Muisti ja sen riittävyys?

Liittynyt
15.10.2020
Viestejä
99
Jostain 2000-luvun alusta win xp -ajoilta on jäänyt tavaksi sulkea kaikki ohjelmat ja selaimet ja muut mitä ei tarvitse ja pitää system tray mahdollisimman puhtaana, jotta muistia ja prosun resursseja olisi mahdollisimman paljon pelaillessa.
Onko sillä nykyään enään väliä?
Jos on 3700x ja 16 gigaa ddr4 RAMia niin tuleeko se vastaan kuinka nopeasti? Varmaan joku ms flight sim vie kaiken mahdollisen, mutta noin niinku yleisesti?
 
 
Jostain 2000-luvun alusta win xp -ajoilta on jäänyt tavaksi sulkea kaikki ohjelmat ja selaimet ja muut mitä ei tarvitse ja pitää system tray mahdollisimman puhtaana, jotta muistia ja prosun resursseja olisi mahdollisimman paljon pelaillessa.
Onko sillä nykyään enään väliä?
Jos on 3700x ja 16 gigaa ddr4 RAMia niin tuleeko se vastaan kuinka nopeasti? Varmaan joku ms flight sim vie kaiken mahdollisen, mutta noin niinku yleisesti?
5900X ja 32 gigaa muistia. En minä viitsi sulkea mitään taustalta kun pelaan. Sitä varten minä hankin riittävästi coreja ja muistia. Mutta muistin määrästä kannattaa tosiaan keskustella tuossa toisessa ketjussa
 
Riittääkö 16gb muistia vuoteen 2030 asti, netin selaamiseen ja pelaamiseen?
mietin tässä pitäisikö päivittää 2x8gb kammat ostamalla toiset kaksi kampaa samaa muistia lisää.
 
Riittääkö 16gb muistia vuoteen 2030 asti, netin selaamiseen ja pelaamiseen?
mietin tässä pitäisikö päivittää 2x8gb kammat ostamalla toiset kaksi kampaa samaa muistia lisää.
Päivittäisin suoraan 32gb jos tarkoituksena 2030 vuoteen pärjäillä.
 
  • Tykkää
Reactions: IHS
Riittääkö 16gb muistia vuoteen 2030 asti, netin selaamiseen ja pelaamiseen?
mietin tässä pitäisikö päivittää 2x8gb kammat ostamalla toiset kaksi kampaa samaa muistia lisää.
Varmaan riippuu käyttäjästä. Itsellä on Linux-koneella 64 gigaa ja zram. Eilen Firefoxista loppui muisti järjestelmän mukaan kesken. Ilmeisesti tässä joku oom-killeri integroitu Gnomen työpöytään nykyään. Ei ehkä edusta tyypillistä käyttöä, mutta aika hulluksi mennyt tämä.
firefox.png
 
Riittääkö 16gb muistia vuoteen 2030 asti, netin selaamiseen ja pelaamiseen?
mietin tässä pitäisikö päivittää 2x8gb kammat ostamalla toiset kaksi kampaa samaa muistia lisää.
Ei, äläkä osta 2 lisäkampaa eli sitten olisi 4x8GB = 32GB.
4 kampaa on muistinohjaimelle paljon raskaampi kuorma kuin 2 kampaa.

Mahdollisesti joudut hidastamaan manuaalisesti muisteja että kone vakaa eli pitää tuntea muistien säätämistä bioksesta käsin.

Siksi emolevyjen muistituki nopeuden suhteen on pienempi 4:llä kammalla kuin kahdella muistitikulla.

Oikea tie on ostaa 2x16GB kitti että saat kahdella muistikammalla sen haluamasi 32GB muistia.
Ja myyt sitten nykyiset 2x8GB muistit.

Ps. Jotkut pelit nykyäänkin hyötyvät jo 64GB muistimäärästä (enkä puhu tulevan MSFS24 ideaalisesta 64GB määrästä).

AVG fps ei 64GB muuta eikä peli käytä enempää muistia, mutta se vaikuttaa siellä taustalla että saattaa vähentää merkittävästi stutterointia tai lagi nykäisyjä kun tulee tasaisemmat frametimet.
Kun tulee iso fps droppi jotka ON ärsyttäviä, niin suurempi RAM määrä estää sitä, tulee paremmat 0.1% fps.

On pelejä joissa ei vaikutusta 32GB > 64GB, mutta myöskin on pelejä joissa ero on jo merkittävä pelin kokoaikaisen sulavuuden suhteen.

 
Viimeksi muokattu:
Olen sitä mieltä, että höps löps ja 4x8 on oikein hyvä ellei täydellinen, jos 3600 tai 3200 mhz muistit amd alustalla. Ei pysty sanomaan intelistä

Jos ei ole vakaa, niin laita lisää volttia
 
Olen sitä mieltä, että höps löps ja 4x8 on oikein hyvä ellei täydellinen, jos 3600 tai 3200 mhz muistit amd alustalla. Ei pysty sanomaan intelistä

Jos ei ole vakaa, niin laita lisää volttia

TÄYDELLINEN. TÄYDELLINEN. :)

OK. Asia käsitelty näin ekan fyysisen koneen 1996 rakentanut ja sen jälkeen ~30 emolevyä vaihtaneena. 2003 World Record... Sulla siis FAKTAA?

Olin taas kerran väärässä kun toiset niin sanoo?

Eli olet jostain viisaampana jostain olet "lukenut" että asia on noin ja julistat noin? Ilman mtn. kokemusta, puhumista josta olet vain lukenut ja huulet vaan lepattaa

Väittämäni on 15 tai 25 vuoden takaisia "juttuja", aikaa jolloin et edes ole syntynyt. Itseasiassa ei kiinnosta ****** vertaa omat mielipiteesi, mulla kun on faktaa omat kokemukseni yli 20v ajalta eli oikea "HARD-CORE" esim. R404 höyrystimeni toiminnasta kuinka ylikellotetaan ja saavutetaan esim. maailman ennätyksiä? Eli pidä kommenttisi omanasi kun kokemuksesi on luokkaa vesijäähy sekä 16GB muistit ihan omana TIETONASI!

BTW, check my signature, noob, "clocker".. wanna-be...

Joten osta kavereittesi kanssa se 16 tai 32 gb muistit ja onanoi niiden kanssa kuinka täydellinen määrä se on tietämättä faktoista mitään...
 
Viimeksi muokattu:
OK. Asia käsitelty näin ekan fyysisen koneen 1996 rakentanut ja sen jälkeen ~30 emolevyä vaihtaneena. 2003 World Record....

Olin taas kerran väärässä.
BTW, check my signature, noob, "clocker".. Witun wanna-be teini...

Ja Kuinkas monta epäonnistunutta ajoa 4x8 gb muisteilla am4 "normaaleilla nopeuksilla" millä kukakin haluaa ne todeta (3200 tai 3600)?

Täällä hyvin toiminut DDR4 muistit neljällä kammalla. Mut hei jollain 20v vanhalla alustalla maailmanennätys niin tämä ei pidä paikkansa :D

DDR5 voipi olla ettei toimi neljällä kamalla
 
En halunnut liikaa sekoittaa soppaa, toki 4 kammalla ne saa toimimaan, muttei välttämättä meiningillä että kammat vaan kiinni ja se on siinä ja nyt mulla on 16GB sijaan 32GB. Sitä tarkoitin... ettei se ole niin yksioikoista kuin normi-kuluttaja voisi luulla.

Tarkoitin että jos on uusi "Käyttäjä" ja kysyjä täällä, niin vastaukset hänen kysymyksiinsä löytää täältä, esim. IOsta. Kun itse touhusin "HC", ei ollut kysymyksiä, vaan kokemuksen tuomaa tietoa.

Eli kaikki tieto jota me "wanhat/kokeneet" olemme jakaneet, on luettavissa forumilla.

Esim. jos joku kysyy kuinka kellotella DDR3 tai ko. aikaistaan prossua, se kaikki tieto löytyy kun lukee historiasta. Ei kukaan jaksa samaa asiaa jauhaa joka oli "fresh" 3 tai 5 vuotta sitten. Se tieto kun löytyy kun
 
Viimeksi muokattu:
Se oli just niin yksioikoista kun vois kuvitella myös täällä am4 kannalla 4v vanhaan koneeseen. 2x 8gb tikkua lisää edelliseen 2x8gb kompoon ja toimii täydellisesti samoilla xmp profiililla 3200mhz.

Edit. Ja voin itse ainakin suositella 4x8gb päivitystä. Tietyissä peleissä fps dropit loppui kokonaan.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
254 208
Viestejä
4 423 816
Jäsenet
73 301
Uusin jäsen
joosimol

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom