Munakas

Liittynyt
30.01.2022
Viestejä
3
Mitä mieltä olette munakkaista? Hyvää vaiko pahaa?

Millaisia täytteitä tykkäätte siihen laittaa ja onko joitakin tärkeitä tippejä munakkaan tekoon/valmistamiseen?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 181
Itse tykkään, tulee tehtyä useimmiten aamiaiseksi viikonloppuna jos tarvitsee vähän tanakampaa brunssia. Sitten kyytipojaksi jotain lihantapaista, nakkia/makkaraa, pekonia, lihapullaa tms ja vähän salaattikasviksia.

Aamiaismunakkaat teen pääsääntöisesti ilman täytteitä, ihan vaan maustettuna suolalla, pippurilla, paprikajauheella ja currylla. Ruuaksi jos väkerrän niin leivän päällä käyttämäni leikkelekinkku (ylikypsä saunapalvi) ja vähän juustoa sekä pieneksi pilkottua paprikaa on ollut aika pätevä kombo täytteeksi.

En tiedä miten erikoisia vinkkejä mulla on valmistukseen, mutta sellainen on vakiintunut tavaksi että pikku tilkka kylmää vettä munien joukkoon, sitten nopea vatkaus käsivatkaimella ja "taikinan" kun kaataa pannulle niin jatkuvasti kaapii sitä pohjasta irti niin kiinteytyy tasaisesti, jatkaa niin kauan että menee sen verran kiinteäksi, että pysyy muodossaan pannulla, muotoilee pyöreäksi, sen jälkeen pienen hetken antaa olla pannulla kiinteytymässä, täyttö ja taitto, eikä muuta ku syömään.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
Munakas on siitä kiva, että täytteeksi voi laittaa mitä tahansa sellaista mitä itse tykkää syödä. Toisaalta on ihan hyvää ilman täytteitäkin ja toimii sellaisenaan mm. ruisleivän päällä (tai ilman ruisleipää). Suunnitelmissa ollut kokeilla munakasta ndujalla höystettynä ja kaveriksi jotain vähän keveämpää / makeampaa tasaamaan ndujan suolaisuutta.

Mulla on aika yksinkertainen valmistusteknikka: kolme munaa lasiin, sekoitus haarukalla, mausteet sekaan, uusi sekoitus ja sörsseli pannulle. Hieman pannun pyörittelyä jotta asettuu pannulle tasaisesti. Siitäpä se sitten muotoutuu.
 
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
203
On munakkaita ja munakkaita, tässä kuitenkin se oikeasuhteinen helppo rollsroyceohje:

3 munaa, 3rkl kuohukermaa, suolaa, valkopippuri, mustapippuri ja haarukalla sekaisin, ei mitää vaahdotuksia vispilöillä tai koneilla.

Pannusta niin paljon irti ku lähtee, mielellään nonstick tai sitten oikeasti poltettu hiili/valupannu. Voinokare pannulle ja heti perään sörsseli, haarukkamallisella lastalla sekoittelee suht aggressiivisesti sörsselin kuohkeaksi kunnes melkeen hyytynyt, sit heiluttelee pannua laidoilta laidoille jottai kerääntyy jälleen yhtenäiseksi munakkaaksi.
Jos haluaa ni täytteet ja kääntää toisen laidan toisen päälle ns taskuksi.

Tähän operaatioon sörsseli pannulle, munakas valmis pitäisi mennä aikaa noin 40-50sek

Tää ei oo mitää leikkimistä vaan oikeeta raivotekemistä. Älkää kusko niitä munakkaita liian kypsäksi, munakas on myös munakas eikä mikää paistettu kananmuna.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
100
Hyviä ohjeita! Tässä video kahdesta eri tyylisestä munakkaasta:
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
901
Tämä video sopisi hyvin myös pinnoitetut pannut ketjuun työvälineiden osalta :)

Oli hyvä video, pitääkin kokeilla tuota klassista ranskalaista omelettia.
 
Liittynyt
10.02.2021
Viestejä
258
Viime kerralla revin ihan tavallisista Snellmanin meetvurstiviipaleista (2 kpl) ja Lidlin Port Salut juustosta paloja mausteeksi. Munakasta ei tosiaan kannata ottaa liian vakavasti, mutta mieluummin itse tosiaan maustaisin selkeillä sattumilla eikä millään maustejauheilla. Eikä sattumiakaan liikaa niin että itse munakaskin vielä pääsee loistamaan. Suosin selkeitä makuja ja niin että kaikille makuvivahteille jää tilaa.
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
256
Yleensä keitän kananmunat jos haluaa lisukkeeksi leivän päälle.

Pilkottuja tomaatteja ja sipulia, sitten pussi nuudeleita ja kananmunat siihen joukkoon ja vatkaa pannulla sekasin. Suosikki pikaruoka jos tuota nyt munakkaaksi voi kutsua.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
901
Olisikohan ollut teräspaistinpannut-ketjussa joku viikko sitten palstalaisen kuvaama video munakkaasta rosteripannulla. Ei pannun valinnasta tässä sen enempää, mutta se munakasohje oli kyllä hyvä videolla ja meni välittömästi omalle suosikkilistalle. Jos joku osaa sen tänne kaivaa niin sopisi aihepiiriin hyvin.

Edit: Tässä video
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 338
Viestejä
4 215 088
Jäsenet
71 039
Uusin jäsen
wormik

Hinta.fi

Ylös Bottom