Ratkaistu Monitori (DP) pysyy pimeänä jos TV (HDMI) on sammutettu

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 027
Minulla on näytönohjaimeen kiinnitetty jatkuvasti näyttö DP liittimellä ja televisio HDMI liittimellä. Tähän asti on toiminut näin hienosti. Olen windowsista valinnut kumpaa näyttöä haluan katsella (valinnalla näytä vain näytössä 1/2), eikä TV:n päällä olemisella ole ollut merkitystä.

Jonkin aikaa sitten koneen käynnistyessä, ei monitori käynnistynytkään. Huomasin että kun käynnistin TV:n, niin monitori heräsi ja kuva näkyi siis vain monitorissa. Jos sammutan TV:n niin monitorille lakkaa kuva tulemasta.

Tässä on ollut päivityksiä niin näytönohjaimelle, windowssille, kuin TV:lle. Luultavasti joku AMD:n HDMI ohjaukseen liittyvä juttu, mutta en onnistu löytämään mitään asetuksia.

Vermeet:
-Windows 11 (uusimmat päivitykset, ei insider)
-AMD Radeon RX 7900 XTX (uusimmat vakaat ajurit)
-Samsung G7 näyttö DP liitännässä
-Sony XH90 telkku HDMI liitännässä
 
Liittynyt
01.11.2022
Viestejä
33
Minulla myös satunnaisesti tekee noin (Nvidia Rtx 3080) jos näyttö ei herää, minulla riittää kun laittaa telkkarin päälle siksi aikaa kun näyttö herää. Sen jälkeen telkkarin voi sammuttaa ja toimii normaalisti. Tuota ilmenee vain silloin kun on vaihtanut telkkarin ja näytön väliltä. Mutta läheskään joka kerta ei niin käy.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 027
Sen verran sain nyt selville, että ilmeisesti ei ole kuitenkaan mikään HDMI cec juttu, mitä veikkasin. Otin pois TV:stä sen muiden laitteiden sammutuksen niin nyt jää vahvistin päälle kun TV:n sammuttaa, mutta siitä huolimatta näyttö sammuu. En ymmärrä :confused:

Edit:
-Kokeilin useilla vanhemmilla ajureilla, aina poistaen edelliset DDU:lla vikasietotilassa ja myös asentamalla pelkän AMD ajurin, niin aina näyttö sammui heti ajurin asentamisen jälkeen.
-Huomasin kun windowssissa oli "näytä vain näytössä 1" päällä, mutta kun olin TV:n sammuttanut ja käynnistänyt sen nopeasti uudelleen niin TV:ssä vilahti "näytä vain näytössä 2" asetus.
-Ratkaisu oli painaa windows+p kun TV oli sammutettu ja näyttö pimeänä niin sai kuvan takaisin näyttöön 1 ja monitorin päälle. Edellisessä näppiksessä oli joku fn+joku nappi tuo monitorin vaihto, mitä yritin koittaa jo aikaisemmin mutta en sitä löytänyt, joten googlaamalla lopulta löytyi tuo windows+p ratkaisu.

Mysteeriksi jäi, miksi windows halusi siirtää kuvan näkyvään vain näytössä 2, juuri silloin kun se sammutetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 298
Viestejä
4 232 083
Jäsenet
71 188
Uusin jäsen
Ttuksu

Hinta.fi

Ylös Bottom