Nettiliittymäsi tämänhetkinen nopeus+keskustelua

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 187
Eiköhän tämä utelu ole oikeassa topicissaan... Mode siirtäkööt jos meni väärään.

Onkos täällä porukalla Elisan Korttelikuitu (FTTC) yhteyksiä jossa ovat ottaneet tuon vektoroinnin käyttöön?
Ihan vain kokemuksia utelisin, että paljonko on nopeutta saatu lisää kun tuo muutos tehty.

Minun lähijakamoon on Elisan mukaan aikataulutettu viikolle 12 tuo päivitys...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
66
Paikallinen ISP vihdoin 5G:n saavuttua paikkakunnalle alkaa tuomaan valokuituun kunnon nopeuksia tarjolle.
Tähän asti taloyhtiökohteissa maksiminopeus ollut 250/100 ja omakotitalokohteissa 500/100 (99e/kk), 1000mbps (pyydä tarjous, joka kuulemani mukaan useamman sata euroa kuukaudessa), mutta nyt tulossa siis uusia nopeusluokkia käyttöön ja itse sain testiin 1000/500 nopeuden.

 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Eikös missään ketjussa enää keskustella mobiililaajakaistojen tarjouksista?
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
@GoDi olisko tuolla?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
@GoDi olisko tuolla?
Käsitin että tuolla jauhetaan vaan puhelinliittymistä kun en nopealla selaamisella nähnyt muista puhetta.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 217
Käsitin että tuolla jauhetaan vaan puhelinliittymistä kun en nopealla selaamisella nähnyt muista puhetta.
Aikaslailla siellä on myöskin mobiili laajakaista tarjouksia laitettu, mutta harvempi niitä metsästää ja suurin osa taitaa käyttää ihan normaaleja liittymiä pelkästään dataan, kuten itsellä Tarkka100M 5,90e/kk. Koska yleensä saa hyviä tarjouksia winback muodossa, eli seurantaan vaan...
Esim. pari viikkoa sitten oli Telian mobiilinetti tarjous tuolla mainittuna 5e/kk.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 217
Tuohon ei saa julkista IPv4:ää, mikäli sellaiselle tulisi tarvetta
Tämän takia mainitsinkin että suurin osa, normaali surffauksessa/Youtube/sosiaalisessa "roskassa" ei ole tarvetta julkiselle IP osoitteelle, aikas harvalla loppujen lopuksi on tarvetta ja ne jotka sen tarvii, oletettavasti ymmärtävät hankkia sitten kunnon mobiili liittymän.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
43
Screenshot_20210317-230454_Speedtest.jpg

Perus 4G nopeus yötä vasten täällä maaseudulla. Elisan liittymä kokeiltu ja samat nopeudet. Telia ei varmaan myöskään paremmaksi muutu kun yhteisverkko Dna:n kanssa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
43
Mikä mokkula käytössä? Toimiiko päivisin normaalisti?
Huawei B715 (Dna 4G Kotimokkula) käytössä. Sekin tuli vasta vaihdettua uuteen takuun kautta kun vanha alkoi pitämään sirisevää ääntä. Päivisin saattaa olla hieman parempi että antaa keskimäärin 5-8Mbps. Iltapäivä/ilta pahin kun latausnopeus pyörii 0,2-3Mbps luokkaa.
Lähin tukiasema on n. 6km päässä ja sinne on suunnattu ulkoinen 11db koteloitu Yagi- lisäantenni.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Onko täällä kellään Elisan 600M 5G liittymää käytössä tosin 4G:nä? Kiinnostaisi tietää että millainen olisi tuolle nopeudelle kantama mastolta modeemille optimiolosuhteissa nopeuksien ollessa vielä sellaiset että olisi järkeä pitää kyseinen liittymä eikä 300M liittymää. Itsellä yhtenä liittymänä CPE Pro 2 käytössä 300M ja tulee käytännössä täydet 300/50. Uppia tulisi enemmänkin mutta profiili hakkaa noin 65-70 megasta speedtestillä nopeuden alas 50 mutta menohaluja olisi enemmänkin selvästi. Mastolle on suora näköyhteys noin 1-1.4km etäisyyttä linnuntietä pitkin. Eihän tuo toisaalta iso homma olisi muuttaa liittymä hetkellisesti 600M ja kokeilla mutta ajattelin kysyä että millaisia kantamia tuolla 600M liittymällä voi odottaa. Kartan perusteella tuo 600M on todella lyhyen matkan päässä saatavilla mastosta mutta jo 300M liittymällä olen alueen rajalla mutta silti tulee täydet nopeudet erittäin hyvälaatuisena ja vakaana niin mielenkiinnosta mietin että saisiko mastosta irti enemmänkin mutta kuinka paljon että onko isommassa liittymässä rahallisesti järkeä jos saakin vaikka esim 20 megaa enemmän irti isommalla liittymällä.

Hintaeroa noilla ei olisi kuin vitonen kuussa mutta on sekin rahaa jos ei tarpeeksi isoa ja vakaata nopeutta sillä 600M saisi kun vertaa 300M liittymään.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 245
Elisan kaapelinettiä ei voi kehua. Tiedätkö miksi?
Ruuhka-aikaan "cable modem" -tekniikka ruuhkautuu taloyhtiössä (edulliset kaistat).

100 Mb myytiin 50 Mb 4,90 tilalle hintaan 4,95 4 kk. Aamulla ja yöllä 100 Mb, illalla 16-24 15 Mb...

Soitin, sanottiin että kapasiteetti on lopussa, uutta tulee kun tulee. Välillä nopeus 10 Mb... ei mitään eroa 50 Mb liittymään.

Laitoin chatissa noottia, hyvitti 10e laskulle. Minä sanoin että ette voi nyt oikeasti luvata 75 Mb ja tarjota ruuhka-aikaan 15 Mb max.

Eli saan 4 kk ajan käyttää 2.50 eurolla sitä 100 Mb "nettiä". Paskanetiksi olen sitä sanonut jo viikkoja, tosi hidas.

Kyllä tulen palaamaan 50 Mb, kuulemma tulee kesällä parannusta kaapeliverkkoon.

Onko ideaa palaanko sitten 10 Mb ilmainen? Minun käyttö on tällaista:
Muita käyttäjiä kuin minä ei ole.

Chromebook ja Android puhelin, ei muuta. Käyttö pääasiassa Deezeriä 320K suoratoisto, YouTube, joskus vuokraan elokuvia Googlesta.

Latauksia vähän, pääasiassa Chromebook kevytpäivitys ja Play Kauppa puhelimessa... muuten surffailua.

Tekisinkö kaiken mitä täytyy tuolla perusnetillä 10/10 0e? Jään työttömäksi huhtikuussa, joten sekin tietysti, rahaa säästyy.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 996
Elisan kaapelinettiä ei voi kehua. Tiedätkö miksi?
Ruuhka-aikaan "cable modem" -tekniikka ruuhkautuu taloyhtiössä (edulliset kaistat).

100 Mb myytiin 50 Mb 4,90 tilalle hintaan 4,95 4 kk. Aamulla ja yöllä 100 Mb, illalla 16-24 15 Mb...

Soitin, sanottiin että kapasiteetti on lopussa, uutta tulee kun tulee. Välillä nopeus 10 Mb... ei mitään eroa 50 Mb liittymään.

Laitoin chatissa noottia, hyvitti 10e laskulle. Minä sanoin että ette voi nyt oikeasti luvata 75 Mb ja tarjota ruuhka-aikaan 15 Mb max.

Eli saan 4 kk ajan käyttää 2.50 eurolla sitä 100 Mb "nettiä". Paskanetiksi olen sitä sanonut jo viikkoja, tosi hidas.

Kyllä tulen palaamaan 50 Mb, kuulemma tulee kesällä parannusta kaapeliverkkoon.

Onko ideaa palaanko sitten 10 Mb ilmainen? Minun käyttö on tällaista:
Muita käyttäjiä kuin minä ei ole.

Chromebook ja Android puhelin, ei muuta. Käyttö pääasiassa Deezeriä 320K suoratoisto, YouTube, joskus vuokraan elokuvia Googlesta.

Latauksia vähän, pääasiassa Chromebook kevytpäivitys ja Play Kauppa puhelimessa... muuten surffailua.

Tekisinkö kaiken mitä täytyy tuolla perusnetillä 10/10 0e? Jään työttömäksi huhtikuussa, joten sekin tietysti, rahaa säästyy.
Uskoisin 10M riittävän sinun käytössä. Kannattaa ainakin kokeilla, jos ei riitä niin ainahan voi tehdä uuden lisänopeussopparin.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 245
Uskoisin 10M riittävän sinun käytössä. Kannattaa ainakin kokeilla, jos ei riitä niin ainahan voi tehdä uuden lisänopeussopparin.
Kiitos, näin olen ymmärtänyt, palaanpa tarjousjakson jälkeen tuohon perusnopeuteen.

Myyjä oli sitä mieltä että 10 Mb ei riitä kuin nettisurffailuun. Jotenkin uskallan epäröidä, koska aiemmin mun luurissa oli 1 Mb ja kuuntelin sillä netistä musiikkia liikkeellä.

Rahaa tietysti ne Elisan myyjätkin haluaa, niin tuli myös tuon 100 Mb myytyä alehintaan, "kun puoleen hintaan".

Voi kun osaisi sanoa ei... no onneksi tarjouksen jälkeen voin palata maksutta ilmaisnettiin.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 928
Elisan kaapelinettiä ei voi kehua. Tiedätkö miksi?
Ruuhka-aikaan "cable modem" -tekniikka ruuhkautuu taloyhtiössä (edulliset kaistat).

100 Mb myytiin 50 Mb 4,90 tilalle hintaan 4,95 4 kk. Aamulla ja yöllä 100 Mb, illalla 16-24 15 Mb...

Soitin, sanottiin että kapasiteetti on lopussa, uutta tulee kun tulee. Välillä nopeus 10 Mb... ei mitään eroa 50 Mb liittymään.

Laitoin chatissa noottia, hyvitti 10e laskulle. Minä sanoin että ette voi nyt oikeasti luvata 75 Mb ja tarjota ruuhka-aikaan 15 Mb max.

Eli saan 4 kk ajan käyttää 2.50 eurolla sitä 100 Mb "nettiä". Paskanetiksi olen sitä sanonut jo viikkoja, tosi hidas.

Kyllä tulen palaamaan 50 Mb, kuulemma tulee kesällä parannusta kaapeliverkkoon.

Onko ideaa palaanko sitten 10 Mb ilmainen? Minun käyttö on tällaista:
Muita käyttäjiä kuin minä ei ole.

Chromebook ja Android puhelin, ei muuta. Käyttö pääasiassa Deezeriä 320K suoratoisto, YouTube, joskus vuokraan elokuvia Googlesta.

Latauksia vähän, pääasiassa Chromebook kevytpäivitys ja Play Kauppa puhelimessa... muuten surffailua.

Tekisinkö kaiken mitä täytyy tuolla perusnetillä 10/10 0e? Jään työttömäksi huhtikuussa, joten sekin tietysti, rahaa säästyy.
Saako kysyä aluetta?

Järvenpäässä ainakin 1000M KAMO toiminut kivasti yli pari vuotta (Speedtestiä ajanut silloin tällöin ja ainakaan alle 700M ei ole laskenut). Sitä ennen oli 100M 8 vuotta ja toimi aina aikalailla täysillä.

Aika ruuhkaiselta tuo kyllä kuulostaa. Varmaan vaihtaisin takaisin tuohon vanhaan yhteyteen.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
535
Elisan kaapelinettiä ei voi kehua. Tiedätkö miksi?
Ruuhka-aikaan "cable modem" -tekniikka ruuhkautuu taloyhtiössä (edulliset kaistat).

100 Mb myytiin 50 Mb 4,90 tilalle hintaan 4,95 4 kk. Aamulla ja yöllä 100 Mb, illalla 16-24 15 Mb...

Soitin, sanottiin että kapasiteetti on lopussa, uutta tulee kun tulee. Välillä nopeus 10 Mb... ei mitään eroa 50 Mb liittymään.

Laitoin chatissa noottia, hyvitti 10e laskulle. Minä sanoin että ette voi nyt oikeasti luvata 75 Mb ja tarjota ruuhka-aikaan 15 Mb max.

Eli saan 4 kk ajan käyttää 2.50 eurolla sitä 100 Mb "nettiä". Paskanetiksi olen sitä sanonut jo viikkoja, tosi hidas.

Kyllä tulen palaamaan 50 Mb, kuulemma tulee kesällä parannusta kaapeliverkkoon.

Onko ideaa palaanko sitten 10 Mb ilmainen? Minun käyttö on tällaista:
Muita käyttäjiä kuin minä ei ole.

Chromebook ja Android puhelin, ei muuta. Käyttö pääasiassa Deezeriä 320K suoratoisto, YouTube, joskus vuokraan elokuvia Googlesta.

Latauksia vähän, pääasiassa Chromebook kevytpäivitys ja Play Kauppa puhelimessa... muuten surffailua.

Tekisinkö kaiken mitä täytyy tuolla perusnetillä 10/10 0e? Jään työttömäksi huhtikuussa, joten sekin tietysti, rahaa säästyy.
Jos käyttö on tosiaan tuollaista niinkuin kuvailet, niin tuolla 10/10 nopeudella pitäisi varmaan pärjätä ihan hyvin. Joku 4K sisällön suoratoisto ei varmaan onnistu, mutta fullhd tasoisen videon pitäisi kyllä toimia. Täällä kerrotaan, että 5 Mbps nopeuden pitäisi riittää fullhd youtuben katseluun.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 245
Saako kysyä aluetta?

Järvenpäässä ainakin 1000M KAMO toiminut kivasti yli pari vuotta (Speedtestiä ajanut silloin tällöin ja ainakaan alle 700M ei ole laskenut). Sitä ennen oli 100M 8 vuotta ja toimi aina aikalailla täysillä.

Aika ruuhkaiselta tuo kyllä kuulostaa. Varmaan vaihtaisin takaisin tuohon vanhaan yhteyteen.
Tampreen seutu. Eikä Elisa meinannut alkuun edes hyvittää... 75 Mb luvataan ja 50% ale oli kun otin käyttöön 4 kk, ei lupauksia täytä iltaisin.

Kolme kertaa yritin, että antoivat 10e hyvitystä laskulle.Nyt saan ko. netin 2,50e kk 4 kk ajan.

Luvataan parannusta, mutta tiedä sitten. Minä joudun 4G:tä käyttämään iltaisin, että saan toimivan netin.
'Mun mielestä operaattorin pitää pysyä lupauksissa, että toteutuu se lupaus myös ruuhka-aikaan, siksi vaadin sen hyvityksen'.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Kyllä tosiaan 10/10 riittää aivan mainiosti kaikkeen muuhun paitsi 4k striimaamiseen.
Esim netflixin full hd ja käsittääkseni ihan kaikkien muidenkin palvelujen (en tosin tiedä viekö full hd HDR sisällöt enemmän kaistaa) pitäisi ihan mainiosti sillä toimia.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 245
Kiitoksia, alan vakavasti harkita tuota, kun saan nuo edut kulutettua. Koen toki että maksan vähän turhasta nekin eurot.

Siis tuo 50 Mb oli 4,90 ja sekin kävi iltaisin hitaalla. Cable modem on vaan tällaista joskus.

Ennen oli Soneran toimiva adsl, se toimi aina 8/1, harmi kun ei saa enää. Jos mulla olisi 10/10 cable niin se toimisi maximilla iltaisinkin.

4K en striimaa, mutta Viaplayn leffapalvelua kovasti harkinhnut.
 

MaLin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
642
Miä kyllästyin tuohon 50/50 mistä maksetaan vastikkeessa 10€ ja vaihdoin 300/100. 30€ hintaa tulee tuosta.

 
Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
1 100
Muutitko Elisan datakeskukseen asumaan kun pingi on noin matala :lol:?
Ihan normii toi speedtestin näyttämä nolla pingi täällä pääkaupunkiseudulla valokuidulla. Ittellä vaihteli 0-1ms speedtestissä edellisessä kämpässä jossa oli elisan valokuitu.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
nopeus.JPG


Tein vikailmoituksen, elisan edustajahan vitsin murjaisi, muut käyttäjät alueella ei kuulemma vaikuta kaapelinetin nopeuteen, kun on kuulemma omalinja jokaisella :rofl:. Joo-o mitähän tuohon voi sanoa? :facepalm: Voisi Elisakin ehkä vähän kouluttaa henkilökuntaansa, että ymmärtäisivät edes ihan perusteet tekniikasta :hammer:
 
Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
1 100


Tein vikailmoituksen, elisan edustajahan vitsin murjaisi, muut käyttäjät alueella ei kuulemma vaikuta kaapelinetin nopeuteen, kun on kuulemma omalinja jokaisella :rofl:. Joo-o mitähän tuohon voi sanoa? :facepalm: Voisi Elisakin ehkä vähän kouluttaa henkilökuntaansa, että ymmärtäisivät edes ihan perusteet tekniikasta :hammer:
Vai olitko sittenkin itse väärässä?
Kyllä kaikilla kavereilla joilla on giganen(1000/50) kaapelinetti niin saavat vuorokauden ajasta huolimatta täyttä vauhtia sisään.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Vai olitko sittenkin itse väärässä?
Kyllä kaikilla kavereilla joilla on giganen(1000/50) kaapelinetti niin saavat vuorokauden ajasta huolimatta täyttä vauhtia sisään.
Kyllä muut käyttäjät usein vaikuttaa, koska kaista jaetaan muiden käyttäjien kanssa. Jos olisi valokuitu, niin sitten asia erikseen. Toki ideaali tilanteessa kaista riittää kaikille, näin ei vaan usein ole omakotitaloalueilla.
 
Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
1 100
Kyllä muut käyttäjät usein vaikuttaa, koska kaista jaetaan muiden käyttäjien kanssa. Jos olisi valokuitu, niin sitten asia erikseen. Toki ideaali tilanteessa kaista riittää kaikille, näin ei vaan usein ole omakotitaloalueilla.
Jotenkin vaikee uskoo että pientaloalueen asukkaat(joita on luonnollisesti vähemmän kuin kerrostaloalueilla) saisivat kaapelinetin noin jumiin. Kyllä sinne alueelle johonkin pisteeseen saakka valokuitu tulee, joten kaistaa pitäisi siihen saakka olla ihan mukavasti.
Veikkaan että vika on nyt jossain muualla
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 905
Jotenkin vaikee uskoo että pientaloalueen asukkaat(joita on luonnollisesti vähemmän kuin kerrostaloalueilla) saisivat kaapelinetin noin jumiin. Kyllä sinne alueelle johonkin pisteeseen saakka valokuitu tulee, joten kaistaa pitäisi siihen saakka olla ihan mukavasti.
Veikkaan että vika on nyt jossain muualla
Kukaan muu kuin operaattori tietää tasantaatusti sen paljonko alueella on oikeasti niitä käyttäjiä yhden linjan takana. Ja yksi keino on pienentää vaan sitä verkon kokoa
 
Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
1 100
Kukaan muu kuin operaattori tietää tasantaatusti sen paljonko alueella on oikeasti niitä käyttäjiä yhden linjan takana. Ja yksi keino on pienentää vaan sitä verkon kokoa
Elisa ainakin lupailee kaapelineteille ihan mukavia nopeuksia noissa lisätiedoissa jossa ilmotetaan nopeuden vaihteluväli. 1000megaselle vaihtelu väli 500-1000 ja "normaali nopeus" 900m

Edittiä: Tämä on siis sama nopeusvaihteluväli jonka elisa lupaa myös 1000M kuituliittymiin. Ei kuulosta hirveen isosti jaetulta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 132
Paikallinen ISP vihdoin 5G:n saavuttua paikkakunnalle alkaa tuomaan valokuituun kunnon nopeuksia tarjolle.
Tämä on muuten hyvä pointti. Tilanne ei todellakaan noin paha kun 400/25 on sen 29,9€/kk eli ihan jees, mutta ehkä 5G myötä voisi tulla vihdoin kilpailua monopolialueelle.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Jotenkin vaikee uskoo että pientaloalueen asukkaat(joita on luonnollisesti vähemmän kuin kerrostaloalueilla) saisivat kaapelinetin noin jumiin. Kyllä sinne alueelle johonkin pisteeseen saakka valokuitu tulee, joten kaistaa pitäisi siihen saakka olla ihan mukavasti.
Veikkaan että vika on nyt jossain muualla
No sehän riippuu täysin minkälainen toteutus on. Yöllä pääsee 240+ (250M liittymä), joten kyllä se nyt selvästi johtuu ruuhkasta kun aina samaa aikaan hidastuu. Mitä pienemmillä investoinneilla operaattori saa homman hoidettua sen enemmän tekevät rahaa. Eli ei ole mitään järkeä rakentaa suurta ylikapasiteettia ja vanhoilla laitteilla mennään niin pitkään kun mahdollista. Kyllä monilla kavereilla on hidastumista kaapelinetissä ruuhka-aikana. Itse kun tuon sopparin tein taisi Elisa luvata 70% miniksi, joten tottakai tuossa minun yhteydessä on nyt selvästi vikaa ja asentaja on menossa laitekaapille maanantaina. Tosin nuo nopeudet muistaakseni katsotaan jotenkin neljän tunnin jaksoissa. Tottakai valukuitu on jo vuosikymmeniä ollut se backbone operaattoreilla kaikelle. Kuparia on vaan se last mile.
 
Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
1 100
No sehän riippuu täysin minkälainen toteutus on. Yöllä pääsee 240+ (250M liittymä), joten kyllä se nyt selvästi johtuu ruuhkasta kun aina samaa aikaan hidastuu. Mitä pienemmillä investoinneilla operaattori saa homman hoidettua sen enemmän tekevät rahaa. Eli ei ole mitään järkeä rakentaa suurta ylikapasiteettia ja vanhoilla laitteilla mennään niin pitkään kun mahdollista. Kyllä monilla kavereilla on hidastumista kaapelinetissä ruuhka-aikana. Itse kun tuon sopparin tein taisi Elisa luvata 70% miniksi, joten tottakai tuossa minun yhteydessä on nyt selvästi vikaa ja asentaja on menossa laitekaapille maanantaina. Tosin nuo nopeudet muistaakseni katsotaan jotenkin neljän tunnin jaksoissa. Tottakai valukuitu on jo vuosikymmeniä ollut se backbone operaattoreilla kaikelle. Kuparia on vaan se last mile.
Mielenkiintoista. Kuulostaa todella kivikautiselta.
Onko kyse jostain pienemmästä kaupungista?

Itsellä oli joskus ehkä 8v sitten sillosessa rivarissa pientaloalueella helsingissä Welhon(DNA), olikohan nopeudeltaan 110/10 kaapelinetti(joku 300 tai 350M oli isoin tarjottu nopeus), ja se toimi kyllä täydellisesti. Aina tuli luvattua nopeutta ja pingit olivat tasaiset. Ja tuon netin yleisyydestä johtuen siiihen aikaan on myös kokemusta lukemattomien kavereitten vastaavista neteistä ja kyllä kaikilla tuli täyttä vauhtia kellonajasta riippumatta. Kaikki kokemukset toki on vain helsingistä.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Mielenkiintoista. Kuulostaa todella kivikautiselta.
Onko kyse jostain pienemmästä kaupungista?

Itsellä oli joskus ehkä 8v sitten sillosessa rivarissa pientaloalueella helsingissä Welhon(DNA), olikohan nopeudeltaan 110/10 kaapelinetti(joku 300 tai 350M oli isoin tarjottu nopeus), ja se toimi kyllä täydellisesti. Aina tuli luvattua nopeutta ja pingit olivat tasaiset. Ja tuon netin yleisyydestä johtuen siiihen aikaan on myös kokemusta lukemattomien kavereitten vastaavista neteistä ja kyllä kaikilla tuli täyttä vauhtia kellonajasta riippumatta. Kaikki kokemukset toki on vain helsingistä.
No on Helsinkiä pienempi, mutta ei nyt mitenkään pienet kaupungit kyseessä. Kyllä tuosta löytyy paljon keskustelua, että kaapelinetti hidastuu kun on ruuhka-aika. Toki se pyritään mitoittamaan ettei suurta hidastumista tapahdu, mutta ylimitoittaa ei kannata koska se lisää vaan kuluja ja operaattorit haluavat tehdä voittoa, esim. nyt elisa palstalta: Voiko kaapelilaajakaistassa olla ruuhkapiikkejä? | OmaYhteisö
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329


Tein vikailmoituksen, elisan edustajahan vitsin murjaisi, muut käyttäjät alueella ei kuulemma vaikuta kaapelinetin nopeuteen, kun on kuulemma omalinja jokaisella :rofl:. Joo-o mitähän tuohon voi sanoa? :facepalm: Voisi Elisakin ehkä vähän kouluttaa henkilökuntaansa, että ymmärtäisivät edes ihan perusteet tekniikasta :hammer:
Tähän päivitystä, masentaja kävi vahvistinta ruuvaamassa, signaalitasot vähän parani, mutta ei sillä ollut vaikutusta ongelmaan. Edelleen hyytyy illalla kun muutkin käyttää nettiä. Noh tänään soitin uudestaan taas kun alkoi näin illassa jälleen hidastua (ei tosin ihan noin pahasti kun perjantaina), nyt aspa neiti soitti jollekkin asiantuntijalle joka sanoi, että sieltä ilmeisesti loppuu kaista nyt kesken kun muutkin on netissä. Kuulemma parannusta on luvassa joskus. Eli Elisaltakin löytyy sieltä jostain aspasta joku joka ymmärtää tekniikan päälle. :thumbsup:
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
495
Mitähän pitäisi tehdä, kun dna:n hyvin toiminut 4g-liittymä (Dna B715 -kotimokkulalla) on alkanut tökkiä ilta-aikaan todella pahasti? Aamusta iltapäivään toimii nytkin vikkelästi (sisään ~50-70 Mbbs, ulos ~10-30 Mbbs), mutta illalla nopeudet romahtavat alle kymmenesosaan (sisään 2-3 Mbbs ja ulos 3-5 Mbbs). Ihan muutaman viime viikon aikana tilanne on siis mennyt siihen, että illalla ei käytännössä pysty katsomaan hyvällä laadulla mitään sisältöä esim. Netflixistä. Myös pelaamisesta on tullut aika vänkää ja Discordin kautta puhuminen on aikamoista venyttelyä ja pätkimistä.

Jos homma ei tästä yhtäkkiä parane, niin onkohan määräaikaisen liittymän katkaiseminen mahdollista?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 187
Eiköhän tämä utelu ole oikeassa topicissaan... Mode siirtäkööt jos meni väärään.

Onkos täällä porukalla Elisan Korttelikuitu (FTTC) yhteyksiä jossa ovat ottaneet tuon vektoroinnin käyttöön?
Ihan vain kokemuksia utelisin, että paljonko on nopeutta saatu lisää kun tuo muutos tehty.

Minun lähijakamoon on Elisan mukaan aikataulutettu viikolle 12 tuo päivitys...
Viime yönä kaiketi vektorointi otettu Elisa ntoimesta käyttöön meidän alueella. Ainakin Elisalta sms eilen tuli että ma-ti yönä jotain puuhaavat ja yhteys menee joksikin aikaa alas.
Pikaiset testit tosin aamusta näyttivät ettei nopeudet ole kyllä muuttuneet laisinkaan. Elisalle lähti viestiä, että pitääkö profiilille vielä erikseen jotain Elisan päästä tehdä.
 
Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
1 100
Mitähän pitäisi tehdä, kun dna:n hyvin toiminut 4g-liittymä (Dna B715 -kotimokkulalla) on alkanut tökkiä ilta-aikaan todella pahasti? Aamusta iltapäivään toimii nytkin vikkelästi (sisään ~50-70 Mbbs, ulos ~10-30 Mbbs), mutta illalla nopeudet romahtavat alle kymmenesosaan (sisään 2-3 Mbbs ja ulos 3-5 Mbbs). Ihan muutaman viime viikon aikana tilanne on siis mennyt siihen, että illalla ei käytännössä pysty katsomaan hyvällä laadulla mitään sisältöä esim. Netflixistä. Myös pelaamisesta on tullut aika vänkää ja Discordin kautta puhuminen on aikamoista venyttelyä ja pätkimistä.

Jos homma ei tästä yhtäkkiä parane, niin onkohan määräaikaisen liittymän katkaiseminen mahdollista?
Eioo tainnut mikään operaattori tehdä enään vuosikausiin määräaikaisia sopimuksia. Se että hinta luvataan tietyksi ajaksi alemmaksi ei ole sama kuin määräaikainen sopimus
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
495
Eioo tainnut mikään operaattori tehdä enään vuosikausiin määräaikaisia sopimuksia. Se että hinta luvataan tietyksi ajaksi alemmaksi ei ole sama kuin määräaikainen sopimus
Määräaikainen dna:n sivuilla ainakin lukee ja kyseessä on siis kytkykauppa, johon kuului tuo Huawein modeemi ja nettitv-purkki.
 
Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
1 100
Määräaikainen dna:n sivuilla ainakin lukee ja kyseessä on siis kytkykauppa, johon kuului tuo Huawein modeemi ja nettitv-purkki.
Eli toisinsanoen tilasit vain osamaksulla nuo laitteet ja liittymä tuli kylkeen? Liittymän saat varmasti kiinni, mutta veikkaan että nuo osamaksulla tilatut laitteet joudut maksamaan, niinkuin joudut kaiken muunkin mitä osamaksulla nyt ikinä ostetaankaan. Korjatkoon joku jos olen ihan hakoteillä tässä asiassa
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
495
Eli toisinsanoen tilasit vain osamaksulla nuo laitteet ja liittymä tuli kylkeen? Liittymän saat varmasti kiinni, mutta veikkaan että nuo osamaksulla tilatut laitteet joudut maksamaan, niinkuin joudut kaiken muunkin mitä osamaksulla nyt ikinä ostetaankaan. Korjatkoon joku jos olen ihan hakoteillä tässä asiassa
Onkin mielenkiintoinen homma ottaa selville laitteiden osuus kokonaislaskusta. Laskussa ei ole nimittäin eritelty laitteiden osuutta mitenkään, eli luulenpa loppulaskun olevan tuuhea, jos irtisanon nettiliittymän.
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
600
Kyllä määräaikaisia liittymiä myydään edelleen, ainakin dna:lla. Itsellänikin loppui juuri määräaikainen 24kk soppari muutama päivä sitten ja pitäisi katsella uutta liittymää. Tuon verran maksaisi esim. 5G 600M määräaikaisena.

ScreenShot001.jpg

Pitänee odotella sitä Yhteisverkon 5G:n tuloa tänne Kemiin. Tällä hetkellä käytössä Telian prepaid ja liittymän maksimia hakkaa 800m päässä tukiasemasta. Ei näytä olevan ihan kiveen hakattu tuo 150M maksiminopeus, pikkasen menee ylikin.

 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 905
@kekra Itsellä on Telian puhelinliittymä eli Rajaton 150Mbit/s, niin ensin saattaa heittää tyyliin 175/75Mbit/s lukemat näyttöön ja sen jälkeen jää parhaimmillaan 153/54Mbit/s lukemiin. Nokia 9 Pureview puhelimena ja parhaimmillaan Hämeelinnassa tullut
450Mbit/s liittymällä sitä 90Mbit/s uppia. Soneran aikaan kellotin parhaimmillaan 100Mbit/s puhelinliittymällä 220/40Mbit/s lukemia ja monessa paikassa 180/20-30Mbit/s eli taisi rajoitukset olla aivan eri luokassa kuin 100Mbit/s vaikkeivat tätä huudelleetkaan ääneen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 187
Viime yönä kaiketi vektorointi otettu Elisa ntoimesta käyttöön meidän alueella. Ainakin Elisalta sms eilen tuli että ma-ti yönä jotain puuhaavat ja yhteys menee joksikin aikaa alas.
Pikaiset testit tosin aamusta näyttivät ettei nopeudet ole kyllä muuttuneet laisinkaan. Elisalle lähti viestiä, että pitääkö profiilille vielä erikseen jotain Elisan päästä tehdä.
Elisan vastaus vähän erikoinen...

Tässä taitaa olla niin käynyt, että etäisyys on sen verran lyhyt (OMAOSOITE yhteydet tulevat OSOITTEEN jakamosta eli alta 200 metrin päästä, eli nopeus on ollut ennestään jo tosi hyvä niin vektorointi ei ole olennaisesti "buustia" tuonut.
Itse olin kuvitelmissa, että Elisa olisi vektoroinnin myötä myös parantanut tuoda maksimi 100/10 VDSL2 yhteyttä. Mutta tuon voisi käsittää niin, että vektoroinnilla koitetaan parantaa alempien, eli 50/10 ja 75/10 yhteyksien nopeuksia?
Ja minulla siis yhteys on toiminut aikalähellä maksimeja alusta asti, eli sen puoleen ok. Odotusarvo vain oli, että vektoroinnin myötä 100/10 tulisi lisää potkua.
Osaako joku vääntää rautalangasta? :D

Niin ja Elisan osoitehaun mukaan mulle saa maksimissaan 75/10 yhteyden...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 996
Elisan vastaus vähän erikoinen...



Itse olin kuvitelmissa, että Elisa olisi vektoroinnin myötä myös parantanut tuoda maksimi 100/10 VDSL2 yhteyttä. Mutta tuon voisi käsittää niin, että vektoroinnilla koitetaan parantaa alempien, eli 50/10 ja 75/10 yhteyksien nopeuksia?
Ja minulla siis yhteys on toiminut aikalähellä maksimeja alusta asti, eli sen puoleen ok. Odotusarvo vain oli, että vektoroinnin myötä 100/10 tulisi lisää potkua.
Osaako joku vääntää rautalangasta? :D

Niin ja Elisan osoitehaun mukaan mulle saa maksimissaan 75/10 yhteyden...
Liittymäprofiileja ei ole varmastikaan muutettu (ja tuskin muuttavat elleivät tuo nopeampia liittymävaihtoehtoja tuotepalettiin). 75/10M yhteyden profiili on 100/10M.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 187
Liittymäprofiileja ei ole varmastikaan muutettu (ja tuskin muuttavat elleivät tuo nopeampia liittymävaihtoehtoja tuotepalettiin). 75/10M yhteyden profiili on 100/10M.
Joo varmaankin näin, mutta en tiedä mistä jäin käsitykseen (en nyt pikaisesti löytänyt Elisan foorumiltakaan viestiä, siellä se taisi kuitenkin olla) että lupailivat nopeampia yhteyksiä kun vektorointi otetaan käyttöön.
Toki tuollaisessa sanamuodossa (jos se nyt noin tosiaan oli) jää lukija nvastuulle aika paljon, että kuka sitä nopeutta nyt sitten saisikaan. Itse käsitin että tosiaan koskisi kaikkia VDSL2 käyttäjiä...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 996
Joo varmaankin näin, mutta en tiedä mistä jäin käsitykseen (en nyt pikaisesti löytänyt Elisan foorumiltakaan viestiä, siellä se taisi kuitenkin olla) että lupailivat nopeampia yhteyksiä kun vektorointi otetaan käyttöön.
Toki tuollaisessa sanamuodossa (jos se nyt noin tosiaan oli) jää lukija nvastuulle aika paljon, että kuka sitä nopeutta nyt sitten saisikaan. Itse käsitin että tosiaan koskisi kaikkia VDSL2 käyttäjiä...
Joo, vektorointi tosiaan lisää tekniikan huippunopeutta kaikille käyttäjille, mutta ei toki liittymäsopimuksen maksiminopeuden yli voi mennä. Eli toisinsanoen ei vaikutusta niille, jotka ovat aiemminkin saaneet maksiminopeuden liittymästään ulos.
 
Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
1 100
Joo varmaankin näin, mutta en tiedä mistä jäin käsitykseen (en nyt pikaisesti löytänyt Elisan foorumiltakaan viestiä, siellä se taisi kuitenkin olla) että lupailivat nopeampia yhteyksiä kun vektorointi otetaan käyttöön.
Toki tuollaisessa sanamuodossa (jos se nyt noin tosiaan oli) jää lukija nvastuulle aika paljon, että kuka sitä nopeutta nyt sitten saisikaan. Itse käsitin että tosiaan koskisi kaikkia VDSL2 käyttäjiä...
Mihin sitten kuvittelit että 100/10 nopeudesta se nousisi? Koitan ymmärtää sun logiikkaa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 187
Mihin sitten kuvittelit että 100/10 nopeudesta se nousisi? Koitan ymmärtää sun logiikkaa
Eikös VDSL2 teoreettinen nopeus ole paaaljon enemmän kuin mitä Elisa myy?
Toki @jessenic illä hyvä pointti, että Elisan pitäisi myös antaa nopeampia vaihtoehtoja tuotepalettiin. En tiedä, ehkä jotenkin itselleni vain annoin ymmärtää että sellainen olisi tuossa samalla tullut... Tai jotain.
 
Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
1 100
Eikös VDSL2 teoreettinen nopeus ole paaaljon enemmän kuin mitä Elisa myy?
Toki @jessenic illä hyvä pointti, että Elisan pitäisi myös antaa nopeampia vaihtoehtoja tuotepalettiin. En tiedä, ehkä jotenkin itselleni vain annoin ymmärtää että sellainen olisi tuossa samalla tullut... Tai jotain.
Onhan se teoreettinen nopeus isompi kyllä ja tota isompaa kuin 100/10 vdsl2 nopeutta on odoteltu ja toivottu jo monen monta vuotta. Itse en usko että semmosta tulee ennenkuin kuparit sitten kokonaan päätetään repiä.
Itselläkin on vielä toistaiseksi sama yhteys.
 
Liittynyt
21.05.2018
Viestejä
384
Erikoista ongelmaa omassa kuparikaapeliyhteydessä. (DNA 200Mb)

Speedtest antaa aina vaan n. 5-10Mbps, Steamista lataa kuitenkin sen ~180Mbps.
Välillä tuntuu yhteys vähän takkuavan ja sivujen lataus jää välillä hetkeksi junnaamaan kunnes menee normaalisti.

Pingissä en ole huomannut mitään. Modeemin täysi resetointi auttoi n. minuutiksi. Ja DNA:n asiakaspalvelussa sanottiin vaan, että näyttää yhteys "punaista" ja sitten kun resetoin modeemin niin näytti taas "vihreää"

Ja tosiaan, upload pysyy aina normaalina. Ei muutoksia nopeudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
2 019
Xiaomi_Mi_11_DNA_5G_Oulu.JPG

Xiaomi Mi 11 5G, SD888 ja X60 modeemi. Kiristin kypäränhihnani ja kengännauhani, sitten kävin kokeilemassa tosimielellä DNA 5G:ssä Oulun keskustassa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 135
Viestejä
4 196 776
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom