Netin kauppapaikat(Tori, huuto, ebay, ...)

Onko näin, että jos ToriDiilillä myymä lähetys palautuu minulle, koska ostaja ei nouda sitä, minulle ei tule siitä maksettavaa pakettia noutaessa? ToriDiilin ehdoissa ei tuosta mainita, vaan se että raha kuuluu myyjälle.
Samaa juuri itse etsiskelin kun ostaja ei ole viestejä edes nähnyt saati vastannut.
Ymmärsin, että jos palautuneen tuotteen haluaa vastaanottaa, siitä voi postikulut joutua maksamaan, mutta kauppahinta maksetaan myyjälle otit tuotteen takaisin tai et.

Olisiko jollain antaa neuvoa tähän tapaukseen? Myin Torissa yhden kannettavan 220 € noudolla ja muutaman päivän päästä ostaja ilmoitti, että latausportissa on jotain vikaa. Alla on muutama viimeisimmistä viesteistä. Varmaan tässä on edessä kauppojen purku, koska en pysty myöskään todistamaan millään, että latausportti toimi ennen kauppojen tekemistä?

Ostaja:
Me tultiin nyt siihen tulokseen, että halutaan perua kaupat tämän osalta. Se ongelma on tuossa portissa, ja vaikka vielä lataa aina välillä, se luultavasti pidemmällä juoksulla lakkaa toimimasta, jolloin lataaminen ei onnistu enää lainkaan.

Minä:
Ymmärrän tilanteen, mutta tässä on nyt se ongelma, että kone lähti täältä mielestäni täysin toimivana, eikä latausportissa ollut silloin mitään havaittavaa vikaa. Koska läppäri on ollut jo teillä käytössä, en voi olla varma, onko ongelma syntynyt vasta myöhemmin. Nykykunnossa kone ei enää vastaa sitä, mitä myin. Tuon tyyppistä latausporttia ei valitettavasti helposti vaihdeta, mikä vaikuttaa oleellisesti laitteen arvoon. Tämän vuoksi kauppojen peruminen on vähän vaikeaa.

Ostaja:
Ymmärrän myös sinun pointin tässä. Haettaessa kuitenkaan me ei testattu latausportin toimivuutta, eikä sitä siinä teidän pihalla olisikaan ollut mahdollista testata? Läppäri oli ladattu valmiiksi täyteen, ja ainoastaan katsottiin että päällisin puolin toimii, ei ole isompia kolhuja ulkopinnassa, koneessa on mainitut komponentit, sekä akunkesto kunnossa. Portin vika ei millään ole voinut tulla esimerkiksi kuljetuksen aikana.

En yleensä tykkää heittää tätä korttia kehiin, mutta olen itse it-alalta kouluttautunut ja tehnyt lähes 10 vuotta töitä koneiden parissa. Ongelma ei siis myöskään ole käyttäjässä, tai siinä, että latauspistoketta olisi runnottu koneen sisään voimalla tai vääntäen.

Minä:
Tuo on totta, olisi sen latausportin voinut testata noudon yhteydessä, mutta en silloin ajatellut asiaa. Ennen ei ole tullut tällaista ongelmaa vastaan.

En myöskään epäile taitojasi koneen käyttäjänä. Lähinnä mietin, että olisiko vaurio latausporttiin voinut syntyä äitisi miehen yrittäessä saada läppäriä latautumaan? Ymmärtääkseni et ollut paikalla, kun hän yritti saada läppärin latautumaan? Jatketaan keskustelua huomenna.

Ostaja:
Jatkan keskustelua aiheesta. Minä laitoin äidin miehelle koneen paikalleen, näytöt, näppikset, laturijohdot kiinni. Laittaessani koneen asetuksia kuntoon, katsoin vain koneen olevan virransäästötilassa, enkä kiinnittänyt sen suurempaa huomiota siihen, lataako kone vai ei. Kun äidin mies huomasi parin päivän käytön jälkeen akun olevan lopussa, hän laittoi minulle heti viestiä, eikä uskaltanut edes irroittaa koneesta johtoja. Joten ei, äitini mies ei ole itse työntänyt laturijohtoa väkivalloin sisään.

Ymmärrän kyllä, ettet ole välttämättä huomannut ongelmaa, jos kone ja latausjohto ovat olleet koko ajan fyysisesti staattisessa asennossa - tällöinhän kone luultavasti on ladannut. Mutta kyllä sinun myyjänä ja elektroniikkaa huoltavana pitää ottaa oma vastuusi siitä, että kuntoon ja myyntiin laittamasi kone ei sitten välttämättä olekaan kondiksessa. Läppärin pohjan ruuveista näkyy myös selkeästi se, että läppäri on jossain kohtaa avattu. Eikä me voida sitä tietää, mitä komponentteja sinä olet sieltä mahdollisesti vaihtanut, tai onko portti silloin vaurioitunut. Tai onko ollut jo tätä ennen rikki.

Itseäni harmittaa se, että jos olisimme tehneet kaupat toridiilillä, olisin voinut mukisematta palauttaa koneen sinulle. Miten tämä siis eroaa siitä? Joten, oletko nyt valmis kauppojen purkuun ja ottamaan vastuusi siitä, ettei myymäsi kone ollutkaan myyntikunnossa?

Olisiko jollain antaa neuvoa tähän tapaukseen? Myin Torissa yhden kannettavan 220 € noudolla ja muutaman päivän päästä ostaja ilmoitti, että latausportissa on jotain vikaa. Alla on muutama viimeisimmistä viesteistä. Varmaan tässä on edessä kauppojen purku, koska en pysty myöskään todistamaan millään, että latausportti toimi ennen kauppojen tekemistä?

Ostaja:
Me tultiin nyt siihen tulokseen, että halutaan perua kaupat tämän osalta. Se ongelma on tuossa portissa, ja vaikka vielä lataa aina välillä, se luultavasti pidemmällä juoksulla lakkaa toimimasta, jolloin lataaminen ei onnistu enää lainkaan.

Minä:
Ymmärrän tilanteen, mutta tässä on nyt se ongelma, että kone lähti täältä mielestäni täysin toimivana, eikä latausportissa ollut silloin mitään havaittavaa vikaa. Koska läppäri on ollut jo teillä käytössä, en voi olla varma, onko ongelma syntynyt vasta myöhemmin. Nykykunnossa kone ei enää vastaa sitä, mitä myin. Tuon tyyppistä latausporttia ei valitettavasti helposti vaihdeta, mikä vaikuttaa oleellisesti laitteen arvoon. Tämän vuoksi kauppojen peruminen on vähän vaikeaa.

Ostaja:
Ymmärrän myös sinun pointin tässä. Haettaessa kuitenkaan me ei testattu latausportin toimivuutta, eikä sitä siinä teidän pihalla olisikaan ollut mahdollista testata? Läppäri oli ladattu valmiiksi täyteen, ja ainoastaan katsottiin että päällisin puolin toimii, ei ole isompia kolhuja ulkopinnassa, koneessa on mainitut komponentit, sekä akunkesto kunnossa. Portin vika ei millään ole voinut tulla esimerkiksi kuljetuksen aikana.

En yleensä tykkää heittää tätä korttia kehiin, mutta olen itse it-alalta kouluttautunut ja tehnyt lähes 10 vuotta töitä koneiden parissa. Ongelma ei siis myöskään ole käyttäjässä, tai siinä, että latauspistoketta olisi runnottu koneen sisään voimalla tai vääntäen.

Minä:
Tuo on totta, olisi sen latausportin voinut testata noudon yhteydessä, mutta en silloin ajatellut asiaa. Ennen ei ole tullut tällaista ongelmaa vastaan.

En myöskään epäile taitojasi koneen käyttäjänä. Lähinnä mietin, että olisiko vaurio latausporttiin voinut syntyä äitisi miehen yrittäessä saada läppäriä latautumaan? Ymmärtääkseni et ollut paikalla, kun hän yritti saada läppärin latautumaan? Jatketaan keskustelua huomenna.

Ostaja:
Jatkan keskustelua aiheesta. Minä laitoin äidin miehelle koneen paikalleen, näytöt, näppikset, laturijohdot kiinni. Laittaessani koneen asetuksia kuntoon, katsoin vain koneen olevan virransäästötilassa, enkä kiinnittänyt sen suurempaa huomiota siihen, lataako kone vai ei. Kun äidin mies huomasi parin päivän käytön jälkeen akun olevan lopussa, hän laittoi minulle heti viestiä, eikä uskaltanut edes irroittaa koneesta johtoja. Joten ei, äitini mies ei ole itse työntänyt laturijohtoa väkivalloin sisään.

Ymmärrän kyllä, ettet ole välttämättä huomannut ongelmaa, jos kone ja latausjohto ovat olleet koko ajan fyysisesti staattisessa asennossa - tällöinhän kone luultavasti on ladannut. Mutta kyllä sinun myyjänä ja elektroniikkaa huoltavana pitää ottaa oma vastuusi siitä, että kuntoon ja myyntiin laittamasi kone ei sitten välttämättä olekaan kondiksessa. Läppärin pohjan ruuveista näkyy myös selkeästi se, että läppäri on jossain kohtaa avattu. Eikä me voida sitä tietää, mitä komponentteja sinä olet sieltä mahdollisesti vaihtanut, tai onko portti silloin vaurioitunut. Tai onko ollut jo tätä ennen rikki.

Itseäni harmittaa se, että jos olisimme tehneet kaupat toridiilillä, olisin voinut mukisematta palauttaa koneen sinulle. Miten tämä siis eroaa siitä? Joten, oletko nyt valmis kauppojen purkuun ja ottamaan vastuusi siitä, ettei myymäsi kone ollutkaan myyntikunnossa?
Itsellä on käynyt vähän vastaavasti iotechissä: lähettämäni läppäri oli toimiva ja ostaja kun avasi laatikon, olikin näyttö mennyt rikki. Laatikko oli ehjä ja koneessa ei ulkoisia jälkiä. -> Otin koneen palautuksena, mutta ostaja hävisi tuplapostikulujen verran, sillä hän maksoi palautuspostit ja lähetysposteja en palauttanut. Tämä oli siis kompromissi, vaikka ei ollut tietoa missä kone oikeasti hajosi. Itse tiedän, että kone oli toimiva lähetettäessä ja ostaja suostui tähän "diiliin". Myin sitten koneen seuraavalle rikkinäsenä ~puoleen hintaan, eli takkiin tuli jotain kymppejä.

Mielestäni on reilua sovitella, jos ostaja heti ilmoittaa viasta. 2 päivää on kyllä vähän siinä ja tässä, olisiko jotakin voinut jo käydä niin ettei vika ole myyjän. Melkeinpä suosittelisin tarjoamaan jotain osaa hinnapalautuksena, laittaa vahingon sitten vaikka kotivakuutukseen tms. Mutta kuitenkin kompromisseja nuo on aina, jos haluaa sovitella. Yksityisten välillä kun voi vaan sanoa myös "perävalotakuu, harmi että se meni teillä noin nopeasti rikki"

Jos perut kaupat, niin oleellista lienee, ettet palauta rahoja ennenkuin kone on sinulla takaisin. Konehan voikin olla toimiva -huijareitakin kun on liikkeellä

Voit ottaa laitteen tarkistettavaksi ja katsoa onko siinä vikaa vai ei, sitten vasta palautat rahat.
Toki yksityisten välillä on perävalotakuu, että ostajankin pitäisi se ymmärtää ja tarkistaa tuote.

Itselläni oli vastaava tapaus kuin myin läppäriä ilman Windowsia ja ostaja sen silti osti. Sitten alkoikin itkeminen, että ei osaakaan asentaa Windowsia ja halusi perua kaupat. Varmaan tunti sen ostamisen jälkeen. No peruin, asensin Windowsin ja myin sitten taas voitolla eteenpäin.

Tuossa tapauksessa kun ammattimaisemmin noita koneita kasaillaan sekä jälleenmyydään huollettuna ja testattuna rautaan nähden varsin kovillakin hinnoilla, niin palauttaisin ostajalle rahat. Jos täältä esimerkiksi ostaa läppärin alle kympillä ja laittaa heti parin viikon sisään päälle satasella eli 22-kertaisella hinnalla myyntiin niin se alkaa olemaan hieman siinä kiikun kaakun että millaisen määrän huomautettavaa kehtaa koneelta odottaa vaikka kyseessä onkin yksityishenkilöiden välinen kauppa.

Viimeksi muokattu:
Tuossa tapauksessa kun ammattimaisemmin noita koneita kasaillaan sekä jälleenmyydään huollettuna ja testattuna rautaan nähden varsin kovillakin hinnoilla, niin palauttaisin ostajalle rahat.
Joo, jos tuollaisesta on kyse, niin vaikka toinen rauta asiakkaalle tai kauppojen peruutus lienee järkevimmät

Tuossa tapauksessa kun ammattimaisemmin noita koneita kasaillaan sekä jälleenmyydään huollettuna ja testattuna rautaan nähden varsin kovillakin hinnoilla, niin palauttaisin ostajalle rahat.
En kannettavia mitenkään kovin ammattimaisesti myy, lähinnä tykkään testailla vähän eri kannettavia ja myydä vanhan sitten aina seuraavan tieltä pois. Tässäkin tapauksessa kannettava oli ollut minulla jonkin aikaa käytössä, enkä koneelle ollut mitään muuta tehnyt kuin avannut takakannen ja putsannut pölyt pois ennen myyntiä. Tietysti Windowsin ja ajurit yms. olin asentanut uudelle omistajalle valmiiksi. Muutoin tämä tietotekniikka on vain harrastus.

Kun äidin mies huomasi parin päivän käytön jälkeen akun olevan lopussa, hän laittoi minulle heti viestiä
jos olisimme tehneet kaupat toridiilillä, olisin voinut mukisematta palauttaa koneen sinulle

Harmillinen tilanne. Kommentoin vain sen verran, että ostaja on väärässä ToriDiilin palautusmahdollisuudesta - siinä ostajalla on 24h aikaa tavaran vastaanottamisen jälkeen tarkastaa tavara ennen kuin rahat lähtee myyjälle. Kyseisessä tapauksessa vika havaittu parin päivän käytön jälkeen.
Jos Ostaja huomaa, että tavarat poikkeavat sovitusta, Ostajan on ilmoitettava siitä Myyjälle ja keskeytettävä maksu. Ostajalla on 24 tuntia aikaa tarkastaa tavarat vastaanoton jälkeen.

Ihmettelen mun Amazon.de tilausta. Sunnuntaina tein tilauksen ja vieläkään ei ole dispatched-statusta tullut. Koskaan ei ole näin kauaa kestänyt. Mites muilla, onko viime aikoina tehtyjä tilauksia?

Ihmettelen mun Amazon.de tilausta. Sunnuntaina tein tilauksen ja vieläkään ei ole dispatched-statusta tullut. Koskaan ei ole näin kauaa kestänyt. Mites muilla, onko viime aikoina tehtyjä tilauksia?

Aina noissa on ratkaisevana se, että koska on se luvattu toimitus perille?

Hyvin ovat pitäneet, vaikka tyyliin edellisenä päivänä on ollut varsinainen lähetys.

OK, tuota en olekaan ajatellut. Ilmoittivat, että 21 August - 26 August on luvattu toimitusaika, joten kaipa ajan kanssa saapuvat.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 982
Jäsenet
78 739
Uusin jäsen
FENRIR666

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom