Netin kauppapaikat(Tori, huuto, ebay, ...)

Ei oo sun ongelma. Luultavasti keissi on, että pleikkari ostettu laskulle ja myyty eteenpäin nopeen käteisen vuoksi. Onnea edullisista kaupoista.

Tuo ei ole ihan noin. Jos käytettyä tavaraa ostaessa tulee selvä epäilys että on ostamassa varastettua tai muuten huijauksella eteenpäin myytävää tavaraa, voidaan tavara takavarikoida oikealle omistajalle. Ja periaatteessa voi joutua vielä vastuuseenkin jos pystytään näyttämään toteen että on tietoisesti ostanut varastetun tavaran.

Tuo ei ole ihan noin. Jos käytettyä tavaraa ostaessa tulee selvä epäilys että on ostamassa varastettua tai muuten huijauksella eteenpäin myytävää tavaraa, voidaan tavara takavarikoida oikealle omistajalle. Ja periaatteessa voi joutua vielä vastuuseenkin jos pystytään näyttämään toteen että on tietoisesti ostanut varastetun tavaran.
Jos se on vasta kaupasta ostettu ja siitä kuitti löytyy, nii ei oo mitää ongelmaa. Ostaja ei oo vastuussa toisen veloista. Varastettu tavara on tosiaan eri asia.

Käytännössä noissa osamaksuissa laitteen omistajuus siirtyy ostajalle eikä ole panttina. On sitten luotonmyöntäjän ja -ottajan välinen asia että tulevat maksetuksi. Eli se osarilla ostettu pleikkari ei muutu varastetuski vaikka laskut jäisivät maksamatta.

Eipä toi nyt "tinkaamista" ollut, vaa asiallinen tarjous. Tollaiseen voi vastata, että ei kiitos tai tulla puoliväliin vastaan. Kaupat on syntymässä. Niksi olisi varmaan siihen 280 euroonki tyytynyt? Mut jos haluaa sit ottaa nokkiinsa ja hiekottaa kauppansa, nii odottakoot seuraavaa :D
Joillakin ihmisillä on joku ihme asennevamma ja ottavat kaiken tinkaamisen tarjoamisen henkilökohtaisena loukkauksena. Mää sain vasta jopa huonon arvostelun ostajana, koska kehtasin tarjota tuotteesta (ja myyjä siis itse hyväksyi tämän tarjouksen).

Ja on Suomessa yleisempää kuin muualla. Esim. Vintedissä huomaa kuinka ulkomaiset myyjät vastaa tarjouksiin, tekee vastatarjouksia vaikka kokeilisi kepillä jäätä halvalla hinnalla. Suomalaisissa on sitten paljon yleisempää ettei tarjoukseen edes vaivauduta vastaamaan kun ollaan loukkaantuneita kun joku kehtaisi tarjota 8€ sinun 10€ paidasta.

Havaintoja/kysymyksiä torista.

Tarvitseeko minun tunnistautua jotta voin käyttää toridiili palvelua? Jos teen tarjouksen joka roikkuu sen 48 tuntia + viikonloppu niin onko niin että raha palautuu minulle käyttöön vasta tiistai - keskiviikko akselilla? Jos teen tarjouksen vaikka perjantaina illalla tai tänään lauantaina?
Olen siis tunnistautumaton käyttäjä torissa.

Viimeksi muokattu:
Tuohon toiseen kysymykseen jonka juuri edioit pois, olin vastaamassa. Teknisesti myyjät myös näkevät osan tai suurimman osan viestistä, avaamatta sitä viestiä torissa, ihan sähköpostista johon laitetaan osa tai koko viesti mukaan. Mä en muista kumpi, plus sitten vielä kai sovellusta käyttäessä sen sovelluksen ilmoitus näyttää joko koko viestin tai merkittävän osan siitä, eikä sekään varmaan kuittaa viestiä luetuksi torissa, vaikka myyjä olisikin voinut sen lukea.

Tinkiä saa ja pitää. Jossain Portugalissa katukauppiaat jopa suuttuvat jos et ala vääntämään hinnasta hampaat irvessä ja maksat pyydetyn hinnan. Suomessa ollaan liian kilttejä.

Tinkiä saa ja pitää. Jossain Portugalissa katukauppiaat jopa suuttuvat jos et ala vääntämään hinnasta hampaat irvessä ja maksat pyydetyn hinnan. Suomessa ollaan liian kilttejä.
Suomessa on eri kulttuuri kuin Portugalissa. Ei täällä "pidä" tinkiä. Voi tinkiä, jos haluaa ja kaupat saattaa sillon toteutua tai olla toteutumatta.

Tuohon toiseen kysymykseen jonka juuri edioit pois, olin vastaamassa. Teknisesti myyjät myös näkevät osan tai suurimman osan viestistä, avaamatta sitä viestiä torissa, ihan sähköpostista johon laitetaan osa tai koko viesti mukaan. Mä en muista kumpi, plus sitten vielä kai sovellusta käyttäessä sen sovelluksen ilmoitus näyttää joko koko viestin tai merkittävän osan siitä, eikä sekään varmaan kuittaa viestiä luetuksi torissa, vaikka myyjä olisikin voinut sen lukea.
Vähän arvelluttavaa kun systemaattisesti kaikki viestit jää lukematta mutta asia selvisi aspan kanssa ja nyt viestit menevät perille.

Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä: Ostin ensimmäisen tuotteeni toridiilillä ja siellä on tälläinen postitus vaihtoehto.
"Paketti jätetään ovesi taakse, jos se ei mahdu postilaatikkoon." Paketti ei mahdu postiluukkuun, minne tämä jätetään kerrostalossa missä ei ole ovikoodia/summeria?

Vähän arvelluttavaa kun systemaattisesti kaikki viestit jää lukematta mutta asia selvisi aspan kanssa ja nyt viestit menevät perille.

Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä: Ostin ensimmäisen tuotteeni toridiilillä ja siellä on tälläinen postitus vaihtoehto.
"Paketti jätetään ovesi taakse, jos se ei mahdu postilaatikkoon." Paketti ei mahdu postiluukkuun, minne tämä jätetään kerrostalossa missä ei ole ovikoodia/summeria?
Jos ovessasi on normi postiluukku, minne muukin posti tulee ,paketti jätetään oman ovesi taakse,Postilla ja muilla jakajilla on avaimet ulko-oviin.

Ihan mielenkiinnosta: millaisesta luukusta ei mahdu max. 25 cm leveä ja kolme cm paksuinen paketti? Välioven kun jättää vielä auki niin paketin pituuskaan ei aiheuta ongelmia.

Edit. vastasinkin omaan kysymykseeni heti, esim. tällainen vanha on näköjään liian kapea: https://www.domusclassica.fi/ovet-ja-ikkunat/postiluukku/p/119-021-1/

Myyjänä on pakko tunnistautua ja jakaa tilitietoja. Ostajana ei ole pakko.
"Myyjältä vaaditaan aina vahva tunnistautuminen, ja ostaja vuorostaan antaa tarjousta tehdessään tarvittavat tiedot kuljetusta ja maksua varten. "

En tiedä miten nykyään täysin uudet tori käyttäjät rekkautuvat, mutta ainakaan minulla, kun vanhan käyttäjätunnuksen vahvistin tunnistautumisella, mutta en käytä Toridiiliä ollenkaan, niin mitään tilitietoja ei ole tarvinnut jaella. Mutta, en tosiaan tiedä täysin uusien käyttäjätunnuksien vaatimuksista.

Ihan mielenkiinnosta: millaisesta luukusta ei mahdu max. 25 cm leveä ja kolme cm paksuinen paketti? Välioven kun jättää vielä auki niin paketin pituuskaan ei aiheuta ongelmia.

Edit. vastasinkin omaan kysymykseeni heti, esim. tällainen vanha on näköjään liian kapea: https://www.domusclassica.fi/ovet-ja-ikkunat/postiluukku/p/119-021-1/
Voitin joskus vuosia sitten arvonnasta cd-levy telineen. Kotiin saapuessani puolet telineestä törrötti postiluukusta ja toinen puoli oli sisäpuolella, runnottuna väliovea vasten ja rikkihän se sitten oli. Tuli vähän yllärinä niin en osannut varautua jättämällä väliovea auki, liekö tuo edes olisi auttanut koska teline oli kiero eikä ilman voimaa olisi luukusta tullut loppuun asti. Kotiinkuljetuksissa pate on pyörähtänyt pihamaalla auton kanssa ja sähköpostiin ilmoitus "ei tavoitettu". Näillä kokemuksilla kyselin mitä mahtaa tuollainen maininta pitää sisällään.

Toridiili ilmoitti paketin lähtevän matkaan viimeistään 11. päivän päästä mikä kuulostaa aika kammottavan pitkältä ajalta odottaa jos näin. Toki rehti myyjä sen varmaan kiikuttaa kujetukseen nopeammin.

Toinen diili torissa sitten vähän kyseenalainen.

Tarjosin hieman alle hintapyynnin kysymyksen kera tuotteesta. Myyjä hyväksyi tarjouksen ja antoi tarkempaa noutopaikkaa. Kerroin että pääsen noutamaan maanantaina koska on sen verran kauempana jos muita ostajia jonossa niin saa laittaa eteenpäin.
Myyjä tarjoutui tuomaan tuotteen minullepäin. Hyväksyin ja annoin osoitteen.
Myyjä kirjoitti lähtevänsä samantien, kuittasin.
Hetken päästä seurasi kysymys onko osoitteessa kerrostalo, tulenko vastaan ja aikamääreeksi 10min, kuittasin että tulen.
Odottelin, ei näkynyt. Puolen tunnin päästä toriin tulee viesti myyjältä: Kävin jo ovellasi, odotin 10min ja ketään ei näkynyt. Kännykästä puuttuu nettiyhteys joten ajoin takas kotiin. Sitten hän oudosti itse tajusi olleensa väärän rapun edessä, pyysi anteeksi ja sanoi ajavansa samantien oikean rapun eteen.
Tässä välissä ehdin itse kirjoittaa myyjälle että olin alhaalla vastassa mutta ketään ei näkynyt ja tiedustelin miten maksu hoidetaan.
Myyjä vastasi ottavansa vastaan käteistä.
Kerroin ettei minulla ole käteistä, hoidan maksut yleisesti mobilepaylla tai tilisiirtona.
Myyjä kertoi olevansa työtön ja suosii siksi käteismaksuja mutta jos löytyy X pankki niin eiköhän tilisiirtokin käy.
Ilmoitin ettei pankit osu kohdakkain ja kerroin vielä mobilepayn mahdollisuudesta.
Myyjä tiedusteli haluaisinko nähdä automaatilla.
Kerroin ettei onnistu, samasta syystä kuin noutokaan. Tässä vaiheessa en jaksanut enää itseäni enempää toistaa ja kerroin ettei tuotteelle ole niin isoa tarvetta että jätetään seuraavalle. Tähän en enää vastausta saanut ja tuote lienee edelleen odottamassa seuraavaa onnekasta.

Statistiikka

Viestiketjuista
278 150
Jäsenet
77 710
Uusin jäsen
suihkulokki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom