Mobiilimaksaminen kaupan kassalla

Ainakin OnePlussan laitteissa usein puuttuu tuo ÄlyBonarin vaatima "Ohita maksusovellus" -asetus laitteen NFC-asetuksista. Kyseinen asetus on kuitenkin laitteessa olemassa ja sen voi laittaa päälle komentorivin kautta, jos vaan viitsii nähdä hieman vaivaa. Tästä aiheesta onkin tullut pari yhteydenottoa lyhyen ajan sisään, niin laitan alle ohjeet asetuksen päälle laittamiseen komentorivin kautta. Lista näyttää pitkältä, mutta nämä vaiheet täytyy tehdä vain kerran ja sitten koko jutun voi unohtaa. Ohjeissa puhun kellosta, mutta sama pätee myös puhelimeen.
  1. Tarvitset tietokoneen ja kellon. Molempien tulee olla samassa verkossa.
  2. Lataa tietokoneelle Android Debug Bridge -ohjelma (adb), jolla voit ajaa komentoriviltä komentoja kelloon. Aloita lataus sivulta kohdasta Downloads ja valitse Download SDK Platform-Tools for X, missä X on tietokoneesi käyttöjärjestelmä.
  3. Pura ladattu .zip-tiedosto vaikka tietokoneen työpöydälle ja siirry purettuun platform-tools -kansioon. Avaa komentorivi tähän kansioon ja testaa, että voit suorittaa adb-komentoja. Kokeile suorittaa esimerkiksi komento adb version.
  4. Aktivoi kellossa kehittäjätila. Etsi kellon asetuksista kohta Kellon tiedot > Ohjelmistotiedot > Ohjelmistoversio (tai jokin vastaava). Paina kyseistä kohtaa 5-10 kertaa, kunnes kello ilmoittaa kehittäjätilan aktivoineen.
  5. Laita langaton virheenkorjaus -asetus päälle kellon kehittäjäasetuksista. Kehittäjäasetukset olivat ennen piilossa, mutta kehittäjätilassa ne löytyvät kellon asetuksista. Jos kello kysyy haluatko sallia virheenkorjauksen verkossasi, niin salli.
  6. Liitä uusi laite pariksi. Kellon pitäisi tässä vaiheessa näyttää WiFi-laiteparikoodi, IP-osoite ja porttinumero.
  7. Tietokoneen komentorivillä aja komento adb pair IP:portti. Tämän jälkeen komentorivi kysyy laiteparikoodia, joten syötä se. Nyt komentorivillä pitäisi lukea "Successfully paired to ...".
  8. Tietokoneen komentorivillä aja komento adb shell settings put secure nfc_payment_foreground 1.
  9. Käynnistä kello uudelleen varmuuden vuoksi.
  10. Avaa ÄlyBonari-sovellus ja varmista, että sovellus ilmoittaa järjestelmäasetusten olevan kunnossa.
  11. Voit ottaa kehittäjätilan pois päältä todennäköisesti samalla tavalla kuin sen aktivoitkin. Voit poistaa tietokoneellesi lataamasi platform-tools -kansion.
Jos jossakin vaiheessa tulee ongelmia tai on kysyttävää, niin ota yhteyttä sovellussivulla näkyvään sähköpostiin.
 
Miten muilla on NFC bonus s-mobiilista, ja tuo keskon oma plussa-mobiilikortti toiminut? Mietityttää että pitäisikö koittaa poistaa tuo sovellus, kun käyn hieman selvästi enemmän s-kaupoissa ja taitaa k-kaupoissa toimia itsepalvelukassoissakin viivakoodi. Kun taas s-kauppojen itsepalvelukassoilla toimii vain tuo NFC.

Ongelmitta on toiminut usean eri valmistajan luureilla
 
Samoin toiminut ongelmitta, tosin mulla on plussakorttia ja ääsbonus Älybonarin kautta. Älybonarilla onnistuu myös Kerää&skannaa -skannerien lunastus
 
Tuohon tarvitsee puhelimen lisäksi sopimuksen maksualustan kanssa, esim. SumUp, joten ilman kuluja tuolla ei voi rahaa vastaanottaa (mutta todennäköisesti suurien summien kanssa pääsee kyllä Mobilepaytä edullisempaan hintatasoon)
 
Näyttää tosiaan kadonneen kaupasta. @valexi osaatko sanoa miksi Mobiilibonusta ei enää löydy?
Google heitti ulos, kun ei ollut pitkään aikaan päivityksiä. Jostain syystä vaativat että ainoastaan sovellukset joita "päivitetään aktiivisesti" saavat pysyä kaupassa.

S-mobiiliin lisätyn bonuskortin jälkeen kysyntä romahti, joten en nähnyt tarpeelliseksi enää jatkaa sovelluksen kehittämistä. :(
 
Voisiko tällä ns. ohittaa Mobilepayn rajoitteen? Kun myy tavaraa niin maksaja voisi suoraan maksaa vaikka kortilla? Tai Androidilla?
Tämä on tarkoitettu kaupoille/kauppiaille. Lähinnä pyritäön siis pienemmille liikkeille tarjota mahdollisuus korttimaksujen vastaanottoon ilman erillistä maksupäätettä.

Sopimus palvelutarjoajan kanssa jolta tulee sitten se sovellus jolla tuota käytetään.

Maksuista otetaan tietysti normaalit provisiot jne

 
Google heitti ulos, kun ei ollut pitkään aikaan päivityksiä. Jostain syystä vaativat että ainoastaan sovellukset joita "päivitetään aktiivisesti" saavat pysyä kaupassa.

S-mobiiliin lisätyn bonuskortin jälkeen kysyntä romahti, joten en nähnyt tarpeelliseksi enää jatkaa sovelluksen kehittämistä. :(
mieluusti ottaisin vaikka ihan APK tiedostona talteen. ainakin itsellä tuo on ollut nopeampi kuin s kaupan oma viritys.
onhan tuo nytkin vielä asennettuna puhelimeen, mutta jos vaikka pitää luuri nollata tai vaihtuu luuri, niin tuo olisi kiva laittaa uudestaan käyttöön.
 
mieluusti ottaisin vaikka ihan APK tiedostona talteen. ainakin itsellä tuo on ollut nopeampi kuin s kaupan oma viritys.
onhan tuo nytkin vielä asennettuna puhelimeen, mutta jos vaikka pitää luuri nollata tai vaihtuu luuri, niin tuo olisi kiva laittaa uudestaan käyttöön.
Sama. Jos menee luuri uusiksi, niin olisi kiva saada asennettua uudestaan. Mobiilibonus on näppärä, toimiva, käynnistyy hetkessä, eikä vie resursseja taustalla ja siihen saa liitettyä myös plussakortin. Se S-ryhmän oma bloattisofta on tältä osin kaukana siitä.
 
Jos se app on asennettuna puhelimessa, niin ADB avustuksella saa APK tiedoston talteen.
 
Jos se app on asennettuna puhelimessa, niin ADB avustuksella saa APK tiedoston talteen.
Saa toki, mutta ei taida kiinnostaa niin paljon, ainakaan minua. Sanotaan näin, että jos sitä ei saa jatkossa ladattua ja asennettua ilman minkäänlaista ylimääräistä kikkailua (eli käytännössä storesta), niin eiköhän tuon softan tarina ollut aika pitkälti tässä. Useamman vuoden sitä käyttelin monta kertaa päivässä ja hyvin toimi, mutta nyt on sitten varmaan kokeiltava jotain muuta.

Ennustan @joakim219 :n ÄlyBonarille jonkin verran uusia käyttäjiä.
 
Jos se app on asennettuna puhelimessa, niin ADB avustuksella saa APK tiedoston talteen.
Myös sovellus APK Analyzer (Martin Styk) toimii. Sillä näkee myös sovellusten metatietoja. Mobiilibonuksen Target SDK on näköjään 33, uusiin päivityksiin Google vaatii 34:ää. Älybonarilla on 35.
 
Google heitti ulos, kun ei ollut pitkään aikaan päivityksiä. Jostain syystä vaativat että ainoastaan sovellukset joita "päivitetään aktiivisesti" saavat pysyä kaupassa.

S-mobiiliin lisätyn bonuskortin jälkeen kysyntä romahti, joten en nähnyt tarpeelliseksi enää jatkaa sovelluksen kehittämistä. :(
Iso Kiitos pioneerityöstäsi, appisi on alusta asti ollut ja on yhä käytössä, toiminut aina ilman ongelmia. Toivottavasti sait edes vähän vaivanpalkkaa sovelluskaupan myynneillä.
 
Myös sovellus APK Analyzer (Martin Styk) toimii. Sillä näkee myös sovellusten metatietoja. Mobiilibonuksen Target SDK on näköjään 33, uusiin päivityksiin Google vaatii 34:ää. Älybonarilla on 35.
kiitoksia vinkistä, tällä sain tuon mobiilibonuksen apk:n talteen, toivottavasti sitten tarvittaessa toimiikin.

Onko muuten kukaan tietoinen toimiiko tuo Älybonari ihan pelkän puhelimenkin kanssa, vai onko se vain korttien lukuun ja älykellon sovelluksen kanssa jutusteluun tarkoitettu?
eli voisiko sen avaamalla puhelimessa Mobiiliboonuksen tavoin kerätä bonuksia ilman kelloakin?
 
kiitoksia vinkistä, tällä sain tuon mobiilibonuksen apk:n talteen, toivottavasti sitten tarvittaessa toimiikin.

Onko muuten kukaan tietoinen toimiiko tuo Älybonari ihan pelkän puhelimenkin kanssa, vai onko se vain korttien lukuun ja älykellon sovelluksen kanssa jutusteluun tarkoitettu?
eli voisiko sen avaamalla puhelimessa Mobiiliboonuksen tavoin kerätä bonuksia ilman kelloakin?
Siihen se juuri on tarkoitettukin. Se on vähän monipuolisempi ja nykyaikaisempi 5€ maksava versio siitä simppelistä Mobiilibonuksesta (jota nyt ei siis ole enää tarjolla). Tekijä on foorumilta @joakim219 , joka voi avata toimintaa syvällisemmin, jos on tarvetta.
 
Onko muuten kukaan tietoinen toimiiko tuo Älybonari ihan pelkän puhelimenkin kanssa, vai onko se vain korttien lukuun ja älykellon sovelluksen kanssa jutusteluun tarkoitettu?
eli voisiko sen avaamalla puhelimessa Mobiiliboonuksen tavoin kerätä bonuksia ilman kelloakin?
Joo toimii ihan pelkästään puhelimellakin.
 
Mielenkiintoista.

Voisiko tuo plussa jotenkin haitata sitä että mulla tuo s-mobiili ei juuri millään suostu ottamaan NFC:llä sitä bonuskorttia. Mulla kyllä maksu toimii ihan normaalisti. Ilman siis että tarvii avata sitä wallet sovellusta.
Mulla saattaa lukea s-kaupoissa tuntematon kortti, mikäli puhelin haluaa sormenjälkitunnistuksen ennen maksua. Puhelimeen se mielestäni tulee jonain popup juttuna automaattisesti.

Kuitenkin kuten alunperin valitin, pari ekaa kertaa mulla oli tuo s-mobiilin NFC:n kanssa toiminut bonuskortin otto. Tuo voisi hyvin ajallisesti mennä yhteen sen kanssa, jos muutamaa päivää myöhemmin saatoin ottaa NFC plussakortin sovelluksen käyttöön, ja järjestään sen jälkeen ei ole tuo NFC s-bonus toiminut.


Olen nyt muutaman päivän kokeillut niin, että poistin tuon Keskon oman NFC plussa-sovelluksen. Maagisesti tuo s-mobiilin NFC bonus on nyt toiminut, vaikkakin pahasti takerrellen.

Enimmäkseen kokeilin tuota itsepalvelukassalla, koska siinä on paremmin aikaa kokeilla rauhassa. Plus hämärä fiilis on että itsepalvelukassa ei ota maksua jos ei se saa bonusta, ellei paina erikseen ei bonusta. Kun normaaleilla kassoilla voi maksu lähteä ilman bonusta, ja sen jälkeen ei voi yrittää uudestaan.

Systemaattisesti se toimi niin, että usein mulla oli koko s-mobiili auki ja kirjautuneena, ja se ei koskaan ekalla kerralla toiminut. Sen sijaan kännykkään tulee jokin wallet sovelluksen koko ruudun popup, jossa lukee jotain maksa lähimaksulla tms. Sitten siitä neliönäppäimestä palaan s-mobiiliin, ja sitten se usein toimi toisella kerralla. Vissiin ainakin kerran tavallisella kassalla, se vaati kolmannen yrityksen. Jännästi se ei kuitenkaan kertaakaan onnistunut suorittamaan maksua ilman bonusta. Alunperin tammikuussa se oli sitäkin tehnyt.

Maksupäätteeseen ei tule mitään ilmoitusta virheesta, ja koska tuo on niin vähän mulla toiminut, että vasta nyt alan oppia miltä sen maksupääteen pitäisi näyttää silloin kun homma toimii. (siihen tulee teksti että bonus kirjattu tms)
Tulee fiilis että se wallet yrittää kävellä s-mobiilin yli tai s-mobiili ei onnistu ohittamaan oletuslähimaksusovellusta. Toi on selvästi puhelinmalli tai -valmistajakohtainen ongelma. ( honor 200 smart )

Seuraavaksi ajattelin vielä pari kertaa kokeilla, että näen tarkkaan miten se temppuilee, koska tosiaan kertaakaan se ei ota sitä s-mobiilin bonusta suoraan ekalla. Pieni fiilis myös on, että kun pääte ottaa bonuksen, se saattaa myös ottaa maksun vaikka s-mobiili olisi auki. Näinhän sen ei pitäisi toimia.

Ja sen jälkeen lisään nfc plussan takaisin ja katsoin muuttuuko tilanne. On mahdollista että silloin pari ekaa kertaa alussa tammikuussa, se toimi jos mulla ei ollut tuota plussaa vielä. On yhtä mahdollista, että yksinkertaisesti tuon jatkuvan temppuilun takia en yrittänyt tarpeeksi, kun ei ollut aikaisempaa kokemusta miten se tarkalleen pitäisi toimia, mitä kännykässä ja maksupäätteessä pitäisi lukea eri vaiheissa jne. Jos tuo ei toimi nfc plussan kanssa niin taidan sitten päätyä käyttämään k-menu sovelluksen viivakoodin kautta plussaa. Kerta se toimii myös itsepalvelukassoissa ja maksaessa sitä sovellusta ei tarvitse sulkea, toisin kuin s-mobiili täytyy.
 
Joo plussamobiili kyllä löytyy ja sen asensinkin. Mutta käytin s bonusten lukuun aiemmin Mobiilibonus äppiä ja sitä ei enää löydy. Saan kyllä s-mobiililla bonukset luettua ja tiedän miten se toimii. Mutta nyt kun olen lukenut lukenut s-bonukset ja suljen s-mobiilin ja tarjoan puhelinta maksupäätteelle tulee ilmoitus tuntematon kortti. Luulen että se yrittää lukea plussa korttia. Walletin avaamalla maksu toimii
Tähän ongelmaan päivitystä. Poistin tuon K-plussamobiilin ja sen jälkeen maksut toimi s-kaupoissa normaalisti. Asensin k-plussan pari päivää myöhemmin uudelleen ja nyt senkin kanssa kaikki toimii niin kuin pitää. Ei ole kertaakaan herjannut maksupääte mitään. En tiedä oliko vika alunperinkään tuossa plussa sovelluksessa vai oliko kenties maksupäätteissä silloin jotain ongelmaa
 
@joakim219

Onko softan kehittäjänä ideoita miksi Älybonari sanoo oston jälkeen tylysti että "couldn't install on some of your devices" (kts. kuva)? Onko tuttu ongelma, vai painanko suosiolla refundia?

Luurina täysin päivitetty Pixel 9 ja levytilaa on riittämiin. Bootti ei auttanut, eikä myöskään Play Storen cachen tyhjennys.

Screenshot_20250401-175513.png
 
Viimeksi muokattu:
@joakim219

Onko ideoita miksi Älybonari sanoo oston jälkeen tylysti että "couldn't install on some of your devices" (kts. kuva)? Onko tuttu ongelma, vai painanko suosiolla refundia?

Luurina täysin päivitetty Pixel 9 ja levytilaa on riittämiin. Bootti ei auttanut.

Screenshot_20250401-175513.png
Onko sinulla useampi laite, joihin sovellus asennetaan, vai vain tämä Pixel 9?
 
Onko sinulla useampi laite, joihin sovellus asennetaan, vai vain tämä Pixel 9?
Tällä Pixelillä sen ostin ja suoraan maksun jälkeen se sanoi siinä noin. Ei ole mahdollisuutta poistaa mitään, tai kokeilla asennusta uudestaan, kun siinä on vain tuo Refund-painike, kuten kuvassa näkyy. Asennus on myös valittu vain tälle laitteelle (tuossa listalla "Phone").

On mulla toki useampia laitteita ja niissä sama Google-tili, mutta tuskin ne tähän mitenkään liittyvät. En ole siis edes kokeillut asennusta muihin, kun eivät ne liity mitenkään tämän softan käyttämiseen.
 
@joakim219

Onko ideoita miksi Älybonari sanoo oston jälkeen tylysti että "couldn't install on some of your devices" (kts. kuva)? Onko tuttu ongelma, vai painanko suosiolla refundia?

Luurina täysin päivitetty Pixel 9 ja levytilaa on riittämiin. Bootti ei auttanut, eikä myöskään Play Storen cachen tyhjennys.
Onko Pixel 9:ssä Android beta-ohjelman softa vai ihan päävirran mukainen?
 
@joakim219

Onko softan kehittäjänä ideoita miksi Älybonari sanoo oston jälkeen tylysti että "couldn't install on some of your devices" (kts. kuva)? Onko tuttu ongelma, vai painanko suosiolla refundia?

Luurina täysin päivitetty Pixel 9 ja levytilaa on riittämiin. Bootti ei auttanut, eikä myöskään Play Storen cachen tyhjennys.

Screenshot_20250401-175513.png
Kappas, aika korjasi tämän itsekseen. Ajattelin ohimennen vilkaista tilannetta uudestaan ja nyt se oli siellä asennettavissa normaalisti.
 
Eipä oo ennen tullut vastaan tuollaista. Google Play Consolessa Pixel 9 näkyy tuettujen laitteiden listalla. Kaipa sitten joku Googlen bugi. Mutta hyvä, jos sait lopulta asennettua.
1743616289881.png
 
K-kaupassa tulee useimmiten asioitua ja nyt olen huomannut että taitaa lähes aina jäädä plussa rekisteröimättä. Plussa mobiilikortti appi on asennettu ja olen ymmärtänyt ettei sitä tarvitse aina avata, mutta eipä vaan näytä plussa aina ottavan. Tänään ihan avasin plussa-sovelluksen ennen google-wallettia ja yritin sitä tarjota lukijalle, ei tapahdu mitään, vaikka kuinka siinä pitkän hetken tökin luuria lukijaan, niin ei vaan ota. Maksu kyllä meni välittömästi läpi.
 
Ei tosiaan tarvitse avata. Minulla on kyllä toiminut hyvin, maksupääte kertoo että Plussa rekisteröity, joten huomaa että menee ok. Sitten se vaan seuraavaksi ottaa maksukortin. Muutaman kerran se pääte siinä yhdistelee, mutta puhelimen päässä ei tarvitse tehdä muuta, kun avata lukitus.
 
K-kaupassa tulee useimmiten asioitua ja nyt olen huomannut että taitaa lähes aina jäädä plussa rekisteröimättä. Plussa mobiilikortti appi on asennettu ja olen ymmärtänyt ettei sitä tarvitse aina avata, mutta eipä vaan näytä plussa aina ottavan. Tänään ihan avasin plussa-sovelluksen ennen google-wallettia ja yritin sitä tarjota lukijalle, ei tapahdu mitään, vaikka kuinka siinä pitkän hetken tökin luuria lukijaan, niin ei vaan ota. Maksu kyllä meni välittömästi läpi.
Jos on Samsungin puhelin kannattaa katsoa ettei ole plussa sovellus mennyt syvään lepotilaan. Itsellä oli käynyt näin ja plussa ei rekisteröitynyt.
 
Jos on Samsungin puhelin kannattaa katsoa ettei ole plussa sovellus mennyt syvään lepotilaan. Itsellä oli käynyt näin ja plussa ei rekisteröitynyt.
Tämän ei pitäisi (huom. pitäisi) vaikuttaa, koska se plussan application ID rekisteröidään Androidin NFC asetuksiin, jolloin kun sitä kysytään sen pitäisi herätä.
Voi toki olla, että Samsung tehnyt jotain omia modauksia Androidin perustoiminnallisuuksiin.
 
Tämän ei pitäisi (huom. pitäisi) vaikuttaa, koska se plussan application ID rekisteröidään Androidin NFC asetuksiin, jolloin kun sitä kysytään sen pitäisi herätä.
Voi toki olla, että Samsung tehnyt jotain omia modauksia Androidin perustoiminnallisuuksiin.
Minulla koko sovellus oli hävinnyt NFC-asetuksista, jolloin sovellus ei varmaan reagoi. Manuaalinen käynnistys palautti.
 
Täälläkin ongelmia plussakortin ja samsungin puhelimen kanssa, maksupääte ei lue korttia. Sama ongelma oli aikaisemminkin, mutta poistui itsestään jossain vaiheessa kunnes nyt taas palasi. Näytän k- sovellusta kassalle jolloin lukevat puhelimesta kortin viivakoodilukijalla, saman teen itsepalveluksessalla. On näköjään plussa-mobiili lepotilassa, herätin henkiin, saa nähdä auttaako.
 
Uusi Apple Watch käyttäjä kyselee ongelmasta jonka ainakin olen nähnyt täällä mainittavan. Eli Apple watch ei jostain syystä handlaa automaattista vaihtoa S-Etukortista S- Visaan(oletusmaksutapa). iPhonella toimii siis niin, että kun tarjoaa puhelinta päätteelle niin bonukset kirjautuu, tämän jälkeen tulee automaattisesti maksukortti valituksi ja se kuitataan tuplaklikillä virtapainikkeesta. Kellossa jostain syystä niin, että bonus-kortti jää valituksi ja kello tuuttaa ilmoa, että "is asking for payment" ja pääte tuuttaa tuntematon kortti ilmoitusta. Debit/Credit pitää siis manuaalisesti valita jonka jälkeen pääte hyväksyy maksun.

Olikos joku saanut tämän toimimaan? Automatic select on valittu ja asetukset vastaa toisiaan niin puhelimessa kuin kellossa, mutta vain kello vaatii manuaalista valintaa.
 
Uusi Apple Watch käyttäjä kyselee ongelmasta jonka ainakin olen nähnyt täällä mainittavan. Eli Apple watch ei jostain syystä handlaa automaattista vaihtoa S-Etukortista S- Visaan(oletusmaksutapa). iPhonella toimii siis niin, että kun tarjoaa puhelinta päätteelle niin bonukset kirjautuu, tämän jälkeen tulee automaattisesti maksukortti valituksi ja se kuitataan tuplaklikillä virtapainikkeesta. Kellossa jostain syystä niin, että bonus-kortti jää valituksi ja kello tuuttaa ilmoa, että "is asking for payment" ja pääte tuuttaa tuntematon kortti ilmoitusta. Debit/Credit pitää siis manuaalisesti valita jonka jälkeen pääte hyväksyy maksun.

Olikos joku saanut tämän toimimaan? Automatic select on valittu ja asetukset vastaa toisiaan niin puhelimessa kuin kellossa, mutta vain kello vaatii manuaalista valintaa.
Sama ongelma ollut alusta asti ja aika nopeasti luovutin kellolla maksamisen kanssa (toki talvella muutenkin hankalaa takin vuoksi). Muutaman kerran olen kokeillut ja yhden kerran olen saanut kellolla maksettua S-kaupassa.

Olen muuten huomannut, että nyt kun S-kaupoissa on itsepalvelukassoihin päivitetty joku uusi ohjelmisto, automaattinen valinta toimii huonosti myös puhelimella. Varmaan n. 50 % kerroista S-etukortti pitää valita itse, kun aikaisemmin ei tarvinnut juuri koskaan.
 
Sama ongelma ollut alusta asti ja aika nopeasti luovutin kellolla maksamisen kanssa (toki talvella muutenkin hankalaa takin vuoksi). Muutaman kerran olen kokeillut ja yhden kerran olen saanut kellolla maksettua S-kaupassa.

Olen muuten huomannut, että nyt kun S-kaupoissa on itsepalvelukassoihin päivitetty joku uusi ohjelmisto, automaattinen valinta toimii huonosti myös puhelimella. Varmaan n. 50 % kerroista S-etukortti pitää valita itse, kun aikaisemmin ei tarvinnut juuri koskaan.
Minulla ei ole Applen kelloa, mutta jokusen kerran olen käyttänyt Samsung GW6:tta maksamiseen (muutaman kerran myös onnistuen). Lopputuloksena olen yleisesti ottaen hieman ihmetellyt innokkuutta maksaa mitään kellolla sen merkistä ja mallista riippumatta, kun luuri on kuitenkin aina taskussa, se aukeaa tyypillisesti suoraan joko sormenjäljellä tai kasvotunnistuksella ja se on myös kelloa näppärämpi huitaista lukijalle. Varmasti kehitys kehittyy, mutta nykyisellään älykellolla maksaminen on lähinnä sellainen "hei, huomasitteko kaikki, sain maksettua lounaan tällä mun kellolla" -tyyppinen hössötys-gimmick.
 
Minulla ei ole Applen kelloa, mutta jokusen kerran olen käyttänyt Samsung GW6:tta maksamiseen (muutaman kerran myös onnistuen). Lopputuloksena olen yleisesti ottaen hieman ihmetellyt innokkuutta maksaa mitään kellolla sen merkistä ja mallista riippumatta, kun luuri on kuitenkin aina taskussa, se aukeaa tyypillisesti suoraan joko sormenjäljellä tai kasvotunnistuksella ja se on myös kelloa näppärämpi huitaista lukijalle. Varmasti kehitys kehittyy, mutta nykyisellään älykellolla maksaminen on lähinnä sellainen "hei, huomasitteko kaikki, sain maksettua lounaan tällä mun kellolla" -tyyppinen hössötys-gimmick.
Tulee maksettua oikeastaan ainoastaan kellolla, se kun on jo ranteessa, eikä tarvi puhelinta kavella.
 
Tulee maksettua oikeastaan ainoastaan kellolla, se kun on jo ranteessa, eikä tarvi puhelinta kavella.
Ok, hyvä juttu. Itse olen kokenut tuon epävarmaksi ja kömpelömmäksi kuin luurin käyttämisen. Monissa kaupoissa se maksupääte on myös sijoitettu niin, että sen kylkeen on hankala saada sohittua kellolla.

Jos olisi kello, joka toimii täysin omatoimisesti, niin sitten tuo voisi olla vaihtoehto joissakin tilanteissa, mutta ainakaan minulle luuriton liikkuminen ei ole käytännössä optio milloinkaan.
 
Minulla ei ole Applen tai Samsungin kelloa. Vilautan kelloa maksupäätteelle ja maksu on tapahtunut. Ei tarvitse kasuaalisesti ”kaivaa” puhelinta taskustani maksaakseni ostokseni. Ranteeni ei myöskään taivu outoihin asentoihin asettaessani sen lukijan kylkeen.
 
Minulla ei ole Applen tai Samsungin kelloa. Vilautan kelloa maksupäätteelle ja maksu on tapahtunut. Ei tarvitse kasuaalisesti ”kaivaa” puhelinta taskustani maksaakseni ostokseni.
En tiedä mikä kello sinulla on, mutta tuskin se siltikään toimii maksamisessa ilman että kosketusnäytöltä tai painikkeesta ensin aktivoi maksutoiminnon?
 
En tiedä mikä kello sinulla on, mutta tuskin se siltikään toimii maksamisessa ilman että kosketusnäytöltä tai painikkeesta ensin aktivoi maksutoiminnon?

Nappia painamalla homma aktivoituu. Ei tarvitse näkö yhteyttä, sen kun vain painaa napin sokkona pohjaan. Kakalla istuessa voi homman aktivoida uusiin seikkailuihin.
 
Sama ongelma ollut alusta asti ja aika nopeasti luovutin kellolla maksamisen kanssa (toki talvella muutenkin hankalaa takin vuoksi). Muutaman kerran olen kokeillut ja yhden kerran olen saanut kellolla maksettua S-kaupassa.

Olen muuten huomannut, että nyt kun S-kaupoissa on itsepalvelukassoihin päivitetty joku uusi ohjelmisto, automaattinen valinta toimii huonosti myös puhelimella. Varmaan n. 50 % kerroista S-etukortti pitää valita itse, kun aikaisemmin ei tarvinnut juuri koskaan.
Okei, no hyvä tietää ettei tämä nyt ole ongelma vain omassa päässä. Täällä kyllä on kaikki maksut onnistunut, eli ongelma on vain manuaalinen valinta s-kaupoissa. Olen myös havannoinut puhelimella samaa että pääte täräyttää viestin tuntematon kortti ja maksukortti pitää aktivoida sivupainikkeella uudestaan S-etukortin jälkeen. Noh ehkäpä tämä tästä joskus lutviutuu. Pitää olla tyytyväinen jo siihen, että saa nuo bonukset noukittua puhelimella ja kellolla edes auttavasti, ei ole lompakkoa aikoihin tarvinnut taskussa kantaa. Henkkarit kysellään aika ajoin jos ikärajatuotteita ostaa joka on ainoa syy miksi se yleensä laukussa tai repussa on sitten mukana.
 
Uusi Apple Watch käyttäjä kyselee ongelmasta jonka ainakin olen nähnyt täällä mainittavan. Eli Apple watch ei jostain syystä handlaa automaattista vaihtoa S-Etukortista S- Visaan(oletusmaksutapa). iPhonella toimii siis niin, että kun tarjoaa puhelinta päätteelle niin bonukset kirjautuu, tämän jälkeen tulee automaattisesti maksukortti valituksi ja se kuitataan tuplaklikillä virtapainikkeesta. Kellossa jostain syystä niin, että bonus-kortti jää valituksi ja kello tuuttaa ilmoa, että "is asking for payment" ja pääte tuuttaa tuntematon kortti ilmoitusta. Debit/Credit pitää siis manuaalisesti valita jonka jälkeen pääte hyväksyy maksun.

Olikos joku saanut tämän toimimaan? Automatic select on valittu ja asetukset vastaa toisiaan niin puhelimessa kuin kellossa, mutta vain kello vaatii manuaalista valintaa.
Sama ongelma ollut alusta asti ja aika nopeasti luovutin kellolla maksamisen kanssa (toki talvella muutenkin hankalaa takin vuoksi). Muutaman kerran olen kokeillut ja yhden kerran olen saanut kellolla maksettua S-kaupassa.

Olen muuten huomannut, että nyt kun S-kaupoissa on itsepalvelukassoihin päivitetty joku uusi ohjelmisto, automaattinen valinta toimii huonosti myös puhelimella. Varmaan n. 50 % kerroista S-etukortti pitää valita itse, kun aikaisemmin ei tarvinnut juuri koskaan.

Mulla on alusta asti toiminut Apple Watchilla maksaminen, tuplaklikkaus sivunapista bonarit ja toine tuplaklikkaus nii menee maksu. Luen bonukset pääsääntöisesti aina ennenkuin kaikki tuotteet on edes mennyt kassalta, eli jo siirtyessä ensimmäisiä pakkaamaan. Bonuskortin lisäsin puhelimeen spankki sovelluksella ja muistaakseni se siirtyi puhelimesta kelloon automaattisesti. Watch SE 2. En tiä auttaako tämä nyt muuten kuin että tietää että se voisi myös toimia normaalisti. Asetuksista en löytänyt mitään tohon liittyvää ja itseasiassa sovelluksen asetuksissa ei edes näy tota bonus korttia.
 
Ok, hyvä juttu. Itse olen kokenut tuon epävarmaksi ja kömpelömmäksi kuin luurin käyttämisen. Monissa kaupoissa se maksupääte on myös sijoitettu niin, että sen kylkeen on hankala saada sohittua kellolla.

Jos olisi kello, joka toimii täysin omatoimisesti, niin sitten tuo voisi olla vaihtoehto joissakin tilanteissa, mutta ainakaan minulle luuriton liikkuminen ei ole käytännössä optio milloinkaan.
Applen kelloa tulee käytettyä lähes kaikkeen maksamiseen ilman suurempia ongelmia, jotka nekin on itseaiheutettuja, kun eri tapahtumien lippuja kertyy tuonne lompakkoon, eikä niitä tule heti käytön jälkeen poistettua. Eikä tuota kelloa tarvitse maksupäätteen kylkeen laittaa, riittää kun sivilla olevan lukulaitteen päälle laittaa kellon niin lukee siitä kortit aivan hyvin
 
Applen kelloa tulee käytettyä lähes kaikkeen maksamiseen ilman suurempia ongelmia, jotka nekin on itseaiheutettuja, kun eri tapahtumien lippuja kertyy tuonne lompakkoon, eikä niitä tule heti käytön jälkeen poistettua. Eikä tuota kelloa tarvitse maksupäätteen kylkeen laittaa, riittää kun sivilla olevan lukulaitteen päälle laittaa kellon niin lukee siitä kortit aivan hyvin
Tämä riippuu vähän lukijasta. Toiset ovat herkempiä kuin toiset. Lisäksi mm. Prismoissa pääte on yleensä itsepalvelulaitteen oikealla puolella melkein kiinni kassan näytössä ja nfc-lukija päätteen kassan puoleisessa sivussa (eli se on siis lähes kiinni itsepalvelulaitteessa, kuten kuvasta näkyy). Päätettä pitää kääntää sivuun puhelintakin varten, saati sitten että pitäisi jotenkin saada sohittua sitä vasemmassa ranteessa olevalla kellolla. Noiden suunnittelu ja hassu sijoittelu ei toki ole kellon vika, mutta se on yksi syy miksi en ole jaksanut kellolla maksamisen kanssa säätää.

1744624698320.png
 
Viimeksi muokattu:
Tämä riippuu vähän lukijasta. Toiset ovat herkempiä kuin toiset. Lisäksi mm. Prismoissa pääte on yleensä itsepalvelulaitteen oikealla puolella melkein kiinni kassan näytössä ja nfc-lukija päätteen kassan puoleisessa sivussa melkein kiinni itsepalvelulaitteessa. Päätettä pitää kääntää puhelintakin varten, saati sitten että pitäisi saada sohittua sitä vasemmassa ranteessa olevalla kellolla. Tämä ei ole kellon vika, mutta yksi syy miksi en ole jaksanut kellolla maksamisen kanssa säätää.
Jokaisellahan on omat tapansa ja mieltymyksensä toimia. Vaikka tuo maksupääte olisi kiinni itsepalvelulaitteessa niin sitä varmaan tulee jo automaattisesti sijoituttua maksaessa siten, että on riittänyt kellon vieminen siihen NFC-lukijan päälle. Ite koen hankakammaksi puhelimen kaivamisen taskusta ja sillä maksamiseen, jota joutuu plussapistekaupoissa tekemään
 
Apple Watchilla tulee makseltua lähinnä kokemusten hankkimiseksi ja testimielessä. Samoja fiiliksiä: aika hankalaa näyttää kelloa itsepalvelukassoilla maksupäätteelle ja bonuksen rekisteröinnin jälkeen täytyy aika paljon näppäimiä rämpyttää, tai valikosta etsiä oikea kortti, että saa maksun toteutumaan. Jatkan testaamista. Puhelimella toiminut hienosti. Loppukesästä vaihto iOS:sta Androidiin, joten saahan nähdä miten käyttäjäystävälliseksi sillä puolella maksaminen on saatu (uskon kyllä, että on hyvä kokemus).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
274 553
Viestejä
4 729 054
Jäsenet
77 205
Uusin jäsen
Woofer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom