Mitkä kaiuttimet ostaisin? - yleisthreadi

Jos lattiakaiuttimen alle asentaa piikit, tarvitseeko laminaattilattia jotenkin suojata tältä alueelta esim. matolla?
Tämän kaltaiset piikit tuli kaiuttimen mukana:

katso liitettä 418053

Kolikot kuuluvat kahvipannun alle, joten sopisiko pyöreät huopatassut tai kumitassut paremmin?

Laita suoraan huopatassut ja jätä nuo piikit laittamatta.

Parasta olisi kuitenkin kumitassut tai -jalat, jos on isotkin kaiuttimet - etteivät ne siirry lattialla musiikin tahtiin.
 
Mikä tollasten piikkien idea edes on? Tuollaisilla vaan kerjätään reikää lattiaan tai alusmateriaaliin. Selitetäänkö noit jollain äänenlaadullisella diibadaaballa?
 
Selitetäänkö noit jollain äänenlaadullisella diibadaaballa?

Jep. Ainoat käytännön hyödyt ovat, että kokolattiamatolla saadaan tukevampi kontakti ja säädettävillä piikeillä voidaan hienosäätää kaiuttimen kallistusta eteen/taakse.

Ellei kämpässä ole kokolattiamattoa, niin noiden hyöty on hyvin lähellä nollaa.
 
Jos lattiakaiuttimen alle asentaa piikit, tarvitseeko laminaattilattia jotenkin suojata tältä alueelta esim. matolla?
Tämän kaltaiset piikit tuli kaiuttimen mukana:

katso liitettä 418053
Omien kaiuttimien mukana tuli omasta mielestä todella tyylikkäästi hoidetut piikit. Eli piikkien alle tulee vielä tuollaiset huopatassulla varustetut pyöreät metallilätkät.

1013sonus.bac.jpg
 
Eikös noiden piikkien idea ole vähentää resonointia lattiaan? Paino pienellä pinta-alalla jolloin resonointia ei pääse tapahtumaan. Todellinen hyöty onkin sitten kysymysmerkki. Tykkään noiden uusien Klipschin tornien jaloista.
 
^^ kyllä juuri näin. Itselläkin skobet ja subi piikeillä ja eBaysta tilatut alustat alla. En välttämättä huomannut äänessä mitään eroja kerrostalovolyymeillä, mutta toivottavasti ääni johtuu rakenteisiin vähemmän lattian kautta ja säästää naapureita.
 
Eikös noiden piikkien idea ole vähentää resonointia lattiaan? Paino pienellä pinta-alalla jolloin resonointia ei pääse tapahtumaan. Todellinen hyöty onkin sitten kysymysmerkki. Tykkään noiden uusien Klipschin tornien jaloista.
Tässä ihan mielenkiintoinen juttu. Pelkät piikit taitaa vaan lisätä mahdollista resonointia.

"At first appearance, it seems plausible that cones under a loudspeaker should reduce the amount of sound energy transmitted between speaker and stand because they reduce the area of contact between the speaker and the stand. In the same way, we might expect spikes at the base of the stand to provide isolation. The basis of this idea seems to be that if the contact area was zero (i.e. no contact at all!) then no solid vibrations could pass. Hence if we make the contact area tiny, this approaches zero, so should only allow a small amount of vibration through. Unfortunately, although plausible, this idea may simply be incorrect.

We can understand how the above idea might be wrong by considering another example of the use of “spikes” – a running shoe. Here the purpose is to increase the grip between two objects (shoe and ground) and hence transmit forces more efficiently. This example instantly shows that a cone or spike might not reduce the amount of actual force transmission, but actually help ensure effective transmission. Hence spikes and cones – far from “isolating” – might sometimes give a more effective link for vibrations to pass though.

In some recent issues of the audio magazine, ‘Hi Fi News’ [ref 1], Keith Howard used an accelerometer to measure the levels of vibration in various objects. When he tried measuring the vibrations produced in a loudspeaker stand by playing the speaker he found a result that surprised him. With the speaker unit sitting on cones the level of vibration of the stand was over one hundred times greater than if the cones were replaced with small rubbery feet. This indicates that cones are of doubtful use if the intention is to stop vibrations passing from the speaker to the stand, or to any other solid objects against which the speaker may sit.

In fact, this result is also consistent with the predictions you can get by looking into the theory of vibrations in solid structures and objects. [ref 2] (Although such predictions sometimes need to be treated with care as the results depend upon the assumptions made when doing an analysis!) The theory and actual measurements seem to agree that hard cones and spikes are not necessarily a sensible choice if vibration isolation is what you require. An air gap or soft rubbery feet would probably be much better."
 
Sehän on audioholicsin äijä taas aivan kuutamolla, kuten välillä tuppaa olemaankin.

Se, että kantsiiko pelkät piikit olla pehmeessä puulattiassa kiinni on toinen juttu, mutta näin ehkä yleisemmin mitä meillä on käytössä on betonilattia jossa kovapuupinta. Uskoisin, että silloin piikit ja kolikko/alusta on toimivin.

Kannattaa lukaista tämä vaikkapa ainakin sivut 1-5 ja funtsia miten päin ne voimat kohdistuu kartioiden liikkeistä:


Artikkeli sivuaa noita uudempia Soundcare Superspike ja IsoAcoustics -tuotteita myös, mutta mielestäni kaikista heikoin suoritustaso saadaan pelkillä yksinkertaisilla kumitassuilla.
 
Mikä on käytettyjen kaiuttimien reaalihinta jos puhutaan hieman vajaa 10v vanhoista?

Jos nykypäivän uushinta on n. 800e pari ja siihen valmistajan orkkisjalustat 350e, niin mitä maksaisitte?
 
Mikä on käytettyjen kaiuttimien reaalihinta jos puhutaan hieman vajaa 10v vanhoista?

Jos nykypäivän uushinta on n. 800e pari ja siihen valmistajan orkkisjalustat 350e, niin mitä maksaisitte?
Sanoisin että riippuu ihan merkistä ja mallista. Jos sama malli on edelleen tuotannossa ja kotelon väri ei ole jokin kirsikka, niin arvo lienee selvästi korkeampi kuin muuten. Erityisesimerkkinä Genelec, jonka pienehköt mallit pitävät hintansa käsittämättömän hyvin.

350 euron jalustat kuulostavalta aika kalliilta noin edullisille kaiuttimille.
 
Laadukas kaiutin on yleensä n. puoleen hintaan uudesta reaalihinnasta vielä käypäinen ja houkutteleva ostos käytettynä. Jalustoille ei kannata laskea oikein ollenkaan arvoa, saattaa kyllä helpottaa myyntiä jos joku sellaiset tarvitse, niitä saa kuitenkin edullisesti yleismallisia uutenakin, tai helppo rakentaa itse.
 
Sanoisin että riippuu ihan merkistä ja mallista. Jos sama malli on edelleen tuotannossa ja kotelon väri ei ole jokin kirsikka, niin arvo lienee selvästi korkeampi kuin muuten. Erityisesimerkkinä Genelec, jonka pienehköt mallit pitävät hintansa käsittämättömän hyvin.

350 euron jalustat kuulostavalta aika kalliilta noin edullisille kaiuttimille.

Itseäni hieman epäilyttää ostaa tuon ikäisiä kaiuttimia. Kyseessä on Monitor Audion Apex A10 sekä merkin oma jalusta.

En kyllä ymmärrä että mikä noissa jalustoissa maksaa orkkiksena tehtaalta.
 
Joku kyseli voiko subin korvata isoilla pääkaiuttimilla?

Olin alunperin sitä mieltä että ei mutta tässä taitaa olla todellinen vaihtoehto:


Aikamoiset end-game laitteet, 5-tie systeemi jossa lähdetään 2x12" woofereista, komeat möröt!
 
Joku kyseli voiko subin korvata isoilla pääkaiuttimilla?

Olin alunperin sitä mieltä että ei mutta tässä taitaa olla todellinen vaihtoehto:


Aikamoiset end-game laitteet, 5-tie systeemi jossa lähdetään 2x12" woofereista, komeat möröt!
Eikö tuollaisesta koidu äänentoistollisia ongelmia jos nuo diskantit on maanrajassa ja vastavasti basso nostettu korkeuksiin? @latexii? :)
 
Eikö tuollaisesta koidu äänentoistollisia ongelmia jos nuo diskantit on maanrajassa ja vastavasti basso nostettu korkeuksiin? @latexii? :)

Random-semilaatu-tweetteri:

Sieltä katsoo vaan kuvat:
1595535413620.png


Eli 30 astetta kulmaa diskanttiin ja taajuusvasteessa on melkein kuultava ero (tai kuultava, jos kuulee 15kHz-20kHz).
60 astetta kulmaa diskanttiin ja ihan pieleen se menee koko toisto.
Samanlaista se on muidenkin valmistajien diskanteilla.

--

Diskanttien pitäisi olla korvien korkeudella ja suunnattu kohti kuulijaa.

--

Basso voi olla missä vaan, kunhan on alle 300Hz ja ei ole nurkassa.
 
Eikö tuollaisesta koidu äänentoistollisia ongelmia jos nuo diskantit on maanrajassa ja vastavasti basso nostettu korkeuksiin? @latexii? :)
Todellakin koituu. Tuo ehkä voisi jollain tavalla toimia jos kuunteluetäisyys olisi suuuuuuuri, mutta ei niin hyvin todellakaan kun hintalappu antaa olettaa. Eipä sillä jakosuodin suunnittelullakaan fysiikan lakeja (ts. suuntaavuutta) voida noin paljoa muokata. Että siis kuulostaisi samalta kun korvan tasolla soiva diskantti ja sen tuottamat suuntaavat korkeat taajuudet. Olishan tuo mielenkiintoinen tekele kuulla mutta niin olisi moni muukin..
 
Tuota Dynaudiota myydään näköjään edelleen, ja melko hulppealla hintalapulla...
Tuon mallin suunnittelu on perua 80-luvulta. En usko, että täysin uusia kaiuttimia lähdettäisiin tuolla perusteella, mutta high end -maailmassa tuntuu siltä, että nostalgia myy.

Audiovideo.fi:n Saurama on näköjään koekuunnellut tuon joskus 2011. :)
 
Viimeksi muokattu:
Ollut nyt pitkään harkinnassa uuden telkkarin kaveriksi Genelecin G Two B -kaiutinpari, mutta rupesin tässä pohtimaan soundbarin hankintaa.
Ovatko nuo soundbarit yleensäkään mistään kotoisin? Soundbar mahtuisi paremmin telkkarin eteen kuin Genelecit, mutta toisaalta mielellään sitä ostaisi suomalaista.
 
Ollut nyt pitkään harkinnassa uuden telkkarin kaveriksi Genelecin G Two B -kaiutinpari, mutta rupesin tässä pohtimaan soundbarin hankintaa.
Ovatko nuo soundbarit yleensäkään mistään kotoisin? Soundbar mahtuisi paremmin telkkarin eteen kuin Genelecit, mutta toisaalta mielellään sitä ostaisi suomalaista.

Suosittelen, että pyrit jonnekin kuuntelemaan molempia vaihtoehtoja. Geneleceillä saat kyllä erinomaisen äänen, soundbareista minulla ei ole kokemusta. Soundbar vaatinee subin kaveriksi, tosin eipä subbari ole pahitteeksi G2:n kanssakaan. Geneleceillä stereokuva todennäköisesti huomattavasti parempi.

Ja muistutuksena, että Genelecin G2 vastaavaa suorituskykyä saa 8020-kaiuttimella edullisemmin, varsinkin jos valkoisesta väristä voi tinkiä. Ja tietty käytetyillä voi säästää. Genelec on sellaista laatua, jota itse ostaisin varsin huoletta käytettynä.
 
Suosittelen, että pyrit jonnekin kuuntelemaan molempia vaihtoehtoja. Geneleceillä saat kyllä erinomaisen äänen, soundbareista minulla ei ole kokemusta. Soundbar vaatinee subin kaveriksi, tosin eipä subbari ole pahitteeksi G2:n kanssakaan. Geneleceillä stereokuva todennäköisesti huomattavasti parempi.

Ja muistutuksena, että Genelecin G2 vastaavaa suorituskykyä saa 8020-kaiuttimella edullisemmin, varsinkin jos valkoisesta väristä voi tinkiä. Ja tietty käytetyillä voi säästää. Genelec on sellaista laatua, jota itse ostaisin varsin huoletta käytettynä.
Kiitos vastauksesta. Valkoisesta väristä voin tinkiä, oli vain esimerkkinä! Mitenkäs tuon 8020 parin yhdistäminen televisioon onnistuu? Ilmeisesti erona erilainen liitäntä. Tuon Yamahan (tai vastaavan) haluaisin väliin, jotta voi puhelimen yhdistää siihen. Toisaalta toinen ratkaisu olisi varmaan yhdistää puhelin television Chromecastiin ja televisio sitten XLR-3.5mm liittimellä kaiutinpariin? Pikaisella Googletuksella tuo ei kyllä taida olla hyvä idea. Televisiona LG B9S.
 
Kiitos vastauksesta. Valkoisesta väristä voin tinkiä, oli vain esimerkkinä! Mitenkäs tuon 8020 parin yhdistäminen televisioon onnistuu? Ilmeisesti erona erilainen liitäntä. Tuon Yamahan (tai vastaavan) haluaisin väliin, jotta voi puhelimen yhdistää siihen. Toisaalta toinen ratkaisu olisi varmaan yhdistää puhelin television Chromecastiin ja televisio sitten XLR-3.5mm liittimellä kaiutinpariin? Pikaisella Googletuksella tuo ei kyllä taida olla hyvä idea. Televisiona LG B9S.

Liitännästä ei jää kiinni. XLR-adaptereita löytyy kyllä niin 3,5mm kuin RCA-liittimiinkin. Televisioiden kuulokeliitännät ovat usein heikkolaatuisia, joten joku ulkoinen DAC tai esivahvistin on suositeltava. Joko optisesta tai hdmi-liitännästä on ääni silloin otettava. Mulla oli aiemmin HDMI-dac, joka toimi mainiosti silloisen telkun kanssa ja volume-säätökin pelitti telkun kaukosäätimellä. Sittemmin päivitin DSPeaker Anti-mode 2.0 dual coreen huonekorjauksen takia. Kajareina 8020B ja F One subi. Myös tuollainen verkkiksen paketin Yamaha tai vastaava on ihan toimiva ratkaisu.
 
Mitkähän mahdollisimman laadukkaat kaiuttimet kannattaisi hankkia kun 5.1 tai suurempaa järjestelmää varten? Suunnitteilla ostaa ensin etukaiuttimet (hinta maks 2000e) ja sitten myöhemmin laajentaa keskikaiutin (oltava yhteensopiva ja takakaiutin ja ehkä subi) Virtaa syöttämään ajattelin Denon X3700H. Suunnitteilla oli joskus Oberon 7 mutta tv-tasolle sijoitettavat olisi etusijalla. Jotain KEF R3 tai Monitor Audio Gold 100 ajattelin mutta yhteensopivuudesta ko vahvarin kanssa tuskin on etukäteen hankala saada.

Mielessä olisi myös Canton Reference 9 K mutta menee kyllä budjetin yli paukkuen mutta sopisikohan ko kaiuttimet kuinka hyvin sitten Denonin pariksi?

Aiemmin mietin myös Canton GLE 3 Smart sarjaa mutta vakiona vain 3.0 Bluetooth, jonkinlainen langaton tiedonsiirto noissa kylläkin on ja Smart Connectin kautta saisi 4.0 Bluetooth ja jotain muuta Extraa. Näistäkään ei juuri käyttökokemuksia ole löytynyt Suomessa niin aika arpapeliä sitten.
 
Tuohon hintaan olisin kattonu myös Harbetheja tai Buchardteja, mutta näiltä ei löydy varsinaisesti surround käyttöön suunnattuja sarjoja. Esim. ei dedikoitua keskikanavaa yms. Toki voit ostaa yhden kaiuttimen ja laittaa sen kyljelleen.

Aktiivi Buchardt setti on nyt vielä tarjouksessa 3750€. Hinta, siis on about
samaa luokkaa siis kuin tuo setti mitä aiot Denonin kanssa. Eli siihen tulee Aktiivi kaiuttimet (A500) ja hub jossa myös HDMI sekä WISA. Eli WISA on langaton järjestelmä joten taka-kanavien lisääminen on helppoa. Hubissa on myös jonkin sorttinen huonekorjain.

EDIT: unohda tuo edellinen, tuossa hubissa ei kai ole mitään 5.1 äänien purkua, eli vain 2.1 tms.

Ongelma tuossa on se että, Buchardteja ei oo kuunneltavissa missään ja muutenkin tuo hub ei oo vielä ulkona joten revikat yms puuttuu. Oikean elämän toimivuudesta ei siis ole kokemuksia.
 
@Camel Carlino , on kohtuu turhaa miettiä miten mikäkin sopii tuon Denonin jatkoksi. Denon on ihan laadukas D-luokan vahvistin, eikä noissa keskenään mitään mullistavia eroja ole. Kaikki muu vaikuttaa vaan niin paljon enemmän. Jos/kun haluaa sitten hifistellä niin hommaa erillistä päätevahvistinta Denonin jatkoksi.

Mitä noihin kaiuttimiin tulee, niin niitä täytyy ehkä vertailla itse tuossa hintaluokassa. Itsekin mietin tuota KEF R3, mutta sitä on netissä moni vertaillut LS50:een ja parivertailun voittaja riippuu aina kuuntelijasta. Ehkä LS50 omaa sitten ainakin paremman hinta/laatu suhteen.
Toinen harkitsemisen arvoinen voisi olla Revel Concerta 2 sarja, mikä on saanut maailmalla hyviä arvioita. Siihen löytyy hyvä hyllykaiutin M16 ja keskikaiutin C25. Suomessa myy ainakin Mareks.
 
@Camel Carlino , on kohtuu turhaa miettiä miten mikäkin sopii tuon Denonin jatkoksi. Denon on ihan laadukas D-luokan vahvistin, eikä noissa keskenään mitään mullistavia eroja ole. Kaikki muu vaikuttaa vaan niin paljon enemmän. Jos/kun haluaa sitten hifistellä niin hommaa erillistä päätevahvistinta Denonin jatkoksi.

Mitä noihin kaiuttimiin tulee, niin niitä täytyy ehkä vertailla itse tuossa hintaluokassa. Itsekin mietin tuota KEF R3, mutta sitä on netissä moni vertaillut LS50:een ja parivertailun voittaja riippuu aina kuuntelijasta. Ehkä LS50 omaa sitten ainakin paremman hinta/laatu suhteen.
Toinen harkitsemisen arvoinen voisi olla Revel Concerta 2 sarja, mikä on saanut maailmalla hyviä arvioita. Siihen löytyy hyvä hyllykaiutin M16 ja keskikaiutin C25. Suomessa myy ainakin Mareks.

Kyllä se ihan AB-luokan vahvistinmoduli on.
 
Tuohon hintaan olisin kattonu myös Harbetheja tai Buchardteja, mutta näiltä ei löydy varsinaisesti surround käyttöön suunnattuja sarjoja. Esim. ei dedikoitua keskikanavaa yms. Toki voit ostaa yhden kaiuttimen ja laittaa sen kyljelleen.

Aktiivi Buchardt setti on nyt vielä tarjouksessa 3750€. Hinta, siis on about
samaa luokkaa siis kuin tuo setti mitä aiot Denonin kanssa. Eli siihen tulee Aktiivi kaiuttimet (A500) ja hub jossa myös HDMI sekä WISA. Eli WISA on langaton järjestelmä joten taka-kanavien lisääminen on helppoa. Hubissa on myös jonkin sorttinen huonekorjain.

EDIT: unohda tuo edellinen, tuossa hubissa ei kai ole mitään 5.1 äänien purkua, eli vain 2.1 tms.

Ongelma tuossa on se että, Buchardteja ei oo kuunneltavissa missään ja muutenkin tuo hub ei oo vielä ulkona joten revikat yms puuttuu. Oikean elämän toimivuudesta ei siis ole kokemuksia.

Juu tuossa ei ollu mitään 5.1DD purkua, muuten hyvä vaihtoehto (ja liian kallis)
 
@Camel Carlino , on kohtuu turhaa miettiä miten mikäkin sopii tuon Denonin jatkoksi. Denon on ihan laadukas D-luokan vahvistin, eikä noissa keskenään mitään mullistavia eroja ole. Kaikki muu vaikuttaa vaan niin paljon enemmän. Jos/kun haluaa sitten hifistellä niin hommaa erillistä päätevahvistinta Denonin jatkoksi.

Mitä noihin kaiuttimiin tulee, niin niitä täytyy ehkä vertailla itse tuossa hintaluokassa. Itsekin mietin tuota KEF R3, mutta sitä on netissä moni vertaillut LS50:een ja parivertailun voittaja riippuu aina kuuntelijasta. Ehkä LS50 omaa sitten ainakin paremman hinta/laatu suhteen.
Toinen harkitsemisen arvoinen voisi olla Revel Concerta 2 sarja, mikä on saanut maailmalla hyviä arvioita. Siihen löytyy hyvä hyllykaiutin M16 ja keskikaiutin C25. Suomessa myy ainakin Mareks.

KEF LS50W on testattu mutta se kyllä varmaankin voittaa LS50, että en itse ehkä siitä lähtis rakentamaan. Yhdellä vahvistimella olisi tarkoitus pärjätä, että mikä sitten on tuolle Denonille tai vastaavalle parhain combo :asif:
 
Ja muistutuksena, että Genelecin G2 vastaavaa suorituskykyä saa 8020-kaiuttimella edullisemmin, varsinkin jos valkoisesta väristä voi tinkiä. Ja tietty käytetyillä voi säästää. Genelec on sellaista laatua, jota itse ostaisin varsin huoletta käytettynä.
Mut ilmeisesti 8020:sta ei saa sitä etupaneelin lediä pois päältä ja se voi olla pidemmän päälle ärsyttävä, jos telkun viereen tulossa kajarit... En ole kyl ihan varma tästä, mut näin jostain olevinani lukasin.
 
Mut ilmeisesti 8020:sta ei saa sitä etupaneelin lediä pois päältä ja se voi olla pidemmän päälle ärsyttävä, jos telkun viereen tulossa kajarit... En ole kyl ihan varma tästä, mut näin jostain olevinani lukasin.

Näin on ainakin 8020B- ja ilmeisesti myös uusimmassa 8020D-malleissa. Eipä ole itseä häirinnyt tässä 9v aikana. Nuo ledithän on syvennyksessä, että tarvittaessa varmaan saa aika siististi piiloon leikkaamalla esim sopivan teipinpalan.

Kalliit kytkimet on, jos niiden takia hankkii G-sarjalaiset. Hintaeroa 117€/kaiutin verkkiksen hinnoilla (8020D vs G2)
 
Näin on ainakin 8020B- ja ilmeisesti myös uusimmassa 8020D-malleissa. Eipä ole itseä häirinnyt tässä 9v aikana. Nuo ledithän on syvennyksessä, että tarvittaessa varmaan saa aika siististi piiloon leikkaamalla esim sopivan teipinpalan.

Kalliit kytkimet on, jos niiden takia hankkii G-sarjalaiset. Hintaeroa 117€/kaiutin verkkiksen hinnoilla (8020D vs G2)

On se kyl niinkin. Tuol: Ääntä Iisalmesta(Genelec). - Sivu 161 on joku listannnut eroja G-sarjan ja 8000-sarjan välillä ainakin G nelosen osalta:

G Four:
RCA and XLR input connector
Home audio series input sensitivity (-10 dB compared to professional level) with optional +10 dB switch
White LED
Intelligent Signal Sensing
Tabletop room EQ setting
LED off setting
Colour matched power cable

8040A:
XLR input connector
Professional series input sensitivity
Green LED
No ISS (8040B has ISS)
No tabletop room EQ
No LED off setting
Black power cable

Pari muutakin eroa näemmä, ainakin toi equtus, jos pitää pöydällä niitä ja sit toi ISS, mikä lienee. Ehkä noi 8000-sarjalaiset on myös aina päällä, eli eivät mene koskaan stand-by-tilaan, jos tajusin oikein, ja sit voi joutua paskalla mäihällä kuulua liian kovaa, ni pitää rakennella linja-tason vaimentimet. Mut en mä tiiä. Itse menin ostamaan G-sarjalaiset (two) ennen kuin tiesin 8000-sarjasta...
 
On se kyl niinkin. Tuol: Ääntä Iisalmesta(Genelec). - Sivu 161 on joku listannnut eroja G-sarjan ja 8000-sarjan välillä ainakin G nelosen osalta:

G Four:
RCA and XLR input connector
Home audio series input sensitivity (-10 dB compared to professional level) with optional +10 dB switch
White LED
Intelligent Signal Sensing
Tabletop room EQ setting
LED off setting
Colour matched power cable

8040A:
XLR input connector
Professional series input sensitivity
Green LED
No ISS (8040B has ISS)
No tabletop room EQ
No LED off setting
Black power cable

Pari muutakin eroa näemmä, ainakin toi equtus, jos pitää pöydällä niitä ja sit toi ISS, mikä lienee. Ehkä noi 8000-sarjalaiset on myös aina päällä, eli eivät mene koskaan stand-by-tilaan, jos tajusin oikein, ja sit voi joutua paskalla mäihällä kuulua liian kovaa, ni pitää rakennella linja-tason vaimentimet. Mut en mä tiiä. Itse menin ostamaan G-sarjalaiset (two) ennen kuin tiesin 8000-sarjasta...
Vähän vanha listaus. ISS eli automaattinen virrankatkaisu ja tabletop-asetus ainakin on nykyään myös 8000-sarjassa.
 
Vähän vanha listaus. ISS eli automaattinen virrankatkaisu ja tabletop-asetus ainakin on nykyään myös 8000-sarjassa.
Jep, näin on jos ostaa kaupasta uutena. Jos ostaa käytettynä, niin sitten pitää olla tarkkana, jos on tarkempia kriteerejä.

8000-sarjan mallimerkinnät ovat kyllä hyvä esimerkki insinööriajattelusta. Lopussa oleva kirjain kasvaa, jos julkaistaan uusi versio. Eri malleissa kirjaimet kuitenkin menevät eri tahtiin. :rolleyes: Esim. 8020C on ensimmäinen 8020-malli, jossa on automaattinen virrankatkaisu, mutta 8040B on eka 8040-malli, jossa on vastaava toiminto.
 
Mut ilmeisesti 8020:sta ei saa sitä etupaneelin lediä pois päältä ja se voi olla pidemmän päälle ärsyttävä, jos telkun viereen tulossa kajarit... En ole kyl ihan varma tästä, mut näin jostain olevinani lukasin.
Näin taitaa olla, palstoilla porukka kertoo laittaneensa teipin LEDin päälle :asif:
Tuo ominaisuus puuttuu myös G1 kaiuttimista, mutta G2 löytyy:
The power indicator LED of the G Two can be
switched off by turning the “LED OFF” switch on
the back panel to “ON”
 
Näin taitaa olla, palstoilla porukka kertoo laittaneensa teipin LEDin päälle :asif:
Tuo ominaisuus puuttuu myös G1 kaiuttimista, mutta G2 löytyy:
The power indicator LED of the G Two can be
switched off by turning the “LED OFF” switch on
the back panel to “ON”

Itseäni ei ole ärsyttänyt 8020D:ssä se ledivalo. On vain tuntunut selkeältä huomata, että nyt kaiuttimetkin heräsivät, kun jotain äänilähdettä on laittanut päälle.
 
Näin taitaa olla, palstoilla porukka kertoo laittaneensa teipin LEDin päälle :asif:
Tuo ominaisuus puuttuu myös G1 kaiuttimista, mutta G2 löytyy:
The power indicator LED of the G Two can be
switched off by turning the “LED OFF” switch on
the back panel to “ON”
Ei varmasti edes käyttäjiä häiritse, mutta siis led off- nappula pitää laittaa on kohtaan, niin led on pois päältä. Aikamoista logiikkaa. Jotenkin itselle loogista olisi, että nappula olisi Led ja siinä olisi on ja off asento.
 
Onko kokemuksia G Two A ja G Two B eroista? Olisi ensimmäistä sukupolvea edustavat G Two pari saatavilla noin 600€ hintaan, uutena nuo B:t kuitenkin noin tuplat, joten onko tuo hinta perusteltu? Käyttönä tulee olemaan puhtaasti TV:n omien kaiuttimien korvaaminen+musiikki noin 70 neliön olohuone/keittiö yhdistelmässä.
 
Onko kokemuksia G Two A ja G Two B eroista? Olisi ensimmäistä sukupolvea edustavat G Two pari saatavilla noin 600€ hintaan, uutena nuo B:t kuitenkin noin tuplat, joten onko tuo hinta perusteltu? Käyttönä tulee olemaan puhtaasti TV:n omien kaiuttimien korvaaminen+musiikki noin 70 neliön olohuone/keittiö yhdistelmässä.

Tuossa päivityksessä taisi tulla vain hiukan tehokkaammat ja energiapihimmät vahvistimet. En usko löytyvän katetta varsinkaan kaksinkertaiselle hinnalle. Normitallaaja tuskin löytää äänestä minkäänlaista eroa.

Edit: "Uudistetuissa malleissa erona ovat uudistetut päätevahvistimet, jotka kasvattavat kaiuttimien maksimiäänenpainetta sekä laskevat kaiuttimien energiankulutusta. "
 
Kyllä mun mielestä kakkosvaihtoehto vaikuttaa paremmalta. Kun olet noinkin montaa kaiutinta ostamassa, niin kannattaisi ehkä kysyä ihan kotimaisilta puljuilta diiliä. Saattavat päästä jopa Thomannin hintojen alle (tai sitten eivät), vaikka listahinnat ovatkin mitä ovat.
Audiokaupasta kans kannattaa kysyä hyvää tarjousta.
Audiokauppa näyttikin nokittavan jo Thomannin hinnat eli kannatti kysyä. Hifistudiolta vielä vastausta odotellaan.

Kyselin tarjouksen 3x8040B + 2x8030C ja 3350e olisi tuolle setille hinta. Vähän venyy budjetti mutta eipähän sitten harmita.
 
Tuntuu olevan taas (ainakin tarinoiden perusteella) kaikkea kullatusta käärmeöljystä täyteen tuubaan tarjolla kaiutinkaapelien saralla. Täällä aikaisemmin jonkin verran ollut keskustelua näistä kaapeleista, mutta vanhat linkit voi olla vähän kyseenalaisia niin ajattelin kysästä vielä.

Ideana olisi siis tilata "tarpeeksi" kaiutinpiuhaa. Pisin veto tulee varmaan olemaan max ~10m takakaiuttimille. Onko tästä mihinkään kaapeli, 50m 2x4mm^2 vai pitääkö suunnistaa Saksan Amazonin suuntaan tms? Ei nyt ihan kipeäksi jaksaisi itseään maksaa kaapelista kuitenkaan.

Lisäksi: banaaniliittimet, yes or no?
 
Viimeksi muokattu:
Tuntuu olevan taas (ainakin tarinoiden perusteella) kaikkea kullatusta käärmeöljystä täyteen tuubaan tarjolla kaiutinkaapelien saralla. Täällä aikaisemmin jonkin verran ollut keskustelua näistä kaapeleista, mutta vanhat linkit voi olla vähän kyseenalaisia niin ajattelin kysästä vielä.

Ideana olisi siis tilata "tarpeeksi" kaiutinpiuhaa. Pisin veto tulee varmaan olemaan max ~10m takakaiuttimille. Onko tästä mihinkään kaapeli, 50m 2x4mm^2 vai pitääkö suunnistaa Saksan Amazonin suuntaan tms? Ei nyt ihan kipeäksi jaksaisi itseään maksaa kaapelista kuitenkaan.

Lisäksi: banaaniliittimet, yes or no?
Anna mennä vaan. Hyvää lakua toi on. Täällä on ruuvattavia banaaniliittimiä ja haarukkaliittimiä käytössä, pysyvät paremmin kiinni (liittimet tuli edukkaasti ebaysta). Monella IICEEETEEELLÄ on myös verkkopiuhaa nurkat täynnä, niistä voi jopa askarrella testivoittajalakut =)
 
Tuntuu olevan taas (ainakin tarinoiden perusteella) kaikkea kullatusta käärmeöljystä täyteen tuubaan tarjolla kaiutinkaapelien saralla. Täällä aikaisemmin jonkin verran ollut keskustelua näistä kaapeleista, mutta vanhat linkit voi olla vähän kyseenalaisia niin ajattelin kysästä vielä.

Ideana olisi siis tilata "tarpeeksi" kaiutinpiuhaa. Pisin veto tulee varmaan olemaan max ~10m takakaiuttimille. Onko tästä mihinkään kaapeli, 50m 2x4mm^2 vai pitääkö suunnistaa Saksan Amazonin suuntaan tms? Ei nyt ihan kipeäksi jaksaisi itseään maksaa kaapelista kuitenkaan.

Lisäksi: banaaniliittimet, yes or no?
Tuota samaa kaapelia taitaa minullakin olla. On erittäin tanniinen bassoalue ja keskialueella on havaittu myös oksaista sämäkkyyttä virvelirummun soinnissa. Diskantin samettinen heleys tuo muistoja lapsuudesta.

Hyvä kaapeli 11/10.

:sgiggle:
 
Kannattaa kuitenkin panostaa OFC letkuun CCA sijaan. noi CAT5 letkut on myös OFC.

Tarkistamatta Biltemassa taisi olla edukkaasti ja sitten on myös nämä elektroniikka-alan liikkeet joissa myös myynnissä, niin ei tarvitse ulkomailta tilailla.
 
Siinäpä ne kolme mahdollista vastausta kysymykseeni onkin: On hyvä, perus hifimies ja osta parempaa.

Juuri sitä mitä odotinkin:rofl2:
 
Viimeksi muokattu:
@Turisti , kyllähän tuo kaapeli varmasti riittää. Jos pisin veto on tosiaan kymmenisen metriä takakaiuttimille niin voisi laittaa kyllä hyvinkin 2x2,5mm OFC kaapelia sitten tilalle. Puuilosta löytyy muuten edullisesti kaapeleita jos sellainen lähistöltä löytyy.

Mitä liittimiin tulee niin jos niitä pitää vähänkin irroitella ja kytkeä niin on aina mukavampi käyttää.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 303
Viestejä
4 867 794
Jäsenet
78 630
Uusin jäsen
Nafu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom