Näytönohjaimen jäähdytys

Liittynyt
13.05.2020
Viestejä
60
Olen laittanut näytönohjaimiin tämän jo. Laitetaan tänne kans jos sais nopeammin vastauksia täällä.
Onko järkevää vesijäähdyttää noin 2-3v käytetty Gtx1080?
Pyörinyt noin 70-80 asteessa pelatessa
Esimerkiksi Kraken G12 + Kraken X52 combolla?
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 266
Aina kannattaa laittaa vesille vaikka sitten vain teknisen mielenkiinnon vuoksi :)

Minulla oli edellisessä kokoonpanossa tuommoinen GTX 1080 ensi puolivuotta ilmajäähdytteisenä, kunnes laitoin siihen erillissarjan nestejäähdytystä. Kyllä alkoi GTA:ssa fps:t juoksemaan aivan eri malliin, kun lämmöt tippui jotakin 20 astetta ja pääsi Afterburnerila ottamaan oikeasti tehot irti kortista.

Sinun kannattaa nyt miettiä, että riittääkö tuo GTX 1080 sinulle vielä ja kuinka pitkäksi aikaa? Jos aiot pitää vielä esimerkiksi pari vuotta ja ominaisuudet muuten riittää, niin nestejäähdytys kannattaa ilman muuta laittaa. Varmaan sekin kannattaa mielessä ajatella, että jos nyt laittaa parisataa euroa näytönohjaimen tuunaukseen ja sillä pärjää pari vuotta tai toisena vaihtoehtona olisi uusi näytönohjain jolloin puhutaan helposti rahamäärästä joka voi olla noin 1000 euroa t ai ylikin, että saa selvästi paremmat ominaisuudet kuin nykyisellä kortilla nestejäähdytettynä.
 

Signa

▯sᴍᴀʟʟ ᴘᴄ – BIG RADIATOR ⊞
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
2 843
Vesijäähdytyksen järkevyys lienee jokaisen oma päätös, juurikin tuon ylemmän viestin perusteella, mutta tuon Krakenin oletettavasti saa siirrettyä myös seuraavaan näytönohjaimeen. Jos budjettia löytyy, niin voishan sen samantien laittaa kunnolla vesille jos meinaa vielä pitemmän aikaa käyttää. Blokkeja saattaa löytyä välillä käytettynäkin hyvään hintaan.

Useista näytönohjaimista saa myös tuon muovipeitteen missä tuulettimet kiinni irti ilman, että joutuu takuutarraa sörkkimään, jos nyt sillä niinkään väliä. Tuon kun irrottaa, niin saa paremmat ja hiljaisemmat tuulettimet siihen tilalle, näin vaihtoehdoksi vesille laittamiseen, mutta toki itsekin suosin vesille laittoa muodossa tai toisessa.
 
Liittynyt
13.05.2020
Viestejä
60
Kiitos hyvistä vastauksista. Hyvin olette perustelleet tätä vaihtoehtoa. Tämä oli hyödyksi.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 655
Itse menisin Accelero/Morpheus linjalla: Aftermarket jäähyt näytönohjaimiin (Arctic Cooling Accelero, ym.)
Täältä löytyy Kraken G12 ja Corsairin 280mm jäähy jotka olivat kiinni GTX1070 kortissa, kunnes Corsairiiin muodostui aivan karseat ilmakuplat ja se piti nostaa pieneksi ikuisuudeksi telakalle.

Pistin tuon 280mm-AIO setin tilalle Accelero Mono Plussan ja tuli todettua että eipä noissa AIO-seteissä ole mitään mieltä jos haluaa hiljaisen ja viileän kortin.
Lämmöt aikalailla samaa luokkaa (65C Mono vs. 55C Kraken) eikä kotelossa ole enää äänekästä pumppua mekastamassa. Mono plussa on siis huomattavasti hiljaisempi kuin Kraken setti. Mono-setissä olisi lämmöt varmaan yhtä hyvät kuin Krakenissa jos kotelo olisi edelleen sama, nyt on NZXT H500i missä pelkästään kaksi ulospuhaltavaa tuuletinta takana/katossa. Kraken-setissä oli 5 tuulettimen hirvitys käytössä.


Ihan oikeasti, jo tuo 35€ Mono Plussa riittää Pascal-korteille ja sitä paremmat menee jo yliammunnaksi missä näyttiksen tuuletinnopeuksia ei tarvitse edes nostaa 800rpm yläpuolelle rasituksessa.
EDIT: Tosin Jimmyltä saisit tällä hetkellä GPU-blockin pikkurahalla jos oikeasti haluaa mennä vesille: Alphacool (B-stock) NexXxoS GPX -jäähdytysblokki NVIDIA GTX 1080 (M02) -näytönohjaimelle, musta - 49,00€
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
720
Lämmöt alle 80C ovat minusta ihan ok, yleensä tuon ylitse alkaa näkymään enemmän kellojen tiputusta. Koettaisin ensin parantaa kotelon tuuletusta, ei kannata pistää rahaa kiinni vesijäähyyn tai mihinkään järeämpään ilmajäähyynkään.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Ei kannata laittaa rahaa ikivanhaan näytönohjaimeen. Näytönohjainten vesijäähdytykseen on hyvä neuvo se, että osta ensin kallein pelinäytönohjain, ja sen jälkeen mieti vesille laittoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 046
Ei välttämättä tuota 200€ mitä vesijäähyttely maksaa, mutta 35€ Mono Plus tai 50€ Twin Turbo voisi olla ihan ok sijoitus.

Helpoiten lähtee pari astetta vaihtamalla tahnat ja kokonaiskustannus on MX4:n kanssa vitosen luokkaa.
Sitten nollarahalla taas laittaa powertargettia pienemmäksi ja lämmöt tippuvat taas pari astetta.
Vieläkin halpa päivitys on lisätä pari Arctic Cooling P12:sta koteloon puhaltamaan viileää ilmaa näytönohjaimelle.

Oma GTX 1080 on alle 70C kaikissa peleissä ja 3dmarkissa, kun siinä on hyvä tuuletus (3 tuuletinta puhaltaa siihen suoraan ilmaa pohjasta) ja vaihdoin tahnat hiljattain.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
603
Morpheus II ollut melkein puolisen vuotta paikoillaan 1080 kahdella
ARCTIC P12 PWM tuulettimella varustettuna, lämmöt pyörii 60-70c välillä ollessaan oikeastaan aika äänetön verrattuna vakio jäähdyttimeen.
Äännettömyyttä tällä hain ja sitä sainkin kun prossukin on vedellä.
Harmi kun ei ole kopan sisältä kuvaa mutta define c sisään asennettu.



20200215_124344.jpg20200215_124423.jpg
 
Liittynyt
16.05.2020
Viestejä
313
Jäähdytinratkaisuilla leikkiminen on ihan kivaa pientä näpräystä jos ei nuo investoinnit kaada taloutta! :)

Itsellä on näyttiksessä Arcticin Accelero ja prossucoolerina Noctuan NH-D15. Joskus leikitellyt ajatuksella hommata toinen NH-D15 ja modata se näyttikseen, mutta tuo Arctic on jo niin hiljainen että tuskin on tarvetta. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 840
Mulla oli 1080ti:ssä Kraken G12 ja 360mm AIO, ja nyt sama setti 2070 Superissa. Lämmöt molemmilla korteilla pelaillessa vähän päälle 50c. Pienempi etu oli ~100mhz parempi kellottuvuus samoilla volteilla, josta irtosi sen ~5% suorituskykyä. Suurempi etu on, että jonkun 1700rpm kierrosluvun sijasta tuulettimet pyörivät ~600rpm ja on hyvin hiljainen kokoonpano pelatessakin. Pumputkin saa hiljaisiksi, mutta mun kokemuksen mukaan AIO:ssa ongelmana on että samankin mallin eri yksilöissä on ihan erilailla äänekkäitä pumppuja. Eli ns. pumppulottoa tulee. Esim. mulla Corsair H150i:n pumppu on hiljainen 2100rpm, mutta tuon Thermaltaken pumppua pitää laskea 1300rpm tienoille, että hiljaisuus laskeutuu. Toisaalta netissä löytyy valitusta H150i:n äänekkäistä pumpuista ja kehuja Thermaltaken hiljaisista. Lämmöt ei tuosta laskusta tunnu olevan moksiskaan, tyyliin asteen parin ero.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Mulla oli 1080ti:ssä Kraken G12 ja 360mm AIO, ja nyt sama setti 2070 Superissa. Lämmöt molemmilla korteilla pelaillessa vähän päälle 50c. Pienempi etu oli ~100mhz parempi kellottuvuus samoilla volteilla, josta irtosi sen ~5% suorituskykyä. Suurempi etu on, että jonkun 1700rpm kierrosluvun sijasta tuulettimet pyörivät ~600rpm ja on hyvin hiljainen kokoonpano pelatessakin. Pumputkin saa hiljaisiksi, mutta mun kokemuksen mukaan AIO:ssa ongelmana on että samankin mallin eri yksilöissä on ihan erilailla äänekkäitä pumppuja. Eli ns. pumppulottoa tulee. Esim. mulla Corsair H150i:n pumppu on hiljainen 2100rpm, mutta tuon Thermaltaken pumppua pitää laskea 1300rpm tienoille, että hiljaisuus laskeutuu. Toisaalta netissä löytyy valitusta H150i:n äänekkäistä pumpuista ja kehuja Thermaltaken hiljaisista. Lämmöt ei tuosta laskusta tunnu olevan moksiskaan, tyyliin asteen parin ero.
Paljonko tilaa G12 Krakenin kanssa jää ram/vrm-jäähdytyssiileille tuonne häkkyrän all

Mulla on Gigabyten RTX2070 ja muinaiseen Define R3:seen rakennettuun koppaan mahtuisi 280 kenno kattoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 840
Paljonko tilaa G12 Krakenin kanssa jää ram/vrm-jäähdytyssiileille tuonne häkkyrän all
Eipä siinä juurikaan jää. Mulla ei ole siilejä siellä. VRM käy kuitenkin alle 50c pelatessa. Muisteissa ei ole anturia, mutta ainakin kellottuu sen 1000mhz+ ihan normaalisti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 840
Tyyliin näitä ei saa mahtumaan? Mahtuisiko vrm:lle edes jotain matalampaa?
VRM:lle jää ~1cm tilaa. Muisteille ehkä joku tosi matalan profiilin parin-kolmen millin siili menisi, mutta tiukkaa on. Osalla muisteista on enemmän tilaa, mutta toiset jää kiinnitysbracketin alle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Eipä tuolla omasa Define R3:sessa riitä tila Thermalright Machon takia katossa radille + tuulettimille, joten jää hautumaan tämä projekti.
 

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
977
Eikai noita vain yhdelle näyttikselle customoituja blokkeja kannata hankkia? Ovat järkyttävän kalliita ja menevät roskiin kun näyttis vanhenee? Standardiblokkia voi kierrättää näyttiksestä toiseen. Muisteja ne ei tietysti jäähdytä mutta kaikkea ei saa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Eikai noita vain yhdelle näyttikselle customoituja blokkeja kannata hankkia? Ovat järkyttävän kalliita ja menevät roskiin kun näyttis vanhenee? Standardiblokkia voi kierrättää näyttiksestä toiseen. Muisteja ne ei tietysti jäähdytä mutta kaikkea ei saa.
Eivät kaikki vaihda näyttiksiä samaa tahtia kalsareiden kansaa. Mulla oli sama 7970 käytössä 6v yhtä soittoa.
 
Liittynyt
21.01.2019
Viestejä
494
Ja miksi ollaan välillä niin ehdottomia?
Itse tein pienen päivittelyn tuossa 1.5v sitten, kun siirryin ilmasta veteen. Oli 1060 strix ja löysin EK:lta blockin joka oli tehty 1080 strixille/vastaaville, mutta kävi myös tietyille 1060 korteille. Tilasin sen ja ennen kuin blocki kerkesi tulla niin vastaan kömpi myyntiin käytetty 1080 strix. Ostin sitten sen että saa lisää löylyä kortin puolelta ja blockikin käy paremmin kuin hyvin.

Ei näitä järjellä tarvii aina harrastaa. Menee sen mukaan mitä lompakko antaa myöden ja mikä tuntuu hyvälle. Kivoja harrastuksia :thumbsup::)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 645
Viestejä
4 197 263
Jäsenet
70 760
Uusin jäsen
Maakkkee

Hinta.fi

Ylös Bottom