Mobiilimaksaminen kaupan kassalla

Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 380
Tämä onnistuu ainakin minulla puhelimessa. Puhelimesta löytyy optio, joka vaatii että lukitus on avattu NFC:n käyttämiseksi.
Mutta valitettavasti kaikilta valmistajilta tätä ei löydy, esim. sellaiselta pikkufirmalta kuin Samsung...
 
Liittynyt
29.11.2019
Viestejä
44
Kuulostais loogiselta ja järkevältä. Puhelimiahan pöllitään iha kädestäkin ja pidetään auki ettei mee lukkoon.
Toi mistä ite kirjoitin, oli niin että nimenomaan maksamista varten avasin lukituksen sormenjäljellä ja samantien vein päätteelle, mutta ei kelvannut ilman uutta lukituksen avausta.

Honor Magic 6 pro käytössä ja käsittääkseni tässä kasvontunnistus on riittävän turvallinen, kun ton toisen vahvistuksen voi kasvoilla suorittaa.
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
939
Mutta valitettavasti kaikilta valmistajilta tätä ei löydy, esim. sellaiselta pikkufirmalta kuin Samsung...
Mitä toi tarkoitti tuossa "samsung siis", että maksa avoimella sovelluksella? Joka siis oli päällä.

Ei mulla ainakaan tarvitse mitään avoinna olevaa sovellutsa olla.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 380
Mitä toi tarkoitti tuossa "samsung siis", että maksa avoimella sovelluksella? Joka siis oli päällä.

Ei mulla ainakaan tarvitse mitään avoinna olevaa sovellutsa olla.
Lainaamassasi viestissä kyse oli siis siitä, että asetuksissa voidaan määrittää puhelimen nfc aktivoitumaan vasta kun lukitus on avattu, eli ei voi maksaa lainkaan jos puhelin on lukittu.

Samsungeissa tätä asetusta ei ole, eli ei siis voi estää kokonaan maksuja lukitulla puhelimella, jolloin laittamalla näytön päälle voi vaikkapa varastetun puhelimen lähimaksulla maksaa alle 50 euron ostoksia. Ellei sitten googlen uudet kujeet ole tehty juuri estämään tätä.

Maksa avoimella sovelluksella, toiselta nimeltään oletusmaksusovelluksen ohitus, tarkoittaa sitä, että viemällä vain puhelin päätteelle menee maksu oletusmaksusvelluksella, mutta avaamalla jonkun toisen sovelluksen voidaan maksaa/käyttää nfc:tä sillä sovelluksella. Tätä esim. Ässäkauppojen mobiilibonuskortti hyödyntää, avaa s-mobiili ottaaksesi bonukset talteen, sen jälkeen toisella sovelluksella maksu. Tämän avulla voi myös käyttää esim. sekä googlen että samsungin maksupalveluja, toinen oletuksena, toinen erikseen avaamalla.
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
939
Plussa mobiilikortti on puhelimessa. Eikä minun tarvitse sitä aukaista erikseen vaan plussat tulee ja maksukin menee ihan vain puhelimen lukituksen aukaistessa. o_O
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
537
Plussa mobiilikortti on puhelimessa. Eikä minun tarvitse sitä aukaista erikseen vaan plussat tulee ja maksukin menee ihan vain puhelimen lukituksen aukaistessa. o_O
Juu näinhän sen kuuluisi toimia. Harmi kun OnePlus ei saa tehtyä puhelimiinsa asetusta, että kun S-Bonus on otettu, niin menisi automaattisesti maksun puolelle, vaan pitää pyyhkäistä S-Mobiili pois niin sitten lähtee maksu. Ei nyt tosin ole niin haastava manööveri, että olisi sen kummemmin haitannut, mutta saisivat nyt kuitenkin ton asetuksen tehdä.
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
939

Maksa avoimella sovelluksella, toiselta nimeltään oletusmaksusovelluksen ohitus, tarkoittaa sitä, että viemällä vain puhelin päätteelle menee maksu oletusmaksusvelluksella, mutta avaamalla jonkun toisen sovelluksen voidaan maksaa/käyttää nfc:tä sillä sovelluksella. Tätä esim. Ässäkauppojen mobiilibonuskortti hyödyntää, avaa s-mobiili ottaaksesi bonukset talteen, sen jälkeen toisella sovelluksella maksu. Tämän avulla voi myös käyttää esim. sekä googlen että samsungin maksupalveluja, toinen oletuksena, toinen erikseen avaamalla.


Joo vaan tämä sotii kyllä tuota vastaan.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 380
Plussa mobiilikortti on puhelimessa. Eikä minun tarvitse sitä aukaista erikseen vaan plussat tulee ja maksukin menee ihan vain puhelimen lukituksen aukaistessa. o_O
Plussakortti ei rekisteröidy maksusovelluksena eikä sitä voi valita oletusmaksusovellukseksi, vaan on kategoriassa ”muut” autonavaimien ja muiden nfc-sovellutusten kanssa. S-mobiili puolestaan rekisteröityy maksusovellukseksi vaikkei sillä voikaan maksaa, siksi myös tarvitsee erikseen avata jotta se toimii oletusmaksusovelluksen sijasta ja bonusten keräilyn jälkeen täytyy siirtyä pois siitä jotta voi maksaa.

Ilmeisesti nuo maksupätteet osaa jotenkin noukkia sen plussan sieltä ensin samaan tapaan kuin plussallista lähimaksukorttia käyttäessä, mutta tätä puolta en tunne sen tarkemmin.

Mulla on mastercardissa plussa-ominaisuus ja jos vien sen k-kaupan kassalla päätteelle niin ensin ottaa plussakortin, sitten vasta maksun. Minkä tahansa muun liikkeen päätteellä lähtee maksu suoraan ilman välivaiheita.

Maksa avoimella sovelluksella, toiselta nimeltään oletusmaksusovelluksen ohitus, tarkoittaa sitä, että viemällä vain puhelin päätteelle menee maksu oletusmaksusvelluksella, mutta avaamalla jonkun toisen sovelluksen voidaan maksaa/käyttää nfc:tä sillä sovelluksella. Tätä esim. Ässäkauppojen mobiilibonuskortti hyödyntää, avaa s-mobiili ottaaksesi bonukset talteen, sen jälkeen toisella sovelluksella maksu. Tämän avulla voi myös käyttää esim. sekä googlen että samsungin maksupalveluja, toinen oletuksena, toinen erikseen avaamalla.


Joo vaan tämä sotii kyllä tuota vastaan.
En nyt ymmärrä, mikä sotii mitä vastaan?
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
939
Plussakortti ei rekisteröidy maksusovelluksena eikä sitä voi valita oletusmaksusovellukseksi, vaan on kategoriassa ”muut” autonavaimien ja muiden nfc-sovellutusten kanssa. S-mobiili puolestaan rekisteröityy maksusovellukseksi vaikkei sillä voikaan maksaa, siksi myös tarvitsee erikseen avata jotta se toimii oletusmaksusovelluksen sijasta ja bonusten keräilyn jälkeen täytyy siirtyä pois siitä jotta voi maksaa.

Ilmeisesti nuo maksupätteet osaa jotenkin noukkia sen plussan sieltä ensin samaan tapaan kuin plussallista lähimaksukorttia käyttäessä, mutta tätä puolta en tunne sen tarkemmin.

Mulla on mastercardissa plussa-ominaisuus ja jos vien sen k-kaupan kassalla päätteelle niin ensin ottaa plussakortin, sitten vasta maksun. Minkä tahansa muun liikkeen päätteellä lähtee maksu suoraan ilman välivaiheita.



En nyt ymmärrä, mikä sotii mitä vastaan?
NFC ja kontaktittomat maksut KÄYTÖSSÄ
Kontaktittomat maksut GOOGLE PAY checked

Maksa avoimella sovelluksella ON

MUUT
- Plussa-mobiilikortti
- Google Wallet
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 580
S-kortinkin muuten saa nykyään Google Wallettiin maksukortiksi, jos joku ei tiennyt.
Koitin testata Oneplus 2 watch kellolla tänään, mutta bonuksien kirjaaminen ei onnistunut. Tuli vaan ilmoitus "That didn't work". Kun vilautin korttia lukijaan, niin bonukset tuli ja sen jälkeen sai kellolla suoritettua maksun ihan vaivattomasti. Onkohan tuohon jotain ratkaisua? Älybonari?
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
2 330
Koitin testata Oneplus 2 watch kellolla tänään, mutta bonuksien kirjaaminen ei onnistunut. Tuli vaan ilmoitus "That didn't work". Kun vilautin korttia lukijaan, niin bonukset tuli ja sen jälkeen sai kellolla suoritettua maksun ihan vaivattomasti. Onkohan tuohon jotain ratkaisua?
S-Bonusta ei saa toimimaan google walletissa eli bonusten keräykseen pitää kellolla käyttää esim Älybonari sovellusta
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 580
S-Bonusta ei saa toimimaan google walletissa eli bonusten keräykseen pitää kellolla käyttää esim Älybonari sovellusta
Älybonari sovellus ei suostu aukeamaan mun OP 12:lla. OP watch 2:ssa aukeaa, mutta ei löydy asetusta, jonka tuo pyytää enabloimaan: "Pay with open app". Voin kyllä valita Älybonarin tap & pay defaultiksi, mutta silti ilmoittaa, että sovellus ei toimi ennen kuin järjestelmäastukset on muutettu. Täytyy valitettavasti pyytää refundia.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
2 330
Älybonari sovellus ei suostu aukeamaan mun OP 12:lla. OP watch 2:ssa aukeaa, mutta ei löydy asetusta, jonka tuo pyytää enabloimaan: "Pay with open app". Voin kyllä valita Älybonarin tap & pay defaultiksi, mutta silti ilmoittaa, että sovellus ei toimi ennen kuin järjestelmäastukset on muutettu. Täytyy valitettavasti pyytää refundia.
Tuon ominaisuuden puuttuminen taitaa olla OnePlussan ongelma kun se puuttuu myös puhelimista.

Jostain syystä tuo puhelinappi hajosi eilen täälläkin (Pixel 9 pro xl) eikä enää aukea.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
714
Tuon ominaisuuden puuttuminen taitaa olla OnePlussan ongelma kun se puuttuu myös puhelimista.

Jostain syystä tuo puhelinappi hajosi eilen täälläkin (Pixel 9 pro xl) eikä enää aukea.
Adb komenolla saa asetuksen päälle. Tuohan on ns yleistä tietoa Oneplussan kohdalla.
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 580
Tuon ominaisuuden puuttuminen taitaa olla OnePlussan ongelma kun se puuttuu myös puhelimista.

Jostain syystä tuo puhelinappi hajosi eilen täälläkin (Pixel 9 pro xl) eikä enää aukea.
Saattaa olla. Jossain vanhemmissa Oneplussan malleissa ei saanut ohitettua oletusmaksusovellusta, jolloin ei saanut s-etukorttia liitettyä s-mobiiliin. Tai oli siihen joku kiertotie adb:n kautta. Nyt ainakin tähän OP12 malliin saa suoraan tuon etukortinkin eli tuo oletusmaksusovelluksen ohittaminen toimii defaulttina.
 
Liittynyt
05.01.2019
Viestejä
73
Älybonari sovellus ei suostu aukeamaan mun OP 12:lla. OP watch 2:ssa aukeaa, mutta ei löydy asetusta, jonka tuo pyytää enabloimaan: "Pay with open app". Voin kyllä valita Älybonarin tap & pay defaultiksi, mutta silti ilmoittaa, että sovellus ei toimi ennen kuin järjestelmäastukset on muutettu. Täytyy valitettavasti pyytää refundia.
Kerrotko mikä Android versio sulla on OP 12? Ja niinkuin noissa ylläolevissa viesteissä kerrottiin, tuo asetus pitää tässä tapauksessa laittaa ADB:n kautta päälle. Se on OnePlussan ongelma, jolle en sovelluskehittäjänä mitään valitettavasti voi.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
2 330
Kerrotko mikä Android versio sulla on OP 12? Ja niinkuin noissa ylläolevissa viesteissä kerrottiin, tuo asetus pitää tässä tapauksessa laittaa ADB:n kautta päälle. Se on OnePlussan ongelma, jolle en sovelluskehittäjänä mitään valitettavasti voi.
Täällä Android 14 ja Pixel 9 Pro XL ja sovellus kaatuu puhelimessa heti kun sen avaa. Ilmeisesti viime viikolla joku päivitys tullut ja nyt aloittanut sitten tuon kaatuilun, huomasin vasta perjantaina tuon kun olin kauppaan menossa.
 
Liittynyt
05.01.2019
Viestejä
73
Okei. Mulla on käytössä vanhempi laite, jolla ei kaadu. Kokeilen selvitellä mistä kaatuilu johtuu uudemmilla puhelimilla.
 

bsh

Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
119
Osaako joku sanoa saako mobiilimaksun suuruudelle asetettua jotenkin rajoituksen? Tai vaikka siten, että voisi määrittää summan, jonka jälkeen kysytään tuplavarmistukset. Tämä olisi hyödyllistä esim. maksupäätteillä, joissa myyjä lyö ostoksen ensin kassaan ja sen jälkeen käsin näppäilee maksupäätteeseen laskutettavan summan. Pilkkuvirheen sattuessa maksettu summa onkin äkkiä suurempi.

Nykyisellään tuntuu, että puhelimella voi piipata muutaman sadan euronkin summan ilman sen tarkempia varmistuksia. Joku aika sitten maksu onnistui vielä avaamatta laitteen lukitusta, jolloin oletin rajan olevan 50e tms. Nykyään en enää voi maksaa sillä tavalla, vaan laitteen lukitus on aina avattava, ja sen jälkeen ymmärtääkseni vain taivas on rajana. Tällä hetkellä käytössä OnePlus 8T, Google Wallet ja Nordean palvelut.
 

emagdnim

=☠️=
BANNED
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 786
Osaako joku sanoa saako mobiilimaksun suuruudelle asetettua jotenkin rajoituksen?
Laita pankissasi kortille haluamasi maksurajat. Ei taida yksittäiselle ostokselle saada, mut päivärajoituksen ainaki saa.

esim. op:
Näyttökuva 2024-8-26 kello 13.52.11.png
Tulipa nyt itseki laskettua noita. käteisnostot esim. saa iha hyvin olla nollassa, ku tarvi juuri koskaan. verkko&sovellukset on ollutkin aina minimillä, paitsi jos tarttenu väliaikaisesti nostaa. Ei tuu ylläriveloituksia.
 
Viimeksi muokattu:

bsh

Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
119
Laita pankissasi kortille haluamasi maksurajat. Ei taida yksittäiselle ostokselle saada, mut päivärajoituksen ainaki saa.
Nordeassa ei taida saada asetettua kuin käteisnostojen vuorokausikohtaisen rajan. Se ei taida mobiilimaksamiseen edes vaikuttaa. Lisäksi asian hoitaminen noilla korttikohtaisilla rajoilla on vähän kankeaa, kun tarkoitus olisi rajoittaa yhden kertatransaktion suuruutta lähinnä näppäily- ja muita vahinkotilanteita varten. Sinänsä korttikohtainen rajakin varmaan ajaisi asian välttävästi. Se estäisi, että ei voi yhdestä oluttuopista maksaa 100e, mutta tarvittaessa sitä voisi sitten illan aikana nostaa, jos ravintolalasku kasvaa yli sadaksi euroksi.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
8 048
Laita pankissasi kortille haluamasi maksurajat. Ei taida yksittäiselle ostokselle saada, mut päivärajoituksen ainaki saa.

esim. op:

Tulipa nyt itseki laskettua noita. käteisnostot esim. saa iha hyvin olla nollassa, ku tarvi juuri koskaan. verkko&sovellukset on ollutkin aina minimillä, paitsi jos tarttenu väliaikaisesti nostaa. Ei tuu ylläriveloituksia.
Kannattaa sitä muutama kymppi jättää kuitenkin käteisnostorajaksi. Jos verkkopankki on joskus nurin ja korttimaksaminen, niin automaatista voi saada nostettua rahaa kortilla silti. Paitsi ei saa jos käteisnostoraja on nolla euroa.

Riski käteisnostojen kanssa on kuitenkin pieniä, kun rosvon pitäisi saada se maksukortti haltuun ja samalla myös PIN koodi ongittua jostain. Käteisnostorajaksi jos pistää verkkopankin asetuksista vaikka 50-60 euroa, niin ei siinä kovin isoa summaa rosvo saisi tililtä nostettua vaikka rosvo saisi varastettua sen kortin ja PIN koodin ongittua. Määrän toki saisi rosvo tuplattua jos ajoittaisi nostot vuorokauden vaihtumisen eri puolille ajallisesti.
 

emagdnim

=☠️=
BANNED
Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 786
Kannattaa sitä muutama kymppi jättää kuitenkin käteisnostorajaksi. Jos verkkopankki on joskus nurin ja korttimaksaminen, niin automaatista voi saada nostettua rahaa kortilla silti. Paitsi ei saa jos käteisnostoraja on nolla euroa.

Riski käteisnostojen kanssa on kuitenkin pieniä, kun rosvon pitäisi saada se maksukortti haltuun ja samalla myös PIN koodi ongittua jostain. Käteisnostorajaksi jos pistää verkkopankin asetuksista vaikka 50-60 euroa, niin ei siinä kovin isoa summaa rosvo saisi tililtä nostettua vaikka rosvo saisi varastettua sen kortin ja PIN koodin ongittua. Määrän toki saisi rosvo tuplattua jos ajoittaisi nostot vuorokauden vaihtumisen eri puolille ajallisesti.
Nii joo totta. Eihä sitä aina ole välttis nettiäkää käsillä. Kiitti huomautuksesta. e: korjattu rajat, notta pahassa paikassa saa rahhee kuite nostettua pari satkua :D
 
Liittynyt
30.11.2021
Viestejä
4
Tässä viime viikkoina lähi S-marketissa OnePlus 9 Pro alkanut kyselemään maksusovellusta aina kun vie maksupäätteen lähelle ja sitten joutunut valitsemaan ja viemään puhelimen uudestaan maksupäätteelle.

Missään muualla ei ole kysellyt ja maksu mennyt suoraan. Google Wallet kyllä defaulttina ja S-etukorttia en käytä, mutta silti kyselee maksusovellusta vaikka ei muita vaihtoehtoja edes ole ja vaikka Google Wallet olisi ihan auki maksaessa. Tuon valitsemisruudun UI myös luokkaa Android 6, joten todella erikoinen tapaus.

Onkos kellään muulla tapahtunut vastaavanlaista?
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 426
Garminin kellolla nyt maksanut 98% ajasta, vielä ei oo tullut eteen tilannetta, et pitäs laittaa koneeseen PIN -koodia. Olin pitkään tällaistä maksutapaa vastaan, mut onhan se kätevää.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 440
Tuokin on ihan hyvä huomio, kun kaikki eivät kuitenkaan tiedosta, ettei kasvotunnistus ole useimmissa laitteissa turvatasoltaan riittävän korkea ja siksi sillä tavalla avattuna tulee lisävarmennus maksutapahtuman yhteydessä. Se on sitten eri asia, jos Google on taas muuttanut jotain.
Kyllä se siltä alkaa näyttämään, että Google on muuttanut jotain. Sormenjälkikyselyä tulee nykyään kutakuinkin joka ostoksella summasta riippumatta, samaan tapaan kuin alkuvuodesta.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
2 330
Täällä ei toistaiseksi ole näkynyt lisäpyyntöjä. Tänäänkin tehtiin osana projektia noin 30 osto puhelimella. Luuri auki kasvokentunnistuksella tai sormenjäljellä (pixel 9 pro xl puhelimena) j
 

bsh

Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
119
Kyllä se siltä alkaa näyttämään, että Google on muuttanut jotain. Sormenjälkikyselyä tulee nykyään kutakuinkin joka ostoksella summasta riippumatta, samaan tapaan kuin alkuvuodesta.
Tämäpä se omakin "harmistus". Kun puhelin on sormenjäljellä avattu, niin sitten on liian helppo maksaa mikä tahansa summa puolivahingossa. Ymmärsin, että silloin kun maksaminen toimi ilman sormenjälkeä, niin maksimisumma oli jotain 50e luokkaa (voin olla väärässä). Mutta olisi kiva, jos tuohon saisi itse määrittää jonkun maksimisumman, jonka jälkeen laite vielä kysyisi, että oletko ihan varma, että haluat tämän summan maksaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 277
Tämäpä se omakin "harmistus". Kun puhelin on sormenjäljellä avattu, niin sitten on liian helppo maksaa mikä tahansa summa puolivahingossa. Ymmärsin, että silloin kun maksaminen toimi ilman sormenjälkeä, niin maksimisumma oli jotain 50e luokkaa (voin olla väärässä). Mutta olisi kiva, jos tuohon saisi itse määrittää jonkun maksimisumman, jonka jälkeen laite vielä kysyisi, että oletko ihan varma, että haluat tämän summan maksaa.
Kuinka usein tällainen skenaario tulee vastaan? Omalle kohdalle ei ole osunut ikinä ja on tullut makseltua puhelimella vuosikausia kaikkea kymmenestä sentistä 1000€+. Tuohan vaatii monta askelta että poistut kassalta ja olet maksanut liikaa.

1. Myyjä näppäilee summan väärin huomaamatta.
2. Maksat väärän summan huomaamatta
3. Puhelin ilmoittaa heti maksun jälkeen (ainakin itsellä OP) että kortilta veloitettu x summa, tämä jää huomaamatta
4. Myyjältä jää vielä kuitista huomaamatta virhe

Toki kakkoskohdan jälkeen tulee säätöä kun pitää palautella liikaa maksettu osuus.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
2 330
Tämäpä se omakin "harmistus". Kun puhelin on sormenjäljellä avattu, niin sitten on liian helppo maksaa mikä tahansa summa puolivahingossa. Ymmärsin, että silloin kun maksaminen toimi ilman sormenjälkeä, niin maksimisumma oli jotain 50e luokkaa (voin olla väärässä). Mutta olisi kiva, jos tuohon saisi itse määrittää jonkun maksimisumman, jonka jälkeen laite vielä kysyisi, että oletko ihan varma, että haluat tämän summan maksaa.
Tuollainen ei ole miltään osin mukana speksejä niin ei sellaista ole kukaan edes halunnut toteuttaa.

Tämä olisi hyödyllistä esim. maksupäätteillä, joissa myyjä lyö ostoksen ensin kassaan ja sen jälkeen käsin näppäilee maksupäätteeseen laskutettavan summan. Pilkkuvirheen sattuessa maksettu summa onkin äkkiä suurempi.
Tämä kuulostaa siltä että myyjäkin toimii väärin. Näissä erillispäätteissä joissa ei ole integraatiota kassaan tulisi maksupääte antaa kortinhaltijalle/ kääntää sen ruutu nähtäville. Kortinhaltijan tulisi aina nähdä summa maksettaessa

Lisäksi Wallet ainakin itsellä ilmoittaa veloituksesta notifikaationa ja mahdollisesti vielä oman pankkisi sovellus vielä erikseen.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 440
Täällä ei toistaiseksi ole näkynyt lisäpyyntöjä. Tänäänkin tehtiin osana projektia noin 30 osto puhelimella. Luuri auki kasvokentunnistuksella tai sormenjäljellä (pixel 9 pro xl puhelimena) j
Niin, siis ei kai se sitten mitään ylimääräistä tietenkään kysele, jos lukitus on avattu koodilla, sormenjäljellä tai Class 3 kasvotunnistuksella (joka käsittääkseni on noissa uudemmissa Pixeleissä kasista lähtien).

Pointti oli, että jos luuri on avattu jollakin heikommalla menetelmällä (esim. Pixel 7a:n kasvotunnistuksella), niin sitten mikä tahansa pienikin maksu kyselee nykyään ainakin minulla maksuvaiheessa vielä erikseen sormenjälkeä. Googlehan muutti tätä alkuvuodesta, kunnes sitten hetkeä myöhemmin palautti sen vähin äänin takaisin niin, että jos Walletin asetuksista oli poistanut varmennuksen "Public transport payments" -kategoriasta, ei lisävarmennusta kyselty pienemmissä summissa (olisikohan raja ollut se 50€ tms).

Edelleen tuo asetus on minulla pois päältä, mutta nyt on silti alkanut tulemaan joka ostolla se lisävarmennus. Juuri päivällä ostin automaatista 1 euron kahvikupin, niin kasvotunnistuksella avatulla luurilla maksettaessa tuli erikseen "Bling! Varmenna ostos sormenjäljellä" ja näin se tekee nyt joka paikassa. Typerä muutos, joka aiheuttaa näin jatkuessaan todennäköisesti omalla kohdalla sen, että pitää päivittää luuri uudempaan.

Täällä näyttää olevan Reddit-avautumista aiheesta:


Edit.
Play Storessa Walletin arvosteluissa on useita yhden tähden arvosteluita ja valitusta tästä.

Googlen virallinen vastaus jokaiseen on ollut, että varmennus vaaditaan jatkossa summasta riippumatta ja sillä siisti:
To provide a more secure and consistent in-store payments experience, Google Wallet now requires on-device authentication before completing a payment, regardless of the amount. This means you'll need to unlock your phone using a PIN, pattern, passcode, or Class 3 biometric for all non-transit tap-to-pay transactions. Learn more: g.co/help/3xjh9.
Se että tuo public transit -ohitus auttoi hetkellisesti muissakin ostoksissa, oli todennäköisesti vaan bugi siinä, ettei järjestelmä huomioinut maksupäätteen tyyppiä tms.
 
Viimeksi muokattu:

bsh

Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
119
Kuinka usein tällainen skenaario tulee vastaan? Omalle kohdalle ei ole osunut ikinä ja on tullut makseltua puhelimella vuosikausia kaikkea kymmenestä sentistä 1000€+. Tuohan vaatii monta askelta että poistut kassalta ja olet maksanut liikaa.

1. Myyjä näppäilee summan väärin huomaamatta.
2. Maksat väärän summan huomaamatta
3. Puhelin ilmoittaa heti maksun jälkeen (ainakin itsellä OP) että kortilta veloitettu x summa, tämä jää huomaamatta
4. Myyjältä jää vielä kuitista huomaamatta virhe

Toki kakkoskohdan jälkeen tulee säätöä kun pitää palautella liikaa maksettu osuus.
Eipä näin ole vielä itselle käynyt ja todennäköisesti kakkoskohdan jälkeen asian huomaakin, mutta sittenhän se jo ahdistaa. Omasta mielestä liian helpoksi tehty virheen mahdollisuus.

Lähinnähän tämä koskee pieniä alle 20e ostoksia. Yleensä niitä isompia tehdään sitten hyvin valaistuissa suurinäyttöisissä paikoissa ja ajan kanssa. Pienissä puljuissa, liikennevälineissä ja muissa pimeissä paikoissa se maksupääte on monesti aina erilainen ja näyttö eri paikassa ja sitä pitää katsoa eri kulmasta jne. Toki oma vikahan se on, jos ei käytä riittävästi aikaa ostoksen summan varmistamiseen ja tuplavarmistamiseen.

Ehkä pienten summien maksaminen mobiilimaksulla ei sitten ole mun juttu. Helpointa se kai on siirtyä maksamaan niitä kortilla ja lähimaksulla. Siinä raja (ilman pin-koodia) lienee se 50e. Harmi sinänsä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 277
Eipä näin ole vielä itselle käynyt ja todennäköisesti kakkoskohdan jälkeen asian huomaakin, mutta sittenhän se jo ahdistaa. Omasta mielestä liian helpoksi tehty virheen mahdollisuus.

Lähinnähän tämä koskee pieniä alle 20e ostoksia. Yleensä niitä isompia tehdään sitten hyvin valaistuissa suurinäyttöisissä paikoissa ja ajan kanssa. Pienissä puljuissa, liikennevälineissä ja muissa pimeissä paikoissa se maksupääte on monesti aina erilainen ja näyttö eri paikassa ja sitä pitää katsoa eri kulmasta jne. Toki oma vikahan se on, jos ei käytä riittävästi aikaa ostoksen summan varmistamiseen ja tuplavarmistamiseen.

Ehkä pienten summien maksaminen mobiilimaksulla ei sitten ole mun juttu. Helpointa se kai on siirtyä maksamaan niitä kortilla ja lähimaksulla. Siinä raja (ilman pin-koodia) lienee se 50e. Harmi sinänsä.
Jos tuolla worst-case ajatusmallilla menee niin kortilla maksuhan pitäisi ahdistaa enemmän koska kortti ja pin koodi voi pahimmassa tapauksessa joutua jonkun muun käsiin. Mobiilimaksulla tulee kuitenkin joka maksu varmistettua henkilökohtaisesti.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
537
Niin, siis ei kai se sitten mitään ylimääräistä tietenkään kysele, jos lukitus on avattu koodilla, sormenjäljellä tai Class 3 kasvotunnistuksella (joka käsittääkseni on noissa uudemmissa Pixeleissä kasista lähtien).

Pointti oli, että jos luuri on avattu jollakin heikommalla menetelmällä (esim. Pixel 7a:n kasvotunnistuksella), niin sitten mikä tahansa pienikin maksu kyselee nykyään ainakin minulla maksuvaiheessa vielä erikseen sormenjälkeä. Googlehan muutti tätä alkuvuodesta, kunnes sitten hetkeä myöhemmin palautti sen vähin äänin takaisin niin, että jos Walletin asetuksista oli poistanut varmennuksen "Public transport payments" -kategoriasta, ei lisävarmennusta kyselty pienemmissä summissa (olisikohan raja ollut se 50€ tms).

Edelleen tuo asetus on minulla pois päältä, mutta nyt on silti alkanut tulemaan joka ostolla se lisävarmennus. Juuri päivällä ostin automaatista 1 euron kahvikupin, niin kasvotunnistuksella avatulla luurilla maksettaessa tuli erikseen "Bling! Varmenna ostos sormenjäljellä" ja näin se tekee nyt joka paikassa. Typerä muutos, joka aiheuttaa näin jatkuessaan todennäköisesti omalla kohdalla sen, että pitää päivittää luuri uudempaan.

Täällä näyttää olevan Reddit-avautumista aiheesta:


Edit.
Play Storessa Walletin arvosteluissa on useita yhden tähden arvosteluita ja valitusta tästä.

Googlen virallinen vastaus jokaiseen on ollut, että varmennus vaaditaan jatkossa summasta riippumatta ja sillä siisti:


Se että tuo public transit -ohitus auttoi hetkellisesti muissakin ostoksissa, oli todennäköisesti vaan bugi siinä, ettei järjestelmä huomioinut maksupäätteen tyyppiä tms.
No tuo sormenjäljen syöttäminenhän nyt on aivan olematon vaiva, kun joka tapauksessa sen näytön piti hereillä olla ennen uudistustakin. Itse en ymmärrä ollenkaan, että miten tuo voi olla joillekin niin suuri ongelma.
Eipä näin ole vielä itselle käynyt ja todennäköisesti kakkoskohdan jälkeen asian huomaakin, mutta sittenhän se jo ahdistaa. Omasta mielestä liian helpoksi tehty virheen mahdollisuus.

Lähinnähän tämä koskee pieniä alle 20e ostoksia. Yleensä niitä isompia tehdään sitten hyvin valaistuissa suurinäyttöisissä paikoissa ja ajan kanssa. Pienissä puljuissa, liikennevälineissä ja muissa pimeissä paikoissa se maksupääte on monesti aina erilainen ja näyttö eri paikassa ja sitä pitää katsoa eri kulmasta jne. Toki oma vikahan se on, jos ei käytä riittävästi aikaa ostoksen summan varmistamiseen ja tuplavarmistamiseen.

Ehkä pienten summien maksaminen mobiilimaksulla ei sitten ole mun juttu. Helpointa se kai on siirtyä maksamaan niitä kortilla ja lähimaksulla. Siinä raja (ilman pin-koodia) lienee se 50e. Harmi sinänsä.
No siitä maksustahan ainakin itselleni tulee "kuitti" puhelimeen samantien, josta voit tarkastaa paljonko olet maksanut. Ja ihan yhtälaillahan sä voit kortilla pikkuostoksista väärin maksaa, eikä siitä tuu edes ilmoitusta. Tai ainakaan mulla ei korttimaksuista oo mitään ilmoituksia päällä. Pitää jo myyjän olla sokea tai idiootti, jos vaikka parin euron kahvikupista veloittaa 200 tai 2000€, edes vahingossa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 440
No tuo sormenjäljen syöttäminenhän nyt on aivan olematon vaiva, kun joka tapauksessa sen näytön piti hereillä olla ennen uudistustakin. Itse en ymmärrä ollenkaan, että miten tuo voi olla joillekin niin suuri ongelma.
Tämä on puitu ketjussa useampaan otteeseen. Näytön hereillä oleminen ei liity asiaan mitenkään.

1.) Otan lukitun luurin taskusta
2.) Kasvotunnistus avaa lukituksen saman tien puolihuomaamatta
3.) Laitan luurin lukijan/maksupäätteen kylkeen
4.) Lukija piippaa virhettä, kuten myös luuri
5.) Otan luurin lukijasta ja yritän syöttää sormenjälkeä (joka on Pixelissä näytön alla), mutta koska luuri oli lukijassa ensin poikittain ja nyt se on kädessä pystysuorassa, sekoilee sormenjälkitunnistusta vaativa käyttöliittymä vähän miten sattuu, joten lopputuloksena sormenjälkeä pitää sohia lukijaan useampia kertoja ja joskus ainoa kelvollinen tapa on vaihtaa tunnuskuvion syöttämiseen, tai lukita luuri uudestaan ja yrittää avata lukitus sormenjäljellä ilman että kasvotunnistus ehtii väliin.
6.) Laitan luurin uudestaan maksupäätteen kylkeen, joka toivottavasti hyväksyy maksun

vs.

1.) Otan lukitun luurin taskusta
2.) Kasvotunnistus avaa lukituksen saman tien puolihuomaamatta
3.) Laitan luurin maksupäätteen kylkeen
4.) Maksupääte hyväksyy maksun, koska summa oli alle 50€

Saat toki olla eri mieltä, mutta kyllä tuo jälkimmäinen vaihtoehto on mielestäni melko paljon kätevämpi. Maksuja kuitenkin kertyy ainakin minulle aika paljon päivän aikana. Nyt on käytännössä pakko joka ostoksen kohdalla kikkailla luurista lukitus pois kasvotunnistuksen sijaan sormenjäljellä, jotta ei tarvitse tehdä noita ylimääräisiä välivaiheita. Ainakin Pixelissä kasvotunnistus toimii niin hyvin, että sen ohitus vaatii joskus pari yritystä.

Jos luurissa on Class 3 -vaatimukset täyttävä kamera, ei ongelmaa ole.
 
Liittynyt
02.01.2023
Viestejä
939
Mää käyttämässä luurissa jotain kasvontunnistusta.

Mutta sitten se, että onko puhelimen lukituksen avaaminen pin-koodilla sama asia kuin sormenjäljellä. Luulen että on ja sillä onnistuu maksu kuin maksu.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 440
Mää käyttämässä luurissa jotain kasvontunnistusta.
Ööh, mää avaamassa luuria 200 kertaa päivässä jollakin pappamenetelmällä, kun kerran on olemassa vaihtoehtojakin.

Samsung S10e:ssä oli kätevästi sormenjäljenlukija virtapainikkeessa ja se toimi lähes täydellisesti, eli joka kerta kun otti luurin taskusta käteen, oli sormi automaattisesti suoraan lukijassa ja lukitus aukesi. Nuo ovat harvassa, eli nykyään lukija on yleensä näytön alla ja sitä pitää aina erikseen sohia.

Mutta sitten se, että onko puhelimen lukituksen avaaminen pin-koodilla sama asia kuin sormenjäljellä. Luulen että on ja sillä onnistuu maksu kuin maksu.
On se, mutta koodin näpyttely tai tunnuskuvion piirtely vasta kömpelöä, hidasta ja vanhanaikaista onkin.
 
Viimeksi muokattu:

bsh

Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
119
Tulipa mieleen, että voisihan sitä perustaa uuden käyttötilin ja hankkia siihen erillisen kortin näitä pikkumaksuja varten. Nordea taitaisi kolmannesta kortista jo minulta veloittaa, mutta S-pankki voisi toimia tähän tarkoitukseen aika hyvin omalla kohdalla. Sinnekin kun vihreä kortti on olemassa ja lähinnä sitä bonusten keräilyyn käytän. Sinne näyttää myös saavan tuon päivittäisen maksurajan määritettyä (toisin kuin Nordean credit-korttiin).

Googe Walletissa voisi sitten laittaa vihreän kortin oletukseksi ja vaihtaa sen sitten toiseen, jos pitää isompia summia maksaa. Omaan käyttöön tuollainen logiikka alkaa kuulostaa toimivalta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
251 167
Viestejä
4 375 414
Jäsenet
72 734
Uusin jäsen
Emantide

Hinta.fi

Ylös Bottom