Samaa mietin itse. Konaa en tarkemmin katsonut kun katsoin eri sähköautoja mobile.de:stä viime viikolla, mutta sähköautoissa oli yleisesti 10-15k€ eroja "samalla" varustelutasolla noiden tukien jälkeen. Vakiovarusteissahan on maittain pieniä eroja eri valmistajilla näin yleisesti, mutta en tiedä Konasta muuten kuin mitä Brittien ja Suomen eroista luin. Sähköautoissa tuntuu kyllä moni valmistaja tekevän ne muutamat varustelutasot ja ainoat vaihdettavat varusteet on suunnilleen väri ja vannekoko/rengasmalli.
edit:
Suomi vs Saksa sähköautojen verot ja tuet
ALV: 24% vs 16%
Autovero: 2,7% vs 0% (ei autoveroa 10 vuoteen sähköautoissa)
Hankintatuki: 2000€ (alle 50k€ ) vs 9000€ (hinta alle 40k€) ja 8000e (hinta 40k€ - 60k€)
Plugareilla vastaavasti 0€ vs 6750€ (hinta alle 40k€) ja 5625€ (hinta 40k€ - 60k€)
Lisäksi työnantajat, jotka mahdollistaa sähkölatauksen työntekijöille saa alennuksia tuloveroon 25% (en jaksanut paneutua tarkkoihin spekseihin paljon tuo nyt on oikeasti ja mistä se tulee. Ilmeisesti lataukseen liittyen, ei kokonaisveroissa).
edit2: Tosiaan en itse tiennyt että plugarit saa myös hankintatukea todella paljon Saksassa. Mutta tosiaan jokainen voi laskea noilla vero ja tukimäärillä Suomen ((veroton hinta * autovero) * 1,24 - 2000e) vs Saksan (veroton hinta * 1,16 - 8000€), että kuinka paljon halvempi 40k€ verottomana maksava auto on Saksan puolella. Se on jotain reilu 38k€ siellä vs täällä 49k€. Huono esimerkki kun meni ihan rajalle saako edes hankintatukea Suomen puolella. Mitä tuollainen 10tkm ajettu puoli vuotta vanha auto maksaa käytettynä Saksassa vs Suomeen? Tai vuoden tai kaksi vanha sitten vuoden tai kahden päästä.