Aika hyvin purettu tähän tapa jolla itsekin teen B2B-myyntiä. Pitkälti näin tavoittelen oikeita kontakteja, saan sovittua tapaamisia, tehtyä tarjouksia ja klousattua diilejä.
- Lähetä sähköposti potentiaaliseen firmaan
- Odota viikko ja jos et saa vastausta, niin soita ja kysy kiinnostaako.
- Jos vastaus on ei, niin se tarkoittaa, että hommaa ei tarvitse väkipakolla koittaa viedä eteenpäin. Yleensä syy on se, että myymääsi tuotetta ei tarvita lainkaan tai nykytuotteesta vaihtaminen tuotteeseesi on liian vaikeaa. Jos oikeasti uskot, että en vain tiedä omaa parastani, niin kerro heti rehellinen alennuksen sisältävä hinta tai joku muu voittamaton ominaisuus, joka tuotteessa on kilpailijoihin verrattuna. Tämän tulee tulla heti ilmi puhelimessa, eikä face-to-face-tapaamisessa, jota saatat koittaa väkipakolla järjestää. Isoin virhe tässä tilanteessa on kyseenalaistaa minun auktoriteetti ja pyytää tapaamista, jossa on joku muukin paikalla. Osaan itse määritellä, milloin kenenkin presenssi on suotavaa.
- Jos vastaus oli kyllä, niin kysy miten asian kanssa haluan edetä. Lähetänkö heti tarjouspyynnön spekseineen vai tarvitaanko tapaamista tarjouspyynnön määrittämistä varten.
- Tapaamista tarvitaan vain jos otan itse asian esille.
Asiakkaina on muutaman hengen yrityksistä useamman tuhannen työntekijän tunnettuihin kotimaisiin yrityksiin jolloin puhutaan jo satojen tuhansien eurojen kaupoista.
Mukava ollut huomata että ihan samalla tavalla omalta osaltani kaupat syntyy siihen pikkufirmaan kuin isompaan jolla satojen miljoonien bisnes pyörimässä, nykyään vieläpä kotikonttorilta käsin alusta loppuun. Tuskin syntyisi jos leikittäisiin ajatuksella ettei olisi koronaa ja tekisin kylmäkäyntejä juoksemalla ovelta ovelle.