Sehän puhelinmyyntifirmojen soittoautomatiikka on yleensä käsittääkseni sellainen, että soittelevat ne myyjät läpi niitä numeroita mitä kone listalta arpoo eteen. Soittelua jatkavat kenties kymmeniä kertoja eri päivinä kunnes joka vastaa numerosta. Sitten numero poistetaan soitettavien listalta vaikka olisi pyytänyt soittamaan uudelleen vaikka ensi viikolla. Kyseinen myyjä ei välttämättä siis edes pysty soittamaan kyseiselle asiakkaalle uudelleen vaikka haluaisi.
Nuo puhelinmyyntifirmojen soittelut menevät käsittääkseni niin, että niillä puhelinmyyntitoimistoilla on sellainen myyntispiikki (käsikirjoitus), johon on kirjattu se mitä pitää sanoa soittajan ja sen mukaan etenevät. Siinä on sitten lopuksi kenties kolme erilaista Seiska-lehden kesto- ja määräaikaista tilausta joita puhelinmyynnin kohteelle saavat tarjota eivätkä hintaa voi edes 10 senttiä tilaukselta voi muuttaa. Usein nuo myyntispiikit ovat ihan puhdasta valehtelua. Tyyliin kertovat soittavansa siksi, kun on osallistunut johonkin etukyselyyn ja sen vuoksi kustantaja haluaa tarjota jotain etua. Tai soittavat koska on niin hyvä asiakas ja haluavat tarjota sen vuoksi jotain spesiaalia vaikka todellisuudessa ikinä elämässään ei olisi tilannut ainuttakaan lehteä ja kaikki mahdollisesti ja mahdottomat laskut olisivat aina ulosotossa maksamatta. Niiltä jos alkaa kysellä, että mihin arvontaan tai kyselyyn olen osallistunut, niin eihän ne osaa vastata siihen kun valehtelevat vain käsikirjoituksen mukaan. Tai jos kyselee, että pyytää kertomaan millä tavalla on hyvä asiakas ollut, niin yhtä vähän osaavat vastata samasta syystä. Todellisuudessa ne numerot on voitu imuroida soitto-ohjelmaan vaikka nettiauton myynti-ilmoituksista eikä mitään tietoa ole edes niillä henkilön nimestä kenelle soittavat.
Usein vaikkapa nuo lehtien puhelinmyyjät on jotain plus miinus 18-vuotiaita lapsia vielä.