Nasta -vai kitkarenkaat?

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 310
päinvastaiset kokemukset kyllä. sivuttaispito nimittäin huonompi. Kokemus perustuu siihen kun oli vielä etuvetoinen saabbi ilman ajonvakautusta, mutta luistonestolla. vetopitoa oli helppo annostella kaasulla mutta sivuttain oli tosi liukasta, kaltevilla urautuneilla jäisillä kantateillä ei kyllä nastarenkaita voittanu.
Hmm, musta tuntuu ton 9-5 kanssa että kestää kyllä kaistalla hienosti noilla Hankookin pari talvea ajelluilla kitkoilla, mutta jäällä jää helposti sutimaan. Mulla ei ole edes luistonestoa mutta kaasulla saapi sutimista annosteltua. Jos sulla oli 9-5 niin tuo auto on ranttu takapään puslien kanssa, väljä peräpää ei helpota ajamista yhtään.

Kertonee se ainakin jotakin tosta kitkojen pidosta että tässä talven aikana motarilla on tullut ehkä n.10 autoa ohi kun on tätä tmp-hml väliä ajellut viikottain. Mitä huonompi keli niin sitä enempi saanut viettää aikaa vasurilla.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 160
päinvastaiset kokemukset kyllä. sivuttaispito nimittäin huonompi. Kokemus perustuu siihen kun oli vielä etuvetoinen saabbi ilman ajonvakautusta, mutta luistonestolla. vetopitoa oli helppo annostella kaasulla mutta sivuttain oli tosi liukasta, kaltevilla urautuneilla jäisillä kantateillä ei kyllä nastarenkaita voittanu.
Rengastestin mukaan parhaat kitkat pärjää parhaille nastoille ajettavuudessa pakkasilla, joten uskon hyvin että eri parivertailuissa hyvin erilaisia kokemuksia ja jos vielä sekoitetaan vertailu sää mukaan.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 201
Liikenneympyrät ovat tuollaisella plugarifarmarilla liukkaat kyllä. Osittain varmaan kun kääntää ja painoa on takana niin eturenkaista loppuu pito (eli irtoavat herkästi). Aika sukkasillaan saa mennä nastoillakin kun kääntösäde on jyrkempi kuten noissa pienemmissä ympyröissä on.

Mutta nopeutta laskemallahan tuo hoituu. Sähköinen voimalinja on hyvä liikkeelle lähtöön mutta rauhallisesti sillä saa lähteä koska sutimaan sen kyllä saa helposti kun moottorin tehoa on vähän haastavampi lukea ilman ääntä. Toisaalta sutimisenesto myös leikkaa aika agressiivisesti tehoa, joten tuota tulee joskus liikkeelle lähdössä kytkettyä pois jos lähtöpaikka on haastava.

Sitä en osaa sanoa olisiko kitka sen erilaisempi noissa ympyröissä pidon osalta, mutta nastarenkaan käyttäytymistä on helpompi lukea (tosin kitkoista on kokemuksia vain edellisellä autolla jolla oli vastaava painojakauma).
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Yksi syy tuohon liikennevaloruovitteluun on varmaan nykyiset ja yleistyneet automaattivaihteistot. Automaatti itsessään on jo hieman etäisempi tuntumaltaan, jonka lisäksi tuntuu että monessa uudenmassa automaatissa on se liikkeellelähtö jotenkin epälineaarinen verrattuna vanhoihin mekaanisiin mehumaijoihin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 160
Sitä en osaa sanoa olisiko kitka sen erilaisempi noissa ympyröissä pidon osalta, mutta nastarenkaan käyttäytymistä on helpompi lukea (tosin kitkoista on kokemuksia vain edellisellä autolla jolla oli vastaava painojakauma).
Lähdin miettiin että mitä äänestä nyt tunnistetaan, jos vasta sen luistamisen, niin menee varmaa kuski / ajoneuvo pari kohtaiseksi miten hyvin se luiston aistii ilman nastojen ääntä. Osalla kuski/ajoneuvo pareja on sitä herkkyyttä ilman ääntäkin. Uskon että myös nastakuskeilla(no valo viivalla välillä epäilyttää), vaikka sen äänen kokevat ensisijaisena. Ehkä auton pitäisi antaa tuntopalautetta, esim käsiin, jalkapohjiin.

Mielipiteenä olen sitä mieltä että parhaat pohjoismaiset kitkat pärjää nastoille, toki jos se pinta/keli on sellainen missä kitkalla ei jakoa, ympyrä risteyksissä voi olla sitä "vetistä" liukkautta vaikka muualla ei olisi, nopeudet noissa sellaisia että riski ei niin pelottava.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 201
Juu, ei se ääni ole mielestäni edes se primäärinen. Itsellä Kiassa tunnen etupään keventymisen ensin, joten siinä mielessä pelkkä tuntemus voisi riittää kun ei tuo äänimaailma vielä tuossa vaiheessa välitä tilannetta vaan vasta hivenen myöhemmin (siinä vaiheessa kun jo suditaan tai rengas liukuu). Mutta tosiaan omassa tapauksessa se painon siirtymisen havainnoi ensin, joka on aika autokohtaista.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
1 434
944 Volvossa (takaveto, manuaali) itsellä nastat ja kitkat. Kitkoilla pidon irtoamista ei huomaa kuin auton asennosta. Ja sitten kun se on irti liukukitka on pienempi kuin nastoilla. Nastoilla pikku liuku ei haittaa mitään(paitsi kovemmassa vauhdissa), auto on koko ajan kontrollissa.

Kitkoilla on hyvää vain lepokitka. Liikkeelle lähtiessä paras taktiikka painaa kaasua kunnes perä irtoaa, sitten kaasun vähentämisellä palauttaa pito, ja uudestaan kaasua....
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
1 434
Mikä pari, jos mahkut kertoa.

Edit, siis mitkä renkaat, ja vähän ikä luokkaa. Oliko Volvo automaatti ?
Käsivaihteet 195/65/15
VikingContact 7 ja Hankook Winter i*Pike RS2 , kummatkin v.2019.
Yhteensä jotain 25-30000 ajettu, kitkoilla enemmän.
Hankookit hyvin säästyneet. Mutta oli uudesta asti kitkat liukkaammat. Niin kuin eri testien jäärata-ajasta voi päätelläkin.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Yksi syy tuohon liikennevaloruovitteluun on varmaan nykyiset ja yleistyneet automaattivaihteistot. Automaatti itsessään on jo hieman etäisempi tuntumaltaan, jonka lisäksi tuntuu että monessa uudenmassa automaatissa on se liikkeellelähtö jotenkin epälineaarinen verrattuna vanhoihin mekaanisiin mehumaijoihin.
Eipä se johdu siitä. Se johtuu vain ja ainoastaan kuljettajien kyvyttömyydestä. Ei mistään muusta. Vielä en ole autolla ajanut, millä ei pysty lähtemään liikkelle sudittamatta. Kuskista se on vaan kiinni. Automaatillahan se on paljon helpompaa, sen kun päästää vain jarrun ensin ja sitten rauhallisesti painaa kaasua.

Ihmiset ovat vain surkeita kuskeja nykyään. Siitä se johtuu.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 201
Ihan samanlaisia kuskeja ne ovat kuin ennenkin. Keskimäärin vain ikää on tullut lisää kun väestö on ikääntynyt ja sen mukaisesti ajo vähän muuttunut.

Tapahtuu sutimista tai ei, niin eihän sillä loppujen lopuksi ole juurikaan väliä ja ainakaan se ei määrittele jotain kuskia hyväksi tai huonoksi. Tärkeämpää on tuntea sitä autoaan sen verran että tietää miten se käyttäytyy missäkin olosuhteissa niin keli ei yllätä. Tähän liittyy ne renkaatkin tietty, eli sovitetaan se ajo olosuhteisiin sopivaksi ja pidetään huolta että renkaat soveltuvat ko. olosuhteisiin.

Itsellä osaan painaa sen sutimiseneston pois päältä jos tiedän, että pysähdyksistä pitäisi päästä reippaasti liikkeelle ja tunnen että keli on liukas. Sopiva lumipöperö tekee tosin samaa, eli auto katkaisee tehoa todella herkästi ja jos vauhti on valmiiksi hiljainen niin se varmaan neljän sekunnin tehojen lasku tappaa vauhdin kokonaan. Jollain palstan omistajien yksityistiellä aika fataali ongelma, joten parempi laittaa pois päältä ettei jää ylämäkeen jumiin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Eipä se johdu siitä. Se johtuu vain ja ainoastaan kuljettajien kyvyttömyydestä. Ei mistään muusta. Vielä en ole autolla ajanut, millä ei pysty lähtemään liikkelle sudittamatta. Kuskista se on vaan kiinni. Automaatillahan se on paljon helpompaa, sen kun päästää vain jarrun ensin ja sitten rauhallisesti painaa kaasua.

Ihmiset ovat vain surkeita kuskeja nykyään. Siitä se johtuu.
Onnistuuhan se siistilähtökin, esim tuossa psa tekeleessä jalka jarrulta, n 1sec odottelu että vaihde kytkeytyy, sitten 1cm kaasua n. 0,5 sec sitten kaasun nosto 0,5cm jolla annetaan sen ryömiä ekat 3m ja n 10km/h josta sitten varovasti kaasua annostellen lisää nopeutta. Myös erilaiset automatisoidut kytkimet antavat usein liukkaalla ja kylmällä epälineaarisen kytkeytymisen.

Tosin jos vertaan tuota 40v vanhaan borg-warneriin, niin kyllähän tuo nyt vaan ihan helvetin paljon hankalampaa on kuin täysin voiveetön lineaarinen voiman annostelu.

Sitä en kyllä tiedä millaisia manuaalivaihteistia autoja olet ajanut jos "automaattilla aina helpompaa", mä en kyllä tuota allekirjoita, ellei sitten käytetä jotain sintterikytkintä tjsp.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 160
Tapahtuu sutimista tai ei, niin eihän sillä loppujen lopuksi ole juurikaan väliä ja ainakaan se ei määrittele jotain kuskia hyväksi tai huonoksi. Tärkeämpää on tuntea sitä autoaan sen verran että tietää miten se käyttäytyy missäkin olosuhteissa niin keli ei yllätä. Tähän liittyy ne renkaatkin tietty, eli sovitetaan se ajo olosuhteisiin sopivaksi ja pidetään huolta että renkaat soveltuvat ko. olosuhteisiin.
Se että lähtee sutimatta ei tee hyvää kuskia, voi olla muuten ihan tohelo, mutta jos lähtee sutimalla niin jotain haasteita sen auton hallinnassa on. Olkoon sitten kuinka hyvä muuten liikenteessä. Toki jälkimmäinen on parempi vs ensimmäinen.

Onnistuuhan se siistilähtökin, esim tuossa psa tekeleessä jalka jarrulta, n 1sec odottelu että vaihde kytkeytyy, sitten 1cm kaasua n. 0,5 sec sitten kaasun nosto 0,5cm jolla annetaan sen ryömiä ekat 3m ja n 10km/h josta sitten varovasti kaasua annostellen lisää nopeutta. Myös erilaiset automatisoidut kytkimet antavat usein liukkaalla ja kylmällä epälineaarisen kytkeytymisen.

Tosin jos vertaan tuota 40v vanhaan borg-warneriin, niin kyllähän tuo nyt vaan ihan helvetin paljon hankalampaa on kuin täysin voiveetön lineaarinen voiman annostelu.

Sitä en kyllä tiedä millaisia manuaalivaihteistia autoja olet ajanut jos "automaattilla aina helpompaa", mä en kyllä tuota allekirjoita, ellei sitten käytetä jotain sintterikytkintä tjsp.
Monementti automaatti toki helppo, varsinkin jos vähän talvikykyjä ympätty, mutta kyllä modernillaki automaatilla noin yleensä pitäisi lähtö onnistu, mutta myönnä kirjavampaa toteutusta ja "robotti" laatikossa voi niitä nykäsyjä olla . Kylmänä na tavallista vaikeamalla joskus ajanut, ja tuksin liikenteen pahin on ollut.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Mä dsnpiin että käytännössä se suurin hankaluus tulee sähköisestä kaasusta.. Tai ylipäätään siitä että teho ei tule lineaarisesti.
 
Liittynyt
25.12.2017
Viestejä
77
Itselläni tulee se 50 000 km vuodessa ja nyt on 2. Viking Contact 7 sarjalla kolmas ja viimeinen talvi menossa. Kyllä näistä on paras terä selvästi poissa. Ensimmäisenä talvena pito on mainio, toisena hyvä, mutta kolmantena saisi olla parempi. 2. talvena on sentään vetävinä renkaat jotka eivät ole vielä vetävinä olleet. Pintaa oli alle laittaessa karvan alle 6 mm. Täytyy varmaan omat käytetyt rengaskoneet hommata, kun ovat nuo rengastöiden hinnat huomattavasti nousseet. Maksavat jo itsensä turvallisuudessakin takaisin, kun kynnys vaihtaa välttävä rengas alta pois pienenee huomattavasti.
Itsellä saman tyylinen kokemus. Ostin pari vuotta sitten Continentalin testivoittajakitkat etuvetoisen autoon. Ensimmäisen talven oli parhaat renkaat, mitä alla on ollut. Toisena talvena oli ihan ok ja kolmantena talvena piti alkutalvesta vaihtaa renkaat, kun ei niillä uskaltanut enää ajaa... Laitoin taas nastat, koska ei mitään järkeä ostaa renkaita joka toinen vuosi.

Rengastesteistä pitäisi vertailla myös pari talvea ajettujen talvirenkaiden suorituskykyä. Menisi ihan uuteen järjestykseen homma kitkojen ja nastojen kesken.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
436
Rengastesteistä pitäisi vertailla myös pari talvea ajettujen talvirenkaiden suorituskykyä. Menisi ihan uuteen järjestykseen homma kitkojen ja nastojen kesken.
Ei se nastarengaskaan pelkillä nastoilla pidä, vaan kumiseoksen on oltava siinäkin sopiva jotta pitoa löytyy vielä vähän vanhemmallakin iällä. Saattaa kokemasi ero olla enemmän kiinni renkaan merkistä ja mallista kuin kitka versus nasta.
 
Liittynyt
25.12.2017
Viestejä
77
Ei se nastarengaskaan pelkillä nastoilla pidä, vaan kumiseoksen on oltava siinäkin sopiva jotta pitoa löytyy vielä vähän vanhemmallakin iällä. Saattaa kokemasi ero olla enemmän kiinni renkaan merkistä ja mallista kuin kitka versus nasta.
Ehkä. Mutta, jos TM testivoittajarengas on kahden talven jälkeen vaihtokunnossa, ei se mielestäni pisteitään ole ansainnut. Ja joka tapauksessa olis mielenkiintoista nähdä hieman käytössä olleiden renkaiden vertailua. Toki kulutusta on vaikea vakioida, mutta silti.
 

j.l

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
398
Nyt kun on ollut tuliterät CVC7 235/45/r18 koossa alla, niin täytyy sanoa että näin fiilispohjalta eivät ole liukkaalla kelillä sen kummemmat kuin kolme talvea ajetut Nokialaisen R3:t. Nokialaiset oli selkeästi pehmeämmät, jonka huomaa kuivalla asfaltilla ajo-ominaisuuksissa sekä äänekkäämmät karkealla tien pinnalla. Tämän takia halusinkin näitä testata, mutta saa nyt nähdä miten homma sujuu tulevina talvina. Toki kilsoja ei itsellä tule kovin paljoa, että jospa nuo säilyisi suht hyvinä vielä muutamat vuodet. Varsinaisesti ei ole tullut ongelmia jarrutustilanteissa, mutta takavedolla liikkelle lähtö on ollut paikoitellen tosi verkkaista. No sitä se joka tapauksessa kitkoilla on, kun oikein liukas tie sattuu alle. Olisi mukava verrata näitä Nokialaisen R5:een, jota ainakin rengasliikkeen tyyppi kehui.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 588
Itsellä saman tyylinen kokemus. Ostin pari vuotta sitten Continentalin testivoittajakitkat etuvetoisen autoon. Ensimmäisen talven oli parhaat renkaat, mitä alla on ollut. Toisena talvena oli ihan ok ja kolmantena talvena piti alkutalvesta vaihtaa renkaat, kun ei niillä uskaltanut enää ajaa... Laitoin taas nastat, koska ei mitään järkeä ostaa renkaita joka toinen vuosi.

Rengastesteistä pitäisi vertailla myös pari talvea ajettujen talvirenkaiden suorituskykyä. Menisi ihan uuteen järjestykseen homma kitkojen ja nastojen kesken.
Sama juttu CVC7 kans, vuonna 2021 lokakuussa ensirekatussa autossa noi on 18" koossa nyt "loppu", vaikka pintaa 7 mm joka nurkassa. Eli 3. talvena loppuu pito (taas ja mennyt aina ennenki niin, että viimeistään sillon tai 2. talven lopussa huomaa vaikkei edes kilsoja tuu paljoa, nytkin kakkosautossa mittarissa jotain 28000 km). Kohta meen nastarengaskaupoille ja pitkä kitka-ajanjakso loppuu - loppui jo ykkösautossakin 4/2023 kun otin siihen Gudikan nastat ja on ihan *itun hyvät (ja hiljasetkin) vrt. ku Contin ja Nokian uusilla kitkoilla ennen ajellut. Just eilen olin Mersun kyydissä, missä oli Michelinin nastat ja ei niitäkään tiennyt yhtään nastoiksi, eli melu ei ole kyllä enää mikään syy vältellä nastoja kun niin hiljasia on Gudikka/Misukka nastoissa.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 233
Just eilen olin Mersun kyydissä, missä oli Michelinin nastat ja ei niitäkään tiennyt yhtään nastoiksi, eli melu ei ole kyllä enää mikään syy vältellä nastoja kun niin hiljasia on Gudikka/Misukka nastoissa.
Uudehkon mersun kyydissä kabiinissa istuva tuskin huomaa vaikka alla olisi ketjut. Rengasmelun suhteen haluaisin ainakin itse ajatella myös niitä jotka ovat auton ulkopuolella, en vain itseäni tai muita autoilijoita. Eroja nastarapinan intensiteetissä kadulla kulkevan kävelijän näkökulmasta on kyllä aika paljon, enkä osaa ohiajavasta päätellä oliko syynä vaimeampaan rapinaan uudet, kehittyneemmät kiekot vai tosi kuluneet. Mutta nastattoman ja nastallisen välillä on kyllä aina tosi iso ero.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 588
Uudehkon mersun kyydissä kabiinissa istuva tuskin huomaa vaikka alla olisi ketjut. Rengasmelun suhteen haluaisin ainakin itse ajatella myös niitä jotka ovat auton ulkopuolella, en vain itseäni tai muita autoilijoita. Eroja nastarapinan intensiteetissä kadulla kulkevan kävelijän näkökulmasta on kyllä aika paljon, enkä osaa ohiajavasta päätellä oliko syynä vaimeampaan rapinaan uudet, kehittyneemmät kiekot vai tosi kuluneet. Mutta nastattoman ja nastallisen välillä on kyllä aina tosi iso ero.
Noh, vastahan se Mersu on sisäänajosta päässy tuotantoajoon eli vm.2009 330+ tkm ajettu c320cdi. Kaisse sit on uudehko viel kun teini-iässä vasta. Ei toi W204 mikään ässä ole melun suhteen ja siltikään ei tiedä maantiellä 90 km/h asfaltilla, että nastat olis alla, tai parkkiksellakaan jne. Tallista ulos ajaessakaan ei ropissu betonilattia, kun seisoin vieressä ovella kun faija pakitti ulos tallistansa. Ittelle MY23 Kia Sportage plugari ja ei siinäkään oo Gudikoista ikinä tienny et nastat olis alla. Paitsin jos katsoo renkaisiin lokasuojan kaaren väliin ja ku itte vaihdan ne alle. Ei siis jollota/jyrise/rapise tai mitään. 19" kesärenkaat pitää kovempaa mökää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 233
Noh, vastahan se Mersu on sisäänajosta päässy tuotantoajoon eli vm.2009 330+ tkm ajettu c320cdi. Kaisse sit on uudehko viel kun teini-iässä vasta. Ei toi W204 mikään ässä ole melun suhteen ja siltikään ei tiedä maantiellä 90 km/h asfaltilla, että nastat olis alla, tai parkkiksellakaan jne. Tallista ulos ajaessakaan ei ropissu betonilattia, kun seisoin vieressä ovella kun faija pakitti ulos tallistansa. Ittelle MY23 Kia Sportage plugari ja ei siinäkään oo Gudikoista ikinä tienny et nastat olis alla. Paitsin jos katsoo renkaisiin lokasuojan kaaren väliin ja ku itte vaihdan ne alle. Ei siis jollota/jyrise/rapise tai mitään. 19" kesärenkaat pitää kovempaa mökää.
Ehkä vaan yleisenä viittauksena tuo alun heitto. Mitä uudempi ja korkeamman hintaluokan auto (pl. Tesla), niin sitä eristetympi kabiini kaikelta ulkometeliltä. Mutta ihan mielenkiintoista ja hyvä jos uudesta kuuluu vähemmän myös ulospäin. Pitää perehtyä jos tuosta olisi jotain aitoa dataa olemassa.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
436
Äänieristys ei välttämättä ole joka tapauksessa parempi uudemmassa kuin vanhemmassa autossa, koska penninvenytystä tehdään tuotannon kaikilla osa-alueilla. Toisaalta eristyksen tarve on kasvanut ajan mittaan, koska autojen pyöräkoot ja sitä myöten rengaskoot ovat jatkuvasti kasvaneet, mistä syntyy entistä enemmän rengasmelua. Koettu melu matkustamossa on myös suhteellisesti yhä enemmän rengasperäistä, koska muiden melunlähteiden meluntuotto on yleisesti vähentynyt ajan myötä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Nyt rullailtu CVC7 245/65/17 sellaiset 32tkm. Tämän talven jälkeen ehkä 40tkm (3. talvi). Ihan ok pito tuntuu olevan vielä mutta paras terä lähtenyt. Hyvät kiekot olleet ja ei ole nastoja ollut ikävä kuin tasan kerran kun lipsuttelin pilkkireissulla metsäautotietä plussakelillä ja tien pohja oli umpijäässä ja pinnalla vettä :D Hyvä kun itse pysyi pystyssä nastasaappailla. Mersu haki vähän pitoa penkoista mutta perille pääsi ja vielä takaisinkin ihme kyllä.

Katsoin että maksoin näistä vuonna 21 allelaitettuna 767€

Nyt ei kyllä irtoa alle 1000€ allelaitettuna sitten millään, aika hyvä hinnannousu ja eivät ole edes kalleimasta päästä :D

Olisikohan jo ensi talveksi uusi malli Continentalilta...näillähän alkaa olemaan ikää aika paljon.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 397
Nyt on kitkoille kaikkein huonoin keli, eli sileä jää, jonka päällä vesikerros ja lämpötila nollassa. Mutta esim. Pääkaupunkiseudulla kaikki vähänkin asuntokatua suuremmat väylät ovat jo sulat. Tämähän on ollut siinä mielessä talvinen talvi, että jopa Helsingissä kadut ovat olleet lumen ja jään peitossa useita viikkoja. Keskimäärin selvästi talvisin talvi pitkään aikaan.
 
Liittynyt
26.04.2022
Viestejä
8
Itsellä viidettä talvea Continentalin testivoittajat Itä-Suomessa ja edelleen hämmästelen ajoittain, että miten hyvin pitävät (varmaan osittain harhaa).

Toki auto on neliveto, enkä takavetoon kitkoja uskaltaisi ehkä ostaakaan.

Pitää tietysti ennakoida pysähtyminen liukkaalla, mutta tuskin kuitenkaan olen mikään tientukko, vaikka ikääkin alkaa jo olla.

Menevät kyllä vaihtoon ensi talveksi ja kitkat tulevat olemaan uudetkin.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 785
Nykyisessä on kitkat alla, mutta ne vaihtuu nastoiksi ensi talveksi. Ei vain ole luottoa noihin, vaikka suht hyvin ovat pitäneetkin.
Kitkat tulivat siis auton mukana ja ovat oikeastaan ensi kosketus kitkoihin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Kitkailijana alkanut vituttaa entistä enemmän edellä ajavan nastojen ropina. Aiemmin olin tämän suhteen zen, kunhan oman penkin alle ei moista vaivaa ollut.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 648
Viestejä
4 197 287
Jäsenet
70 761
Uusin jäsen
aksl

Hinta.fi

Ylös Bottom