Netin kauppapaikat(Tori, huuto, ebay, ...)

Liittynyt
02.05.2018
Viestejä
124
Ei koske (toivottavasti) TechBBSsää, mutta Oulun alueella jo kahteen kertaan 3700X-kauppias ghostannut. Oletan, että kauppoja tehty useampia hätäisten etukäteissiirtäjien kanssa ja pyöritetty hommaa pari päivää per ilmoitus. Suosittelen vahvaa varovaisuutta. Torissa nämä, mutta täälläkin ollut useampia ilmoituksia samalta alueelta.
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
798
Ei koske (toivottavasti) TechBBSsää, mutta Oulun alueella jo kahteen kertaan 3700X-kauppias ghostannut. Oletan, että kauppoja tehty useampia hätäisten etukäteissiirtäjien kanssa ja pyöritetty hommaa pari päivää per ilmoitus. Suosittelen vahvaa varovaisuutta. Torissa nämä, mutta täälläkin ollut useampia ilmoituksia samalta alueelta.
Torissa myös r5 3600 kauppias, alue vaihtuu aina kun edellinen ilmoitus poistetaan hinta pyörii siinä 50-80€ välillä mutta ilmoituksen lisätiedot aina samat vähän yksityiskohtia muuteltu. Noutoa kysyttäessä ei vastaa, postia kysyessä heti vastaus. Varokaa siis tätä.

Edit: käyttäjät tehty loka- marraskuussa 2022

Edit2 sama tyyppi näköjään vaihtanut nyt "myytävää tavaraa" mm. Logitech hiiri, 1gen i7 kaikkeen jolla ei oikein ole arvoa, varmaan ettei tehtäisi ilmoituksia sillä pikku rahasta kyse. Toivottavasti moni ei ole mennyt näihin. Kuvatkin löytyivät netistä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 054
Jälkeenpäin nyt mietin olisko pitänyt ilmoittaa siitä. Kännissä ajamista tarkoitan siis.
Olisi. 112, jos oli varma tapaus. Ehkäpä jopa estää ajaminen, jos siihen olisi rahkeita ollut. Mut ilmottaisin edelleen, jos tuosta ei kauaa ole (voi olla edelleen ajossa ja aiheuttaa onnettomuuksia). Soita vaa 112 heti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
567
Olisi. 112, jos oli varma tapaus. Ehkäpä jopa estää ajaminen, jos siihen olisi rahkeita ollut. Mut ilmottaisin edelleen, jos tuosta ei kauaa ole (voi olla edelleen ajossa ja aiheuttaa onnettomuuksia). Soita vaa 112 heti.
Siitä on kohta kulunut jo tunti. Pitäskö soittaa 112 tässä vaiheessa? Omatunto kolkuttaa vähän, en tiedä miten kännissä hän oli. Haisi viinalle ja silmistä sen näki, mutta käveli suoraan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Siitä on kohta kulunut jo tunti. Pitäskö soittaa 112 tässä vaiheessa? Omatunto kolkuttaa vähän, en tiedä miten kännissä hän oli. Haisi viinalle ja silmistä sen näki, mutta käveli suoraan.
Tuo olisi kyllä vaikea tilanne, mutta eiköhän tilanne mennyt jo ohi. Näihin ei vaan voi varautua mitenkään.

--

Kerran tuli omiin kauppoihin pyörällä tyyppi, joi kaupantekotilanteessa 2 lonkeroa pyörän korista, oli juonut useamman ennen tuloa. Sanoi lähettävänsä moottoripyöräkerhon perääni, jos tuotteessa on vikaa. Tuote oli ihan kunnossa, kunhan ei kaatunut kotimatkalla ja rikkonut sitä itse.. Lähinnä ihmettelin menoa, enkä tuntenut siinä tilanteessa oloani uhatuksi - olisin melkein voinut tönäistä kaverin kumoon, niin kännissä hän oli. Eri asia tietenkin selvänä, mutta selkäesti oli humalassa ja ainoa tällainen kauppakokemukseni.

--

..ja tämän foorumin tyypit on kerran sanoneet "haku onnistuu vain lauantai-iltana" ja minulla oli vieraita ulkomailta asti. Avasin sitten oven pienessä humalassa itsekin, ja se oli ostajalle ihan ok. Sain positiivisen palautteen, niin ei se kai huonosti mennyt, mutta tosiaan, minulla oli menoja, hänellä oli menoja ja aikataulut toimi vain noin..

Kummassakaan tapauksessa humalainen henkilö ei ajanut autoa.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
567
Tuo olisi kyllä vaikea tilanne, mutta eiköhän tilanne mennyt jo ohi. Näihin ei vaan voi varautua mitenkään.

--

Kerran tuli omiin kauppoihin pyörällä tyyppi, joi kaupantekotilanteessa 2 lonkeroa pyörän korista, oli juonut useamman ennen tuloa. Sanoi lähettävänsä moottoripyöräkerhon perääni, jos tuotteessa on vikaa. Tuote oli ihan kunnossa, kunhan ei kaatunut kotimatkalla ja rikkonut sitä itse.. Lähinnä ihmettelin menoa, enkä tuntenut siinä tilanteessa oloani uhatuksi - olisin melkein voinut tönäistä kaverin kumoon, niin kännissä hän oli. Eri asia tietenkin selvänä, mutta selkäesti oli humalassa ja ainoa tällainen kauppakokemukseni.

--

..ja tämän foorumin tyypit on kerran sanoneet "haku onnistuu vain lauantai-iltana" ja minulla oli vieraita ulkomailta asti. Avasin sitten oven pienessä humalassa itsekin, ja se oli ostajalle ihan ok. Sain positiivisen palautteen, niin ei se kai huonosti mennyt, mutta tosiaan, minulla oli menoja, hänellä oli menoja ja aikataulut toimi vain noin..

Kummassakaan tapauksessa humalainen henkilö ei ajanut autoa.
No on ainakin ostaja elossa, alko 1:30 pistää viestiä miten tämä otetaan käyttöön. :D

Edit. miksi ihminen joka ei tiedä mikä chromebook on ostaa sellaisen. Ei viestien perusteella näytä saavan konetta käyttöön. No ehkä tuo onnistuu selvänä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 751
No on ainakin ostaja elossa, alko 1:30 pistää viestiä miten tämä otetaan käyttöön. :D

Edit. miksi ihminen joka ei tiedä mikä chromebook on ostaa sellaisen. Ei viestien perusteella näytä saavan konetta käyttöön. No ehkä tuo onnistuu selvänä.
Onneksi olkoon, saatoit saada tästä pitkäaikaisen rieasan sillä oletuksella, että toimit hänelle ilmaisena 24/7 mikrotukena. Jos kieltäydyt, tulee liivijengi.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
567
Onneksi olkoon, saatoit saada tästä pitkäaikaisen rieasan sillä oletuksella, että toimit hänelle ilmaisena 24/7 mikrotukena. Jos kieltäydyt, tulee liivijengi.
Heh, eipä tuolla ole kun mun prepaid numero. Se laitto tänään tilannepäivityksen et oli onnistunut kirjautumaan laitteella sisään.
 
Liittynyt
12.05.2020
Viestejä
294
Tuo olisi kyllä vaikea tilanne, mutta eiköhän tilanne mennyt jo ohi. Näihin ei vaan voi varautua mitenkään.

--

Kerran tuli omiin kauppoihin pyörällä tyyppi, joi kaupantekotilanteessa 2 lonkeroa pyörän korista, oli juonut useamman ennen tuloa. Sanoi lähettävänsä moottoripyöräkerhon perääni, jos tuotteessa on vikaa. Tuote oli ihan kunnossa, kunhan ei kaatunut kotimatkalla ja rikkonut sitä itse.. Lähinnä ihmettelin menoa, enkä tuntenut siinä tilanteessa oloani uhatuksi - olisin melkein voinut tönäistä kaverin kumoon, niin kännissä hän oli. Eri asia tietenkin selvänä, mutta selkäesti oli humalassa ja ainoa tällainen kauppakokemukseni.

--

..ja tämän foorumin tyypit on kerran sanoneet "haku onnistuu vain lauantai-iltana" ja minulla oli vieraita ulkomailta asti. Avasin sitten oven pienessä humalassa itsekin, ja se oli ostajalle ihan ok. Sain positiivisen palautteen, niin ei se kai huonosti mennyt, mutta tosiaan, minulla oli menoja, hänellä oli menoja ja aikataulut toimi vain noin..

Kummassakaan tapauksessa humalainen henkilö ei ajanut autoa.
Mä soittaisin ehkä herkemmin poliisille moottoripyöräkerholla uhkailusta kuin mahdollisesta huppelissa ajosta... vaikka aika selvähän se taitaa olla että pulsu joka puhuu moottoripyöräkerhoista ei ainakaan omaa kontakteja niihin. :zoom:
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 880
Tori.fi ostettu tavara maksettu tasan viikko sitten. Myyjä luvannut postittaa kun maksu näkyy tilillä. Ilmoitus poistettu seuraavana päivänä ja ei vastaa viesteihin.

Jokohan tässä ois aika alkaa rikosilmoa täyttelemään vai onko tässä oleellinen mahdollisuus, että myyjä onkin ollut koomassa tjsp?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 706
Kaksiviikkoa on suositeltu aika.
Laita sinne viesti että jos rahat ei palaudu tai tuote ole matkalla kun tuo on täynnä niin teet rikosilmoituksen.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Iski huonot fibat: Itsellä Torissa kallis puhelin myynnissä ja hameihmiseltä vaikuttava ostajakandidaatti ilmoittautui. Käyttää nimeä, mikä ei tuota yhtään hittiä Googlessa. Facessa löytyy sen niminen hameihminen, etu- ja sukunimet yhteen kirjoitettuna, kuten Tori yhteydenottajallakin, mutta jotenkin feikkiprofiilin haju. Torin kautta tehnyt satoja kauppoja, mistä noin 6-7 kertaa hameväen edustajienn kanssa, mistä ehkä yhtä lukuun ottamatta kaikki paskoja kokemuksia. 2020 erehdyin päästämään kaksi hameihmistä kätevästi koronamaskeilla kasvot piilotettuna kotiini ja yritti kusettaa multa noin 2000 € puhelimen olemattomalla tilisiirrolla. Heitin helvettiin. Perään huikattiin, että tiedetään missä asut jne. Kaikki oli kusetusta käyttämistään nimistä lähtien. Tossa olkkarin sohvalla kun kirjautui Verkkopankkiin, niin näin vilaukselta oikean nimen, mikä tyypillinen hameväen nimi. Ilmoitettu oli supisuomalainen. Kun näin vilauksen pankkitilin saldosta, eli noin 4 euroa, niin feikkitilisiirto ei enää sen jälkeen ollut hirveän uskottava.

Tiedä nyt sitten pitäiskö sanoa näille ei kiitos.

otapoishttps://tinyurl.com/2f3uca9botapois
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Taidan toimia niin, että pyydän ennen kauppojen sopimista oikeaa nimeä. Jos on tuo käyttämänsä nimimerkki ja sitä vastaava Fb-profiili, niin taidan näillä näkymin sanoa, että aiemmista omista ja muiden huonoista kokemuksista johtuen ei kiitos, ilman lisäselittelyjä. Säästyn odotettavissa olevalta todennäköiseltä vitutukselta.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 231
Taidan toimia niin, että pyydän ennen kauppojen sopimista oikeaa nimeä. Jos on tuo käyttämänsä nimimerkki ja sitä vastaava Fb-profiili, niin taidan näillä näkymin sanoa, että aiemmista omista ja muiden huonoista kokemuksista johtuen ei kiitos, ilman lisäselittelyjä. Säästyn odotettavissa olevalta todennäköiseltä vitutukselta.
Helpompi vaan unohtaa koko ostaja ja jättää välistä. Varmaan niitä oikeitakin ostajia löytyy.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Myyn paljon Torissa, mutta melkein joka kerta kun kallis puhelin myynnissä tulee helvetin epäilyttäviä yhteydenottoja, siis ei mitään kansainvälisiä postitus-/tilisiirtohuijareita, vaan ihan noutajiksi ilmoittautujia, esim. kaikenlaisia twiikkereiltä vaikuttavia tyyppejä. Toi parintonnin Foldi mitä myin aiemmin oli ihan ylivoimainen näistä. Varmaan joku 5 vahvasti kusettajilta haiskahtavaa oli tulossa hakemaan, joista tämä yksi nuori noin 23v hamenaispari.

PS: Kesällä mukavan ja rehdin tuntuinen kaveri, jolta olin vähän aiemmin ostanut kalliin tavaran Torissa soitti mulle hädissään ja ahdistuksissaan. Hameporukka oli kusettanut siltä S22 puhelimen olemattomalla Dansken 800€ tilisiirrolla. Neuvoin parhaani mukaan. Taisin mainita näistä huonoista kokemuksista sille aiemmin, niin varmaan siksi soitti mulle.

Luulen, että liittyi tähän:

Vitutti kyllä niin saatanasti sen puolesta. Ei se niin kaukana ollut, ettei oma parintonnin Foldi lähtenyt näiden röyhkiöiden mukaan. Sosiaaliseen paineeseenhan nää perustuu, ja jos itsellä sattuu just olemaan heikko hetki, niin melkein kelle hyvänsä voi käydä ikävästi.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 765
Taidan toimia niin, että pyydän ennen kauppojen sopimista oikeaa nimeä. Jos on tuo käyttämänsä nimimerkki ja sitä vastaava Fb-profiili, niin taidan näillä näkymin sanoa, että aiemmista omista ja muiden huonoista kokemuksista johtuen ei kiitos, ilman lisäselittelyjä. Säästyn odotettavissa olevalta todennäköiseltä vitutukselta.
Itse en ylipäätänsä ymmärrä, että lähdetään noudolla tilisiirron kanssa leikkimään kun se tuo ylimääräistä säätöä ja pelivaraa huijareille.

Itse olen jo pitkän aikaa sitten jättänyt noudon yhteydessä kokonaan tilisiirron pois laskuista ja ilmoittaa vaan että maksutapana käy käteinen tai mobilepay esimerkiksi, jossa maksusuoritus näkyy samantien. Tämä poistaa samantien tällaiset hermannit pois laskuista ja suosittelen kanssa, kaupan ehdot kertoo ennen noutoa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 184
Se on ikävä tosiasia, että nykyään ei voi luottaa enää näihin paikanpäällä tilisiirtoihin, mutta tämä tieto ei vaan ole kovin hyvin levinnyt, vaikka mediassakin on useasti ollut juttua. Sentään nämä lähetän kuvankaappauksen tilinsiirrosta tapaukset ovat tainneet vähentyä, kun niitä osataan jo varoa enemmän.

Joko käteinen, taikka tilisiirto ennakkoon ja itse tarkistaa verkkopankista, että rahat on tilillä, ennenkuin tavara vaihtaa omistajaa. Näillä ehdoilla varmaan suodattaa ison osan näistä "yrittäjistä", vaikka varmasti kuitenkin ehdotuksia tulee runsaasti silti, jotka voi vaan ohittaa...
 

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 350
2020 erehdyin päästämään kaksi hameihmistä kätevästi koronamaskeilla kasvot piilotettuna kotiini ja yritti kusettaa multa noin 2000 € puhelimen olemattomalla tilisiirrolla. Heitin helvettiin. Perään huikattiin, että tiedetään missä asut jne.
Hmm, aika vaikea tosiaan tietää missä asut, kun kerran kävivät jo kotonasi :D Tuskin tuli mitään seuraamuksia?

Myin kerran yhden vanhan satasen läppärin romanille. Yritti ensin maksaa jonain pillereinä ja kun se ei yllättäen sopinut, niin kaivoi jotain tahmaisia 10 seteleitä taskustaan. :rolleyes: Ja niitäkin ensin 8 mutta löytyi sieltä vielä pari kun olin jo laittamassa ovea kiinni :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Se on ikävä tosiasia, että nykyään ei voi luottaa enää näihin paikanpäällä tilisiirtoihin, mutta tämä tieto ei vaan ole kovin hyvin levinnyt, vaikka mediassakin on useasti ollut juttua. Sentään nämä lähetän kuvankaappauksen tilinsiirrosta tapaukset ovat tainneet vähentyä, kun niitä osataan jo varoa enemmän.

Joko käteinen, taikka tilisiirto ennakkoon ja itse tarkistaa verkkopankista, että rahat on tilillä, ennenkuin tavara vaihtaa omistajaa. Näillä ehdoilla varmaan suodattaa ison osan näistä "yrittäjistä", vaikka varmasti kuitenkin ehdotuksia tulee runsaasti silti, jotka voi vaan ohittaa...
Juu, ehdottomasti nykyään itsekin varmistan että rahat on tilillä tai käteismaksu. Joku aika sitten oli taas joku sankari maksamassa Dansken tililtä ja olisi halunnut lähettää kännykästä screenshotteja että kyllä on maksu tehty. Kun totesin että Danskella on se demo-feature jolla voi kusettaa ja odotan että rahat näkyy tilillä niin kummasti ostajalla kiinnostus katosi ja peruutti kaupat. Pistin tuosta tiedot eteenpäin että tämmönen mahdollinen huijari mutta eipä ole mitään kuulunut perään.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Hmm, aika vaikea tosiaan tietää missä asut, kun kerran kävivät jo kotonasi :D Tuskin tuli mitään seuraamuksia?

Myin kerran yhden vanhan satasen läppärin romanille. Yritti ensin maksaa jonain pillereinä ja kun se ei yllättäen sopinut, niin kaivoi jotain tahmaisia 10 seteleitä taskustaan. :rolleyes: Ja niitäkin ensin 8 mutta löytyi sieltä vielä pari kun olin jo laittamassa ovea kiinni :D
Ei seurannut muuta, kuin sattumalta noin vuorokauden sisään hameihmisten miespuolinen edustaja soitti ihan puskista (muistaakseni en ollut viestitellyt Torissa enkä siis antanut numeroani) ja ilmoitti, että koska voisi tulla ostamaan puhelimen pojallensa. Taisin sanoa, että jatkossa paikalla on varmuudeksi toinen ihminen itseni lisäksi ja olisinko maininnut pelkästä käteismaksusta. Ei kuulunut sen jälkeen enää.
 

ibm

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
220
Avaudutaas ku la-su yöllä joku "Jaakko" höynäytti torissa. Maksoin mobilepaylla ja summakin vaan 41e mutta rikosilmo jo tehty, poliisikin soitti heti su. Tuote oli 5g reititin, ja ainoina hälytysmerkkeinä halpa hinta ja uusi profiili. Illalla hoidin kaupat ja maksun, aamulla oli profiili poistettu ja puhelinnumero "ei käytössä". Mun teoria on et otettu prepaid, luotu mobilepay, prepaid suljettu. Mut et joku jaksaa 41e tähden :D Saas nähdä näänkö noita ikinä, mut käytännössä tekijä on tiedossa. Omaa tyhmyyttä kun luotin mut aattelin et tekijän koko nimi tiedossa koska mobilepay ja vaan pieni summa.

Tori on kyllä yks mätäpaise kun eivät palautejärjestelmää tee (joskus annoin palautettakin) ja ilmot katoaa kuin tuhka tuuleen, suosin vahvasti huuto.nettiä, mut kun tarjooma rajallinen ku tavikset torittaa. Ainiin ja se torin oikoluku, ihan turha eikä ilmotus näy heti :D
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Avaudutaas ku la-su yöllä joku "Jaakko" höynäytti torissa. Maksoin mobilepaylla ja summakin vaan 41e mutta rikosilmo jo tehty, poliisikin soitti heti su. Tuote oli 5g reititin, ja ainoina hälytysmerkkeinä halpa hinta ja uusi profiili. Illalla hoidin kaupat ja maksun, aamulla oli profiili poistettu ja puhelinnumero "ei käytössä". Mun teoria on et otettu prepaid, luotu mobilepay, prepaid suljettu. Mut et joku jaksaa 41e tähden :D Saas nähdä näänkö noita ikinä, mut käytännössä tekijä on tiedossa. Omaa tyhmyyttä kun luotin mut aattelin et tekijän koko nimi tiedossa koska mobilepay ja vaan pieni summa.

Tori on kyllä yks mätäpaise kun eivät palautejärjestelmää tee (joskus annoin palautettakin) ja ilmot katoaa kuin tuhka tuuleen, suosin vahvasti huuto.nettiä, mut kun tarjooma rajallinen ku tavikset torittaa. Ainiin ja se torin oikoluku, ihan turha eikä ilmotus näy heti :D
Joo. On spämmännyt tota samaa Huawei CPE Pro -ilmoitusta noin 40-60€ hintaan viimeiset 2vko lähes päivittäin, joskus tainnut useamman kerran päivässä. Joka kerta ilmoitan ylläpidolle kun nään ilmoituksen. Lähes samat tekstit. Pistä yvärille mulle sen nimi, jos tiedät. Oon avautunut sille Torin viestiketjuissa, että hankkis elämän jne. Harmi, että onnistui saamaan rahaa. Etkä varmaan kait ainoa.

Mutta joo, ton ilmoituksen kohdalla pitäis soida todella vahvasti hälytyskellot: Aina uusi tunnus, luotu parhaillaan kuluvun kk aikana, ei osaa kirjoittaa, pyyntihinta *huomiota herättävä* halpa, paikkakunta perähikiällä ja sanoo hämäykseksi, että noudolla, mutta voi myös hyvin postittaa.
 

ibm

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
220
Jaa no mulle kirjotteli selkeää suomea. Ilmon kuvahakukaan ei tuottanu hittejä netistä. Laitan yv.
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
798
Avaudutaas ku la-su yöllä joku "Jaakko" höynäytti torissa. Maksoin mobilepaylla ja summakin vaan 41e mutta rikosilmo jo tehty, poliisikin soitti heti su. Tuote oli 5g reititin, ja ainoina hälytysmerkkeinä halpa hinta ja uusi profiili. Illalla hoidin kaupat ja maksun, aamulla oli profiili poistettu ja puhelinnumero "ei käytössä". Mun teoria on et otettu prepaid, luotu mobilepay, prepaid suljettu. Mut et joku jaksaa 41e tähden :D Saas nähdä näänkö noita ikinä, mut käytännössä tekijä on tiedossa. Omaa tyhmyyttä kun luotin mut aattelin et tekijän koko nimi tiedossa koska mobilepay ja vaan pieni summa.

Tori on kyllä yks mätäpaise kun eivät palautejärjestelmää tee (joskus annoin palautettakin) ja ilmot katoaa kuin tuhka tuuleen, suosin vahvasti huuto.nettiä, mut kun tarjooma rajallinen ku tavikset torittaa. Ainiin ja se torin oikoluku, ihan turha eikä ilmotus näy heti :D
sama kaveri josta aiemmin varoitin on myynyt myös prosessoreita hiiriä yms. nyt näköjään noita 5g modeemeita.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
487
Tässä nettimaailmassa kantsii aina olla ylivarovainen, ja sen sain kokea yhdeltä tätimyyjältä. Olin kiinnostunut hänellä myytävnä olevista arabian astioista. Hänelle olisi käynyt maksutavoiksi maksu noutaessa, mobilepay ja tilisiirto. Koska nimeni ei oo ihan suomalaista petteri virtasen tapaista niin tämä täti sitten torpasi mut. Vähän epäilytti ja pelotti tämmöinen ostosaikeeni. Ehdotin kylläkin, että voidaan tavata jossain vilkas liikenteinen paikassa esim.kauppakeskuksessa mutta ei.
Tämä tädin näkökulmasta ihan ymmärettävää sellainen reaktio mutta surullista se on, että riski on todellista täällä Suomessakin
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Joo. On spämmännyt tota samaa Huawei CPE Pro -ilmoitusta noin 40-60€ hintaan viimeiset 2vko lähes päivittäin, joskus tainnut useamman kerran päivässä. Joka kerta ilmoitan ylläpidolle kun nään ilmoituksen. Lähes samat tekstit. Pistä yvärille mulle sen nimi, jos tiedät. Oon avautunut sille Torin viestiketjuissa, että hankkis elämän jne. Harmi, että onnistui saamaan rahaa. Etkä varmaan kait ainoa.

Mutta joo, ton ilmoituksen kohdalla pitäis soida todella vahvasti hälytyskellot: Aina uusi tunnus, luotu parhaillaan kuluvun kk aikana, ei osaa kirjoittaa, pyyntihinta *huomiota herättävä* halpa, paikkakunta perähikiällä ja sanoo hämäykseksi, että noudolla, mutta voi myös hyvin postittaa.
Sama kaveri, samanlainen ilmoitus. Ilmoitettu ylläpidolle:

Tällä kertaa muut ilmoitukset kaksi katalysaattoria. Pöllittyjä? Jos siis niitä on myyjällä olemassakaan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Tässä nettimaailmassa kantsii aina olla ylivarovainen, ja sen sain kokea yhdeltä tätimyyjältä. Olin kiinnostunut hänellä myytävnä olevista arabian astioista. Hänelle olisi käynyt maksutavoiksi maksu noutaessa, mobilepay ja tilisiirto. Koska nimeni ei oo ihan suomalaista petteri virtasen tapaista niin tämä täti sitten torpasi mut. Vähän epäilytti ja pelotti tämmöinen ostosaikeeni. Ehdotin kylläkin, että voidaan tavata jossain vilkas liikenteinen paikassa esim.kauppakeskuksessa mutta ei.
Tämä tädin näkökulmasta ihan ymmärettävää sellainen reaktio mutta surullista se on, että riski on todellista täällä Suomessakin
Sijaiskärsijyys aina äärimmäisen valitettavaa ja helposti katkeroittaa sen syyttömän osan. Hienoa, jos sinulta kuitenkin jaksaa löytyä ymmärrystä asiassa. Tähän vähän liittyy se romaneja koskeva kansanomainen sanonta, ett 99 % pilaa 1 % maineen, mikä toki karkeaa liioittelua. Kyllä minunkin käy suru niiden romien puolesta, jotka hoitavat omat asiansa kunnialla ja hammasta purren katsovat heimoveljiensä sikailua. Ymmärrän sen hyvin, että kyllä siinä monella tekemistä ettei lipsu ote, jos saa osakseen samanlaista yleistävää syrjivää kohtelua muiden hölmöilyjen vuoksi.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Sama kaveri, samanlainen ilmoitus. Ilmoitettu ylläpidolle:

Tällä kertaa muut ilmoitukset kaksi katalysaattoria. Pöllittyjä? Jos siis niitä on myyjällä olemassakaan.
Äh. Perkele! Olin just saamassa kaverin oikean nimen, niin ilmeisesti ylläpito sammutti siltä valot. Helvetti, parista sekunnista kiinni. Tilinumeron sain jo ja nimi olisi kait tullut just perästä. Yritti vängätä muita maksutapoja, missä ilmeisesti ei tarvitse antaa oikeaa nimeä, mutta sain lopulta suostuteltua tavalliseen tilisiirtoon. Tilinumeron antamisen jälkeen kaveri katosi linjoilta, samoin ilmoitukset. Noh, eikötän tuo palaa uusilla ilmoituksilla. PS: Tilinumeron lopun saa multa yksärillä, jos joku sitä jostain syystä tarvitsee, esim. tehtyään kaverin kanssa kaupat ja rahat menetettyään.

edit: Eipäis! Palasikin linjoille ja antoi koko nimen. Antaisi 50/50 %-mahdollisuudet, että oikea, koska tilisiirto ei ilman sitä olisi mahdollinen, jos vaan tyyppi itse tästä tietoinen. Joka tapauksessa ilmoitukset poistuneet, todennäköisesti ylläpidon toimesta. Ihme, että tili ei vielä, tai ainakin chattailu edelleen mahdollista.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
:) Ai ai. Nyt apinaa koijataa oikein kunnolla. Meidän chattituokia myyjän kanssa vaan jatkuu. Yritän lypsää kaiken mahdollisen tiedon.

edit: Ihan liipasimella, että antaa mahdolliset oikeat osoitetietonsa, ellei ylläpito nyt sitten vetänyt sitä töpseliä lopulta seinästä.

Täytyy kyllä melkein copy-pasteta keskustelu ilman tunnistetietoja tänne myöhemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Kyllä tilisiirron voi tehdä ilman oikeaa nimeä
Jep sinne voi satuilla mitä vaan ja eurot lähtee.

Kerran pistin myyjän nimimerkin mikä oli joku Hasan tai vastaava mikä rimmasi Hamaksen kanssa (mietin sitä itsekkin). Pankki pysäytti tilisiirron ja piti kysellä myyjältä oikeaa nimeä ja jotain muuta inffoa onko suomalainen jne. ennenkuin laittoivat eteenpäin. Suomalaiselle tilille olin siirtämässä... ja summa naurettava 20€ XD
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 765
Mutta, eikös samasta pankista maksaessa pankki korjaa nimeä heti kun siirto lähtee? Olisi huijarin tilinumero hallussa, viittaa OP:iin. Haluaisko joku siirtää sinne 1cnt ja katsoa kenen nimi putkahtaa esille? :D saa yv:llä
Saanko kysyä mistä tiedät, että tilinumero on huijarin? Se, että hän antaa tilinumeron ja sieltä tulee jonkun nimi esille - ei tarkoita sitä että henkilö/tilin haltija olisi huijari. Tässä tapauksessa kotisohvaetsijä voi karahtaa siihen, että saattaa itse syyllistyä rikokseen jos nimiä aletaan levittämään eteenpäin.

Itsellä oli esimerkiksi poliisitapaus, jossa huijari käytti toisen tiliä / tilejä ja tilien haltijat olivat yhtälailla huijauksen uhreja. Näitä nimiä ei pitäisi jakaa ja poliisi selvittää oikean identiteetin esitutkinnassa jos on tarpeellista ja rikos on tapahtunut.
 

ibm

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
220
Aivan, sellainen keissi et huijaat henkilön X maksamaan Y:lle ja sitten Y:n maksamaan Z:lle. Mutta ei tässä kukaan ole mitään julkisesti jakamassa että ei sinällään mielestäni mitään laitonta. Tilinumero tai jonkun nimi ei tietääkseni ole salaista tietoa.

Mutta jooh poliisi hoitaa tietty asian omia kanaviaan pitkin. Tässä ois vaan tarkotuksena saada yhteys huijariin hänen omaan puhelimeen/spostiin niin havahtuis ja lopettas (ehkä) koko vyyhdin.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Saanko kysyä mistä tiedät, että tilinumero on huijarin? Se, että hän antaa tilinumeron ja sieltä tulee jonkun nimi esille - ei tarkoita sitä että henkilö/tilin haltija olisi huijari. Tässä tapauksessa kotisohvaetsijä voi karahtaa siihen, että saattaa itse syyllistyä rikokseen jos nimiä aletaan levittämään eteenpäin.

Itsellä oli esimerkiksi poliisitapaus, jossa huijari käytti toisen tiliä / tilejä ja tilien haltijat olivat yhtälailla huijauksen uhreja. Näitä nimiä ei pitäisi jakaa ja poliisi selvittää oikean identiteetin esitutkinnassa jos on tarpeellista ja rikos on tapahtunut.
Ei ole mitään syytä tai aikomusta alkaa esim. tässä ketjussa julkisesti laittamaan tunnistetietoja. Kivaa pikku salapoliisityötä vaan, kun päivänselvä huijari kerran spämmää päivästä toiseen Torissa samoilla tai samankaltaisilla tuotteilla. Ja ketjusta nyt sattumalta löytyy jo yksi rahansa menettänyt. Mutta jos pääsisit näkemään huijarin ja minun välisen viestiketjun, niin luultavasti tulisit samaan johtopäätökseen siitä, että todennäköisesti kaveri laittaa omaansa ja tarkoitus saada rahat itselleen.

OT: Näköjään mun langaton näppis tai sen yhteys pätkii ja jättää merkkejä välistä. Siitä kirjoitusvirheeni.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 765
Aivan, sellainen keissi et huijaat henkilön X maksamaan Y:lle ja sitten Y:n maksamaan Z:lle. Mutta ei tässä kukaan ole mitään julkisesti jakamassa että ei sinällään mielestäni mitään laitonta. Tilinumero tai jonkun nimi ei tietääkseni ole salaista tietoa.

Mutta jooh poliisi hoitaa tietty asian omia kanaviaan pitkin. Tässä ois vaan tarkotuksena saada yhteys huijariin hänen omaan puhelimeen/spostiin niin havahtuis ja lopettas koko vyyhdin.
Tilinumero ja nimi ovat henkilötietoja, joiden yhdistäminen ja väittäminen huijariksi ilman pitäviä perusteita ovat Suomen laissa rangaistava teko. Joku sen huhun myös pistää liikkeelle aina, oikeus katsoo jos sikseen menee kuka sen on pistänyt liikkeelle ja kuka on levittänyt julkisesti ja mikä on loppupelissä rangaistavaa. Identiteettivarkauksissa on ollut surullisia tapauksia, kun nimi jää myös pyörimään pitkäksi aikaa netin syövereihin.

" Yksityiselämää loukkaavaan tiedon levittämiseen syyllistyy levittämällä sellaisia toisen yksityiselämään kuuluvia tietoja, joiden leviäminen voi aiheuttaa kärsimystä sille, jota tieto koskee." - Wikipedia.


"Esimerkkejä henkilötiedoista:
  • nimi
  • kotiosoite
  • sähköpostiosoite, kuten etunimi.sukunimi@yritys.com
  • puhelinnumero
  • henkilökortin numero
  • auton rekisterinumero
  • paikannustiedot (esim. matkapuhelimen paikannustiedot)
  • IP-osoite
  • potilastiedot
  • lemmikin eläinlääkäritiedot
  • isoisoisovanhempien perinnöllisiä sairauksia koskevat tiedot."
Nämä nyt yleisestikin muistikuvaksi laitoin ihmisille, kun kaikilla ei tosiaan nämä ole hallussa. Siksi otin myös asian tässä esille muistutukseksi.

On ok varoittaa epäilyttävästä toiminnasta jonkun ilmoituksen suhteen, mutta siitä sitten eteenpäin voi jokainen miettiä miten toimii.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 682
En muista olenko koskaan maininnut mutta sellaisen yleisen palvelun voisi joku(TM) perustaa johon voisi ilmoittaa huijareiden tilinumeroita, puhelinnumeroita ja tälläisiä. Kun sen toteuttaisi tiivisteinä, ei pitäisi olla tätä yksityisyyden suoja -aspektia haittaamassa. Mutta väkisin moderointi olisi oltava, ja miten niitä sitten valvoisi. Palvelun sisäinen palautejärjestelmä olisi ainoa toimiva.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 765
En muista olenko koskaan maininnut mutta sellaisen yleisen palvelun voisi joku(TM) perustaa johon voisi ilmoittaa huijareiden tilinumeroita, puhelinnumeroita ja tälläisiä. Kun sen toteuttaisi tiivisteinä, ei pitäisi olla tätä yksityisyyden suoja -aspektia haittaamassa. Mutta väkisin moderointi olisi oltava, ja miten niitä sitten valvoisi. Palvelun sisäinen palautejärjestelmä olisi ainoa toimiva.
Meinaat, että kun tieto on salattuna niin se sitä ei koske Suomen laki? Käsittelet kuitenkin ihmisten henkilötietoja joka tapauksessa vaikka ne olisivat millä tavalla suojattu/kierretty ja tällöin siitä muodostuu rekisteri. Tarvitset tähän rikosten tekijöiden suostumuksen.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 682
Meinaat, että kun tieto on salattuna niin se sitä ei koske Suomen laki? Käsittelet kuitenkin ihmisten henkilötietoja joka tapauksessa vaikka ne olisivat millä tavalla suojattu/kierretty ja tällöin siitä muodostuu rekisteri. Tarvitset tähän rikosten tekijöiden suostumuksen.
Tiiviste ei ole salaus. "ABC" tuotaa tiivisteen 3. Kuten moni muukin merkkijono. Mutta kolmosesta ei saa käännettyä takaisin ABC. Valtavasti kokeilemalla voidaan löytää eri arvoja jotka tuottavat tiivisteen 3, muttei kaikkia. Eli mielestäni tuolloin se kiertäisi ongelman.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Tiiviste ei ole salaus. "ABC" tuotaa tiivisteen 3. Kuten moni muukin merkkijono. Mutta kolmosesta ei saa käännettyä takaisin ABC. Valtavasti kokeilemalla voidaan löytää eri arvoja jotka tuottavat tiivisteen 3, muttei kaikkia. Eli mielestäni tuolloin se kiertäisi ongelman.
Tiivisteet lasketaan pseudonyymeiksi eikä siten poista ongelmaa.

EDIT: Ja vaikka koko GDPR:n, tietosuojalain ym. unohtaisi, tuollaisen palvelun suurin ongelma on se, että mistä tiedät mihin tietoon luottaa? Vaikka jotain nimeä, tiliä tai puhelinnumeroa käytettäisiinkin aktiivisesti huijauksiin, kyseessä voi olla identiteettivarkauden uhri. Tällöin syyllistyt suoraan kunnianloukkaukseen mikäli palvelusta saa kuvan että ko. henkilö on huijari. Toinen on että kun Pentti Perustorvelo ilmoittaa palveluun huijariksi jonkun, niin mistä tiedät ettei kyseessä ole malttamaton ostaja joka luulee huijariksi kaikkia jotka ei ole postittanut tavaraa seuraavana päivänä ennen kuin edes rahat on saapuneet? Jne.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 765
Tiiviste ei ole salaus. "ABC" tuotaa tiivisteen 3. Kuten moni muukin merkkijono. Mutta kolmosesta ei saa käännettyä takaisin ABC. Valtavasti kokeilemalla voidaan löytää eri arvoja jotka tuottavat tiivisteen 3, muttei kaikkia. Eli mielestäni tuolloin se kiertäisi ongelman.
Kyllä tiedän mikä on tiiviste ja miten se toimii. On se eräänlaista henkilötietojen salaamista ulkopuolisilta koska se on eri muodossa ja nyt ajatellaan ettei tämä olisi henkilötietojen käsittelyä. Tarvitset näiden ihmisten henkilötiedot ja käsittelet henkilötietoja luvatta ja muodostat niiden perusteella rekisterin, josta on selvitettävissä henkilötiedot. Pitäjällä on oltava henkilöiden oikeudet käsitellä näitä tietoja ja kertoa mihin tietoja käytetään ja miksi.

Jos et usko täällä mitä sanotaan, niin tietosuojavaltuutetulle voi hyvin pistää viestiä (edit: säpo) tässä ja kysyä neuvoa miten asia on. He nimenomaan mielellään neuvovat näissä asioissa (edit: ja puuttuvat myös rikkomuksiin kun heille niistä vinkataan ja kannattaa myös jos lakia rikotaan).
 
Liittynyt
08.12.2022
Viestejä
138
Facessa on monia ryhmiä, joissa kerätään huijareiden käyttämiä maksutietoja, siellä porukat ilmoittaa yleensä kuvan ja nimen kera näitä rosvoja. Listat on jo aika pitkiä...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 089
Facessa on monia ryhmiä, joissa kerätään huijareiden käyttämiä maksutietoja, siellä porukat ilmoittaa yleensä kuvan ja nimen kera näitä rosvoja. Listat on jo aika pitkiä...
Varmasti, mutta en itse tuollaiseen ketään ilmoittaisi. Koijari jos olisin, niin saattaisin niistä ilmoituksista kerätä mahdolliset lisä hillot myös talteen :)

Toisaalta sieltä tienatut ovat varmasti ulosotto kelpoisia, niin taloudellisesti ei välttämättä kannattavaa, ettei ensin nettoa huijauksella rahoja ja sen kaveriksi vielä korvaukset oikeudesta.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Poistettiinko toi edellisen poistetun viestin kirjoittaja kokonaan? En löydä käyttäjää bloigu. Tuli vaan mieleen olisiko tämä Torin helppoheikki löytänyt tänne ketjuun. Yhtäläisyyksinä lisäksi, ettei kummatkaan näköjään osaa käyttää isoja kirjaimia.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Lähes varma huijari, kukaties sama kuin viimeisissä viesteissä käsitelty:

-Uusi tunnus, luottamusta herättämötän nimimerkki, perähikiällä, haluttua elektroniikkaa erittäin halvalla, laiskasti ja kömpelösti laadittu ilmoitus. Omalla kokemuksella 80-90 % varma huijari.
 
Liittynyt
30.06.2022
Viestejä
277
Poistettiinko toi edellisen poistetun viestin kirjoittaja kokonaan? En löydä käyttäjää bloigu.
Kyseessä taisi olla se sama sankari joka tekee suurinpiirtein viikottain uuden käyttäjätunnuksen ja sitten aikansa postailee kakkia: trollauksia ja homopornoa (aina samat kuvat myös) jne kunnes tulee bänniä ja poistoa. Jos näet jonkun uunituoreen käyttäjän postaamassa järjetöntä settiä yleensä öisin niin se on todennäköisesti tämä samainen sankari, jonka kasetin nauha on pysyvästi solmussa. Ei kannata huomioida.
 
Liittynyt
26.10.2017
Viestejä
92
Muilla Tori hajonnut? Viestejä ei tunnu pystyvän enää ollenkaan lähettämään mihinkään ilmoituksiin. Jää vain luuppiin, kun koittaa viestiä laittaa:
-Kirjaudu sisään lähettääksesi viestin. vaikka olisi kirjautuneena jo. Kirjautuminen onnistuu kyllä ja vanhat viestit ja omat ilmoitukset näkyy
-Vahvista tilisisi matkapuhelimella tulee kun painaa lähetä viesti. Vahvistus koodi tulee puhelimeen ja sivu hyväksyy sen
- Ohjaa takaisin ilmoitukseen
- Kun painaa lähetä viesti niin tulee taas uudestaan "Vahvista tilisisi matkapuhelimella." ja loppu tulos sama..

Tätähän tämä varmaan viime vuodesta asti tehnyt koko ajan ainakin Chromella ja Edgellä. Aiemmin ohi pääsi android appilla. Silläkin joka ainoa kerta piti numero varmistus tehdä, mutta nyt sekin jää vain pyörittelemään latausympyrää eikä koskaan mene viestin lähetys sivulle.
Taitaa olla lopullisesti hajonnut koko roska :D Onkin kyllä huvittanut aika lailla tuo että vain puhelimella on saanut ensimmäisen viestin myyjälle laitettua ja silloinkin joka ainoa kerta pitänyt puhelin numero vahvistus tehdä. Sen jälkeen on kyllä taas viestittely onnistunut millä laitteella tai selaimella. Nyt sama loppu tulos myös androidin chromella ja samsung selaimella. Luokattoman huonostihan tori kyllä on aina toiminut..

muoks:
Ongelman sainkin ratkaistua kun menin torin asiakastietoja katsomaan. Jossain vaiheessa olin kakkos puhelinnumeron laittanut tietoihin. Sen kun poistin sieltä niin johan alkoi toimia kaikilla laitteilla. En sitten tiedä miksi tuo toinen hajotti vain ja ainoastaan tuon ensimmäisen viestin laittamisen. Voisiko olla että yritti jotenkin sitä toista puhelinnumeroa vahvistaa, mutta en kyllä ymmärrä miksi se sitten antoi kyllä aina ykkösnumeron aina vain varmistus vaihtoehdoksi..

Tietenkin kun tässä reilun tunnin ihmetteli että miksi ei viestiä voi laittaa. Oli himoitsemani tavara mennyt jo kaupaksi :rofl: Säästyipä sitten rahat ainakin :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 394
Viestejä
4 159 661
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom