En ole kauheasti kiinnittänyt huomiota miten skaalautuvat, kun vaikka itselläkin 4k "näyttö", niin se on 55" tuossa 1,5m päässä, jolloin ei helposti ala näyttämään postimerkeiltä ikkunat. Sitten kun vielä Maschineakin käyttää pääasiassa raudalla ja tekee vain yksittäisiä nuotti editointeja plugari-ikkunassa (Normaalisti ladattu FL-studioon plugarina), niin ei ehdi ärsyttämään liikaa...
En ole kauheasti kiinnittänyt huomiota miten skaalautuvat, kun vaikka itselläkin 4k "näyttö", niin se on 55" tuossa 1,5m päässä, jolloin ei helposti ala näyttämään postimerkeiltä ikkunat. Sitten kun vielä Maschineakin käyttää pääasiassa raudalla ja tekee vain yksittäisiä nuotti editointeja plugari-ikkunassa (Normaalisti ladattu FL-studioon plugarina), niin ei ehdi ärsyttämään liikaa...
Mulla on 28" ja 40 jotain tuumaiset näytöt. Jos et ole skaalaukseen kiinnittänyt huomiota niin olettavasti toimii paremmin se skaalaus uudemmissa versioissa, kyllä sen huomaa isollakin näytöllä jos ne on ihan perseellään.
No nyt tuli ostettua Cubase 13 Pro kun sopiva -70% ale.
Kunhan saa tän levyn tehtyä Studio Onella ekaksi loppuun niin sitten pitää seuraavaa projektia alkaa Cubasella harjoittelemaan.
Ehkä isoimmat syyt, mitä trialia tuli koitettua ja selviteltyä sieltä täältä:
MIDI jutut ihan omaa luokkaansa
VariAudio pitäisi olla tosi pätevä tuninki, kun melkein saman verran saisi rahaa pulittaa että Melodynen saisi päivitettyä ei-niin rampautettuun versioon
Natiivi efektit todella hyviä
Jotkut tuotteet saa Steinbergilta aika edullisesti, jos käyttää vpn:ää ja valitsee maaksi ja valuutaksi Japanin. Mulla oli Retrologue 2 ja upgrade tarjous jeneissä Absolute 6:een oli vähän reilu 100€. Vaikka olikin halpa, niin en usko, että oisin käyttänyt paketista mitään, joten skippaus.
Täällä alkaa aivometalli olla loppusuoralla. Ensi viikolla lykätään levy ulos, onneksi, kun jaksa enää hetkeäkään noita hinkata. Olisi tän saanut nopeamminkin valmiiksi vaikka tässä nyt jo heinäkuun lopusta asti tehty.
Kuitenkin vähän tullut lusmuiltua, pidettyä useankin päivän taukoja, tehden muuta musaa ja vielä se työ + perhe-elämän arki samaan syssyyn. Onneksi nyt pistin viikko sitten pillit pussiin vanhassa duunissa ja vasta
kuun vaihteessa hyppään seuraavaan, niin onpa aikaa tehdä mitä huvittaa työttömänä loisiessa
Aika iso projekti ollut kun kuitenkin 11 kpl 4-6min biisejä ja raitoja ihan riittämiin. Ehkä vähän iso pala ollut itselle näin niinkuin kokonaisuutena, mutta onpahan tullut opittua todella paljon ja varmaan parempaan
suuntaan koko ajan. Nämä menneet samalla perustemplatella, mutta mitä uutta musaa tässä tehdään myös koko ajan, niin parannuksia on tehty. Koskien lähinnä rumpuja ja eritoten snarea. Vanhoja biisejä olleet
mutta todella paljon muuttunut matkan varrella. Oisko kolmeen biisiin jotkin sanat olleet jollain muulla teemalla olemassa.
Mennyt lähinnä niin että perusäänite kasaan, konebassojen kanssa. Sitten mietittiin lyriikat. Luottolaulaja (DreamTonicsin Solaria) sitten mukisematta veti laulut. Sitten taas sävelletään ja uudelleen nauhoitus ja
toistoa kunnes toimi. Sitten oikea laulaja veti oman osuutensa. Samoihin aikoihin synaa/efektiä/ties mitä mukaan. Koko ajan nauhoitetaan/sävelletään/miksataan samaan aikaan. Oman mausteensa toi orkestraatiojutut,
jotka tein erikseen Doricossa EastWest Hollywood Orchestralla ja sieltä nappasi sitten raidat ulos DAWiin ja välillä sai hyppiä näiden välillä jatkuvasti. Viimeisenä nauhoittelin bassot.
Yksi biisi varsinkin on ollut niin helvetillinen projekti, että tukka harventunut/harmaantunut entisestään. Kaiken kukkuraksi vierailevan naislaulajan raidat kun tuli, niin tämä oli mennyt vaihtamaan mikkiä, mikä nappasi
jonkun sikaärsyttävän huonesoundin, jonka kanssa tapellut ja koittanut puukottaa kaikella mahdollisella. Ihan hyvä siitä tuli, kun tärkeintä kuitenkin että helkkarin hyvin laulettu.
Mielenkiintoista ollut kyllä kaikin puolin. Saas nähdä kelpaako kellekään
Tässä taas vastapainoksi vähän iloisempi joulubiisi. Synthwave/EDM metallimausteilla. Omana vastuualueena kitarat ja bassot (tässä biisissä tosin on vain synabasso) sekä miksaus ja masterointi.
Laitoin Youtubeen vajaan tunnin mittaisen miksaussekoituksen viimeistelemättömiä biisejä (ei lopullista miksausta tai masterointia) ilman lopullisia nimiä. Genreinä junglea, housea, teknoa ja lofi-hiphoppia. Kaikki tehty yhdistelmällä Amigo Sampler + FL Studio. Videon linkeistä voi käydä lataamassa miksauksen mp3-muodossa jos haluaa.
Jatkoa edelliselle miksaussekoitukselle. Tässä kaikki paitsi yksi biisi aiemmin julkaistuja. Nyt mukana myös Polyend Trackerilla tehtyä kappaleita. Genrejen suhteen mennään samoilla linjoilla: junglea, teknohtelua, housea ja lofia. Youtuben puolelta voi tämänkin käydä lataamassa kovolleen jos perinteinen mp3selta soittaminen kiinnostaa.
Noni, nyt tuli 40 minuuttinen pökäle siitä miten itse etenen Guitar Proosta ns. valmiiseen tuotteeseen kaikkine vaiheineen.
Ihan perseestä tehdä tällaisia. Alussa hirveän vakavaa mutta sitten heitti muodollisuudet romukoppaan ja mentiin ihan omana
tönkkönä itsenään rallienglannilla Juuri mitään jaksanut edes editoida.
Propsit sille joka kestää katsoa kokonaan. Kasariheviä tehtiin vähän:
Lasketaanko musantekijäksi jannuja, jotka käyttää AI-palveluita hyödykseen? Toki näissäkin on monia tasoja: henkilö, joka antaa ohjelman luoda oikeastaan kaiken itse, musiikkityyli lähinnä valitaan ja toinen joka kirjoittaa sanat ja skripteillä "ohjaa" ohjelmaa oikeaan suuntaan (vähän yrityksen ja erehdyksen kautta). Itse kuulun jälkimmäiseen, skriptejä biiseissä parikymmentä ja lisäksi vielä toisen ohjelman kautta dynamiikan avarrus ja pahimmat korvansärkijä-taajuudet kuriin, eli kevyt masterointi/ekvalisointi. Eihän tämä kyllä valtavaa osaamispohjaa vaadi, lähinnä jatkojalostus niistä muutamasta ok-versiosta vaatii useamman kymmenen erehdystä
Edit: olihan täällä ollutkin jo keskustelua. No kai se sit on vaan niin, että napin painamista ei lasketa musiikin tekemiseksi (sarkasmivaroitus)
Lasketaanko musantekijäksi jannuja, jotka käyttää AI-palveluita hyödykseen? Toki näissäkin on monia tasoja: henkilö, joka antaa ohjelman luoda oikeastaan kaiken itse, musiikkityyli lähinnä valitaan ja toinen joka kirjoittaa sanat ja skripteillä "ohjaa" ohjelmaa oikeaan suuntaan (vähän yrityksen ja erehdyksen kautta). Itse kuulun jälkimmäiseen, skriptejä biiseissä parikymmentä ja lisäksi vielä toisen ohjelman kautta dynamiikan avarrus ja pahimmat korvansärkijä-taajuudet kuriin, eli kevyt masterointi/ekvalisointi. Eihän tämä kyllä valtavaa osaamispohjaa vaadi, lähinnä jatkojalostus niistä muutamasta ok-versiosta vaatii useamman kymmenen erehdystä
Edit: olihan täällä ollutkin jo keskustelua. No kai se sit on vaan niin, että napin painamista ei lasketa musiikin tekemiseksi (sarkasmivaroitus)
Ei lasketa ei. AI-musalle voi luoda vaikka oman ketjunsa, jos sellaista ei vielä ole Musiikin tekeminen itse alusta loppuun on ihan erilainen prosessi, ja ainutlaatuinen sellainen.
Vähän kaikenlaista pienimuotoista synakamaa (mm. Korg Minilogue XD, Arturia Keystep Pro, jokunen Korg Volca, Behringer TD-3) on kertynyt vuosien saatossa ja pitäisi vihdoinkin saada nämä järkevästi työpöydälle (joka siis työläppärin ja oman läppärin verran muussakin käytössä), että näistä olisi enemmänkin iloa. Eli korkeussuuntaa käyttöön sekä tilanpuutteen, että ergonomian vuoksi.
Paras ratkaisu olisi saada tuo Minilogue pöydällä ns. toiseen kerrokseen, ehkä Volcat alle ja Keystep eteen, tai sitten Keystep Miniloguen alle ja Volcat viereen (ja Behringerkin vielä jonnekin), mutta mikä tähän olisi sopiva ratkaisu? Läppäritelineitä jossain suositeltiin, mutta löytyykö niistä kyllin tukevia malleja Miniloguelle (50cm leveä, 2,8kg), ettei keikkuisi soittaessa?
Tässä olisi tällainen video, missä vähän näytän mitä olen tehnyt Studio Onessa.
Video on reilu 9 minuuttinen suhteellisen nopeasti käytynä tärkeimpiä juttuja.
Ei ole ammattimaista vaan täysin oma tyyli miten pusken musaa eteenpäin.
Käytössä semmoisia kuin Superior Drummer, IK Multimedia, Arturia, Eventide,
Overloud, Nembrini Audio, UAD, Kuassa yms.
Äkkiseltään tulee mieleen klassikot Reveal Sound Spire ja Lennar Digital Sylenth1 sekä luonnollisesti Serum. Vital ilmaisena softana on luonnollisesti suositeltava myös.
Muusikoiden.net sivuilla on laulajia, joille voi tarjota. Sieltä voi löytää yhtyeen tai soittajan.
Juuri selailin ja aika paljon näkyi kitaristeja, jotka etsivät bändiä.
Ehkä voisi kirjoittaa parille naislaulajalle, mutta melkoinen urakka jäisi itselle, pitäisi itse soittaa kitara, rummut, kosketinsoitin ja ehkä basso. Lisäksi ei ole soittimia, eikä varmaan ole noillakaan, joten pitäisi mennä kaverin treenikämpille, saisivat siellä laulaa ja voi tehdä musavideoita.
Mutta aina siinä käy niin, että projektit vain jää. Tuttuja soittajia ja bändejä on kyllä hyvin paljon, mutta bändihommiin on aina liian pitkät matkat jne.
Laulajien markkinat. Kannattaa tehdä mahdollisimman valmista ennen kuin tarjoaa kellekään laulajalle, ihan avaimet käteen tyyppisesti: biisi täysin valmis ja tuotettu mahdollisimman loppuun saakka, sekä laulut sanoja ja melodioita myöten kirjoitettuna, joko demolaulettuna tai nuotteina. Parantaa huomattavasti mahdollisuuksia pyydystää talentti mikin eteen.
Laulajat etsivät hyviä biisejä joita laulaa, ei aihioita tai sointu/riffipohjia. Harva laulaja osaa tehdä melodioita tai sanoja. Ja jos osaa niin prioriteetti ei todnäk ole etsiä muiden tekemiä biisejä. Hyvä biisi = hyvä laulumelodia plus sanat joita on kiva laulaa.
Kannustan siis näkemään paljon vaivaa etukäteen. Ja rohkeasti vain yhteyksiä niihin laulajiin sitten.
En oikeastaan itse enää tarvitse. Pari laulajaa on ja joku 15 kappaletta valmiina kokonaan minun osalta äänitettynä eli kaikki soittimet eli syntikka. Ensi kuussa lauluäänityksiä.
Tökätääs uutta biisiä tännekin. Takaisin Drum and Bassin pariin. Subbarin lisäyksestä studioon huolimatta autossa referenssi kuuntelussa huomasin kick ja basso ovat liian kovalla, niin pitää vielä tehdä jossain välissä uudelleen säätöä miksauksessa...
New Drum and bass. Started life as noodling with guitar while on vacation and then into loop that I played randomish melody on top and finally as a song.
Tökätääs uutta biisiä tännekin. Takaisin Drum and Bassin pariin. Subbarin lisäyksestä studioon huolimatta autossa referenssi kuuntelussa huomasin kick ja basso ovat liian kovalla, niin pitää vielä tehdä jossain välissä uudelleen säätöä miksauksessa...
New Drum and bass. Started life as noodling with guitar while on vacation and then into loop that I played randomish melody on top and finally as a song.
Biisini sai levytyssopparin Prime EDM Records kanssa ja julkaisua voi kuunnella toistaiseksi vain soundloudista.Ilmoitan kun massteroitu versio tuleee julki.
Siitähän tulee vuosittain uusi versio ilmaiseksi käyttäjille, ja lisäksi sen väritystä saa muokattua mieleisekseen muutenkin. Itse en sitä käytä, mutta tiedän sen muuten vain, kun olen omia vertailuja tehnyt.