Netflix

Tiivistettynä näin:

- Päähenkilöt ovat aina eri etnisyyksiä täysin riippumatta kontekstista. Porukassa on aina musta, aasialainen, valkoinen ja mahd. joku ruskea hahmo. Vaikka sarja sijoittuisi Irkkulähiöön tai toisen maailmansodan aikaiseen Puolaan.

- Vähintään yksi hahmo on aina homo. Usein useampi. Kukaan ei missään vaiheessa osoita mitään ennakkoluuloja homoutta kohtaan, tai jos osoittaa, kyseessä on "paha" hahmo. Homous on myös hahmon keskeisin piirre, eikä muuta hahmonkehitystä tarvita.

- Pääpahis on aina mies. Moraalisesti moitteettomimmat hahmot ovat aina naisia. Naiset ovat myös hyviä esim. teknologiassa tai jossain muussa miesvaltaisessa jutussa. Miehet vähättelevät naista ja saavat nenilleen kun nainen onkin heitä parempi.

- Mitään arkoja tai loukkaavia teemoja ei käsitellä. Ei varsinkaan vitsillä. Päähenkilöt (hyvät sellaiset) eivät omaa mitään moraalisesti arveluttavia piirteitä. Huumori on ääreisturvallista ja ketään loukkaamatonta.

Siis lyhyesti, ajattele South Park. Nyt ajattele sen vastakohta. Se olisi Woke.
Tähän voisi vielä lisätä musta mies+valkoinen nainen pariskunnat joita Netflix tuntuu pakottavan lähes kaikkeen sisältöön
 
- Päähenkilöt ovat aina eri etnisyyksiä täysin riippumatta kontekstista. Porukassa on aina musta, aasialainen, valkoinen ja mahd. joku ruskea hahmo. Vaikka sarja sijoittuisi Irkkulähiöön tai toisen maailmansodan aikaiseen Puolaan.

- Vähintään yksi hahmo on aina homo. Usein useampi. Kukaan ei missään vaiheessa osoita mitään ennakkoluuloja homoutta kohtaan, tai jos osoittaa, kyseessä on "paha" hahmo. Homous on myös hahmon keskeisin piirre, eikä muuta hahmonkehitystä tarvita.

- Pääpahis on aina mies. Moraalisesti moitteettomimmat hahmot ovat aina naisia. Naiset ovat myös hyviä esim. teknologiassa tai jossain muussa miesvaltaisessa jutussa. Miehet vähättelevät naista ja saavat nenilleen kun nainen onkin heitä parempi.

- Mitään arkoja tai loukkaavia teemoja ei käsitellä. Ei varsinkaan vitsillä. Päähenkilöt (hyvät sellaiset) eivät omaa mitään moraalisesti arveluttavia piirteitä. Huumori on ääreisturvallista ja ketään loukkaamatonta.

Onko heittää muutamia esimerkkisarjoja, joissa nämä asiat toteutuvat? Ja meinaatko että jos näet minkään noista listaamistasi asioista, niin koet että kyse on paskasta sarjasta joka tuputtaa ideologiaa? Eli heti kun sarjassa on homo tai tummaihoinen, niin woke-lippu nousee ja se on siinä? Aika karua jos noin on.

Onneksi en näe ympärilläni olevaa maailmaa ihan noin politisoituneiden/ideologisoituneiden lasien läpi. En itse kauheasti katsele sarjoja, mutta ei mulla tullut tollaisia viboja esim. näistä Netflixin suosituista sarjoista (kaikkia en ole katsonut kokonaan vielä): Breaking Bad, Queen's Gambit, Black Mirror, Crown, Dark, Witcher, Narcos. En tiedä, tai ehkä vaan en kiinnitä tuollaisiin huomiota tai katson vääriä sarjoja.

EDIT: Toisaalta esim. Sex Educationissa oli läjä homoja, bi-seksuaaleja, tummia, vaaleita, mulatteja ja vaikka mitä. Toisaalta se oli musta helvetin hyvä sarja ja käsitteli aihetta mun mielestäni todella hienosti. En tiedä, täyttikö se nyt noi kriteerit vai ei. Ei ehkä, sillä homoihin suhtauduttiin paskasti, aiheet olivat arkoja, briteissä asuu tosi paljon eri etnisiä ryhmiä ja pääpahikset olivat ehkä enemmän naispuolisia. Eli ei tainnut olla sekään "woke", mitä sen nyt sitten olikin tarkoitus tarkoittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko heittää muutamia esimerkkisarjoja, joissa nämä asiat toteutuvat? Ja meinaatko että jos näet minkään noista listaamistasi asioista, niin koet että kyse on paskasta sarjasta joka tuputtaa ideologiaa? Eli heti kun sarjassa on homo tai tummaihoinen, niin woke-lippu nousee ja se on siinä? Aika karua jos noin on.

Onneksi en näe ympärilläni olevaa maailmaa ihan noin politisoituneiden/ideologisoituneiden lasien läpi. En itse kauheasti katsele sarjoja, mutta ei mulla tullut tollaisia viboja esim. näistä Netflixin suosituista sarjoista (kaikkia en ole katsonut kokonaan vielä): Breaking Bad, Queen's Gambit, Black Mirror, Crown, Dark, Witcher, Narcos. En tiedä, tai ehkä vaan en kiinnitä tuollaisiin huomiota tai katson vääriä sarjoja.

EDIT: Toisaalta esim. Sex Educationissa oli läjä homoja, bi-seksuaaleja, tummia, vaaleita, mulatteja ja vaikka mitä. Toisaalta se oli musta helvetin hyvä sarja ja käsitteli aihetta mun mielestäni todella hienosti. En tiedä, täyttikö se nyt noi kriteerit vai ei. Ei ehkä, sillä homoihin suhtauduttiin paskasti, aiheet olivat arkoja, briteissä asuu tosi paljon eri etnisiä ryhmiä ja pääpahikset olivat ehkä enemmän naispuolisia. Eli ei tainnut olla sekään "woke", mitä sen nyt sitten olikin tarkoitus tarkoittaa.

Se, että sarjassa on mustia (tai muita ei-valkoisia) näyttelijöitä ei toki itsessään haittaa mitään, eikä sekään että sarjassa on seksuaali- tai muita vähemmistöjä. Wokea siitä tekee se, kun näitä ryhmiä laitetaan ihan selvästi sarjaan vain siksi, että niitä täytyy siinä kiintiömielessä olla. Tähän samaan kategoriaan menee myös tuo Oscar-uudistus, jonka mukaan parhaan elokuvan Oscaria ei enää voi voittaa, jos pääosissa ja keskeisissä sivuosissa on vain valkoisia näyttelijöitä.

Sex Education on itseasiassa esimerkki sarjasta, jossa tämä diversiteetti ym. oli toteutettu oikein. Näyttelijät edustivat aika sellaista jakaumaa mitä Briteissä on oikeastikin, ja homoseksuaalisuuden sekä siihen liittyvien ennakkoluulojen ym. käsittely oli olennainen osa tarinaa, ei päälleliimattu kiintiöjuttu. Ei diversiteetti ole huono asia, mutta jos se tehdään immersion rikkovalla tavalla vain koska sitä täytyy olla, se on häiritsevää wokea.

Sen sijaan mitä voi olla mieltä siitä, että Cursed-sarjassa King Arthur on mustaihoinen? Tai Bridgertonissa aristokraatti-Englannin kuningatar on musta? Tai Irregularsissa Sherlock Holmesin sidekick Watson on musta? Tai Warrior Nun sarjan kaveriporukassa valkoinen, aasialainen, tumma ja transnainen (jonka transtaustaan kukaan ei koskaan viittaa sanallakaan), ihan näin vaan sattumalta? Tai vaikkapa The Old Guard-leffassa siitä että leffan sankari on musta nuori nainen, joka on ollut female-only osastossa sotilaana Irakissa ja jaellut siellä karkkia lapsille ja joka välissä muistuttanut, miten nyt pitää olla sensitiivinen toisten (muslimien) kulttuuria vastaan ja kohdella heitä arvostavasti sekä auttaa naisia joita pahat miehet piinaavat. Ja toki myös hyvisten päähenkilö on nainen ja pääpahis mies. Ja hyvisten porukassa yksi hahmo on mies, jonka koko hahmonkehitys on vain sitä, että tuo yhä enemmän esiin kuinka rakastaa miehiä eikä häpeile sitä. Altered Carbon myös sukelsi aika lujaa sinne woken päätyyn toisella kaudellaan, ja ykköskauden aitous oli ihan tiessään.

Tämä wokeilu näkyy ehkä selkeämmin, jos miettii jotain vanhempia suosittuja sarjoja, ja voisiko saman tehdä uudestaan nykyään. Voisiko esim Netflix mitenkään tehdä sellaista sarjaa kuin Friendit nyt? Kuusi etuoikeutettua ja kaunista vaaleaihoista ihmistä arkisessa sitcomissa, jossa ei oteta mitään kantaa vähemmistöjen oikeuksiin tai muuhun poliittisesti juuri trendaavaan aiheeseen? Jos Netflix tekisi Frendit nyt, yksi hahmoista olisi musta, yksi aasialainen tai ruskea, yksi ylipainoinen ja joku olisi ehdottomasti kiintiöhomo ja/tai trans. Ja mistään näistä asioista ei tehtäisi ainuttakaan vitsiä, vaan kyseessä olisi maailman luonnollisin ja normaalein asia.

Toki tämä wokeilu on selvästi eniten pinnalla juuri teinisarjoissa, mutta siitä palataankin tuohon alkuperäiseen valituksen aiheeseeni, kun Netflixiltä puskee ihan kohtuuttoman paljon juuri näitä teinisarjoja ulos.

Ja loppuun esimerkki sarjasta, jossa kaikenlainen diversiteetti on toteutettu erinomaisesti ja ilman, että se tuntuu millään tavalla poliittiselta tai päälleliimatulta. Game of Thrones. Tai vaikka Expanse. Kummassakaan ei castaus tai muukaan rikkonut immersiota. Ei Tyrionkaan ollut mikään "kiintiövammainen" jota kohdellaan silkkihansikkain, vaan yksi sarjan parhaista hahmoista. Myös Amazonin The Boys hoitaa homman kotiin hienosti olemalla samaan aikaan woke mutta myös itseironinen aiheesta. Konsultit heti kertomassa seitsikolle, että pakko saada nyt joku vammainen tai muuhun vähemmistöön kuuluva sankari mukaan porukkaan, tai muuten ei olla enää in yms. Ja toinen sankari leivotaan seksuaalivähemmistön edustajaksi julkisuuskuvassaan vaikka väkisin, koska sillä saa niin paljon nostetta.
 
Se, että sarjassa on mustia (tai muita ei-valkoisia) näyttelijöitä ei toki itsessään haittaa mitään, eikä sekään että sarjassa on seksuaali- tai muita vähemmistöjä. Wokea siitä tekee se, kun näitä ryhmiä laitetaan ihan selvästi sarjaan vain siksi, että niitä täytyy siinä kiintiömielessä olla. Tähän samaan kategoriaan menee myös tuo Oscar-uudistus, jonka mukaan parhaan elokuvan Oscaria ei enää voi voittaa, jos pääosissa ja keskeisissä sivuosissa on vain valkoisia näyttelijöitä.

Sex Education on itseasiassa esimerkki sarjasta, jossa tämä diversiteetti ym. oli toteutettu oikein. Näyttelijät edustivat aika sellaista jakaumaa mitä Briteissä on oikeastikin, ja homoseksuaalisuuden sekä siihen liittyvien ennakkoluulojen ym. käsittely oli olennainen osa tarinaa, ei päälleliimattu kiintiöjuttu. Ei diversiteetti ole huono asia, mutta jos se tehdään immersion rikkovalla tavalla vain koska sitä täytyy olla, se on häiritsevää wokea.

Sen sijaan mitä voi olla mieltä siitä, että Cursed-sarjassa King Arthur on mustaihoinen? Tai Bridgertonissa aristokraatti-Englannin kuningatar on musta? Tai Irregularsissa Sherlock Holmesin sidekick Watson on musta? Tai Warrior Nun sarjan kaveriporukassa valkoinen, aasialainen, tumma ja transnainen (jonka transtaustaan kukaan ei koskaan viittaa sanallakaan), ihan näin vaan sattumalta? Tai vaikkapa The Old Guard-leffassa siitä että leffan sankari on musta nuori nainen, joka on ollut female-only osastossa sotilaana Irakissa ja jaellut siellä karkkia lapsille ja joka välissä muistuttanut, miten nyt pitää olla sensitiivinen toisten (muslimien) kulttuuria vastaan ja kohdella heitä arvostavasti sekä auttaa naisia joita pahat miehet piinaavat. Ja toki myös hyvisten päähenkilö on nainen ja pääpahis mies. Ja hyvisten porukassa yksi hahmo on mies, jonka koko hahmonkehitys on vain sitä, että tuo yhä enemmän esiin kuinka rakastaa miehiä eikä häpeile sitä. Altered Carbon myös sukelsi aika lujaa sinne woken päätyyn toisella kaudellaan, ja ykköskauden aitous oli ihan tiessään.

Tämä wokeilu näkyy ehkä selkeämmin, jos miettii jotain vanhempia suosittuja sarjoja, ja voisiko saman tehdä uudestaan nykyään. Voisiko esim Netflix mitenkään tehdä sellaista sarjaa kuin Friendit nyt? Kuusi etuoikeutettua ja kaunista vaaleaihoista ihmistä arkisessa sitcomissa, jossa ei oteta mitään kantaa vähemmistöjen oikeuksiin tai muuhun poliittisesti juuri trendaavaan aiheeseen? Jos Netflix tekisi Frendit nyt, yksi hahmoista olisi musta, yksi aasialainen tai ruskea, yksi ylipainoinen ja joku olisi ehdottomasti kiintiöhomo ja/tai trans. Ja mistään näistä asioista ei tehtäisi ainuttakaan vitsiä, vaan kyseessä olisi maailman luonnollisin ja normaalein asia.

Toki tämä wokeilu on selvästi eniten pinnalla juuri teinisarjoissa, mutta siitä palataankin tuohon alkuperäiseen valituksen aiheeseeni, kun Netflixiltä puskee ihan kohtuuttoman paljon juuri näitä teinisarjoja ulos.

Ja loppuun esimerkki sarjasta, jossa kaikenlainen diversiteetti on toteutettu erinomaisesti ja ilman, että se tuntuu millään tavalla poliittiselta tai päälleliimatulta. Game of Thrones. Tai vaikka Expanse. Kummassakaan ei castaus tai muukaan rikkonut immersiota. Ei Tyrionkaan ollut mikään "kiintiövammainen" jota kohdellaan silkkihansikkain, vaan yksi sarjan parhaista hahmoista. Myös Amazonin The Boys hoitaa homman kotiin hienosti olemalla samaan aikaan woke mutta myös itseironinen aiheesta. Konsultit heti kertomassa seitsikolle, että pakko saada nyt joku vammainen tai muuhun vähemmistöön kuuluva sankari mukaan porukkaan, tai muuten ei olla enää in yms. Ja toinen sankari leivotaan seksuaalivähemmistön edustajaksi julkisuuskuvassaan vaikka väkisin, koska sillä saa niin paljon nostetta.

Missä kaikessa tuo häiritsee? Esim onko Tynkkynen persujen päälleliimattu kiintiöhomo ja mukana vain diversiteettiä edustamassa? En tarkoita tätä poliittisena asiana vaan tarkoitus ymmärtää onko perinteinen viihde ainoa aihealue missä tuollainen voisi ärsyttää.

Itse en huomaa noita viihteessä taas kun ei tule sillä mielellä katsottua. Huomasin toki että jossain kohtaa viihteen puolella alkoi näkyä enemmän valtaväestöön kuulumattomia, mutta siihenkin tottui vaikka oli hieman erilaista kuin ennen. Tökeröt päälleliimaukset juttu erikseen, mutta esim. Holmes NYC:ssä Watson ja Moriarty vaihdettiin täysin sujuvasti naispuolisiksi ilman että aiheutti mitään väristyksiä.

Oletan että jotain kiintiöitä nykyään aina pohditaan tuotannoissa, kun osa yleisöstä on yliherkkiä kaikelle mikä ei sovi omaan maailmankuvaan molemmissa ääripäissä. Kulttuuri kuitenkin muuttuu kokoajan ja viihde sen mukana. Ei jaksa olla vastustamassa muutoksia varsinkaan kun sillä ei ole mitään väliä vaikka muuttuisi enemmänkin.
 
Tähän samaan kategoriaan menee myös tuo Oscar-uudistus, jonka mukaan parhaan elokuvan Oscaria ei enää voi voittaa, jos pääosissa ja keskeisissä sivuosissa on vain valkoisia näyttelijöitä.
En seuraile Oscareita pahemmin, mutta jos tällainen pelleily on totta (mitä en näinä aikoina epäile, mutten jaksa tarkistaa), niin onpa täysin absurdi päätös. :facepalm:

Ei pärjäisi enää esim. Taru sormusten herrasta -trilogia Oscareissa, ja paljon lähtisi vihaisia ihmisiä näytöksistä parta täristen (pahoittelut jos muistan väärin, ellei örkkejä yms. lasketa, niin mustia ei tainnut olla ko. leffoissa merkittävissä osissa). Voisi ehkä pistää muutaman kaupan ikkunan rikki ja tavarat kaupasta uuteen kotiin. Onneksi ennen ei ollut tällaista pelleilyä. Pitääkin nauttia ko. trilogia uudelleen ja nauttia ajasta, kun leffan laatu määriteltiin ilman rotuhässäköintiä.

Muutoin, minua ei häiritse pätkän vertaa, onko musta vai valkoinen, tai jotain muuta. Esim. yksi kovasti arvostamani näyttelijä Denzel Washington on musta, enkä koskaan ajattele, että kas, siinäpä keeneri. En koskaan, sillä ei ole hitonkaan merkitystä. Ja kaveri on Oscarinsa ja muut palkintonsa ansainnut varmasti ilman ihonvärin merkitystä. Mutta jos väkisin ympätään "rodultaan" aikakauteen/ympäristöön tms. täysin sopimaton henkilö (miten olisi vaikka somalialaiset samurait:rolleyes:), niin pistäähän se silmään pahasti.
 
Tähän samaan kategoriaan menee myös tuo Oscar-uudistus, jonka mukaan parhaan elokuvan Oscaria ei enää voi voittaa, jos pääosissa ja keskeisissä sivuosissa on vain valkoisia näyttelijöitä.
En seuraile Oscareita pahemmin, mutta jos tällainen pelleily on totta (mitä en näinä aikoina epäile, mutten jaksa tarkistaa), niin onpa täysin absurdi päätös. :facepalm:

Korjataas tää väärinkäsitys: ei pidä paikkaansa ja kyllä voi voittaa oscarin, vaikka valkokankaalla on vain valkoisia heteromiehiä. Jeesuksen ei jatkossakaan pidä olla somali:


Oleellinen kohta: "Films will only need to meet the standards in a minimum of two of these four groups in order to be eligible to compete for Best Picture.". Eli ne näyttelijät ovat vain yksi tapa täyttää ne ehdot, mutta eivät välttämätön ehto.
 
Tämä wokeilu näkyy ehkä selkeämmin, jos miettii jotain vanhempia suosittuja sarjoja, ja voisiko saman tehdä uudestaan nykyään. Voisiko esim Netflix mitenkään tehdä sellaista sarjaa kuin Friendit nyt? Kuusi etuoikeutettua ja kaunista vaaleaihoista ihmistä arkisessa sitcomissa, jossa ei oteta mitään kantaa vähemmistöjen oikeuksiin tai muuhun poliittisesti juuri trendaavaan aiheeseen? Jos Netflix tekisi Frendit nyt, yksi hahmoista olisi musta, yksi aasialainen tai ruskea, yksi ylipainoinen ja joku olisi ehdottomasti kiintiöhomo ja/tai trans. Ja mistään näistä asioista ei tehtäisi ainuttakaan vitsiä, vaan kyseessä olisi maailman luonnollisin ja normaalein asia.

Mä olen eri mieltä siitä, että Netflixin tuotannossa näkyisi joku kategorinen woketus, mitä se sitten kullekin tarkoittaa. Annoinkin jo esimerkit aiemmin. Netflix siis tuottaa sarjoja oman brändinsä alla, joissa ei kumarrella kaikkea. Sitten jää jäljelle yksittäiset sarjat/jaksot ja niiden tulkinta. Tässä on varmasti katsojakohtaisia eroja. Sä tunnut näkevän ideologian (mielestäni) silloinkin kuin sellaista ei siellä välttämättä ole. Jos sarjan käsikirjoittajalle on ihan normaalia että ympärillä pyörii valko- ja tummaihoisia henkilöitä, on ihan odotettavaa että myös tämän kirjoittamassa sarjassa on kumpiakin. Tällöin kirjoittajalle se on ihan normaalijakauman mukainen otos väestöä, sulle "kiintöhomo". Eikä kyse tekijälle ole ideologian tuputuksesta vaikka sinä sen sellaiseksi koet. Samalla tavalla helsinkiläinen on tottunut hyvin erilaiseen katukuvaan kuin utsjokelainen. Mutta en mä sitä epäile, etteikö jonkun sarjan käsikirjoittaja tai ohjaaja kannattaisikin tai haluaisi jopa viestittää jotain ideologiaa. Oli se sitten markkinatalous/kapitalismi, rauhanaate, seksuaalivähemmistöjen oikeudet tai ympäristöasiat. Ihmisiä ne tekijätkin on ja aina taideteos on tekijänsä näköinen.

Mä myös uskon, että vanhoissa sarjoissa joissa ei otettu ehkä kantaa diversiteettiin, näytettiin muita senaikaisia polttavia aiheita. On se sitten ollut naisten seksuaalinen vapautuminen, irtautuminen perinteisestä perhemallista tai jotain ihan muuta. Silloin sen ajan nimimerkit ovat varmaan paheksuneet kuinka ennen tuli kunnollisia sarjoja joissa nainen on kotona ja mies käy töissä. Ja nyt sitten "woketellaan" kun nainenkin menee töihin. "Pakkoko joka sarjaan on laittaa hyvin ansaitseva nainen, perkele!" Tekijä taas on ehkä kuvannut vain ympärillään näkyvää arkea, jossa työtätekevä nainen hyväksytään ja joka ehkä poikkeaa katsojan arjesta. Eli sinänsä on ihan normaalia että sarjat elävät ajassa kuten niiden tekijätkin. Mutta mä en näe siinä sen kummempaa poliittista tuputusta, kuten sä mielestäni annat ymmärtää. Enemmän ajankuvaa.

Mutta tämä on siis vain miten itse asian koen, ja kuinka en noihin asioihin kiinnitä mitenkään huomiota. Musta sarjan hyvyys ei synny tai katoa siinä, montako homoa tai neekeriä siinä esiintyy. Toisaalta elän Helsingissä, jossa ei ehkä niin tunnu omituiselta, että ympärillä on monenväristä hetskua, homppelia, transua kaikki tekemässä omia juttujaan ilman että juuri se homous/väri on se oleellinen asia. Tässä voi olla paljon kuntakohtaisia eroja. Tai alakohtaisia.

Bottom line: mä näen paljon enemmän poliittista/ideologista sun mielipiteessäsi kuin Netflixin tarjonnassa. Mutta tulkintaa tämä on, joten sinänsä en voi sanoa vain itseni olevan oikeassa.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä aihe menee ehkä jo vähän off-topiciksi, mutta kommentoin vielä hieman. Nämä tosiaan ovat varmasti osittain tulkinnanvaraisia kysymyksiä, ja painotan myös että minua ei häiritse itsessään siis diversiteetti sarjoissa tai elokuvissa. Tässä woke-kauhistelussa on kyse nimenomaan siitä syystä, miksi tuota diversiteettiä on pakko kaikkeen tunkea. Esimerkiksi vaikea uskoa, että tuossa uudessa Star Trek-sarjassa olisi ihan sattumaa, että päähenkilö onkin musta nainen, joka myös on ihan kaikessa aina etevämpi ja osaavampi, kuin miespuoliset hahmot. Kuitenkaan koskaan ei käy toisin päin. Esim kukaan ei ole vaihtamassa Shaftia yhtäkkiä valkoihoiseksi, ja ylipäätään jatkuvasti tulee näitä "white washing"-kohuja, joissa joku lähdemateriaalissa esim. Aasialainen hahmo onkin näyttelijävalinnoissa vaihdettu valkoiseksi, ja sen myötä koko tuotantoyhtiö joutuu cancel-hyökkäyksen kohteeksi.

On eri asia tehdä elokuvista tai sarjoista ajankuvansa näköisiä, kuin muokata niitä yleiseen poliittiseen ilmapiiriin sopiviksi ulkopuolisen paineen vuoksi. Taas esimerkkinä tuo The Boys. Siinä on nimenomaan ajankuvaa, jossa kaikki netin meemi-ilmiöt, woket, cancelit on esitetty ilmiöinä joita samalla noudatetaan mutta myös käsitellään sarjassa. Silkka wokeilu on taas sitä, että tyrkytetään jotain tiettyä ideologista maailmankuvaa sellaisella tavalla, joka rikkoo immersion. Lopulta tässä mennään myös taiteen "itsesensuurin" puolelle, joka vähentää ohjaajien ja käsikirjoittajien vapautta tehdä oman näköistään sisältöä.

Jos siis ohjaaja itse haluaa tehdä elokuvan, jossa eletään todellisuudessa jossa rasismia, ennakkoluuloja tms. ei ole olemassakaan, mitään eri ryhmien välisiä ikäviä jännitteitä ei ole ja kaikki naiset ovat itsenäisiä vahvoja johtajapersoonia jotka käskyttävät karikatyyrisen yksinkertaisia miehiä, niin hänellä on toki siihen kaikki oikeus. Mutta myös jos joku haluaa tehdä jotain alkuperäisten Pulmusten kaltaista sitcomia loukkaavine vitseineen ja pelkillä valkoisilla keskiluokkaisilla hahmoilla, niin sen pitäisi olla yhtälailla ok. Mutta jos on pakko tehdä woke-ideologian mukaisia hahmoja ja sisältöä, tai muuten joutuu somelynkkauksen kohteeksi, ja ETENKIN jos painostus tähän tulee suoraan tuottavalta taholta, kuten vaikkapa Netflixiltä, niin mielestäni tilanne on hyvin syvältä. Ja viimeisenä muutamana vuonna on ainakin itselleni näkynyt ihan selvä sellainen muutos, että nimenomaisesti Netflixin tuotannossa on woke tullut todella pintaan, ja kontrasti esim 5v+ takaisiin sarjoihin on ihan selvä. Toki voi olla, että kuvittelen vain omiani, mutta en tunnu olevan todellakaan ainoa, jolla on ollut sama subjektiivinen kokemus. Breaking Badissa kaikki hyvis-päähenkilöt olivat valkoisia, ja pääpahikset latino, musta ja toinen pyörätuolissa oleva vanhus. Tasan ei tänä päivän uskallettaisi castata tuolla tavalla.

Havainnollistan tätä immersion rikkoutumista vaikka tällaisella kuvitteellisella esimerkillä. Yhtäkkiä kehopositiivisuus nousee netin SJW-porukan ja muiden cancellaajien piirissä isoksi jutuksi. Yhtäkkiä sarjoissa alkaa järjestään näkyä sairaalloisen ylipainoisia päähenkilöitä, jotka esitetään täydellisinä ihmisinä, joihin muut suhtautuvat seksikkäinä, ihailtavina ja kaikkivoipina. Jos tuo on jonkun yksittäisen ohjaajan idea ja tapa kertoa tarinaa, niin mikäpä siinä, mutta jos tuo alkaa tulla joka toisessa sarjassa vastaan, alkaa tuo tuntua lähinnä poliittiselta, ulkopuolisen paineen pakoittamalta ideologialta. Sarjat eivät siinä kohdassa tunnu enää esittävän maailmaa sellaisena kuin se on, vaan enemmän olevan jonkinlaista arvomaailman propagandaa. Mutta tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että minulla olisi mitään lihavia ihmisiä vastaan, tai sitä että heillä on isojakin rooleja sarjoissa.
 
Tässä woke-kauhistelussa on kyse nimenomaan siitä syystä, miksi tuota diversiteettiä on pakko kaikkeen tunkea. Esimerkiksi vaikea uskoa, että tuossa uudessa Star Trek-sarjassa olisi ihan sattumaa, että päähenkilö onkin musta nainen, joka myös on ihan kaikessa aina etevämpi ja osaavampi, kuin miespuoliset hahmot.

Ainakin länsimaista sisältöä on tehty kohta sen 100 vuotta lähes täysin siitä samasta näkökulmasta. Viimeaikainen diversiteetin lisääntyminen erityisesti suoratoistopalveluiden sisällössä näkyy selvästi, mutta tuollainen muutos ei tapahdu helposti tai itsestään. Ylilyöntejäkin tulee väistämättä.

Star Trek -esimerkkiäsi käyttäen Uhura oli aikoinaan edelläkävijä, mutta silti scifissäkin mustat naiset ovat olleet vuosikymmeniä pelkästään pienissä sivuosissa. Avustajina, sihteereinä tai tarjoilijoina. Tätä taustaa vasten Star Trek Discoveryn Burnham voi pistää silmään. Samalla on kuitenkin hyvä kysyä miksei musta nainen voisi oikeasti olla taitava johtaja?
 
Ainakin länsimaista sisältöä on tehty kohta sen 100 vuotta lähes täysin siitä samasta näkökulmasta. Viimeaikainen diversiteetin lisääntyminen erityisesti suoratoistopalveluiden sisällössä näkyy selvästi, mutta tuollainen muutos ei tapahdu helposti tai itsestään. Ylilyöntejäkin tulee väistämättä.

Star Trek -esimerkkiäsi käyttäen Uhura oli aikoinaan edelläkävijä, mutta silti scifissäkin mustat naiset ovat olleet vuosikymmeniä pelkästään pienissä sivuosissa. Avustajina, sihteereinä tai tarjoilijoina. Tätä taustaa vasten Star Trek Discoveryn Burnham voi pistää silmään. Samalla on kuitenkin hyvä kysyä miksei musta nainen voisi oikeasti olla taitava johtaja?

Blaxploitationiksi määritelty monia leffoja jo 70- luvulla joissa "värillinen" nainen pääosassa.
Gayniggers from Outer Space rikkoi rajat monellakin tapaa.
En lähtisi vähättelemään osaamista ihonvärin perusteella.
 
Breaking Badissa kaikki hyvis-päähenkilöt olivat valkoisia, ja pääpahikset latino, musta ja toinen pyörätuolissa oleva vanhus. Tasan ei tänä päivän uskallettaisi castata tuolla tavalla.
Minusta Breaking Badin pääpahis oli kyllä Walter White, valkoinen lihaa syövä heteromies. Ihan samalla lailla varmaan castattaisiin tänä päivänä. Jos "wokeness" häiritsee niin viimeinen asia mitä ite kattelisin olisi nuo aiemmassa viestissä mainitut teinihömppäsarjat. Tuskin mitään genreä löytyy mistä löytyisi enempää diversitettiiä.

Tunnen kyllä tapauksia jotka eivät Witcheriä voineet katsoa kun joku sivuhahmo millä oli 2-3 lineä oli väärän värinen (ei tarvinne kertoa miten päin), elämä on täynnä valintoja. Jos joku sarja tai sen casting valinnat ei miellytä niin kattoo sitten jotain muuta. Valikoimaa ainakin piisaa.
 
Minusta Breaking Badin pääpahis oli kyllä Walter White, valkoinen lihaa syövä heteromies. Ihan samalla lailla varmaan castattaisiin tänä päivänä. Jos "wokeness" häiritsee niin viimeinen asia mitä ite kattelisin olisi nuo aiemmassa viestissä mainitut teinihömppäsarjat. Tuskin mitään genreä löytyy mistä löytyisi enempää diversitettiiä.

Tunnen kyllä tapauksia jotka eivät Witcheriä voineet katsoa kun joku sivuhahmo millä oli 2-3 lineä oli väärän värinen (ei tarvinne kertoa miten päin), elämä on täynnä valintoja. Jos joku sarja tai sen casting valinnat ei miellytä niin kattoo sitten jotain muuta. Valikoimaa ainakin piisaa.

Joo joitakin Witcherissäkin häiritsisi, että joku keijupoika oli musta. Kun nyt kyse on kuitenkin ihan fantasiamaailmasta niin eipä kovin helposti omaa immersiota riko. Tämä ongelma tosiaan pistänyt eniten esiin juuri siksi, että Netflixissä on ollut niin iso osa uusista ja mainostetuista sarjoista noita teinidraamoja, joissa vedetään tuo diversiteetti ja representaatio ihan yli. Itse kaipaisin paljon enemmän juuri niitä aikuisempaan makuun tehtyjä sarjoja. Kyllä sitä paskoisi ihan platinaa jos nyt tulisi joku Narcosin tai Black Mirrorin tasoinen sarja...
 
Sarjamurhaajasta kertova The Serpent on varsin hyvä. Tarjoaa ihan hyvää jännitystä ja rehtiä psykopaattia päähenkilönä, suosittelen.

Tuli katsottua ja hyvä on! Hyvin saatu aikaiseksi 70 luvun ilme asuineen autoineen ja muine lavastuksineen. Jos jotain pitää nillittää, niin se kohtauksien välinen aikahyppely edes ja takaisin. Olisivat mielummin pitäneet useamman kohtauksen samassa ajassa, kuin jatkuvasti rullaten edes ja takas kuukausia tai vuosia ensimmäisten jaksojen aikana. Onneksi tuo vähän rauhoittui sarjan edetessä. Pisteet kyllä pääosan näyttelijälle roolistaan. Tuon esityksen perusteella todella kylmä jätkä tämä Charles Sobhraj oikeassa elämässä on.
 
Tuli katsottua ja hyvä on! Hyvin saatu aikaiseksi 70 luvun ilme asuineen autoineen ja muine lavastuksineen. Jos jotain pitää nillittää, niin se kohtauksien välinen aikahyppely edes ja takaisin. Olisivat mielummin pitäneet useamman kohtauksen samassa ajassa, kuin jatkuvasti rullaten edes ja takas kuukausia tai vuosia ensimmäisten jaksojen aikana. Onneksi tuo vähän rauhoittui sarjan edetessä. Pisteet kyllä pääosan näyttelijälle roolistaan. Tuon esityksen perusteella todella kylmä jätkä tämä Charles Sobhraj oikeassa elämässä on.

Just tällaisia sarjoja saisi tulla useamminkin. Tällaisten puutteesta tuossa ylempänä juuri valitin :). Realistinen, hyvin tehty ja sisällöltään aikuisille tarkoitettu laatudraama.
 
Just tällaisia sarjoja saisi tulla useamminkin. Tällaisten puutteesta tuossa ylempänä juuri valitin :). Realistinen, hyvin tehty ja sisällöltään aikuisille tarkoitettu laatudraama.
Seuraavaksi katsomislistalle Snabba Cash ja Tunna blå Linjen (Thin Blue Line) molemmat Ruotsista?


Juuri katsoin loppuun Snabba Cashin ja jos ei alkujaksojen heiluvaa käsivarakameraa lasketa mukaan, niin tässä on päräyttävän hyvä alku sarjalle. Osa näyttelijöistä amatöörinäyttelijöitä, ollen näin ensimmäisiä kertoja ruudulla ja ainakin yhdellä näyttelijöistä on jengi- ja vankilamenneisyyttä.

Thin Blue Line: Poliisin arkea Malmössä. Löytyy YLE Areenasta nimellä Ohuella Langalla. Ei mitään isompaa rikollisjuonta, vaan erilaisia hälytystehtäviä ja poliisin elämää siviilissä kuin virantoimituksessa Malmön maahanmuuttajakortteleissa. Mukana myös Kalifaatista tuttu kasvo.




Snabba Cash, Kalifaatti ja Tunna blå Linjen -sarjat kyllä kertovat todella korkeasta osaamisesta Ruotsin puolella. Harmittaa, että täällä ei saada aikaiseksi mitään tälläistä.
 
Seuraavaksi katsomislistalle Snabba Cash ja Tunna blå Linjen (Thin Blue Line) molemmat Ruotsista?


Juuri katsoin loppuun Snabba Cashin ja jos ei alkujaksojen heiluvaa käsivarakameraa lasketa mukaan, niin tässä on päräyttävän hyvä alku sarjalle. Osa näyttelijöistä amatöörinäyttelijöitä, ollen näin ensimmäisiä kertoja ruudulla ja ainakin yhdellä näyttelijöistä on jengi- ja vankilamenneisyyttä.

Thin Blue Line: Poliisin arkea Malmössä. Löytyy YLE Areenasta nimellä Ohuella Langalla. Ei mitään isompaa rikollisjuonta, vaan erilaisia hälytystehtäviä ja poliisin elämää siviilissä kuin virantoimituksessa Malmön maahanmuuttajakortteleissa. Mukana myös Kalifaatista tuttu kasvo.




Snabba Cash, Kalifaatti ja Tunna blå Linjen -sarjat kyllä kertovat todella korkeasta osaamisesta Ruotsin puolella. Harmittaa, että täällä ei saada aikaiseksi mitään tälläistä.

Katselin Yle Areenasta tuon Ohuella Langalla ja pidin siitä kovasti. Hyvä sarja.
 
Kolmas olikin sitten ihan p....

Mä kyllä tykkäsin kolmannestakin. Oli se toki varsin erilainen ja välillä haastavaa tai ehkä hieman turhauttavaakin katsottavaa siinä puolen välin tienoilla ja jälkeen. Mutta jotenkin se sitten loppua kohti onnistu voittamaan puolelleen kuitenkin.

Kolmas taitaa tulla Areenankin kohta.
 
Stowaway, uusi Netflix original sci-fi leffa ja vieläpä hyvä sellainen. Ja kuvanlaatu 1080p 1.18mbps. Ihan käsittämätöntä säästämistä taas kerran. Odotin jo immersiivistä ja visuaalista scifielämystä, mutta sainkin pikselimössöä.
 
Stowaway, uusi Netflix original sci-fi leffa ja vieläpä hyvä sellainen. Ja kuvanlaatu 1080p 1.18mbps. Ihan käsittämätöntä säästämistä taas kerran. Odotin jo immersiivistä ja visuaalista scifielämystä, mutta sainkin pikselimössöä.

Taisi nämä koronasäästöt jäädä pysyviksi. Itse varmaan muutenkin taidan kohta pitää netflixistä taukoa kun on disneyplus vuodeksi tilattu kuitenkin(joka tarjoaa 4k samalla halvemmalla kuin netflix full hd kuvaa)
 
Otin kk jäsenyyden reilun vuoden tauon jälkeen ja pettymys oli suuri kun ensimmäinen leffa jonka päätin katsoa oli tuore Stowaway jonka oletin toki olevan 4K & HDR.

Kuva oli kuitenkin hyvä, 77" alle 2m etäisyydeltä, bitratea en katsonut ja normaalisti olen hyvinkin herkkä huonolle materiaalille, tiedä sitten olisiko ollut korkeampi bitrate kuin käyttäjällä @Asorb

Elokuva oli itselleni ehdottomasti vuoden paras tähän asti.
 
Onko heittää muutamia esimerkkisarjoja, joissa nämä asiat toteutuvat? Ja meinaatko että jos näet minkään noista listaamistasi asioista, niin koet että kyse on paskasta sarjasta joka tuputtaa ideologiaa? Eli heti kun sarjassa on homo tai tummaihoinen, niin woke-lippu nousee ja se on siinä? Aika karua jos noin on.

Onneksi en näe ympärilläni olevaa maailmaa ihan noin politisoituneiden/ideologisoituneiden lasien läpi. En itse kauheasti katsele sarjoja, mutta ei mulla tullut tollaisia viboja esim. näistä Netflixin suosituista sarjoista (kaikkia en ole katsonut kokonaan vielä): Breaking Bad, Queen's Gambit, Black Mirror, Crown, Dark, Witcher, Narcos. En tiedä, tai ehkä vaan en kiinnitä tuollaisiin huomiota tai katson vääriä sarjoja.

EDIT: Toisaalta esim. Sex Educationissa oli läjä homoja, bi-seksuaaleja, tummia, vaaleita, mulatteja ja vaikka mitä. Toisaalta se oli musta helvetin hyvä sarja ja käsitteli aihetta mun mielestäni todella hienosti. En tiedä, täyttikö se nyt noi kriteerit vai ei. Ei ehkä, sillä homoihin suhtauduttiin paskasti, aiheet olivat arkoja, briteissä asuu tosi paljon eri etnisiä ryhmiä ja pääpahikset olivat ehkä enemmän naispuolisia. Eli ei tainnut olla sekään "woke", mitä sen nyt sitten olikin tarkoitus tarkoittaa.
Hyvä esimerkki on esim. Witcher. Siinä on ympätty tummia ihmisiä rooleihin mitä ei oikeasti ollut jne. Myös naishahmoille ihmeellisiä kykyjä miekan kanssa vaikka oikeasti oli maagi ja onneton taisteleen miekan kanssa jne. Wokeiluun kuuluu Mary Sue naiset:) kuten Star Wars: 7,8,9, osat. Typsy osaa hetkessä kaikki semmoset taidot mitä normi Jedi joutuu ikänsä opetteleen jne. Ei siinä mitään jos homma tehdään niin että paketti pysyy kasassa mutta kun Asrsen Lupin on 1800 luvun Pariisissa muka värillinen etsivä niin pitää olla jo aika sokea jos sitä viestiä ei tajua ja näe:) Seuraappas vaikka nyky mainoksia...niissä miehistä on tehyt naisia ja naismaisia hinttareita jne. Joka mainoksessa on vähintään yksi tumma ja perheen lapset on kaikka mahdollista väriä jne. Ikea, Lumene jne...joka paikassa piiloviestintää ja hiljaista aivopesua jotta siitä sekoilusta saadaan näyttä normaalia toimintaa.
 
Hyvä esimerkki on esim. Witcher. Siinä on ympätty tummia ihmisiä rooleihin mitä ei oikeasti ollut jne. Myös naishahmoille ihmeellisiä kykyjä miekan kanssa vaikka oikeasti oli maagi ja onneton taisteleen miekan kanssa jne. Wokeiluun kuuluu Mary Sue naiset:) kuten Star Wars: 7,8,9, osat. Typsy osaa hetkessä kaikki semmoset taidot mitä normi Jedi joutuu ikänsä opetteleen jne. Ei siinä mitään jos homma tehdään niin että paketti pysyy kasassa mutta kun Asrsen Lupin on 1800 luvun Pariisissa muka värillinen etsivä niin pitää olla jo aika sokea jos sitä viestiä ei tajua ja näe:) Seuraappas vaikka nyky mainoksia...niissä miehistä on tehyt naisia ja naismaisia hinttareita jne. Joka mainoksessa on vähintään yksi tumma ja perheen lapset on kaikka mahdollista väriä jne. Ikea, Lumene jne...joka paikassa piiloviestintää ja hiljaista aivopesua jotta siitä sekoilusta saadaan näyttä normaalia toimintaa.

Menee isolta osin OT:ksi, mutta vastaan tämän vielä tänne. Jatkot varmaan toiseen ketjuun niiltä osin kuin ei koske Netflixiä.
  • Netflixin Lupin-sarja ei tapahdu 1800-luvun Pariisissa. (Helvetin viihdyttävä sarja, pääosan Omar Sy sopii rooliin todella hyvin, tuossa ei ole mitään wokeilua). Pariisissa karkeasti neljäsosa on mustia. Eiköhän joku niistä saa joskus olla sarjan päähenkilö?
  • Suurimmassa osassa kotimaisen TV:n mainoksista ei ole lainkaan muita kuin valkoihoisia näyttelijöitä. Pääkaupunkiseudulla pyörivissä mainoksissa voisi olla enemmäkin etnisiä vähemmistöjä, jotta vastaisi paremmin tämän alueen jakaumaa. Muualla suomessa sitten muut jakaumat. Mainokset ovat osin alueellisia.
  • Jenkkimainoksissa on joskus ei-valkoisia, mutta siellä on yhteiskunnassakin neljä kuudesta jotain muuta kuin ei-latino-valkoisia. Eli mainoksissakin ainakin yksi seitsemästä tai kahdeksasta pitäisi olla mustia/afroamerikkalaisia. Siihen päälle latinot, aasialaiset, natiivit jne.
  • Suurin osa miehistä ei ole mainoksissa "naisia tai naismaisia hinttareita". Toki tämä on tietenkin ihan subjektiivinen määritelmä, joten jokainen saa olla eri mieltä. Mutta katsoin äsken mainoskatkon, enkä lainkaan ymmärrä, mistä ihmeestä tuonkin revit.
joka paikassa piiloviestintää ja hiljaista aivopesua jotta siitä sekoilusta saadaan näyttä normaalia toimintaa.

Musta tuntuu, että näet noita asioita siellä, missä niitä ei ole. Se ei ole lainkaan Netflixin tai sisällöntuottajan luoma ongelma.
 
Menee isolta osin OT:ksi, mutta vastaan tämän vielä tänne. Jatkot varmaan toiseen ketjuun niiltä osin kuin ei koske Netflixiä.
  • Netflixin Lupin-sarja ei tapahdu 1800-luvun Pariisissa. (Helvetin viihdyttävä sarja, pääosan Omar Sy sopii rooliin todella hyvin, tuossa ei ole mitään wokeilua). Pariisissa karkeasti neljäsosa on mustia. Eiköhän joku niistä saa joskus olla sarjan päähenkilö?

  • Lisätään vielä että Omar Syn hahmo ei ole tuossa sarjassa edes Arsenne Lupin.
 
Stowaway, uusi Netflix original sci-fi leffa ja vieläpä hyvä sellainen. Ja kuvanlaatu 1080p 1.18mbps. Ihan käsittämätöntä säästämistä taas kerran. Odotin jo immersiivistä ja visuaalista scifielämystä, mutta sainkin pikselimössöä.
Ai tuo oli hyvä leffa? Ok. Tuo 2tuntisen olisi voinut tiivistää 30minuuttiin, eikä olisi menettänyt mitään. :thumbsdown: Koronan vaikututuksen elokuviin on selkeästi näkyvillä: elokuvakohtaukset tapahtuvat muutamassa eri lavasteissa ja thats it.
 
Vaihdoin(tai vaihtuu ensi kuussa) 4K:sta takaisin 1080p:hen niin säästyy muutama euro. Jos ei kestä niin vaihtaa sitten takaisin. Vitutti vaan kun joutui salasanan vaihtamaan kun ei ollut mitään hajua minkä muutin muutamia viikkoja sitten, vaikka oli vain muutaman kirjaimen lisäys vanhaan silloin. Nyt sentään heti paperille muistiin.
 
Vaihdoin(tai vaihtuu ensi kuussa) 4K:sta takaisin 1080p:hen niin säästyy muutama euro. Jos ei kestä niin vaihtaa sitten takaisin. Vitutti vaan kun joutui salasanan vaihtamaan kun ei ollut mitään hajua minkä muutin muutamia viikkoja sitten, vaikka oli vain muutaman kirjaimen lisäys vanhaan silloin. Nyt sentään heti paperille muistiin.

Jos haluaa kitupiikkeillä, niin ehkä parempi olisi jakaa se kallein tilaus vaikka jonku toisen kanssa? Kunhan vain ehdotin, jos ei ole käynyt mielessä ✌
 
Saako noita jo katsotun sarjan toistokohtia jotenkin nollattua? Todella ärsyttävää, kun ei jää enää muistiin mihin jaksoon on viimeksi jääty, vaan aina ehdottaa ensimmäistä jaksoa katsontaan ja pitää yrittää muistella, että mikähä episodi oli viimeksi menossa. Välillä hyppää jakson loputtua suoraan seuraavan jakson lopputeksteihin.
 
Onko tuo netflixillä joku perversio tuo sumu näissä hdr sarjoissa sisällä ja vähän joka kohassa. Esim tää shadow and bones. Ja twotcher jne.
 
Onkos tuosta Varjosta ja Riipuksesta mihinkään? Vai onko ihan "lasten sarja" ? Jos nyt sanotaan että Game of thrones, Witcher, Carnival Row ja miksei myös His Dark Materials toimii.
 
Onkos tuosta Varjosta ja Riipuksesta mihinkään? Vai onko ihan "lasten sarja" ? Jos nyt sanotaan että Game of thrones, Witcher, Carnival Row ja miksei myös His Dark Materials toimii.
Oon nyt 5. jaksossa menossa ja ei tämä nyt niin huono ole kuin Twilightit ja Nälkäpelit mutta en tiedä miksi tätä niin paljon on siellä täällä hehkuteltu. Odotin jotain mullistavaa mutta aika perusmeininkiä toistaiseksi, ehkä se tästä vielä paranee sitten.
Alice in Borderland noin esimerkiksi pieksee tämä 100-0, ei sillä että näillä mitään yhteistä olisi muuta kuin että uusia sarjoja
 
Stowaway, uusi Netflix original sci-fi leffa ja vieläpä hyvä sellainen. Ja kuvanlaatu 1080p 1.18mbps. Ihan käsittämätöntä säästämistä taas kerran. Odotin jo immersiivistä ja visuaalista scifielämystä, mutta sainkin pikselimössöä.

Vaikka tässä oli fysikaalisia ja loogisia ongelmia sun muuta epäuskottavuutta, oli tämä mielestäni parempi kuin IMDB:n 5.5/10. Seurasin tätä paljon mieluummin kuin umpipaskaa Brad Pittin Ad Astraa, joka oli itselleni melkoista tuskaa alusta loppuun. Sillä silti huomattavasti korkeampi arvosana (6.5/10). Ei mikään scifi-merkkiteos, mutta kyllä tuon loppuun halusi katsoa.

Ihme, että oli vain HD, mutta sinänsä ihan ookoo kuvanlaatu.

elokuvakohtaukset tapahtuvat muutamassa eri lavasteissa ja thats it

Mene ja tiedä, onko korona vaikuttanut tuohon. Tuo on sinänsä itselleni aika yhdentekevä asia. Elokuva voi olla puhdasta kultaa, vaikka se tapahtuisi yhdessä ainoassa huoneessa. Lavastusten määrästä ei voi päätellä onneksi yhtään mitään elokuvan muusta laadusta. (Etkä toki niin väittänytkään.)
 
Mene ja tiedä, onko korona vaikuttanut tuohon. Tuo on sinänsä itselleni aika yhdentekevä asia. Elokuva voi olla puhdasta kultaa, vaikka se tapahtuisi yhdessä ainoassa huoneessa. Lavastusten määrästä ei voi päätellä onneksi yhtään mitään elokuvan muusta laadusta. (Etkä toki niin väittänytkään.)
Esim. Tämä Circle (2015) - IMDb
Vain yksi huone mutta toteutus rautaa.
 
Stoaway oli kyllä huono. Kaikin puolin. Ja ainakin täällä päin on tv mainoksissa aika vähissä valkoiset hetero miehet. On multikulttuuria pikkusen liikaa jo.
 
Itse olisin voinut kanssa jättää Stowawayn katsomatta. Samanlaiset fiilikset kuin toisessa Mars-sarjassa, että draamaa väännetty väkisin ja epärealistisesti.

Love and Monsters taas yllätti positiivisesti.

Mitä kautta kuvanlaadun saa tarkastettua (webos)? Uudessa LG tv:ssä puuttuu info-näppäin, jolla vanha tv näytti.
 
Mitä kautta kuvanlaadun saa tarkastettua (webos)? Uudessa LG tv:ssä puuttuu info-näppäin, jolla vanha tv näytti.

LG:n kännykkäappiksella onnistuu. Siellä on kakesta puuttuva näppäin.

Ja samaa mieltä, Love and Monsters oli tosi viihdyttävä ja onnistunut keveähkö monsteridystopia. Vahva suositus myös täältä!
 
Itse olisin voinut kanssa jättää Stowawayn katsomatta. Samanlaiset fiilikset kuin toisessa Mars-sarjassa, että draamaa väännetty väkisin ja epärealistisesti.

Love and Monsters taas yllätti positiivisesti.

Mitä kautta kuvanlaadun saa tarkastettua (webos)? Uudessa LG tv:ssä puuttuu info-näppäin, jolla vanha tv näytti.
Kaukosäätimen ••• napista.
 
Onkos tuosta Varjosta ja Riipuksesta mihinkään? Vai onko ihan "lasten sarja" ? Jos nyt sanotaan että Game of thrones, Witcher, Carnival Row ja miksei myös His Dark Materials toimii.
Nyt sain valmiiksi ja oli kyllä höyryävä kasa paskaa. Odotin loppuun asti että jotain sykähdyttävää tapahtuisi mutta ei. En välittänyt paskaakaan oikeastaan yhdestäkään hahmosta, päähahmot erityisen karismattomia ja ei minkäänlaista kemiaa heidän välillään, juuri kuten Twilightit ja vastaavat muutkin. En suosittelisi kenellekkään. "Pahis" oli paras hahmo eikä sekään kovin erikoinen.
 
The Good Place, oletin olevan yhdentekevää hömppää mutta osoittautui ihan jees katseltavaksi. 8-

muoks: no nyt on kausi 3 menossa ja nostetaan arvosanaa. 9, tämähän lähti vastoin odotuksia huikeaan nousuun.
 
Viimeksi muokattu:
Love and Monsters tsekattu myös, ja oli kyllä parempi kuin tohdin odottaa.
Ennakko-odotuksena oli että on varmaan jotain ärsyttävää teinihömppää, mutta tuohan oli ihan pätevä apocalyptic monster survival -komedia jossa teinihömppä lähinnä loi päähenkilön taustatarinaa. Kyllä tämä Netflixin viime aikaisista tuotoksista paremmassa päässä oli.
 
Katsoin Stowawayn ja olis voinut jäädä katsomattakin. Idea oli hyvä ja jaksoi katsoa kokonaan, mutta kun leffa loppui niin heräsi lähinnä kysymys "mitä v*ttua?".
 
Jos japanilaiset (ja korealaiset) sekoilut ovat tuttuja, niin tässäpä scifiä yms. japanilaisilla mausteilla. Sekalaista porukkaa joutuu johonkin toiseen ulottuvuuteen tms. Tokiossa, ja mukaan pakosti kohtalaisen kieroutuneeseen peliin, jossa harva osallistuja selviää hengissä. Noin tiivistettynä. Ihan kohtalainen sarja. Väkivaltainen. Linkkejä:

Netflix

IMDB

Traileri

Yllättävän vähän kommentteja tästä Alice in Borderland sarjasta (etsin kommentteja sarjan Netflix ja IMDB ID:llä). Ajattelin vinkata sarjasta varmuudeksi, sillä useinhan näitä menee ohi vaikka kiinnostaisi ja yrittää seurata. Itse olen löytänyt katsottavaa täältä muiden kommenteista paljonkin.

Asia tuli mieleen, kun loputtomalle katsomislistalle pörähti jonon jatkoksi tässä joku japanilainen leffa ja korealainen sarja (en vielä tiedä yhtään millaisia ovat), ja niistä tuli tämä Alice in Borderland mieleen, että milloin mahtaa 2. kausi tulla vai tuleeko ollenkaan. Kyllä se on tulossa! :tup: Odottamaan joudutaan tosin kaiketi vähintään tämän vuoden loppuun, tai ensi vuoden alkuun.

Itse en ole mangan ystävä (perustuu kai samannimiseen mangaan), mutta jos olet, niin katso ihmeessä, jos katsominen on vähissä ja japanilainen meininki menettelee. Sarja upposi kyllä tällaisellekin joka ei mangasta välitä, eli se ei ole välttämättä tarpeen!


Odotellessa lyhyt "Making of" -video ensimmäiseltä kaudelta, muutaman kohtauksen visuaalisten efektien teosta (sisältää tekstityksen englanniksi, jos asettaa päälle)
 
Stowawayn kohdalla en päässyt yli siitä ajatuksesta, että kun tässä yritettiin tehdä "realistinen" -kuvaus matkasta Marsiin, niin miten vitussa niillä ei muka ole noin elintärkeästä osasta varaosaa matkassa?
Odotin parempaa. Aika turha elokuva loppujen lopuksi. Ei nyt ihan paska, mutta ei kyllä tuonut tähän matkalla marssiin genreen mitään uutta. Tarkasti oli taas laskelmoitu, että matkalla oli kaksi valkoihoista naista, joista toinenkin tietenkin kapteeni, sekä aasialaistaustainen mies ja musta mekaanikkomies.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 274
Viestejä
4 487 361
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom