousujohdon suoraan pistokkeeseen, josta se menee reitittimen WAN liitäntään.

Tietokoneella speedtest antaa luokkaa 90/9 Wifillä ja Playstation 5 antaa samoja lukemia omalla yhteystestillä LANilla, PS4 antoi samoja lukemia myös. iPhone 11 antaa wifillä 75d/45u.

Jos haluaisin nostaa PS5 latausnopeuksia, niin onko reitittimen asetuksissa tehtävissä jotain tai pitäisikö vaihtaa reititintä vai onko kyseessä vaan PS5:sen ominaisuus, että ei pysty käsittelemään suurempia nopeuksia? Lähinnä ihmetyttää toi, että luuri pystyy kuitenkin vaivatta ottaa käyttöön lähes koko uppikaistan, mutta läppäri tai PS5 ei. Läppäri on toki vanha romu, mutta muistaakseni uusi Lenovon työkonekaan ei pysty käyttää koko uppikaistaa.
Tuo on käytännössä hinnat alkaen malli, jossa WAN ja Ethernet -portitkin näyttäisi olevan vaan 100M, eli tämä rajoittaa jo itsessään nopeutta. Jos haluat 250M kokonaan käyttöön, niin joudut katselemaan uutta reititintä.
 
Liittynyt
06.02.2020
Viestejä
12
Tuo on käytännössä hinnat alkaen malli, jossa WAN ja Ethernet -portitkin näyttäisi olevan vaan 100M, eli tämä rajoittaa jo itsessään nopeutta. Jos haluat 250M kokonaan käyttöön, niin joudut katselemaan uutta reititintä.
Oma analyysi oli sama, että toi 100/10 WAN rajoittaa liikennettä, mutta rupesi epäilyttää ku luuri saa 75/50. Tarkoittaako tuo TP linkin "Liitännät: WAN x 1 10/100, LAN x 4 RJ-45 10/100", että purkki ei pysty myöskään uploadaan yli 10? Osaako luuri sitten käyttää samanaikaisesti WiFiä ja Mobiilikaistaa? Ostin tuon TP linkin aikanaan hirveämmin vertailematta ja yksi ominaisuus tuli paremmalta puoliskolta, pitää olla valkoinen että sulautuu sisutukseen..:asif:

Oisko fiksummilla suositella jotain wifi purkkia, joka ois valkoinen ja riittävät ominaisuudet? :)

EDIT:
Zyxel
Oisko tässä riittävät ominaisuudet? Näyttäisi olevan valkoinen ja LAN liitännät pleikkarille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 887
Oma analyysi oli sama, että toi 100/10 WAN rajoittaa liikennettä, mutta rupesi epäilyttää ku luuri saa 75/50. Tarkoittaako tuo TP linkin "Liitännät: WAN x 1 10/100, LAN x 4 RJ-45 10/100", että purkki ei pysty myöskään uploadaan yli 10? Osaako luuri sitten käyttää samanaikaisesti WiFiä ja Mobiilikaistaa? Ostin tuon TP linkin aikanaan hirveämmin vertailematta ja yksi ominaisuus tuli paremmalta puoliskolta, pitää olla valkoinen että sulautuu sisutukseen..:asif:

Oisko fiksummilla suositella jotain wifi purkkia, joka ois valkoinen ja riittävät ominaisuudet? :)
10/100 vaan tarkoittaa, että tuo tukee sekä 10M, että 100M ethernettiä. Kun 100M on ethernetin puolelta käytössä, niin sen pitäisi tukea full duplexina tuota 100M kumpaankin suuntaan. Eli kyllä sieltä uppia tarpeeksi tuolle liittymälle löytyy. En tiedä miksi osalla laitteilla antaa vaan tuon 9M upiksi, mutta saattanee tämäkin ratketa purkin vaihdolla.

Joku muu saa suositella valkoista wlan-reititintä. Kaikki joita itse lähtisin suosittelemaan on mustia. Valkoisista sitten löytyy lähinnä Mesh-laitteita.
 
Liittynyt
06.02.2020
Viestejä
12
10/100 vaan tarkoittaa, että tuo tukee sekä 10M, että 100M ethernettiä. Kun 100M on ethernetin puolelta käytössä, niin sen pitäisi tukea full duplexina tuota 100M kumpaankin suuntaan. Eli kyllä sieltä uppia tarpeeksi tuolle liittymälle löytyy. En tiedä miksi osalla laitteilla antaa vaan tuon 9M upiksi, mutta saattanee tämäkin ratketa purkin vaihdolla.

Joku muu saa suositella valkoista wlan-reititintä. Kaikki joita itse lähtisin suosittelemaan on mustia. Valkoisista sitten löytyy lähinnä Mesh-laitteita.
Heitä joku musta mitä suosittelisit, niin katsotaan meneekö seulasta läpi? :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 887
Heitä joku musta mitä suosittelisit, niin katsotaan meneekö seulasta läpi? :D
Onko tarkoitus nostaa joskus yhteys gigaseen vai riittääkö tuo 250M toistaiseksi? Tuo vaikuttaa aika paljon reitittimen hintaan.

Tässä nyt nykyiselle yhteydelle ainakin ihan asiallinen ja edullinen purkki: TP-LINK Archer AX55 Dual-band -WiFi 6-reititin 79,90
Toinen vaihtoehto on Asus, jossa hallinta selaimen kautta: https://www.gigantti.fi/product/tie...ittimet/206614/asus-rt-ax55-langaton-reititin

Tämä on myös hyvässä tarjouksessa (99 €): https://www.gigantti.fi/product/tie...t/298726/tp-link-archer-ax73-ax-5400-reititin

Näistä itse ottaisin tuon AX73:n.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
TP Link C50

Mulla on tommonen reititin ja liittymänä Elisan 250/50 taloyhtiölaajakaista. Olen vetänyt nousujohdon suoraan pistokkeeseen, josta se menee reitittimen WAN liitäntään.

Tietokoneella speedtest antaa luokkaa 90/9 Wifillä ja Playstation 5 antaa samoja lukemia omalla yhteystestillä LANilla, PS4 antoi samoja lukemia myös. iPhone 11 antaa wifillä 75d/45u.

Jos haluaisin nostaa PS5 latausnopeuksia, niin onko reitittimen asetuksissa tehtävissä jotain tai pitäisikö vaihtaa reititintä vai onko kyseessä vaan PS5:sen ominaisuus, että ei pysty käsittelemään suurempia nopeuksia? Lähinnä ihmetyttää toi, että luuri pystyy kuitenkin vaivatta ottaa käyttöön lähes koko uppikaistan, mutta läppäri tai PS5 ei. Läppäri on toki vanha romu, mutta muistaakseni uusi Lenovon työkonekaan ei pysty käyttää koko uppikaistaa.
Syynä on se että tuo on niin vanha malli että portit on 10/100 nopeuksisia eli et saa nopeampaa kuin vaihtamalla koko wlan-tukarin uuteen.

Edit. olikin jo vastattu.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
10/100 vaan tarkoittaa, että tuo tukee sekä 10M, että 100M ethernettiä. Kun 100M on ethernetin puolelta käytössä, niin sen pitäisi tukea full duplexina tuota 100M kumpaankin suuntaan. Eli kyllä sieltä uppia tarpeeksi tuolle liittymälle löytyy. En tiedä miksi osalla laitteilla antaa vaan tuon 9M upiksi, mutta saattanee tämäkin ratketa purkin vaihdolla.

Joku muu saa suositella valkoista wlan-reititintä. Kaikki joita itse lähtisin suosittelemaan on mustia. Valkoisista sitten löytyy lähinnä Mesh-laitteita.
vaikka mesh niin pystyy käyttämään myös vain yhtä laitetta. Kännykällä kätevä valvoa appia käyttäen verkkoa ja pistää vaikka muksujen laitteita jäähylle jos tarvetta on. WIFI-6 ja WPA3 samassa paketissa. Toimii sekä reitittimenä tai pelkästään tukiasemana. Tuolla saa myös tehtyä vierasverkon jos tarve on pitää vieraat tai vaikka x laitteet erillään muusta kotiverkosta.
 
Liittynyt
06.02.2020
Viestejä
12
Onko tarkoitus nostaa joskus yhteys gigaseen vai riittääkö tuo 250M toistaiseksi? Tuo vaikuttaa aika paljon reitittimen hintaan.

Tässä nyt nykyiselle yhteydelle ainakin ihan asiallinen ja edullinen purkki: TP-LINK Archer AX55 Dual-band -WiFi 6-reititin 79,90
Toinen vaihtoehto on Asus, jossa hallinta selaimen kautta: https://www.gigantti.fi/product/tie...ittimet/206614/asus-rt-ax55-langaton-reititin

Tämä on myös hyvässä tarjouksessa (99 €): https://www.gigantti.fi/product/tie...t/298726/tp-link-archer-ax73-ax-5400-reititin

Näistä itse ottaisin tuon AX73:n.
Nopeuden nosto gigaseen ei ole ajankohtainen, mutta 600 on vielä mahdollinen jossain vaiheessa.

Eiköhän noista mustista löydy joku tarpeeksi sopiva sisustukseen, kiitos avuista!
Pitäisi aina ihmetellä foorumeita ennen ku ostelee ihan sokkona jotain uutta laitetta. Toikin nykyinen modeemi tuli vaan hommattua nopeimman toimitusajan ja värin vuoksi, kun vanha oli altistunut resetoinnin ja admin salasanan myötä.

Huomasin että osassa noissa reitittimistä on USB3 liitäntä. Uskaltaakohan noihin liittää ulkoisia kovalevyjä vai vuotaako lomakuvat suoraan verkkoon? :)
 
Liittynyt
11.03.2019
Viestejä
251
Veikkaisin, että M5:sta loppuu reititystehot kesken jos siellä nyt giganen on.
Juu vamaankin juurikin näin, hyvin bongattu. Itsehän katselin vain ohimennen tuota deco purkkia että luvattiin "jopa 1300 Mbps " mutta tarkemmalla katsastelulla olikin yhdistetty wlan nopeus :cigarbeye: No se tuli "ilmaisena" liittymän mukana niin samapa tuo, harkitsee sitten upgreidausta jos ei tiputa liittymän nopeutta :whistling:
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
93
Onko muut huomannu Elisan valokuitu -asiakkaana, että reititys/vasteajat ois muuttunu paremmaksi? Itellä aikaisemmin on pingi ollut, välillä Jkl - Helsinki (Ellun Speedtest -servua vasten), 6ms ja nyt se on tippunut viimeisen about 3kk aikana millisekunti kerrallaan alas aina nykyiseen 3ms:iin.
Olen huomannut Lempäälästä Helsinkiin 0,3-0,5ms parannuksen mutta tuon laittaisin jopa jotenkin lämpötilojen piikkiin. Oma pingi speedtestillä Elisan speedtest servulle Helsinkiin ny 3,31ms. Ehkä ovat reitittäneet yhteydet jyväskylästä fiksummin.
 

kryptonian

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
558
Symmetrinen giga per asunto, mutta huomioitavaa tässä on ettei olle kaupallinen yhteys vaan FUNET:n kautta opiskelija kämpässä.
Talojakamon linkki kytketty EX2200:n, josta se menee reittimelle aka EdgeRouter-12:lle.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 352
Mietin nettiyhteyden vaihtoa, mutta vuonna 2022 ei pääkaupungissa saa enää kiinteää yhteyttä. 500e 5g liittymä enää tarjolla :thumbsdown:
 
Liittynyt
28.05.2019
Viestejä
1 559
Mietin nettiyhteyden vaihtoa, mutta vuonna 2022 ei pääkaupungissa saa enää kiinteää yhteyttä. 500e 5g liittymä enää tarjolla :thumbsdown:
Ei kai se 5G-liittymä nyt viittähunttia sentään maksa. Otat haluamaltasi operaattorilta 5G-liittymän, joka maksaa 20-30e/kk ja isket sen modeemiin.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 851
Mietin nettiyhteyden vaihtoa, mutta vuonna 2022 ei pääkaupungissa saa enää kiinteää yhteyttä. 500e 5g liittymä enää tarjolla :thumbsdown:
Kyllä Helsingissä saa kiinteän linjan vuonna 2022 eli joko kaapelitv-verkon yli tai sitten valokuidun kautta. Taloyhtiöissä VDSL2:sen yli tai ethernet.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 503
Viestejä
4 164 452
Jäsenet
70 416
Uusin jäsen
giantaxe

Hinta.fi

Ylös Bottom