Muistiongelma ASUS Z97-A

Päivitin muistit 4 x 4 Gb --> 4 x 8 Gb eli kaksi eri valmistajan muistiparia.

Muistiparit toimivat erillään toisistaan XMP -moodissa, mutta eivät yhdessä.

Jos kaikki neljä kampaa ovat kiinni ja yrittää bootata XMP päällä, niin vain tuulettimet jää pyörimään ja punainen ledi palaa emolevyn ylänurkassa.

Mitähän voisi kokeilla?

Ei ole dual chanelissa sen takia se jää looppiin.
Päivitin muistit 4 x 4 Gb --> 4 x 8 Gb eli kaksi eri valmistajan muistiparia.

Muistiparit toimivat erillään toisistaan XMP -moodissa, mutta eivät yhdessä.

Jos kaikki neljä kampaa ovat kiinni ja yrittää bootata XMP päällä, niin vain tuulettimet jää pyörimään ja punainen ledi palaa emolevyn ylänurkassa.

Mitähän voisi kokeilla?

Kaikki 4 kpl toimivat yhdessä XMP disabled.

Ajoin tunnin Prime95 muistitestiä ja ei ongelmia.

(viestiä muokattu)

Viimeksi muokattu:
Eli siis muistit ovat singlenä sen takia eivät toimi ja vielä eri merkkiä pitäis olla 2 muisti kampaa.

Eli siis muistit ovat singlenä sen takia eivät toimi ja vielä eri merkkiä pitäis olla 2 muisti kampaa.
Höpö höpö. Neljä muistikampaa menee pääsääntöisesti aina dual channeliin jos emolevyssä on neljä muistipaikkaa (poislukien poikkeustapaukset, kuten emolevyt, joissa on neljä muistipaikkaa ja prosessorissa nelikanavainen muistiohjain, jolloin neljä muistikampaa toimii quad channelissa) ja näin on ollut jo DDR1-ajoista lähtien. Ja kaksi muistikampaa voi toimia single channelissa jos ne on laitettu vääriin slotteihin tai jos prosessorissa on vain yksikanavainen muistiohjain, kuten esim 754-kantaisissa prossuissa.

Sitten itse ongelmaan. @Super Hessu laitapa muistien tarkemmat speksit. Jos muistit ovat kovin erilaiset, niin voi olla että toiset muistit eivät edes kykene toimimaan XMP-nopeuksilla ja viiveillä. Eri muistien käyttäminen on aina vähän tuuristaan kiinni että miten ne toimivat ja tämän takia yleinen ohje on, että eri muisteja ei pidä sekoittaa.

Niin tarkoitin just eri merkkejä ei pidä sekoittaa et dual channel toimii 4 muisti paikaa kyllä Juu.

Höpö höpö. Neljä muistikampaa menee pääsääntöisesti aina dual channeliin jos emolevyssä on neljä muistipaikkaa (poislukien poikkeustapaukset, kuten emolevyt, joissa on neljä muistipaikkaa ja prosessorissa nelikanavainen muistiohjain, jolloin neljä muistikampaa toimii quad channelissa) ja näin on ollut jo DDR1-ajoista lähtien. Ja kaksi muistikampaa voi toimia single channelissa jos ne on laitettu vääriin slotteihin tai jos prosessorissa on vain yksikanavainen muistiohjain, kuten esim 754-kantaisissa prossuissa.

Sitten itse ongelmaan. @Super Hessu laitapa muistien tarkemmat speksit. Jos muistit ovat kovin erilaiset, niin voi olla että toiset muistit eivät edes kykene toimimaan XMP-nopeuksilla ja viiveillä. Eri muistien käyttäminen on aina vähän tuuristaan kiinni että miten ne toimivat ja tämän takia yleinen ohje on, että eri muisteja ei pidä sekoittaa.
Ei kannata tulla pätemään. Selkeät neuvot.

No eikö ainakin uudemmilla vehkeillä ole tunnettua että speksatut nopeudet eivät välttämättä toimi 4 kammalla? Kai noilla vanhoillakin. Eli löysäisin vähän ajoituksia jos mahdollista.

Mitä se auttaa jos laittaa eri slotteihin,emolevyn manuaalista löytyy optimaalinen järjestys.
Kyllä sillä kuule on merkitystä ovatko samanmerkkiset kammat samassa kanavassa vai eri kanavissa erimerkkisten kanssa.
Esimerkiksi jos on vaikka 2kpl Samsungia ja 2kpl Hynixiä, niin Samsungit omaan kanavaansa ja hynixit omaan.

Jos on neljä muistikampaa, niin silloin täytetään kaikki emolevyn neljä muistislottia. Ei siihen mitään emon manuaalia tarvitse.

ei tässä kukaan päde, kertoo vain ohjeita ja oikaiseen väärää tietoa.

on itselläkin 4x16gb, joista kaksi corsair ja kaksi kingston dual channelissa samoilla nopeuksilla, hyvin toimii.
Ok no ymmärrän jos ovat samoilla nopeuksilla. Aloittaja ei sitä kertonut.

Muistit siis toimivat yhdessä XMP pois päältä.

Sitten specsejä CPU-Z:

1. Muistipari

- DDR3 (UDIMM)
- Max Bandwidth: PC3-12800 (800MHz)
- Module Manuf.: Corsair
- SPD Ext.: XMP 1.3
- Week/Year 24/12
- Ranks: Dual
- JEDEC # 4 666MHz
- Voltage: 1.50V
- XMP-1600 800MHz
- Command Rate: 2T
- Voltage: 1,500V

2. Muistipari

- DDR (UDIMM)
- Module Manuf.: G.Skill
- DRAM Manuf.: G.Skill
- SPD Ext.: XMP 1.2
- JEDEC #6 666MHz
- Voltage: 1,50V
- XMP-1600 800MHz
- Voltage: 1.500V

Kyllä sillä kuule on merkitystä ovatko samanmerkkiset kammat samassa kanavassa vai eri kanavissa erimerkkisten kanssa.
Esimerkiksi jos on vaikka 2kpl Samsungia ja 2kpl Hynixiä, niin Samsungit omaan kanavaansa ja hynixit omaan.

Jos on neljä muistikampaa, niin silloin täytetään kaikki emolevyn neljä muistislottia. Ei siihen mitään emon manuaalia tarvitse.

Samanmerkkiset kammat ovat samassa kanavassa.

No kuka vaa voi erehtyä.Taas toisaalta neuvoistani on ollut hyötyä. Opiskelen kuitenkin it alaa.
Voi tottakai erehtyä, mutta aika usein ainakin tässä lähiaikoina olen itse huomannut että sinun antamiasi neuvoja on joutunut muut oikaisemaan. Tämä ketju ei ole mitenkään poikkeus. Se on ihan sama opiskeletko it-alaa vai kokiksi, mutta jos sinulle sanotaan että neuvosi on väärä, niin älä ala heti muita "haukkumaan" pätijöiksi vaan ota neuvot vastaan. Enkä sano että et saisi muita neuvoa, mutta neuvo vain asioissa joista tiedät että neuvosi toimii.

Itse ketjun ongelmaan, veikkaisin samaa kuin muutkin että eri valmistajan muistit ei välttämättä toimi XMP- nopeuksilla ja viiveillä yhdessä, itse hankkisin jostain saman valmistajan muisteja toiset 2 kpl:tta ja kokeilisin toimiiko sitten.

Voi tottakai erehtyä, mutta aika usein ainakin tässä lähiaikoina olen itse huomannut että sinun antamiasi neuvoja on joutunut muut oikaisemaan. Tämä ketju ei ole mitenkään poikkeus. Se on ihan sama opiskeletko it-alaa vai kokiksi, mutta jos sinulle sanotaan että neuvosi on väärä, niin älä ala heti muita "haukkumaan" pätijöiksi vaan ota neuvot vastaan. Enkä sano että et saisi muita neuvoa, mutta neuvo vain asioissa joista tiedät että neuvosi toimii.

Itse ketjun ongelmaan, veikkaisin samaa kuin muutkin että eri valmistajan muistit ei välttämättä toimi XMP- nopeuksilla ja viiveillä yhdessä, itse hankkisin jostain saman valmistajan muisteja toiset 2 kpl:tta ja kokeilisin toimiiko sitten.

jep näin se on. en itsekkään ole alan oppiskelija, uskon et ei valtaosa muutkaan. itse oppinut ja neuvon vain jos olen aivan varma.

Kokeilepa laittaa dram voltit 1.65

Menin BIOSsiin ja sieltä Ai Tweaker ---> Internal CPU Power Management

Extreme Over-voltage ---> Disabled.

The item can only be enabled when the onboard OV_CPU jumper is switched on.
[Enabled]: Allow higher voltages for overclocking, but the CPU lifetime will be not guaranteed.

Tämän alla on myös mm. muistijännitteiden säätö.

DRAM Voltage 1.517V [Auto] eikä sitä pysty muuttamaan.

Alalaidassa lukee: Configure the DRAM Voltage.

Min. 1,200V
Max. 1,920V
Standard: 1,500V
Increment: 0,010V

Muistit siis toimivat yhdessä XMP pois päältä.

Sitten specsejä CPU-Z:

1. Muistipari

- DDR3 (UDIMM)
- Module Manuf.: Corsair
- SPD Ext.: XMP 1.3
- Week/Year 24/12
- JEDEC # 4 666MHz
- Voltage: 1.50V
- XMP-1600 800MHz
- Voltage: 1,500V

2. Muistipari

- DDR (UDIMM)
- Module Manuf.: G.Skill
- DRAM Manuf.: G.Skill
- SPD Ext.: XMP 1.2
- JEDEC #6 666MHz
- Voltage: 1,50V
- XMP-1600 800MHz
- Voltage: 1.500V
Tämä vaikuttaa lähtökohtaisesti hyvältä (mutta käytäntö on tietysti eri asia). Molempien kittien XMP-nopeus ja käyttöjännite ovat samat, mutta viiveet eivät vielä tästä käyneet ilmi. Oletan, että viiveissä ei ole suuria eroja, vaan ne ovat jotain tyyliin 9-9-9-24. Tämä kannattaa tarkistaa vaikka CPU-Z:lla. Erona näissä muistikiteissä kuitenkin on se, että Corsairit käyttävät uudempaa XMP 1.3-profiilia ja G.Skillit XMP 1.2:a. Eri XMP-profiililla olevien kittien sekoittaminen voi olla se syy, että ne eivät toimi XMP-asetuksella yhdessä, vaikka toimivat erikseen. Kannattaa myös varmistaa muistikittien käyttöjännite, nopeus ja viiveet muistien kyljessä olevasta tarrasta (jos ei ole, niin mallikoodilla pitäisi löytyä valmisajan nettisivuilta / muualta netistä).

Periaatteessa kai emolevyn pitäisi käyttää ensisijaisesti sitä vanhempaa XMP 1.2-profiilia jos molemmissa kiteissä ei ole XMP 1.3-profiilia, mutta vanhemman profiilin käyttäminenkään ei vielä takaa sitä, että molemmat kitit toimivat niillä asetuksilla yhdessä.

Itse lähtisin testaamaan näin:
Laita XMP 1.2-profiilia käyttävät G.Skillit muistipaikkoihin A1 ja A2 ja ota Corsairit pois. Nyt sinulla on kaksi samanlaista G.Skilliä muistikanavassa A ja ne toimivat single channelissa. Mene UEFI:in, lataa XMP-profiili ja sitten Save and exit ja kone sammuksiin. Lisää sitten G.Skillit (virtajohto kannattaa olla irti). Koekäynnistä ja kokeile toimiiko.
Jos ei toimi, niin nollaa CMOS ja palauta kaikki oletusasetuksille ja laita AI Overclock Tuner manuaalille, muistien nopeus 1333:een, DRAM Voltage 1,5 volttiin ja kokeile toimiiko.
Jos toimii, niin laita sitten viiveet hitaamman parin mukaan esim. 10-11-10-28. Save and exit ja koekäynnistys.
Jos toimii, niin kokeile nostaa muistinopeus 1600:aan.
Jos toimii, niin se on oikeastaan siinä. Halutessasi voit toki vielä kokeilla kiristää viiveitä nopeamman parin lukemiin ja silloin kannattaa muuttaa yhtä arvoa kerrallaan ja ajaa Memtestiä aina välissä jotta on varmuus siitä, että asetukset ovat vakaat. Jos virheitä ilmenee, niin voit nostaa muistien jännitettä ja kokeilla auttaako suurempi jännite huonompia muisteja toimimaan noilla asetuksilla.
Jos ei toiminut ja molempien kittien pitäisi toimia esim. 9-9-9-24 viiveillä ja laitoit nuo viiveet suoraan edellämainitun 10-11-10-28:n sijaan, niin kokeile silti noita jälkimmäisiä hitaampia viiveitä. Voi olla, että yhdessä toimiakseen viiveitä pitää löysätä hieman.
Jos ei vieläkään toimi, niin muistiohjaimen jännitteen (System Agent Voltage) korottaminen voi auttaa. Ja kuten aina, niin ole varovainen jännitteiden nostamisen kanssa.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
299 955
Jäsenet
81 720
Uusin jäsen
olkke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom