- Liittynyt
- 14.10.2016
- Viestejä
- 22 639
Parhaiten Firefox-selaimestaan tunnettu Mozilla on niittänyt mainetta ajaessaan vapaampaa internetiä. Yhtiön yli 25-vuotinen taival alkoi helmikuussa 1998, kun selainjätti Netscape julkaisi selaimensa lähdekoodin vapaaseen käyttöön ja perusti Mozilla Organizationin hallinnoimaan sen kehitystä.
Noista ajoista on tultu pitkälle ja vaikka Firefox on sen tunnetuin aikaansaannos, se ei ole ainoa. Yhtiö onkin kokenut sen osaltaan ongelmaksi, sillä monet muut sen aloitteista yksityisyyden, kilpailun ja innovoinnin lisäämiseksi ovat jääneet monilta huomiotta. Tämän vuoksi yhtiö päätti lyöttäytyä yhteen Jones Knowles Ritchien eli JKR:n kanssa brändin uudistamiseksi.
Mozillan johtaja Mark Surmanin mukaan uuden brändäyksen ei ole tarkoitus olla vain pientä pintaremonttia, vaan tukeva perustus seuraaville 25 vuodelle. Yksi uudelleenbrändäyksen tarkoituksista on nostaa huomiotta jääneiden projektien ja ideoiden tunnettavuutta ilman, että Firefox jäisi kuitenkaan paitsioon. Uuteen brändäykseen on haettu ideoita paitsi yhtiön työntekijöiltä, myös käyttäjiltä ympäri maailman.
Yhtiön logoksi voinee kutsua uutta lippusymbolia, joka rakentuu M-kirjaimesta ja yhdestä paikaltaan hypänneestä pikselistä, jonka kerrotaan olevan viittaus aiempaan tyrannosaurussymboliin. Lippu muuttuu myös helposti uudeksi maskotiksi, eli ASCII-versioksi tyrannosauruksesta.
Toinen merkittävä uudistus koskee käytössä olevaa fonttia, joka perustuu aiempaan Mozilla slab serifiin. Uudet kirjaisintyypit on suunniteltu siten, että ne on suunniteltu standardilevyisiksi siten, ettei esimerkiksi kursivoinnit, lihavoinnit tai muuta tekstin leveyttä. Mozillan blogissa onkin tätä hyvin esittelevä animaatio, jossa lihavointi seuraa hiiren kursoria ilman, että yksikään sana tai rivi liikkuisi tippaakaan sen vuoksi.
Mozillan mukaan sen tuotteiden, verkkosivujen ja muiden uudelleenbrändäys on jo käynnissä, mutta mitään aikataulua milloin yhtiö pääsee urakkansa kanssa maaliin ei ole annettu.
Lähde: Mozilla