Näytön "splittuas" virtuaalityöpöytiin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja shuvl
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
750
Tarkoituksena päivitellä konetta ja samalla siirtyä kahden näytön setupista yhteen widescreen 21:9 näytön käyttöön.

Tuossa pari iltaa selaillut eri mahdollisuuksia kuinka voisin jakaa tuon 21:9 ruudun esim. kahteen osa-alueeseen: "pelialue" sekä "selainalue". Pelialue olisi ihan perinteinen 16:9 alue ja selaimelle / muille applikaatioille riittäisi 5:9 kaistale.

Monella sivustolla tuli eteen Display Fusion niminen ohjelmisto, jolla tuon voisi tehdä, mutta en löytänyt juurikaan esimerkkejä kuinka se käyttäytyy pelien kanssa (tarkemmin sanottuna fullscreen pelien).

Eli kysymykset kuuluu:

1. Kuinka fullscreen peli-ikkuna eroaa perinteisestä "window"ista? Vai eroaako mitenkään tällaisen allokoinnin osalta?
2. Tarviikohan peleissä olla jotain supporteja tällaiseen veivaukseen?
3. Onko arvioita kuinka esim G-sync toimisi kun samalla ruudulla on esim. 100Hz kuvaa ja työpöytä on sitten jotain muuta taajuutta?
4. Onko tiedossa muita ohjelmistoja / temppuja millä saman toiminnallisuuden voisi toteuttaa?

Vapaa sana toki myös tervetullutta :tup:
 
Tää on hyvin yleinen ongelma, eikä siihen ole hyviä ratkaisuja. Tai jos jollain on parempaa tietoa, kertokaa ihmeessä.

Fullscreen käyttäytyy peleissä ja muissa softissa (esim. YouTube, Netflix) aina niin, että kuva täyttää koko ruudun. Pelkästään osalle ruudusta fullscreenin näyttäminen ei onnistu kuin Picture by Picture moodia käyttämällä jolloin näyttö näkyy käyttikselle kahtena eri ruutuna ja toimii siis kuin mikä tahansa useamman näytön setuppi. Ongelmana on, että esim. Freesync ja HDR ei toimi PbP moodissa. PbP moodia ei myöskään monesti löydy pelinäytöistä.

Jos PbP moodi on out, ainoa ratkaisu on ajaa peliä ikkunassa ja ehkä voi käyttää jotain työkalua tekemään siitä borderless näköisen visuaalisesti. En ole tutustunut miten tämä tapahtuu parhaiten. Ikkunassa ajo kuitenkin aiheuttaa enemmän input lagia ja joissain peleissä fps myös tippuu. Jotkut pelit käyttäytyvät natiiviresoa pienemmässä borderless moodissa kuin ajaisi ikkunassa, mutta ilman framerate ongelmia. Ikkunan siirtäminen borderless tilassa on kuitenkin ongelmallista, mutta voi ehkä jollain näppäinoikoteillä tms onnistua.

DisplayFusionilla voi tehdä kaikenlaista ja se on hyvä työkalu ruudun jakamiseen työpöytäkäytössä, käytän sitä itse yhdessä ilmaisen Microsoft Powertoys FancyZones kanssa jakamaan super ultrawide näyttöni kapeampiin kaistaleisiin.

Windows ei vaan ole yhtään tehty toimimaan nätisti ultrawide näyttöjen kanssa eikä kaipaamaasi käyttötarkoitusta ole otettu mitenkään huomioon. Jos tämä on tärkeää, kannattaa ihan suosiolla hommata vaikka joku pieni sivunäyttö kaveriksi. Näin välttää kaikki edellä mainitut ongelmat.

Olisi hienoa jos MS lisäisi esim. "virtuaalityöpöytä ruudun osioissa" tyyppisen toiminnallisuuden jolla tämä olisi mahdollista toteuttaa. Turha varmaan toivoa näin fiksuja ratkaisuja koskaan tapahtuvan, virtuaalityöpöytien API on ihan paska tällä hetkellä eikä mahdollista oikein mitään ja on huonosti dokumentoitu.
 
Hyvä ja monipuolinen vastaus, kiitos siitä!

Tuota vähän pelkäsinkin, että jos sen saa aikaiseksi, niin se on erittäin purkkaviritys ja tulee olemaan haasteita.

Täytynee laittaa suunnitelmat vielä takaisin pöydälle että kuinka tuon oman battlestation saisi mieleiseksi.

Toivottavasti tuohon tulisi tulevaisuudessa (MS tekisi asialle jotain) parempi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 404
Viestejä
4 534 408
Jäsenet
74 806
Uusin jäsen
Kalsutumpper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom