Musiikkitrackerit vuonna 2020?

Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 736
Mikä on träkkerien tilanne nykypäivänä? Käyttääkö niitä vielä joku vai ovatko kaikki siirtyneet FL Studioon tai johonkin muuhun monipuolisempaan softaan?

1996 tuli värkättyä paljon Scream Trackerillä, myöhemmin Fast Tracker 2:lla ja lopulta Jeskola Buzz:lla. Joskus 2004 siirryin kokonaan Reasoniin, mutta nyt on ollut 10 vuotta taukoa ja kaipaisin träkkerien nopeutta, kätevyyttä ja tarkkuutta. Onhan nämä nykypäivän musiikintekosoftat monipuolisia ja vaikka mitä, mutta ei kiinnosta piirrellä/korjailla nuotteja pianorolliin hiirellä tai väännellä epätarkkoja nupikoita joka sekin tehdään hiirellä.

On paljon sujuvampaa kirjoittaa nuotit näppiksellä ja samoilla vauhdeilla naputtaa tarkat heksa-arvot kohdilleen jos tarvii, melkein kaiken pystyi tekemään nopeasti ilman että nostaa käsiä näppikseltä!

Eli onko kenelläkään suositella jotain Win10:ssä toimivaa träkkeriä tai vaikka biisi/samplepakettia torrenttina tai jotain. Oma kokoelma on kadonnut jonnekin vuosien saatossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
En minä näistä hommista mitään tiedä, mutta eikö olisi vielä kätevämpää syöttää nuotit syntikalla? :smoke: Onhan träkkereissä toki oma taiteellinen ulottuvuutensa.

Onko nuo träkkerit tehty DOSsille alunperin kaikki, vai onko Windowsillekin? DOS-ohjelmat saa pyörimään Dosboxilla tai jollain muulla emulaattorilla. Windowsille tehdyt voivat olla haastavampia jos eivät toimi suoraan.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 108
Muutaman wikipedialoikan jälkeen löytyi OpenMPT -tracker Windowsille.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 736
En minä näistä hommista mitään tiedä, mutta eikö olisi vielä kätevämpää syöttää nuotit syntikalla? :smoke: Onhan träkkereissä toki oma taiteellinen ulottuvuutensa.

Onko nuo träkkerit tehty DOSsille alunperin kaikki, vai onko Windowsillekin? DOS-ohjelmat saa pyörimään Dosboxilla tai jollain muulla emulaattorilla. Windowsille tehdyt voivat olla haastavampia jos eivät toimi suoraan.
On mulla useampi midi-keyboard jolla saa soitettua nuotit suoraan "piano rollin", mutta se ei oikein koskaan ollut minun juttuni. Oikeat muusikot varmaan pitävät tuosta perinteisestä tavasta enemmän, mutta ainakin minulle näppäimistöltä nuottien ja muiden arvojen naputtelu on nopeampaa ja helpompaa. Midi-kiipparin efektinuppeja on kyllä hauska väännellä sitten kun joku melodia on valmis.

Käytin joskus Mad Trackeriä Windowsilla, mutta siinä oli huonot pikanäppäimet tai joku muu asia häiritsi ja muistaakseni hiirtäkin piti käyttää liikaa. Olen tarkka näiden asioiden suhteen. :D

Muutaman wikipedialoikan jälkeen löytyi OpenMPT -tracker Windowsille.
Jees! Aloin itsekin etsimään heti viestin kirjoittamisen jälkeen ja päädyin asentamaan SunVoxin mutta ei se jaksanut innostaa.

Eilen löysin Renoisen joka tuntuu olevan juuri sitä mitä haen:
"Tracker Interface
Quick. That pretty much sums it up. Once you get rolling with the keyboard shortcuts, there is no stopping you. And there are no annoying floating windows. Every widget stays where it belongs."

Eilen kerkesin kokeilemaan demoversiota pari tuntia ja hyvältä tuntuu. Ohjelman nettiyhteisökin näyttäisi olevan vielä voimissaan ja käyttäjät jakavat tekosiansa (valmis versio youtubessa & spotifyssä Tanukichi - Densetsu).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 092
Ja jos oikein retrottaa, niin yksi vaihtoehto on schism tracker. Varsinkin jos scream tracker on tuttu, niin ei huono. Tätä tuli aikoinaan käytettyä.

Schism Tracker
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
90
Joskus itsekin apua yhtäkkiseen trackerinälkään etsiessä törmäsin Renoiseen Renoise | Renoise, tosin yhtä nopeasti nälkä tuli tuli tyydytettyä, joten käyttökokemusta ei ole.
Vaikutti kuitenkin monipuoliselta ja käyttöliittymä varauksin tutulta Fast trackerin käyttäneelle.
e. olisi voinut lukea koko ketjun, mutta näemmä Renoisen löysit itsekin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 521
Viestejä
4 165 129
Jäsenet
70 419
Uusin jäsen
KukkoPärssinen

Hinta.fi

Ylös Bottom