Nettiauto - keskustelu, löydöt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dzeeta
  • Aloitettu Aloitettu
Kaivelin huvikseni auton kuvan netistä. Omistushistorianhan saa kuka vain parilla eurolla, oma mielenkiinto ei tuohon riittänyt.

kusetuspassatti.jpg

Poistetun ilmoituksen saa näkyviin kun laittaa nettiauton print toimintoon ilmoituksen ID:n:

Latautuu PDF tiedostona.
 
No sama kiinnostaisi, informaatioarvo nolla jos ei mitään tuoda esiin.

Pitkän videon tärkein informaatio arvo oli se että Suomessa on/ollut tuollaista "digi" mittarilukemien aktiivista muokkaamis toimintaa ja video mainosti julkaisijan palvelua millä voi yrittää kaivaa faktoja esille. Saman asia olisi voinut tiivistää ihan lyhyen sivun mittaiseen artikkeliin, tai edes paljon lyhyempään videoon. jos nyt video pitää olla.

Tarina firman a, b, c, d kytköksistä, osoitteista olisi avautunut paremmin yksittäisellä kuvalla. En tässä nyt sitä dissaa että paikkansa myös MOT tyyliselle kerronnalle.

MOT toimituksella isommat resurssit ja tausta lakitiimi, niin uskaltaa rohkeammin kertoa nimiä. Tuossa lisäksi kerrottiin heidän asiakkaasta, jota ei järkeä huudella.

Nimien julkaisun jätti sitten ylöisölle.
 
Tämmönen "löytö" nettiautossa. Täytyy vain hämmästellä näitä longlife huoltovälejä, mutta tämä on ehkä pisin minkä olen nähnyt. Ei ihmekkää miksi VAG:sta puhutaan niin paskaa (osittain kyllä ihan aiheellista) mutta jos huollot on tyyliä tämä niin onhan tämä selvä, että autoon tulee ongelmia pienillä kilsoilla. Tai yleisestikkin autovalmistajien suosituksen pitkiin huoltoihin... Ei hyvä.


huolto2.png

huolto1.png

50 tkm samoilla öljyillä on toki yläkanttiin, mutta olen ajellut 15 tkm ohjeellisen vaihtovälin autolla about 120 tkm --> 155 tkm samoilla öljyillä tippaakaan lisäämättä, ja sen jälkeen ajoin samalla koneella vielä 75 tkm lisää öljynvaihtoväliä noudattaen. Sitten yhteinen taival päättyi korjausvelan kasautumiseen, moottori ei näyttänyt merkkejä antautumisesta tuossakaan vaiheessa. :speechless: Mutta voi olla, että on vaihdettu jossakin parkkipaikalla itse tai kaverin toimesta, jolloin ei ole tullut leimoja sähköiseen huoltokirjaan.

---

Vaan mitäs ainetta poloiseen on kaadettu? Pelkääjän penkki ja kuljettajan jalkatila valkoisena.


1739802385809.png
 
Mitäköhän valkoista ainetta näin talvisin tuppaa olemaan. Leivinjauhoa?
Tässä iässä on jo likinäköä, mutta ei tuossa kyllä mikään viittaa lumeen. Ihan selkeästi jauhomaista ainetta. Se miten se on levittynyt jne. voisi olla vaikka vehnäjauhoa, mutta seuraava kysymys on miksi... noi tuollaisella "asettelulla" oli aine mitä tahansa, tähän lienee haastavaa saada fiksua vastausta.
 
Tässä iässä on jo likinäköä, mutta ei tuossa kyllä mikään viittaa lumeen. Ihan selkeästi jauhomaista ainetta. Se miten se on levittynyt jne. voisi olla vaikka vehnäjauhoa, mutta seuraava kysymys on miksi... noi tuollaisella "asettelulla" oli aine mitä tahansa, tähän lienee haastavaa saada fiksua vastausta.
Tai sitten se on vaan lunta. Talvella hyvin yleinen elementti vaikka nyt hetken olikin täällä etelässä lumeton jakso. Ei jestas sentään.

Seuraavaksi voitte arvailla, että minkä takia kuskin penkki on märkä? Siihen on varmaan virtsattu.
 
Tässä iässä on jo likinäköä, mutta ei tuossa kyllä mikään viittaa lumeen. Ihan selkeästi jauhomaista ainetta. Se miten se on levittynyt jne. voisi olla vaikka vehnäjauhoa, mutta seuraava kysymys on miksi... noi tuollaisella "asettelulla" oli aine mitä tahansa, tähän lienee haastavaa saada fiksua vastausta.
Likinäkö varmaan vaikuttaa. Jos laitat lasit päähän, huomaat että osa lumesta on sulanut pieniksi märiksi kohdiksi penkin reunoille. Lisäksi näet, että kuvassa auton tuulilasin ulkopuolella keulalla on lunta.
 
Eikös tuo muutenkin ole se psa-taustainen ongelmapesä tuo kone?

Eli vaikka jostain syystä selviäisikin vähillä öljyillä ajamisesta niin odottamassa on pari muuta täystuhoon johtavaa vikaa.

Ja kai ne korjaamolla nyt on nähnyt, että minkä väristä se öljy on siellä ollut, mutta sitä ei tietysti kannata kertoa ilmoituksessa jos siellä on ollut harmaaan sävyjä mukana, kun se tarkoittaa laakeriremonttia.

Joskus tätä yritin tosissani selvittää, että kenenkä vika tuo kone on. Lähteestä riippuen syyteltiin sitä toista osapuolta yhteistyössä. Ehkä paras vastaus on tämä chatgpt:n vastaus: "BMW Prince -moottori, joka tunnetaan myös nimellä PSA-BMW EP-sarja, on yhteisprojekti BMW:n ja ranskalaisen PSA Groupin (Peugeot-Citroën) välillä.

Moottori on suunniteltu pääasiassa BMW:n ja PSA:n insinöörien yhteistyönä Saksassa ja Ranskassa. BMW vastasi suurelta osin moottorin kehityksestä, erityisesti suorituskyvyn ja teknologian osalta, kun taas PSA keskittyi kustannustehokkuuteen ja soveltuvuuteen laajempiin markkinoihin.

Tuotanto tapahtui PSA:n Douvrinin tehtaalla Ranskassa, mutta BMW valmisti joitakin versioita myös omissa tuotantolaitoksissaan."

Minin keulalla se ensimmäisen kerran päivänvalon näki, kai sekin jotain merkitsee..
 
Joskus tätä yritin tosissani selvittää, että kenenkä vika tuo kone on. Lähteestä riippuen syyteltiin sitä toista osapuolta yhteistyössä. Ehkä paras vastaus on tämä chatgpt:n vastaus: "BMW Prince -moottori, joka tunnetaan myös nimellä PSA-BMW EP-sarja, on yhteisprojekti BMW:n ja ranskalaisen PSA Groupin (Peugeot-Citroën) välillä.

Moottori on suunniteltu pääasiassa BMW:n ja PSA:n insinöörien yhteistyönä Saksassa ja Ranskassa. BMW vastasi suurelta osin moottorin kehityksestä, erityisesti suorituskyvyn ja teknologian osalta, kun taas PSA keskittyi kustannustehokkuuteen ja soveltuvuuteen laajempiin markkinoihin.

Tuotanto tapahtui PSA:n Douvrinin tehtaalla Ranskassa, mutta BMW valmisti joitakin versioita myös omissa tuotantolaitoksissaan."

Minin keulalla se ensimmäisen kerran päivänvalon näki, kai sekin jotain merkitsee..
Eiköhän se BMW tässä tapauksessa tiputtanut sen pallon ainakin Prince engine - Wikipedia perusteella:
The Prince family shares its basic block dimensions with the previous PSA TU engine family. Engineering design was directed by BMW using their Valvetronic variable valve lift system on the intake side, flow-controlled oil pump, timing chain, single belt drive of all ancillary units, composite camshafts and cylinder head produced by lost-foam casting. It is also equipped with an on-demand water pump. Gasoline direct injection with a twin-scroll turbocharger will be used on the higher power versions.
 
No sama kiinnostaisi, informaatioarvo nolla jos ei mitään tuoda esiin.
Passatin kuvat oli ainakin sen näköiset että olisi olleet SAKA:n pihalta ja konkkaan menneitä firmoja on viimeajoilta on ainakin X-bil. Näihinkö siinä nyt vihjataan?
En viitsinyt mainita etten levitä tietoa joka ei ole 100% varmasti totta ettei tule sanomista. Oli yksi osallisista jo ollut Simolammikon Mikkoonkin yhteydessä asian tiimoilta.
 
En viitsinyt mainita etten levitä tietoa joka ei ole 100% varmasti totta ettei tule sanomista. Oli yksi osallisista jo ollut Simolammikon Mikkoonkin yhteydessä asian tiimoilta.
Tarkennuksena, että ensin oli ottanut autoyhtiö B:n lakimies ja sen jälkeen itse B:n edustaja. Eli varmasti uhkailtu hiljaiseksi, tai ainakin sen voi päätellä tällaisista jälkikäteen kuvatuista videosta. Myös vuokrafirman edustaja oli ottanut yhteyttä. Luonnollisesti kaikki kiistivät tehneensä mitään väärää ja uhreja itsekin. Ei ole kuulemma autoliikkeenkään etu... ;)

 
Huvittavaa sinänsä se, että Simolammikko ei maininnu mitään yritystä nimeltä missään videossa, silti tämä "autoliike b" paskoi housuunsa ja otti yhteyttä ihan lakimiehen kera. :D
Missä savua, siellä tulta..
 
Huvittavaa sinänsä se, että Simolammikko ei maininnu mitään yritystä nimeltä missään videossa, silti tämä "autoliike b" paskoi housuunsa ja otti yhteyttä ihan lakimiehen kera. :D
Missä savua, siellä tulta..

Teki virheen siinä, kun näytti sitä myynnissä olevaa autoa, joka ei ollut kuin 15 sekunnin homma löytää oikea ilmoitus nettiautosta/googlesta ja yhdistää se tiettyyn autoliikkeeseen.
 
Tuollainen Talbot Horizontin serkku olis ollut jännä peli muutama vuosikymmen sitten, olisi turbosaabeilla ollu tukalat paikat. GLHS mallinimi tulee sanoista Goes Like Hell and Some more ja ilmeisesti nimelle on katetta kun jonain vuonna ollut suorituskykyisin jenkki (ilmeisesti tosin vaan mutkaradoilla ajettuna).
Miksei olisi jännä peli tänäkin päivänä? Vauhti ja tekemisen meininki tuntuu tuollaisessa kipossa ihan erilailla kun jossain tämän päivän sähköautossa vaikka ne absoluuttisesti nopeampia tietysti on.
 
Miksei olisi jännä peli tänäkin päivänä? Vauhti ja tekemisen meininki tuntuu tuollaisessa kipossa ihan erilailla kun jossain tämän päivän sähköautossa vaikka ne absoluuttisesti nopeampia tietysti on.

No varmasti, mutta harva enää on ”aito suomiauto” Horizon Petrol liikenteessä, niin sleeperiasetelma kärsii :)
 
Onhan se softattu turbosaabbi nykyäänki ihan jännä peli :D ei näytä paljo miltää vaan reilu 200hp liikuttaa ysikolmosta melko vittuilemati
Melkeen tekis mieli hommata taas ruotsalainen hävittäjä. Katotaan meneekö autokuume järjen vai tunteen puolelle
 
Onhan se softattu turbosaabbi nykyäänki ihan jännä peli :D ei näytä paljo miltää vaan reilu 200hp liikuttaa ysikolmosta melko vittuilemati
Melkeen tekis mieli hommata taas ruotsalainen hävittäjä. Katotaan meneekö autokuume järjen vai tunteen puolelle

Aerot olisi ihan kivoja mutta vähäsen haastavia ylläpitää - vanhemmista puhumattakaan. Ei ole tilojakaan, mihin laittaisi, mutta 900 Aero olisi aika päheä vehje.

Vakionakin 900 Turbo otti kyllä ihan kettuilematta lähemmäs pari markkaa. ja vuosihan oli mallia kahdeksankymmentäluku. Mutta muistan, kun katsoin takapenkiltä (ilman vyötä tottakai), kun neula nousi. :lol:
 
Aerot olisi ihan kivoja mutta vähäsen haastavia ylläpitää - vanhemmista puhumattakaan. Ei ole tilojakaan, mihin laittaisi, mutta 900 Aero olisi aika päheä vehje.

Vakionakin 900 Turbo otti kyllä ihan kettuilematta lähemmäs pari markkaa. ja vuosihan oli mallia kahdeksankymmentäluku. Mutta muistan, kun katsoin takapenkiltä (ilman vyötä tottakai), kun neula nousi. :lol:
Se toinen ruotsalainen eli 940 turbo vetää oikeasta päästä, lastuilla on yli 200hp ja tekniikka kestää 700tkm.
Paljon mielenkiintoisempi jo vetotavan puolesta.
 
Se toinen ruotsalainen eli 940 turbo vetää oikeasta päästä, lastuilla on yli 200hp ja tekniikka kestää 700tkm.
Paljon mielenkiintoisempi jo vetotavan puolesta.
Omalla tavallaan ihan mielenkiintoinen peli sekin, mutta vähän liian tweedtakki & mieslippis henkinen laitos :D Saabissa on enemmän sitä kepittämisen meininkiä.
 
Onhan se softattu turbosaabbi nykyäänki ihan jännä peli :D ei näytä paljo miltää vaan reilu 200hp liikuttaa ysikolmosta melko vittuilemati
Melkeen tekis mieli hommata taas ruotsalainen hävittäjä. Katotaan meneekö autokuume järjen vai tunteen puolelle
En tiedä kannattaako tuollaisella vanhalla ja laittomalla ajella.
 
En ole koskaan ymmärtänyt näitä lukottomia etuvetoja joissa viritetty teho välittyy tiehen niin heikosti, että vastaa todellisuudessa noin 1/3 tehoista autoa kulkupuoleltaan. Mikä siinä on niin hienoa että yksi etupyörä jauhaa tyhjää savuten ja auto alkaa kiihtyä kunnolla vasta jossain +200km/h nopeudessa?
 
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/190/14870877 mukaan muutaman vuoden ikäiset nastarenkaat, vaikka ei ole ajettu talvella 16 vuoteen? Ja joista kuva vielä auton alla, talvella.
Omassa harrasteessa ainakin ei talviajoa tarkoittaa että talvirenkaita ei ole olemassakaan, eikä auto käy tallin ulkopuolella silloin kun lunta on maassa.
Jos jaksaisi ja kiinnostaisi niin Trafistahan sen näkisi onko ollut seisonnassa talvet.
 
En ole koskaan ymmärtänyt näitä lukottomia etuvetoja joissa viritetty teho välittyy tiehen niin heikosti, että vastaa todellisuudessa noin 1/3 tehoista autoa kulkupuoleltaan. Mikä siinä on niin hienoa että yksi etupyörä jauhaa tyhjää savuten ja auto alkaa kiihtyä kunnolla vasta jossain +200km/h nopeudessa?
Lisätiedoissa mainitaan lukko...
 
En ole koskaan ymmärtänyt näitä lukottomia etuvetoja joissa viritetty teho välittyy tiehen niin heikosti, että vastaa todellisuudessa noin 1/3 tehoista autoa kulkupuoleltaan. Mikä siinä on niin hienoa että yksi etupyörä jauhaa tyhjää savuten ja auto alkaa kiihtyä kunnolla vasta jossain +200km/h nopeudessa?
Et tainnut katsoa koko ilmoitusta. Kuten yllä mainittu, lukko löytyy.
Ja sehän se pointti on, kiihtyy perkeleesti siellä isojen poikien vauhdeissakin.
Ei tällaista osta kukaan siihen että pyörittelee kylää ympäri, itse ainakin menisin vetämään mailin vetoja.

Autoille on eri käyttötarkoituksia. Jos olet joskus tuollaisella ajanut (epäilen kommentista päätellen vahvasti), tiedät että ei joku 600hp nyt ole mikään astronominen tehomäärä ja vähän oikeaa nilkkaa säätämällä pitoja saa kolmosella hyvinkin jo ennen 150 vauhteja. Ajelin joskus 480hv etuveto Seatilla muutaman viikonlopun ja siihenkin ehti jo kyllästymään siinä ajassa. Voimaan turtuu ja sitä oppii hallitsemaan.

 
Et tainnut katsoa koko ilmoitusta. Kuten yllä mainittu, lukko löytyy.
Ja sehän se pointti on, kiihtyy perkeleesti siellä isojen poikien vauhdeissakin.
Ei tällaista osta kukaan siihen että pyörittelee kylää ympäri, itse ainakin menisin vetämään mailin vetoja.

Autoille on eri käyttötarkoituksia. Jos olet joskus tuollaisella ajanut (epäilen kommentista päätellen vahvasti), tiedät että ei joku 600hp nyt ole mikään astronominen tehomäärä ja vähän oikeaa nilkkaa säätämällä pitoja saa kolmosella hyvinkin jo ennen 150 vauhteja. Ajelin joskus 480hv etuveto Seatilla muutaman viikonlopun ja siihenkin ehti jo kyllästymään siinä ajassa. Voimaan turtuu ja sitä oppii hallitsemaan.


En todellakaan ole ajanut tuollaisella, 80hv Nissan Sunny poltti jo kumia toisella pyörällä niin ei minkään valtakunnan mielenkiintoa tehokkaisiin etuvetoihin. Takapyörävälitteisinä 2,5sek 0-100 kulkevat tuntuvat huomattavati luontevimmalta käsissä eikä edes kumikaan vielä parkaise niilläkään voimilla kun kumi on riittävän leveä (mahdotonta etuvetoisilla).

Edit. Videosta, en voi välttyä ajatukselta että tuo Volvokin olisi kokonaisuutena suorituskykyisempi taka/nelivetona. Miksi siis panostaa huonoimpaan vetotapaan suorituskykyistä autoa rakentaessa.
Etuvetoinen auto on vähän kuin paraolympialaisten urheilija, omassa sarjassaan huipputasoa, mutta muihin verrattuna aika ”meh”.
 
Viimeksi muokattu:
En todellakaan ole ajanut tuollaisella, 80hv Nissan Sunny poltti jo kumia toisella pyörällä niin ei minkään valtakunnan mielenkiintoa tehokkaisiin etuvetoihin. Takapyörävälitteisinä 2,5sek 0-100 kulkevat tuntuvat huomattavati luontevimmalta käsissä eikä edes kumikaan vielä parkaise niilläkään voimilla kun kumi on riittävän leveä (mahdotonta etuvetoisilla).

Edit. Videosta, en voi välttyä ajatukselta että tuo Volvokin olisi kokonaisuutena suorituskykyisempi taka/nelivetona. Miksi siis panostaa huonoimpaan vetotapaan suorituskykyistä autoa rakentaessa.
Etuvetoinen auto on vähän kuin paraolympialaisten urheilija, omassa sarjassaan huipputasoa, mutta muihin verrattuna aika ”meh”.
Kuulostaa vahvasti siltä että se sähköauton 0-100 on elämän määrittävä tekijä :D
Etuvetoja on myös järkevällä alustageometrialla. Sen ymmärrän kyllä että Sunny varmasti sutii, eikä sillä välttämättä koviin fiiliksiin pääse.
Parhaissa ajajan autoissa on monia etuvetoja, mm. integrat, R26.R etc.

Nuo joilla oikeasti vauhtia haetaan, on usein vajaavetoisia ihan siitä loogisesta syystä että voimansiirron vaste on pienempi. Totta kai Volvokin on takavetona suorituskykyisempi, mutta tuolla logiikalla kaikkien autojen pitäisi olla niitä 2000hp nelivetomonstereita. Hauskaa voi pitää monenlaisilla laitteilla.

Tästä kun katsoo vaikka 1600m tuloksia niin top 5 ei kauheasti nelivetoja ole:


0–1609 m: top 10 -lista (loppunopeus)​

Autot​

  1. 366 km/h, Km-machine, Chevrolet Corvette C6, Kauhava 2015
  2. 364 km/h, Stingray427, Chevrolet Corvette C5, Halli 2014
  3. 350 km/h, Ritola, Chevrolet Corvette C6TT, LPR #2 2017
  4. 349 km/h, Jusba, Toyota Supra MK3, SpeedParty 2013
  5. 347 km/h, Koistel Nätynki, Toyota Supra MKIV, LPR 2011
 
Viimeksi muokattu:
No enhän minä tässä toki nelivetoa puolustellutkaan, totesin vain että sekin on parempi kuin etuveto. Takavetohan se on aina paras kun alusta on riittävän pitävä ja painonsiirtymä työntävien pyörien päälle on maksimit.
Käytännön suorituskyky on tärkeä, ohituskiihtyvyys, kiihtyvyys 200 tienoille, 0-100 yksi osa-alue, hyvä olla kunnossa mutta käytännössä olematon merkitys. Näissä ominaisuuksissa etuveto on aina huonoin kun tehoa on ns. tarpeeksi.
Aina voi selitellä järkevöitettyä alustageometriaa yms. mutta silti totuus on se että taka- tai nelivedoksi samalla pieteetillä rakennettuna sama auto olisi parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä tossa softauksessa nyt niin paljo hiertää?

Tätä hiukan itsekin pohdin. Yhden auton aikanaan softauttanut ja edellinen omistaja oli iloksi hoitanut homman jo valmiiksi tuoreempaan kulkineeseen.

Aikanaan Octavia TDIssä tuli toii lisää tehoa ja vääntöä, mutta samalla tasoiteltiin ahtopaineepyynnöistä piikit, jotka hajottavat ennemmin tai myöhemmin sen vakioahtimen ja rajoitettiin vääntöä, ettei kytkin mene. EGR-venttiili tulpattiin ohjelmallisesti, koska se tahtoo mennä tukkoon Eberiä/Webastoa käytettäessä.

Autosta ei sitten mennytkään välillä 70tkm-180tkm juuri muuta kuin se EGR-venttiili, joka oli ilmeisesti jo ottanut kipeää. Auto oli vakiota miellyttävämpi ajettava ja toimi mielestäni paremmin myös alakierroksilla.

Tämä Rican ohjelma ei nykyisessä ole ihan niin hienostunut, mutta ainakin voimaa tuntuu riittävän pikkudieselissä sen verran, että renkaat sutaisevat helposti tyhjää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 918
Viestejä
4 652 182
Jäsenet
76 315
Uusin jäsen
OivaV

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom