Mozilla Firefox -keskustelu

Kun kirjoitan osoite palkkiin google, niin firefox tarjoaa jotain "select this shortcut to find what you need faster". Millä ton saa pois. Täysin turha tilaa vievä viritys.

Edit: Ratkaistu. Jos ketään muuta kiinnostaa, se lähtee pois about:config hakemalla "browser.urlbar.update2" ja asettamalla se false.
Kiitos, itseäkin ärsytti.

Kiitos!

Kysytään vielä,että saako jollain vielä pois tuon osoitepalkin suurentumisen (sinisen reunukset ei haittaa) kun sitä klikkaa eli aktivoi? Kyseessä uusin firefox 83.0.

Vastaus tuohon suurentumiseen taitaa olla jossain tän triidin syvyyksissä. Se tuli viimeksi kun ne säätö jotain näkyvää ja vietin tunnin sitä korjatessa. Jostain muistan linkin johonkin missä sen poisto selitettiin.

Vastaus tuohon suurentumiseen taitaa olla jossain tän triidin syvyyksissä. Se tuli viimeksi kun ne säätö jotain näkyvää ja vietin tunnin sitä korjatessa. Jostain muistan linkin johonkin missä sen poisto selitettiin.
Jos löydät vielä tuon niin lisään ketjun ekaan postaukseen tämänkin, molemmat aika pakolliset ehostukset FF käyttäessä.

Tein ylläolevan linkin mukaisesti, vain se eka piti muuttaa false,muut olivat jo false valmiiksi. Kun suljin ja käynnistin firefoxin ei se auttanut,edelleen suurentuu osoitepalkki. :confused2:
Muita ehdotuksia ja linkkejä??

Toimisko tää siellä userChrome.css tiedostossa. Muistelen itseasiassa, että koitin tota samaa pätkää itsekin eikä toiminut. Muistin vasta nyt kun sitä alko miettiin enemmän. Jostain kopioin tollasen koodi pätkän, mutta jouduin pikkusen säätään itse. Tää pitäs olla kaikki millä tekemistä sen pop outin kanssa. Noita pikseleitä joutu vähän liikuttaan, mutta tossa notessa on alkuperäisetkin lukemat.
En suuremmin osaa noita säätää, mutta jotai numeroita helppo viilata.

Koodi:
/* Adress bar pop outti pois tällä. */
/* Alkuperäiset oli muistaakseni 28px ja 30px. Nyt 30 ja 40. Mutta ne alkuperäiset laitto ton väärään kohtaan. */
#urlbar[breakout],
#urlbar[breakout][breakout-extend] {
  --urlbar-height: 30px !important;
  --urlbar-toolbar-height: 40px !important;

width: 100% !important;
  top: calc((var(--urlbar-toolbar-height) - var(--urlbar-height)) / 2) !important;
  left: 0 !important;
}

#urlbar[breakout][breakout-extend] > #urlbar-input-container,
#urlbar-input-container {
  height: var(--urlbar-height) !important;
  width: 100% !important;
  padding-block: unset !important;
  padding-inline: unset !important;
  transition: none !important;
}

#urlbar[breakout][breakout-extend] > #urlbar-background {
  box-shadow: 0 1px 4px rgba(0,0,0,.05) !important;
  animation: none !important;
}

edit: Joo siis tää toimii tässä muodossa vaan jos sen laittaa jo valmiiksi toimivaan userChrome.css tiedostoon. Puuttuu tarvittavia osia muuten. Olin olettanut, että jos firefoxia säätää ollenkaan niin toi olisi ollut valmiina. Ei pitäisi olettaa.

Viimeksi muokattu:
Hmm mites tollanen scripti juttu tehdäänpi? En ole aiemmin touhunnut noita,joten pieni epävarmuus miten tehdä tuo.

Osoitepalkin automaattista laajenemista klikatessa hallitaan
Asetukset > Tietoturva ja turvallisuus > Osoitepalkki -valinnoilla:
Osoitepalkki
Ehdota osoitepalkissa sivuja
selaushistoriasta
kirjanmerkeistä
avoimista välilehdistä
ykkössivustoista

Kun alimmasta ottaa ruksin pois ei osoitepalkki laajene heti klikatessa.
EDIT: Tuolla on oikean muotoinen userChrome.css
Aikaisemmin tässä ketjussa annetusta puuttui ensimmäinen rivi @namespace jne ...

Menet uBlockin asetuksiin, "My Filters" ja sinne lisäät:
Koodi:
! Disable Google consent crap
www.google.*###lb
www.google.*##:root:style(overflow-y: visible !important;)

Onko muut törmännyt tällaiseen ongelmaan? että Googlen menurivi (kuva) valikot eivät avaudu JOS ublockissa on tuo pari koodiriviä. Itse jouduin omasta poistamaan nuo koodirivit...kun ei voinut käyttää esimerkiksi tuota Työkalut kohtaa.

Image1.jpg

En ole, mutta nyt uusimmassa päivityksessä mulla vilkkuu kursori aina jossain kohtaa vaikka uutisessa tai muussa kohdassa ja kun klikkaan hiirellä alempana, kursori vaihtaa paikkaa elementtejen mukaan.

Kursori vilkkuu myös tällä foorumilla.

Siis vähän samaan tapaan, kuin olet tekemässä uutta Word-dokkaria tai tekstitiedostoa, mutta mitään et voi kirjoittaa.

Hippasen häiritsee.

Onko muut törmännyt tällaiseen ongelmaan? että Googlen menurivi (kuva) valikot eivät avaudu JOS ublockissa on tuo pari koodiriviä. Itse jouduin omasta poistamaan nuo koodirivit...kun ei voinut käyttää esimerkiksi tuota Työkalut kohtaa.

Image1.jpg
Kyllä ainakin itsellä osa toimii (kuvahaku, videot, kartat), mutta joidenkin alta tulevat alavalikot käyttää samoja kosmeettisia elementtejä kuin nuo popupit, joten aiheuttaa tuollaisen ongelman. Itse käytän Startpage -hakukonetta, niin en ole hokannu tuota, eikä näinollen edes häiritse minua.
Google tahallaan varmaan tuonkin tehnyt, joten joudut valitsemaan, että haluatko nähdä tuon Consent kyselyn sitten aina, vaiko estää ja näinollen myöskin rikkoa osittain sivuston toiminnan.

Viimeksi muokattu:
Kyllä ainakin itsellä osa toimii (kuvahaku, videot, kartat), mutta joidenkin alta tulevat alavalikot käyttää samoja kosmeettisia elementtejä kuin nuo popupit, joten aiheuttaa tuollaisen ongelman. Itse käytän Startpage -hakukonetta, niin en ole hokannu tuota, eikä näinollen edes häiritse minua.
Google tahallaan varmaan tuonkin tehnyt, joten joudut valitsemaan, että haluatko nähdä tuon Consent kyselyn sitten aina, vaiko estää ja näinollen myöskin rikkoa osittain sivuston toiminnan.

Startpage on myyty vuosi sitten: r/StallmanWasRight - Privacy search engine StartPage has sold to ad tech company System1

Vaihdoin tilalle DuckDuckGo:n.

Olen tästä tietoinen, eikä DuckDuckGo myöskään omaa puhtaita jauhoja pussissaan. Myöskin haku tulokset DDG on aina paljon huonommat, joten käytän Startpage sivustoa tiedostaen "riskit", oletettavasti pienempi paha kuin itse Googlen hakukone...

Hakukoneita on useita tarjolla ja jotkut tarjoaa yksityisyyttä enemmän kuin toinen, mutta monesti sitten ominaisuuksien ja tuloksien kustannuksella. Esimerkiksi Qwant pitäisi olla aikas privacy focused, jos foliopipoa haluaa tiukentaa...

Viimeksi muokattu:
Hakukoneita on useita tarjolla ja jotkut tarjoaa yksityisyyttä enemmän kuin toinen, mutta monesti sitten ominaisuuksien ja tuloksien kustannuksella. Esimerkiksi Qwant pitäisi olla aikas privacy focused, jos foliopipoa haluaa tiukentaa...

Qwant käyttää mm. Huawein servereitä, joten foliopipo alkaa kyllä iskeä kipinää. Tuo on luultavasti yksi syy sille miksi Huawein laitteet kääntyivät käyttämään Qwantia oletuksena: Huawei partners with Qwant to provide search services on P40 series in Europe

Qwant käyttää mm. Huawein servereitä, joten foliopipo alkaa kyllä iskeä kipinää. Tuo on luultavasti yksi syy sille miksi Huawein laitteet kääntyivät käyttämään Qwantia oletuksena: Huawei partners with Qwant to provide search services on P40 series in Europe
No katos perhana, aina jostain tulee yllätyksiä eteen. Tämä vaan todistaa sen, että eipä tuolta netistä tänäpäivänä oikein mitään palvelua saa ilman, että johonkin suuntaan samalla pyllistät ja "alennut" ehtoihin sun muihin, jotka kiristää foliopipoa päässä, jos vähänkään miettii tietoturva asioita.

Sitä joutuu tasapainoilemaan, että löytää ne itselle sopivat...

Isoa versiopäivitystä:
...
We’ve improved functionality and design for a number of Firefox search features:
  • Selecting a search engine at the bottom of the search panel now enters search mode for that engine, allowing you to see suggestions (if available) for your search terms. The old behavior (immediately performing a search) is available with a shift-click.
...
Ja minkähän hiton takia tuota ei voinut tehdä valittavissa olevaksi toiminnaksi?
Näistä "muutosta muutosten vuoksi" "parannuksista" on yhtä paljon haittaa kuin hyötyä.

Firefoxin käyttäjien määrä on ollut pitkään jo laskussa, niin hieman ihmettelen että miksi pitää nyt mennä sorkkimaan selaimen ehkä tärkeitän osaa eli tuota hakupalkkia. Karkottaa ne viimeisetkin käyttäjät jatkuvilla muutoksilla. Ja miten monimutkainen himmeli hakupalkki voi edes olla? Chromessa on kovin yksinkertainen, toiminut samalla tavalla varmaan Chromen julkaisusta lähtien, eikä siinä ole asetuksien puolella edes mitään säädettävää.

Uusimassa Firefoxissa 83 nuolinäppäimillä ylös ja alas vierittäminen tökkii pahasti. Tekee tätä ainakin kahdella eri koneella mulla.

Ja miten monimutkainen himmeli hakupalkki voi edes olla? Chromessa on kovin yksinkertainen, toiminut samalla tavalla varmaan Chromen julkaisusta lähtien, eikä siinä ole asetuksien puolella edes mitään säädettävää.

Uusimassa Firefoxissa 83 nuolinäppäimillä ylös ja alas vierittäminen tökkii pahasti. Tekee tätä ainakin kahdella eri koneella mulla.
Itse käytän tuota keyword systeemiä, jolla on helppo lisätä mikä tahansa haku toiminto, omaksi hauksi itse Firefoxiin. Eli tekstilootan päällä oikealla napilla ja "Add a Keyword for this search". Itsellä on esimerkiksi IMDB haku, eli senkus kirjoittaa hakupalkkiin "i [leffan nimi]" ja tekee samantein haun IMDBstä, ilman tuota kömpelöä GUI kanssa pelleilyä...

Eikä minulla ainakaan hidastele vierittäminen.

Itse en huomaa vierittämisessä mitään eroa, tosin "Smooth scroll" on itselläni ollut aina poistettu käytöstä.

Pullistelun saa pois, mutta sinistä paska kehystä ei taida saada.
Miten niin ei saa pois?
Noilla säädöillä sain tuollaisen osoitepalkin. Tietysti siihen tulee ohut sininen kehys, joka osoittaa kohteen.

Liitteet

• Firefox-palkki.JPG
    Firefox-palkki.JPG
    74,9 KB · Luettu: 135
Miten niin ei saa pois?
Noilla säädöillä sain tuollaisen osoitepalkin. Tietysti siihen tulee ohut sininen kehys, joka osoittaa kohteen.

Tota just tarkoitinkin, että ei saa pois.

Eipä tuo laajeneminen enää niin haittaa kun eipä tuo tunnu mitään oleellista peittävän ja aika minimaalinen efekti
m: Firefox ESR käytössä

palkki.png

Tota just tarkoitinkin, että ei saa pois.
Mitä ihmettä oikein haluat saada pois? Aivan samalla tavalla Chromessa ja Edgessä korostetaan osoitepalkkia klikatessa ohuella sinisellä reunuksella. Vertasin nykyisen Firefoxin palkkia vanhaan Firefox Portableen (56.0.2), jossa oli paljon paksumpi sininen reunus.

Mitä ihmettä oikein haluat saada pois? Aivan samalla tavalla Chromessa ja Edgessä korostetaan osoitepalkkia klikatessa ohuella sinisellä reunuksella. Vertasin nykyisen Firefoxin palkkia vanhaan Firefox Portableen (56.0.2), jossa oli paljon paksumpi sininen reunus.

Olisi edes harmaa huomaamaton, mutta räikeän sininen.

Minä en ole missään vaiheessa ymmärtänyt, mikä tuossa osoitepalkin käyttäytymisessä on ihmisiä häirinnyt. Laajeneminen on omaan silmääni varsin hienovaraista, ja "räikeän sinistä" reunusta en ollut edes tietoisesti huomannut ennen kuin siitä täällä sanottiin - eikä se kyllä nytkään häiritse. Paljosta on kyllä ollut ulkoasunkin osalta valittamista Firefoxissa, mutta nykyinen osoitepalkki on omaan makuuni ollut oikein hyvä visuaalisesti (ja muutenkin). Kun noinkin pienistä asioista on kyse, ainakin minulle tulee vähän mieleen muutosvastarinta... Kukin toki tavallaan, joten ehkäpä tuo joitakin teistä oikeasti häiritsee hyvinkin suuresti eikä ole edes pelkkä tottumiskysymys?

Eikö firefoxissa ole 2 sormen swaippailua (edellinen/seuraava) ollenkaan vai pitääkö se laittaa jostain erikseen päälle?

Uusimman 83-version mukana on tullut outo ongelma. Tämä ongelma vasta uusimmassa versiossa, sitä ennen toimi hyvin. Kellään apuja?

Selaimen asetuksiin kun menee, niin selain jäätyy ja alkaa vuotamaan muistia. Ainut vaihtoehto on sulkea selain tehtävienhallinnan kautta.
Osoitekenttään kun kirjoittaa jotain, niin tapahtuu välillä sama kuin yllä. Tämä on ehkä jotenkin yhteydessä Google-hakuun (joka ilmestyy siihen avautuvaan listaan).

Vikasietotilassa kaikki toimii normaalisti. Otin normitilassa manuaalisesti kaikki lisäosat pois käytöstä, ongelma jatkuu.

Ajattelin odotella seuraavaa versiota, mutta alkaa palaa käpy kohta. Ei tee mieli tehdä Firefoxin palautusta.

Edit: latasin uusimman Beta-version, joka korjasi ongelman.

Viimeksi muokattu:
Minä en ole missään vaiheessa ymmärtänyt, mikä tuossa osoitepalkin käyttäytymisessä on ihmisiä häirinnyt. Laajeneminen on omaan silmääni varsin hienovaraista, ja "räikeän sinistä" reunusta en ollut edes tietoisesti huomannut ennen kuin siitä täällä sanottiin - eikä se kyllä nytkään häiritse. Paljosta on kyllä ollut ulkoasunkin osalta valittamista Firefoxissa, mutta nykyinen osoitepalkki on omaan makuuni ollut oikein hyvä visuaalisesti (ja muutenkin). Kun noinkin pienistä asioista on kyse, ainakin minulle tulee vähän mieleen muutosvastarinta... Kukin toki tavallaan, joten ehkäpä tuo joitakin teistä oikeasti häiritsee hyvinkin suuresti eikä ole edes pelkkä tottumiskysymys?
Se että sillä ei ole mitään käytännön hyötyä. Sen sijaan se peittää elementtejä osittain allensa, taisi olla erityisen pahaa jos käyttää tiivistä yläpalkkia. Lähinnä näyttää siltä että joku päässyt ensimmäistä kertaa eläissään leikkimään UI:n kanssa. Tekisivät nyt itse sen täpän jolla tuon saa pois käytöstä ettei tarvi itse puukottaa css:ää, ei luulisi olevan paljoa vaadittu. Muistaakseni ei taida edes about:config flägit toimia nykyversioilla tuon disabloimiseen, vaan vaatii juurikin userchromen.

Olisi edes harmaa huomaamaton, mutta räikeän sininen.
userchromella sinisestä eroon.
Koodi:
#tabbrowser-tabs {
    --tab-line-color: #ccc !important;
}

#urlbar[breakout][breakout-extend] > #urlbar-background {
    border-color: #6c6c6c !important;
    --autocomplete-popup-highlight-background: transparent !important;
}

Viimeksi muokattu:
Se että sillä ei ole mitään käytännön hyötyä. Sen sijaan se peittää elementtejä osittain allensa, taisi olla erityisen pahaa jos käyttää tiivistä yläpalkkia. Lähinnä näyttää siltä että joku päässyt ensimmäistä kertaa eläissään leikkimään UI:n kanssa. Tekisivät nyt itse sen täpän jolla tuon saa pois käytöstä ettei tarvi itse puukottaa css:ää, ei luulisi olevan paljoa vaadittu. Muistaakseni ei taida edes about:config flägit toimia nykyversioilla tuon disabloimiseen, vaan vaatii juurikin userchromen.
Omalla ruudullani valuu ehkä pari pikseliä välilehtien päälle ja saman verran alaspäin, jos siinä pitää jotain? Ja sivuille valuu muutaman pikselin enemmän? Ainakaan minulla ei ole mitään ongelmia peittävyyden kanssa, mutta onko esim. sinulla sitten niin täyttä, että on muutamasta pikselistä kiinni ja tulee oikeastikin päälle? Toki asetus tuollekin olisi kiva, ja FIrefoxin suunta pienempään määrään säätömahdollisuuksia ei kyllä minuakaan miellytä, vaikka nykyisestä ulkoasusta ei minulla hirveästi olekaan valittamista.

Omalla ruudullani valuu ehkä pari pikseliä välilehtien päälle ja saman verran alaspäin, jos siinä pitää jotain? Ja sivuille valuu muutaman pikselin enemmän? Ainakaan minulla ei ole mitään ongelmia peittävyyden kanssa, mutta onko esim. sinulla sitten niin täyttä, että on muutamasta pikselistä kiinni ja tulee oikeastikin päälle? Toki asetus tuollekin olisi kiva, ja FIrefoxin suunta pienempään määrään säätömahdollisuuksia ei kyllä minuakaan miellytä, vaikka nykyisestä ulkoasusta ei minulla hirveästi olekaan valittamista.
Ei mutta kuten sanottua niin eipä tuolla ole mitään järjellistä syytä laajentua muuta kuin että sen pitäisi näyttää hienolta(?). Tyhmän näköistä omaan silmään ja ilmeisesti aika monen muunkin (varsinkin jos compact asetus päällä). Samoin kuin tuo suosituslista jollain 50px rivivälillä.

Mutta turhaapa tuota on vatvoa kun jotku tykkää, jotku ei ja jollekin se on ihan sama. Eipä tuo silti firefoxia varmaan auta vetää näitä UI muutoksia pakkopullana.

Onko tietoja saako muokattua pdf aukaisun oletus näkymää eli haluasin saada näkymän aina täyteen leveyten ettei tarvitse joka kerta muuttaa näkymän?

Eikö firefoxissa ole 2 sormen swaippailua (edellinen/seuraava) ollenkaan vai pitääkö se laittaa jostain erikseen päälle?

Osaisko kukaan vastata tähän? Mä en löydä Firefoxista tai windowssista asetusta tuon muokkaukseen? Google kertoo ristiriitaista juttua ja on vaikea uskoa että olisivat jättäneet pois perustoiminnon kun Macos:nkin Firefoxista tuo löytyy.

Ei mutta kuten sanottua niin eipä tuolla ole mitään järjellistä syytä laajentua muuta kuin että sen pitäisi näyttää hienolta(?). Tyhmän näköistä omaan silmään ja ilmeisesti aika monen muunkin (varsinkin jos compact asetus päällä). Samoin kuin tuo suosituslista jollain 50px rivivälillä.

Mutta turhaapa tuota on vatvoa kun jotku tykkää, jotku ei ja jollekin se on ihan sama. Eipä tuo silti firefoxia varmaan auta vetää näitä UI muutoksia pakkopullana.
Eli paitsi että ei ole sitä käytännön hyötyä, ei ole myöskään käytännön haittaakaan, vaan kyse on jokseenkin puhtaasti mieltymyksestä. Eipä tässä siinä tapauksessa tosiaan taida olla enempää keskusteltavaa. :)

Uusimman 83-version mukana on tullut outo ongelma. Tämä ongelma vasta uusimmassa versiossa, sitä ennen toimi hyvin. Kellään apuja?

Selaimen asetuksiin kun menee, niin selain jäätyy ja alkaa vuotamaan muistia. Ainut vaihtoehto on sulkea selain tehtävienhallinnan kautta.
Osoitekenttään kun kirjoittaa jotain, niin tapahtuu välillä sama kuin yllä. Tämä on ehkä jotenkin yhteydessä Google-hakuun (joka ilmestyy siihen avautuvaan listaan).

Vikasietotilassa kaikki toimii normaalisti. Otin normitilassa manuaalisesti kaikki lisäosat pois käytöstä, ongelma jatkuu.

Ajattelin odotella seuraavaa versiota, mutta alkaa palaa käpy kohta. Ei tee mieli tehdä Firefoxin palautusta.

Edit: latasin uusimman Beta-version, joka korjasi ongelman.

Eipä se beta-versio korjannutkaan ongelmaa. Puolivahingossa pyöräytin uuden profiilin ja kaikki toimii. Yksi plussa löytyi heti, firefox käynnistyy silmänräpäyksessä, verrattuna vanhaan.

Jos sitä seuraavalla kerralla muistaisi myös tehdä lisäosien asetuksista varmuuskopioita, niin ei tarvitsisi näpytellä yötä myöten.

Eipä se beta-versio korjannutkaan ongelmaa. Puolivahingossa pyöräytin uuden profiilin ja kaikki toimii. Yksi plussa löytyi heti, firefox käynnistyy silmänräpäyksessä, verrattuna vanhaan.

Jos sitä seuraavalla kerralla muistaisi myös tehdä lisäosien asetuksista varmuuskopioita, niin ei tarvitsisi näpytellä yötä myöten.

Pääsitkö jo siihen pisteeseen, että sama jumittelu alkaa uudestaan refreshin ja lisäosien palautuksen jälkeen? Taisin löytää sen varsinaisen ongelman, nimittäin tämä kaunis kielemme suomi. Oikoluvun lisääminen vetää asetukset jojoon.

Pääsitkö jo siihen pisteeseen, että sama jumittelu alkaa uudestaan refreshin ja lisäosien palautuksen jälkeen? Taisin löytää sen varsinaisen ongelman, nimittäin tämä kaunis kielemme suomi. Oikoluvun lisääminen vetää asetukset jojoon.

Kaikki toimii vielä normaalisti... Kiitos vinkistä, pitää kokeilla jos taas menee solmuun.

Saakos tuohon uuteen välilehteen omaa taustakuvaa mitenkää? Sillä pelkän taustakuvan haluaisi, eikä mitää widgettejä tms.

Onko kukaan törmännyt tällaiseen omituiseen ongelmaan.

Kun avaan uuden välilehden niin oletuksena ON verkkohaku sivu ja oletuksena on Google.
Ja kun kirjoitan hakukenttään sana / sanoja, niin jostain syystä firefox hyppääkin asetuksiin ja Haku kohtaan EIKÄ mene Googlen sivulle.
Tuota ei aina tapahdu vaan satunnaisen epäsatunnaisesti....mikä lienee syynä?

84.0

Firefox Release

December 15, 2020

Version 84.0, first offered to Release channel users on December 15, 2020

We'd like to extend a special thank you to all of the new Mozillians who contributed to this release of Firefox.
2020 was a year like no other. By March, the world dramatically changed. Despite that, we kept our schedule to release a new Firefox every month to keep Firefox working for you. While we eagerly look to the end of 2020, we thought to take stock of this unprecedented year. Along with all that is new with this release, see our list of top features that made 2020 a little easier.

highlight.07fce9e0e5f3.svg
New

• Native support for macOS devices built with Apple Silicon CPUs brings dramatic performance improvements over the non-native build that was shipped in Firefox 83: Firefox launches over 2.5 times faster and web apps are now twice as responsive (per the SpeedoMeter 2.0 test). If you are on a new Apple device, follow these steps to upgrade to the latest Firefox.
  • WebRender rolls out to MacOS Big Sur, Windows devices with Intel Gen 6 GPUs, and Intel laptops running Windows 7 and 8. Additionally we'll ship an accelerated rendering pipeline for Linux/GNOME/X11 users for the first time, ever!
  • Firefox now uses more modern techniques for allocating shared memory on Linux, improving performance and increasing compatibility with Docker.
  • Firefox 84 is the final release to support Adobe Flash.

check.6ae3794b67ae.svg
Fixed

enterprise.fcddd37abbfc.svg
Enterprise

developer.fc7d2d65df74.svg
Developer

• Developer Information
  • The Network panel is now able to handle unexpected crashes and render useful debugging details such as a related stack-trace. Users can also easily file a bug report by clicking on the available link to help improve the stability of the tool.
    Network Panel Bug Report Submission Screenshot
  • The Accessibility Panel now includes an option for displaying elements in their tabbing order in order to help developers see what elements are focusable when tabbing and in what sequence.

stop.f2ed86515ee0.svg

unresolved

• macOS users running on Apple Silicon systems may encounter playback errors on encrypted content if the Rosetta system software is not installed.
  • macOS users running Cylance antivirus software may see their Firefox installation get corrupted due to being erroneously flagged as malware.
Isoa päivitystä saatavilla.

Itellä uusi päivitys palautti muutaman lisäosan edelliset asetukset, mm. tabliss aloitussivun. Tein vähän aikaa sitten uuden profiilin, niin nuo edellisen profiilin aikaiset asetukset ilmestyivät jostain sieltä vanhan profiilin kätköistä varmaankin, tai jostain vanhasta synkkauksesta.

Muuten toimii hyvin.

Mozilla on saanut päähänsä, että Firefoxissa hiirenrullan kautta tapahtuva sivun vieritys on oltava tuntumaltaan samanlainen kuin Chromessa. Firefoxissa kautta aikain tuo on ollut tuntumaltaan hitaampi ja pehmeämpi, kun taas Chromessa nopeampi ja napakampi. Vanhoille käyttäjille tämmöiset turhat muutokset tietysti aiheuttaisivat lisää valittamisen aihetta. Mozilla ratkaisi tämän siten, että otetiin käyttöön uusi asetus, jolla asteittan Firefoxin versioiden välillä tuo muutos tehdään pikku hiljaa, mutta uudet asennukset saavat uuden suoraan kokemuksen. about:config asetuksissa tuo asetus on

general.smoothScroll.mouseWheel.migrationPercent

Arvossa nolla se tarkoittaa alkuperäista kokemusta ja arvolla sata Chromemainen kokemus.

Enää ei juurikaan tule käytettyä Firefoxia vaan Edge, mutta Firefoxissa käytän näitä asetuksia:
Screenshot 2020-12-20 133530.png

Screenshot 2020-12-20 133555.png

Muuten tuntuu scrollaaminen vaan todella huonolta vs. Edge.

Chrome taas tuntuu ihan paskalta jos ei laita impulse-style scroll animation ja percent-based scrollingia päälle (sitten vastaa Edgeä).

Mozilla on saanut päähänsä, että Firefoxissa hiirenrullan kautta tapahtuva sivun vieritys on oltava tuntumaltaan samanlainen kuin Chromessa. Firefoxissa kautta aikain tuo on ollut tuntumaltaan hitaampi ja pehmeämpi, kun taas Chromessa nopeampi ja napakampi. Vanhoille käyttäjille tämmöiset turhat muutokset tietysti aiheuttaisivat lisää valittamisen aihetta. Mozilla ratkaisi tämän siten, että otetiin käyttöön uusi asetus, jolla asteittan Firefoxin versioiden välillä tuo muutos tehdään pikku hiljaa, mutta uudet asennukset saavat uuden suoraan kokemuksen. about:config asetuksissa tuo asetus on

general.smoothScroll.mouseWheel.migrationPercent

Arvossa nolla se tarkoittaa alkuperäista kokemusta ja arvolla sata Chromemainen kokemus.
Firefoxin smooth scroll on ollut omaan makuuni niin luokattoman huono, että otin sen kokonaan pois päältä, kun se aikanaan tuli. Ongelma oli juurikin se hidas ja pehmeä tuntuma, jonka vuoksi selain tuntui tulevan omaa selaamistani jäljessä. Chromen smooth scrollin kanssa olen tullut toimeen, mutta kyllä parasta on minun makuuni se, ettei smooth scrollia ole lainkaan. Makuasioita toki nämä, joten ei tästä sen enempää.

Statistiikka

Viestiketjuista
296 453
Jäsenet
81 133
Uusin jäsen
janleh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom