- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 1 150
Löysin tällaisen artikkelin ja aloin miettimään.
Tavallisen henkilöauton tarkoitus on kuljettaa paikasta A paikkaan B. Se olisi tietysti hyvä tehdä mahdollisimman mukavasti. Yleisesti mukavuus on aikojen kuluessa automaattivaihteiston, ilmastoinnin, vakionopeudensäätimen ym. mukana parantunut, mutta jousitukset ovat ottaneet takapakkia. Myös penkit ovat nykyään valitettavan kovia.
Uusissa autoissa pystyy tuntemaan jokaisen asfaltin poikkisauman ja muut pienet virheet, mikä on täysin tarpeetonta. Varsinkin jäykät kallistuksenvaimentimet tuntuvat olevan pahinta, mitä autoille on viime aikoina tapahtunut. Moni auto on sellainen, että molempiin raiteisiin sattuva töyssy tulee suodatetuksi ihan kohtuullisesti, mutta jos kuoppa osuukin vain toiselle puolelle, niin lähtee paikatkin hampaista. Tässähän häviää koko erillisjousituksen idea, antaa pyörien joustaa toisistaan riippumatta.
Matalaprofiilirenkaatkaan eivät paranna asiaa.
Jos ajatellaan mikä tekee autosta helpon ajaa, niin epäilemättä ohjauksella on suurin vaikutus. Jousituksen jäykkyydellä ei ole tavallisessa ajossa mitään merktystä.
Urheilullisempaan autoon sopii urheilullisempi jousitus, mutta ei arkiautoon.
Tavallisen henkilöauton tarkoitus on kuljettaa paikasta A paikkaan B. Se olisi tietysti hyvä tehdä mahdollisimman mukavasti. Yleisesti mukavuus on aikojen kuluessa automaattivaihteiston, ilmastoinnin, vakionopeudensäätimen ym. mukana parantunut, mutta jousitukset ovat ottaneet takapakkia. Myös penkit ovat nykyään valitettavan kovia.
Uusissa autoissa pystyy tuntemaan jokaisen asfaltin poikkisauman ja muut pienet virheet, mikä on täysin tarpeetonta. Varsinkin jäykät kallistuksenvaimentimet tuntuvat olevan pahinta, mitä autoille on viime aikoina tapahtunut. Moni auto on sellainen, että molempiin raiteisiin sattuva töyssy tulee suodatetuksi ihan kohtuullisesti, mutta jos kuoppa osuukin vain toiselle puolelle, niin lähtee paikatkin hampaista. Tässähän häviää koko erillisjousituksen idea, antaa pyörien joustaa toisistaan riippumatta.
Matalaprofiilirenkaatkaan eivät paranna asiaa.
Jos ajatellaan mikä tekee autosta helpon ajaa, niin epäilemättä ohjauksella on suurin vaikutus. Jousituksen jäykkyydellä ei ole tavallisessa ajossa mitään merktystä.
Urheilullisempaan autoon sopii urheilullisempi jousitus, mutta ei arkiautoon.