Periaate tuossa on että schottkydiodi estää negatiivisen jännitteen mutta ei tiputa jännitettä kovin paljon. Zenerillä rajoitetaan laitteelle tuleva jännite tiettyyn arvoon, konkka toimii varastona puskurina, kun jännite käy hetkellisesti alle halutun arvon ja vastus rajoittaa virran kohtuulliseksi kun jännite nousee yli Zenerin jännitteen.
Noi Zenerpatentit on aina vähän perseestä ja turhia. Sillä säästää sen pari senttiä kustannuksista verrattuna regulaattoriin. Toki jos syöttöjännite on koko ajan vakio (mitä se ei autossa ole, moottorin käydessä yli 14,4V ja moottori sammuksissa 12V tai jopa alle) ja kuorma on koko ajan vakio (esim. 20mA) mitä se ei tässä tapauksessa ilmeisesti ole vaan on välillä 0 luokkaa.. Regulaattorissa on se hyöty että virtaa kulkee vain noin kuorman verran ja silti jännite pysyy vakiona riippumatta kuormasta.
Itse laittaisin vaan kela + konkka + (ldo) lineaariregu. Eli idea on että sopivasti mitoitettu vastus + konkka toimii alipäästösuotimena, eli korkeataajuiset komponentit (piikit) jää pois ja konkassa on sopiva jännite jänniteregulle joka sitten antaa sitä oikeaa jännitettä. Jos syötettävä laite kestää sen 10 - 15V, niin sitten ton regunkin voisi jättää pois.
1st order and 2nd order low pass filter ✓ Low pass filter calculator ✓ Low pass filter circuit ✓ Cutoff frequency low pass filter Calculator ✓ RC vs RL vs LC low pass filter ✓
electronicbase.net
Vastus kannattaa mitoittaa siten, että jännite ei kyykkää liikaa 20mA kuormalla. Eli esim. 50 ohm vastuksella ulos tuleva jännite on 20mA kuormlla 1V pienempi kuin sisään tuleva jännite.
Jos olisi isompivirtainen kuorma kyseessä, niin sitten RC filtterin (vastus+konkka) asemesta kannattaisi käyttää esim. LC filtteriä (kela+konkka)