Mitkä kaiuttimet ostaisin? - yleisthreadi

SVS:llä ei tietenkään tuollaisen tiedon julistamiseen ole omia tarkoitusperiään...

Valmistaja ei ole paras tiedonlähde käytännössä koskaan. Ihan sama miten suuri firma kyseessä. Ainoastaan riippumattomat, oikein toteutetut vertailut ja arvostelut ovat luotettava tiedonlähde.

Turha tästä kuitenkaan on varmaan vääntää. Voit vapaasti uskoa mitä haluat.
 
Svs myy sekä suljettuja että refleksi malleja, mikähän agenda tuota nyt on ruveta huijaamaan?

Kyllä, uskon edelleen että tuossa 500€ + hintaluokassa Suomesta saatavilla laitteilla suljettu kuten esim. Svs sb1000/2000 tarjoaa musiikin kanssa parempaa toistoa kuin refleksimallit. Tilanne muuttuu jos hintaluokassa noustaan reilusti ylöspäin.

Hirveästi tässä on kyllä muuttujia kuten saatavilla olevat huonekorjaukset/tila jossa subwoofer on.

Useat arvostelut ja testit tukevat tätä.

Kyseessä ei ole 2012 vuodelta ulkomaisella foorumilla sokkotestatut täkäläiselle kuluttajalle tuntemattomat laitteet...
 
Viimeksi muokattu:
Turha tästä on vängätä. Jos SVS:n omat kommentit on validimpi lähde kun usean kuuntelijan (ikänsä alaa harrastaneiden) sokkotesti niin so be it.
 
Viimeksi muokattu:
Joten sama juttu tässä subi hommassakin, ei sen nyt se viimeistä huutoa tarvi olla, lähes subi kuin subi ja sen kanssa jotkut 5 kajaria tuo jo huomattavan leffa elämyksen pienehköllä budjetilla.
Tärkeintä subin sovituksessa on ns. bass management säädettävällä jakotaajuudella ja kaiutinkohtaisilla viiveen säädöillä, noilla pääsee usein hyvään sovitukseen jo ilman equtuksia kaiuttimien ja koteloiden tyypistä riippumatta.

Svs myy sekä suljettuja että refleksi malleja, mikähän agenda tuota nyt on ruveta huijaamaan?

SVS SB12-NSD (2012)
SVS PB12-NSD (2012)

Särö on matalien taajuuksien kohdalla hyvä äänenlaadun indikaattori, Multi-Series Charts ekasta kuvasta näkyy, että refleksin säröt pysyy hyvin alhaalla 20Hz asti jopa 105dB sweepillä, suljetulla on vaikeuksia jo 95dB sweepillä, säröt karkaa yli kymmeneen prosenttiin joista suurin osa on vieläpä pahinta kolmatta harmonista, suljetusta saa puhdasta napakkaa bassoa alle 95dB.
 
Huomenna pitäisi ottaa käyttöön ensimmäinen kotisubbari (SVS PB-2000), ja nyt on hakusessa namiskoiden asennot subbarinvahvistimessa.

Kolme nappulaa: volume, phase ja low pass filter. Millaisilla nappulan asennoilla lähdetään liikkeelle?

Muuta vinkkejä aloittelijalle, jonka naapurit eivät vielä tiedä hankinnasta mitään ja odottavat hiljaista perjantai iltaa kotona.
 
Huomenna pitäisi ottaa käyttöön ensimmäinen kotisubbari (SVS PB-2000), ja nyt on hakusessa namiskoiden asennot subbarinvahvistimessa.

Kolme nappulaa: volume, phase ja low pass filter. Millaisilla nappulan asennoilla lähdetään liikkeelle?

Muuta vinkkejä aloittelijalle, jonka naapurit eivät vielä tiedä hankinnasta mitään ja odottavat hiljaista perjantai iltaa kotona.

Käyttöohjeesta kannattaa lähteä liikkeelle. Millaiseen vahvariin (ja muuhun setupiin) tuo laitetaan kiinni?
 
Käyttöohjeesta kannattaa lähteä liikkeelle. Millaiseen vahvariin (ja muuhun setupiin) tuo laitetaan kiinni?

Kappas vain, laitteen mukana tuli tuollaista paperidokumentaatiota. :sori: Sieltähän ne vastaukset yllättäen löytyivät.


Vahvarina on denon x4300 ja kaverina nippu genelec 80X0 tuotoksia.
 
Käytännössä kun nuo pinnit peitetään, niin kytkentä on sama kuin ns. cheater plugissa joka siis muuttaa 3 pinnisen maadoitetun pistokkeen maadoittamattomaksi. Mitä tämä aiheuttaa itse laitteelle on, että sen maa yhdistyy suoraan RCA/TRS kaapelilla lähteeseen ja näin ollen kaiuttimet pysyvät maadoitettuina ja mahdollinen "todellisesta" maasta tuleva häiriö eliminoituu.

Jos muut laitteet on asiallisesti maadoitettu ja kyseessä on studiomonitorit, eikä siis mitkään tajuttomat PA pöntöt joilla jotain stadionia luukutetaan, niin ongelmaa ei pitäisi olla kun jännitteet / virrat pysyvät alhaisina. Mitään oikeasti isoja aktiivilaitteita en tuolla tapaa kytkisi, koska niissä vahvistimet paljon isompia ja virrankulutus suurempaa, joka siis mahdollisessa häiriötilanteessa voi ylikuormittaa nyt audiokaapelin ja/taisen perässä olevan aktiivilaitetteen kun maa kulkee niiden kautta.

Itse olen tuon tyyppistä kytkentää käyttänyt pidemmän aikaa tilanteissa joissa häiriöitä on ollut ja mihinkään ongelmiin en ole törmännyt.

Täällä tuli lsr 305:n kanssa häiriöitä O2/Odacin ja Grace M9XX kautta, luulin että tuli usb virtapuolelta nuo häiriöt mutta nyt tein maadoittamattoman jatkojohdon näitä jbl varten ja kaikkia häiriöt poistui! Aiemmin kuului mm. näytönhjaimen kelojen ääni pelatessa, hiiren käytöstä häiriötä yms. vaikka gainit olivat kaiuttimesta vain 6/10. Nyt voi huoletta nostaa gaineja ilman minkäänlaisia häiriöitä, kiitokset vaan vinkistä.

Huomasin asian kun vaihdoin signaalia toslink puolelle ja silti tuli nuo häiriöt läpi, eli tässä tapauksessa häiriöt kulkeutui maata pitkin sähköverkosta. Muillekin hyvä niksi tämä jos aktiivikaiuttimien kanssa häiriöongelmaa.
 
Viimeksi muokattu:
Surround systeemi on alkanut kiinnostamaan, joten entiset jamo p404 aktiivikajarit ois varmaan aika korvata. Jonkin aikaa ajattelin sonoksen Playbasen ostamista ja sen laajentamista vähitellen, mutta hinta-laatu -suhde ohjaisi ehkä enemmän vahvistimen ja passiivikaiutinten suuntaan.

Opiskelijan budjetti kuitenkin rajoittaa, joten ensin tulisi varmaan ostettua vain jamot korvaava 2.0 paketti, jonka voi sitten myöhemmin laajentaa surroundiksi. Kapean TV-tason tuomien rajoitteiden myötä vahvistimen suhteen olen katsellut tällaista: Yamaha RX-S601D ‐A/V-viritinvahvistin, titaani 548,90 €

Kaiutinten valinnassa olen kuitenkin puolitiessä. Tärkeintä olisi ettei saundi ainakaan huononisi vanhoihin jamoihin verratessa. Dali Zensor 1 oli ensimmäisenä mielessä, kun olisi samaa kokoluokkaa jamojen kanssa. What Hi-Fin arvioiden mukaan tosin kyseisistä kajareista olisi nykyään mennyt edelle nämä: Wharfedale Diamond 220 - audiokauppa.fi

Paikallinen hifiliike voisi kuitenkin myydä pariin sataan nämä: Cambridge Audio Minx XL ‐jalustakaiutinpari, valkoinen 268,90 €

Olisiko täällä ihmisillä kokemuksia näiden Cambridge Audioiden ja Wharfedalejen eroista? Olisiko kannattavaa ottaa sittenki noi Cambridge audiot halvalla vai onko niiden pieni koko heikentävä tekijä Warfedaleen nähden? Muitakin neuvoja otetaan mielellään vastaan!
 
Wharfedaleista ei ole kokemusta joten en hirveän hyvin osaa auttaa, mutta Minx XL:t minulla on ollut. Ne ovat ihan hyvät kaiuttimet, mutta basso pään ulottuvuutta on sen verran vähän että kaipaisivat subbaria kaveriksi.

Tuo Yamaha on varmasti ihan pätevä laite. Suunnilleen saman muotoisia löytyy myös Onkyolta, Marantzilta ja Pioneeriltä. Itselläni on Marantz joka on varsin hyvä laite, tosin spotify/wifi on vähän takkuillut. Noita Marantzeja on liikkunut myös käytettyinä
 
Jos tuolla budjetilla meinaat pelailla, niin kääntäisin toisinpäin: 500-600€ kaiuttimiin ja 300€ vahvistimeen. Ja vahvistin vaikka käytettynä. Näin saat paremman hinta-laatusuhteen yleisesti ottaen. Tai vaikka kaiuttimia heti sen 4-5 kappaletta.
 
Jos tuolla budjetilla meinaat pelailla, niin kääntäisin toisinpäin: 500-600€ kaiuttimiin ja 300€ vahvistimeen. Ja vahvistin vaikka käytettynä. Näin saat paremman hinta-laatusuhteen yleisesti ottaen. Tai vaikka kaiuttimia heti sen 4-5 kappaletta.

Vahvistimen koko rajoittaa valinnan mahdollisuudet uutena ostaessa todella tehokkaasti, sillä täysikokoinen ei TV-tasooni mahdu. Slimmeillä täytyy siis mennä.

Olisi kyllä houkuttelevaa löytää jostain halvempi vahvistin, joka tukisi mielellään Spotify connectia ja airplayta, jotta Raspberry Pi:n ei välttämättä tarvitsisi olla kiinni. Tämä antaisi mahdollisuuden ostaa nämä: KEF Q150 jalustakaiutinpari - audiokauppa.fi

Myyjä näitä suositteli ja nämä myös kuulostivat selvästi paremmalta kuin halvemmat, mitä testasin, mutta budjetti alkaa liukua kaus tavoitteesta.
 
Kannattaako Genelec One 2.0 setin ostamisen yhteydessä hommata DAC vai äänikortti? Ja millainen? Näitä on hintaluokassa 1-500€
 
Jos ennestään tulee jostakin lähdöstä analogista ääntä riittävällä voimakkuudella, niin ei ole välttämätöntä ja kannattaa ehkä testata ensin onko jo löytyvässä lähdössä mitään puutteita.

Mikä toimii lähteenä?
 
Kannattaako Genelec One 2.0 setin ostamisen yhteydessä hommata DAC vai äänikortti? Ja millainen? Näitä on hintaluokassa 1-500€

Jos olet päättänyt nuo G Onet ostaa niin ei siinä mitään, mutta huutelen nyt kuitenkin täältä sivulta että toivottavasti olet käynyt noita jossain kuuntelemassa jossain etkä vaan päättänyt että nuo koska Genelec. Ainoa mikä noissa on erinomaista on koko jos on tilasta kiinni, muuten maksat ihan hirveää ylihintaa.
 
Jos olet päättänyt nuo G Onet ostaa niin ei siinä mitään, mutta huutelen nyt kuitenkin täältä sivulta että toivottavasti olet käynyt noita jossain kuuntelemassa jossain etkä vaan päättänyt että nuo koska Genelec. Ainoa mikä noissa on erinomaista on koko jos on tilasta kiinni, muuten maksat ihan hirveää ylihintaa.

Kuulosti ainakin saakelin hyvältä HIfihuoneella..

Jos ennestään tulee jostakin lähdöstä analogista ääntä riittävällä voimakkuudella, niin ei ole välttämätöntä ja kannattaa ehkä testata ensin onko jo löytyvässä lähdössä mitään puutteita.

Mikä toimii lähteenä?

Tietokone ja emolevyn äänilähdöt
 
Vahvistimen koko rajoittaa valinnan mahdollisuudet uutena ostaessa todella tehokkaasti, sillä täysikokoinen ei TV-tasooni mahdu. Slimmeillä täytyy siis mennä.

Olisi kyllä houkuttelevaa löytää jostain halvempi vahvistin, joka tukisi mielellään Spotify connectia ja airplayta, jotta Raspberry Pi:n ei välttämättä tarvitsisi olla kiinni. Tämä antaisi mahdollisuuden ostaa nämä: KEF Q150 jalustakaiutinpari - audiokauppa.fi

Myyjä näitä suositteli ja nämä myös kuulostivat selvästi paremmalta kuin halvemmat, mitä testasin, mutta budjetti alkaa liukua kaus tavoitteesta.


Torissa on hyvin saatavilla käytettyjä vahvistimia, itse löysin sieltä Marantz SR-5009 vahvistimen 230€:lla, hifiharrastajien myyntiosiota kannattaa myös seurailla.

Kaiuttimissa pätee sama juttu, käytettyjä hyvin saatavilla ja suht edulliseen hintaan. Hifi liikkuu nykyään käytettynä vähän huonosti niin näkyy noissa pyyntihinnoissa.
 
Surround systeemi on alkanut kiinnostamaan, joten entiset jamo p404 aktiivikajarit ois varmaan aika korvata. Jonkin aikaa ajattelin sonoksen Playbasen ostamista ja sen laajentamista vähitellen, mutta hinta-laatu -suhde ohjaisi ehkä enemmän vahvistimen ja passiivikaiutinten suuntaan.

Opiskelijan budjetti kuitenkin rajoittaa, joten ensin tulisi varmaan ostettua vain jamot korvaava 2.0 paketti, jonka voi sitten myöhemmin laajentaa surroundiksi. Kapean TV-tason tuomien rajoitteiden myötä vahvistimen suhteen olen katsellut tällaista: Yamaha RX-S601D ‐A/V-viritinvahvistin, titaani 548,90 €

Kaiutinten valinnassa olen kuitenkin puolitiessä. Tärkeintä olisi ettei saundi ainakaan huononisi vanhoihin jamoihin verratessa. Dali Zensor 1 oli ensimmäisenä mielessä, kun olisi samaa kokoluokkaa jamojen kanssa. What Hi-Fin arvioiden mukaan tosin kyseisistä kajareista olisi nykyään mennyt edelle nämä: Wharfedale Diamond 220 - audiokauppa.fi

Paikallinen hifiliike voisi kuitenkin myydä pariin sataan nämä: Cambridge Audio Minx XL ‐jalustakaiutinpari, valkoinen 268,90 €

Olisiko täällä ihmisillä kokemuksia näiden Cambridge Audioiden ja Wharfedalejen eroista? Olisiko kannattavaa ottaa sittenki noi Cambridge audiot halvalla vai onko niiden pieni koko heikentävä tekijä Warfedaleen nähden? Muitakin neuvoja otetaan mielellään vastaan!

Yamahasta tuli juuri rx-s602 markkinoille, joka on luultavasti saman hintainen edellisen version kanssa. Wharfedaleja kävin kuuntelemassa alkuvuodesta ja en voi kyllä suositella. Todella mitäänsanomaton soundi.
 
Kannattaako Genelec One 2.0 setin ostamisen yhteydessä hommata DAC vai äänikortti? Ja millainen? Näitä on hintaluokassa 1-500€

Geneleceissä on varmasti loistava ääni mutta noiden koko on todellakin rajaava tekijä taajusvasteen osalta.




Jbl lsr305 on noille hyvä edullisempi vaihtoehto. (n.230€ pari)

Tietokonepöydälle paras kaveri monitoreille on dac jossa pre-out lähdöt niin saat volumet säädettyä laitteen potikasta ja voit huoletta pitää windowsin volumet täysillä. Toinen vaihtoehto jos käytät äänikorttia/äänipiiriä on erillinen analoginen volume säädin. Ilman näitä joudut säätämään windowsin kautta volumeä.
 
Geneleceissä on varmasti loistava ääni mutta noiden koko on todellakin rajaava tekijä taajusvasteen osalta.




Jbl lsr305 on noille hyvä edullisempi vaihtoehto. (n.230€ pari)


Genessä juurikin koko on iso plussa meikäläiselle. Valkoinen väri myös lähes pakollinen. Pöytätilaa on rajallisesti eikä millään viitsisi uhrata sitä millekään möhkäleille.

Täytyy silti tutustua vielä noihin.

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Genessä juurikin koko on iso plussa meikäläiselle. Valkoinen väri myös lähes pakollinen. Pöytätilaa on rajallisesti eikä millään viitsisi uhrata sitä millekään möhkäleille.

Täytyy silti tutustua vielä noihin.
Noille pikkugeneille tosiaan kun laittaa jossakin vaiheessa kaveriksi subin (5040A), niin ei paljon paremmasta väliä. Ilman subbaria ovat hieman "raa'at".
 
Noille pikkugeneille tosiaan kun laittaa jossakin vaiheessa kaveriksi subin (5040A), niin ei paljon paremmasta väliä. Ilman subbaria ovat hieman "raa'at".

Tai ostaa niille kaveriksi tuohon hintaan ihan oikean subwooferin ja jättää ylihintaisen G:n laatikon kauppaan.
 
Tai ostaa niille kaveriksi tuohon hintaan ihan oikean subwooferin ja jättää ylihintaisen G:n laatikon kauppaan.
Se on kyllä jännä, että aina kun on Genelecin tuotteista puhetta, tulee aina joku kommentoimaan jotain tällaista. Kuuluu vissiin brändiin tämäkin.

Kyllä se 5040:kin on "ihan oikea subwoofer", vaikka hinta ei miellyttäisikään.
 
Se on kyllä jännä, että aina kun on Genelecin tuotteista puhetta, tulee aina joku kommentoimaan jotain tällaista. Kuuluu vissiin brändiin tämäkin.

Kyllä se 5040:kin on "ihan oikea subwoofer", vaikka hinta ei miellyttäisikään.

Johtuisiko ihan siitä, että ko. "subwoofer" toistaa 35Hz saakka. Samalle rahalle saa reilusti parempaa vastetta esim SVS:ltä tai Velodynelta. Itse, kuten moni muu, maksaa suorituskyvystä, ei siitä mikä laitteen merkki on.

Mutta jos ei ole välitä toistaako subwoofer edes alle 30hz ja haluaa maksaa merkistä ja ulkonäöstä, on kyseinen G:n laatikko loisto-ostos tuohon 500€ hintaan.
 
SUBwooferin on tarkoitus toistaa sinne alarajalle mihin ihminen kykenee kuulemaan. Genelec 5040 on kaukana siitä. Wooferit on asia erikseen.
 
Tai ostaa niille kaveriksi tuohon hintaan ihan oikean subwooferin ja jättää ylihintaisen G:n laatikon kauppaan.
G:ssä on sopivat suodatukset omille kaiuttimille valmiina ja pieni valkoinen pönttö sopii luultavasti ulkonäön puolesta hyvin valkoisten kaiuttimien kaveriksi vaativampaankiin makuun. Ei hinnatkaan ole mahdottomia, kun saa varmasti kaikin puolin laadukasta tavaraa jotka on helppo myydä eteenpäin tarvittaessa.
 
SUBwooferin on tarkoitus toistaa sinne alarajalle mihin ihminen kykenee kuulemaan. Genelec 5040 on kaukana siitä. Wooferit on asia erikseen.

Ihmiskorva pystyy parhaimmillaan aistimaan 20Hz taajuuden. Genelec 5040 taajuusvaste näyttää tietojen mukaan loppuvan 35Hz:n. Piti varmistaa, kun tuntui kummalliselta väitteeltä. Omalla kohdalla väittäisin että rokki on jo tuhonnut minulta nuo alimmat 15Hz, saatika iän tuoma kuulon heikentyminen.

Hifisteillä toki eri kuuloaisti.
 
Ihmiskorva pystyy parhaimmillaan aistimaan 20Hz taajuuden. Genelec 5040 taajuusvaste näyttää tietojen mukaan loppuvan 35Hz:n. Piti varmistaa, kun tuntui kummalliselta väitteeltä. Omalla kohdalla väittäisin että rokki on jo tuhonnut minulta nuo alimmat 15Hz, saatika iän tuoma kuulon heikentyminen.

Hifisteillä toki eri kuuloaisti.
Kuuloaistin alueeksi on ilmoitettu wikipediassa noin 20–20 000hz. 35hz on mielestäni lähinnä siksi kaukana koska on hieman eriasia mennä esim. 50hz -> 35hz kun 35hz -> 20hz, vaikka se laskennallisesti on sama 15hz. Tuo muutos voi jopa vaatia tilavuuden nelinkertaistamisen.

Melkein väittäisin että ne tuntemukset, kuten rintalastapotkut tulevat sitten woofereista jossain 150-200hz taajuuksilla. Tai sohvantäristin aka buttkicker -kötöstyksillä (infrataajuudet). Tuleehan niitä toki matalistakin, mutta vaatii vähän jo jerkkua ja kokoa subwooferilta. Pikkuruput ei paljon 20hz tuntemuksilla vakuuttele.

Toki kykeneväinen subwoofer pystyy myös näihin infrataajuuksiin, oli hyötyä tahi ei. Esim. tuollaista ~5hz taajuutta löytyy vaikkapa War Of The Worlds -leffasta

Melkoista rokkia kuuntelet jos siitä löytyy 15hz taajuuksia...
 
Viimeksi muokattu:
Kuuloaistin alueeksi on ilmoitettu wikipediassa noin 20–20 000hz. 35hz on mielestäni lähinnä siksi kaukana koska on hieman eriasia mennä esim. 50hz -> 35hz kun 35hz -> 20hz, vaikka se laskennallisesti on sama 15hz. Tuo muutos voi jopa vaatia tilavuuden nelinkertaistamisen.

Melkein väittäisin että ne tuntemukset, kuten rintalastapotkut tulevat sitten woofereista jossain 150-200hz taajuuksilla. Tai sohvantäristin aka buttkicker -kötöstyksillä (infrataajuudet). Tuleehan niitä toki matalistakin, mutta vaatii vähän jo jerkkua ja kokoa subwooferilta. Pikkuruput ei paljon 20hz tuntemuksilla vakuuttele.

Toki kykeneväinen subwoofer pystyy myös näihin infrataajuuksiin, oli hyötyä tahi ei. Esim. tuollaista ~5hz taajuutta löytyy vaikkapa War Of The Worlds -leffasta

Melkoista rokkia kuuntelet jos siitä löytyy 15hz taajuuksia...

Tarkoitin noilla alimmilla 15Hz kuulosta kadonnutta taajuusaluetta. Mutta alkaa naapurisopu olemaan mennyttä, jos rivi/kerrostalossa lähdetään hakemaan niitä tuntemuksia sillä subbarilla. Uskaltaisin väittää että useimmille riittää tuo genelecin subbari, jos jotenkin pystyy itselleen perustelemaan sen hinnan.
 
Tarkoitin noilla alimmilla 15Hz kuulosta kadonnutta taajuusaluetta. Mutta alkaa naapurisopu olemaan mennyttä, jos rivi/kerrostalossa lähdetään hakemaan niitä tuntemuksia sillä subbarilla. Uskaltaisin väittää että useimmille riittää tuo genelecin subbari, jos jotenkin pystyy itselleen perustelemaan sen hinnan.

Kauhea yleistys tuo tuommoinen, että naapurisopu menee jos subbari toistaa alle X hz. Eikä mene, jos pitää järjen touhussa mukana. Jos asuu kerrostalossa niin kovemmat kuuntelut tehdään päivällä ja illalla hiljennetään. Kertaakaan ei allekirjoittaneelle ole tullut valituksia metelistä vaikka subbari toistaa huoneessa 10hz ihan iloisesti. Toki naapurin koira voi olla ihmeissään, mutta senkin kanssa ollaan edelleen ihan väleissä. Iso subbari soi myös hiljaa.
 
Kauhea yleistys tuo tuommoinen, että naapurisopu menee jos subbari toistaa alle X hz. Eikä mene, jos pitää järjen touhussa mukana. Jos asuu kerrostalossa niin kovemmat kuuntelut tehdään päivällä ja illalla hiljennetään. Kertaakaan ei allekirjoittaneelle ole tullut valituksia metelistä vaikka subbari toistaa huoneessa 10hz ihan iloisesti. Toki naapurin koira voi olla ihmeissään, mutta senkin kanssa ollaan edelleen ihan väleissä. Iso subbari soi myös hiljaa.

Joo, pitäisi välttää noita yleistämisiä. Mutta pointti oli, että jos niitä tuntemuksia lähtee hakemaan päivittäisessä peruskäytössä (leffat, musiikki), voi naapurisopu olla kovilla. Eli käytännössä tarkoitan, että silloin sitä subbaria soitetaan niin, että naapurin mummollakin lepattaa letit.
 
Genelec:in valmistamat kun ostaa omaan budjettiin sopivat niin ei kyllä voi pettyä.
 
Genelec:in valmistamat kun ostaa omaan budjettiin sopivat niin ei kyllä voi pettyä.
Oma budjetti oli 600e. Päädyin tekemään kaiuttimet itse koska kukaan kaupallinen (ei etenkään Genelec) olisi tarjonnut tuossa hintaluokassa yhtään mitään dynaamista nautintoa tarjoavaa toistinta elokuvakäyttöön. Eli todellakin olisin tuolla budjetilla pettynyt jos olisin sen Geneihin sijoittanut hyvästä dynamiikasta haaveillen.

En sano että paska hinta / laatu -suhde noissa.. vaan että paska suorituskyky suhteessa sijoitettuihin euroihin. (imo)
 
Nuo Jbl lsr305 ja Genelecin G3 pitäisi saada vierekkäin pöydälle 230€ vs 1400€, ois mielenkiintoista kuulla kuinka suuri ero noissa loppujenlopuksi on.

Laadukkaasti nuo genelecit on kyllä tehty ja design on hieno mutta kuinka paljon tuo hinta antaa äänen puolesta vastinetta rahalle. Toisaalta nuo g-tuotteet kyllä säilyttää arvonsa hyvin käytettyjen markkinoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Genelec:in valmistamat kun ostaa omaan budjettiin sopivat niin ei kyllä voi pettyä.


Jos budjetin takia joutuu ostamaan mallisarjan pienimmät kaiuttimet joiden taajusvaste loppuu 100hz paikkeilla niin kyllähän se ääni silloin jonkinlainen kompromissi on ja vaatii sitä subwooferin lisäämistä myöhemmässä vaiheessa.
 
LSR 305:et tulee ilmeisesti korvaamaan 305P MkII? Onko kukaan löytänyt näitä vielä Suomesta tai Saksasta / tietoa milloin tulee?
 
LSR 305:et tulee ilmeisesti korvaamaan 305P MkII? Onko kukaan löytänyt näitä vielä Suomesta tai Saksasta / tietoa milloin tulee?
Tänä kesänä.. tarkkaa tietoa ei ainakaan itelläni ole.

* JBL 3 Series MkII are currently available through authorized JBL resellers worldwide except for in Europe. European-specific models of 3 Series MkII are expected to be available Summer, 2018.
 
Oma budjetti oli 600e. Päädyin tekemään kaiuttimet itse koska kukaan kaupallinen (ei etenkään Genelec) olisi tarjonnut tuossa hintaluokassa yhtään mitään dynaamista nautintoa tarjoavaa toistinta elokuvakäyttöön. Eli todellakin olisin tuolla budjetilla pettynyt jos olisin sen Geneihin sijoittanut hyvästä dynamiikasta haaveillen.

En sano että paska hinta / laatu -suhde noissa.. vaan että paska suorituskyky suhteessa sijoitettuihin euroihin. (imo)


Se onkin nimenomaan, että mitä hakee. Gensuista saa nättiä ääntä sen verran, kun niistä irtoaa ja jos pienellä budjetilla ollaan liikkeellä, niin se ei ole paljoa... johonkin hifistelyyn tietokoneen kanssa tai studioon lähikenttään kakkos/ kolmos monitoreiksi nuo pikku genet on omiaan.
Itsekkin parit pikkuiset genet omistanut ja nyttemmin myös diy (12”) purkit rakentanut ja en vaihtaisi kovin helpolla pikku gensuihin näitä :cigar2:.
Isot toki kiinnostaa mutta ei meikäläisen tuloilla tarvii ees juuri haaveilla :vihellys:.
 
Jos olet päättänyt nuo G Onet ostaa niin ei siinä mitään, mutta huutelen nyt kuitenkin täältä sivulta että toivottavasti olet käynyt noita jossain kuuntelemassa jossain etkä vaan päättänyt että nuo koska Genelec. Ainoa mikä noissa on erinomaista on koko jos on tilasta kiinni, muuten maksat ihan hirveää ylihintaa.

Riippuu mitä laitosta on kuunnellut aikaisemmin, mutta Genet saattavat tosiaan vaatia totuttelua. Itsellä tietokoneen pääasiallinen äänentoistaja oli HD 650 josta hyppäys Genelec-monitoreihin oli
pienoinen kulttuurishokki. Nyt nämä kuulokkeet kuulostavat kovin tumpuilta, verhotuilta (tämä toki tunnettu ominaisuus) ja tasapaksuilta eikä niitä tee enää mieli kuunnella. Ellei sitten Genejen luukutus ole tuhonnut jo kuuloa :beye:
 
Riippuu mitä laitosta on kuunnellut aikaisemmin, mutta Genet saattavat tosiaan vaatia totuttelua. Itsellä tietokoneen pääasiallinen äänentoistaja oli HD 650 josta hyppäys Genelec-monitoreihin oli
pienoinen kulttuurishokki. Nyt nämä kuulokkeet kuulostavat kovin tumpuilta, verhotuilta (tämä toki tunnettu ominaisuus) ja tasapaksuilta eikä niitä tee enää mieli kuunnella. Ellei sitten Genejen luukutus ole tuhonnut jo kuuloa :beye:

Tarkoitin tosiaan tuota hyvin rajoittunutta alapäätä noilla G Oneilla, ei ollut yleinen kommentti Genelecin äänenlaadusta joka on kyllä hyvä.
 
eikös sulla ole sen muovin päällä mitään mihin ne kaiuttimet voisi kiinniittää? :think:

Kylläpä täällä ihan valmiit seinät on. Kuntokartoittajalta tuli asiaa kysyttyä tarkastuksen yhteydessä ja kertoi, että muovi menee todennäköisesti ulkoseinistä rikki. 10 mm ruuveillä kun tuollaisia kaiuttimia ei käsittääkseni kovin tukevasti ruuvata kiinni mihinkään.

Ja tämänhän sinä jo tiesitkin höyrynsulusta.
Höyrysulku asennetaan rakenteen lämpimämmälle (sisäpuolelle) puolelle niin "pintaan" kuin mahdollista (käytännössä useasti sisäverhouslevyn alle).
 
Viimeksi muokattu:
Kylläpä täällä ihan valmiit seinät on. Kuntokartoittajalta tuli asiaa kysyttyä tarkastuksen yhteydessä ja kertoi, että muovi menee todennäköisesti ulkoseinistä rikki. 10 mm ruuveillä kun tuollaisia kaiuttimia ei käsittääkseni kovin tukevasti ruuvata kiinni mihinkään.

Ja tämänhän sinä jo tiesitkin höyrynsulusta.

sun ymmärrys taitaa olla siinä rajoilla että kannattaako edes yrittää...

useimmiten siinä on kuitenkin koolaus välissä. eli 50mm tyhjää tilaa levyn takana. ja vaikka ei olisi niin sulla varmaan on ulkoseinässä sähköpistoke, valokatkaisija, tmjs. eli muovissa on reikiä. ei se talo siitä homehdu että kiinnität kaiuttimet. ja jos sitä pelkäät niin laita ruuvit koolinkien kohdalle.
 
sun ymmärrys taitaa olla siinä rajoilla että kannattaako edes yrittää...

useimmiten siinä on kuitenkin koolaus välissä. eli 50mm tyhjää tilaa levyn takana. ja vaikka ei olisi niin sulla varmaan on ulkoseinässä sähköpistoke, valokatkaisija, tmjs. eli muovissa on reikiä. ei se talo siitä homehdu että kiinnität kaiuttimet. ja jos sitä pelkäät niin laita ruuvit koolinkien kohdalle.

Rakentajakin oli paikalla, pistokkeiden yms. kohdalla on kuulemma tehty teippaukset.
Toki olisi varmaan heidän sijaan pitänyt kysyä sinulta miten tämä talo on rakennettu kun sen näytät valmiiksi tietävän :D
 
Rakentajakin oli paikalla, pistokkeiden yms. kohdalla on kuulemma tehty teippaukset.
Toki olisi varmaan heidän sijaan pitänyt kysyä sinulta miten tämä talo on rakennettu kun sen näytät valmiiksi tietävän :D

Sanoin jo ylhäällä että jos noin kovasti huolettaa niin laita ruuvit koolinkien kohdalle niin muovi ei repeä. Eikös siinä koolinkien kohdalla muovissa ole muutenkin jo useampi sata reikää jos kerran on muovi ihan sisäseinän pinnassa. Vai liimallako talosi sisäseinät on kiinnitetty? :kahvi:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 365
Viestejä
4 493 078
Jäsenet
74 195
Uusin jäsen
J2323

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom